izarre onaangepasten in nappe film van „Family' rrico inière ook in Leiden Ginger: sex met verhaal Geen succes voor Nederlandse film in Thessaloniki „Is het echt waar, ABN, dat ik bij u kan kiezen uit elf verschillende spaarvormen, met tot rente?" Algemene Bank Nederland "Last tango slechtste film Simon met Nederlandse filmster in quizprogramma van '73 OKTOBER 1973 de Boer begint het au- n een alleskunner te krïj- j streek zijn partijtje mee Concertgebouworkest, ont- I zjch tot een belangrijk uijver, die bovendien als zijn werk de hoogste injskracht kon geven. Nu y dan ook nog bewezen filmcamera goed overweg ,en in de verfilming van eelfeuilleton „The family". week is die in acht n te zien, o.m. in het Leid- en het zou al raar moe- n~als dit explosieve stukje iven daar niet net zo'n en- onthaal zou vinden als de everingen. ze dan weer: de bra- j autoritaire Doc met -face, die het merkwaar- milietje van Nederland >tje bestiert, Kil, de root met zijn verwilderd je oogopslag en het fee vogeltje Gina. Zij heb- ITuit de boze wereld in een tandje teruggetrokken. Zij alle opzichten a-sociaal, t in hen aan menselijke naar buiten zou moeten ertaalt zich in een bruus kheid. Meti kan er hard en id om lachen, maar voor om huilen, want de ironische observatie, De Boer dit bizarre we- op zijn hemd uitkleedt, en moderne kijk evenveel a voor de onaangepas- [esloten, die onmogelijk ng kunnen vinden met de lngende wereld. men kennen via de in een verzekeringsagent, in Doc's vriendin, de va- het drietal, een geheel de komediant, die op een ts uit Abcou is komen op- politieman, Of wat is Üjk? Want bij al het aan- de realisme van Lode- ïoer heeft die ook een ze- iterieus symbolisme bin- dat deze cynische elk kneuterig Nederlands entje zijn bredere kader van toneel in film is k niet zo maar gegaan. naar het tv-spel in igen is uiteraard wegge- Elke aflevering had in een zelfde ontwikkeling; toger, die het ln beroering brengt. Voor de verfilming zijn elementen van het feuilleton knap in elkaar geschoven zonder dat zij als een voortdurende herhaling gaat wer ken. Toch heeft de schrijver-regis seur zich bij alle typische film- middelen, die hij eveneens heeft gebezigd, toch niet volledig uit het toneeleigen van het gegeven kun nen losmaken. Maar dat hindert niets, want het drama is zo levenskrachtig dat het praktisch alles verdraagt. Met het alerte camerawerk van Jan de Bont en de uitgebalanceerde schnitt van Jan Bosdriesz is men eigenlijk tot een pittiger resultaat gekomen dan de vergelijkbare verfilming van Pinters „The care taker". En dat is niet gering, want op spaarzame buitenopnamen na speelt de hele handeling zich af in een ruimte, en dat betekent ge zien het resultaat een huzaren stukje, dat over één uur en drie kwartier vast houdt. Er zijn nog wel enkele schoonheidsfoutjes; de westernscene gaat niet vlekkeloos in een feestje over. Dat een film meer moet bewijzen dan een to neelopvoering komt er in het ver schijnen van een politiemacht niet helemaal uit. Gedreven In elk geval is „The family" een film geworden, die de opgang in het Nederlandse filmen extra markeert. Over de gedreven spelprestaties van het trio Huib Broos, Gees Linnebank en Martine Crefcoeur zijn dezelfde positieve opmerkin gen te maken als bij hun toneel- verschijnen met het voordeel dat zij nu ideaal op hun rollen waren ingespeeld. Pieter Lutz bleef als verzekeringsmannetje teveel in een typetje steken, maar de overi ge bijrollen als die van Wim de Meyer, Cocki Boonstra en Eric Schneider waren perfect om de kern gesitueerd. Wim van Kou- wenhoven was ontwapenend op dreef als een onhandige kruiperi ge fantast in zijn vaderroa. Wille- ke van Ammelrooy verraste als een rare giechel in het burlesxe totaal, dat schommelt tussen on genaakbaar heftige realiteit en brutale humor .Maar „The fami ly" heeft ook zoveel achtergrond meegekregen dat het veel meer is dan de reproduktie van banale werkelijkheid aan de zelfkant. PIET RUIVENKAMP Op de foto Wim Kouwenho- ven en Huib Broost (staande) in "The Family", met op de achter grond Martine Crefcoeur. Titel: "Meet Ginger" Theater: Rex. In tegenstelling tot de meeste "blo te films", die uit Duitsland komen, is "Meet Ginger" een Engelstalige sexfilm. Het verschil is onmiddellijk merkbaar. Is het bij Duitse produk- ties doorgaans louter te doen om het tonen van veel ontkleed vrouwelijk schoon, waarbij er nauwelijks sprake is van een verhaal, hooguit van een kapstok om al het bloot aan op te hangen, in "Meet Ginger" speelt het verhaal een wel degelijk belangrijke rol. Dat maakt dat deze film tot het einde de aandacht vasthoudt, wat niet van alle sexfilms gezegd kan worden. (Op alleen ronddartelende söhone deernen kun je ook uitgestu deerd raken.) Het gaat in "Meet Ginger" om een welgevormde Jongedame, die me de uit persoonlijke rancune in de clinch gaat met een bende die zich door middel van drughandel, pros titutie en chantage van een goed ver zorgde oude dag probeert te verze keren. In plaats van met revolvers en har de vuisten werpt Ginger zich in de slag met al haar vrouwelijke charmes, en die blijken zeker zo doeltreffend als een schiettuig. Als Ginger de schurken echter eenmaal in haar macht heeft, is ze bepaald minder zachtzinnig bij het verwerven van in formatie over de tactiek van de bende De blonde schone slaagt erin om de hele bende op te rollen, met uit zondering van de grote baas. Die neemt haar stevig te grazen. Zij over leeft dat echter, terwijl de schavuit sneeft als hij Gingers flat wil ver laten. "Meet Ginger" is zeker geen grootse film, daarvoor zyn met name de ac teursprestaties te zwak. Wel een spannende. En daardoor als sexfilm een verademing. BERT VAN DOMMELEN ADVERTENTIE Kaas met ster-allures niet vergeten.JMco eten Nicolai van der Hey- la" blijft ook deze week in en film die wat traag, maar is, maar die door een zwak o kracht verliest. De James Bondfilm „On sty's secret service" gaat in ig van de nieuwe („Live and nog een weekje mee in Lido. een oudere uitgave, na- let George Lazenby in de ïeen bijster sterke bezetting was dan ook slechts voor Bovendien vergoedde Diana t wie Lazenby overigens het opnemen van de film, ichurk Blofeld heeft ditmaal domicilie op een van de hoogste Al pen-toppen, waar hij een onneem baar fort heeft laten bouwen. On neembaar voor iedereen, behalve na tuurlijk voor James Bond. CAMERA Voor die 2de week de aloude „El Cid" in het Camerathea ter. Charles Heston en Sophia Loren vervullen de hoofdrollen in dit histo rische spektakelstuk, dat in de loop der jaren blijkbaar nog weinig van Nachtfilms zijn aantrekkingskracht heeft verlo- ren. en andere verrichtingen in de laatste wereldoorlog, „The bridge over the ri ver Kwai," is deze week terug in Leiden, 't Legendarische verhaal over hoe de geallieerden een brug bouw den over de rivier de Kwai, met in de hoofdrol de grootse acteur Alec Guiness. REX Jonge meisjes kennen we al zolang de mensheid er is. Mas sagesalons zijn ook al heel oud, de oude Grieken kenden ze aL Tegen woordig zijn er echter massagesalons waar het niet zozeer gaat om het behoud van het atletisch figuur als om het verlichten van erotische no den. Om zo'n massagesalon gaat het in „Massagesalon en jonge meisjes," die deze week in de nachtvoorstellin gen in de Rex draait. Haagse bioscopen Terug in Leiden LUXOR De meest bekeken, en meest bewonderde film over krijgs- CAMERA Woody Allen, zonder twijfel ééti van de intelligentste en ook één van de aardigste moderne filmkomieken, is in de nachtvoorstel lingen van Camera te zien in één van zijn oudere films, ,3ananas," een film waarin Allen zijn satirische steekjes in de revolutie prikt. Kindermatinee ADVERTENTIE „Sterker nog, niet elf maar twaalf!" De ABN schenkt voor de Nationale Puzzelactie 1973/74 iedere week 5 spaarboekjes met een eerste inleg van f500,- en 25 spaarboekjes met een inleg van f 100,-. CAMERA De man in de zwarte Jas, die altijd goed is voor spannende avonturen, heeft het deze week weer moeilijk in Camera, in de Jeugdvoor stellingen. Natuurlijk slaagt de ge maskerde held erin om alle vijanden te verslaan, zij het niet nadat er in de bioscoop heel wat zweetdruppeltjes gevloeid zijn. Goede films in andere steden Mash (Altman)Hallen, Jan v. Ga lenstraat A'dam. Lady sings the blues (Furie)Nög goraith, Reg. Breestraat, Amsterdam; MetropOle-TuscMnska, Carnegteplein, Den Haag. Schreeuw zonder antwoord (Berg man) Kriterion, Groothandelsge bouw R'dam; Studio 2000, Congres gebouw Den Haag. Met Jouw tanden in mijn nek (Pölamski: 't Venster, Gouverne- straat, R'dam. The Family (De Boer)Rem- brandtplednth eater, A'dam; Lijn- baantheater R'dam; Studio, Oude- graicht, Utrecht; Apollo, Spuistraat, Den Haag. Apollo: „The Family," 18 jr. dag. 12.15 2.30, 7.00, 9.30 uur; zat. en zo. ook 4.45 uur. Asta: „Alfredo. Alfredo," 14 Jr Dag. 2.30, 7.15, 9.30 uUr; zo. 1.30, 4.00, 7.15, 9.30 uur. Bijou: „L'amour 1' après-midi," 18 Jr. dag. 2.00. 7.15, 9.30 uur; zo. ook 4.15 Camera: „Een slippertje met allure," 14 Jr. dag. 2.15, 7.15, 9.30 uur; zo. ook 4.15 uur. Cineac: „Pippl Langkous," a.l. dag. 9.15. 11.15, 1.30, 3.45 uur; zo. vanaf 11.15 Elke avond 7.00, 9.30 uur: „La grande bouffe," 18 r. Corso: „Mondo cannlbale," 18 Jr. dag. 2.00, 8.15 uur; zat. 2.00, 7.00, 9.15 uur; zo. 2.00, 4.15, 7.00, 9.15 uur. Du Midi: „Cabaret," 18 Jr. dag. 8.15 uur: zat. en zo. 7.00, 9.30 uur. Euro-Cinema: „The sound of music, a.l. dag. 1.45, 7.45 uur; zat. zo. woe. 3.45, 7.45 uur. Flora: „Meisjes die graag naar bed wil len," 18 Jr. dag. 2.00, 7.00, 9.15 uur; zo. ook 4.30 uur. Kriterion: „The triple echo," 18 Jr. dag. 3.00, 7.00, 9.30 uur. Metropole-Tuschlnskl: „Lady sings the blues." 14 Jr. dag. 2.00, 8.00 uur; zo. ook 5.00 uur. Odeon: „The killer," 18 Jr. dag. 2.00, 6.45, 9.15 uur; zo. 1.45, 4.15 ,6.45, 9.15 uur. Olympla: „The party," a.l. dag. 2.00, 8.00 uur. Passage: „The getaway," 18 Jr. dag. 2.30, 7.00, 9.30 uur; zat. en zo. 1.30, 4.00, 7.00. 9.30 uur. Rex: „Begrafenis met dodelijk afloop," 18 Jr. dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30, 9.30 uur; zo. vanaf 1.30 uur. 7.00, 9.30 uur. Studio de Luxe: „Frank en Eva," 18 Jr. dag. 2.15, 7.15. 9.30 uur; zo. 1.30, 4.00, 7.15, 9.30 uur. Studio 2000: „Schreeuw zonder ant woord." 18 jr. dag. 7.30, 9.45 uur (dins dagavond besloten voorsteling). De Uitkijk: „The hireling." 14 jr. Dag. 2.30, 7.15, 9.30 uur; zo. 1.45, 4.00, 7.15, 9.30 uur. THESSALONIKI Voor Neder land was het Tweede Internationale Filmfestival in Thessaloniki geen succes. Door een technische moeilijk heid liepen beeld en geluld van de (niet officiële) Nederlandse inzen ding ettelyke seconden a-synchroon. Dat was vooral hinderlijk omdat het produkt van de Nederlandse t.v.-fil- mer Robert Klinkert „Ach, een zon nebloem', ln hoofdzaak gestond uit monologen van de Amerikaanse dichter Allen Ginsberg en de min of meer hippe figuren die hem omring den. Klinkert, 35 Jaar, had de film gemaakt voor de Westduitse televi sie. De film werd bijna van het doek gefloten, Klinkert zelf was niet aan- Confrontatie Het Filmfestival in Thessaloniki is vooral opmerkelijk door de deelne ming, eigenlijk confrontatie van ver schillende ideologieën. De meeste be langstelling ging daarom tot nu toe uit naar wat de grote mogendheden te bieden hadden. Amerika trok op de openingsavond belangstelling met „Godspell" van David Green, zondag kreeg Rusland alle aandacht voor de science fictionfilm „Solaris", een wat mystieke variant op „An odyssee in space", zoals Amerika dat enkele Ja ren geleden op de markt bracht, en dinsdag heeft men met veel belang stelling kennis genomen van een Chinese documentaire over vondsten in een tweeduizend Jaar oud graf en een lange film „Het Rode Vrouwen- detachement". De laatste film is een ADVERTENTIE Argenla" Super Lux: de lamp mei 30% meer lichl op tafel voor dezelfde siroomkosten gefilmd ballet dat het aandeel der vrouwen weergeeft in de vestiging van het nieuwe China. Van de so cialistische landen oogstten de in zendingen van Tsjecho-Slowakije, Hongarije en Roemenië tot nu toe veel lof. De Duitse Bondsrepubliek presenteerde zich met een film „De stof voor dromen", een verhaal over de spionage tussen Oost en West en spelend in de atmosfeer van de op sensatie drijvende grote geïllustreer de weekbladen. Amerika gaf Thessa loniki verder de eer van de wereld première van "Ounce upon a scoun drel', een speelse film over de ver wikkelingen tussen een grote here- boer en een landarbeider, die beiden dezelfde dorpsschone begeren. De maker, James Elliot, zei in een toe lichting op zijn film dat hij er mee waar wilde maken dat hij sex, sen satie, en geweld moe is. Frankrijk trok een volle zaal met „Nacht in Amerika" van Francois Truffaut. Israël Tot de kleinere naties die met kor te of lange films aan het Festival deelnemen behoren Spanje, Cyprus, Iran, Bulgarije, Turkije en uiteraard Griekenland zelf. Israël was woens dag aan de beurt met „De Gluur ders". De Arabische landen zijn in Thessaloniki niet aanwezig. De Is raëlische zaak heeft de sympathie van de Grieken. 4 Het Griekse publiek is 'ook tij dens de vertoning van de films) gul met applaus. Gul, zowel als het gaat om waardering te laten blijken voor de wijze van verfilming als wanneer het gaat om situaties of uitspraken waarmee men het eens is. Dat valt nog wel eens op by de vertoning van films uit socialistische landen. De talrijke in en om Festivalgebouwen aanwezige politiemannen reageren niet. Simon van Collem die een fraaie volle baard heeft laten groeien en filmactrice Willeke van Ammelrooiy treden zaterdag avond op in het film-quizpro- gramma "Voor een briefkaart op de eerste rang". (Foto links) CAMBRIDGE (Massachusetts) (AP) De film „The last tango in Paris" van Bernardo Bertolucci is door de Harvard University Lampoon, een humoristisch tijdschrift, tot slechtste film van het Jaar uitgeroepen. Volgens de Lampoon scheelde het maar weinig of „The last tango in Paris" zou zijn uitgeroepen tot de slechtste film van de eeuw. Maar deze onderscheiding werd toegekend aan „The poseidon adventure". Een aantal andere films die vol gens Lampoon ook tot de slechtsten moeten worden gerekend waren- ..The candidate", „The getaway" „Sounder. Deliverance", „What's up doc ,X>e mkn van La Mancha" en „The man". De Kirk Douglasonderscheiding voor de slechtste acteur van het Jaar ging naar Robert Redford voor zyn optreden in „The candidate" „,AU, Mac^aw kreeg de Natalie Wood-onderscheiding voor dc slecht ste actrice van het Jaar voor haar prestatie in „The getaway

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 13