Wie is de beste zanger Tex of Burke? filmmuziek n Bob Dylan KRACKER EEN MUZIKALE UITBARSTING irazy Eyes: laatste échte Poco LICHTE LICHTE MUZIEK Verzameling oude Fats Domino-hits Candlers „magie" strings Chuck Berry op de bluestoer Anne Sylvestre vriendelijker Nieuwe opname van Puccini's La Bohème brok luisterplezier Gene Parsons slaagt Ellie Greenwich zingt wat ze vroeger schreef AÖ 19 OKTOBER 1973 EXTRA PAGINA 13 Star-collection Joe Tex Solomon Burke. Negram 20063 en 20064. De overeenkomst is er: Solo mon Burke en Joe Tex zijn him muzikale carrière beiden begon nen in de kerk. Solomon Burke wandelde in zijn jeugd door het geestelijke leven als "The won der Boys Preacher" (de predi kende wonder Jongen), die vanuit zijn eigen Solomons tempel .een lokale radioshow verzorgde, Joe Tex moest later via de meer tra ditionele weg (optreden in ama teurshows) de toonladder be klimmen. Na de tijd dat Burke rond '60 en Tex een paar Jaar later ontdekt werden voor het grote gehoor, verliep de stijging in populariteit ongeveer paral lel: ze waren beiden goed voor vele hits. Er is na het horen van de f«y eyes" Poco Epic D 65631. Is niet eenvoudig om pre- 'de punten aan te wijzen, de nieuwste Poco minder rijn illustere voorgangers picking up the pieces" en pod feeling to know". Eigen er maar één nummer dat beneden het norma- reau van Richie Furay en jannen blijft, het titelnum- •Crazy eyes". Een veel te geheel, met eindeloze soli, niet het sterkste punt van De andere nummers zijn echter zeker niet veel minder dan het vroegere werk van Poco. "Blue water" is zelfs één van de sterkere Poco-composities. Maar toch Wat Je op "Crazy eyes" mist, is de enorme geestdrift die de andere albums van de vijf heren kenmerkte. Vooral de samenzang, anders t ingrediënt dat de muziek van Po co tot een delicatesse maakt, is ditmaal maar weinig gebruikt. Gevolg: de muziek verliest zeer aan dynamiek en meeslependheid, het wordt allemaal wat oppper- vlakkig en ongeïnspireerd. Zo iets als kippesoep waar te weinig kip in zit. Nogmaals "Crazy eyes" is niet echt slecht. Maar ook lang niet zo goed als je van Poco zou mo gen verwachten. Jammer, want het zou weieens de laatste ech te Pocoplaat geweest kunnen zijn: Richie Furay oprichter en gang maker van de groep schijnt opge stapt te zijn. Wellicht was hij zelf ook niet meer helemaal tevreden over wat "zijn" groep presteer de. BVD id Ferro Whispering Me -Negram NQ 20.087 we de toelichting van Ferro op de hoes van de geloven dan is de elpee door een toeval tot stand Het gebeurde allemaal een koffiepauze van een dat gitarist Eddy voor de grap wat lied- de jaren twintig speelde. del Ferro het vocale deel l]n rekening nam. De heren het kennelijk zo goed dat bassist Ger Daalhui zen erbij geroepen werd en techni ci achter de knoppen kropen om er een opname van te maken. Het werden in fcotaal 28 old timers zo als Yes sir that's my baby, Ramo- na en Sweet Georgia Brown. Als muziek voor een koffiepauze mis schien alleszins aanvaardbaar, maar voor de plaat is het toch iets te licht. Bovendien is de mu ziek wat al te zacht in de groeven geperst, waardoor de volumeknop een heel eind opengedraaid moet B.V.L. Garrett and Billy the Kid" Dylan CBS S 69042. it de nieuwe LP van Bob Sgenlijk niet beoordelen, echte Dylan". De onlangs platenzaken verschenen ,Pat Garratt and Bil- Kid" is wel gemaakt door aaar het gaat hier om grote meester gecompo- jlj filmmuziek, en het maken ij muziek legt de componist nodige beperkingen op. er niet bij, en bo- *ordt er van de compo- verwacht dat hij maakt Is op het moment fijn vindt t hij muziek levert die tsfeer van de film. Garrett and Billy the Kid' S«n Dylanplaat zonder b. Wie ernaar gaat luis- idee dat Bob ge woon op zijn oude wegen is voort gegaan zal dan ook van een koude kermis thuiskomen. Dat neemt niet weg, dat er op "Pat Garrett and Billy the Kid" voortreffelijke composities staan. Cowboymuziek die soms tegen bluegrass aanleunt, en die soms slepend en melancholiek is, maar waarbij Je overal de hand van de meester terugvindt. Dylan is niet alleen verant woordelijk voor dit plezierige re sultaat. Hij heeft er de steun bij gehad van een aantal grote Jon gens uit de Amerikaanse popwe reld, zoals Booker T. Roger-Byrds -McQuinn, Byron Berline en Jim Keltner. BvD cy Sledges tot heek- I wipers L Sledge Star-Collection Wge Volume 2 Midi Hedge is en discotheek- uitstek. Ook vandaag D?u dj's in dancings er ;N heen af en toe een Per- S'-Wt op de draaitafel te warme stemgeluid Mn gemaakt voor het van langzame sold ij bereikte daarmee in Mk vele malen de top parade. In Nederland ider in de allerhoogste vinden, maar daar dat zijn platen >n verscheen een el- [*a nieuwe selectie van Niet "When a men i" want die stond eerste Star-Collectie- toaar wel het minstens Warm tender and love her op de plaat een ver- vinden van Elvis Pres te me tender" en de "Take time to know plotte nog "That's how love is" dat ook eens 5 is door The Rolling Sto- B.vi. EARLHINES Earl Hines, "Concert", Musidisc 30 CV 1254. De in 1905 geboren Earl Hines is van grote invloed geweest op veel Jazz-pianisten, zo ongeveer te ver gelijken met Louis Armstrong voor trompet en Coleman Haw kins voor saxofoon. Dat heeft ge duurd van ongeveer 1925 tot aan de Tweede Wereldoorlog. Die pe riode is dan ook muzikaal gezien het meest interessant. Helaas is het werk dat op deze plaat staat van veel Jongere da tum. Het klinkt daarom wat afge leefd, vooral als Hines met een wat krakende stem nog gaat zin gen ook. Je kan horen dat hier iemand op de toetsen aan het werk is die er wat van kan, maar inspirerend is het niet meer te noemen. P.T. Fats Domino The Best of Fats Domino Volume 2 —Probe 5C054-94565. Good-old Fats die nog dit Jaar Nederland voor de tweede maal bezocht is vooral de groep, wier Jeugdsentiment aan het eind van de jaren vijftig ligt, een legenda rische figuur. Zijn simpele Rhythm and Blues-songs ge bracht met virtuoos pianospel en een stem, die ondanks zijn be perktheid, buitengewoon boeide, waren steeds opnieuw grote suc cessen. Op deze verzamel-elpee zijn num mers samengebracht die voor namelijk dateren uit het begin van de Jaren zestig. Fats platen werden na een labelwisseling toen uitgebracht onder het merk Artone. Naast „oude beken den" als „When my dreamboat comes home", „Valley of tears", „Forever forever" en „Bye baby, bye bye" staan er ook een aan tal minder bekende composLties op zoals Why don't you do right en Man that's all. Het geheel wordt gecompleteerd met een tweetal louter instrumentale nummers: Fats on fire en Fats shuffle. B.vJj. zwarte schijven wel een onbe dwingbare lust om Burke steeds als eerste te noemen, maar dan stijgt onmiddellijk het gevoel op dat je Tex eigenlijk tekort doet. Toch is er wel een verschil. Bur ke (nou doe ik het toch weer), Tex dan is het type zanger dat zijn publiek mateloos kan boeien, zoals bijvoorbeeld een Ray Char les. Tex k~n eigenlijk niet zonder publiek, zoals ook op zijn LP te merken is. Burke kan als soft rocking soul-singer in één lan ge adem worden genoemd met Percy Sledge en Otis Redding. In de groeven van zijn langspeler zijn nummers vereeuwigd die in de vroege Jaren zestig voor de "Yeah, Yeah"-periode door elk zichzelf respecterend lokaal groepje werden nagespeeld ("De troit City, If you need me"). Joe Tex schrijft bijna al zijn num mers zelf elf van de twaalf op zijn LP zijn van eigen hand (o.a. Show me, Skinny Legs at all. Hold what you've got). Burke heeft op zijn plaat maar aan zes nummers meegewerkt aan de voorbereiding dan. Het zijn zomaar een paar ge gevens: er zou een "Solomons"- oordeel voor nodig zijn om uit te maken welke van de twee LP's de beste is. Ze zijn allebei steengoed. P.d.T. Kracker Brand Kracker Ne gram 49102. Het zal aan weinig groepen be schoren zijn, zo snel zo'n groot succes te boeken als Kracker. Minder dan twee Jaar nog maar bestaat de groep, opgericht door Cubaanse immigranten in Ame rika en nu al is ze door de Rol ling Stones goed genoeg bevonden om als eerste groep een LP uit te brengen op 't Stones-label en zelfs om samen met de vedetten op te treden (in het voorprogramma). Dat moet toch wel wat zeggen omtrent de kwaliteiten van de vijfmansformatie, met de beken de producer Jimmy Miller. En kwaliteiten heeft Kracker on tegenzeggelijk: de muziek op de eerste LP „Kracker Brand" ge tuigt van een zelfde soort inventi viteit, als die waarmee het de groep gelukt moet zijn om in augustus te ontvluchten uit een instortend gebouw, waarin Krac ker repeteerde. De band heeft trouwens al 'n paar bewogen Jaar tjes achter de rug. Kracker speel de in Los Angeles op de dag van de aardbeving en door branden en traangasbommen heen „Moonlight Party" orkest ("magic strings") van Norman Candler Tclefunken SLE 14727 -P. Arramgeur en bandleider Norma Candler heeft zich niet tevreden gesteld met zijn orkest een aantal bekende melodieën op de geijk te wijze in de groeven te persen. Met subtiele arrangementen, en door in zijn orkest de violen knap te combineren met de ritme-sec tie heeft hij een eigen stijl, een eigen geluid voortgebracht. En daar komt veel voor kijken. Num mers als How hig the Moon, A whiter shade of pale, Stardust Blue Moon, Beautiful dreamer krijgen daardoor een andere klankkleur. Candler werkt ook met andere tempi en daar moet je even aan wennen. Je raakt tenslotte zo ge woon aan de platgetreden paden, dat het even moeite kost ze te ver laten. Het enige nummer dat bij mij schrik en ontsteltenis teweeg bracht. was de beroemde Moon light Serenade van Glenn Miller. Dat mag volgens mij beslist niet op een andere manier worden ge speeld dan d'oude Miller het deed. Niemand mag daar met zijn ont wijdende handen aan zitten. Een star om niet te zeggen bedenkelijk standpunt. Maar Ja, ieder mens heeft recht op zijn eigen stukje conservatisme, nietwaar. R.P. Aan de muziek pagina werkten mee: Bert van Dommelen Jan Preenen Paul de Tombe Ruud Paauw Pieter Rosier Bram van Leeuwen (eindred. en layout) Chuck Berry BIO Ne gram. Het tweede leven, dat de rock is gaan leiden, heeft er onder meer voor gezorgd dat Chuck Berry niet in de anonimiteit is weggezakt. De gitarist/ pianist/ zanger, die in de vijftiger Jaren zijn glorietijd beleefde, wordt be schouwd als de voorloper en voor al als de "inspiratiebron" van de Beatles en de Rolling Stones. Als bewijs mogen o.m. gelden de nummers "Roll over Beetho ven" en „Rock and roll music", die de Amerikaanse negerzanger al in 1955 liet opnemen. Op de el pee "BIO" is de rock vrijwel uit sluitend vertegenwoordigd in Got it and gone" en "Hello lit tle girl, goodbye". Toppers als "Maybelline" en "Johnny B. Goode", waarmee Chuck Berry bekendheid verwierf, ontbreken, maar dat wil beslist niet zeggen dat zijn platenmaatschappij Chess een zwakke elpee op de markt heeft gebracht. Ditmaal heeft 'n duidelijk rustiger Berry zich wat meer op de blues-toer bege ven en, als wil hij bewijzen dat hij niet in een bepaald vakje ge stopt wil worden, besluit hij op de "a-kant" met het country en westernachtige "Rain eyes". Terugkijkend op het begin van zijn muzikale carrière rondt Chuck Berry de hernieuwde ken nismaking af met het nummer "Bio", waarin hij een deel van zijn levensgeschiedenis zingend weergeeft. j.p. Wellicht als gevolg daar van zijn sommige nummers op de LP zo rauw en explosief. Niet al tijd even gecontroleerd, maar wel vol onverwachte wendingen. Krac ker speelt pluspunt allemaal eigen compositiesrock-muziek, met Latijns-Amerikaanse invloe den. De naam is afgeleid van crac ker, wat o.a. betekent: knalbon bon. Zo komt de muziek op de eerste LP ook over: als een muzi kale uitbarsting, onderbroken nummers. Hoogtepunten van de schijf: Memories. Mary Cool Tra vel Agent en A Song for Polly dat ook op single is uitgegeven. P.d.T. Anne Sylvestre, Le disque d'or, Philips 6311.107. In de gouden platen-serie van Philips is ook Anne Sylvestre aan de beurt gekomen. Zij neemt een wat aparte plaats in tussen de Franse chansonniers en chanson- nières. Natuurlijk klinkt in haar teksten ook maatschappij kritiek door dat is op een of andere manier onverbrekelijk verbonden met het Franse lied. Maar het gaat allemaal op een wat vriende lijker toon dan Je normaal uit Frankrijk krijgt voorgeschoteld. Anne Sylvestre heeft een stem die vergelijkbaar is met Martine Bijl en Je verwacht daarom ook eerder lieve versjes over bijtjes, bloempjes en dergelijke, dan chansons als "Tiens-toi droit". De combinatie is voor mij niet erg gelukkig, maar lief blijft het P.T. "La Bohème" van Puccini met Luciano Pavarotti en Mirella Freni een produktie van 't Ber- lijns Philharmonisch Orkest o.l.v. Herbert von Karajan (Decca). Er zullen weinig opera's zo vaak op de plaat zijn vastgelegd, als Giacomo Puccini's "La Bohè me. Geen wonder want de vraag naar dit melodieuze voer voor belcanto-liefhebbers is altijd al erg groot geweest. Het uitermate zwakke libretto ten spijt wordt "La Bohème" als hèt prototype, van de Italiaanse opera op 't ein de van de vorige eeuw en ais een van de markantste voorbeelden, van de late romantiek op muziek dramatisch gebied beschouwd. Deze korte opera, die door Puc cini in grote haast is gemaakt en in 1896 haar eerste uitvoering in Turijn beleefde, "hangt" ln feite aan die ene weergaloos mooie aria "Che gelida manina", on middellijk gevolgd door de twee de treffer "Ml chla mano Mi mi". Puccini mag dan wel eens een "effectzoeker" zijn genoemd, als theatercomponist nauwelijks geëvenaard wist hij heel geraffi neerd zijn persoonlijke gevoelens van hartstocht in muziek om te zetten. De nieuwste plaatopname "Kindling" Gene Parsons Warner Bros. WB 46.257. Gene Parsons is vooral bekend geworden als drummer van de Byrds. Bij de concerten van de ze groep mocht hij af en toe ach ter zijn drumstel vandaan komen om te laten zien dat hij meer kon dan drummen. Hij pakte dan gitaar, banjo of mondharmonica, instrumenten die hij allemaal goed bleek te beheersen. Boven dien zong hij van achter z'n trom mels een knap partijtje mee in de koortjes. Hij bleef echter in de eerste plaats drummer, en zo doende kreeg hij niet de kans om precies te laten horen waartoe hij in staat is. Die kans heeft hij gekregen op zijn solo-LP "Kind ling". Een voortreffelijke plaat, die aantoont dat Parsons inder daad een man is met grote muzi kale mogelijkheden. Hij beschikt over een wat cowboy-achtige bromstem, die uitstekend past bij het country-achtige werk, dat hij maakt. Hij speelt op zijn plaat zelf gitaar, banjo ,bas steel- gitaar, drums en harmonica, hij doet dat allemaal meer dan behoorlijk. Parsons wordt terzij de gestaan door de onlangs over leden gitarist van de Byrds Cla rence White, die behalve gitaar ook af en toe de mandoline han teert. Een hoofdrol op "Kindling" is ook weggelegd voor gitarist violist-zanger Gib Guilbeau. Het mooiste nummer van Par sons LP is naar mijn idee "Wil- lin' een ballade, die wordt opgeluisterd door een fraaie ic- cordeon op de achtergrond, en af en toe door mooie gitaarloopjes van Parsons zelf. Erg fijn zijn ook "Banjo dog", een duetje van Parsons' banjo en Clarence Whites mandoline, en "Do not disturb", een simpel, maar aantrekkelijk wijsje met n mooi refrein waarin Parsons te gen zichzelf ln zingt. Totaal-in druk van "Kindlin": een plaat die niet meer pretenties heeft dan plezierige, ontspannen muziek te brengen, en die als zodanig zeer geslaagd is. BVD van Puccini's meesterwerk is van prima kwaliteit. De plaat is mis schien daarom al interessant omdat deze "La Boheme" wordt geleid door Herbert von Karajan. die hier aan het hoofd staat van zijn eigen Berlijns Philharmo nisch Orkest. Von Karajans di rectie is vrij zwaar, maar gezegd moet worden dat de meeslepende dramatiek nergens een te grote overaccentuering krijgt. De rol van Rodolfo wordt schitterend ge zongen door de steeds meer naar voren tredende tenor Luciano Pa varotti, met een soort ingetogen lyriek die nergens naar de ln deze Puccini voortdurende op de loer liggende pathetiek neigt Zijn stemgeluid doet wat metal liek aan en mist de stralende warmte van Carlo Bergonzi. die (met Renata Tebaldi als Mimi), op een al enkele Jaren geleden verschenen Decca-plaat hoog tepunten uit "La Bohème" heeft vastgelegd. Niettemin staat Pa- varotti's sublieme zangtechniek, garant voor zeer veel luisterple zier. Datzelfde kan gezegd wor den van de ervaren zangeres Mi rella Freni (foto) een lyrische sopraan, wier sterke klankexpres- siviteit op deze plaat uitstekend tot haar recht komt. Opvallend is verder nog de enor me stembeweeglijkheid van Eli zabeth Harwood als de mooie Musetta uit Puccinis' lyrische verhaal. De rollen van de schilder Marcello, de filosoof Colline en de musicus Schaunard worden resp. vertolkt door Rolando Pa nerai, Nicolai Ghiaurow en Gian ni Maffeo, namen die borg staan voor kwaliteit. PR Ellie Greenwich Let it be written Iet it be sung MGM-records 2315 243. Deze nieuwe elpee betekent voor Elly Greenwich haar de buut als zangeres. Toch is ze ln de muziekwereld zeker geen onbekende. Want samen met Jeff Barry en Phil Spector. vormt de superblonde Ellie het componistentrio, dat vooral ln het midden van de jaren zestig grote successen oogstte. Ik hoef u waarschijnlijk alleen maar "And then he kissed me" te noemen en u zult zich herinne ren dat dit nummer gezon gen door de Ronettes weken lang in de top van de Neder landse hitparade stond. Dat zelfde geldt voor andere Ro- nettes-successen als "By my baby" en "Da Doo Ron Ron". En wat dacht u van een compositie als River deep, mountain high, waar door Ike en Tina Turner een "evergreen" van gemaakt werd? Zo zijn er vele zangers en zangeressen die composities van dit trio op hun repertoire hebben. Om er maar een paar te noemen: Conny Francis. Dusty Springfield en The Shangri-Las. Ellie Greenwich trok onlangs de stoute schoenen aan ->n zong twaalt van haar eigen composities. Haar stem doet n beetje denken aan dit van San dy Posey en het verdienstelijke van Ellie is dat ze heeft gepro beerd aan de nummers een eigen tintje te geven. B.vX.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 13