utoloze zondag rengt kerkgang ader aandacht meid: armante oordenares \ato: Indiaan baas in eigen land Jl» Laatste vijf jaar 600 nieuwe religieuzen „Is het echt waar, ABN, dat ik bi) u kan kiezen uit elf verschillende spaarvormen, met tot grente?" Algemene Bank Nederland arre komedie 9IKEIIH0E CHRISTA: FLITSENDE SEX i NOVEMBER 1973 lie autovrije zondag is de kerkgang opeens in de belangstelling gekomen. Er wordt leesmuild over de SGP-er Van Dis die een motie in petto hield over dominees en kerk- die ontheffing zouden moeten krijgen van het rijverbod (over priesters zwijgt Van r daar kan Klaas Beuker misschien iets aan doen) m olijk valt ex* niet zoveel te Twee Jaar geleden wer- Jaar alleen aan Rooms- erediensten meer dan 95 •rkbezoeken gebracht. Dat 25 miljoen meer dan het >ek aan sportvelden, bios- ouwbiirgen en concertza- ;rdere vermakelijkheden. ik is misschien in die wat afgekalfd, maar dat andere sectoren ook het zou hieruit de conclusie ikken dat deze krant ii moeten wijden iws dan zij aan sport en onjuiste conclusie zijn, pat redenen waarvan ge- irdt hier alleen dat het kosten de ruimte te vullen, ft te wachten op preekra- Mk preek wordt nog we- i succes geprolongeerd?) ider op hijgerige versla- stafettes met colleotezak- de ademloze schare toe- n de kerk behoeft nie- ememen, hoe een predi- geniaal met een bijbel- pingelen. En dat menige jn briljante voorzet de gaan behoeft niet in de [wel eens in de krant ziet. wordt om gele of wegens gevaarlijk spel. [sturen en strafcommis- eren niet in Zeist, maar börtgelijke plaatsen even [ensten vormen een gege- kortom niet te schrij- fcaar dat wel bestaat. En niet gering ook. Miljoenen mensen gaan wekelijks naar de kerk. Alleen al de Rooms-katholieken vorig Jaar ge middeld 1.8 miljoen. Daar zitten allemaal spi*eidingspro- blemen aan vast. Vroeger had elk plaatsje wel een of meer kerken, ook al was het een klein gat, met weinig kerkgangers en een duur ge bouw. Men wilde naar de kerk, maar rekende met loopafstanden, die trouwens heel wat minder kin derachtig wa'ren dan die vijfhon derd meter waarmee het openbaar vervoer in de steden rekent. De laatste tijd is er een streven naar grotere eenheden en kerkdien sten op rij-afstanden. Daar werken twee tegengestelde strevingen op in. Men wil het eigene dichtbij hou den: dus onze kerk mag niet dicht, laten die van elde'rs maar hier ko men. En de andere beweging: nu we 'allemaal mobiel zijn kunnen we buiten het dorp en de wijk een kerk dienst bijwonen die geheel bij onze particuliere smaak resp. ons eigen principe past. In dit nog niet helemaal tot rust gekomen overgangspatroon heeft nu de autovrije zondag danig huisge houden. Stadspredikanten van een bepaalde richting moesten ontdek ken dat de normale toeloop voor een belangiijk deel bestond uit be zoekers van buiten (die uit beginsel op zondag niet met de bus gaan men moet om beginselen niet al te snel de schouders ophalen) In forensendorpen waren de dien sten beter bezet dan anders. Maai de kleine kerkjes zonder eigen pre dikant zaten in de nesten, want de uitgenodigde voorgangers kregen geen rijvergunning omdat er om de twee uur wel eens een bus naar zo'n dorpje rijdt. Het vergunningen beleid is trouwens wel eens 'raadsel achtig. Voor een ander dorp met veel heitere busverbindingen werden vergunningen voor gastvoorgangers zonder meer verleend. Steekproef Bij een afgelopen zondag onderno men steekproef bleek dat in de steden het kerkbezoek in niet al te vergrijsde wijken normaal of iets boven normaal was, voorzover het niet-richtingspredikanten betrof. In buurten waar de bevolking sterk verouderd is, bleef het 'kerkbezoek beneden normaal. Behalve waar men brutaalweg met een krantenbe richt over moeilijk lopende bejaar den in de hand toch de weg op ging om de mensen als gewoonlijk op te halen. Het bovenstaande geldt de drie gro te kerken in de Randstad (Her vormd, Rooms Katholiek en Gere formeerd). Elders heeft men weer andere problemen. In de grote IJs- selmeerpolders en in andere dunbe volkte plattelandsgebieden met een zeer grofmazig openbaar vervoersnet is van kerkgang soms weinig geko men. De kleine kerken in de steden, die vaak haar leden hebben in een zeer uitgestrekt ressort, hebben ondanks de afstanden in het algemeen niet te klagen gehad oyer het kerkbe zoek. Sommigen kwamen tientallen kilometers fietsen, maar dat zal men er onder andere weersomstan digheden niet voor over hebben, zo mag worden aangenomen. Eén kleine kerk in de steekproef had direct al drastische maatre gelen genomen door haar kerkdien sten te verschuiven. Een dienst werd zaterdagavond gehouden, en Er wordt wat gemeesmuild over C. N. van Dis jr. die met een motie de dominees en kerkgangers naar hun kerken ivilde laten rijden op zondag was er alleen een och tenddienst. Die avonddienst was zeer goed bezet, de zondagochtend dienst merkwaardig genoeg ook. Andere streekkerken die nu nog de zaak hebben aangekeken denken dat ook te doen. Er worden ook aanvangstijden gewijzigd omdat de traditionele tijden niet blijken te kloppen op de busdieinstregeling. De toeloop naar de R.K. zaterdag avondmissen, die al geruime tijd worden gehouden, was heel ver schillend. Er waren kerken die boomvol zaten (en zondags nauwe lijks minder bezet waren dan nor maal). Er waren ook avondmissen die uitzonderlijk slecht werden be zocht. Het waarom weet niemand. Wie tenslotte zondagmorgen zijn heil zocht bij de televisie werd ver rast met een kerkdienst in het Nij meegse Radboutziekenhuis met ais voorganger in de eucharistieviering de RK. bisschop van Den Bosch mgr. drs. J. W. M. Bluyssen, en als predikant dr. J. J. Buskes uit Am sterdam. Het meest opvallende was de came raregie tijdens de communie. De bisschop reikte aan de aanwezige priesters ouwel en kelk. De camera liet achteraf wel zien dat Buskes bij die priesters stond. Maar tijdens dit communiceren bleef de dominee als enige mooi buiten het beeld zo dat de kijker slechts kon gissen of de hoofdstedelijke calvinist nu wel of niet had mogen en/of willen meedoen. DEN HAAG Ondanks de voort durende daling van het aantal zusters- en broedersreligieuzen hebben de afgelopen vijf Jaar toch nog 800 mannen en vrouwen gekozen voor een religieuze le vensstaat. De persdienst van de r.k. kerkprovincie heeft dit bekend gemaakt. Uit een momorandum van hei- Katholiek Sociaal-Kerkelijk In stituut (Kaski) blijkt dat her aantal nieuwe leden bij de zus ters en broeders de laatste vijl Jaar is teruggelopen van 250 bij de zusters in 1968 tot 66 per 1 Ja nuari 1972 en bij de broeders van 159 tot 63. De daling bij de abdij en was veel minder groot dan bij de actieve zustercongregaties. Ook het aantal nieuwe broeders bij priesterorden en -congregaties daalde minder sterk dan bij de zelfstandige broedercongregaties, aldus Kaski. Het totaal aantal broeders en zusters daalde van 1968 tot 1972 van 28.613 tot 6.320 bij de zusters en bij de broeders van 6265 naar 5428. Het aantal uittredingen is volgens Kaski aan het dalen. Over de jaren 1961-1966 traden gemiddeld per jaar 72 zusters en 54 broeders uit. In 1970 was dat aantal opgelopen tot respectieve lijk 269 en 161. In 1971 traden 248 zusters en 115 broeders uit. advertentie „Sterker nog, niet elf maar twaalf!" De ABN schenkt voor de Nationale Puzzelactie 1973/74 iedere week 5 spaarboekjes met een eerste inleg van f500,- en 25 spaarboekjes met een inleg van f 100,-. ne belle fille comme moi" hoofdrollen: Bernadette dré Dussolier en Philippe Regie: Francois Truffaut. Te komedie, die toch wel :elijk is. Het verhaal be- vrouwengevangenis, waar socioloog. Stanislas, stof zijn proefschrift „Femmes Camille Bliss is zijn chtoffer", hoewel spoedig dat de rollen zijn omge- öle koestert een verbijste- ïheid voor het leven, zij Hes wat zij tegen komt door haar niet te lairme wordt aangetrok- chi dlle keert regisseur Truf- naar de actrice uit zijn i,Les Mistons". De thema's verdringing" zijn al voor- S gekomen in „Les 400 coups". Van Camille wilde hij een sarcastische karakterstudie maken en met leven dige filmbeelden van haar verleden wordt het leven van een „toffe meid" die zich een plaats wil veroveren in de amusementswereld en daarvoor letterlijk over lijken gaat, geïllus treerd. Wanneer de argeloze Stanislas, die nu hopeloos verliefd is, in haar ver leden duikt, ontdekt hij verrassende dingen. Was het een „gok van nood lot" zoals Camille beweent, toen haar vader van de hooizolder doodviel om dat de ladder door de negenjarige onschuld werd weggehaald? Waren de jaren daarna in het opvoedings gesticht verantwoordelijk voor de rest van haar immorele daden? Was het ook het noodlot dat Ca mille deed besluiten een imbeciel te Blijvers trouwen, die „Wein und Weiben" verre de voorkeur gaf boven het „Ge- sang" van zijn lustobject? Zijn de re laties met de „sterzanger" in de sa loon, v/aar het merkwaardige echt paar na de roof op schoonmoeder gaat werken, met de advocaat, met de rattenverdelger die zo hartverscheu rend katholiek is, „een bizar spel van het noodlot"? Of komt al het verdor- vene uit de weinig simpele geest van Camille zelf? Stanislas beïnvloed door zijn schuchtere liefde gelooft haar en hij ontdekt dat Camille de moord waarvoor zij berecht werd niet heeft gepleegd. OamiHe is vrij. Wanneer Stanislas dan eindelijk op het punt staat in de armen van Camille zijn maagdelijkheid te ver liezen, is zijn noodlot bezegeld. Ca mille vermoordt haar Jaloerse echt vriend en Stanislas komt daarvoor achter de tralies. Camille heeft zich intussen een hoge plaats verschaft in de amusements wereld en vernietigt alle bewijzen onder het mom van liefdadigheid. Arme, arme ELISABETH TOLENAAR Camera Voor de derde week houdt Camera de western "Once upon a time in the west". Terecht, want het gaat hier om een film van niet geringe klasse. Regisseur Sergio Leone heeft zichzelf hier overtrof fen in het scheppen van sfeer en spanning. Hij werd terzijde ve- sfcaan door Charles Bronson, Hen ry Fonda en mooie Claudia Cardi- nawe, om maar eens een paar van de grote namen uit de "cast" te noe men. Trianon De Jongste Nedei*land- se film "Naakt over de schutting" mag dan niet al te enthousiast ont vangen zijn in de vaderlandse film pers, het publiek blijkt deze nogal commerciële, wel grappige film best te waarderen. Trianon laat hem voor de derde week draaien. Luxor Bruce Lee is de grote held in de film "In de klauwen var de draak", werd een vechtfilm in 't Chinese genre. Dat wil zeggen kei harde actie en een heleboel spek takel. Al streeft Bruce Lee er wel naar om zijn heldendaden in de film wat minder ongeloofwaardig te maken dan bij de meeste andere "karate"-films het geval is. Span ning is in élk geval in ruime mate voorradig. Once upon a time in the west Leone)Studio 2000, Congresge bouw, Den Haag. Schreeuw zonder antwoord (Berg man): De Uitkijk, Congresgebouw, Den Haag. The graduate (Nichols): Alham- bra 1, Weteringschans, Amsterdam. Haagse Nachtfilms lato's land" Regie: Mi er Voornaamste rollen: "onson, Jack Balance Ido. merika is men de laatste minder geneigd geloof te ïn de geschiedvervalsing sste westernverhalen, dat was, en de blanke lef! Ldvertentie M| a|sdie waard een spi 3 z|jj! 9?sten ontvangt m een -a> 1'e je in deze tijd nauwe- 'Z *v°or mogelijk houdt, dan Ue Beukenhof. "aruuv, nverblul uu* met uw lamme kunt banketteren. En n vaste vriendelijke prijzen. "ag vanaf 10 uur •ook zondags - een hoogstaand, vredelievend en be schaafd wezen. Met dankzij de acti viteiten van een aantal mensen als actrice Jane Fonda, en vooral dank zij het boek "Bury my heart at Wounded Knee" dringt het besef door dat veeleer het tegendeel waar is ge weest. Op deze trend haakt de film "Cha- to's land" in. Niet langer is de In diaan hier de man de moeilijkheden maakt, dat is de blanke die probeert hem in een kroegje neer te schieten. De blanken die de Indiaan achter volgen als er by die schietpartij een blanke sterft zijn bepaald niet bezield van vrome rechtvaardigheid. Integen deel: avontuurzucht en wraaklust drijven de achtervolgers tot een zin loze jacht op een ongrijpbare tegen stander, die in zijn land (let wel!) veel sterker blijkt. Om deze reden is "Chato's land" een film die een veel Juister beeld van de verhoudingen geeft dan het gros van de westerns, hoe knap die als film soms ook mogen zijn. Deze "alternatieve" stellingname betekent overigens niet, dat er in "Chato's land" nu zo vreselijk diep wordt ingegaan op de positie van de Indiaan in het oude Wilde Westen. De film blijft een avonturenverhaal. Maar goed. de verandering van op vatting is duidelijk, en dat is naar mijn idee een goede zaak. Als avonturenverhaal is "Chato's land" een goed stuk werk ,dat dege lijk in elkaar getimmerd is, en dat van regisseur Michael Winner een knappe sfeer meekreeg. Niet omdat de traditie het wil, maar omdat het wezenlijk is voor de ze film een paar woorden over het aandeel van de hoofdrolspelers, met name Charles Bronson (als de In diaan Chato) en Jack Palance (als leider van de achtervolgers). Hun spel draagt een forse portie bij tot de kwaliteit van deze rolprent. Bron son slaagt er eens temeer in om zon der meer dan vier zinnen te zeggen voortdurend "aanwezig te zijn". Jack Palance steelt echter voor mijn ge voel de show, als een wat nostalgi sche, humane ex-kapitein. BERT VAN DOMMELEN Camera Het 'theater aan de Hogewoerd heeft voor de vrijdag en zaterdagnacht een al wat oude re film van Stanley "Clockwork"- Kubrick: "Dtr. Strangelove", een knap verhaal over een wonderlijke mail. waarin Peter Sellers. George C. Scott en Sterling Hayden excelle ren. Rex De niets aan duidelijkheid te wensen overlatende titel "Brug der begeerte" zal de liefhebbers van de sexfilm ongetwijfeld vrijdag- en zaterdagnacht naar de Rex lokken. Kindermatinee APOLLO: "Duel op de spoorlijn", 18 jr.. dag. 12.15, 2.30, 7.00. 9.30 uur; zo ook 4.45 uur ASTA: "Hitler: de laatste tien dagen", 14 Jr., dag. 2.30, 7.00, 9.30 uur; zo. 1.30 4.00, 7.00, 9.30 uur BIJOU: "The heartbreak Kid", 14 Jr., dag. 2.00, 7.00, 9.30 uur; zo. ook 4.15 CINEAC: "Lucky Luke", al, dag. 9.30, 11.30. 1.30, 3.30 uur; zo. vanaf 11.30 u "SUppertjesschool voor hulsvrouwen", 18 1r.. dag. 5.30. 7.30. 9.30 uur CORSO: "Zo gezegd, zo gedaan", a.l. dag. 2.00, 8.15 uur; zat. 2.00, 7.00, 9.15 d. 2.00. 4.15, 7.00, 9.15 uur EURO-Cinema: "The sound of music" a.l.. dag. 1.45, 7.45 uur: zat. zo en woe. 3.45 7.45 uur FLORA: "De naakte gravin", 18 Jr., dag 2.00, 7.00. 9.15 uur; zo. ook 4.30 uur KRITERION: "The family", 18 Jr., dag. 3.00, 7.00, 9.30 uur METROPOLE-Tuschlnskl"De dag van de Jakhals", 14 Jr., dag. 2.00, 8.08 uur. zo. ook 5.00 uur ODEON: "Naakt over de schutting", 14 Jr., dag. 2.00, 6.45, 9.15 uur; zo. 1.45, 4.15, 6.45. 9.15 uur. OLYMPIA: "Lawrence van Arablë", 14 Jr., dag. 2.00, 8.00 uur PASSAGE: "Man of the east", 14 Jr.. dag. 2.30, 7.00, 9.30 uur; zat. en zo. 1.45, 4.00, 7.00. 9.30 uur REX: "In de klauwen van de draak". 18 Jr.. dag. 2.30, 8.00 uur; vrij. en zo. 2.30, 7.00. 9.30 uur; zo. vanaf 1.30 uur ROYAL'70: "China: zwaard en vuist", 18 jr., dag. 2.30, 8.00 uur: vrij. en zo. 2.30. 7.00. 9.30 uur; zat. 2.00. 9.30 uur. STUDIO de Luxe: "Vrolijke ontucht in Tirol". 18 jr.. dag. 2.15. 7.15, 9.30 uur zo. 1.30. 4.00. 7.15. 9.30 uur STUDIO 2000: "Once upon a time In the west", 14 Jr.. dag. 8.00 uur; di. av. besloten voorstelling DE UITKIJK: "Schreeuw zonder ant woord". 18 Jr.. dg. 2.30. 7.15. 9.30 uur; zo. 1.45, 4.00. 7.15, 9.30 uur. ADVERTENTIE Camera Zorro, de grote held in de zwarte cape, kruist in Camera deze week de degens, ter stichting, maar vooral ter vermaak van de Leidse jeugd. Het is vanzelfsprekend volstrekt overbodig om op te merken dat de spanning weer niet van de lucht is. Titel: "Zweedse stewardessen" (of "Christa"). Belangrijke rol: Birte Tove. Regie: Jack O'Connell. Thea ter: Rex. Het lijkt wat overdreven om te stellen dat het leven van Zweedse stewardessen zich vrijwel uitslui tend afspeelt tussen bed en jumbo jet. Maar het is gewoon boerenbe- di*og om door middel van een valse titelvertaling de aandacht op een film te vestigen, die heel simpel "Christa" heeft. Deze film, notabe lle een Brits-Deense co-produktie, draait deze week in het theater aan de Haarlemmerstraat. Opnieuw dus sex in de Rex? Jawel, maar erg "soft" en nergens, wat heet stuitend. "Christa" is zelfs dank zij het vak manschap van de Engelse regisseur een wat swingend filmpje geworden, waarin het bovendien aan spanning niet ontbreekt, hoewel er duidelijk in is geknipt. "Christa" is het verhaal van een meisje uit Kopenhagen (en niet uit Zweden). dat zich na een affaire met de va der van haar kind meer met vrijen dan met vliegen bezig houdt. Ais ste- wardes maakt zij vele veroveringen in het vliegtuig, die vervolgens op de mooiste en meest opwindende plek jes van deze aardkloot in liefdesda den worden omgezet. Dit gegeven levert dan een reeks van sfeervolle plaatjes op. De boosdoener in hei verhaal is de verwekker van het kind, die de spanning alsmaar op voert door achter de jonge moeder aan te blijven Jagen. Maar boontje komt ook hier om zijn loontje en Christa vindt tenslotte het Grote Geluk. PIETER C. ROSIER. Goede films in andere steden Lady sings the blues (Furie)Ca mera, Prinsestraat, Den Haag. Mash (Altman): Du Midi. Dc Carpentierstraat, Den Haag, Hallen Jan v. Galenstraat, Amsterdam. The Family (De Boer): Kriiterion. Westeinde, Den Haag, Studio, Oude gracht, Utrecht, Lijnbaantheater, Rotterdam, Flora, AmstelstraatAm- sterdank maak meer gebruik van onze uitgebreide service S3

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 19