Werkgebied voor kerk in bedrijf Vragen rond industriepastoraat NS-Minitrips in eigen land Kerkdiensten Leiden en omgeving ZATERDAG 13 OKTQ De industriepredikant en de bedrijfsaalmoezenier zijn betrekkelijk nieuwe verschijnin gen in onze samenleving. Ze zijn, althans in het wereldje van de protestantse kerken, nog niet zeer bekend. Dat bleek ons een tijdje geleden weer eens uit een gesprek met een man die kerkelijk zeer meelevend is en zich ook voor het doen en laten van de kerken inte resseert. Hij had er nog nooit van gehoord en kon zich er ook geen voorstelling van ma ken hoe zo'n predikant zou moeten werken. Na enige voorlichting onzerzijds dat de kerk ook bij de mensen moet zijn in hun bedrijven, nu het wrkter- rein en het levensterrein steeds ver der uiteen worden getrokken, (daar kwam het in het kort op neer) kon niseerde werksituatie hij zich nog niet voorstellen wat dan het werk was van zo'n predikant. Hoe dit in de R.K. Kerk ligt, weten we niet. Misschien heeft de doorsnee van onmondigheid, waarin vele men sen, van hoog tot laag, in hun werk situatie zich doorgaans bevinden". "Voor menselijke vrijheid en verant woordelijkheid bestaat in de georga- het alge tekort aan ruimte." Zij gaven in hun schrijven veel voor beelden van een negatieve ervaring in dezen. Moet hier niet zij tot de slotsom dat de betrokken heid van die kerkeraden bij de dio- blemen van het bedrijfsleven, zeer gering is. Het "maatschappij-kriti sche element", zoals in de 'open brief" duidelijk naar voren komt, leeft bij de kerkeraden maar zeer ten dele. Men is huiverig iets te ondernemen in het kader van de problemen van parochiaan notie Pa- ters en kapelaans in de industrie Patten voor "open werkoverleg" bevrijding worden gesteld? Zij kerk en bedrijfsleven. Dit alles zal kent men daar reeds langer. En sinds een bisschop <mgr De Veth, Breda) uit de industrieaalmoeze niers tot zijn hoog kerkelijk ambt ls gekozen en zijn liefde tot dat indus- tlepastoraat niet onder stoelen of banken stak, weet men daarvan in de parochie misschien iets meer. Doch dit kunnen we niet beoordelen. Wel een verandering van de menta liteit, "zowel bij gezagsdragers als bij uitvoerenden". Deze „open brief" is aan de kerken in ons land toegezonden. Rapport In „Kerkinformatie", het zeer in- dat het beeld van die structieve maandblad van de Gere- uit één van de protestantse formeerde Kerken in ons land, komt deez "open brief" ter sprake, name lijk in het rapport van de "deputa- ten voor kerk en bedrijfsleven" voor de generale synode 1973. Kerkinfor matie geeft daarvan een korte in houd. Zij spreken er in dit rapport hun blijdschap over uit dat in ver kerken, tekenend is voor het geheel. In 1963, toen een predikant uit on ze omgeving van zijn gemeente was overgestapt naar het industriepas toraat, werd er een reis van ambts dragers georganiseerd naar het be trokken bedrijf. Men vroeg zich melijk af: wat doet hij daar? Het schillende provincies het werk van bedrijf, dat één van de grootste ons land is, werd bezichtigd. Er volgde een gesprek met een paar al daar leidinggevende personen. Daar voor werd voldoende tijd uitgetrok ken. Ons werd duidelijk gemaakt waarom zo'n bedrijf continu, dag en nacht, in de week en des zondags, moet doorwerken. Ook het industrie- pastoraat kwam ter sprake. Daar van werd iets verteld. De conclusie, door één van de deelnemers ver tolkt, was: we hebben meer inzicht gekregen in dit stuk industrie dan in het pastoraat aldaar. Nu is het niet altijd een gemakkelijke ■te vertellen waarin "het pastoraat' van een kerk bestaat. Iedere pastor beoefent het betrekkelijk op eigen wijze. Maar toch heeft men daar van op het grondvlak van de ge meente wel een algemeen beeld, en als men er over spreekt, komt de na druk nog wel eens te liggen op wat er aan ontbreekt. Zo in het algemeen kunnen we van het kerkelijk pasto raat zeggen: het is bij de zijn met het evangelie. Het is bijna twee Jaar geleden, tijd toen het nog al rumoerig begon te worden in de industrie, dat de .Kerk en bedrijfsleven" is aange pakt. Ook bij het bedrijfsleven komt voor dit werk van de kerk meer er kenning. Zo menen zij tenminste te kunnen constateren. Tevens consta teren zij dat er ook een tegenstroom Kerken (geref.) onttrekken zich wel samenhangen - zo wordt er bij opgemerkt - met een bepaalde taak opvatting die men voor de kerk ziet. Deze ziet men meer in de richting van het persoonlijke pastoraat. Voorts stellen zijj vast dat er in o kerkeraden een "grote onbekendheid met de praktijk van het industriepas toraat" is. Dit leeft niet. Men kent het niet en onbekend maakt onbe mind. Steun De voorgaande synode van de Geref. Kerken heeft op de begroting een post uitgetrokken voor steun aan regionale stichtingen voor "Evangelie en Industrie". Deputaten adviseren bij toekenning van subsi dies uit dit kerkelijk geld. Zij hebben daarvoor bepaalde regels gesteld. Zo lezen we in het rapport. "Eerst zul len de financiële bronnen bij de plaatselijke kerken moeten worden gevonden, vóór de stichtingen voor,, steun in aanmerking komen. Dan ziet het er voor het industrie pastoraat niet zo best uit, want de Mgr. De Veth, bisschop van Breda, heeft zijn liefde voor het industriepastoraat nooit onder stoelen of banken gestoken. Hij is er dan ook zelf werkzaam geweest. met als argument: "dit is geen gees- kleine enquete heeft uitgewezen dat ,p i wort" matig belangstelling is voor telijk werk' In hun rapport zeggen genoemde deputaten dat de fronten van werk- werknemers steeds scher per tegenover elkaar komen te staan en dat het conflict steeds meer wordt gepropageerd. De deputaten voelen zich in dit "polarisatieproces" precies steeds meer betrokken. De ontwik- toroat" kelülg plaatst hen voor "veel ingrij pende vragen", waarop zij zo maar geen antwoord kunnen geven. Toch menen zij in het evangelie een richt snoer te vinden. „Het toedekken van ongerechtigheid wordt door de bij bel niet in dank afgenomen." "Van uit de aanbidding van de liefde van Christus" zal dit toch ontmaskerd moeten worden. "In het lichaam van Christus (zijn gemeente) hebben zij elkaar nodig." Op grond van bijbelse richtlijnen zullen de verschillen tot op de bodem toe moeten worden doorgepraat. Deze deputaten zouden niet gere- werkgroep van bedrijfsaalmoeze- formeerd zijn als ze hun kerkeraden niers en industriepredikanten in ons land een "open brief" de wereld ii heeft gezonden, een "oproep tot be zinning". Zij gaven daarin uiting niet bij wilden betrekken en zij hebben hun de "open brief" toege zonden met enkele vragen erbij. 305 dit werk in de kerkeraden. Wanneer een stuk kerkewerk leeft, waarlijk leeft, dan komen de gelden er ook wel. Maar wanneer dit niet het ge val is, is het moeilijk de beurzen open te krijgen. Voorts zullen deputaten en daar mee de synode geen garantie geven voor een bepaald aantal Jaren. Van Jaar tot Jaar zal er over de bijdra gen uit de synodale kas worden be slist. Welke predikant zal het zijn die zich op deze voorwaarden in het industriepastoraat waagt? Die pa ters en kapelaans hebben geen ge zin achter zich. In hun bisdom of congregatie is er werk in overvloed, wanneer zij zich moeten terugtrekken want het getal van de geestelijken neemt af. Een predikant moet maar zien dat hij aan een gemeente of 'n andere werkkring komt en hij moet dit doen terwijl het getal van de pre dikantsplaatsen afneemt en het aan bod van candidaten toeneemt. Men zal er zich in de protestant se kerken danig op moeten bezinnen wat het werk zal zijn van een be- die kerkeraden hebben daarop drijfspredikant. Men zal het gezame v,,,w uiijj.opicuui.axii,. 1v1cu aai net gesame bezorgdheid over de toestand geantwoord. In hun rapport tomen lijk moeten doen, want het is niet de kwestie van één kerk. In deze bezin ning zullen de bedrijven waar hij moet werken ook nog wel een hartig woordje willen meespreken. Ze zullen dit des te meer willen doen wanneer zij een financiële bijdrage leveren, zo als sommige van hen doen. Niet te benijden lijkt ons in dat geval de positie van de bedrijfspredikant en dit zal des te meer zo zijn wan neer de polarisatie tussen werkge ver en werknemer toeneemt en be wust op scherp wordt gesteld, van welke kant dit dan ook geschiedt. Na Jarenlange arbeid hebben de deputa ten voor kerk en industrie nog altijd het gevoel dat zij slechts aan het begin staan. Zij verkeren nog steeds in de „opbouwfase", zo schrijven zij. 'Wij hebben reeds genoemd het „maatschappij -kritische element" dat in de "open brief' naar voren komt. Dit stemt niet overeen met de opvattingen die de deputaten over het algemeen uit de kerkeraden heb ben gehoord. Er wordt veel gespro ken over veranderingen in de maatschappij. Daarmee komen we op allerlei wijze in aanraking. Als enig predikant daarmee direct te ma ken heeft, dan is het wel hij die zich Waagt in het bedrijfsapostolaat en wat is zijn positie wanneer hij zich niet gesteund en gesterkt weet door de gemeente, de kerk, het kerkvolk in wiens naam hij werkt? Tenslotte nog iets over wat in het rapport van deputaten de centrale vraag wordt genoemd, namelijk die van de verantwoordelijkheid en de barmhartigheid in het bedrijf. Het gaat hier om meer dan alleen een verschuiving in de verhoudingen. "Vanuit de verkondiging van het Koninkrijk zal de kerk, ook in de dy namische ontwikkeling van de indus trie en van de industriële samenle ving moeten aanwijzen waar en hoe de gerechtigheid van het rijk gestal te aanneemt en aannemen kan." We vragen ons af, gezien hetgeen we ge lezen hebben, of de kerkeraden er wel aan toe zijn, gezien de onbe kendheid met dit terrein, hierover na te denken. De ontwikkeling van de samenleving zal hen echter steeds dringender voor de vragen stellen die hier liggen. S. J. M. Hulsbergen ADVERTENTIE Volledig verzorgd, dus incl. reis van ieaer station, logies en maaltijden. 2 dagen Amsterdam VAf 51.- Den HaagyScheveningen va. f 60.- 3 dagen Zuid-Limburg Montferland Bergen (N.H.) Twente Drenthe Zeeland Friesland Brabant Giethoorn va.f 62.- Vif 66- vaf 68.- va,f 69.- v.a. f 73.- va-f 71- v.a. f 79.- va.f 80.- va. t 85.- va. f 113.- va. flU- va. f 115.- 5 dagen Schiermonnikoog Ameland Terschelling Vertrek dagelijks. Alle informatie in de brochure „Toeren met NS" op het station. voordelig uit met NS Woord van bezinning Verleden week heb ik u voor gehouden dat alles verandert en heb ik gesteld, dat dit, ook al ls het soms een moeilijk te verwer ken gegeven, wel moet. Als dat waar is komt de vraag aan de orde, of de mens in dit al les wel een antwoord weet te ge ven op dat elke keer nieuwe en in staat is om in die veranderende situatie te leven? Nu is de mens zeer flexibel, buigzaam; hij heeft zich tot nu toe steeds aan de ver anderde situatie weten aan te pas sen: hij heeft steeds nieuwe ant woorden kunnen geven en nieuwe oplossingen kunnen toepassen, ook al is dat niet altijd even ge makkelijk geweest en is dat niet altijd even soepel verlopen. Maar de mens moet wel. Hij moet im mers (kunnen) leven! Ons kopje koffie Hoewel het verleidelijk is hierop dieper in te gaan, wil ik mij van daag bezighouden met de vraag naar de verantwoordelijkheid voor al die veranderingen, voor de samenleving en voor het leven. Kan de mens zich de luxe per mitteren om in de (veranderde) samenleving en in het leven als toeschouwer op de publieke tri bune te gaan (en blijven) zitten? Is het voldoende, wanneer de mens geïnteresseerd toekijkt en noteert wat er zoal gebeurt? Of, om iets anders te stellen, ko men die veranderingen in de sa menleving over hem als een soort noodlot of als een zekere wetma tigheid, waaraan hij toch niet kan ontkomen? Het zal, als we zien, wat er zoal plaatsvindt en wat door techniek en wetenschap mogelijk gemaakt wordt, niet moeilijk zijn in te zien dat de mens in dit alles een be langrijke plaats inneemt, Ja, dat hij het is, die de veranderingen aanbrengt en de samenleving steeds opnieuw een andere vorm geeft. Elke keer staat de mens, in de veranderende omstandigheden met een hand vol mogelijkheden, die hij tot werkelijkheid kan ma ken, o^k al weet hij van te voren niet welke resultaten die verwer kelijkte mogelijkheden tot gevolg kunnen hebben. De veranderin gen in de samenleving en in heel het leven zijn het gevolg van menselijke keuze. De mens kiest, omdat hij waarden toekent en het ene prefereert boven het andere. Hij geeft als het waren aan de dingen en gebeurtenissen een cij fer en zet ze in een zekere rang orde. Daarom kiest hij, gooit hij sommige dingen weg en raapt hij anderen op. De mens beslist wat belangrijk genoeg is om "mee te Wie is nu die mens? Dat samen. Samen zijn woordelijk voor wat e het er is. Er is natuurlijk] een onderscheid aan te b in verantwoordelijkheden, producent van een artikel1 een eigen verantwoordelil (nl. het vervaardigen en/oll markt brengen van zijn pJ ten), maar ook die cona draagt zijn verantwoordelij voor het product, nl. door I dan niet te kopen. Als vooi ligt voor het grijpen de stnl de verkoop van de Angola^ Ik wil nu en hier geen oord» ven over alles wat gezegd e daan is, ik haal deze zaak maar aan om te laten ziet wij zélfs in het te koop aanb en het al dan niet kopen ze koffie een alledaagse legenheid dus) op onze i woordelijkheid gewezen y den voor een situatie in e relddeel, dat ver van ons i We moeten, dat wil ik b steeds een antwoord geven, inzake de Angola-koffie. Heijn heeft een antwoord ven, de bewust-niet koper ze koffie geeft een ant maar ook diegene, die de wél koopt, geeft een ant™ f al is de koper zich dat anti niet bewust. Hele simpele zaken, koffie bijvoorbeeld, blijken seling samen te hangen weldige ingewikkelde prot' en situatie's. Door die kofti faire zien we op een heel o wachtse manier onze veranti delijkheid, namelijk die voofe vrijheid: de vrijheid van ners van de Portugese kolc landen, de vrijheid van faf"^ en de vrijheid van de cons En die vrijheid is verbonden onze verantwoordelijkheid. Ik zou nog vele andere voa den kunnen aanvoeren. Ik h( len aantonen, dat we de si leving hebben, om daar mens met de anderen (m« en dieren) en het andere (do gen en de gebeurtenissen) kig te leven, te genieten. Ah niet (meer) mogelijk is, das en moet de mens ter veranti ding geroepen worden. Da is de strijd om medezeggen» een goede zaak, mits die zeggenschap vergezeld gaat een zich verantwoordelijk en voelen voor datgene, over men dan iets te zeg? hebben. De realisering van dat all echter wel iets meer dan a maar wat (loze) kreten sli en toch gaat het in het mens ven om die realisering. W. v.d. Z Geref. pred. te Le Beroepingswerk Ned. Herv. Kerk Beroepen te Oosterland: M. C. van der Meer, kandidaat te Rotter dam. Benoemd tot archivaris van de gemeente Rotterdam: H. ten Boom te Warned; benoemd te Dreumel: N. Leeuwen, die deze benoeming heeft aangenomen. Aangenomen naar Hengelo: J. H. Gorter te Anjum. Bedankt voor Streefkerk: J. den Dikken te Benthuizen. Geref. Kerken Bedankt voor Augustine huizemA. Blij dorp te Grcn West. Geref. Kerken vrügemaa Beroepen te Zuidhorn: te Capelle aan de IJssel. Christ. Geref. Kerken Beroepen te Rotterdam-W< Vlietstra te Werkendam. Geref. Gemeente Bedankt voor Haarlem: aan Boord te Rotterdam-Zuid Doopsgezinde gemeenk Beroepen te Broek op Laq (part-time)R. P. Iyetsenga t thans jeugd- en jongerenwa seur voor Noord-Nederland ia van de doopsgezinde jeugda die dit beroep heeft aangenon Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30 u. H. H. Engelbew. (zat. 7 u.) 7.30,9.30. 11 Jehova Getuigen (Hogewoerd 175) Leger des Heils Corn, de Vlammgstr. 10 en 7.30 u. fc RK St. BonlfaciuskePk (zat. 7u.) 8.30 Konlngskerk 10 u. ds. J. Langenbach. Bethlehemkerk 10 u. ds. E. M. Pan- nekoek. Bevrijdingskerk 10.30 u. ds. J. G. v. Ieperen, Katwijk a. Zee. Vredeskerk 10 u. ds. R. Ver. Vrljz. Herv. (auli 10.30 J. ds. E. L. Ruitenberg, Den Haag. Egllse Wallone 10.30 u. Pasteur D. Rlbs. Oec. werkplaats (Geref. Jeugdhuis, Ereeastraat 19), 11.15 u. samenkomst Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. Gespr. dienst met 16-plussers (reünie). Jeugdkapel "De Goede Herder" 10.30 li. Dhr. A. Faas. Gemeenschap van Kerken (Meren- wijk) 10 u. oec. dienst, Pastoor Van .Well. Geref. Kerk Zulderkerk (Lammenschansweg 15) 9.30 u. dr. Wind, 5 u. ds. Oegema, Oegstgeest. evang. J. Leeflang (dtnsd. beela "Het profetische woord"). Antonlus (zat. a klank- koorzang 11.45 en 17.30 i Petruskei (zat. uur. Leonarduskerk (zat. St. Jan d. Doper ,zat. 7 u.) 9.3 lx.15 u., Mgr. Bekkerschool 6 u. Katwijk a. Zee Herv. Gem. Nwe. ds. Jac. d. Vos, 6 u. ds. C. •en v. Prinstererschool 10 u. J. Catsburg, Zeehospitium, 8.45 u. v. Halsema, 5 F. Pijlman. 5 u. dhr. Landt, Chr. Geref. Kerk 10 u. ds. ds. Goverfcs (HD), 7 u. ds. Ruitenberg. 5 u. gem. dienst (v.d. Bergh- tuonting11 u. ds. Warner, RK Kerk (zat. av. 7 u.) 8, 9.30, 11 en 12.15 u. Noordwljk a. Zee Herv. Gem. 10 u. dr. J. G. B. Jansen (De Rank), 10 u. dhr. Visser te Gouda (GB), 3.30 u. ds. A. Gooyer te Zeist (GB), 5 u. ds. D. Keuning, Geref. Kerk 10 u. ds. J. v.d. Valkenburg Herv. Gem. 10 u. ds. G. Zonneveld, CJ" j| ds. Hoff. Voorhout Herv. Gem. 10 u Hoogenkamp, RK Kerk (zat. 19 v.d. Schoot, Hulp t ds. v.d. Geest, Aula Noord- Reedijk (HA) 7 u) kape- M. laan F. Verlaan, thema "Mag Je 1 nog goed hebben" mmv. The Li Alphen a.d. Rijn, Foiks) 8.30, 9.30, 1 Oud Kath. gel) 10 u. Vrije K 19) Kath. Cerk Zoeter woudsesin- Kerk (Vreewijkstraat •d. Rijn Herv. Gem. Alphen a .d. Rijn Adventskerk Julian J. li. Bogers, 6.30 u. ds. M. Fokkema. Kruiskerk Gouwsluls 10 u. ds. H. C. Bultman te Schoonhoven voor de GB. Opstandingskerk Pr. Marljestraat 10 u. ds. M. Fokkema, 6.30 u. ds. J. H. BO&w Nabij Van Lennepstraat Oude Vestkerk (Oude Vest 133) 10 i 10 u Jeugdkapel de heer Kruithof. Martha-stlchtlng "Rijnstroom" 10.30 6.30 u. leesd. u ds. H. Aalbers te Oegstgeest. Oudshoornseweg 10 u. ds. G. Cadée te Maassluis, 6.30 u. ds. S. W. Ver- ploeg. Chr. Geref. Kerk 9.30 ~u. Dienst Woords, 7.15 u. ds. D. J. Klein Onstenk te Maassluis, RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30 en 10.30 it., Ter Aar Dorpshuls Aardam ken, Geref. Gem. 9.30 i Boogaard te Lelden. Bodegraven Herv. Gem. Dorps kerk 10 u. ds. Balke, 6.30 u. ds. G. C. Kunz, Polsbroek en Vllst, Salvatorkerk 10 u. ds. A. v.d. Beek. Lexmond, 6.30 u. ds. G. J. v. Embden, Bethlehemkerk 9.30 u. ds. B. v. Glnkel Utrecht, 6.30 u. dr. Balke, Geref. Kerk 10 u. ds. L. Buiten huls, 6.30 u. ds. C. M. v.d. Loo, Slle- drecht (Nleuwerbrug) 9.30 u. ds. v.d. Loo, Slledrecht, 6.30 u. ds. Buitenhuls, Geref. Kerk (vrijgem.) cü3. Th. Hoff, Geref. Gem. (Remlisestr. 10.30 ds. G. Kuljt, H.A., 5 alien), Sportlaan, Katwijk 3 u. bijeen komst voor belangstellenden, 4 u. Uni- Lelderdorp Herv/Geref. Kerk Dorpskerk 10 u. ds. A. d. Haan, lsjesschool, ds J. Kerk (vrijgem.) Blokland, Rotterdam, Rem. Doopsegez. Kring (Cult. Centrum) 10.30 dr. E. P. Meljerlng, Leiden, RK Kerk H. Lau- rentius (zat.av. 7 u.) 8.30,10.30 en 12 u. Moeder Godskerk (zat.av. 7u.) 8, 10, 11.30 en 6 u., Noord Hofland 11.30 Kapel Sancta Marli 8.45 en 10 u, de Zllk (zat. av. 7 u) 8.30, 10 7.15 u.), 8.45 en 10 u, H. Hart Waddlnxveen Herv. Gem. Brug- ■gstgeest Herv. Gem. (Groene combo, Hoofdtstr.- W. Herngreen (Gem. centrum) 10.3 Verdonk, 7 u. ds. Heemskerk. Feenstra, Geref. Gem. 10 e Schepplngskerk 9 en half 11 u. ds. J. Honnef, 5 u. ds. G. v. Loenen, RK kcik (zat. av. 7.30 u.) 9, 10.30 en 12 u. 8.30 en 3 u. ds. J v.d. Haar, Geref. Kerk Lvrijgem. bulten verb.) Gem. trum 8.45 u. mr. S. H. Attema, 3 W. J. Smellk, Gem. v. oorspronl chr. dom (Rijnlands lyceum) 7.30 u. kerk 9.30 u. ds. D. W. Verboom, De Hoeksteen 9.30 u. ds. A. Noardegraaf, 6.30 u. de. D. v. VIDet Bethelkerk 9.30 u. ds. W. Verboom, 5 u. ds. A. Nooirdegraaf te Utrecht, Im- manuèlkerk 9.50 u. ds. N. J. Flink, 7 u. ds. M. C. Koole te Den Haag, Geref. P. Verloop, Rem. Ger. Gezinsdiensten "Jeugdhaven" 10 u. "De Mirt" dhr. K. d. Jong, 10 u. "Het Mierennest" ds. Post. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 u. ds. Carller. Geref. Gem. 10 en 4.30 u. ds. R. Bo gaard. Geref. Kerk (vrijgem) 10 en 5 u. ds. J. v.d. Haar. Baptlstengem. (Oude Rijn) 10 u. ds. Van Mameren (woensd. 8 u.bljbelstu- ds. J. Herv. Slonskerk Hooftstraat 1 6.30 in de Verploeg. N. J. M. Hoogendljk M. Hoogen - i. S. W. Verploeg. u. ds. A. Borman, 6.30 u. ds. M. v. Har- Vlctory Trio, Verg. d. Gelovigen 10 u. ered. 6.30 u. woord verkondiging. Boskoop Herv. Gem. 9.30 u. vicaris L. d. Leeuw, Utrecht. 5 'u. zie Geref. kerk). Geref. Kerk 9.30 u. ds. C. v.d. T 5 u. (gez. dienst m. Herv.) d stenbrug. Maranatha-school, dhr. Sipke v.d. Land 1 naar en 7 u. ds. A. d. Bruin te uen Ixaag-Escamp, RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30 Kerk (zat. turkerk 10 u. (zat. i i 5.30 u. (Bona- H. M. Apeldoorn, Geref. Gem. (Jeugdd.), Geref. Kerk 6 30 u. ds J. Czlria, RK Kerk Meer- kreuk (zat. 7 u.) 8.15, 9.45, 11.30 en 7 H.'D.'de'Wlt, Chr. Ger. Kerk Rijnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 N. J. ter Hoev< sterdam. Geref. Gem. 10 en 4 Geref. Kerk (vrijgem.) Am- u. ds. T. H. Oostenbrug, 7 1 Warmond Herv. Gem. 10 u. Dhr. loffenaar uit Voorhout, RK Kerk zat. av. 7 u.) 9.30 en 11.30 u. Wassenaar Herv. Gem. Dorps kerk 10 u. dr. Th. C. Frederlkse (HA), C. Trouwborst, Waar- l. C. Frederlkse (HA), Jeugdkapel (11—13 Jr ds. J. T. Wiersma Verwoerd. Verg. v. gelovigen etratliig. 4.30 u. ds. Joh. Strating v.' 9.30 en 5 u. samenkomst Nieuwstraat 27, Bethel 9.30 en J. Modderkolk. RK Kerk (zat. Rem. Doopsgezinde gem. (Lokhorst- :erk) 10.15 u. ds. H. v. Bllderbeek. Leger des HeUs 10 u. heiligend. 7.30 i. verlossingssamenkomst. Chr. Science (Steénschuur 6) 10.30 u. Holl. dienst. Evang. Chr. Gem. (Mlddelstr.) 10 u. Ur, 6.30 u. ds. G. d. Ruiter. Ridderveld "De Bron" Troubadour- weg 9 en 10.30 u. ds. N. J. M. Hoogen- c jk Gez. diensten Herv. en Geref. 6.30 u. d6. J. Vos. Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30 en 6.30 u ds. H. Feenstra. tfolle Evang. gem. (Kindervreugd) 10 6.30 u. ds. M H. .Gertesme,aerefG. 6.30 u. ds. M. H. Geertsema. Geref. Kerk 9.30 en 5 u. ds. Brink (HA), RK Bernarduskerk (Rijndijk) (zat. 7 u.). i. J. J. Verleur. Oud Gerèf. Gem. 9.30 en 3 u. le^sd. (woens. 7.30 u. ds. A. v.d. Meer, v. Oosterland), Aktie Kruistochten Ned Maan. av. 8 u. ds. J. Gravendeel in Welkom, Bondstraat, RK Kerk St Agatha Parochie zat.av. 7 u10, 11.30 en 7 u., Dependance Poelpolder (zat. av. 7 u.) 10 en 11.30 u., Maria Parochie i 2.15 u. Dienst des Woords, RK Zanten (HA), Kerk (zat .7 u.) 7.30, 9.30 en 11.16 u. - - Kijnsburg Herv. Gem. (Gr. Kerk) a Niel 5 u. ds. ttïdam, 5 u. ds. Van Niel, Geref. Kerk Petrakerk 9.30 u. ds. Baayen, 5 u. ds. Huisman, Immanuëlkerk 9.30 u. ds. Hulsman, 6 u. dr. P. J. Richel, Heem stede. Maranathakerk 9.30 u. dr. P. J. Richel, 5 u. ds. Baayen, Géref. Kerk Deylerhuls 10 u Jeugdkerk, Geref. Werner, RK H. Wlllllbrordus der Engelbew. (zat. 7 u.) 8, 10 en 11.30 Hoogmade Herv. Gem. 10 u. ds. P. Schoonenboom, RK Kerk (zat. 7 u.) 9 H. Agtereek :K Kerk 7 u.) 10.30 i "The Lighters", RK Kerk tuinbouw- Geref. Gem. In Ned. (Konlngskerk), 11.30 en 5.30 u. leesd. Zendingswerk Middernachtsgr. Zoe- terwoudseslngel 21, 6 u. dhr. Van der Keur (dond. 7.30 u. bandrecorderd Kerk v. Jezus Chr. van de Heiligen der laatste dagen. Steenschuur 6, 10.30 Bediening H.A. en Dankzegging. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooft straat 240 9.30 en 4 u. leesd. (don. 7.15 u. ds. Kamp) v. Schevenlngen, 6.30 u. ds. E. K. TeiJ- dr. J. M. Vlijm te Lelden, Chr. Ge ref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords. 7 u. ds. P. Sneep te Alphen a.d. Rijn, RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9. 10.45 en 7 u. Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 en 6.30 u. ds. J. Kaal, Geref. Kerk 9.30 en 7 u. Kand W. R. v. Wieren te Amstelveen, RK Kerk (zat. 7 u.) 9, 10.45 en 5 u. Bech, Ned. Prot. Bond (Lange rkdam) 10.30 u. ds. Wer rk De Goede Herder (zat. 9.30. 10.30, 12 en 6.30 u H. Wil (zat. av. 7 u.) 9.30, 11,'11.16 ei Woubrugee Herv. Gem. 9.30 en G.30 u. ds. Franken (HA), Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. ds. Huizebosch (HA). Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u ds. G. v. Hoegee te Aarlanderveen H.A. 7 u. ds. N. J. M. Hoogendljk te Alphen II.A. en Dankzegging, Geref. Kerk 9.30 en 7 u. ds. J. Bezemer te Ter Aar, RK Kerk (zat. 7 u.) 7.45, 9 en 10.45 u. Hervormde Dorpskerk Leiderdorp. 0.30 u. mevfr. M. W. Nieuwenhuljst .'anskerk Zuldbuurtseweg Kerk Meerburg (zat. 7 u.) 8.45, 10.30. dhr. Christ te Gouda, Geref. Kert as. SJ. Tiemersma, 6.30 Langedljk te Waarder, Rem. Gtm. 7 u. ds. J. Wery te Ro« RK Kerk (zat. 7 u.) 8, 10, 11.3"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 4