Strijdkreet van een verontruste rooms-katholiek Kerkdiensten Leiden en omgeving Wanneer is iemand katholiek? Tegenwoordig denken velen in de kerkelijke tegenstelling protestant - katholiek, waarbij dan bij de laatste benaming gedacht wordt aan de kerk van Home. In de vorige en in het begin van deze eeuw gebruikte men de tegenstelling rooms - protestant en we vinden dit een juistere tegenstelling. Waarom? Wel, omdat de kerkhervor mers van de 16e eeuw helemaal niet van plan zijn geweest een nieuwe kerk te stichten, maar de bestaande te hervormen en te zuiveren van allerlei misbruiken die er waren binnengeslo pen. Van rooms-katholieke zijde wordt tegenwoordig ronduit toegegeven dat hervormingen toen broodnodig waren. djjmjiiiimmi ZATERDAG 20 OKTOBER m De loop van de geschiedenis is zo geweest dat het tot een kerkscheu ring is gekomen. Daartoe hebben allerlei factoren meegewerkt en dat waren lang niet alleen kerkelijke. De politiek van die dagen heeft een hartig woordje meegesproken. West- Europa had te maken met een zwaar sociaal probleem. Heel de maatschappelijke situatie verkeerde in een tijd van overgang. We kun nen de kerkelijke problemen nooit alleen op zich zelf beschouwen. En zo is er dan een kerkscheuring ge komen welke dieper heeft ingegre pen dan die van 1054, toen de ker ken van het Oosten en Westen uit elkaar gingen. Maar men vergist zich toch wan neer men denkt dat er met de kerk hervorming geheel nieuwe kerken zouden zijn tot stand gekomen die de band met het verleden radicaal hebben willen doorsnijden. Ook toen de scheiding steeds meer definitief begon te worden, heeft men aan re formatorische kant een voortzetting willen zijn van de kerk die er van af het begin van onze Jaartelling geweest is. Men heeft ook veel meer uit de oude kerk meegenomen dan gewoonlijk wordt gedacht. In de formulieren zijn zeer oude stukken terug te vinden. En bovendien heb ben de reformatoren niet geaarzeld de drie oude-christelijke belijdenis geschriften over te nemen waarin wij nog altijd o.a. belijden: ik ge loof in een heilige katholieke (is: algemene) christelijke kerk, de ge meenschap der heiligen. Dat we met die belijdenis wel eens verlegen kun nen zitten wanneer we zien naar 't zichtbare, is een andere zaak. Dit is zo met alles wat wij geloof belijden wanneer wij het met onze zintui gen willen kunnen waarnemen en het met ons verstand willen door gronden. Maar, ook protestanten be lijden die ene heilige katholieke kerk. 1 angezien wij niet rooms- maar protestants-katholiek zijn, zouden we het boekje van prof. dr. C. J. d. Vogel, "aan de Katholieken in Ne derland, aan allen", dat aan de krant ter beoordeling is toegezon den. naast ons neer kunnen leg gen als iets waarmee wij niet te maken hebben, want met die kat holieken bedoelt zij de rooms-kat- holieken. De "trouw aan Rome" en de wetenschap dat "katholiek zijn betekent: staan op de basis van het leergezag, en dat het leergezag zijn centrum en basis heeft in Rome" (bl. 56) vormt wel het centrale the ma van dit geschrift. "De band met Rome is Juist in deze dagen voor de Katholieke Kerk in ons land en el ders uitermate belangrijk. Een plaatselijk episcopaat kan falen in zijn beleid; dan is er Rome van waar corrigerend kan worden opge treden. Dat is een zaak om zeer dankbaar voor te zijn", (bl. 60). Zelfs lezen we dat het tenslotte maar om één geloofspunt gaat: dat wij staan op de basis van het leer gezag, dat zijn centrum heeft in Rome. (bl. 21). Deze kerk van Ro me met haar hiërarchie en de paus aan het hoofd, wordt in dit boekje zo centraal gesteld, dat daarvan al le andere geloofszaken afhankelijk zijn. In Rome wordt nietgefaald. De paus is immers ook onfeilbaar. Dit is het enig en eeuwig houvast. We menen te kunnen begrijpen, gezien de geestelijke levensloop van de schrijfster, die uit het protestan tisme "gekomen is tot een in geloof aanvaarden van een door de Heer gewilde en ingestelde Kerk", (bl. 88). Zij zal het echter van ons als pro- testans-katholiek moeten kunnen aanvaarden dat wij in het Nieuwe Testament echt n iet die "hiërar chisch geordende, in beginsel zo door de Heer gewilde en bedoelde Kerk" kunnen lezen en dat we die ook niet kunnen aanvaarden. Daar voor is het priesterschap van alle gelovigen te diep in onze ziel ge worteld en daarmee is reeds gege- van dat haar ideaal van kerk de mijne niet is. "Ik geloof een heilige katholieke (is: algemene) christelijke kerk". Dat is en blijft een geloofsartikel en iets wat wij in geloof belijden, kun nen wij niet zomaar zichtbaar aan wijzen. Ook bij Dr. De Vogel zal dit artikel een stuk geloof zijn en blij ven. Zij echter meent die ene kerk waarom het hier gaat, wel concreet te kunnen aanwijzen. Dat is voor haar het geloofspunt geworden, waaraan zij vast houdt met al de vezelen van haar bestaan. Zij kan er niet over zwijgen. Wie met haar in aanraking komt, moet er van horen: want haar hart is er vol van. Dat blijkt ook weer uit haar geschrift: Aan de Katholieken van Nederland. Doch alle geloof kent zijn moeilijkheden en zo zit zij wel heel erg met dat stuk van haar kerk dat de Neder landse kerkprovincie heet, zoals zo vele van haar mede-parochianen verlegen zitten met het autoritai re regiem van Rome en deze middel eeuwse structuur niet meer aan vaarden. Als eenmaail Debora roept zij nu op tot de strijd, waarbij de bisschoppen het nog al moeten ont gelden. Vooral na de benoeming van mgr. Gijsen in Roermond is de stemming tegenover het Vaticaan er in ons land niet beter op geworden. Men is niet zo spoedig meer geneigd het hoofd te buigen, ook al zal men dit uiteindelijk toch wel weer doen. Maar dan ontbreekt het aan de rechte geloofshouding inzake dat ene artikel waaruit voor Dr. De Vogel al de andere voortvloeien of nauw mee samenhangen. In een vraaggesprek heeft de schrijfster zich eens openhartig uit gesproken en gezegd dat de bis schoppen die geroepen zijn "om het katholieke geloof te handhaven, dit niet doen", (bl. 15) Op verzoek van kardinaal Alfrlnk heeft zij een schriftelijke toelichting geschreven. Deze toelichting, met latere toevoe gingen, vult de bladzijden 16 tot 62. Zij roept de bisschoppen op hun taak te vervullen door "een duide lijk woord te spreken betreffende wat wel en niet katholiek is", (bl. 16). En dan komen er een hele reeks punten waar schrijfster meent dat dit hoognodig moet gebeuren. Behalve het geloof in en de trouw aan Rome en de paus. komen hier ter sprake de sacramenten, de her denking van de martelaren van Gorcum ,de theologische achter gronden van allerlei nieuwe ver schijnselen in haar kerk, de leer van de triniteit, de rk theologische faculteiten, de OMO-cursus, het pas toraal concilie en zoveel zaken nog Het tweede gedeelte van het boek je gaat in tegen de "open kerk" en het stuk van haar adviesraad, zoals dat in Januari 1973 is gepubliceerd. Zoals we vroeger in deze rubriek wel eens hebben vermeld, is die "open kerk" in Limburg ontstaan na de benoeming van mgr. Gijsen. De bisschop van Roermond vindt in schrijfster een warme verdedigster, aangezien hij "tenslotte niet anders is dan doodgewoon katholiek", wel ke woorden ook door kapelaan Si- monis (toen nog geen bisschop), voor zich zelf zijn gebruikt op het pastoraal concilie te Noordwijker- hout. Mgr. Gijsen krijgt van schrijf- Statenvoorzitter J. Lachmon van Suriname komt a.s. zondag avond aan het woord in een thema-programma van IKOR. radio dat gewijd zal zijn aan de verschillende problemen die in dat land leven. In het kader van de Suriname Aktie 1973, die vorige maand in ons land van start ging, zullen o.a. vragen aan de orde komen rond de onafhankelijkheid, de buitenlandse ondernemingen in Suriname en in het bijzonder Nederland. Behalve Lachmon zullen ook de ministers van Eco nomische Zaken en Opbouw in Suriname en diverse andere autoriteiten een antwoord op deze vragen geven. Het thema programma wordt uitgezonden op Hilversum I en duurt van 10.30 tot 12.00 uur. ster een tien met een griffel. Moet de kerk uniform zijn, of kan zij ook pluriform wezen? Dat lijkt mij de kernvraag van het tweede gedeelte, (bl. 6492). Mag er in de kerk maar één mogelijkheid zijn, (die dan in Rome wordt bepaald), om het christelijk geloof te beleven, of zijn er meer mogelijkheden? Het is een vraag die zo oud is als de kerk. Het apostelconvent in Jerusa lem, waarvan Handelingen 15 ons vertelt, is uitgelopen op een compro mis en ieder compromis (zoals er op het tweede Vaticaans concilie zo vele gemaakt zijn) bergt verschillen de mogelijkheden van denken in zich. Mgr. Gijsen is een zeer uniform denkend man, voor dr. De Vogel de beste bisschop die zij zich zou kunnen begeren. Daarover wordt er echter in Limburg weer pluriform gedacht. Hebben wij als protestants-katho liek te maken met alles wat er in een boekje als het hder besprokene, over hoop wordt gehaald? Vroeger, zeg maar 15 Jaar geleden, zouden we het naast ons neer hebben ge legd. Dat doen we nu niet. In de eerste plaats omdat de kerken sinds het tweede Vaticaans concilie weten dat zij niet los van elkaar kunnen en mogen verder gaan en men er in de R.K. Kerk begrip voor heeft gekre gen dat een hoogmoedig zich stellen boven andere "geloofsgemeenschap pen" niet meer kan. Daarom komt er bij ons verzet tegen eigenlijk heel de gedachtengang die uit dit ge schrift ons tegen komt. Hier is geen gesprek meer mogelijk. In eigen kerk mag dr. De Vogel dan veel bijval krijgen, zoals zij zelf getuigt, er zal niet minder ver zet rijzen, ook daar. Het is goed voor protestants-katholieken van dit boekje kennis te nemen, om zich des te meer bewust te 'kunnen wor den dat, indien in de lijn van dr. De Vogel wordt gedacht, een oecume nisch contact en gesprek geen enke le zin meer heeft. Dit is een wijze van denken, die ik bij haar misschien wel kan verklaren als voortgekomen, uit een eenmaal ingenomen stand punt, maar die ik toch nooit zal kunnen aanvaarden. Verscherpende werking In de tweede plaats lijkt het mij goed toch van het boekje van dr. de Vogel kennis te nemen, omdat we daarin kunnen lezen hoe de tegen stellingen in de r.k. kerkprovincie, die Nederland heet, steeds groeien. We hebben nooit geloofd in een kerk scheiding, dit tegen vele profeten in die logische gevolgtrekkingen maakten uit hetgeen ze hoorden en lazen. Een boekje als dit zal zonder twijfel verscherpend werken en wie de komende ontwikkelingen zal wil len volgen, doet goed eens iets te le zen van het monocratische denken, waardoor blijkbaar nog veel rooms- katholieken worden beheerst. Dit le zende vragen we ons af of er bin nen de R.K. Kerk in ons land nog wel een gesprek mogelijk is. Er is nog een derde reden om van dit boekje kennis te nemen. Al le zende komt men tot de overtuiging, WOORD VAN BEZINNING Het ligt niet in mijn bedoeling mij als leek bezig te houden met de tweekamp tussen de groot meesters van het damspel Sy- brainds en Andrei'ko: daarbij ver baas ik mij alleen een beetje over het feit, dat die twee zo goed weten wat remise is. Nee, ik wil vandaag stilstaan bij wat ik van de week gelezen heb im een boek over de grate Jood se denker Martin Buber (te le nen in de openbare bibliotheek, Breestraat). Ik vond daarin op pag. 11/12 een prachtig chassi disch verhaal van Rabbie Na- choem, die zijn leerlingen aantrof in het leerhuis, terwijl ze aan 't dammen waren. Hij vroeg hun of ze de wetten van het dampel kenden. Toen zij zwegen, ver volgde hijIk zal jullie de wetten van het damspel vertellen. De eerste (wet) is: je mag geen twee stappen in één keer doen. De tweede: je mag alleen vooruit- De regels van het damspel.. gaan en je niet achterom wenden. En de derde is: wanneer Je bo venaan bent, dan mag je gaan waarheen je wilt. We doen er naar mijn mening goed aan, naar deze Joodse wijs heid te luisteren. En ik kan het gebruiken in deze rubriek, waarin ik mij de laatste twee keer heb beziggehouden met het leven dat steeds verandert, niets op zijn plaats blijft staan, maar alles verschoven wordt. Dat leven is te schetsen als een spel. Dat is wat anders dan een spelletje, in tegendeel, het leven is (soms bit tere) ernst. In dat leven geldt ook allereerst, dat je maar één Stap tegelijk mag en kan doen. Je mag en moet soms lang nadenken over die stap die zet, maar Je móet zetten, Je móet de stap zetten, het spel gaat door, alleen stap voor stap en zet voor zet, zó gaat het naar het einde. Je kunt en mag niet in één zet alles "slaan" of in één zet een dam halen. Je moet ook de zet van degene met wie Je speelt afwachten. Zo is het ook in het leven ten - aanzien van de veranderingen: je moet en mag één zet tegelijk doen. Die stap en die zet is in het kader van het gehele spel wel belangrijk, maar het is er maar één. En hoe belangrijk Je ook bent of jezelf voelt, je mag er maar één tegelijk doen. Niet twee in één keer. En de anderen spelen ook mee!! Dit is levens wijsheid. waarnaar we moeten luisteren, of we nu vóór of tegen de veranderingen zijn: we leven. Voorts: je mag alleen maar vooruitgaan en Je niet achterom wenden. Je kunt niet terug, maar je mag ook niet terug. Je weet welke stellingen Je tevoren hebt ingenomen, maar je weet niet in welke stand je terecht kan komen. De vorige stand mag je alleen maar gebruiken om de toekom, stige stand te bereiken. Je mag niet terug. Je mag niets over- doen of verbeteren, de ander mo* zijn zet doen of heeft zijn zet al gedaan, waardoor het hele ta bleau verandert of veranderd ia Het is soms een teleurstellend? gedachte niet meer terug te mo gen. het niet over te mogen doen Aan de andere kant is het ver- lossend en bevrijdend, dat alleen maar vooruit mag, kan en moet gaan. Je behoeft niet in de put te blijven zitten over 'n ver keerde zet of stap. je moet alk aandacht besteden aan en Je ge- heel Inzetten voor wat komt. jt mag alleen maar vooruit en ]e niet achterom wenden. Je kunt wel je lessen leren vanuit dat ver- leden en je hoeden voor fouten die je voorheen gemaakt hebt. De derde wet krijgt pas geldig, heid, wanneer aan het voorgaan- de is voldaan, wanneer Je zet voor zei en stap voor stap boven, aan bent gekomen: dan mag je gaan waarheen je wilt, althans voor een deel. met de verworven dam. Dan mag je voor- en achter uit gaan en slaan, dan heb je "n stukje van de overwinning nen. Maar laten we oppassen, dan gaat het spel dóór en ook dèn geilden er, zij heit andere, weken en regels. Die zijn dan ruimer, en bieden meer mogelijkheid het spel te winnen. Als je bovenaan bent. Nee, dat betekent niet eindstand: die is er, wanneer *n speler opgeeft of wai spelers tot remise overeenkomen,1 En ik vind dat laatste eigenlijk geen beslissing. Wanneer ik de laatste wet overbreng naar het leven e: veranderingen, dan heb ik de situatie op het oog. die men gewoonlijk aanduidt met "de he mel". Hoé het daar toegaat m welke wetten daar en dan gelden1 weet ik niet. Nee, de wetten gel den zolang het spel gespeeld wordt en zolang het leven geleefd wordt, hier en nu. Wanneer je bo venaan bent. dan krijg Je de vrij heid om te gaan waarheen wilt. Welke vrijheid wordt hier aangegeven en waardoor (welke wetten en regels) wordt die vrij heid dan begrensd? Om welke vrijheid gaat het dan? En wil betekent het dat, wanneer je bo venaan bent, je dan mag gaan waarheen Je wilt? Die laatste vragen kan ik niet beantwoorden. De laatste wet l< de moeilijkste. Maar Je mag niet m alleen naar de Joodse luisteren, Je moet er o nadenken. Je moet ook met laatste wet het spel verder spe len. En zolang het spel duurl gelden de regels en is men gebon J d den aan de wetten. Al met al eer mooi verhaal, een diepe wijsheli en een levensgrote ondracht, W. v. d. Zwaai Leiden dat alle kerken meer gemeen hebben dan dr. De Vogel kan erkennen, en daardoor toch dichter bij elkaar staan. Zij wijst op een verderfelijke protestantse Invloed in haar kerk, waarbij centrale fundamentele ge loofspunten worden losgelaten, als de triniteit, de opstanding, de eucha ristie (bl. 11). Zij waarschuwt tegen anarchie in de kerk, als ieder maar doet wat goed is in zijn ogen (bl. Het zijn vragen die eveneens protestantse kerken mogen wör *n gesteld. De rechte leer blijft i iedere kerk de basis van haar staan. Over die rechte leer zal Ik I met dr De Vogel wel niet eensk nen worden, hoewel wij het op so ;r mige onderdelen weer wel eensr rerl S. J. M. HULSBERC 11 Langenbach. Jeugddienst (n se CantoriJ) 11.45 u. Oecumenische stu- Zendingswerk Middernachtsgr. Zoe- Ds. J. erwoudsestngel 21. 6 u. dhr. Ernste. .xnlngskerk 10.00 u. Dhr. J. Hen- Bevrijdingskerk 9.00 en 10.30 u. Dr. G. P. D. Locher (gem. diensten m. Gereformeerden en bediening van het Heilig Avondmaal). Vredeskerk 10.00 u. Ds. A. J. Lam- plng. Ver. Vrljz. Hervormden (aula Asser straat) 10.30 u. Ds. M. J. Wagen voorde. Eglise Wallone 10.30 u. Pasteur D. Diaconessenhuis 10.30 u. Ds. H. W Hemmes. Oecumenische werkplaats (Gereform Jeugdhuis, Breestraat 19) 11.6 u. Sa- bandrecorderd.). Jehova Getuigen (Hogewoerd 175), A. H. Agtereek. Leonarduskerk (zat. Oud Kath. Kerk Zoeterwoudsesin ;ti(zat.av. 7 u. zondag geen mis). Vrije Kath. Kerk Vreewijkstr. 19). ciuskerk (zat. 7 uur) 8.30, 10 Nederl. koorzang en 11.30 uur Pred. F. Wust. RK. Pius X kerk (zat. 7 uur) 9, 10.30 6 uur: Ds. J. VroegindeweiJ. Ichthus- kerk: 10 uur Ds. D. W. Koelman 5 uur Ds. C. Treure. Pniëlkerk 9.30 uur Ds. J. VroegindeweiJ. 6 uur: Ds. L. Boer. hospitium: 8.45 uur Gereform. dienst Ziekenhuis "Overduin": 2 uur Ds. _J. G. van Ieperen WIJkgebouw W. P. H. Pouwels te Hillegom 7 drs. W. Bakker te Amstelveen. R.K. kerk (zat. 7 uur) 9. 10.45 en 5 uur. Veren. xu en u.xu u, Vrijz. Hervormden 11.15 uur ds. G. ref. Kerk_9.30 v. d. Linde. Immanuëlkerk 9.30 uur Ds v. d. Linde, 5 uur Ds. Huisman. Mara- nathakerk: 9.30 uur Ds. Huisman 5 u Ds. Baayen. Geref. Kerk (vrijgemaakt) Jeugdkapel (1214 Jaar) Deylerhi i', 10.00 uur Jeugdkerk. Geref. Kerk II «u ds. Van der Meulen 5 uur dr. Gltt te Den Haag (Zuid) 10 en 5 uur Ge- Bech. Ned. Prot. Bond (Lange Ki ten Ned. koorzang 11.45 en 1730 Bron" Ridderveld. R.K. H. Geestkerk, (zat. 6.30 uur) 9 en 11 uur Lat. koor zang Pred. J. Seijsener. Volle Evange lie Gemeente (Kindervreugd) 10 uur: Ds. F. Halsema. Trïumfatorkerk9.30 uur Ds. R. de Th. Hoff. Geref. Kerk Vrijgemaakt Dr. W. Balke (H.A.) Roelof sen Zeist (H.A.) 6.30 u. Ds. L. Bijleveld. Rijnsburg. Nieuwerbrug 9.30 Ds. J. Bijleveld, Rijnsburg 6.30 "Volle Evangeliegemeente Katwijk". Voorstraat 100. 9.45 uur. Soefi-l?eweg. Universel (kerk voor allen) Sportlaan. Katwijk: 3 uur bijeenkomst voor be langstellenden: 4 uur Universele ere dienst. Koudekerk Herv Gem. 10 i Cadéè Ern. Pred. te Maassluis. Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30 en 11 uur (kinderdienst) ds van Winters wijk te Zeist 7 r lm (jeugdu. jur ds WIJng Kerk 9.30 en 3 uur ds. De Graaf. Noordwljk Binnen Herv. Gem. (in geref. kerk) 10.30 uur kand. J. Pronk 7 vur Ds. D. Keuning Geref. Kerk 9 uur ds C. Warner (H.A.) 5 uur ds. R. S. El- gersma (H.A.) (v. d. Berghstichting) 11 uur ds. Warner. R.K. Kerk (zat.av. 7 uur) 8, 9.30 11 en 12.15 uur. Noordwijk aan Zee Herv. Gemeen te 10 uur ds E. M. Pannekoek te Lel den 5 uur ds R. Steenstra te Leiden (Le Rank) 10 uur ds D. Keuning 3.30 Eyck te Gouda (Ichtus) meente (mavo) eek. R.K, Kerk tuinbouwschool (zat, 7 uur) 10.30 uur. Sassenheim Herv. Gem. 9 en 10.30 u. ds. A. Westra 5 uur (in Gereform. Kerk) ds. H. v. d. Berg (gemeenschap- dam) 10.30 uur prof dr. G Kerk De Goede Herder (zat.av. ds. A. H. Agter- 9.30 10.30 12 en 6.30 uur H. Willi! e 8 dus (zat.av. 7 u.) 9.30 11 11.16 ei Woubrugge Herv. Gei 3C Kerk 9.30 u. ds. D. W. Geslnk 5 ds. H. v d. Berg (gem. dienst): Chr. Geref. Kerk 10 en 5 uur stud. W. F. Kruis te Apeldoorn. R.K. Kerk St. Pancratlus (zat. 7 u) T Valkenburg Herv. Gem. 10 u. Ds. H. Rooze 6.30 u. Ds. J. van Ieperen, Katwijk aan Zee. Geref. Kerk f ds. Zonneveld, 6.3 ds. Rooze. Geref. r ds. Elgersma (HA) (HA) Ned. Protestanten Feenstra. Geref. Gem..: 10. 6.30 u. lees- J. Voordouw. Geref. Kerk 10 en 6.30 i der Tas te Boskoop. Chr. Maassluis. R.K. Kerk (zat. 7 uur) 7.30 Jeugdkapel "De Goede Herder" 10.30 u. MeJ. A. Burggraaf. Gemeenschap van Kerken (Meren- wijk) 10 uur oecumenische dienst ds. Eekhof. «ieref. Kerk Zulderkerk (Lammenschansweg 15) Beloftekerk (Robijnstraat) 10 i i uur Ds. H. J. Heerslnk, Wapenveld. Bevrijdingskerk (A T|jj f Ter Aar Dorpshuis 6.45 u. M. Plomp. Verg. Gelovigen: 10 u. eredienst 6.30 u. Woordverkondiging. Boskoon Herv. Gem. 9.30 u. ds. W. L. Heijmans. 6.30 u. ds. A. de Leeuw. Geref. kerk 9.30 en 5 u. ds. N. Dijk- student R. Kok van Apeldoorn Ge ref. Gem. 9.30 en 6 u. ds. A. Bac Vrijz. Huize "Groenhoven" 10 «••andingskerk Prinses Marljkestraat 10 Verwoerd" Verg v gelovigen I uur ds. P. A. Lefeber, 6.30 uur ds. A. -° - Franken te Woubrugge. Gebouw Nabij Van Lennepstraat 10 uur Gezlnsdienst R Kprk /„ftt „v 7v a45 10 en i,3o pe' de heer G. Sampiemon. Martha- 1U'JU Stichting "Rijnstroom" 10.30 uur in Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 uur 'De Horst" de heer van der Cingel. ds. P. van Harten te Dinteloord voor Kerkgebouw Oudshoornseweg 10 u ds. de G.B. 6.30 uur Jeugddienst ds. De R Oort. Hervormde Slonskerk Hooft- Graaf te Harmeien. Geref. Kerk 9.30, candidaat Geuze te O'- Ds. S. W. Verploeg. De geest 6.3 ds.~N."J."m" Hoogendijk. diensten, Goede Herderkerk Ter Harmsenstraat Herv./Geref. Kerk kerk Menswording (zat.av. 7.30 uur) 9. 10.30 en 12 uur. Leimui den Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. H. de Vree 7 uur ds. H. C. van Itter- Llsse Herv. Gem. Grote Kerk 10 en 7 u. Ds. J. van der Velden H.A. Pau- luskerk 10 u. Ds. H. G. Oosttnga Gezlns dienst Geref. Kerk 10 en 5 u. Ds. H. D. de Wit. Chr. Geref. Kerk 10 en 4 30 u. Ds D. H. Biesma Geref. Gem. 10 en 4 u. Ds. D. Hakkenberg (woensdag 7.30 u. de heer G. H. Kieviet, evangelist te Mersem (België). Geref. Kerk (vrljge- oond (Huis l. V 7 uur) 8. 9.30 11 Noordwijkerliout Herv. Gem. 10 u. Th. Hoff. Voorhout Herv. Gem. 10 u. Ds. Hoogenkamp 7 -u._Ds. _H. v. d. Berg, Waddinxveen. R.K. Kerk (zat. Chr. Dlenaarkerk (zat. 7 uur) 85] 11.30 en 6 uur. R.K. Kerk Meert r\ (zat. 7 uur) 8.45. 10.30 12 e Zwam merdam Herv. Gem. 10 ds. A. de Leeuw te Boskoop. 6.30 de heer Christ te Gouda. Geref. 10 uur drs. Houtman te Lelmulden dhr. Knotters te Oudewater, (zat. 7 ur) 8, 10, 11." LI 10.00 uur. H. Hart ï"n De ZÜk (zat.av 7 u.) 8.30. 10.00 en 11 30 uur. Oegstgeest Herv. Gem (Groene Voorschoten Herv. Gem. Dorpskerk 10 u. ds. v.d. Schoot 7 u. Ds. v.d. Schoot (zangdienst) Hulp en Heil: 10 u. Ds. Verheule Aula Noord-Hofland 9.45 uur ds De Zeeuw Rijndijk 10 u. Ds. Caze- mier. De Werf: 10.16 u. Jongerendlenst Geref. Kerk 9 en 10.30 u. Ds. P. Ree dijk 7 uur dienst in Herv. Kerk (zang- 10 30 uur pastoor H. J. Kooi|man dienst), Geref. Kerk (vrijgemaakt) 8. - - en 3 uur ds j v_ d> Haar, Leiden. R.K. Kerk H. Laurentius (zat.av. 7 uur) 8.30 10.30 en 12.00 u. Moeder Godskerk (zat. av. 7 u.) 8. 10. 11.30 en 6 u. Noord Hofland 11.30 u. Waddinxveen Herv. Oem. Brug- kerk: 9.30 uur Ds. W. Verboom. 6.30 uur Ds. D. van Vliet de Hoeksteen9.30 uur de heer J. Nijenhuis te Voorburg Spijker Gerei". Kerk (vrijgemaakt bul ten verband) GemeenteceiV-"™ "De Mirt" Dhr. Kroon 10 ,.„r ds. J. H. Carller. Geref. Gem. 10 en 4.30 u. leesdienst. Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 5 uur Baptistengem. (Oude Rijn) 10 u ds. i dienst. Geref. kerk Raadhuisstraat 10 uur ds. Fr. de Jong 6.30 uur ds. G. den Heeten, te Nieuw Vennep. Salvatorikerk W. de Zwijgerlaan 10 uur ds. M. van Harme ien. 6.30 uur ds. M. van Harmeien. De Gf ede Herderkerk Ten Harmsenstraat Kerk der Engelbewaarders Dorp (zat. 7 uur) 8. 10 en 11.30 uur. Hoogmade Herv. Gem. 10 uur ds P. Schoonenboom Dankstond voor ge was en arbeid. R.K. Kerk (zat. 7 u) 9 Evang. Luth. Gem. 10.15 u. ds. F. C. Rem. Doopsgezinde gem. (Lokhorst- Evang. Chr. Gem. (Middelstr.) 10 u. ds. Fr. de Jong. Geref. Kerk (Vrij gemaakt) 9.30 uur leesdienst 6.30 uur os. Feenstra. Chr. Geref. Kerk Jeruza lem kerk Grijpenstelnstraat 9.30 en 4.30 uur ds. P. Sneep Oud Geref. Gemeente kerkgebouw Hooftstraat, 240 9.30 A J Verleur. Oud Geref. Gemeente 9.30 en 3.00 uur Leesdiensten (donderdag avond 7.30 uur Ds. P. J. Dorsman v. Staphorst voor Maruba-zending)Ak tie Kruistochten Nederland: maandag avond 8 uur Ds. J. Gravendeel in Wel kom. Bondstraat. R.K. Kerk St. Agatha parochie (zat.av. 7 u) 10. 11.30 en 7 u. Dependance PoelDolder (zat.av. 7 u.) 10 en 11.30 uur. Maria Parochie (zat.av. 7 u) 8.30 u 10.30. 12.00 en 5.30 uur. HH Engelbew. Parochie (zat. va. 7 uur). IRijnlands lyceum) 7.30 u. evang. N. v. d. Brugge R.K. Kerk (zat.av. 7 u.) 9. 10.30 12 en 5.30 u. (Bonaventura zat. 6.30 u.) 8. 10 en 11 uur. Oudewetering Herv. Gem. 9.30 u. ds. Lalleman (HA) Geref. Kerk 9.30 u. en 6 30 u ds. J. Czirla Viering H.A. Rem. Geref. Gem. 10 uur de heer C. Kolkman te Leiden. R.K. Kerk Meer- kreuk (zat. 7 uur) 8.15, 9.45 11.30 en 7 Rijnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 u. ds. T. H. Oostenbrug 7 u. ds. J.^D. P. Spiering Geen dienst. Baptisten Gemeei Triomfatorkerk Molenwerfstraat 10 u. Ev. A. Ramaker 6.30 u. ds. A. Agter eek. Leger Des Hells Corn, de Vlaming- fctiaat 10 en 7.30 u. R.K. St. Bonifa- 5 u. Ds. R. de Vries. R.K. Kerk St. Jan de Doper (zat. 7 uur) 9.30 en 11.15 uur Mgr. Bekkerschool 6 uur. Katwijk aan Zee Herv. Gem Nwe 7.30 9.30 uur 11 en 5.45 x Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 uur Ds. Groenenberg Utrecht Lit. dienst. 6 30 uur Ds. G. van Doorn. Geref Kerk Dienst des Woords 2.1 3 Gouda. 7.00 uur Ds N. J. Flink. Geref. Kerk Kruiskerk 9.50 u. Ds. D. J. Modderaar 6.00 uur Ds. W. Barendrecht te Amsterdam; Ontmoe- tingskerk 9.60 uur Ds. A. M Brouwer te Rotterdam. 5.00 uur Ds. D. J. Modderaar. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 u. en 5.00 uur Ds. A. P. Verloop Rem. Ger. Gem geen dienst. Oud Geref Gem in Ned. Zuidkade 15J 10.00 uur en 6.30 uur (zat. av. 7.00 uur) St. Victorkerk. 10 uur (zat.av. 7 uur). Warmond Herv. Gem. 10 u. Ds. A J. Den Tonkelaar Oogstdienst met me dewerking van de zondagsschool 7 uur Ds. A. J. den Tonkelaar en Ds. J. te Winkel (H.A.)R.K. Kerk (zat.av. 7 u) 9.30 en 11.30 uur. Herv. Gem (Grote Post. Arnemutden. 7, helkerk) 9.30 R.K. Kerk (zat. 7 uur) 7.30 9 10.4 Alphen aan den Rijn, ds. Wuis- Schevenïngen". Geref. Kerk Petra- kerk 9.30 uur: Ds. Baayen 6 uur: Ds. Ds. R. Lelden. Klevïetkerk 9.00 u. Jeugd kapel (11 t.e.m. 13 Jaar) 9.00 u. Jeugd- Hanemaaijér. te kerk. 10.00 u. Ds. J. T. Wiersma Mes- ilaskerk 10 u. Ds. J. A. G. van Zanten, Dorpscentrum: 9.30 u. Hr W. L. Ka merling, Rotterdam Geb. Shalom: 10 u

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 4