Jan van Rhenen: een metamorfose loek over Ko van Dij k at zich vlot lezen Moeizaam toneel Kooktip ffPAG 22 OKTOBER 1973 VARIA PAGINA 1» het intieme café-chantant „De ^ie" in de v. d. Werffstraat in trad zaterdagavond de trou- p Jan van Rhenen op. De van Van Rhenen, die sccent legt op Vlaams/Neder- chansons, pasten goed in de omgeving: een zwak-ver- t ruimte, waar de toeschouwers j. gelegenheid worden gesteld ^naar de teksten en de muziek ijteren. Waar andere exploitan- ien zanger vaak gebruiken om pet te verhogen, werd men hier [gelegenheid gesteld rustig te [en, zonder de jachtig dravende die overal aanwezig lijken, in*- blik zich richt. Juist in die of meer bewust opgeroe- [&>r eigenaar Van den Ouwee- Van Rhenen in de gelegen- d zijn liedjes voor een gehoor te brengen. Van heeft een duidelijke meta- ondergaan. Speelde hij enige geleden uitsluitend liedjes van Boudewijn de Groot en Bob Dylan; nu heeft hij een veel gerichter reper toire. Zyn „Groot Nederlandse Bal lade" is eigenlijk meer stemmingma kend: dan repertoire-bepalend, al kan aan het liedje een zekere gedragen heid niet ontzegd worden. Anders ligt het met de liedjes van Miel Cools, die hierna ten gehore werden gebracht. „Liedjes voor 20 eeuwen" en „De Ze ven Zwanen" lijken juist onschuldig genoeg om de tweede betekenis, die in de tekst verborgen zit, over het hoofd te zien. Cools, de man van „Dode Lente" en „Het Grootste Ge lijk" vindt zyn thema vaak in alle daagse gebeurtenissen, die hij dan origineel uit werkt. Geheel los daar van staat dan natuurlijk de inter pretatie van Van Rhenen. Ook Van Rhenen slaat de plank wel eens mis: zijn verbindende teksten zijn vaak wat onbeholpen, voornamelijk ver oorzaakt door de aandacht, die het verwisselen van gitaar vereist. Maar het staat geheel los van zijn vocale kwaliteiten. Hij geeft elk liedje iets van zichzelf mee, soms zoekend in de intonatie, soms gescandeerd het ac eent verleggend. De liedjes blijven onvervreemdbaar het eigendom van Miel Cools, maar de manier, waarop Van Rhenen ze, in bruikleen afge staan, interpreteert en overbrengt, verdient een opmerkelijk woord van waardering. Een gitaar kopen en daarop wat „Hollands Allerlei" ten gehore brengen is iets; het zo vertol ken, dat er werkelijk iets blijft han gen is heel iets anders. Dat Van Rhenen nog aan het begin staat is duidelijk. Maar de geëngageerdheid, waarmee hij zichzelf ingraaft in de tekst, duidt op een felheid, die een goede garantie vormt voor de toe komst. Inn hoeverre hij zich daarbij moet bezinnen op zijn artistieke uit gangspunten, zonder teveel concessies te doen aan zijn eigen stijl, is min of meer ook aan zijn publiek ter be oordeling. A. C. Koekebakker jr. kt beroep van acteur blijkt roldoende tot de verbeelding preken om vele grage lezers te ken, die een kijkje achter de itmen begeren. Er lopen iii Wand nog voldoende acteurs ittriees rond, die een fascine- boekje open zouden kunnen over wat zij binnen en bui- hun theatercarrière hebben Er is de laatste tijd dan ren hausse ontstaan in uitga die het leven van onze to beschrijven. Ide opvolgende generaties daar toekomst ook nog stof voor jü leveren is overigens zeer de [geworden, want vele van de keringsophalers putten uit toen de tonelisten nog een [ijk nomadenbestaan was en I nu steeds meer naar een betrekking gaat nijgen, in elk geval niet zoveel romantiek aan verbonden io van Dijk heeft nu 57 ld zijn ervaringen ver- torige week is bij Semper in Apeldoorn een terugblik tumulteuze loopbaan ver- Hij is dat stellig waard let alleen is deze geboren lammer, die nu alweer vele in Den Haag gevestigd is, onze allerbeste acteurs, ïft ook een leven geleid, dat markante manier facetten ie Nederlandse toneelontwik- illustreert. Dat maakt het van dit boek, door zijn do- atatie, meer dan de moeite zet van waaruit deze biogra- srd gemaakt is echter minder tig geweest. Ko van Dijk's acteur Guus Verstraete in Dijk zijn vele malen bij gaan zitten. leest aan het boek af dat het gelijke bijeenkomsten zijn licht gekruid met de me- nlie van verre herinneringen, met alle amusante terug- a, die onder meer in de van anekdotes en sterke ta naar boven zijn geko- bleven die gesprekken toch ie vrijblijvend. od heeft over alle onder van de wereld boeiende Olijke visies te debiteuren auteur had dan ook zeker rttischer keuze uit zijn ma- moeten doen om zijn offer te besparen, dat er al maar open deuren worden ipt. Dat gebeurt met name alfabetische intermezzo, teveel weinig verplichtende staan vermeld. Vele Joyeuze öingen uit de periode van voor en na de oorlog, onder &n enkel vroegere echtge- van Van Dijk, maken dat ^r-goed. Maar toch, Ko van iad meer verdiend. i eigenlijk een beroeps eer voor nodig, die weet door ^en en alle tover van zijn toestaan het volle pond had ia geven. fat die schrijver het dan niet 'k zou hebben gehad, want ,Ko van Dijk" uit de ïviewde zijn afkeer voor Journalistiek". Al is dat voor tweeërlei uitleg bezwaren nemen niet weg een genoegelijk te consu ls boek is geworden. P.R. „De goden zijn onschuldig" Waarschijnlijk moet men totaal andere normen aanleggen, wanneer men Surinaams toneel moet recense ren. Vast staat in elk geval, dat het hemelsbreed verschilt met wat men in Nederland gewend is. Maar zelfs als men zich ten opzichte van het stuk „De Goden zyn onschuldig" van de hand van Dayene Rigters nog coulanter opstelt dan men gewoon is te doen, is de totaal-indruk die van een zich moeizaam voortslepend ge beuren, waarbij de summiere tekst nauwelijks voldoende houvast biedt om de aandacht te blijven trekken. Zoekend naar een oorzaak vond ik in de eerste plaats het verbale gegeven. Dit vormt nauwelijks een ruggegraat voor het stuk, dat toch al de nadruk legt op het mimisch gedeelte. De symboliek moet in het stuk domine ren, waarbij de tekst zou dienen als een handvat om die symboliek te ac centueren of te verduidelijken. Jam mer genoeg deed het geen van beide. Als de schrijfster uitgaat van een hoogwaardig mimisch effect (vooral in de droom blijkt zij dit middel veelvuldig te hanteren), moet de tekst toch een zekere minimale ga rantie bieden voor de duidelijkheid. Maar tijdens het uitbeelden van „de benauwde droom", die een kwartier duurt bestaat de verbale begeleiding uit slechts één zin: „Je bent in ver wachting. Waarom dank Je de goden niet?" Nog geheel los gezien van de vraag, of goden met aardse wezens kunnen copuleren (dit thema kwam wat moeizaam over) blijft de grote vraag of Dayene Rigters in haar streven een abstract gegeven over te brengen niet te ver is gegaan. Ook de tweestrijd, die later in de vrouw ont brandt, n.l.: enerzijds het in ver wachting zijn (de angst) en ander zijds de blijdschap hierover (rivali teitssyndroom) komt enigszins con- tradictioneel over. Als haar man later nog in zijn monoloog de plat getreden paden bewandelt van de slavernij en het racisme, is het ge rechtvaardigd zich af te vragen, of Dayene Rigters niet getracht heeft beide uitingsvormen: geëngageerd toneel, geënt op de werkelijkheid en het toneel met de psychologische na werking iets mee te nemen. De ge dachte dringt zich in ieder geval on merkbaar aan de toeschouwer op. Eveneens wordt duidelijk, dat zij zo veel concessies heeft moeten doen, dat zowel van het één als van het ander geen sprake kan zijn. Het re sultaat is een wat onzekere verto ning, zonder werkelijke hoogte- c.q. dieptepunten waaraan de handeling en de persoonsontwikkeling volko men ontbreken en die eigenlijk daar door slaapverwekkend werken. Bo vendien is het geen goede gedachte geweest de dorpsvrouw bij de aan vang van het toneelstuk eerst een kwartier een Surinaams dialect te la ten spreken. Behalve de paniek, die zich van Uw recensent meester maakte, omdat hij deze taal niet be heerst en vreesde het stuk slechts op zijn mimiek te moeten beoordelen, wordt een brok wezenlijke informatie achtergehouden. Zelfs als de ope ningszinnen weinig betekenis hebben voor de ontwikkeling van het stuk, dan nog had Rayene Rigters moeten begrijpen, dat hiermee de schijn in elk geval tegen haar was. En deze sohijn heeft zij op geen enkel mo ment in het stuk bevredigend weg kunnen nemen. A. C. KOEKEBAKKER Jr. PANDA EN DE MEESTER-BURGEMEESTER 31122. „Ik ben benieuwd wat de burgemeester met -pro fessor Krok heeft bepraat", zei Panda. „Het moet wel een leuk gesprek geweest zijn „Ach dan is er tenminste iemand, die vreugde heeft", sprak de heer Fant. „Maar ik had iedereen zo zorgeloos willen ma ken. Dat kan ik nu wel vergeten. Ik word toch niet als burge meester verkozen; na alle ellende met mijn aanplakbiljetten wil niemand mijn gezicht meer zien. Maar Panda gaf de moed niet op. Wat doen ze toch altijd met verkiezingenmompelde hij peinzend. „Ze lopen door de straten, en iedereen juicht En, en Ik weet het alweer! Dan geven ze lieve meisjes en mooie baby's een zoentje. Dat schijnt iedereen heel prachtig te vinden, en dan stemmen ze op zo-iemand". Zoentjes geven?!?" herhaalde de heer Fant ongerust. „Ik? Met zo'n neus?!" W zJtieuws honderd jaar geleden stond de krant: "Te St. Petersburg wordt Me maatschappij opgericht [""w scheepsbouio en voor tondel op Amerika. Volgens to bij het Gouvernement in diende plannen wil de yatschappij zich verbinden het noordelijk gedeelte des ms, aan de kust vier groo- to werven aan te leggen, on to* waarborg dat aldaar bin- ton de eerste vijf jaren min- tons, 30 zeilschepen van 500 tof 2000 ton en twee Ameri- kaansche klipperschepen van minstens 2000 ton zullen wor den gebouwd. (Adv.) Tot bevordering en vooruitgang van den Werkmansstand. De onderge- teekende levert alle soorten van hand- en trapnaaima- chines op zeer aannemelijke en voordeelige voorwaarden, en maakt tevens bekend, dat hij weder eene ruime sortee ring van naaimachines heeft ontvangen. Steeds voorhan den Brook's garen, Machine olie, Naalden enz. enz. UEd Ond. Dienaar Z. A. Smit, Koorsteeg nr. 8, Leiden. Vijftig jaar geleden: Een felle brand in de si garenfabriek van W. Smul ders en Co te Eindhoven heeft den commandant der brand weer het leven gekost. Hij iverd bedolven onder een vallende muur, nadat hij juist had gezegd: "Pas op, die muur staat zwak". Brand weerlieden en politieagenten werden gewond. In Aken is de republiek Rijnlanduitgeroepen, die men van daar uit over het ge- heele Rijngebied zal trach ten uit te breiden. In andere plaatsen, o.m. in Gulik, heb ben de separatisten geen succes gehad. Voorts dreigt er een breuk tusschen Beie ren en de Duitsche regeering, die men nog tracht te voor komen. TRUZ! IK HEB N PLEKJE GEVONDEN WAAR. ERG VEEL KLAVER groeit y MOEDER! Hongaarse lapjes Leg een takje dragon een uurtje in een flinke eetlepel ciderazijn. Als u gedroogde dragon ge bruikt neemt u een volle theelepel. Snijd 500 g niet te magere varkenslappen in flinke dobbelstenen en braad deze in 50 gr spek vet of boter boven een flink vuur aan alle kant ten goudbruin. Voeg dan 2 dl. heet water toe, de azijn met de dragon en zout naar smaak. Laat het vlees zo een uur zachtjes stoven. Snijd twee geschilde ap pels in partjes en laat die dan met het vlees ver der gaarstoven. Roer er niet te veel in want de appelpartjes behoren heel te blijven. WINA BORN Von gaat hun kleine Yorkshire terrier mee, \de kleine Willie! y* Meel goed! Die kleine Willie is d jarenlang 'n \doorn in myn vlees/ L geweèsdo^ FRED BASSET JONGENS. JULLIE MOGEN GEKUST i. GEBRUIK MAKEN VAN HET NIEUWE, 6RCTTE, DUKE (.//OORDEN BOEK PAT DINS IS BELACHELIJK 6ROOT1 r |K HEB ZO'N IDEE DAT ZE WOORDEN HB36EN MOETEN BIJMAKEN OM HET VOL V^TE KRIJGEN....^' VIND JE OOK NIET, IZAAK I entoonstellingen pastels, pentekeningen D -j. m 3i oktober). Bezoekuren Ziekenhuizen Galerie Van der Vllst: Gouaches en keramiek van Joep Goetlng (t/m 9 no vember). Praethuys: Ineke Wortel en Gerard Velthorst met pastels, pentek—' en aquarels (t/m 31 oktober). ftilksmuseum van uudneden (Ra penburg 28) Werkd 10 uur voorm.— 6 uur "«Ti zond 1—6 uur aam Museum voui Volkenkunde Expositie Japanse prentkunst uit eigen bezit Dag 106 uur zo 1—6 uur nam Thailand tand zonder bonger Dagel 106 uur zo 16 uur nam (t.ejn 31 december) Joh de Wlttstraat 40 Galerie Ka- olnet Gaper Wisselende expositie dl te.m za. 2—6.30 uur nam do bo vendien 79 uur nam Nea Legermuseum Geopend, op maandag tot en met vrllaag 9 uur voorm.6 urn nam Zon en feestdag 1—6 uur Rijksmuseum voor de geschiedenis der natuurwetenschappen: dag. 10— 4 uur zondag 1—4 uur. Sociëteit Burgers, Burchtsteeg 2a, Lelden. Expositie van grafiek van Rob Vermeulen. T.e.m. 28 okt. dag. 41 uur. op zaterdag 121 uur. Endegeest. dinsdag en vrijdag 13— 14.30 e zondags 11 12 en 1416 u eer st* klasse de genele dag Annakllnlek dag 13.30 14 30 en 18-19 u ACAUEMIM'b ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag 16.00-16.00 uur 18.80-20.00 uur Voor de prematurenafdellng gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders): Dlaconeasenüulsle kl. dagelijks van 11.00-12.00 uur van 13 16-14.00 uur vs 18.46-19.30 uur 2e klas dagelijks van 13.15-14 00 uur. en van 18.45 19.30 uur 3e klas dagelllks van 18 16-14 00 uur en van 18.45 19.80 uur Kinderafdeling j dagelllks van 14.00-19.00 uur St. Ellsabeth-zlekenhuls fclasseafde- ilngen Volwassenen deg. v 11.16 tot 12.00 uur v 14 tot 14.46 uur en van 1^.46 tot 19.45 uur kraamafdellng dag v 11.16 tot 12 uui (alleen voor echte.) v 15 tot 16 uur en van 18.15 tot 1945 uur kinderafdeling, dag v Alphen aan den Kun 16 tot 18.30 uürr 3e klasse dag t 14 tot 14.45 uur en v 18.45 tot 19.45 u Kraamafdellng. dag v. 16 tot 16 uur en van 18.45 tot 19.15 uur. kinderaf deling dag v 16 tot 18.80 uur. lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe- Jlate kaarten verstrekken alleen voor echtgenoten 19 0020 00 uur Kinderafdeling 16 oo—16 30 uur. alleen voor ouders 18 0018 80 uur Leidse bioscopen - ï-op- ftand", do., vrij. zat en woe. 230 uur, zo. 2.00, 415 uur. Nachtfilm: 'Le elf de rouge", 18 Jr, vrij. en zat. 11.30 u. Lido: "On her Majesty's secret ser- vlee". 14 Jr dag. 230, 7.00, 9.15 uur, zo ook 4.45 uur. zat "De dag van de jakhals", 14 Jr, 24.00 uur Luxor: "The bridge over the river Kwal". 14 Jr. dag. 2.00, 8.00 uur. Rex: "Exotische kloostervertelllng- gtn'18 Ir dag. 2.30, 7.00, 9.15 uur, zo 2.15, 4.30, 7.00, 915 uur Nacht film: "Popcorn met de Rolling Stones". \8 ir .vrij. en zat 11.30 uur RUnoord. le od 2e Klasse 10.30— 11 00 14 00—14 46 en 18 00—19 00 u 3e klasse 14.00—14 46 en 18.00—19.00 uur Kraamafdellng 16.00—17.00 uur,*:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 19