WAARDEVRIJ LUISTEREN NAAR BERNSTEIN Little Angels of Korea tukje Miles- (storie voor nageslacht The Voice toch weer achter de microfoon 10 jaar James Bond-filmmuziek bijeengebracht op dubbel-elpee jieve, blijde liedjes un Rita en Kris zijn iet niet helemaal Herbie mijmert over het verleden TRINI LOPEZ „LIVE" EN LEVENDIG DOLDINGER: ERG VEEL VARIATIE De „come back" van Etta James bERDAG 29 NOVEMBER 1973 Peter Tsjaikowski Derde en Vierde symfonie door het New Yorks Filharmonisch orkest o.l.v. Leonard Bernstein (CBS ste reo 77 294) De precondities, waarmee men opgroeit en groot wordt liggen diep verankerd. Het rollenspel bij het omgaan met kunstuitingen is voor mij het resultaat van zo'n preconditie. Van Gogh, de genia le krankzinnige, Franz Kaf ka, de vertolker van de onttakeling van de moderne mens, Peter Tsja- kowski, de meester van de melan cholie. Het zijn stuk voor stuk typologieën van slordig kijken, lezen of luisteren. Maar het ver wachtingspatroon wijzigt niet zo veel meer na het begin van de volwassenheid. Een vriend in New York, groot kenner van oude ma nuscripten zei het eens zo: "je moet eigenlijk alles wat Je zoudt willen lezen, voor je negentiende gelezen hebben. Daarna komt het er niet meer zo van." Op de draaitafel heeft verschei dene malen de vierde van Tsjai kowski gelegen in de uitvoering van Bernstein. De dirigent is er één uit die kleine groep vitale al- leseters. Briljant, vol vondsten, veelzijdig. Bernstein (veel meer dan in zijn extrovert zijn ver wante Karajan) doorbreker ge weest van de hokjesgeest in de muziek. En toch zit ik een beetje met zijn versie van die Vierde symfo nie. Accenten en muzikale span ning zijn er zeker. Maar mis schien is zijn opvatting niet noodlotzwanger genoeg. En zie daar dan de preconditie: Tsjai kowski, de zwaarmoedige, die er bovendien in zijn uitgebreide briefwisseling met zijn belle da me sans merci, baronesse van Merck, over het noodlotskarakter van deze symfonie geen enkele twijfel heeft laten bestaan. Bernteins Vierde is niet vol van fatum en zij is evenmin melan choliek. Dat kan hem niet in de tempi zitten. Het tweede deel, het Andantino in modo di canzona, is wel heel langzaam gespeeld en het derde, het scherzo, is niet bijster obstinaat. Mij ligt de bondiger, tegelijk rondere uitvoering van Markewitsj met het Londens Symfonieorkest veel meer. Maar individuele appreciatie blijft na tuurlijk de wankele basis van el ke recensie. Men kan het nut er van in twijfel trekken, als men verder wil gaan dan het eenvou dige advies kopen of niet. En wat dan nog? Het temperament en al le verdere bagage is voor nie mand gelijk. Ieder krijgt de diri gent die hem toekomt, als hij maar veel luistert. Amerikaanse orkestleiders hebben minder last van de literaire franje rond de klassieke composities en gaan vaak nauwelijks in de slag. Bern stein is zo'n man, maar voor mij heeft hij met de Vierde niet ge- Maar de zaken liggen nog wat gecompliceerder. Het tweede werk op de dubbel-lp is de Derde van Tsjaikowski. Het stuk heeft altijd wat in de schaduw gestaan van de Grote Drie die erop volgde. Het is wat brokkeliger misschien, maar het heeft verrassingen in petto (laten we maar zeggen een melancholieke PJotr in een beet je onbevangen bui). Hij was hier niet zo verschrikkelijk bezig de brug naar het westen te slaan (mede omdat hij Bach als een matig componist beschouwde is hij trouwens nooit aan die oever aangekomen) De Derde symfonie van Tsjai kowski is zeker geen geniaal werk. Het mist alle angehauchte compassie van de latere symfo nische stukken. Op gevaar af van een contradictio in terminis te hanteren, zou ik bij Bernsteins herschepping van het stuk van waardevrij luisteren willen spre ken. Dat is een boeiende beleve- HM. Miles - The classic perfor- of Miles Davis. - CBS n dit album is de belang- verdienste dat er een stuk- lstorie voor het nageslacht ard blijft. Langzamerhand het evenwel een gangbare enste te worden. Er komen nog steeds en steeds meer op de markt die ofwel opnamen van oude for- bevatten ofwel een verza- van oude opnamen zijn. zou op zichzelf een goede kunnen zijn om zich c ekomst van de jazz zorgen iken. isic Miles" bevat een aantal /an de ondefinieerba- umpettist Miles Davis uit de vijftig toen de be-bop rede- esetteld was en mannen als Gillespie, Charlie Parker ohn Coltrane volledig de uitmaakten. Davis, in zijn spel variërend ogenschijnlijke beginneling lie, valt op dit album te be- ;n in uiterst bekende num- "Budo", "Stella by Star- "On green dolphin street" tan-dance". De verschillen- rmaties waarmee hij zich in [roeven van "Basic Miles" neergevlijd, zijn van een reffelijk gehalte. De namen, ohn Coltrane, Palu Cham- Bill Evans, Julian "Canon- Adderley en Gil Evans zeg- at dat betreft genoeg, umerend: geen nieuw, maar d geluid. W.W. Or blue eyes is back Frank Si natra Reprise 44 249 Maandag jl. hebt u hem weer eens op de buis aan het werk kun nen zien: de nu 57-Jarige Frank Sinatra. Een man die drie Jaar geleden voor de zoveelste maal af scheid nam van zijn miljoenen publiek maar het kennelijk niet kon laten. Op 21 juni van dit Jaar stapte hij namelijk opnieuw naar de opnamestudio en zong negen songs voor zijn nieuwe langspeler die de toepasselijke titel "Ol' blue eyes is back" kreeg. Het heeft geen zin om op deze plaats nog eens de verdiensten te gaan opsommen van "the Voice" voor de populaire muziek. Sinds het begin van zijn carrière die in de oorlogsjaren lag is hij de man geweest die vrijwel alles heeft be reikt wat er maar in de showwe reld te bereiken was. Hij kreeg verscheidene Emmy Awards voor zijn zang, won de in Amerika zeer hoogstaande Peabody Award en kreeg voor zijn prestaties als acteur in verschillende films - on der meer in From here to eterni ty - een Oscar. Zijn platenverkopen waren zo enorm, dat good-old Sinatra er brood in zag om zijn eigen pla tenmaatschappij - Reprise - op te richten Zijn nieuwe langspeler is het be wijs dat de "oude meester" het klappen van de zweep nog altijd kent. Gedegen vakwerk van een man die het "entertainen" is aan geboren en met zijn fluweelzachte stem in staat is om zelfs van de Marseillaise nog een gevoelig werkje te maken. De negen composities op de elpee geven Sinatra weer alle gelegen heid om te bewijzen, dat hij - on danks zijn 57 jaar - nog altijd be hoort tot de topvocalisten van de wereld. Persoonlijk vind ik het nummer "Noah" ijzersterk met You will be my music als uitste kende tweede. Maar ook de ande re nummers zijn het beluisteren - en dan liefst met wat getemperd licht en een goed glas in de hand - ten volle waard. B.v.L. The Little Angels of Korea volksliedjes en populaire wijsjes Philips. Nog maar kort geleden zijn The Little Angels of Korea to ons land geweest, voornamelijk ter verbreiding van de Koreaanse folklore. Wat deze i The Original Motion Picture Soundtracks from James Bond Collection Op 5 oktober 1962 ging in de Lon- dense bioscoop Pavilion de verfil ming van Ian Flemings boek "Dr. No" in première. In de hoofdrol geheim agent 007 alias James Bond - speelde Sean Connery met als tegenspeelster Ursula An- dress. Het was het begin van serie films die alle bezoekersrecords braken en Sean Connery het odium bezorgden, dat hij 007 was en niemand anders. Het leverde hem kapitalen op, maar hij werd zo vereenzelvigd met Flemings held dat elke poging om de ac teurstalenten op een andere ma nier aan te wenden strandden. Het publiek vroeg en kreeg Sean Connery. Eerst in From Russia with love, vervolgens in Goldfin- ger met Honor Blackman als Pus sy Galore en Gert Fröbe, daarna in Thunderball met Claudine Auger en in You only live twice met de Japanse Akiko Wakabaya- Sean Connery had er toen schoon genoeg van en liet voor On her majesty's secret service, de eer aan George Lazenby. On danks het meespelen van Diana Rigg (uit de Wrekers) geen on verdeeld succes. Nog eenmaal vervulde Sean Connery de rol van 007 en wel in Diamonds are forever die gedeeltelijk in Neder land werd opgenomen. Nu is het wachten op de nieuwe James Bond-film met Roger Moore in de hoofdrol. United Artists heeft ter gelegen heid van de "tiende verjaardag" van 007 op het celluloid een dub bel album uitgegeven waarop de belangrijkste muzikale gedeelten uit de eerste zeven films staan. Voortreffelijke muziek uitgevoerd door het orkest van John Barry en vocale bijdragen van Matt Monro (de titelsong van From Russia with love), Shirley Bas- sey (Goldfinger en Diamonds are forever), en Louis Armstrong met We have all the time in the world uit On her majesty's secret service. Wat ontbreekt op het dubbelalbum is de vocale bijdrage van Tom Jones aan de film Thunderball, want Tom zit bij een andere platenmaatschappij. B.v.L. leeftijd vam acht tot vijftien jaar als dansgroep lieten zien was een ijseldjk perfecte show, prachtig zowel van aankleding als enscè- nering. De Koreaanse kinderen zijn met ijzeren discipline opge voed en hebben hun grote artis tieke successen alleen daaraan te danken. De meisjes vormen niet alleen een balletensemble van be lang maar ook een zeldzame zanggroep, die door welk ander kinderkoor dan ook nauwelijks geëvenaard kan worden. Een aan tal van de liedjes, die de Kore- aantjes tijdens hun Jongste tour- moon" Rita Coolidge en Kristofferson A en M Re- Is 87 34 IT Ariola. Coolidge eens "Delta La- vriendinnetje van talloze sterren en artieste in het Mac? cireus van Joe Cocker en s Kristofferson zullen best een gelukkig getrouwd stel zijn. ide Soete ikerbol Soete Suikerbol" kinder- vertellers Corry van der Huib Orizand muzi- itnlijsting Robert van der kinderkoor van Henk Velden Negram. )ek "Inde Soete Suikerbol" an der Hulst is al aan eneraties bekend. Tiendui- exemplaren zijn er in de er Jaren van over de toon- legaan. De NCRV heeft het mlangs "herontdekt" en er •bewerking van gemaakt. i heeft daar onmiddellijk eageerd en er een elpee van Markt geworpen, lij opvalt de laatste paar de grote zorg waarmee de lerplaten worden samenge- kon dat maar van alle i worden gezegd. "Inde Suikerbol" met Corry van Kien en Hum Borlzand als heldere, gevoelvolle vertel et ook in die categorie van smaakvolle kinderplaten, ion van zes heeft de plaat rd en van lof voorzien. Mten over die lekkere bol leed bij mij het water in de lopen. Wat wil Je dan nog R.P. Dat is mooi, in deze wrede en harteloze wereld. De vraag is ech ter, of het nieuwbakken echtpaar door moet gaan met het samen lieve en blijde liedjes zingen, zo als dat op "Full moon" gebeurt. Als Rita en Kris dat wel van plan zijn - en daar lijkt het voorlopig op - is dat bepaald Jammer. Want wat deze twee toch echt niet slechte muzikanten hier klaarma ken is niet alleen uiterst verve lend voor wie geen deel heeft aan hun privé-gelukzaligheid, maar het is bovendien nauwelijks pop te noemen, tenzij de vaderlandse gewoonte om het "Neerlands po pulair" ook tot de pop te rekenen, naar de VS is overgeslagen. Het echtpaar Kristofferson brengt op "Full moon" namelijk louter nummers die in het beste geval sterk doen denken aan de verrich tingen van een aantal bekende Nederlandse duo's uit de top- veertig. Rita en Kris werken zich zij aan zij door een repertoire heen, dat zonder problemen in de eerste de beste show van bijvoorbeeld Andy Williams opgenomen zou kunnen worden. Vertederend, maar zoals wij dat zo fijntjes ple gen te zeggen: slijmerig. Muzikaal zit het allemaal echt niet zo beroerd in elkaar. Een nummer als "I never had it so good" bijvoorbeeld is heel plezie rig van melodie, maar het wordt verpakt in een waas van pril ge luk die zelfs voor mensen die nog geen jaar getrouwd zijn maar moeilijk te pruimen is. Als Je daax Rita's LP "The lady 's not for sale" eens naast draait lijkt de conclusie gewettigd dat het huwe lijk voor miss Coolidge zelf mis schien fijn mag zijn, maar dat het haar artistieke kwaliteiten be paald niet ten goede komt. BVD Turtle Bay - Herbie Mann - At lantic 50020 (SD 1642). De Bossa Nova en fluitist Herbic Mann zijn lange tijd lief voor el kaar geweest. In de Jaren vijftig - dus nog voordat saxofonist Stan Getz bezweek voor de verleidelij ke lokroep van Astrud Gilberto, technologische ontwikkeling - sterk geperfectioneerd. Op de in strumenten is een redelijke hoe veelheid watts aangesloten en een flinke dosis nagalm wappert ge staag in het kielzog van de oor spronkelijke klanken. Wij mogen echter niet treuren. Want "Turtle Bay" is geen slech te plaat. Weliswaar is het spel van Herbie Mann van een ietwat bezadigd gehalte - hij beperkt zich voornamelijk tot zorgvuldig uitgekiende accenten - maar evengoed construeert hij soms heerlijke muziek, die het op de achtergrond goed zal doen. Som mige nummers van de plaat "Turtle Bay" doen zelfs de ge voelige luisteraar op een bijna koninklijke manier de ogen slui ten. En dat wordt toch zeldzaam nietwaar? W.W. Saximental Journeyvan Schoondejwalt "Saximental Journey" Her man Schoonderwalt Polydor 2419042 Saxofonist Herman Schoonder walt heeft zich terecht de nodige faam verworven als lid van com bo's die zangers en zangeressen op voortreffelijke wijze bijstond. Recentelijk nog Rita Reys en Sanny Day. Schoonderwalt is een vakman, die zijn instrument door en door kent. Hij heeft het volko men verdiend dat er nu een elpee is gemaakt waarin hijzelf cen traal staat. "Saximental Jour ney" registreert nogmaals de kwaliteit van Schoonderwalts spel, maar helaas neemt hijzelf veel van de glans weg door met een in mijn ogen nogal zwak re pertoire aan te komen. Angelina, Tell me why, Amapola, My -truly, truly fair Ca, c'est Pa ris - het is mij van te licht kali ber. Schoonderwalt had best wat hoger mogen grijpen, wat preten tieuzer mogen zijn. Het best komt hij naar mijn gevoel tot zijn recht in The Circle, een nummer dat van hemzelf is. Schoonderwalt wordt uitstekend terzijde gestaan door de gitaris ten Herman Hollestelle en Peter Nieuwerf, de pianist Rob Fran ken, de bassist Koos Serierse en de drummer Louis Deby. RP ten gehore hebben gebracht, is door Philips op een langspeel plaat gezet. Een juweel van een plaat, die de klankzuiverheid van dit 'engelenkoor' heel fraai weer geeft. Zowel de a- als de b-kant van deze nieuwe lp bevat naast een aantal Koreaanse volksliedjes een serie leuke meezingers als The happy wonderer', "Greens- leeves' en 'Chirpy Chirpy CHeep Cheep'. Sommige van de ze vlot gezongen liedjes zijn ont leend aan bekende musicals. Af gezien nog van de technische per fectie is het gewoon verrukkelijk om "The Little Angels' met hun grappige accent Engels te horen zingen. Wat deze kleine meisjes zingen is overigens niet belangrijk, wel hoe ze het zingen. De plaat laat zich trouwens gemakkelijker beluisteren dan, zelfs in superla- tieve zin, bespreken. Zéér aan te bevelen! p.R. The Trini Lopez Show Star Collection Negram. Midi Mid 4015. Toen hij in 1963 zijn wens om een hamer te bezitten zingend tot uiting bracht, maakte Trini Lo pez een wat schuwe indruk. Met zijn gitaar, waarmee hij wat on handig manipuleerde, leek hij geen raad te weten en sterallures waren de vertolker van de La tijnse 1 vreemd. Nu in de Star Collection opnieuw op het gemis van het werktuig wordt "geha merd" is Trinidad Lopez III één brok energie. Een entertainer van het betere soort, die zijn gehoor veel nadrukkelijker dan ooit met schrille kreten probeert te active- Zo komt hij althans over op zijn nieuwste elpee, waarop een uit voerige Impressie staat van een beeveeshow van Trini Lopez. Zelf roept hij in een ruim elf mi nuten durende medley al zijn succesnummers in de herinnering terug, zoals This land is your land. Goody, goody en het al eerder gememoreerde If I had a hammer. Met zijn speciale gaste, country zangeres Nancy Ames, zingt hij op de keerzijde van de langspeler enkele duetjes waaron der het geesteskind van Paul Si mon, Mrs .Robinson. "Light my fire" is een van de nummers, waarbij de enigszins in de verge telheid geraakte Lopez wordt ge flankeerd door de Ventures. Live én levendig. J.P. Doldinger Jubilee Die ersten 20 Jahren Klaus Doldinger. Atlantic 3—60073, 1, 2, 3. Een leven in geluid: dat is het album Doldinger Jubilee. Op drie LP's worden de eerste 20 muzika le Jaren van de Duitse Jazz- en popmusicus Klaus Doldinger on der de naald genomen. De carriè re van de Duitse "duizendpoot" wendt gevolgd vanaf T begin met de dixieland-band The Feetwar- mers. via de swing en hard bop periode, de free-jazz, naar de rythm en blues sounds onder het pseudoniem Paul Nero en de Soul-tijd (Motherhood) tot z'n te genwoordige muziek. En dat zijn dan klanken die zweven op de grens van Jazz en pop, die wor den voortgebracht door de groep met de symbolische naam Pass port. Een team musici die volle dige muzikale vrijheid genieten en die veel gebruik maken van elek tronische instrumenten als de moog syntesizer en de mello- tron. Vooral met Passport heeft de ambassadeur van de Duitse jazz de Duitse popmuziek belang rijke impulsen gegeven. Inge klemd tussen de schlagerzangers die als "Ewigen Boten der Lie- be" over de Duitse platenmarkt huppelen op gezag van de machtige platenbazen schreeuwt de Duitse popmusicus, steeds luider om eigen ruimte. Doldinger heeft voor hem een ge deelte van de weg geplaveid, dwars door alle financiële obsta kels heen. Zes kanten Doldinger betekent erg veel variatie, een boeiend monu ment voor dixieland, Jazz, soul. rythm en blues en voor vergevor derde popliefhebbers een paspoort ook voor het overschrijden van de grenzen van muzikale genre's. Al zullen vooral de slot-nummers voor velen Abracadabra zijn. Dat is dan ook de naam van het laatste stukje werk. P.d.T Etta James Top en Ten en Etta James CQ 0089 en CH 5004 - Negram. Da Amerikaanse Etta James mag dan in Nederland niet zo be kend zijn, haar-selecte-aanhang is wel zo groot dat haar "Top Ten" ook hier opnieuw is uitge bracht. Die al dan niet hernieuw de kennismaking is gekoppeld, aan t verschijnen van de elpee "Etta James" waarop 'tn tweetal Gospelsongs (Sail away en God song) lijken te refereren aan de tijd, waarin de negervocaliste deel uitmaakte van het St. Paul Bap tist-kerkkoor in Los Angeles. De voormalige rock en rollzangeres, die in 1954 haar eerste hit scoorde met "Dance with me Henry" werd ontdekt door Johnny Otis en kreeg eerst goed bekendheid in het begin van de zestiger Jaren met rythm and bluesnummers. Haar stijl doet denken aan die van Dinah Washington en Janis Joplin. In het laatste geval niet zo verwonderlijk, omdat Etta de leermeesteres was van de door overmatig gebruik van drank en drugs overleden Joplin. Hoogte punten uit haar carrière als Pushover, All I could do was cry, My dearest darling en At last zijn verzameld op de elpee "Top Ten". Het leek bij die toppers te blijven toen de ster van Etta Ja mes twee Jaar geleden van het firmanent der lichte muze ver dween. Met de langspeler "Etta James" keert de Inmiddels 34-Ja- rige Etta in volle glorie terug. Haar comeback heeft zij in het teken gesteld van de, soul, maar of zij in de "herkansing" Nederland alsnog-massaal-aan zich zal bin den? Aan Etta James zal het niet liggen. j.p. Louis Bonfa ei genoot Mann als vertolker Baden Powell - sn grote reputatie Latijns-Ame rikaanse muziek met een sterke hang naar de Jazz. Later richtte hij zich op de Afro-Cubaanse klanken en hield hij zich ook toen nog met grote vaardigheid zwevende aan de kleurrijke hemel der védetten. "Turtle Bay" bevat een soort mijmering over de genres muziek waarmee Herbie Mann in het verleden zo'n furore maakte. Al leen is de uitvoering - leve de Bert van Dommelen Han Mulder Ruud Paauw Jan Preenen Paul de Tombe Wim Wiirtz Pieter Rosier Eindredactie en layout Bram van Leeuwen Mosch und seine Original Egerlander Musikanten Ernst Mosch und seine Original Egerlander Musikanten spielen Walter Kollo vind Paul Lincke Telefunken SLE 14 709-P Kent U ze nog de 'oppers van toen: 'Kleine Madchen müssen schlafen gehn', "Das war to Schö- neberg', 'Berliner Luff, "Es war etomal' en 'Glühwürmchen'? De ze en nog vele andere schlagers van Walter Kollo en Paul Lincke, de grootmeesters van de 'Berlijnse' operette, zijn to een instrumenta le bewerking op de plaat gezet door Enrst Mosch und seine Ori ginal Egelander Musikanten, een to Duitsland zeer bekend blaas- poepensemble. Om misverstanden te voorkomen: de muzikanten verdienen him populariteit ten volle. Ze vormen een opmerkenJk homogene groep, die de eenvoudi ge, vlotte wijsjes van weleer met het grootsbe gemak, maar soms ook wel een beetje erg gladjes, op de groef heeft gezet. Wat meer 'Schwung' zou de aantrekkelijk heid van deze langspeelplaat, al thans voor de liefhebbers van het soort, zeker hebben verhoogd De melodietjes, voor een groot deel uit operettes als 'Frau Luna', Tm Reiche des Indra', 'Marietta' en 'Der Juxbaron' laten zich to elk geval lekker meeneuriën. Op oma's verjaardag bijvoorbeeld met het glaasje bessenjenever binnen handbereik. Pil.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 15