IK LEVER MUZIEK ALS IAAT- ^ERK' hd De helft van Nederland\ spaart bij de Rabobank Rabobank Q ogier van Otterloo: C(jy)l/andaag. de andere helft is van harte welkom de bank voor iedereen )P=TIEN~TGP-TIEN-TOP >AG 13 OKTOBER 1973 1 enhoven (prov. Utrecht), Dwarsdijk 18. Buiten: land vol 1 er, riet en water, natuurgebied, een koppel kouwelijke l [en, een sloot die riekt naar mest en modder, twee centi- »r water in een roeiboot, wind, een wit huis met een bordje de gevel dat zoet verkondigt „Ons Huis", klompen en ïpjes voor de deur, een televisie-antenne voor binnen- en «nland op het dak. Binnen (in een tot werkkamer ver fde schuur): uit vier geluidsboxen spuit, bruist, giert, ot de muziek van Rogier van Otterloo, van componist, ar- iur, dirigent Rogier van Otterloo. het bespelen van de kleine trom in de Koninklijke Militaire Kapel". „Ik tromde het best van allemaal, tcorder, van de bandrcorder Bij mijn meerderen kwam ik over I'terug óp de stoel. Hij draait als een volkomen chaotische idioot o ende sjekkie binnen anderhalf die wel goed kon trommelen. Mijn baas, dat mag best een geschreven worden, was Sergeant Peters, ge- - - woon Peters, zoals je het zegt. Hij E it het maken vaci^ maatwerk^ hacj eefl grote zwarte snor en hij die door die werkkamer l „t. Van de luie stoel naar de j de vleugel naar de ituk muziek moet minstens diende als tamboer-maitre, hij was 'halve minuut hoogstens vier er uitz0nderlijk geschikt voor. - die tijd moet Tegen mij had iets heel aardigs, ie elevisie (tweederde van alle de j^este trommelaar. En die ser- p zijn getekend: Rogier Rogier van Otterloo: „Voor de televisie schrijf ik rissen tunes maar dat is gewoon routine gelaten worden". hoewel daar in zijn ogen toch geen uur op bezoek bij Neder- ^^eie reden voor moet zijn geweest meest succesvolle muziekma- dit moment. Die want ik was militair gezien een eenvoudige boerenlul. Maar, ik was geant gaf me wel eens een middag- voor film („Turks Fruit", je vrij) want hij wist dat ik mu- „Help, de dokter verzuipt"), grammofoonplaten voor een twintigtal Nederlands toptalent, waarom die {sergeant zo was, ik ziekjes maakte voor toneelstukjes en voor de repetities van die stuk jes mooht ik dan even weg. recent uitgekomen succes- weet het niet. De speciale voorstuk- Telepathy" (deze week num- jes van myn schoenen waren niet ier op de LP-toptien) die hij ZOdanig gepoetst dat ik mijn kop er met Louis van Dijk maakte. jj0n 2^ blinken, ik kon niets in in roept om Rogier, iedereen leger. Ze hadden er zelfs geen >ver Rogier. De 31-jarige zoon behoefte aan om me Soldaat I te irigent Willem van Otterloo ma^en Maar goed trommelen, dat 11 voorlopig nog geen last van 1 lures, al is hij wei zelfverze 11 lij heeft geen tijd voor bla- de eenvoudige reden dat hij is van muziek en van alles 2 uziek verwant is. t stil. Midden in een zin kan taan om even wat op de pia- Na zijn diensttijd vervoegt Rogier zich bij het conservatorium in Am sterdam voor de hoofdvakken fluit en theorie. Hij: „vooral de theorie heb ik met 'a 1 het 8'espreK zit hij g-een bijzonder veel plezier gedaan. Con- i „1:1 Mbl^an m cpn Tin Iran trapunt, analyse en harmonie, be langrijke leerstof voor mij. Toch, op het conservatorium vond ik het ei- rokje Beatles, zomaar een genlijk niet leuk. Waarom niet? etivoudig thema, of niet meer omdat hiet niveau van de leerlingen o paar noten. Als zijn han- Zo uitzonderlijk laag lag. Het was et bezig zijn met de toetsen mijn tijd in leder geval niets, een sigaret, dan spelen ze helemaal nieits, niemandal. umsticks, met epn of ander ja, op het conservatorium zaten tje of ze vibreren figuurtjes toen ook Edo de Waart, Vera Beths lucht. Zo nu en dan de tele- en Hans Vonk, dat waren uitzonde- mensen die iets van hem wil- ringen. Vlak voor ik de hele klus en meneer die hem vraagt afmaakte heb ik nog flink ruzie ge- k arrangementen voor bladmu- had met de directeur, maar dat is e schrijven. Rogier: „Meneer, nu niet ter zake". Vader heeft niet gespuugd? „Helemaal niet". Je hebt ook opvallend veel en aar dige duwen in de rug gehad van bijvoorbeeld Herman Stok en van Willem Duys in zijn Muziekmozaïek. Tot werkelijk vervelens toe herkau wen de heren over het talent van Rogier. „Pushen lijkt aardig, maar je komt er nergens mee. Het kan even hel pen, een maand, een jaar, dan houdt het op. Pushen wordt alleen gerechtvaardigd als er respons komt. Stok kan Jarenlang zeggen dat hij gek is van Herman van Veen, ik noem maar een dwars straat. maar als het publiek niet •reageert door platen te kopen don blijkt al dat gepush gewoon zinloos te zijn. Willem Duys m'n ping- pongmaatje zegt, geloof ik, al een jaar of vier lyrische dingen over me. Nou ja, ik heb respons". Over Toots Thielemans: „Dat gek ke, kleine Belgische mannetje dat vind ik de allerbeste levende musi cus ter wereld". ROUTINE Over Buma-rechten: „Voor de tele visie schrijf ik rissen tunes. Daar is helemaal niets aan, routine, gewoon vakwerk, ik maak ze zo. Maar elke keer weer als de AVRO, de VARA, of weet ik veel zo'n tune weer laat klinken, dan zorgt de BUMA ervoor dat je voor al die keren steeds weer een bedragje krijgt uitgekeerd. Dat vind ik een belachelijke toestand. Die tune is zó gemaakt, dan kan Je op je achterste gaan zitten en „kas sa" roepen. Je krijgt veel geld, waar je in feite heel weinig voor doet. Als collega's dit lezen zullen ze wel prompt bij me aan de telefoon hangen om te vragen hoe ik het in mijn hoofd haal om dit te zeggen!" "Ach, die tunes en zo is gewoon een deel van het maatwerk. Ik ben een sfinx die rustig aanhoort wat ieder een wil en die zich dan aanpast. Gerard Cox. nou die houdt van padvindersmuziek. ik niet zo erg. maar ach, als Gerard dat aardig vindt dan krijgt hij zijn muziekje". voor mij in hoge mate onin- 5pt, daar móet iemand anders vinden zijn". CABARET In 1966 wordt Rogier op voor spraak van gitarist Jan Blok-pianist begon in Bilthoven, zette bij het Lurelei-cabaret. voort in Den Haag, en >(Het was de eerste keer dat ik mijn nu een start- en landingsbaan latere collega en vriend Gerard Cox landelijke Tienhoven. „Van mijn zevende tot mijn ide jaar heb ik vioolles ge- beo heb ik die viool werkelijk li ben toen met slagwerx het idee da'k een man °P de m, want in die tijd lag ik 's rij °P 2011 staan en °P in mijn bed te trappelen mijn bek zou slaan omdat ik het 6 Dutch Swing College. Met eerste lid van het cabaret was dat agwerk heb ik drie, vier Jaar HU tegen zou komen Je doet nu niets meer voor cabaret. „Nee, het is iedere avond het zelfde, booten En mals heb dan daar wordt lk comPleet van- Ea JTje klun^ten on daarbij het zi]n altiJd tameU*k ar' moedige muziekjes ten behoeve van min of meer scherpe teksten", tutten was een klasgenoot van De naam van vader, de naam Van fig gespeeld tot er een mo- kwam dat die trommels en is me muzikaal niet meer ontmoette. Het was dat beruchte „Relderel"- programma. Met liedjes erin alls „God is niet dood" en „Arme Ouwe". Nou, dat was me hoek getrapt. Ik ton er niet spannend, steeds weer. Tegen Herfst tesen het instrument. Als ik ha» °P een moment gezegd: Ene, tegen mijn kin zette kreeg de Provincie ga ik niet meer met pijn (hij wijst onder zijn en hier (hij wrijft zijn mijn piano vóór het podium zitten. Ik wil óp het podium. Ik had altijd Willem van Otterloo als dirigent voor het Radio Filharmonisch Orkest in het Elgar-programma, dat de NOS morgenmiddag op het tv-scherm zal brengen. Zaterdag 13/10 NEDERLAND I 16.00 Journaal (NOS) 16.02 Eerlijk duurt te lang (You can't cheat an honest man), film uit 1939 (VARA) 17.15 Filmpje over dieren in quarantaine (VARA) 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Coronation Street (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 De tante van Charley, een klucht van Brandon Tho mas (VARA) 22.00 De Ombudsman (VARA) 22.30 Een man over de vloer, tv-seH» (VARA) 23.00 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Voor een briefkaart op de eerste rang (KRO) Speciale gast is de Nederlandse filmregisseur Frans Weisz, die onlangs zijn nieuwste film voltooide: ''Naakt over de schutting", naar het gelijknamige boek van Rinus Ferdinandusse. 20.00 Journaal (NOS) MIK: muzikaal amusementsprogramma (KRO) In het casino van Knokke treden o.a. op de Belgische zanger Wil Tura met het nummer "Er is een plaats ln mijn armen"; Louis Neefs met zijn zus Conny met "Liefde voor het leven" en Toby Rix met het opnieuw uitgebracht succesnummer "Malle vent ja''. Voor het vaste operettegedeelte zorgen Wim Koopman en de uit Duitsland overgekomen Ursula Benz, die een selektie brengen uit "Blumen van Hawaï". De Bentleys zijn te beluisteren in "Miniminimo". Brandpunt (KRO) Marty Feldman Comedy Machine: amusementspro gramma (KRO) Epiloog (KRO) Journaal (NOS) Introduktie van het Liedboek voor de Kerken (IKOR- KRO/RKK-NCRV) 20.20 21.10 22.50 22.55 23.00 NEDERLAND I 15.00 Journaal (NOS) 15.02 Openbaar Kunstbezit (NOS) 15.07 Het programma met de muis. kleuterserie (NOS) 15.35 Star Trek, tv-filmserie (NOS) 16.25 Muziek om naar te kijken: Het Radio Filharmonisch Orkest en dansers van het Nationaal Ballet (NOS) In deze 1ste aflevering speelt het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Willem van Otterloo de Enigma- (Raad sels-) Variaties van de Engelse componist Edward El- gar. Deze veertien variaties heeft Elgar geschreven als evenzovele portretten van zeer persoonlijke vrienden. In de tv-produktie van dit werk is getracht de roman tische sfeer van de muziek vast te leggen, gekoppeld aan de humor en grapjes die Elgar zelf in zijn muzikale portretten heeft verwerkt. 16.55 Voetbaluitslagen (NOS) 17.00 Vesper in de Ned. Herv. Kerk te Koog aan de Zaan (IKOR) 17.30 Wilde Ganzen (IKOR) 18.20 Spaans - les 13 Iherh.) (TELEAC) 18.55 Ti-ta-tovenaar (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19.05 Het wonder der natuur: Land van twee oceanen, na tuurfilm uit de serie Audubon Wildlife Theatre (AVRO) 19.30 Jonge mensen op weg naar 't Concertpodium (AVRO) In de uitzending van vanavond de 19-jarige violiste Marjolein de Sterke uit Hilversum (Tzigane voor viool en orkest van Maurice Ravel), de 23-jarige alt Sylvia Schlüter uit Den Haag (Liebst Du um Schönheit en Ich atmet' einen Linden Duft van Mahler) en de eveneens 23-jarige pianiste Andreia van Schaik (deel 1 en 4 uit het Pianoconcert nr. 1 in Es gr. t. van Liszt). 20.30 Hier Pary's, hier Jan Brusse (AVRO) 20.40 Zorba, de Griek (Zorba the Greek), speelfilm uit 1964 (AVRO) 22.20 Ontdek je plekje (AVRO) 22.25 Humanistische Verbond: 14-daagse visie op aktucel Humanisme 22.45 Journaal (NOS) 22.50 Dammen (TELEAC) NEDERLAND II 18.47 Vooraf: informatie over schooltelevisie (NOS) 18.55 Woord voor woord (IKOR-KRO/RKKt 19.00 De Vrijbuiters, tv-serie voor de jeugd (dl. 3) (NOS) 19.25 Studio Sport (NOS) 20.40 Journaal (NOS) 20.45 Forbidden City (De verboden stad), documentaire film (NOS) Alleen de Chinese Keizer, zijn familie, concubines en dienaren mochten er komen; in de Verboden Stad. Dit is een stad in het hart van de stad Peking, waarover de NOS-televisie vanavond een door Lucy Jarvis ge maakte NBC-documentaire uitzendt. Ko Kung. de Ver boden Stad, is met drie grote en 75 kleine paleizen en honderden andere gebouwen een der hoogtepunten uit de wereldarchitectuur en de rijkste schatkamers van oosterse kunst. 21.40 Wat doe je voor de kost?: informatief programma ln spelvorm over jonge mensen in hun beroep (NOS) 22.15 Zienswijze. Astrologie en Bijbel: vrienden of vijanden? gesprekken (NOS) 23.15 Journaal (NOS) Voor commentaar en radioprogramma's zie pagina 8 ADVERTENTIE ik het slagwerk overge- een bassist erbij, triootje, wel. Ikzelf aan de piano waar Otterloo, heeft die geholpen of te gengewerkt? „Het is toch een vorm van on,ge- i zeer slecht aan zat te mak, hé. Op het conservatorium werd er van mij toch meer ver wacht als van andere leerlingen, ik was helemaal gek van Die belasting van de-zoon-vam-de- 'hrijven van grote mooie in- bekende-vader ben ik nu echter wel kwijt. En vader heeft mij nooit in een muzikale richting ge- ties. Je weet wel, een heleboel L voordat het werkelijk begint". staat op en kijkt stram voor dwongen. Het enige dat hij wilde, Bijna plechtig spreekt hijwas datik muziek zou gaan veroor- •en moest ik in dienst, ik heb zaken waarvan hij niet over zijn maanden doorgebracht met nek behoefde te gaan". ptDAM My friend the wind: Demis Roussos Ballroom blitz: The Sweet Angie: The Rolling Stones Radar love: Golden Earring Prisencolinensinainciusol Adriano Celentano Dag zuster Ursula: Rob de Nijs Maribaja/time Machine: The Cats Easy living: Uriah Heep CharlySantabarbara The Peacemaker: Albert I Hammond Den P Eye level: Simon Park Or- chestra '6l Nutbush city limits: Ike and Tina Turner 1 Ballroom blitz: The Sweet Monster Mash: Boby Pic- kett and the Crypto Kickers F" Laughing Gnome: David flowie 6 (-) My friend Stan: Slade 7 (8) Joybringer: Manfred Mann's Earthband 8 (-) For the good times: Perry Como 9 (-) Caroline: Status Quo 10 i5) Oh no, not my baby: Rod Stewart (1) Half-breed: Cher (3) Ramblin man: Allaman Brothers (9) Angie: Rolling Stones (-) Keep on truckin: Eddie Hendricks (7) That lady: Isley Brothers 8) My Maria: Stevenson (10) China grove: Doobie Bro thers (-) Midnight train to Georgia: Gladys Knight and the Pips i .(-) Free ride: Edgar Winter Grou^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5