ïF EN TOE BEN IK EEL ERG ONZEKER' of Gabriel Marcel overleden ...e/7 gisteren programma] randstad uitzendbureau mum TV morgen] geen mens om mijn 'roerselen bloot te leg- *Pleuni Touw aamvam- uurtje later borrelt er lit dat zaeltje naar be praat over haar zoon over opvoeden van lil wanneer zij toch op jaat haar karakter ren. iivee dagen na die ver kritieken, die het wat minder" van de "rthuro Corso troffen. kwam er zelf nog Vijftig voorstellingen en met haar, haar Metsers nog voort ïerpende kritieken op lebben onderling veel lecht als de kritieken het stuk nou ook weer in in. Dat is voorbij", ia wil er verder liever raten. „Vroeger zat ik Itieken in. Dat is voor- jer Marcel Kerkhof zei: eeti menselijk interview Nu eens niks over teoh- eelpraat". Aanleidingen tt Pleuni Touw heeft de n van de gezelschappen toert nu free-lance door 'ofiterend van de hausse is losgebarsten en illicht een filmrol. In irking, die de AVRO Couperus' .Stille straks te zien zijn irk wacht. vaag hoor, maar dat wel spannend. Ik dacht tan ik niet tegen hé. Die wel werk of geen werk, lt mee". a zij aanvankelijk deel- ex-man Jaap Binnerts d door een aantal pen- hobby van haar ex- den. De klokken wijzen niet meer 't Juiste uur er nog, ze staan stil. na het uitwisselen van grapjes: „Af en toe ben i onzeker. Over het op- myn kind bijvoorbeeld, mijn werk, maar niet als een beslissing heb geno- ta ik er ook voor", espreken we do vraag; wat ben je voor 'n type? Er rollen wat cliche's uit, die op de lachspie ren werken. Pleuni zegt: „Ik denk dat de men sen me geen actrice-type vinden, maar een gewoon mens. Nogal opeti, vrolijk en oppervlakkig. Hugo Metsers: „Volgens mij ben je een heel aardig type". Pleuni: „Ach nee. Ik vónd dat zo moeilijk hé; over Jezelf praten. Daar krijg ik zo'n uitgekleed gevoel van. Interviews helemaal. Vroeger bij de gezelschappen, deed ik het praktisch nooit. Wel eens een bab beltje over het stuk waar je in stond, maar verder. Ik geloof wel, dat het nu nodig is. Als je free lance bent heb je af en toe inter views nodig. Het hoort er dan meer bü". Omdat het erbij hoort komt het ge- srpek toch een beetje in de tijd te recht voor 1962 toen zij in Rotterdam haar toneel carrière startte. „Aan het toneel. Daar heeft bij mij nooit twijfel over bestaan. Na de mms heb ik van alles gedaan. Kin derleidster, iets op kantoor achter een telmachine en verkoopster bij een sporthuis. Lachen was dat. Als er iemand om een ijshockey- puck kwam wist ik niet waar ik het zoeken moest. Ik ben helemaal geen sportief type Wist ik veel. Tenslotte belandde ik toch op de toneelschool. Logisch dat ouders er een beetje vreemd tegenaan kijken. Er heerst toch altpd nog een raar sfeertje om ons wereldje. Maar die terughou dendheid was snel over. Well ja, een leuk opgeruimd gezin hadden we. Daar ging warmte vanuit". WARMTE Op dit moment kijkt ze naar de pnut van haar schoen. „Die warmte en ook die veiligheid zou ik mijn kind ook willen geven. Dat valt in dit vak niet mee. Het gaat allemaal perfect als er niks aan de hand is. bcüt vak niet mee. Het gaat allemaal perfect als er niks aan de hand is. Maar is 'ie ziek, dan denk ik; ver domme, daar sta je als werkende vrouw. Want zo is het hoor. Het pu bliek denkt misschien actrices, een luxe leventje. Vergeet het maar. Waar vind je een oppas. Je kunt niet zeggen, mijn kind is ziek, dus ik werk vanavond niet". Ze betrapt zichzelf erop, dat ze zich een beetje bloot geeft. Maar gas te rugnemen doet ze nog niet. „Tjade is een ontzettend leuk kind. Toen hij drie jaar was kwam hij al 's mor gens aan mijn bed: moeder moet je repeteren; moet je spelen. Hij wilde het gewoon weten, dan regelde hij zelf zijai dag wel". Tjade is een belangrijk deel van haar leven. „Om hem ben ik ook gaain free-lancen. Ik wilde gewoon meer tijd hebben voor mijzelf. Alles is beter dan 'n kind naar een kost school of zoiets. Je wilt het toch zelf in de hand houden die opvoe ding. Het is moeilijk. Je zou he geen agressie of streberigheid willen bijbrengen. Maar hoe doe Je dat? Ik ben niet snel .tevreden over mijzelf. Kritisch op wat ik doe, „thuis en in mijn vak". Dan realiseert zij zich: „Ik heb al tijd zo mijn best gedaan. Mij echt uitgesloofd. Dat verleer Je niet. Dat houd Je in Je. Ik heb nooit spijt ge had van de dingen die ik heb ge daan Misschien is dat minder een verdienste, dan kortzinnigheid. Maar ik heb ook leren accepteren dat je bepaalde dingen minder goed kan'.' Zoals? „Musicals bijvoorbeeld, ik weet, dat ik daar niet moet begin nen". Waarom is ze eigenlijk uit het ge zelschap (Globe) weggegaan? „Meer tijd voor mijzelf. Dingen doen die Jezelf leuk vindt. Misschien ben ik ook geen gezelschapmens. Bovendien heb ik het gevoel, dat voor de din gen die ik doe de verantwoordelijk heid meer bij mijzelf is komen te liggen. Het toneelstuk waar in je staat, daarover draag je meer ver antwoordelijkheid. Anders ligt die bij het gezelschap". Je bedoelt ook in commercieel op zicht? „Ja ook. Als het een succes is, is het goed voor ons. Als het flopt ben je er sterker bij betrokken". Bij de vrjj produkties in het thea ter zoekt men -vooral naar een rolbe zetting die publiek trekt. Voelt ze zich zelf ook zo'n publieks trekker? „Weet ik niet. Dat maakt het pu bliek uit. Ik doe graag tv-werk. Dat geeft je automatisch eem bepaalde populariteit, maar aan de andere kant, het publiek vergeet ook snel. Kijk, en ik behoor niet tot de groep carrièremakers. Ik heb nooit staan dringen om op de buit te komen. Tot nu toe is alles naar mjj toegeko men". En ze mist het gezelschap niet? „Nee. Een gezelschap geeft natuur lijk een bepaalde band, dat kan fijn spelen zijn, omdat je steeds met de zelfde mensen bezig bent. Dat was ook zo belachelijk aan de kritieken op „Steel wat minder". Ze schreven de bezetting is bij elkaar gezocht. Dat is mog al duidelijk, want het zijn allemaal free-lancers. Die moet je bij elkaar brengen". TELEVISIE Wat doet ze liever toneel of tv? „Er is geen liever. Het zijn twee to taal verschillende dingen. Op het toneel ben Je lekker fysiek bezig. Voor tv moet je je hersens gebrui ken. Denken waar staan de came ra's en zo. TV is natuurlijk zalig om te doen. Je kunt het terugzien, daar krijg je op toneel nooit de kans toe. Fouten herstellen kan ook. Als ik mijzelf terugzie, zie ik zoveel fouten. Ik zie nooit het grote ge heel. Je let alleen maar op Je fou ten. Toch leerzaam hoor". Merkt ze veel van kennissen in haar vak of staat ze een beetje buiten het wereldje? „Ik ben nogal gereserveerd in mijn privé4even Ik weet het niet. Bo vendien ben ik niet zo explosief als het misschien wel lijkt. De tijd van haat en nijd lijkt me ook een beetje voorbij". Hugo Metsers: „Nou, nou. Pleuni: „Ach ja er gebeurt altijd wel eens wat. Maar ik heb nooit het gevoel gehad, dat ik iemand een bepaalde rol misgunde en omge keerd heb ik ook niet het idee. De tijd dat vrouwen bij het toneel op eikaars jurken trapten, op het mo ment dat je opmoest, is voorbij". Hugo Metsers: „Ze hebben mij wel eens pootje gelicht". Tot zover de voorzichtig aangestipte zielsroerselen van Pleuni Touw, free lance actrice, 34 jaar. ADVERTENTIE »A I i Randstadposter, is als I ^STLL eëp UcRaaió zonder ziet PARIJS De filosoof roman- en toneelschrijver Gabriël Marcel is gis teren dn zijn Parijse woning op 83- jarige leeftijd aan een hartaanval overleden. Tot zijn wijsgerige werken, die christelijk existentialistisch worden genoemd, behoren "Le journal me- taphysique", "Etre et avoir", "Du refus a l'invocation" en "Presence et immortalite". Ook in zijin toneelstukken behan delt Marcel, die in een onkerkelijk milieu opgroeide en in 1929 rooms- kiajtholiiek werd, meestal religieuze en sociale thema's. Tot zijn stukken die het grootste succes hadden, behoren "La soif" 1938), 'TEmissaiire" (1945), "Uu homme de d'ieu" (1949) en "Roane n'est plus dans Rome" (1951). Gabriël Marcel werd 7 december 1889 als zoon van een diplomaat Sn Parijs geboren. Voordat hij naam maakte als wijsgeer, schrijver en cri ticus was hij als leraar filosofie werk zaam. De wijsgeren Kierkegaard en Jaspers hadden grote invloed op hem. De Academie Framcaise verleende hem al in 1948 de grote literatuur prijs. In 1958 ontving hij deg rOte nationale prijs der letteren, in 1964 de vredesprijs van de Duitse boek handel, In 1968 de grote literaire prijs. In 1958 ontving hij de grote ADVERTENTIE so Minuten klaar} l ^-><X) KNIP UIT? Antilliaanse dansgroep naar Leiden DEN HAAG/LEIDEN Een An tilliaanse folkloristische dansgroep "Grupo Folklorico Nos Antillas" maakt deze maand een toernee van twee weken door .Nederland. Het ds de eerste folkloristische dansgroep uit de Nederlandse Antillen, die Neder land bezoekt. Het programma bestaat uit een groot aantal nummers die een beeld geven van de danskunst op die Antillen. Oe Antilliaanse dansgroep geeft op 18 oktober een voorstelling in het Kreatief Sentrum ia Tuiden. '(groene Rösti) Wat Rösti precies is? Een nieuwe basis voor lekker eten: hele slimme voorgebakken en ingevroren aardappelsnippers volgens zwitsers recept. Uw diepvrieswinkelier heeft het. Rösti gaat zo uit de ijskast de koekepan in. Frituren? Is er niet meer bij. Rösti staat in 5 minuten op tafel. Een lekkere afwisseling op de gewone aardappel. Net als macaroni ideaal om er een komplete maaltijd van te maken. 1 Let wel, in maximaal 20 minuten. Bijvoorbeeld Groene Rösti. (voor 4 personen) Nodig: 3 pond andijvie, 500 gram vetgerookt spek in dobbelsteentjes. V 1 Bak het spek in Téfalpan op een zacht vuurtje uit. Afscheppen. Bewaar wat van het vet. Zet daarnaast de andijvie op met zout. Na 7 h 8 minuten afgieten. Laat in lege koekepan wat boter of margarine smelten. Een zak Rösti in pan laten glijden. 2 Vi minuut laten bakken met deksel op pan. Dan Rösti met vork aandrukken. k Leg de andijvie erop, samen met de kaantjes en wat vet. Roer het op het vuur nog even door elkaar. Alles wordt weer lekker warmEet smakelijk. P.S.: Een leuke Rösti-receptenposter is gratis te bestellen bij: Aviko b.v.. PrinsenwègTó. Hoog Keppëj, tel. 08348-641 NEDERLAND I 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 19.05 De Stratemakeropzeeshow (VARA) 19.25 Daar komen de schutters, filmserie (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 De Onedin Ljjn, tv-serie (VARA) 21.10 2 voor 12, quiz (VARA) 21.55 Achter het nieuws (VARA) 22.45 Multatuli en de Godsdienst (VARA) 23.00 Journaal (NOS) 23.05 Samenvatting Algemene Beschouwingen 2e Kamer (NOS) NEDERLAND H 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Voor Achten, KRO's Praatuur (KRO) Hans van Willigenburg ontvangt binnen- en buiten landse gasten met wie hij een kort gesprek zal hebben hebben ter inleiding van hun optreden. 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Met een kinderwagen de woestijn in, wetenschappelijke film uit de serie Gamma (KRO) 21.10 Oorlog en Vrede, tv-serie (KRO) 21.55 Waar gebeurd, verhalen (KRO) 22.20 Journaal (NOS) 22.25 Spaans-les 13 (TELEAC) 22.55 Dammen (TELEAC) Toen een sportredacteur van een Amsterdamse krant zon dagnacht de ongebruikelijke aanblik moest verwerken van enkele redacteuren-buitenland die nog druk zaten te tikken aan hun verslagen van de oor log in het Midden-Oosten zei hij vol begrip: „Dat is nu hun Europa Cup. Ook de actualiteitenrubrieken op de televisie (voor zover voorradig) maken die indruk van verhoogde paraatheid en koortsachtge activiteit. Zoals altijd als het om calamiteiten gaat, blijken niet de televisie en de radio de media te zijn die de snelste informatie ver schaffen, maar de telefoon. Het aardigst was het verslag van Bernard Person vanuit de Ver enigde Naties in Televizier Ma gazine. Hoewel Ria Bremer hem gezegd had dat hij recht streeks in de uitzending zat, begon hij eerst op gewone toonhoogte met haar te praten, onthulde dat hij een praatje van 2 minuten klaar had lig gen, en begon dat vervolgens (na een verzoek daartoe) op een andere voorleestoon voor te dragen. Toen hij daarmee klaar was, informeerde hij weer op zijn eigen praattoon of Ria dacht dat men er nog ge bruik van zou kunnen maken Het is al rechtstreeks uitgezon den, antwoordde zij. De oude heer Person vermoedelijk dan kend achterlatend, dat hij de verleiding had weerstaan met haar een flirtation over de oceaan te beginnen, bij open microfoon. Het heeft verder weinig zin te melden wie wat zei in Televi zier Magazine en Hier en Nu, temeer niet omdat de berichten nog zo tegenstrijdig zijn (is de wereld tegenwoordig wel zo klein als we denken?), dat ie dere mening min of meer op speculatie berust. Voldoende zij te zeggen dat zowel de NCRV als de AVRO er uithaalden wat er in zat. Omdat het leven in Nederland intussen gewoon doorgaat, kre gen we gisteren van de NCRV ook de eerste aflevering van Boerin in Frankrijk te zien. Aan de hand van deze eerste proeve geloof ik, dat het landelijk succes van Bart je met deze serie niet geëvenaard, misschien zelfs niet benaderd zal worden. Daarvoor klopten sommige kleine dingen niet, voor het gevoel althans van de kijker die wist dat hij een recht-toe-recht-aan-verhaal kreeg voorgeschoteld. Als ik een <-ezin van drie per sonen per trein zie emigreren naar Frankrijk, en ik consta teer dan dat zij lege koffers in hun hand hebben om vooral maar niet moe te worden tij dens de opnamen, dan is een deel van de illusie al verbro ken. Als boer, boerin en zoon tje dan bij hun nieuwe, afge takelde Franse huis arriveren, wil het er bij mij niet in dat moeder in haar eentje het huis binnengaat en dat gaat ver kennen, terwijl vader en zoon buiten nog even van het mooie weer blijven genieten. Ik kan me ook niet voorstellen dat de boerin pas een kast met allerlei rotzooi ontdekt, als haar man inmiddels al zoveel werk op het land heeft verzet dat hfj het hooi al bezig is binnen te halen. Het zijn alle maal futiliteiten, maar zodra je ze als kijker opmerkt worden het weerhaakjes die de waar dering voor het werkstuk be moeilijken. Roger Coorens in de rol van de boer lijkt me overigens een goede keus. Aan Lia Dorana als de boerin moet ik nog even wennen. Eerste in drukken zijn bij series altijd misleidend, de gewenning heeft dan nog geen kans gehad zich in het brein van de kijker te nestelen, dus mijn eerste oor deel is voorbarig. NICO SCHEEPMAKER AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojour naal. 18.21 De Chinese Hemelbestor mers. 18.40 (S) Ork. en ensembles uit de Regio. 19.05 Tout a toi: inf. progr. uit Parijs. 19.30 Vanavond: muz., vrolljkh. en verstrooing. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 22.50 (S) Licht instrument, kwartet met zang- sollste. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II KRO: 18.00 (S) Dansmuz. uit de 16e eeuw. 18.19 Ultz. v. d. PPR. 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Progr. voor- besch. 19.00 (S) Zin muz.: amateur- progr. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. KRO: 20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15 Anit-Strawlnksy, radiofonische montage. 21.30 Louis Couperus H. langs die lijnen van geleidelijkheidkol. 22.30 (S) Radio Kamerork. en strijk trio: mod. muz. 23.00 Strip: dinsdag avondkrant over boeken. 23.10 (S) Eindh. Barokensemble: mod. muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag niet eten. VARA: 19.00 Nws. 19.02 Popre- constr. 20.00 Nws. 20.02 (S) Nashville. 21.00- Nws. 21.02 (S) Jazz en Blues. 22,00 Nws. 22.02 (S) Tom Blom in uw radio. 22.55 Med. 23.00 Nws. 23.02 (S) Wachten op middernacht. 24.00 Nws. 0.02 (S) Aad Bos. (0.55 Nws). 2.02 (S) Willem van Beusekom Kees van Maasdam. 5.02-7.00 Hans Ham burger. WOENSDAG 10 OKT: HILVERSUM 1 VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Akt.show (VPRO: 7.54 Deze dag; 8.00-8.11 Nws.) 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio weekblad. 11.00 Nws. 11.03 V.d. kleu ters. 11.15 Melodieënboeket: licht muz.progr. 12.00 Vollenhove-Centr. gesprekken. 13.00 Nws. 13.11 Dingen v.d. dag. 13.25 (S) Een middagje stoomradio: progr. vol goede jeugdher inneringen. 16.00 Nws. 16.03 (S) Bekbroed'ers. 17.06 (S)' VARA-Dans. ork. en solisten. 17.30 (S) Mefcrop. TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt- Soos: gevar. progrm met 7.30 Nws; 7.41-8.00 Aktua; 8.30 Nws en 8.36-8.45 Gymn. v.d. huisvr. 10.00 (S) Kabou- tertljd. 10.30 Nws. 10.33 IS) Sphinx: progr. v.d. vrouw. 11.30 Aktua. KRO: 11.45 Bejaardenprogr. 11.55 Med. 12.00 (S) Van twaalf t.ot twee: KRO's pau- zeprogr. met 12.26 Med. t.b.v. land en tuinb.; 12.30 Nws; 12.41-12.50 Echo en 13.00-13.05 Raden maar 14.00 Huisbezoek: praatje. NOS: 14.10 Onder de groene linde: oude liedjes en balladen. 14.30 (S) Aspekten v.d. kamermuz. 15.30 Nws. 15.33 Spiegel van Duitsl.: inf. en muz. uit de BRD. 16.00 Meer over minder: de Stem v.d. sprekende minderh. 17.10 Overheidsvoorl.: Samenwerk. Met ontw. landen. 17.30 Nws. NCRV: 17.32 (SI £Utf ft» Mk HILVERSUM III AVRO: 7.00 Nws. 7.02 Steevast. (8.00 Nws; 8.02-8.05 Radiojournaal). 9.00 Nws. 9.03 De negen-uur-show. 10.00 Nws. 10.03 (S) Arbeidsvitaminen (11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.03 Radio- Journaal. 12.06 (S) Zet 'm op. (13.00 Nws.) 14.00 Nws. 14.03 De hit-visser: top-pop. 15.00 Nws. 15.03 Cees van Zijtveld. (16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.03 Radiojournaal. 17.06 Postbus 700: verzoekpl.progr. Nederland I NOS/NOT: 10.4511.36 Schooltelevisie KRO: 17.0017.45 Kinderprogramma. NOS: 18.45 (K) Ti-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journaal. 19.05 (K) Van gewest tot gewest. 20.00 (K) Journaal. Politie ke Partijen: 20.20 Uitzending van de Christelijk Historische Unie. 20.30 (K) Staatsloterij. NOS: 20.35 (K) Blaffen tegen de maan. TV-spel. 21.55 (K) Pa noramlek achtergrond informatie, over aktuele gebeurtenissen in blnnen- en buitenland. 22.20 Studio Sport. 22.45 (K) Uitzending Stichting Socutera. NOS: 23.00 (K) Journaal. 23.0524.05 Samenvatting algemene beschouwin gen 2e Kamer. Nederland II NOS: 18.45 (K) Ti-ta-tovenaar. 18.56 (K) Journaal. KRO: 19.05 (K) Anna d?r™nl,ng VBn s,am- tv-fllmserle. (1). IKOR-KRO/RKK: 19.30 (K) Ken merk: de wekelijkse lnformatlerubr. over kerk en samenleving. NOS20 00 (K) Journaal. KRO: 20.20 (K) Studio vrij: verpozende ^formatie over vrije tijdsbesteding en Zelf Doen. NOS: 22.0522.10 (K). Journaal. DUITSE TV DINSDAG 9 OKT. DUITSLAND I ar,e£mpr?f™ £PR: 930 Sesamstrasse r Der seohtse Erdtell: Die Insel Fehmarn. 18.30 act. 18.46 Zand- mann. 18.55 Nordschau-Magazln 19 26 Hamb. Transit. 19.59 Progr. overz WDR: 9.3010.00 Zesamstrasse (109)! 18.00 Nws uit Noordr.-Westf. 18 05 Kinderprogr. 18.15 uit de USA: Sprung aus den Wolken 18.40 Hier und Heute. 19.20 Hamb Transit 20.00 Journaal en weerber 20.15 Eind Platz fur Tlere. 21.00 Verschollene Schriften. 22.50 Journaal, comm en weerber. DUITSLAND 11 18.26 Die Follyfootfarm 19.00 Jour naal en akt. 19.30 Verwandte slnd auch Menschen. 21.00 Journaal. 21.15 Deutsches aus Oost und West. 22.00 Die Elnen und die Anderen, doe. StuOO i*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5