Ueine plaatsen zijn het ehoud an foofdstad- Drink Glaeryn etty Hamel: Martinon dirigeerde met meeslepende Franse slag I ...en gisteren l [f^Mpropralfvnal HOOFDSTAD OPERETTE Jeugd van Ex Animo deed het weer best TV morgen] DUITSE TV tG 9 NOVEMBER 1973 RADIO TV KUNST lofdstad Operette kan zonder subsidie niet doorgaan". Zo e een krantekop in 1968, toen weer eens tekenen waren jenomen dat het water tot de lippen was gekomen van rlands enige beroeps-operettegezelschap. was drie jaar na het overlijden van Meyer Hamel, de dyna- directeur van de Hoof stad Operette, voortzetting van de 0 Birsch Operette, zoals op de ajfiches staat. Meyer Hamel had zijn laatste levensjaren niet meer in geloofd: zijn gezelschap mder financiële steun van de overheid waarvoor hij tevergeefs wochten wel ten dode opgeschreven zijn. rijn echtgenote Netty Ha- aanvankelijk geassisteerd uth Aurich. nam de leiding daarmee werd de strijd alarm als in 1968 is geen ng meer. Kort daarop ver- minister Vrolijk de Hoofd- perette een eenmalige sub- het tekort van 92.000 gul twee subsidie - De Hoofdstad Operette komt met 'Die Lustige Witwe' van Franz Lehar eind deze maand naar Lei den. De voorstelling is vrijdag avond 30 november in de Stads gehoorzaal. volgden j ren waarin het gezelschap bedenkelijk financieel in het ;c eigde te raken en eindelijk 101 27 jaar na de oprichting een jaarlijkse subsidie, ge- op de regeling dat 70 pro- oor rekening van CRM i dat de resterende 30 pro- jr provincies en gemeenten orden ingebracht, sidie van CRM is echter fixeerd, zodat Netty Hamel seizoen tot seizoen in ïeid verkeerd over de om- wat haar ter beschik- gesteld, terwijl een 8 [ezelschap als dit momen- bezig moet zijn en ook al de voorbereiding van het 1975—1976. periodes tussen de seizoe- wil zeggen vier maanden, Ie plusminus zeventig me nden van de Hoofdstad (solisten, koor, orkest, technisch personeel)' in de lamel: •djer aai het v >p' werken wel zeer vernede- n vier maanden van het werkeloosheidsuitkering ontvangen, d ven ongeveer tweehonderd ingen van een operette zoen. Daaraan werken al >rl lensen mee. Wanneer een f soliste ziek is wordt zijn taak door iemand uit het zij zegt dat in te de betreffende rol ook gaat maken ïgestudeerd overgenomen. die nu mder gezelschap doet het manier en dan nog wat: ocl ider gezelschap heeft zoals Netty Hamel geen perspectief in een samenwerking met andere in stellingen. De namen van de Ne derlandse Operastichting en het operagezelschap Forum zijn in verband hiermee genoemd. „Maar", zegt Netty Hamel „wat moeten die gezelschappen die zelf goed gesubsidieerd worden met ons? Wij hebben ze niets te bie den. We hebben trouwens in de bijna dertig jaar van ons bestaan wel bewezen dat we ons eigen pu bliek hebben". Het accent in de werkzaamheden van de Hoofdstad Operette ligt in de kleinere plaatsen, waar de komst van het gezelschap ieder jaar weer een echt evenement is. „Die kleine plaatsen zijn het be houd van de Hoofdstad Operette geweest, die verliezen we nooit uit het oog", zegt Netty Hamel. Maar de belangstelling in bijvoor beeld Amsterdam liegt er ook niet om. In september speelde de Hoofdstad Operette daar in de Stadsschouwburg twaalf keer „Die lustige Witwe" en het was twaalf keer uitverkocht. BELANGSTELLING Netty Hamel constateert in deze die tijd een toenemende belangstelling Netty Hamel: "We hebben ons eigen publiek: operette. Haar voor haar gezelschap zijn onder meer een groter orkest (dertig in plaats van de twintig man die nu spelen), de mogelijkheid om per seizoen twee in plaats van één operette te spelen en vanzelfspre kend middelen die een betere sa lariëring van de groep toelaten. geleidelijk plaats haar zoon Philip produktieleider is Hij zou voor de Hoofstad Ope rette de sterke man van de toe komst moeten worden. En dat die geb gemiddelde zaalbezetting toekomst er al dan niet in LEIDEN Was het, omdat de koopavond reeds in het teken van Sinterklaas stond of omdat het pro gramma niet aansprak, dat het Leidse publiek gisteravond de weg naar de Stadsgehoorzaal moeilijk kon vinden? Jean Mairtinon en het Resi dentie-Orkest hadden zekermeer pu bliek verdiend dan deze half gevulde zaal. Op het programma mochten dan enkele bij het grote publiek minder bekende namen voorkomen, niemand kon zich aan deze muziek een buil vallen. Begonnen werd met de sym fonie „De Jacht" van de Waalse componist Frangois Gossec, die inde tweede helft van de 18e eeuw voor namelijk in Parijs werkzaam is ge weest. Het bleek een vlot geschreven brok opgewekte muziek te zijn, dat zijn bijnaam volledig waarmaakte. De Franse dirigent Jean Martinon toon de hierin onmiddellijk zijn klasse door de Hagenaars een geïnspireerde vertolking af te dwingen. Robert Nagel, afkomstig uit de Ver enigde Staten, was de solist in het Trompetconcert van Johann Nepo- muk Hummel, die de laatste jaren erg in de belangstelling is gekomen. Nagel speelde zonder enig vertoon van bravoure, eerder tot het uiterste ingetogen dit weinig gehoorde werk; toch ging zijn bescheidenheid mij hier en daar iets te ver, omdat een ld 95 procent?" de niet rooskleurige van haar gezelschap 5 tverking met andere instellingen moet zijn zal iedereen beamen die de respons bij het publiek kent. LEIDEN Er zijn dingen die niet veranderen. In welke tijd moeten we ons denken bij Herman de Wolff's getogen volle Burcht-zaal vond alles best. Maar uw recensent vond iets anders opperbest: een tussendoor ADVERTENTIE AAS IN DE BIOSCOOP Jeugdkoor Ex Animo? De Passions- liërend „Dubbelkwartet Ex Animo" dirigent bindt zich aan geen tijd. Zijn eigen liedjes, er waren er vier, zijn muziek bij dergelijk concert in eerste instantie bedioeld is geweest om de solist te laten schitteren. Bezwaarlijker vond ik dat het tempo van het laatste deel door Nagel soms niet zonder strubbe lingen kon worden gevolgd. De bege leiding geen alledaags werk voor een orkest haalde nog net een ma ger zesje. Na de pauze toonden de toehoor ders hun typisch Hollandse mentali teit door niét in lachen, gieren, brul len uit te barsten tijdens de uitvoe ring van Iberts Divertissement voor kamerorkest, waarin vele bekende melodieën op kostelijke wijze op de hak werden genomen: de bruilofts mars uit Mendelssohns Sommer- nachtstraum, het stijltje van de Strauss-famiüe, de bekende leger- fanfares en het schone lied „Daar komen de schutters". Vervolgens de beroemde Méditation van Massenet, waarbij de vioolsolo door Jaring Walta werd gespeeld. Dit werd een orkestraal fraaie vertolking met een tamelijk onzeker klinkend solisten- aandeel. Martinon liet met een hoffe lijkheid, die Fransen eigen, de eer van het applaus geheel aan Walta. Tenslotte een aantal fragmenten van Bizets toneel-muziek bij Daudets toneelstuk L'arlésienne. Vele malen onder leiding van de eerste tenor gespeeld, bijna even zovele malen Wim van Meeuwen. stukgespeeld. Zo niet hier: zelden Het ensemble zong negro's, polyfone heb ik zoveel facetten gehoord van een musical kunnen niet ouder zijn Juwelen uit de renaissance-tijd, een de Provengaalse volksmelodie, die als potpourri „Een Breiwerk met Kin- Marche de Turemne bekend is gewor- dan halve eeuw. Zijn mogelijk maar van deze voorbije WÊÊÈBBÊl f Thalassa Theater wordt voortaan in de jmuze ook kaas uit het verkocht. Een origineel verkoop-idee van serveuse Mieke man"De mensen willen best wel eens wat hartigs", meent en kaas is ook beter voor hun tanden dan al dat zoete". F loto ons glimwormpje met een gretige kaasklant. (NZB-foto) zomer waren we voor een deel op die Zwitserse Rigi. Een bergmassief voor auto's verboden, toegankelijk alleen met tandradtremtjes. Interessant, alleen voor klimmers, was een gam mel hotel zonder leeftijd, dat op vas te dagen de naaste bevolking ver enigde. Bijna alle mannen zijn vrij willig brandweerman in uniform, le den van de schietvereniging hebben ook hun onafscheidelijke uniform. Mode anno 1870. Operette van liet dagelijks leven. Zo'n tijdeloosheid in de tijd voel Je ook bij De Wolff en het kind, dat in Ex Animo thuis hoort, is daar in z'n element. Van daag kan leuk zijn, gisteren is een dag dichter bij wat sprookjes zeg gen! Zo zing Je dan als „Jeugdkoor Klein" Een Herder die veel Schapen had en De magere Slager of Falderije (van Van Marion) kort na elkaar, en als „Jeugdkoor Groot" De Lente gaat weer komen en o.a. een volgens plan alavisch buiten adem verlopend Iwan en Petroesjka, maar dat laatste van „Peters v. d. Bent". Is dat Ada v. d. Bent, de pianiste, van Jaar in Jaar uit, die er niet meer bij bleek? Alle muziekjes hadden een leuke kant, soms heel vertrouwd in de klank. Jeugdkoor Groot was soms iets minder correct dan gewoon, maar nu was De Wolff pianist-diri gent. staande spelend, met alleen maar een draaiend hoofd als directie- middel. Het zangspel De Ontvoering (De Wolff) over Prinses Ineke met een nare intrige, maar een eind-goed-al- goed, liep gesmeerd. En het fantasie spel Zamudadie (De Wolff) met als hoofdpersoon Moeder Nel in 12 be drijven en met achtergrond-dia's liep gesmeerd. De spreekstemmen de den het best. De traditionele kos tuumpjes deden het best en de op- Die derliedjes"! Ook solieerde Van Meeu wen op de fluit met piano-partner Wim de Ru. Vergevorderde technici. KEES VERHOEF den, nooit hoorde ik de Farandole in fasen opgevoerd tot een meesle pend küamkfestijln. RON HARMS ADVERTENTIE NEDERLAND I 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Wat een familie!, tv-serie (TROS) 19.30 Arthur: De gevangene, tv-filmserie (TROS) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Alles of niets, quiz (TROS) 21.20 Hec Ramsey, tv-serie (2) (TROS) 22.50 Doorpraten: gespreksprogramma over sociale en poli tieke gebeurtenissen (IKOR) 23.30 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Eddy Go Round-show (NCRV) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Ted en de meesterkwissers, spelprogramma (NCRV) 21.50 Ethiopië, geloven in de schaduw, documentaire film (NCRV) 22.40 The Continental Singers (NCRV) 22.50 Gesprek met de minister-president (NCRV) 23.00 Uit de kunst (NOS) 23.25 Journaal (NOS) Het Gat van Nederland had de lengte van een fikse hoofdfilm: anderhalf uur. Driemaal moch ten we Kees en Wim begroe ten, en dat was iedere keer weer een vreugde, vooral bij de onwaarschijnlijk net-echte „waar gebeurd"-verhalen die zij opdisten (dat Kees van Kooten in een dubbelrol zon dags voor Telstar speelt, was de insiders overigens al geruime tijd bekend). Een aanwinst waren ook de filmimpressies van Johan van der Keuken, die ons meevoerde naar een muur die beschilderd werd door de buurtbewoners op de westelijke eilanden in Amster dam. Er werd ook nogal teruggegre pen in het verleden, in de ru briek: „Waar zijn zij geble ven?" Drie vrouwen die in vroeger jaren hevig in de pu bliciteit stonden, werden weer even voor ons téruggetoverd: Mary Zeldenrust—Noordanus, Phil Bloom en Tliea Flemming, filmster in Italië. Het gesprek dat Hans Verhagen met Phil Bloom had (zij ondervindt nog steeds de gevolgen van een hersenbloeding, maar was er verder heel opgewekt onder) beviel me het beste. Het inter view met Thea Flemming die niet naakt op het filmdoek wil omdat haar vader dat niet leuk vindt (of wij het leuk vinden wordt niet gevraagd) zat me ook niet in de weg, maar de uitvoerige reportage over Mary Zeldenrust wel. De methode om gedeelten van het gesprokene „af te dekken" met aanzwellend geluid kan als re toucheermiddel best wel eens goed werken, maar in dit geval kreeg ik af en toe de indruk dat ons informatie werd ont houden die ons echt wel inte resseerde. gesteld althans dat Mary Zeldenrust ons inte resseerde, en daar werd ten slotte van uitgegaan. Met het Gat van Nederland was natuurlijk niet alles ge zegd gisteravond. Dominee Glashouwer van de EO hield ons voor: „Wie Israël zegent wordt gezegend wie Israël vloekt wordt gevloekt", en op de andere zender won Ronnie Lutam, dat dekselse kleine ke reltje dat zo koddig zichzelf staat te veraieken, daarin aan gemoedigd door de halve Ne derlandse bevolking, voor de tweede keer de Jackpot, zodat we ook de volgende maand weer met hem opgescheept zit ten. Ik hoop dat het later nog allemaal met hem goed komt. Mijn aandacht werd bij de Tros vooral getrokken door de Canadese televisiefilm Staking. Zoals meestal als het Canadese tv-produkten betreft, was hier sprake van een uitstekend tv- spel, maar het was wel een spel dat nooit door de Vara zou zijn uitgezonden en een typische Tros-keuze leek. Want ook al zou het mij allerminst verbazen als het getoonde ge val nog historisch was ook, symptomatisch kan het toch moeilijk geweest zijn, en in ie der geval zou het in Neder land, met eenzelfde teneur, hooguit door iemand uit de zwartste reactie gemaakt kun nen zijn. Niet dat dat erg is. De zwartste reactie bestaat ook, het is wel eens interessant een tv-spel te zien dat vanuit die hoek geconcipieerd is. Maar het valt dan wel uit de toon, temidden van alle andere TV- stukken die natuurlijkerwijs partij plegen te trekken voor de underdog, de kleine man. en niet voor de fabrieksdirecteur. NICO SCHEEPMAKER Vrijdag 9 november 1973 HILVERSUM I 1 Vandaag dit. volgkommentaren en analysés. KRO 19.00 (S) Uit het operette album (gr>. Mens te eljn op aarde...: een gelovi ge visie op de mens en zijn bestaan. 20.00 (S) In antwoord op uw schrij ven: verzoekplatenprogramma. 22.00, L5LWie niet kijken wil, cabaretprogr.. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Hits (gr). 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.00 (S) Licht orkest met solisten. 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 Verken ning: nieuws, feiten en achtergronden op sociaal-maatschappelijk 18.58 Marktberichten. VPRO Zembla FM: leugens, verwarring. NOS: 14.45 (S) NOS-Jazz. d. bultenl. werkn. De Tien-om: minimagazlne jonge luisteraars. 10.30 Nws. 10.33 <S> Route A: amusant wegwijs worden In Nederland. 11.55 Med. 12.00 Aktua. 12.16 Overheldsvoorl.: Exportviteiteni Nws„ wenken en adviezen op exp. (S) No- ..nvarring strijd en goed nieuws. NOS: 19.50 Dei 13.30 (S) Steiger B: progr. 15.30 Nws. 15.33 (S) Als dat :kpl. progr. 17.30 17.50 (S) Cafe- muz. uit de goe- kunnen klassieke muziek. In de pauze: plm. 21.5022.00 Sara Heyblom vertelt. 22.40 (S) De Staalkaart. 23.30 (S) Mu- de oude tijd. HILVERSUM III NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Klaar wakker. 8.00 Nws. 8.02 (S) Tot uw dst.: klass. verz- (9 00 Nws.). 10.00 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.00 Nieuws. 18.02 Joos mag niet eten. 19.00 Nieuws. 19.02 Gevol machtigd: verzoekplaten. 20.00 Nws. 20.02 Dr. Wiener's Meat Show. VPRO: 21.00 Nieuws. 21.02 VPRO-Vrijdagav.- Show. rechtstreeks programma waarin 22.55 Mededelingen). VARA: 2.00 Ai fred Lagarde. 5.007.00 (S) Willem 1 HILVERSUM Nws. 7.11 Ochtendgymn. I. 7.25 V. d. voorpg.: 7.54 VPRO: Deze dag; 8.00 Nws.; Nederland I NOS: 16.00 (K) Journ VARA: 16.02 (K) Filmimpressie van de Popgroep The Osmonds. 16.15—17.30 (K) Jong geleerd, oud gedaan, een familiepro gramma. NOS: 18.45 (K) Tl-ta-tove- ~ma 18.55 (K) Journ. VARA: 19.05 VRIJDAG 9 OKT. (Reg. progr.: NDR: 18.00 Sportjour naal. 18.30 Akt. 18.55 Nordschau-n Sir. 19.59 Progr. 8.50. 8.55, 9.25, 10.30 en 11.001130 schooltelevisie. 18.00 Nws. uit Noordr-Westf. 18.10 Okav SIR. 18.10 Hier und Heute. 19.20 Die Krimtnal- erzahlung. 20.00 Journaal en weer- Ombudsman. 22.30 (K) Een de vloer, tv-serle. NOS: (K) Journ. Nederland II NOS: 18.45 (K) Ti Voor NOS: 20.00 (K) Journ. KRO: 20.20 MIK muzikaal showprogramma. 21.10 (K) Brandpunt. 22.00 (K) Mar- NOS: 22.55 (K) Jour De dirigent Jean Fournet is di recteur geworden van het ..Orchestre de l'Ile-de-France". een nieuw groot symfonie orkest dat onlangs officieel in Frankrijk is opgericht en dat zijn activiteiten zal verdelen tussen Pa rijs en de omgeving van Parijs. Jean Fournet zal in Nederland zijn positie bij het Radio Filharmonisch Orkest, waarmee hij dit seizoen ver schillende concerten zal geven, hand haven en hij zal tevens in maart 1974 optreden als gastdirigent van het Concertgebouworkest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5