inestud '73
i teken van
engagement'
'Sterf de moord':
teveel
literaire kunstgrepen
mister
mgert
%lkar te
TOP-TIEN-T QP-TIEN-TOP
Danscentrum mist
creatieve kracht
TV morgen)
^IW^MQ9Lamma i
iiPAG 16 NOVEMBER 1973
RADIO - TV - KUNST
ithousiasten onder de stu-
i Amsterdam hebben zich
"off aangegord voor een festi-
je Cinestud-manifestatie'73, die
tot 24 november in het Am-
ise Kriterion wordt gehou-
de vijfde in de rij, het t
moeilijk om een bijzondere aan
dacht los te maken, immers vele
films zijn ongetwijfeld in een ande
re formule elders al vertoond.
Daarom hebben de organisatoren
dan ook gezocht naar een gerichter
formule, die in een aantrekkelijk
utenfllmfestival op die inter- uitgevoerd programmaboek „Enga-
schaal in de wereld. gement in de film" nader wordt
Bereerste keer schoot men des- toegelicht. Men probeert na dertien
onmiddellijk in de roos, want Jaar een draai aan dit evenement
iskl werd er met zijn „Twee te geven met een selectieve keuze
en een kast" internationaal naar dit thema,
en de Poolse regisseur Toch ben Je er daar nog niet mee,
hier het geld om een episode want praten over engagement is oe-
/s plus belles escroqueries du verloos. Zelfs Hitchcock kan men
draaien. Hadden we hem met zijn intrigerende amusements-
hier kunnen houden, wie weet arbeid desgewenst het predikaat
lorissant het er dan nu met engagement opspelden. Op de dis
filmen bij stond! cussies, die vooral maandag en
dinsdag met onder meer Joris Ivens
en George Sluizer worden gehouden
zal er dus zeker breeduit over ge
praat kunnen worden, waarbij het
programmaboek met onder meer ar
tikelen van Sluizer en Haanstra een
eerste basis vermag te verschaffen.
De dinsdag is vooral bestemd om de
op het ogenblik qua organisatie en
positie druk in de interesse staande
alternatieve cinema te bepraten.
Vanwege de toegevoegde discussies
heeft men voor Cinestud ditmaal
tien dagen nodig, want er moeten
uit de circa driehonderd ingezonden
films honderdvijftig uitverkorenen
vertoond worden. Vooral uit de gro
te Amerikaanse en Engelse inzen
dingen heeft men een keuze moeten
maken. Voor het overige heeft men
de selectie naar een zo groot
ben Je met een festival ta-
uniek dan is het tegenwoor-
jet een overvloed aan festivals
In Frankrijk is men hard "bezig het leven van Edith Piaf te verfilmen. Pim Jacobs ontvangt
vanavond in zijn -programma "Music-all-in" (Nederland I. 21.40 uurde Franse actrice Brigitte
Ariel, die in deze film, "La Mome Piaf", de titelrol vertolkt. Op de foto Pim Jacobs in gesprek met
Brigitte Ariel.
terview' met
overledene
Toneelstuk van J. Bemlef
,VERSUM Vanavond van
tot half acht zal in het
.programma "Nova Zembla
pp Hilversum 2 voor de eerste
de omroepgeschiedenis een
reekse uitzending van een se
ll Den Haag worden gepresen-
Daarbij zal onder meer een
SSE mogelijk Internationale" ^reMng
gestreefd.
Men moet niet naar de Cinestud-
voorstellingen kijken om er supe-
ieure kwaliteit aan te treffen. Als
die er is blijkt dat zuiver meegeno
men. Het gaat om werk dat op uni
versiteiten en filmacademies uit
eerstelingenprestaties bestaat, die
hoogstens een belofte kunnen in- die
Vaneeden
i stellen aa
a personen.
|(fe Wit
toleden
Wat zijn de mogelijkheden van de
toeschouwer, waar is hij toe gedis
poneerd als hij in de schouwburg
gaat zitten? De grenzen van
diens ontvankelijkheid moet men
natuurlijk niet bij voorbaat beper
ken, integendeel men zal die moe
ten trachten te verruimen om een
zo ruim mogelijk dramatisch ter
rein te kunnen exploreren.
met zijn attributen zich tussen de
schrijver en de toeschouwer. Hij
brengt een soort realiteit in, een
vermenselijking, die de auteur
moet doen terugtreden, want de
toegevoegde dimensies van klank,
kleur en beweging compliceren het
gebeuren zodanig dat hij moet
versimpelen om zijn verstaanbaar-
heid te behouden. Hij moet ruimte cbre van hen doet bezwijken.
Centrum en regisseur Christiaan
Nortier uitgegroeid is tot „Sterf
de moord".
Vier Invalide bejaarden wachten
in een abstracte conversatiezaal
op de boot, die hen uit enkele we
ken vakantie terugvoert. Het
wordt een afrekening in een soort
machtsstrijd, die achtereenvolgens
jl Op 79-Jarlge leeftijd
deze week overleden de Ne- uitdaging op te merken welke
i romanschrijfster Jo
m- De Wit. De in 1894 ge-
Dullemen- De Wit
diverse novellen en psycholo-
realistische romans op haar
I staan.
i werken van haar zijn „Don-
ik" (1918), „De branding"
n „Open zee" (1923).
i^ppen
lostó HAAG Minister Lubbers
ronder meer de Nederlandse
in het Kalkar-project te
In de Tweede Kamer heeft
i gisteren manhaftig te weer
t*gen een stormloop van links
snelle kweekreactor, die Ne
samen met België en W.-
\1 beproefd. Om de Neder-
M deelname te betalen zijn on-
J\ 5 electric!teltstarieven met 3
rerhoogd.
Wies van PvdA. D'66, PPR
hebben de Kamer een motie
gd, waarin wordt gevraagd
ileuwd overleg. De vier frac-
w». dat het gehele project op
hoeven moet komen gezien
itnde ongerustheid over de
'dvan dergelijke reactoren en
heken van een sluitende op-
foor het radioactieve afval.
Lubbers vond, dat er wel
tóe bewijzen van onveilig-
frhanden moeten zijn om
het project te stoppen. Hij
31 &P, dat elders de bouw van
'eekreactoren doorgaat. In
yj wint er volgend Jaar een ge-
«usland neemt er dit Jaar 1
en heeft er 1 in aanbouw,
kar gaat het om een proto-
1 tweede fase is de bouw van
geMi «ie-eenheden van 1000 me-
eva. Minister Lubbers zei, dat hij
H'Kfear de tweede fase zou bin-
elen. Ook al omdat de ont-
van het project meer kost,
>ls# lankelijk was gedacht.
fles van PvdA, D'66, PPR
hebben de Kamer met een
Jtotie uitgenodigd zich uit te
meer parlementaire
de elektriciteitsproduktie.
later zullen komen als de gro
ten van morgen.
Maar niet minder is het een genoe
gen Jongeren de film te zien ont
dekken met alle struikelingen, die
de oudere generaties al hebben on
dernomen. Men gaat het leven eens
echt betrappen en daar komen weer
alle kunstjes bij te pas, die door de
ouderen al lang als cliché terzijde
zijn gelaten.
En Ja hoor, het spanningselement
dat ontstaat door op de geluidsband
een harteklop mee te laten lopen
zit er weer royaal bij, net als het
afstropen van alle eenvoudige men
selijke handelingen zoals het snij
den van brood, het ontknopen van
een Jas, om van het dooreengebrui-
ken van kleur en zwartwit in de fo
tografie dan maar niet te spreken.
Maar wie zou op die manier zijn
Jeugd niet eens willen herbeleven
voorzover hij ooit een filmcamera
heeft vastgehouden?
grenzen zijn er natuurlijk-
wel. In de roman werkt de
tijd niet als een onvermijdelijk
voortsnellen dimensie, men kan
lezen en zelfs herlezen om uit
eenvoudige tekens, zwart op wit,
een complete beeldenreeks op te
bouwen. Die tekens zijn de neer
slag van gevoelens, gedachten van
de schrijver, die echter zo indivi
dualistisch in zijn woordexpressie
kan zijn, dat hij voor zijn consu
ment niet meer navoelbaar is.
Niettemin, de schrijver kan ver
gaan.
In het theater plaatst de acteur
overdragen aan de acteur,
gaat invullen voor de toeschouwer.
De laatste heeft aldus minder ver
beeldingskracht op te brengen.
Zo was het tot dusverre op het
toneel wel zo ongeveer. Maar de
laatste jaren vooral is er verzet
gerezen tegen een min of meer
compleet realisme en als gevolg
daarvan zag men een onthechting
van rol en speler. Dat heeft ook
de romancier-dichter J. Bernlef
beproefd in een stuk, dat in eerste
instantie uit vingeroefeningen op
het Instituut voor Theateronder
zoek ontstond en dat nu in wis
selwerking met vier acteurs van
Amsterdam
1(1) Het is weer voorbij die mooie
zomer: Gerard Cox
2 4) The day that curly Billy:
Hollies
3 2) Arugie: Rolling Stones
4 7) Photograph: Ringo Star
Balletfestival in HOT
est v»
dat
27 en 29 november zal in
Utheque Francaise in Pa-
ptaichtsprogramma worden
VJQ het werk van de Ne-
"kner Johan van der Keu-
I aPfogramma bevat de films
ffji Vier Muren, een film
^rt, Herman Slobbe, Big
mi.1 ^bster in Europe, de Tijd
els' snelheid, Beauty, Dag-
fitte kasteel en De Viet-
*f# L
te v»: ^rste keer dat het werk
Nederlandse filmer van
generatie in genoemd
Ut getoond.
Motivatie en originaliteit zijn al
tijd al belangrijke factoren ge
weest in het theaterleven nu
meer dan ooit. Het zijn twee fac
toren die nauw samenhangen, het
zijn de belangrijkste componenten
van de creatieve kracht.
Het Rotterdams Danscentrum is
nu een paar jaar bezig, de groep
heeft tegenslagen gehad, dat is
waar, door ziekten en anderszins:
het moet nu niettemin worden ge
zegd dat uit de presentatie onvol
doende motivatie en originaliteit
blijken, dat de creatieve kracht
van de groep tekort schiet. Dat is
een ontmoedigende constatering,
want zij laat niet veel hoop voor
de toekomst.
Gisteravond dm het HOT eem van
de weinige „grote" voorstellingen
van de groep, die haar werkter
rein volgens opdracht vam de sub-
sidderende overheid voornamelijk
heeft in de instructie en het zoe
ken van nieuwe publieken. Naast
enkele bekende balletten ook een
aantal premieres, in de eerste
plaats een eigen choreografie van
de leidster van het RDC, Ineke
Sluiter. Op muziek van Joep
Straesser creëerde zij 'Proces 1" op
een simpele thematische gang:
drijfhout, samensmelting, eruptie en
Zeven dansers en danseressen ma
ken de zeer gedetailleerde geconci
pieerde bewegingen, die op zichzelf
niet lelijk zijn, maar die tekort
schieten dm overtuigingskracht en
onderling te weimig samenhangen.
In de tegenstellingen als individu
tegen groep worden beelden ge
schapen, die door anderen (Tet-
ley!) veel indringender zijn gerea
liseerd. En het is kenmerkend
voor de sfeer, dat het slotdeel na
veel bewogen beweging uitloopt in
grapjes als bellenblazen.
„Sirenen" van Vera Whistler op
muziek van Varese behandelt de
worsteling van een vrouw met
haar ego: het gaat er allemaal
heel elegant toe, de bewegingen
zijn als verdoezeld, vervaagd, let
terlijk versluierd en gepastelli-
seerd. De dansers passen zich aan
die wat ouderwetse „moderne" New York
sfeer goed aan, met Hamnie Kees
maat als uitspringster zij heeft
meer in haar mars, maar zij
wordt hier ook ingekapseld in het
wattige, vage damsklimaat.
En zelfs een Jazz-balletJe als
„Streetwalks" van Dick Swanborn
heeft dat lievige, schattige, wat de
Amerikanen „cute" noemen: Alvin
Ailey kijkt steeds om de hoek (en
verdwijnt dan snel weer), als twee
dansers als tegenstanders tegenover
elkaar dansen is er geen spoor
van agressie te bespeuren.
Men kan niet beweren dat 't Keul
se „Tanzforum" zoveel beter is
dan de Rotterdamse groep, de
Rijnlanders gaan onverhuld op de
dans-carnavalstoer, behaagziek,
kitscherig, maar met een soms
ontwapenende damsdrift. Ze waren
woensdagavond in het HOT, voor
de tweede maal dit Jaar met drie
balletten. Het eerste en het laat
ste simpele ontspanning: „Ballett
für ein Theater' van Jochen Ul-
rich op muziek van Copland, klei
ne anekdoten, en „Daniël in der
Löwengrube" van Jurg Burth, een
„jazz-Kantate" zware woorden
voor iets amusementsachtigs, op
de rand van het nachtclubwerk en
soms erover, bewegingstechnisch
niet zo interessant, maar met
gloed en verve, en vakbekwaam,
gedanst.
Als middenstuk van dit program
ma „Der achte Kreis"
Veredon,
van het Tanzforum: een ambi
tieuze onderneming, volledig ii
het Tetleyidioom en een kennelij
ke Tetley-eplgonie, maar zonder
het mysterie
gaat niet dieper dan de huid,
is in wezen even oppervlakkig als neeskunde
de beide andere choreografieën.
Maar ook hier dat dansplezier van
de zeer jonge dansers en danse-
5 -) Sohönes Machen aus Arca
dia: Demis Roussos
6 3) Wovoka: Redbone
7 9) Jimmy: Boudewijn de Groot
8 8) La Paloma: Mireille Mathieu
9 5) The old fashioned way: Char
les Aznavor
10 -) Let it be me: Buffoons.
Londen
1(1) Daydreamer/The puppy song:
David Cassidy
2(5) Let me in: Osmonds
3 2) Sorrow: David Bowie
4(6) Top of the world: Carpenters
5 (17) Dyna-mite: Mud
6 8) Ghetto child: Detroit Spin-
7(1) This flight tonight: Nazareth
8(4) CarolineStatus Quo
9 (10) Showdown: Electric Light
Orchestra
10 -) When I fall in love: Donny
Osmond
Er zijn reminiscenties met Sto
rey's „Mooi weer vandaag", maar
Bernlef is wat ingewikkelder te
werk gegaan, waarvan het spelen
door jonge tonelisten maar één
aspect is, het onevenredig vergro
ten van sommige facetten (door
gezet in het dekor van Cees Wol-
frat) een ander.
Groeide daar gisteravond in de
Haarlemse schouwburg een intri
gerend gebeuren uit? Wat mij be
treft nauwelijks, want de al ge
noemde uitgangspunten miskennen
teveel, dat de speler in al zijn il
lusiemogelijkheden de ziel van de
voorstelling moet zijn, sterk ver
groeid met zijn rol. Nu lijkt het
of het hoe van de voorstelling
gaat uitstijgen boven het wat.
Een technisch procédé lijkt echter
niet zo essentieel voor de toeschou
wer. die zich al gauw min of meer
buitengesloten voelt.
„Sterf de moord" ging met teveel
literaire kunstgrepen werken als
kille algebra. Figuren min één
kwaliteit op elkaar losgelaten als
(x-1) (ij-1) (z-1). Waar Ad van
Kempen, Polio Hamburger, Rutger
Weemhoff en Elias van Zanden
elaar in een absurd kwartetspel
vinden bewijst de schrijver, dat
hij, losgekomen van een kunstma
tige procédé, toch wel theater kan
maken.
PIET RUIVENKAMP
Nederland IZ
NOS: 13.00—14.00 (K) Reportage
intocht Sint Nicolaas in Hoorn. NOS:
16.00 (K) Journ. AVRO: 16.02 Kin
derprogramma. 16.3917.30 Stuif-1
18.55 (K) Journ. NCRV:
Sportshow Twee: reportages, uitslagen
en informatie over de sport van van
daag. NOS: 20.00 (K) Journ. NCRV:
20.21' (K) Zeskamp. 21.40 (K) Farce
Majeure, satvrisch programma. 22.1
(K) Ander Nieuws. V"
Journ. IKOR/KRO.H
22.40—22.45 Het lied
1(2) Heartbeat - it's a lovebsat:
The Defranco Family
2(3) Photograph: Ringo Starr
3 1) Midnight train to Georgia:
Gladys Knight and the Pips
4(9) Top of bhe world: Carpenters
5 8) I git a name: Jim Croce
6(7) Paper Ryses: Marie Osmond
8 4) Angie: Rolling Stones
9 5) Keep on trucking': Eddie
Kendricvks
9 -) Goodbey yellow brick road:
Elton John
10 -) Just you and me: Chicago.
Bonn:
1(1) Der kleine Prinz: Bernd
C lli ver
2 2) Ballroom blitz: Sweet
3 3) 48 crash: Suzi Quatro
4(4) Angie: Rolling Stones
5 5) The free electric band: Albert
Hammond
0(7) Dancing on a Saturday night:
Barry Blue
7 (11) I'd love you to want me:
Lobo
8 (10) Schmetterlinge: Jürgen Mar-
9 (19) My friend the wind: Demis U°™mhet VP^-Vrijdag
Roussos
10 9) Oh baby: Gilbert O'Sullivan,
22.00 (K) AVRO's
Wereldkampioen-
gymnastiek In
Rotterdam. 18.45 (K) T1-"
NEDERLAND I
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Zorro, tv-jeugdserie (TROS)
19.30 Wereld op wielen (TROS)
Barbara, misdaadserie
(TROS)
21.10 TROS-sport
21.40 Music-all-in (TROS)
ir In deze aflevering, ziet en hoort u onder anderen: The
Singers Unlimited; de Franse actrice Brigitte Ariel, die
de titelrol speelt in de film over Edith Piaf, die bin
nenkort in de Nederlandse bioscopen zal worden ver
toond; de hoboïst Han de Vries; saxofonist Rudi Brink
en de wereldberoemde zangeres Dionne Warwick.
22.50 Soldaat schaapherder, tv-serie over het geweten.
(IKOR)
23.30 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Met de muziek mee(VARA)
Gasten in dit programma van Henk van Montfoort zijn
de Italiaanse zanger Claudio Villa; Henny May en
Marco Bakker; The Thuranos met een variété-act; de
Leidse Sleuteltjes onder leiding van Henk Franke.
20.00 Journaal (NOS)
20.20 Twee onder een kap, tv-serie (VARA)
20.45 De Commissaris: een plek om je te warmen, politie
serie (VARA)
21.45 Koning Klant (VARA)
22.35 Gesprek met de minister-president (VARA)
(SON) *sun* ap wn SYZZ
23.10 Journaal (NOS)
De VPRO had na aoht uur
m een overigens erg overladen
programma dat je Je ergste te
levisiecriticus iniet zou toewen
sen louter belangwekkende
programma's gestouwd. In „Be
richten" zagen we bijvoorbeeld
hoe Willem Oltmans de wedu
we van Soekamo ontving om
de doop van zijn boek luister
bij te zetten 'in het Okura-ho-
tel: „De schrijver en de uitge
ver op zoek naar de suite van
de weduwe" als dat geen
poëzie is, weet ik het niet
meer), en we hoorden hoe hij
onthulde dat Luns een keer
tijdens een Interview de came
ra en bandrecorder Met afzet
ten alvorens hij de vraag wilde
beantwoorden wat het hoogte
punt in zijn carrière was ge
weest: „De dood van Soekar-
no". Toen het voor haar ver
taald werd, zei Ratna Dewi:
„He's mad" Dat roep ik al Ja
renlang, zei Oltmans toen op
gewekt.
Daarna kwam All in the fami
ly, gevolgd door een Engels-
Amerikaanse documentaire over
„De vergeten oorlog". Het be
trof de interventie van Ameri
ka, Engeland, Japan en Italië
en nog wat landen in de jaren
1918—1922 tijdens de Russische
burgeroorlog. Inderdaad een
vergeten oorlog, ik kan me niet
herinneren er ooit iets over ge
zien te hebben op de televisie,
en ik moet ook bekennen dat
ik nieuwe dingen erover zag en
hoorde waaraan ik vroeger
voorbij was gegaan.
Een belangrijk brokje eigentijd
se geschiedenis dus, geïllu
streerd met veel antiek film
materiaal en ooggetuigeversla
gen van Engelse soldaten die
ert>ij waren geweest en grif
toegaven dat zij er een slacht
partij van hadden gemaakt, te
gen de Bolsjewieken.
Dit alles zou al voldoende zijn
geweest voor een bevredigende
tv-arond, maar het interes
santste moest toen nog komen.
Eerst een uur „Roerig Amster
dam", een commune-produktie
van Mies Bouhuys, Annemarie
Prins, Dorus van der Linden
en Walter Barten, waarin de
speciale en politieke strijd over
de laatste eeuw in Nederland
werd verdeeld.
Het was in de eerste plaats
een documentaire, waarin de
harde strijd van Domela Nieu-
wenhuis en de zijnen in tek
sten en met afbeeldingen werd
teruggeroepen. Dat die teksten
voor een groot deel in ouder
wetse klederdracht werden uit
gesproken door acteurs die
.oorgaven „de deftige dame",
„de dienstmaagd", „de heer
van stand", „het eigen baasje"
etc. te zijn, maakte weinig ver-
9Chil, omdat het toch steeds
monologen waren die kenneUjk
in geschreven vorm uit de oude
archieven waren opgediept.
De authenticiteit bleef daar
door gehandhaafd, de natuur
lijke levendigheid werd er ech
ter niet door vergroot. Ik al
thans kreeg niet de indruk dat
de „Crooswijk' die Ton van
Duinhoven ten tonele voerde,
meer was dan de uitdrager van
een bepaalde tekst die in dat
tijdsgewricht paste.
Ik vraag me af hoe dat kwam.
Ik ban zélf altijd gefascineerd
door vooroorlogse kranten en
dergelijke (ik kan bijvoorbeeld
melden dat het lezen van so
cialistische blaadjes niet alleen
in de vorige eeuw tot ontslag
of gevangenisstraf kon leiden:
op dinsdag 14 maart 1933
meldde het socialistische blad
Het Volk dat een militair met
zes dagen verzwaard arrest ge
straft was omdat bij zijn te
rugkeer van verlof in zijn kof
fertje versnaperingen waren
aangetroffen die zijn moeder
per ongeluk in een oud num
mer van.... Het Volk had ge
wikkeld.
Ik weet dat Juist het ouder
wetse taalgebruik dan een ex
tra authentiek tintje aan de
teksten geeft, maar het zou
best kunnen zijn dat zoiets
Juist minder, zelfs averechts
„werkt" als het anno 1973
wordt uitgesproken door men
sen die van vlees en bloed
moeten zijn.
Dat neemt natuurlijk niet weg
dat het een goede manier is
om een verleden tijd te laten
herleven, al zou ik liever een
tv-spel van Mies Bouhuys zien
waarin zij al die sociale en po
litieke vraagstukken in een
doodgewoon „Klop op de
deur"-verhaal verwerkte. Met
meneer en mevrouw, de dienst
bode, haar socialistische vriend,
etcetera. Zo'n toneelstuk be
staat waarschijnlijk al, maar
dat geldt voor zoveel dingen.
Het zou boeiend kunnen zijn
als we bijvoorbeeld een be
staand stuk van Heijermans
over dergelijke zaken nu eens
herschreven kregen door Mies
Bouhuys, vanuit haar heden
daagse visie, met de kennis die
we inmiddels hebben gekregen,
zoals Hugo Claus en Anouilh
ook stukken uit de Griekse
oudheid naar htm hedendaagse
hand hebben gezet.
Tot slot was er nog een sterk
bekorte aflevering van Dick
Cavett, met Marlon Brando als
gast. Brando toonde zich een
bokkige. eigenzinnige. maar
daardoor Juist wel amusante
persoonlijkheid. Het was Jam
mer dat we er te weinig van te
zien kregen.
NICO SCHEEPMAKER
meug show. VPRO: 21.00 Nws.
VPRO: 18.00 Nws.q 18.11 ^Vandaag dit, 21.02 VPRO-VrlJdagavond Show: ge-
analyses. KRO
Operette album. 19.30 Mens
op aarde, gelovige visie
de. 5.00—7.00 <S) Willem
ln Nederland 11.55 Med. 12.00 Aktua.
12.16 Overheldsvoorl.: vast en zeker,
progr. over onze soc. verzekeringen.
12.26 Med t b v. land- en tuinb. 12.30
Nws. 12.41 (S) Tross-Countrv. 17.50
(S) Cafe-chantant: liedjes en muz.
uit de goede oude tijd.
HILVERSUM III
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Klaar wakker.
8.00 Nws. 8.02 (S) Tot uw dst.: klass.
muz. op uw vera. (9.00 Nws.). 10.00
Nws. 10.03 Muz. bij de koffie. (11,00
Nws 12.00 Nws. 12.03 (S) Pers Vers.
13.00 Nws. 13.03 (S) Drie van u.
(14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 (S)
Pop Station. 16.00 Nws. 16.03 (S)
tag ortshow I: sport en muz. (17.00
op Z Uw
de
Het Londense filmfestival 1973 zal
Gray jg november worden geopend met
de drie teWers de Nederlandse film „Bij de beesten
w af" van Bert Haanstra. De film wordt Nws
vertoond in de Engelse versie onder
de titel „Ape and super ape".
De voorstelling zal worden bijge-
ül woond door prof. N. Tinbergen die dit
fi m Jaar de Nobelprijs kreeg voor ge- vara
fysiologie. Ook Des-
mond Morris, een leerling van prof.
Tinbergen en schrijver van de best
sellers „De naakte aap" en „De men
sen tuin" zal deze Engelse première
Jaap Joppe van "Bij de beesten af" bijwonen.
22.00 (S) Kurslef. cabaretprogr.
Overweging 22.30 Nws. 22.40 (S) Hits
(gr) 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
KRO: 18.00 (S) Licht ork. met solls:
sp..rtsh
DUITSE TV
ZATERDAG 17 NOV
HILVERSUM I
VARA. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. VRIJDAG 16 NOV.
:t 7.54 VPRO: Deze
1 Dingen v. d. dag;
10.10 Ombudsman.
18.00 Sport Jour-
18.19 Uitz. v.d. P.v.d.A. 18.30
18.41 Echo. 18.50 Verkenning:
feiten en achtergr. op soc.-
18.10 Okay SIR. 18.40 Journaal. 19.20
Zembla FM: leugens,
en goed nws. 20.00 Nws. (verv7).
NOS: 20.50 Den Haag vandaag.
(S) Radio Phllh. Ork
met soliste: mod. en klass. muz. In de
pauze: ca. 21.4521.55 Boekennws.
22.35 (S) Staalkaart. 23.55 (S) Muz.
van deze eeuw door Dorian Wood
wind Quintet. 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag niet
bultenl.
17.40 Wat ls een
Practitioner? NOS:
Welt. 20.00 Jour-
20.15 Was
Christian Science
(.55 Med.
HILVERSUM II
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-
Soos; gevar. progr. met 7.30 Nws.,
7.41-8.00 Aktua. 8.30 Nws. en 8.35-
8.45 Gymn. v. d. huisvr. 10.00 (S)
Tien om: mlnlmagazlne voor en met
Jonge luisteraars. 10.30 Nws. 10.33 (S)
Route A: amusant wegwijs worden
Novellen
naai en
Hlmmel erlaubt. 21.45 Verkeersfllm.
21.50 Inf. progr, 22.15 Journaal en
weeroverz. 22.30 Slehatten ln Sommer
kommen sollen. 23.30 Journaal.
DUITSLAND II
18.25 Vater der Klamotte 19.00 Jour
naal. 19.30 Buitenl. rep 20.51 Akten-
naai.
23.15 Aktenzelchen: XY
23.25 Jouraal.