Daar sta je dan als Sinterklaas: WAAROM ACTEURS NIET VAN OPHOUDEN WETEN The Getaway ping, kassa VLIEGTUIGKAPING HEKS BOEIT NIET Je loden last lan het kwaad At|.33o0^,»-Iur^' ROMMELENDE MASSEUSES iedereen denkt dat je voor iedereen een leuke verrassing in de zak hebt, maar je mist nog éénkado-tje! [ACBETH: B*""' 14 ,r- Boldoot eau de cologne. Geurige surprise ineenflesje. [DAG 30 NOVEMBER 1973 PAGINA 13 Toen ik in The Times las dat Dirk Bogarde zijn vertrek had aangekondigd, heb ik daar veel plezier om gehad. Hij had beslo ten dat acteren voor een man van zijn leeftijd geen geschikte baan meer was, een conclusie, die hij trok toen hij op de grond lag in de Cinecitta Studio's, met de knopen van zijn gulp open en Charlotte Rampling boven op hem zittend. "Heb ik dit", vroeg hij zich af", op mijn 53ste nu echt nodig?" Maurice Chevalier geverfde i Ik heb erom gelachen. Groucho Marx vertelde me Jaren geleden al een zelfde soort verhaal. Hij was de één of andere film aan het maken, vertelde hij, en hij hing ondersteboven aan een trapeze, negen meter boven de grond. "Wat doe ik op mijn leeftijd" hij was ook ongeveer 53 "in de ze weinig luisterrijke positie", vroeg hij zich af. En meteen nam hij ontslag. Het enige dat in de ze twee verhalen verschilt is de aard van de vernederende positie, waarin het besluit werd genomen. Dat zegt een hoop over wat er de laatste 25 jaar in de film is veranderd. Groucho's acteur in ruste zijn duurde ongeveer 20 minuten zoals meestal het geval is bij mensen in de show-business. Toen kwam er een man naar hem toe die hem vroeg of hij quiz-master wilde worden van een show die "You bet your life" heet te, die het ongelooflijk lang uit hield op het Amerikaanse tv- scherm, en die Groucho veel rij ker maakte dan de film hem ooit gemaakt had. 'De show was bil adverteerders zeer in trek" placht Groucho wat zuur te zeggen", niet omdat het de beste was, maar omdat het de goedkoopste was". Men moet het vertrek van Bo garde uit de showwereld, net als het vertrek van alle andere ac teurs, niet al te ernstig nemen. Als een acteur zegt dat hij "er mee ophoudt", betekent dat niet hetzelfde als wanneer iemand an ders het zegt. Bogarde heeft in feite laten weten, dat als de regis seur Visconti hem wilde hebben voor een rol die net zo goed zou zijn als die in "Dood in Venetië", hij geen nee zou zeggen. Ik zei vroeger altijd, dat een ac teur nooit zou stoppen zolang hij nog kon lopen. Deze uitspraak, moest ik herzien, toen iemand me vertelde dat Sarah Bernhardt, niet meer op tournee ging nadat ze een been had gebroken en dat ze nu acteerde in een leun stoel. Prank Sinatra ging, zoals we allen weten, anderhalf uur "met pensioen", maar nu horen we weer allerlei liedjes van hem Bing Crosby is rijk als een soort Onassis, maar maakt nog steeds af en toe platen met wat er van zijn stem over is. Ik herinner me dat ik eens met Jack Benny sprak. "Me terug trekken?", vroeg hij, "Wat moet ik dan gaan doen? Ik doe toch al niet veel." En daar zit hem de kneep. Ik ken geen enkele acteur die erg best weet hoe hij vrije tijd moet besteden. Chevalier Humphrey Bogart nam me eens mee naar de eerste van een serie afscheidsvoorztellingen van Maurice Chevalier. Het moet zo'n twintig Jaar geleden zijn. Cheva lier zag er verschrikkelijk uit. Vol rouge en mascara, net een ge verfde mummie. "Het wordt zijn dood als hij stopt", bromde Hum phrey Bogart. Gelukkig bleef Che valier niet langer dan een maand van het toneel. Hij ging door, maakte een hele reeks films, en stierf later, terwijl hij er veel be ter uitzag dan die avond in het theater. Zelfs als ze stoppen willen de meeste acteurs dat voor zichzelf niet helemaal toegeven. Ik ont moette het grote acteurs-team Alfred Lunt en Lynn Fontanne zo'n tien jaar geleden in Parijs. Lynn Fontanne - haar leeftijd is één van de best bewaarde gehei men in de show-bizz. maar ze moet toen ongeveer 80 geweest zijn - en Lunt zeiden dat ze nog altijd opletten of er toch niet een 3cript zou komen dat... Waarom wil een acteur er eigenlijk mee ophouden? Ach, ze krijgen genoeg van de ondeugde lijke kleedkamers, de verschrikke lijke locaties waar men tegen woordig filmt, de vreselijke uren 'Sommigen maken zich zorgen omdat ze tweede viool moeten spelen. Maar zij komen er spoedig achter dat een beetje applaus be ter is dan helemaal geen. En dat vredige rust ook niet alles is. Er bestaat een klassiek verhaal over Jack Benny en George Burns, die zo genoeg kregen van het handtekeningen zetten in Mi ami, dat ze naar Havana vlogen, waar niemand hen kende. Na vierentwintig uur, waarin nie mand ook maar enige aandacht aan hen schonk, vlogen ze pijl snel terug naar Miami. Het is niet zo vreselijk leuk om niet bekend te zijn. Belast iing Nog iets dat grote sterren te rugdrijft naar hun werk: de be lasting. Zo lang ze kunnen aan tonen dat ze iets in de showbizz hebben gedaan, kunnen zij hun garderobe en misschien ook hun jacht, van him belastbaar inko men aftrekken. Als ze niet meer werken kan dat niet. Ik kreeg onlangs een brief van een vriend, die na veertig jaar journalist te zijn geweest met werken was gestopt. Hij was van plan de Caraïbische Zee te gaan bevaren in een luxueuze boot met warm en koud stromend water en een enorm dubbel bed. Het klinkt geweldig, maar hij gaf toe doods bang te zijn voor die enorme hoe veelheid vrije tijd na zoveel jaren van negen tot vijf werken. Van daar die boot. Op een boot is al tijd iets te schuren, te verven of te repareren. In de VS is het sterftecijfer onder de mensen die niet meer werken afschuwelijk hoog. Ame rikanen weten niet hoe ze zich moeten ontspannen zoals de En gelsen dat kunnen, en ze sterven na een Jaar niet meer werken. Het is dodelijk als er te weinig spanningen zijn, zeg ik altijd. Bertrand Russell dacht, dat één van de redenen waarom hij zo lang leefde, was dat hij zich zelfs op zijn negentigste jaar inge spannen bezig was met iets: hij vuurde boze brieven af op de kranten over de onmenselijkheid die men in zijn laatste Jaren van de mensheid ondervindt. Dirk Bogarde Visconti wel lm: Macbeth In de hoofdrol - John Finch, Franceses Annis >fartin Shaw Regie: Roman Wfiki Theater: Trianon. film Macbeth, geschreven naar toneelstuk van William Shakes- is een film die eigenlijk meer denken aan Polanski dan aan kespeare. Polanski heeft mis- een film willen maken met geweld en bloed. Dat hij daar- „Macbeth" heeft gekozen is misschien niet geheel teloos uit de verf gekomen. de sfeer kent die spreekt uic oneelstukken van Shakespeare, deze zeker niet terug in de Daarvoor bezit deze tè veel veld doodslag, tè veel wrede elemen- tè veel nadruk op de meer bloedige gevechten, at Polanski echter meesterlijk voren liet komen is de z.g. van de vroegere Middeleeu- de tijd waarin deze film zich lelt. De karakters van de hoofd- worden even nadrukkelijk uitgediept als in het werk van Sha kespeare zelf. Macbeth wordt afge schilderd als een man die door Thagische invloeden van buiten af ge dreven wordt tot t slechte. De strijd tegen zijn slechte ik moet hij daarom verliezen: alles wat hij doet is voor bestemd. Daarom kan hij -- nadat hij zijn koning heeft gedood niet meer terugkeren van het smalle en duistere pad van het kwaad. Het heeft zich dan in hem geworteld er blijft bij hem als een lugubere met gezel. De taal van Shakespeare, zoals al leen hij die kon schrijven, heeft Po lanski op onovertroffen wijze in zijn film verwerkt Als men tijdens één van de tweegesprekken of monolo gen die zo vaak voorkomen, de ogen sluit, waant men zich terug op de schoolbanken waar de leraar Engels met gedragen stem de verzen van Shakespeare levend maakte. „Macbeth" is geen film zoals men gewend is van Polanski. Het is een vreemde mengeling geworden van wat werkelijk was in die donkere Middeleeuwen, van de wellicht ma cabere ideeën van Polanski die met Terug in Leiden MacBeth en zijn echtgenote: John Finch en Francesca Annis, in de knappe filmbewerking door Polanski van Shakespeare's beroemde toneelstuk. rend maakte, en van het poëtische zucht achterover leunt. Daarvoor is proza van Shakespeare, die zijn ana- het een film van Polanski: gruwelijk lytisch vermogen hierin niet heeft en toch zo verbijsterend knap. verdoezeld. ELISABETH TOLENAAR Titel: "The Getaway"; ste rollen: All MacGraw, Steve McQueen en Sally Struthers; regie: Sam Peckinpah. Theater: Lido (18) Een paar dingen moeten meteen al over The Getaway worden verteld. Ali MacGraw kan net zo goed autorijden als Steve McQueen en is erg mooi: echt een meisje datinLei- den zou kunnen studeren. Sally Struthers is het meer dan domme dierenartsen-hoervrouwtje met een geweldig aanstekelijke gie chel. De anonieme vuilwagenbestuurder is zeer godsgetrouw, maar wel be reid een fors bedrag te innen om zijn mond verder te houden. Sam Pec kinpah regisseert dus duidelijk. Steve en Ali zijn een boevenpaar dat continu wordt achterna gezeten door medeboeven en ook door de po litie. Dat betekent geweldig gekke achtervolgingen, uitermate bloederi ge taferelen, die natuurlijk in slow motion worden overgebracht (let op de regie) en soms een zeer subtiel grapje. McQueen is op voorspraak van een corrupte Amerikaanse politicus (ze bestaan!) vrijgelaten uit het gevang omdat er een kraakje moet worden gezet. Even een half miljoen wegha len. Dat gebeurt bijna volgens het boekje, maar op het allerlaatste mo ment wordt er iemand doodgescho ten. Dat betekent dat de doodschie- ter zélf ook van het leven wordt be roofd en dat die levensberover (bent u er nog?) door McQueen zeer zwaar wordt gewond, zich via een dierenarts en diens ontstellend stupi de echtgenote (ze moeten hem ge dwongen verzorgen) op de Grote Meester wil wreken. Intussen wordt de tas met geld door een vingervlugge dief, die nau- welijks iets "groots" Is gewend, gejat en dat betekent dan flitsende ach tervolgingen compleet met heuse waterpistolen. Na veel heisa bereikt het boeven- paar (Ali is altijd trouw bereid om als chauffeuse op te treden; dan kan haar ega makkelijker schieten) een hotelletje vlak bij de Mexicaanse grens en daar treffen ze de inmiddels genezen zwaar gewonde. Hoe zou hét anders kunnen? Knallen dus, kogels en meer van dat soort. Iedereen zakt zowat ster vend langs de muur naar beneden. Naar een happy end moeten we gis sen, zodat dit weer eens een huis- werkfihn mag worden genoemd. Al hoewel. Conclusie: nauwelijks verhaal, erg goeie spelers, geweldige beelden (let op de regie - bis -) en soms zelf geestig. En de muziek? Nou die is van Quin cy Jones, uiteraard met Jean Toots Tielemans aan het mondorgel. En willen de ouvreuses hun lampjes s.v.p. minimaal benutten de komen de keer? Dank u. PAUL WOLFSWINKEL STUDIO De wat commerciële, maar zeer knap opgezette en uit gevoerde film "Cabaret" hield het de eerste keer in Leiden niet zo heel lang uit. Al degenen die toen niet geweest zijn kunnen deze week naar Studio om deze winnaar van een heel rijtje Oscars alsnog te gaan be kijken, en de prestaties van met name Liza MÏnelli te kunnen bewon deren. Kin der matinee CAMERA Ook deze week laat Camera de Jeugd niet in de steek. Ditmaal draaft Tarzan op om de nodige spannende avonturen te bele ven. Natuurlijk wint de "koning van het oerwoud" ten langen leste. Nachtfilms CAMERA Liz Taylor, Michael Caine en Susannah York zijn de sterren die schitteren in de film "X, Y en Zee", die deze week in de nachtvoorstellingen van Camera draait. Dat is al een soort waarborg voor een film van meer dan middel matige kwaliteit. REX Een al wat oudere sexfilm deze week in de nachten van de Rex: "Een maagd van 18 karaats". Nou ja, wat heet maagd. Goede films im andere steden Film: Vlucht 502 antwoordt niet; met: Charleton Heston; Theater: Camera. m Camera dmatiat deze week een ac tuele film over een vliegtuigkaping Na de tocht van de KLM Boeing 747 door het Midden-Oosten en krante verslagen met ooggetuigen-verhalen van de passagieres en de bemanning kunnen degenen die hier iets meer van willen weten in een veilige bios coopstoel zelf een kaping meemaken. De film heeft alles: de bange pas sagiers, de heldhaftige gezagvoerder de mooie en toch moedige stewardes sen en de maniak met handgranaten een bom en een pistool. De kaping begint vlak na de start in Los Angeles. De kaper maakt zich eerst niet bekend, maar schrijft met een lippestift op de spiegel in de WC dat hij naar Alaska wil vlie gen. Als dat niet gebeurt zal hij een bom laten ontploffen. De gezagvoer der (Charlton Heston) geeft toe, maar het is slecht weer in Alaska en er is nauwelijks voldoende brandstof De landing in Anchorage is het meest spannende deel van de film Het toestel wordt "binnen gepraat" en maakt een goede landing, ondanks het sportvliegtuigde dat zonder radio ook in Alaska wil landen. In Alaska laat de kaper de tanks vullen en eist dan een vlucht naar Moskou. Ondanks dat de Sowjet- autoriteiten geen toestemming geven dwingt de kaper het toestel toch Si berië binnen te vliegen, maar hij weet niet dat tijdens het tanken een FBI-agent aan boord is geklommen. Vanaf dit moment wordt het ver haal wat mager en de afloop is makkelijk te voorspellen. Een van de passagiers krijgt een baby, een stewardess wordt tegen de grond ge slagen, de passagiers vluchten door de nooduitgang, de kaper raakt in een vechtpartij en dreigt de zaak op te blazen. Nooit in een vliegtuig, denk je dan. Maar waarom heet deze film toch: "Vlucht 502 antwoordt niet?" Het toestel heeft tijdens de hele kaping perfecte radio-verbin ding met alle luchthavens. J.v.W. Klute (Pakula)Cineac, Buitenhof Den Haag. MASH (Altman): Du Midi, De Carpentierstraat Den Haag; Metro, Wolphaertsbocht R'dam; Camera Oudegracht Utrecht; Hallen. Jan v. Galenstraat A'dam. Once upon a time in the West (Leo ne): Studio 2000, Congresgebouw. Den Haag; Met jouw tanden in mijn nek (Po- lanski)De Uitkijk, Congresgebouw Deo Haag. Dr. Strangelove (Kubrick): t Ven ster. Gouverneslraat R'dam. The Graduate (Nichols)Alhambra 1. Weteringschans A'dem. Rosemary's Baby (Polanski): We teringschans A'dain. Pasolini-festival: Accatone, Mam ma Roma, Edipo Re. Teorema. n Vangeleo secondo Macteo. Medea- Cinetol. Tolstraat A'dam. Haagse bioscopen aat^en^aoh'ook iJTa 2.00. Titel: „De maagedlijke heks" Theater: Luxor. „De maagdelijke heks" is een film naar een gegeven waar heel wat van te maken zou zijn geweest. Ga maar na: een mooi fotomodel en haar al evenmin lelijke zusje komen terecht op een slot waar een heksenkring werkzaam is. Éérst gaat het foto model voor de bddl. Het wordt op genomen in de kring, en blijkt veel aanleg te hebben voor het heksen- vak. Wil zij ectftier hogerop komen, dan zal zij een offer moeten bren gen. Dat moet haar zusje dan maar worden. Helaas echter worden de fotomodels pogingen om de macht ln de kring over te nemen gedwars boomd door de aanbidder van haar zusje, die lont ruikend, naar het land huis is gekomen, en door de heer sende super heks. Er zit maar één ding op: er zal enige zwarte magie worden gedemonstreerd. Gevolg: het trieste einde van de heersende opper- heks, en de overneming van de macht door het fotomodel. Al met al een verhaaltje, dat mis schien niet geweldig mag zijn, maar dat wel voldoende materiaal biedt om ler iets aardig mee te kunnen doen. In „De maagdelijke heks" is dat on voldoende gebeurd. De film wordt nergens werkelijk spannend, krijgt nergens een echt beklemmends sfeer, het blijft allemaal wat aan de oppervlakte. „De maagdelijke heks" blijkt voornamelijk te zijn opgezet om het fotomodel en haar zusje in Eva's kostuum te kunnen laten rondhopsen. En dat is misschien wel aardig, maar nauwelijks spannend. BERT VAN DOMMELEN ,31utjunge Masseusen" in de hoofdrollen: eigenlijk niemand re gisseur: kan maar beter niet wor den genoemd. Theater Rex. Zelden is mij een seksfilm onder ogen gekomen, waarin zoveel on ape- tijtelijke blote „acteurs" en „actrices" optraden als in Blutjunge Masseu sen. Dat moet mij eerst even van het hart. Het verhaal voor zover Je daarvan kunt spreken bestaat uit een soort rondreis langs tal van Eu ropese zs- massagestekjes. Massage in de ware betekenis van het woord komt er, geheel volgens de verwachting natuurlijk, weinig aan te pas. De dames (bepaald niet bloed- jong, o nee) knijpen een paar keer weinig vakkundig ln zich ontspannen de heren en gaan dan over op an dere activiteiten. De makers hebben hebben daarbij ook gepoogd enige humor rond te strooien. Nou, die stemt erg triest, hoor. Zo is er een danig uit de kluiten gewassen „masseuse", die een corpulent heer op de buik op de massagetafel depo neert en hem vervolgens langdurig met het volle gewicht op de bips springt. En dan is er nog een „genoegelljk samenzijn" te bewonderen waarbij de partijen op rolschaatsen staan. En nog meer van die ongein. Nou ja. geen woorden er meer over. Inpak ken en wegwezen. RUUD PAAUW. 2.00, hond". Du Midi: „MASH". 14 Jr.. dag. 8.15 uur; zat. en zo. 7.00, 9.30 uur; woe. geen voorstelling. riü ook éo'uur ow. hlleen 2.00, 7.00 uur. Krlterlon: „The other". 18 Jr.. dag. 3.00 7.00. 9.30 uur. Metropole- Tuschlnskl: ..De non van Monza". 18 lr.. dag 2.00. 8.00 uur; woe. alleen 2.00. 7 00 uur Odeon: „Naakt over de schutting". 14 Jr.. dag. 2.00 6.45. 9.16 uur woe. 9 ?5 uur 6 uur zo 1M' t-18, 8 45> Passage: „Ik wil het overal met 'e doen". 18 Ir.. 2.30. 7.00, 9.30 uiir, zat. en zo 1.30, 4.00. 7 00. 9.30 uur; woe. geen voorstelling om 9.30 uur. Rex: „Brute- corps". 18 lr.. dag. 9.30, 11.30. 1.30. 3.30. 5.30. 7.30. 9S0 uur, zo. vanaf 1.80 uur: woe. niet om 0.30 Royal '70: ..De acht dolken van de zwaardvechter". 18 Jr., dag. 2.30. 8 00 uur: vrij. en zo. 2.30. TOO. 9AO uur: zat. 2.00. 9.30 uur. Studio de Luxe: „Vrolijke ontucht ln Tirol" 18 lr.. 2.15. 7.15. 9.80 uur: zo. 1.30. 4.00. 7.18. 9.30 uur. Studio 2000: ..Once upon a time De Uitkijk: „Met louw t i mijn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 13