spaar vooralle zekerheid Rabobank Q Zwakke Thyestes bood sterk spel ...en gisteren t? RAPID j/gggramfwai geef een appeltje voor de dorst; zet wat op een spaarboekje bij de TVmorgen\ HJDAG 30 NOVEMBER 1973 Dit is een portret van Elizabeth Taylor, maar dan wel in de filmrol van een ouder wordende vrouw, die door middel vail een plastische operatie de liefde van haar man tracht terug te winnen. De film, "Ash Wednesday", komt binnenkort uit. Liz Taylor heeft zelf dezer dagen in Los Angelos een buikoperatie moeten ondergaan. Een goedlachse Maria Margarita Mor.an van de Filippijnen trekt op deze foto terecht de aan dacht van een groep werklui in New York. Maria Moran is niet zo maar een vrouw, ze is Miss Universe 1973. De mooie Philippijnse wandelt hier in de Fifth Avenue, het jasje van haar man telpakje los om de schouder in verband met het uitzonderlijk fraaie novemberweer. In Rome worden op het ogenblik twee films gemaakt, die het leven van een non tot onderwerp hebben. De Braziliaanse actrice Florinda Bolkan (rechts) speelt de hoofdrol in "The nun" en de Duitse filmster Barbara Bouchet (links) in "The abbess of Castro". Ook in Italië is de autoloze zondag ingevoerd. Vandaar dat de Italiaanse actrice Rosanna Schiaffino zich een fiets heeft aan geschaft. Ze maakte er meteen een ritje mee door een van de vele parken in Rome. meï zo noemen zich Raiffeisenbanken en Boerenleenbanken w De toneelgroep „Thema Theater" gaf gisteravond in het LAK-thea- ter een opvoering van het stuk" „Thyestes", een oorspronkelijk lees drama van Seneca, door Hugo Claus minimaal vertaald en omgewerkt in de vorm van een Griekse tragedie. Ik geloof, dat hier drie afzonder lijke grootheden zijn te onder kennen: het mythologisch gegeven, de bewerking van Claus en de spel- prestaties van de toneelgroep „The ma-Theater". Over het mythologisch gegeven kan ik kort zijn: tot in de tails is bekend, dat Tantalus, koning van Phrygië zijn zoon Pelops ver moordde en in stukken opdiende bij een diner voor de goden. De opper god wekt Pelops weer tot leben en hij krijgt twee zonen Atreus en Thyestes, die in een machtstrijd ver wikkeld raken rond de verdeling van het rijk van him vader. Atreus en Thyestes kunnen echter de vloek, die op het geslacht rust. niet ontwij ken en de gevolgen zijn bekend. Over de vertaling en de bewerking van Claus valt meer te zeggen. Om dat hij zich als verdienstelijk auteur heeft gemanifesteerd <„De Koele Minnaar", Omtrent Deedee" en „De Metsiers" illustreren dit afdoende» is niet onverbrekelijk bewezen dat hij ook verantwoord met toneelteksten kan stoeien. Dat hij dit toch doet is een versnippering van zijn talent. Hü heeft met „Thyestes" zo'n grote sprong gemaakt in de tijd. dat het mythologisch gegeven noodgedwon gen is verlaten. Toegegeven, er zijn sterke momenten, maar die wegen toch niet op tegen de vaak geforceer de themastellingen, die hij heeft moeten inlassen, om zich niet te veel van het mythologisch gegeven te vervreemden. Het overbrengen van het gegeven, dat Atreus zijn in zijn eer herstel de broer Thyestes mededeelt, dat hij zojuist tijdens een verbroederings- maal zijn kinderen heeft opgegeten is onvolledig, doet krampachtig aan en is zeer moeizaam ingebracht. "Vaak geeft de bewerking van het mythologisch gegeven de indruk ver laten te zijn, om plaats te maken voor eigentijds interpretaties, die koud aandoen, de „couleure locale" volledig missen en de toneelspelers in het duister doen tasten. Ook de ontknoping, die onvermijdelijk moest komen, is zo weinig spectaculair uit gewerkt en zo kort gehouden, dat de toeschouder vergeefs zoekt naar aanknopingspunten. Dit in overwe ging nemend verbaasd het in hoge mate, dat de toneelgroep zo'n hoog- waairdige toneelprestatie leverde. Want de rijk getalenteerde Carola Gijsbers v. Wijk deed met het haast embrionaal gegeven van Claus dwingt oprechte bewondering af. Zij presteerde het de tekst van Claus juist die dimensie te geven, waar Vlaming zelf tevergeefs naar had gezocht. Daar waar Claus faalde, compenseerde Carola zoveel mogelijk zijn verbale onmacht. En dit geldt ook voor Olga Zuiderhoek (hoewel in mindere mate), maar zeer zeker voor Ferd. Hugas en Edo van Dij ken. Het was uitermate boeiend te aanschouwen, hoe Hugas, slechts door zijn opkomst en zijn presenta tie de Juiste sfeer wist te scheppen. Een compliment verdient de niet in het programma met name genoemde grimeur. Hij gaf de gezichten Juist dat accent, dat het in samenspel met kaarslicht en een goede belich ting zo voortreffelijk doet. Het is daarom bijzonder te betreuren, dat Claus een dergelijke niveau-missen de bewerking heeft afgeleverd. Het mythologisch gegeven, de spelpres- taties van het „Thema Theater", Ja zelfs de belichting waren zulke goe de en verantwoorde uitgangspunten. Dat het toch in zijn totaliteit een minimale manifestatie werd, waarin een aantal uitstekende acteurs wors telden met een nauwelijks aanwezige verbaal gegeven, is slechts terug te voeren op de totale onkunde van Claus. A. C. KOEKEBAKKER JR. NEDERLAND I 18.45 Ti-ta-tovenaar NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 - KRO-Clneac: filmprogramma voor de kinderen (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Alias Smith en Jones, Amerikaanse tv-filmserie (KRO) 21.10 Brandpunt (KRO) 22.00 Hitjournaal: wereldberoemde melodieën uit de jaren 1910-1914 (KRO) Deze derde aflevering bevat de periode 1910-1914. Men hoort o.a. "China/town, my chintown", "Auf der Reper- bahn", "It 's a long way". "O sole mio en "Play a simple melodie". De medewerkenden zijn: Graham Bonney, Rico Lanza, Jacques Raymond. Cindy und Bert, Bruce Low. Daisy Door, Ann Michell en Owen Williams. 22.50 Trekking Algemene Loterii Nederland 22.55 Uit de kunst (NOS) 23.20 Journaal (NOS) NEDERLAND 11 18.45 Ti-ta-tovenaar NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Zorro, jeugdserie (TROS) 19.25 Ben je rot, jeugdspelshow (TROS) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Op losse groeven (TROS) In dit programma: een optreden van de intussen acht tien jaar geworden zanger Heintje Simons, die onlangs de single „Ich denk an dich"/„Ein Hoch auf die Liebe" maakte, plus de LP „Ich denk an dich". HU zingt in „Op losse groeven" de Nederlandse versie van „Ich denk an dich": „Ik denk aan jou". 21.20 De F.B.I.: De overlevende, Amerikaanse misdaadserie (TROS) 22.10 TROS sport 22.50 Een huis op de grond: een programma over de woon omstandigheden van de "overloop" in Noord-Holland (IKOR) 23.30 Journaal (NOS) Vorige week werd ik door een medewerker van de EO opge beld, die het onrechtvaardig en journalistiek onjuist vond dat ik van het donderdagavondpro gramma niets van de EO had besproken en al mijn ruimte besteed bad aan de VPRO. Terwijl wij toch evenveel zend tijd hebben gevuld als de VPRO, zei hij. Of ik het dan goed of slecht vond was mijn zaak, maar wat hem dwars zat, was dat Mc er in het geheel niets over had geschreven. Ik heb hem geantwoord dat het nauwelijks meer doenlijk is om over alle programma's iets te schrijven. Beter iets uitvoe riger over een of twee pro gramma's, dan terloops over zes programma's. En als ik dan een keuze moet doen, kies ik inderdaad gauwer voor de VPRO-programma's dan voor de EO-programma's, omdat die van de VPRO nu eenmaal een stuk interessanter zijn. Zelfs als de EO-programma's kwali tatief goed zijn, hebben zij vaak het bezwaar dat er voor een tv-criticus zo weinig over te melden valt. Schrijf maar eens iets zinnigs over godsdienstige liederen, ik speel het niet klaar. Over het algemeen is de verpakking van de onderwerpen bij de EO ook aan de saaie kant, waardoor filmpjes over een bejaarde bomschuitmaker of een repor tage uit St.-Pancras toch weer minder voor een „Aha-Erleb- nis" zorgen dan een bezoekje door Het gat van Nederland aan de hervormde vrouwenver eniging van Westni eland, ot een interview met de claveci- nist Gustav Leonhardt, terwijl dit toch onderwerpen zijn die net zo goed bij de EO onderge bracht hadden kunnen worden. Ik heb nog even met aandacht gekeken naar EO's „Nader be keken". ik hoorde een com mentaar van Aad Kamsteeg, waaruit ik begreep dat de re gering zich bij voorkeur alleen met het buitenland dient te bemoeien wanneer daar de godsdienstvrijheid bedreigd wordt of er een rechtstreeks beroep op onze hulp wordt ge daan. en ik hoorde ook een commentaar van Meindert Leerling over „de bedenkelijke initiatieven van de regering- Den Uyl", die bevrijdingsbewe gingen in Afrika steunt, terwijl het toch meestal gaat om „kleine groepen krijgers, die zich als bandieten gedragen, door de communisten geïnfil treerd zijn en allerminst door de bevolking gewenst worden". Verder werden we opgeroepen op giro 2914600 van het comité hulpverlening Zuid-Vieünam te Groningen geld te storten, om dat Juist Zuid-Vietnam zo zwaar getroffen is, terwijl alle hulp ten onrechte naar Noord-Vietnam gaat. en de omroepster wou „Nader beke ken" niet besluiten zonder na mens de EO haar grote bewon dering en respect uit te spre ken over de bemanning van de Mississippi. U ziet, ik heb mijn plicht ge daan, maar daardoor heb ik veel ruimte opgepeuzeld die ik anders had kunnen besteden aan de „echte" programma's die gisteren werden uitgezon den. Een documentaire-film over da schaatser Jas Valen- tijn, met aangrijpende beelden van de verjaarsvisite bij zijn vader thuis. De wereld van Li- berace, de pianist die elk pak in drie maten koopt van dun via dik tot onmogelijk, en een tapijt in zijn tuin heeft liggen maar daar zeer welgemoed on der blijft en een zelfde soort aanstekelijkheid uitstraalt als onze eigen Appie Mol, ai is die wat luidruchtiger. Een docu mentaire over A. M. de Jong, waarin onder meer zijn wedu we en zijn dochter over de schrijver van Merijntje Gijzen -telden. En dan natuurlijk Het gat van Nederland, dat wat nauwer is geworden nu Hans Keiler weg is, maar toen nog altijd garant staat voor enkele uitstekende onderwer pen. Ik rekende daar gisteren toe: Kees en Wiirt met „Wereld op hielen", een schitterende paro die op Fred van der Vlugt en zijn autotest, nu uitgevoerd op schoeisel. De vrouwenvereniging van Westeraieland, al werd het begin te veel door de obligate gat-muziek overspoeld (maar ik zal het beeld van die mevrouw die haar eigen kop en schotel in een plastic zakje uit haar tas haalde niet graag gemist hebben). En het penibele on derwerp van de homoseksuele prostitue, waar de dames uit Westerni eland wel even van zullen hebben opgekeken. Die Jongen bleek zijn werkter rein op het Centraal-Station te hebben, en vertelde daarover. Of dat flink is betwijfel ik. De tolerantie Jegens de homofielen is in Nederland hoger opge voerd dan waar ook ter wereld, maar ik verwed er wat onder dat daar niet het „uitkijken naar business" op het Cen traal-Station onder valt, nadat half Nederland daar kennis van heeft kunnen nemen. Ove rigens zat er in bet ,^at" ook een slecht interview met Sylvia Kristel, en kreeg Gustav Leon hardt niet het weerwerk dat hij verdiende. NICO SCHEEPMAKER HILVERSUM I VRIJDAG 30 NOV. NA 18 UUR VPRO: 18.00 Nws. 18.11 Vandaag dil, morgen dat. 18.20 VPRO-Vrljdag: komm. en analyses. KRO: 19.00 <S) Dit het operette album. 19.30 Mens te zijn op aarde20.00 (S) In antw. op Uw schrijven: verzoekpi. progr. 22.00 (S) Kursief: cabaret- 22.25 Overweging. 22.30 Nws. Nws; 22.55 Med.: 1.00* Nws). ZATERDAG 1 DEC. VOOR 18 UUR HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgvmn. 20 (S) Z.O.. met 7.54 VPRO: Deze Dingen (S) Hits 23.65-24.00 HILV Zembla FM: leugens. verwarring, strijd en goed nws. (20.00 Nws.; 20.05-20.15 Vandaag dit. morgen dat). NOS: 20.50 Den Haag vandaag VARA: 21.00 Radiophilh. Ork. en so listen: klass. muz. In de pauze: ca 21.45-21.55 Theater- en fllmnws. 22.17 lS) De Staalkaart. 23.25 (S) Muz. van deze eeuw voor viool en ptai„> 23.55-24.00 Nws. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag j Meug Show. VPRO: 21.00 Nws. 21.0J liedjes en muz. uit de goede oude HILVERSUM III NCRV: 7.00 Nws. 7 02 Klaar wakker. 8.00 Nws. 8.02 (S) Tot uw dst: klass. muz. op uw verzoek. (9 00 Nws 10.00 Nws. 10.03 Muz. bil de kotrte (11.00 Nws 13.00 Nws 12 03 (S Pers vers. 13.00 Nws. 13.03 (S) Drie. van u. (14.00 Nws.: 15.00 Nws 15 03 (SI Pop Station. 16.00 Nws. 16.03 (SI Snortshnw cnnr» in nna Nederland I TELEAC: 10.30 (K) Huisarts. (S) Dit is het begin: Jongeren TROS: 7.00 Nws. T.02 (S) Ontbijt- Soos: gevar. progr. met 7.30 Nws; 7.41-8.00 Aktua; 8.30 Nws. en 8.36- 8.45 Gymn. v.d. bulsvr. 10.00 <S) Tien-om: minlmag. voor en met Jon ge luisteraars. 10.30 Nws. 10.33 (S) Route A: amusant wegwijs worden in Nederland. 11.55 Med. 12.00 Aktua. 12.16 Overheldsvoorl.Franco huis Inf. v.d. bedrijfslev. 12.26 Med. t.b.v. Journ. NCRV: 16.02 -17.35 Kinder- "OS: 18.45 (K) Tl-ta-to-* 18.55 (K) Journ. NCRV5 19.05 (K) Swiebertje. Spekje Broms bekje, tv-serle voor de Jeugd. N"»S: 20.00 (K) Journ. NCRV: 20.21 (K) Herkent U deze tijd. spelshow.- 21.50 (K) Farce Majeure, satirisch NOS: 18 45 (K) Ti-ta-tovenaar. •rug. Amerlkaapse progr. 15.30 Nws. 15.33 AVRO: 20.21 (KI Dr Mountlrsshow! (S) Luister uit. en thuis zoekprogr. v.d. militairen. 17.30 Nws. 17.32 Aktua. 17.60 Gafe-ahaaUAl: rama. *u*. 0-2L66 (K) Journaal. I I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5