k kan me geen 'grapje' nkel eroorloven aakt over de schutting Woody meestal op dreef Moordaanslag op een derlandse Thea Flemming: lAG 26 OKTOBER 1973 ARD „Alles wat ik mij in mijn leven heb voorgenomen is precies zo uitgekomen. -er op school zei ik tegen mijn klasgenootjes: ik word later filmster. Iedereen lach- i uit want ik was klein en mollig. Als ze me nu tegen komen zeggen ze: „Thea, weet wat je vroeger hebt gezegd? Het is precies zo uitgekomen". 1 '-(t woord de 31-jarige Sittard- ta Flemming (Pfennings) die Is haar negentiende jaar als r en fotomodel in Rome Haar bezoek aan Nedeland leze keer een wel heel bijzon eden zaterdag trad zij in [eboorteplaats Sittard in het jk met de bekende Engelse f hrijver en zanger Mike Shep- „Ik heb vroeger altijd ,Ik trouw nooit voor mijn en je ziet, ik heb gelijk huiskamer van haar ouderlij - ling lijkt Thea, met hippe deren, een fikse griep en een blonde pruik in het geheel de „mooie meid", die na ons met de fotograaf door de e straten dwaalt. „Ik voel prettigst in lange rokken en Trouwens dat hele mooie is e helemaal niet meer in. Als in cocktail jurk ergens ver ben je uit de tijd. Bontjas- it ik. Het idee dat een beest jedood voor een Jas vind ik Daarom ben ik ook over- regetariër. Wat het eten be- - ben dol op spaghetti maar erg oppassen voor mijn film maakt je gemiddeld 6 dikker en dat wil zeggen nooit zwaarder dan 57 kilo igen. Dan kom ik nog als 63 het beeld." Hoe Thea bij de ram lijkt op de droom van mg meisje: „Op mijn acht- ging ik met moeder op va naar Sardinië. Op het sta- Chivitavaochia ontmoette ik hter van het stationsrestau- 7e mochten ons daar verfris- de vakantie heb ik regel- met haar gecorrespondeerd. keer bij haar op wel Ik moest in die film alleen zeggen: „Mevrouw er wacht een dzme op U" maar voor mij was het geweldig." Schoorvoetend „Later kreeg ik een aanbod voor ten vijfjarig kontrakt bij een to neelgezelschap. Mijn ouders stemde er schoorvoetend mee in en achter af hadden ze gelijk. Vrienden uit Rome nodigden me uit om eens een kijkje bij dat gezelschap te nemen voor i'k een beslissing nam. Het was inderdaad een dubbelzinnig gezel schap. Omdat ik minderjarig was kwam ik gelukig zonder kleerscheu ren van het kontrakt af. Ik heb toen een tijdje bij een exclusief he renmodezaakje in Rome gewerkt maar de film bleef toch mijn ideaal. Via allerlei kleine en grotere relletjes lukte het me opnieuw mijn entree te maken in de filmwereld." Ne bijna twaalf Jaren filmen heeft Thea Flemming al heel wat titels op haar naam staan. Met Silvana T ampanini speelde ze in „Gekke wereld, gekke mensen." „Via Mar- guta" maakte ze met Mario Came- rrni. In Joegoslavië speelde ze „Tor, koning der wrede krachten" en „Groene vlaggen voor Allah". In Turkije maakte ze opnamen voor „Operatie Istanboel" met George Ac'isson, en in Marokko „Geheim agent in Cassablanca" met Long Yeffreys en de opnamen voor haar laatste film „Ciak Simuore" vonden in augustijn plaats. Modellenbureau Als er geen filmopnamen zijn zit Thea niet stil. In haar grote appar tement aan de Via Oriole Romano aan de rand van Rome heeft zij foto- en plotseling kreeg een groot modellenbureau 1 brief of ik een half Jaar ialie wilde komen. Mijn moe- eerste maand meegeweest. 'arme dag aan het strand heer op mijn schouder en „Zou Je een rolletje in mijn jrafie en reclame. „Er zijn ongeveer dei tig meisjes waar ik vast mee werk. Verder maak ik veel reclame films en beeldromans. Je moet in die beroep met beide benen op de giond staan. Ook de meisjes die lllen spelen. Nou dat was het voor mij werken mogen nooit of te 'mmer een relatie aanknopen met mijn opdrachtgever. Zodra ik merk det er iets niet klopt, liggen ze er- uil, Ik kan me geen enkel grapje ei oorloven. Als ik dat zou willen was ik financieel al lang binnen, maar daar pas ik voor. Trouwens, vader zou het nooit goedvinden", 'acht Thea met een scheef oogje naar haar vader, die ondanks haar leeftijd toch nog wel invloed heeft op haar doen en laten. Een aankondiging op Hilversum III: Shady-Lady van het zangduo Shepstone-Dibbens, brengt ons gesprek weer op haar huwe lijk. "Toen ik Mike zeven Jaar huwelijk. „Toen ik Mike zeven jaar geleden leerde kennen, werkte hij in Italië bij de groep „The Rokes" vaar hij 5 miljoen platen mee ver kocht. Later, toen het financieel al lemaal niet meer zo best ging, heeft hij zich van de groep losgemaakt. Tegen zijn ouders zei hij altijd: ..als ik genoeg geld verdien trouw ik met Thea.'Ik geloof heilig in de ze ven magere en zeven vette jaren en iK hoop dat voor Mike de zeven vette jaren weer zijn aangebroken. Hij schrijft alle teksten voor „Middle of the Road" en met de plaat Shady-Lady staan ze op de Amerikaanse top 100 in 14 dagen al op de 39ste plaats. Maandag na ons huwelijk moet hij direkt naar Duitsland voor televisieopnamen. Een huwelijksreis is er niet bij." Betrekkelijk Het eerste huwelijksjaar zullen Thea en Mike elkaar niet veel zien. „Mike heeft kontrakten in Engeland en mijn werk is in Rome. Maar In Italië zeggen ze „Dan brandt de lu- ciler ook niet op" en dat klopt decht ik wel. Maar als ik eenmaal kinderen heb en ik wil zo snel mogelijk eerst een meisje en dan een Jongen dan stel ik een nor maal gezinsleven wel op prijs. Het *.al ook niet veel moeite kosten om de film voor mijn gezin op te offe ren Roem is erg betrekkelijk." Western van klasse terug De bepaald niet nieuwe western "Once upon a time in the west" zou eigenlijk in het rubriekje terug in Leiden" horen te staan. De film is echter in zoverre nieuw, dat ditmaal alle coupures weer op hun plaats ui de film geplakt zijn. Voor wie de F'.m al gezien heeft, zal dat reden tem -r zijn om nog eens te gaan kijken. Wie deze film nog niet gezien heeft moet zeker gaan. Zelden is een wes tern zo sfeervol, boeiend en technisch gaaf verfilmd als "Once upon a time in the West" is door Sergio Leone. Een film die werkelijk met kop en schouders uitsteekt boven vrijwel al les wat in het western-genre ooit is gemaakt. Blijver Thea Flemming Antwoord op sexproblemen Titel: "Everything you always wan ted to know about sex, but were afraid to ask" Regie: Woody Allen musante franje, zwakke intrige "Naakt over de schutting" Rijk de Gooyer, Jon Blu- lennifer Willems, Adèle Bloe- Ton Lensink regie feisz. Theater: Trianon. ier een aantal jaren terug de hoofdredacteur van Vrij aid, Rinus Ferdinandusse, *n irkocht boek: "Naakt over de ig" een thrillerachtige co- een come dieach tige thril- amusant, met boeiende naar soms wat te veel af- waardoor het geheel vol- mmige critici een nogal vlod- ige indruk achterliet. Het is dat nu juist dit werk van mdusse model moest staan a film. Hij heeft later heel tiger en steekhoudender boe- sschreven: "En het hoofd de tafel gezet" en "De bloed- van de bastaard". Met dit il overigens niet gezegd zijn dat "Naakt over de schutting" een tegenvaller is. Zo ligt het nu ook weer niet. Het is een film die geen moment verveelt, Je kijkt er geamu seerd naar, de sfeer is ook bijzonder goed. Maar het thrillergedeelte blijft wat steken. Door de voortdurend re lativerende hand van Ferdinandusse (die samen met Dumee het scena rio schreef), door zijn voorlief de voor mooie kolderieke, karikatura le toestanden, kan de spanning niet echt goed opvonken. De plot, de in trige is ook tamelijk zwak en dat maakt dat Je bepaald niet ademloos op het slot zit te wachten. Regisseur Frans Weisz heeft "Naakt over de schutting" wat per sonele bezetting betreft, voorname lijk laten steunen op het drietal dat in "De inbreker" zo verdienstelijk naar voren kwam: Rijk de Gooyer (ook nu heel aanvaardbaar in de rol ■van Lemming, de duivenmelker met detective-kwaliteiten), Jennifer Wil lems (de bij hem inwonende onder wijzeres met wie hij een lnzuivere re latie heeft) en Jon Bluming (die 'n karate-kampioen knap neerzet) Deze laatste laat zich met zijn verloofde (een niet helemaal uitge werkte rol van Sylvia Kristel, die een type neerzet dat het midden houdt tussen Marilyn Monroe en Corrie- zonder-rekels) overhalen mee te doen aan een film, die in alle stilte en in het geniep wordt opgenomen en al ras op je reinste pornografie uit draait. De karate-kampioen en zijn verloofde stoppen enmee en eisen de al opgenomen passages op. Het draait uit op een vechtpartij met een stel bendeleden, die ieder zo hun plannen hebben met de film. De karate-kampioen en zijn als zangeres furore makende verloofde, moeten de wijk nemen: naakt en over de schutting. Waarna onder leiding van Lemming zo'n beetje de jacht op de film begint. Dat is dan de hoofdlijn van "Naakt over de schutting". Geen groots concept en de film zou als het alleen daarom was gegaan ongetwijfeld gezakt zijn als een baksteen. Maar het is de entourage, de franje die hem redt. Zo is er bijv. 'n voortreffelijk stukje "achtergrond", met de maffe zangeres in een tv- studio, er wordt ook mooi gerommeld met Lode Zaaier, show paginaredac teur van 'n groot ochtendblad en er is voorts een magnifiek stukje race- werk tussen twee trams in Amster dam .Een niet gering bijdrage tot de plezierige sfeer van de film wordt geleverd door de bijrollen. Daarbij moet allereerst genoemd worden: Adèle Bloemendaal (die een drie-let terwoord uitspreekt zoals alleen zij dat maar kan) als de echtgenote van een tv-regisseur. En verder ook Ko van Dijk als inspecteur van politie. RUUD PAAUW Voornaamste rollen: Woody Allen, John Carradine, Burt Reynolds Theater: Studio. Woody Allen (foto) is in Leiden geen onbekende. Nog niet zo lang geleden di aaide in de Sleutelstad zijn "Play it again, Sam" een verrukkelijk brok kolder vol satirische trekjes. Deze week de "nieuwe" (die al eventjes in ons land is)'Everything you always wanted to know about sex, but were aii aid to ask'. Een film volgens het bi proefde Allen-recept: boordevol gekheid, waartussen je af en toe prie mende plaagstootjes kunt vinden. Deze film is gebaseerd op een boek waarin antwoord wordt gegeven op uiteenlopende vragen over de sexua- liteit. Hij bestaat dan ook uit een aantal tafereeltjes die nauwelijks een onderlinge samenhang vertonen. Sommige zijn niet erg sterk; er is bij oorbeeld een stukje rond een sexfo- rum dat nogal Johnny en Rijkachtig aandoet. Andere -de meeste- zijn echter punt gave meesterwerkjes. Dat geldt met name voor het laatste verhaaltje, dat Is gebaseerd op de vraag 'wat ge beurt er bij een zaadlozing'. De ma nier waarop Allen dat aan de kijker duidelijk maakt is onnavolgbaar. Hij maakt van de hersenen een soort computercentrum, van het geslachts orgaan een complete fabriek en van de zaadcellen in 't wit geklede man netjes die uitstekend gedrild zijn. Op eéi na: Woody Allen zelf. Hij is de onbeholpen, angstig kleine man die eigenlijk helemaal niet past in het mechanisme, en die door zijn voort durende huis-tuin-en keukenhumor de hele zaak razendknap relativeert, of, wat moralistischer gezegd, aan toont hoe het individu willoos en angstig zijn rol in het hele raderwerk meespeelt. Een schitterend stukje fijm. En, nu er toch woorden van waar dering vallen, hulde voor de namen lijst aan het begin van de film is ze ker op zijn plaats. LUXOR De roemruchte film "The bridge on the river Kwal" draait in Leiden nog rustig een weekje mee. Wel een bewijs voor het feit, dat deze "gouwe ouwe" nog weinig van zijn waarde heeft verlo ren, al ligt de tweede wereldoorleg, het decor waarin deze film zich afspeelt, alweer een paar jaartjes achter ons. Terug in Leiden REX Het theater aan de Ho/t'>- woerd haakt met het terughalen van "Mash" duidelijk in op het succes van de gelijknamige televisieserie. Niet dat dat erg is. in '•sgendeel "Mash" was en is een voortreffelij ke film, vol kolder, soms om de kol der, soms met een verraderlijke dub bele bodem, bedoeld om het leger en krijgswezen eens krachtig op de hak te nemen. Wetenswaardigheid- je: in deze film viel acteur Elliot Gould voor het eerst werkelijk op in een goed-gekke rol. Nachtfilms CAMERA Het theater »an de Hogewoerd heeft een film in de nachtvoorstellingen, die nog niet zo lang geleden overdag te zien "Jeremiah Johnson". Een knap ver filmd verhaal over een man die een privé-oorlog met de Indianen uit vecht Wel een af en toe bepaald niet zachtzinnige film. REX School kind reen zc-uden on middellijk de school verlaten waar zoveel rapporten zouden worden gebracht als dat in de Rex-bioscoop gebeurt. Schoolrapporten staan dan ook gemeenlijk niet zo vol attractl- viteiten als bijvoorbeeld "Intiem rap port", dat deze week in de nachten van de Rex te bezichtigen valt. Kindermatinee CAMERA Eén van de grootste helden in kinderfilms is nog altijd de Karl Mayfiguur Winnetou. Deze week heeft hij het in Camera zeer te kwaad met een stel desperado's een soort ruigere uitvoeringen van de Lucky Luke bekende Dalton broer tjes. Winnetou redt zich er uit. dat spreekt vanzelf, maar voor hij weer tevreden naar de wigwam kan te rugkeren zijn er heel wat spannen de momenten doorgemaakt. Goede films in andere steden Liza (Ferreri): 't Venster. Gou- vernestraat R'dam. Mash (Altman)Du Midi, De Car- pentierstraat, Den Haag: Hallen, Jan v. Galenstraat A'dam. Schreeuw zonder antwoord (Berg man) Kriterion. Westeinde Den Haag; De Uitkijk. Congresgebouw Den Haag. The Family (De Boer)Ltynbaan- theater R'dam; Studo 2000, Congres gebouw Den Haag. Studio, Oudegracht Utrecht; Rem brandt- pleintheater A'dam. Lady sings the blues (Furie)Nög- gerath, Reg. Breestraat A'dam Haagse bioscopen APOLLO: „De stalen arm", 18 Jr dag BERT VAN DOMMELEN JJjJ5» 2-30- 7 0°- 918 uur; zo. ook 4.45 ASTA: Achtervolging In Los Angeles", 18 jr., dag. 2.30. 7.00, 9.30 uur; zo. I 30 4.00. 7.00, 9.30 uur. 71 /M^ B B BIJOU: „L'amour raprés-midl", 18 Ir., CINEAC: „Nanu, de zoon van de Jungle", a.l., dag. 9.30, 11.30. 1.30. 3.30 "1 agp uur; zo. vanaf 11.30 uur. -mm /-k -m m-B -rn/m £- m m~^m m^m -m f Elk.e ^ond 5 30- 7-30- 9 30 uur; -De B^k B+£} Q B fB WB g O fB BB B f grote blonde met één zwarte schoen". BB B C'ÖI'vl'V'l Övl'vl'l' CORSO: „The getaway". 18 Jr.. dag. B 2 0°- 815 uur; zat. 2.00, 7.00. 9.15 uur; zo. 2.00, 4.15, 7.00 i'ik de Gooyer en Jennifer Willems werken zich langs een tweetal schurken in ,JJaakt over de I hutting". Titel: De Jakhals; voornaamste hoe erger het is. Met andere woor den: ook binnen de regeringskringen weet men meteen dat de Jakhals de gescikte man is. De spionnen hebben Een man die van beroep moorde- dat verteld, naar is en de opdracht heeft presi- Maar wie die man eigenlijk is, weet dent De Gaulle van Frankrijk om te niemand en zulks wordt dan ook zeer brengen is, wel een van de koelbloe- duidelijk aan ons getoond. Veel te digste die er op de wereld rondwan- veel beelden van archieven, paspoort- delen. Het is een "Jakhals" en zo kantoren enzoverder. Op dit punt is komt hij ook over: een niet al te de film ronduit saad. best acterende, spichtige dertiger. Ministers, hoge ambtenaren en be- Koelbloedig, ondanks het feit dat hij langrijke mannen van de politie zit- een dure dame in haar bed verblijdt ten intussen niet stil. Ze hebben de en haar niet lang daarna in datzelfde ene bespreking na de andere; wor- bed vermoordt. den telkens weer getergd door de In 1962, de tijd waarin de OAS eigengereidheid van de president en Frankrijk onveilig maakte (zeggen besteden het werk uiteindelijk uit ze) leeft natuurlijk ook het plan de aan een rechercheur die niet volgens president, naar wij weten een gril- het Peter-principe op zijn plaats is lig mens, van het leven te beroven, terecht gekomen, zoals zoveel van Hoe doe je dat? Wie heb je daan-oor zijn superieuren. En ziet; de man nodig? Zoals zo vaak wanneer je de komt zeer snel al een heleboel aan Nederlandse grens bent gepasseerd, de weet, middels allerlei telefoonlij- waaien de verhalen over corruptie Je nen en simpel denkwerk. Een leer- tegemoet en hoe zuidelijker je komt, ling van Maigret. DU MIDI: „Mash". 18 Ir., dag. 8.15 Wie denkt dat dan allerhan- so'undUor^mu»ic" de schietpartijen en achtervol- a.l.. dag. 1.45. 7.45 uur; zat., zo. eii gingen plaats gaan vinden, wordt be- pfnnk4.5, 7-45"yr- drogen. Dat zijn nu Juist de meest 7.00. 9.is"ui;'TÏfa.'oo «io Voó essentiële dingen van dit soort films. uur. Er gebeurt helemaal niets schok- ••iSchr®^4w_ ant- kends: het hart van de kijker gaat METRÓPOLE-Tuschlnski'..De dag*van niet sneller slaan en blijft zeker de Jakhals". 14 jr.. dag. 2.Ö0, 8.00 uur; niet stilstaan. odeon°°NUaükt over de schutting". De moordpoging blijft een poging 14 jr.. dag. 2.00. 6.45. 9.15 uur: zo. De Gaulle blijft leven. De moor- 4-15. 6.45 9.15 uur denaar niet. Die wordt door de slim- ^Tdag 2.(W^?00uur.CD dC Cadlllac" me rechercheman (waar zie je ze nog PASSAGE: „Men noemt hem Hellalu- tegenwoordig?) doorzeefd met kogels. Ja"- 14 Jr., dag 2^30 7no. 9^0 uur; Letterlijk tegen het behang ge- REX^.ta'de kiauwe'n van dedraLc", kwakt. 18 Jr.. dag. 9.30. 11.30. 1 30, 3.30. 5 30. Twee zeer stuitende dingen. XrSrfr80JJU?r: *Si va?af 130 uur ROYAL ^0: ..Moordenaars van het 1) Er wordt Engels gesproken. Ze brandende kasteel". 18 Ir., ma t 'm zitten dan wel allemaal broederlijk in w°e. 2.30. 8.00 uur:'do. 2 30. 8.3Ó uur, de tto mnar dit kan niat vrU-. zat- en zo. 2.30. 7.00, 9.30 uur. f STUDIO at LuxeFY.nk en Ev« 18 2) Als je een film in 1962 wilt la- jr.. dag. 2.15, 7.15. 9.30 uur: zo. i 30. ten spelen, suggereer dan op de meest 4 7 15. 9 30 uur geëigende momenten dat het ook dag. 7 30 9^'uüTT dl.^nd 'bi®oin 1962 is. En niet 1972. voóret. DE UITKIJK: ..Schreeuw zonder ant- PAUL WOLFSWINKEL. £,°°L«. 'foO. WjS!' 9.30'uu!r!' 9'8°

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 13