OPMERKELIJK INITIATIEF VAN ZENDING Margot ziet de show Kerkdiensten Leiden en omgeving PAGINA 4 CS9BB3691& ZATERDAG 6 OKTOBER Na de tweede wereldoorlog zit men in de kerken van ons land ergens verlegen met het zendingswerk. Dit doet zich trouwens niet alleen in ons land voor, maar in alle landen waar de kerken een vooraanstaande plaats hebben ingenomen bij het werk van de ver kondiging van het evangelie in landen waar men dit niet of nauwelijks kende. Die landen van waaruit zending bedreven werd waren, op enkele uit zonderingen eia, oorlogvoerende lan den en als er iets in tegenspraak is jnet het brengen van de blijde bood schap, dan is het wel het grijpen naar de wapenen en de strijd om de macht op leven en dood. Ga dan maar eens liet evangelie verkondigen in Afrika, waar de stammen-oorlogen tot het le venspatroon hebben gehoord en ga dan maar eens vertellen aan de hand van het evangelie dat zij in vrede moeten leven. Deze moeilijk heid was er ook reeds na de eerste Wereldoorlog. ~)aar komt nog iets bij. Vroeger s^ak men van christelijke volken. Of men dit toen terecht of ten on rechte deed, laten we buiten beschou wing. In ieder geval is, sedert de tweede wereldoorlog de ontkerkelij king toegenomen. Bij iedere volkstel ling neemt het percentage van hen die opgeven dat zij tot geen kerk wil len behorend toe. En hoeveel rand- kerkelijken ziin er niet die voor zichzelf aarzelen of ze nog wel tot een kerk willen behoren. Zoals het ln ons land ligt, ligt het ook in' de andere landen van West-Europa. Vandaar dat we uitspraken kunnen verwachten als: „Europa is niet min der zendüngsgebied geworden dan an dere werelddelen. En het is nog een büzonder zwaar terrein ook!" Na die tweede wereldoorlog is de vraag dringender geworden fze was ook reeds vóórdien gesteld) of de ker ken met hun zendingswerk wel op de goede weg zijn geweest. Zij gingen er te vanzelfsprekend van uit dat zij het waren die iets te geven hadden. Op de zendingsterreinen mocht men ontvangen van hun geestelijke rijk dom. Naar ons model werd in de landen overzee dan ook alles ge formeerd. Nu komen er vragen op over die geestelijke rijkdom. Gezien alle gebeurtenissen is men daarvan niet meer zo zeker. Men is in de kerken gaan beseffen dat, wil men het zendingswerk voort zetten, dit niet kan gebeuren zonder de missionaire inzet van kerkn op de vroegere zendingsterreinen. Zelfs komt de gedachte op, en ze is zeker na de wereldzendingsconferentie in Bangkok in zendtogskringen gemeen goed geworden, of er vanuit de jon ge kerken niet zendelingen moeten worden gezonden naar onze landen. In ieder geval mag men in de zen dende kerken wel weten dat zij niet alleen meer hebben te geven, maar dat zij ook bereid moeten zijn te ont vangen. De vorige week waren we in de Gelderse Achterhoek. Op ons logeer adres hoorden we iets van een nieu we zendingsactiviteit in dat deel van ons land. Onze gastvrouw was al jaren lid van de plaatselijke zen dingscommissie en vertelde dat het zo moeilijk was de gemeente werke lijk te interesseren voor het zen dingswerk. Vroeger was er meer di rect contact, doordat de zendings arbeiders die middenin het werk za ten, geregeld hun brieven schreven, en in de tijd van verlof met de ge meente zelf in aanraking kwamen. Dat is nu niet meer zo, omdat zij, die vanwege de kerken worden uitge zonden, praktisch allen werken bij de opleiding van predikanten en an dere kerkelijke werkers in de Jonge kerken, die zelf beslissen wat er ge beuren moet. De zendingsbelangstel ling nam af en een kerk zonder zen ding is toch eigenlijk geen kerk. Nu was er, zo vertelde zij, in de zen dingscommissies in Oost-Gelderland ineens nieuw leven gekomen door de overkomst van een zekere Robert Fokoua uit Kameroen, die een Jaar lang de gast was geweest van de ge meenten in de Achterhoek. De beide classes van de hervormde kerk die hier zijn, hadden er aan mee ge daan, maar eveneens gereformeer de kerken in dit gebied. Later zoü- den we er iets meen van horen. Nu woont er in dit gebied een predikant die twaalf jaar lang in het zendingswerk heeft gezeten, waar van de -langste tijd in Kameroen, vandaar dat er die verbinding tot stand was gekomen tussen de Ach terhoek en het Afrikaanse land, dat in 1960 zijn zelfstandigheid heeft verkregen. Hij heeft zich ingezet voor het "tweerichtings-verkeer" en hij heeft het op gang weten te brengen. In zijn verslag zegt hij dat het niet meer dan een "klein begin" is ge weest. Maar de gedachten gaan, na dit succesvolle begin verder. Men wil het hierbij in de Achterhoek niet la ten. De genoemde Robert Fokoua is in zijn land een typograaf. Behalve enkele van de vele talen die er in zijn land gesproken worden, beheer ste hij ook het Frans en sprak een enkel woord Engels. Allereerst was nodig een ciu^us van drie maanden op het taleninstituut in De Bilt, waar aan vreemdelingen op een voortreffe lijke manier onze, nu niet zo gemak kelijke, taal wordt geleerd. Nadien sprak hij Nederlands, "zonder veel missers". Het spreekt vanzelf dat de ze Jonge man in zijn land, naast zijn dagelijks werk, volop in het kerke- werk zat. Op een synode in Kameroen werd ?r sterk de nadruk op gelegd dat we kerkelijk niet meer léven in de ver houding van afhankelijkheid (een gedachte die bij alle Jonge kerken in de vroegere koloniale gebieden te vinden is) en er een wederzijdse uit wisseling moet komen. En zo is het dan gebeurd dat plannen zijn ge maakt en gerijpt, dat gemeenten zich achter deze zaak hebben ge steld, dat 't met de financiën in orde is gekomen en dat Fokoua, na een eerste kennismaking met Oost-Gelder land en na zijn taalstudie zijn eigen lijke rondgang door de gemeenten heeft gemaakt. Bijna onj de andere dag heeft hij, volgens de rapporten die we onder ogen kregen, ergens gesproken, voor jeugdgroepen, vrouwenverenigingen, gemewiteavonden enz. Ook scholen hebben zijn aandacht gehad. Vooral de jeugd heeft zich levendig voor hem en voor hetgeen hij te zeggen had ge- interesseerd. Dit is misschien wel één van de meest verheugende as pecten: dat de jeugd, via deze man uit Kameroen in aanraking is geko men met de betekenis die het evan gelie in een mensenleven en in de sa menleving kan hebben. Toen Robert Fokoua onlangs zijn afscheid nam in de k^rk te Winters wijk (waar hij dit jaar woonde) was deze boordevol, vooral met Jonge ren, die uit alle delen van de Achter hoek waren gekomen. Naar we hoor den is dit 'n buitengewone dienst ge weest, met een geestdrift die nog na klinkt. En waarover heeft hij op al deze samenkomsten gesproken? Vóór ons ligt een rapport van Robert Fo koua dat hij geschreven heeft toen hij ongeveer een half jaar in ons land was en waarin is opgenomen een lijst van plaatsen waar hij ge sproken heeft, met het onderwerp daarbij vermeld. We nemen er en kele van over. Het christendom en de andere godsdiensten in Kameroen. Leven van de evangelische kerk in K. Woningen in K. De eertijd reli gie in K. Op school in K. Samenwer king van kerken in K. De macht van Europa (ln de vredesweek) Het gezicht van Europa in K. de bruid schat en de voorouders. Het leven der vrouwen in K. Doop zending en oogstfeest. Kerst in K. Prostitutie als sociaal probleem enz. Het zijn onderwerpen die met de kerk te maken hebben of daar di rect tegenaan liggen. Hij heeft van zijn land en van zijn kerk verteld, maar daaraan verbonden: "hoe is de kerk levend bij Jou?" "De kerk is hier gewoonte en is voor zijn leef tijd weinig te vergelijken met onze C> Prof. dr. W. Albeda, hoogle raar in Rotterdam en voorzitter van de commissie ontwikkelingssamenwer king van de Gereformeerde Kerken, is de inleider van de landelijke cen trale diakonale conferentie, die op 10 oktober a.s. zal worden gehouden in de Buitensociëteit te Zwolle. Het the ma van deze conferentie is „Diako- naat: zorg om mensen en struc turen". Centraal in dit thema staat de vraag wat de positie van de dia ken moet zijn in een wereld waarin de tegenstellingen zich steeds duide lijker gaan aftekenen. Prof. Albeda zal met name ingaan op de ontwik kelingsproblematiek, op de vragen over werelddiakonaat en ontwikke lingssamenwerking en op de moge lijkheden in ons land. Belangstellen den kunnen zich voor deze conferen tie aanmelden bij het Algemeen Dia- konaal Bureau, Kcningslaan 7 t e Utrecht (tel. 030—514341). kerk (in Kameroen). Men vergeet bijna dat het een werk is van de zending". Maar wat de samenwer king tussen de verschillende kerken betreft, zou hij zijn land ten voor beeld willen stellen. Hij heeft zich gevoeld "één van die verre gekomen is in opdracht van de Heer". Het laatste halfjaar van zijn verblijf in ons land heeft Robert Fokoua bo vendien nog een stage gelopen in een van de grootste drukkerijen van de Achterhoek om zich in zijn eigen vak te bekwamen en zich in te wer ken in de verschillende nieuwe mo gelijkheden die er in deze bedrijven zijn. "Al die aardige mensen doen hun best om mij, alles wat ik graag wil weten, te wijzen, uit te leggen en zelf te laten doen". We hebben en thousiaste verhalen gehoord over het eenjarig verblijf van deze typograaf in ons land. Hij heeft het "tweerich tingsverkeer" aldaar op gang ge bracht en heeft, naar we zo hoorden iets teruggegeven uit zijn jonge kerk van hetgeen zij vroeger uit Europa had ontvangen. Fokoua is een goe de apostel van zijn kerk geweest. Zoals reeds gezegd, wil men het hierbij niet laten in Oost-Gelder- land. Men overweegt nu de moge- likjheid om aan de kerk in Kame roen te vragen voor de tijd van drie jaren een predikant te zenden "die vooral bij jongeren en met Jongeren werkzaam zal zijn in de Achterhoek" Van gereformeerde zijde wordt er Onder de indruk Waarom we er hier iets van ver tellen? Och, allereerst omdat we zelf onder de indruk zijn gekomen van hetgeen we hebben gehoord. Voorts menen we dat dit initiatief in ande re delen van ons land navolging zou kunnen vinden. Wanneer we in het werk der zending er ernst mee wil len maken dat de verhoudingen tus sen de kerken hier en ginds, niet meer zijn die van moeder en doch ter, maar van twee zusters, die el kaar kunnen helpen en elkaar we derkerig diensten kunnen bewijzen, terwille van het evangelie, dan vin den we hier een klein begin van het geen mogelijk is. Laten de zendings commissies, die hier dezelfde verle genheid kennen als dat in de Achter hoek het geval was, er zich eens op bezinnen. Misschien komt er iets dergelijks uit voort. S. J. M. HULSBERGEN BEDANKT RIJNSBURG Ds. J. C. Plaat te Zwolle heeft bedankt voor het be roep dat op hem werd uitgebracht copr de Hervormde Gemeente te Rijnsburg. Woord va» heziimisug Niemand kan ontkennen, dat al les aan verandering onderhevig is. Wat een poosje geleden nog normaal was, is nu vreemd en wat nog niet zo heel lang geleden onmogelijk scheen, is nu werke lijkheid. We leven in een totaal anders wordende wereld, waarin oude vormen niet meer passen, oude normen niet meer regelend werken en oude waarden gedeva lueerd zijn. En dat geldt niet voor een enkel terrein, nee, alles gaat in de molen; wat nog niet bete kent, dat we in een mallemolen terecht gekomen zijn. Het gezin krijgt er mee te maken, het on derwijs, het bedrijfsleven, de ker ken, kortom de gehele samenle ving staat in het teken der veran dering. Moet dat nu allemaal? Ik zou willen vragen: Kan het eigenlijk wel anders? Het is te begrijpen, dat er men sen zijn die het met dit alles ver schrikkelijk moeilijk hebben en het niet bij kunnen houden. Ik de bijv. aan de bejaarden, de men sen, die hun "eigenlijke leven" in het verleden hebben geleefd. Hoe wel, ik vraag mij af, of deze groep Moet het nu allemaal? nu wel werkelijk naar dat verle den zou terugkeren. Ik heb het moeilijker met men sen die christenen zijn e.n alle veranderingen tegen zouden wil len houden en daarom afkeuren en afwijzen. Zij zijn 't die niet in de pas kunnen lopen in dat proces van veranderingen. Ik vind het elke keer weer een ontgoocheling te zien, dat de ker ken zich veelal conservatief op stellen en zich bij de gegeven si tuatie neerleggen, als ware die si tuatie van God gegeven. Eerlijk gezegd begrijp ik er niets van, dat de kerken veelal verstek laten gaan, wanneer de samenleving andere vormen aanneemt. Het is een beetje zielig te merken, dat de kerken (meestal te laat) het been toch moeten bijtrekken. Zie lig, omdat ze ook met dat bijge trokken been op de situatie ach teraan komen. Als het om veran dering gaat, zouden de kerken m.i. voorop moeten gaan, mede de richting moeten aangeven en het tempo moeten bepalen. Immers vanuit 't Evangelie be zien, kan het niet waar zijn, dat een samenlevingsvorm, welke dan ook, van God gegeven is. Het is ook vanuit het Evangelie moeilijk aan te geven, dat een groep mensen uit het verleden, zó veel inzicht heeft ontvangen, dat zij blijvende vormen voorwerk en samenleving heeft kunnen uitden ken en opleggen, 't Oude is in al les onderworpen aan de verdwl] ning, aan de vernieuwing. En c toekomst van de Heer, die gezej heeft, dat Hij alles nieuw z maken is bemoedigender dan hi verleden van mensen, 't verlede dat (ook in de kerken)'1'vol van vergissingen, onbegrip i rechtvaardigheid. De toekom? van de Heer is m.i. meer le ve kiezen dan het verleden van mensen. En 't verrassende is, öa de Heer ons, mensen, betrekt t die vernieuwing, ook al kan de grens tussen Hem en ons hieï bij niet aangeven. Immers Hi maakt mensen, die in Hem gelo ven, tot medewerkers van God. Geloven de kerkleden en kerk leiders dat nog wel? Of hebbe ze het te druk om het verleden bewaren? Men zou, om naar de toekom over te stappen, bekort doen de macht van Jezus, als kerkt f zich alleen maar aan een "geej telijk" toekomstbeeld vasthieldeiB In de bijbel staat een woord va Jezus, waaraan naar mijn nu ning in de kerken veel te wek aandacht is besteed; ««.x. mand doet jonge wijn in oudr zakken, anders zal de wijn zakken doen barsten en de wij gaat verloren en de zakken". Ik heb geen gelegenheid dej i woorden helemaal uit te diepet r alleen dit: elk jaar is er' nieuwe oogst, dus elk Jaar is iE nieuwe wijn. Daarom moet el i jaar nagegaan worden of hir oude materiaal, waarin de wij r voorheen opgeslagen werd, wel voldoet aan de te stellet eisen, zodat ook nieuwe wijn be waard kan worden. Ik vergelijk de wijn met de ssn menleving. Elke keer neemt dil, samenleving nieuwe vormen aaiJi wordt zij veranderd, vernieuwis. of we dat nu prettig en goed vit den of niet. Nu komt op c..o T. vraag af, of wij vormen, normed en waarden hebben, zodat wij i die veranderde samenleving oc. werkelijk kunnen leven. Meeste blijkt het oude te kort te schil e ten. Persen we de veranderend en veranderde samenleving toe in de oude vormen en normei di blijven wij bij de oude waarderin i dan loopt het op barsten uit. l dan gaan de vormen, normen i waarden er toch aan, met de si menlevimg. Nu behoort 't naar mijn menii ic tot de taak der kerken om mensen in die veranderende si menleving de heleende hand bieden. Zij zullen daartoe helw 01 om naar nieuwe vormen, norme v aarden te zoeken om de 'niet Ir.1. we samenleving leefbaar te mak De lezer zal begrijpen dat ik o Q de in het begin gestelde vraaj "Moet dat nu allemaal? woord: Ja, het kan eenvoudiL niet anders. j W. v. d. ZWAAI jo Gerefpred. Leidei Advertentie op haar nieuwe TV. Gewonnen in het Bio-tex Vlekkenfestival. Stuur ook 'n gekke vlek naar postbus 8272, Amsterdam Spelregels op Bio-tex verpakkingen. Lelden Hervormde gemeente - Hooglandse Kerk 10 u. ds. E. M. Pannekoek, 11.45 u. Oecumenische 6tu- cI'Mtendienst. Marekerk 10.30 u dhr J. F. G. Slerat, 6 dr. C. Bezemer, Scheveningen Maranathakerk 10 u. dr. P. Swager- jnan, Voorburg. Koningskerk 10 u. ds. J. A. Eekhof de Jong Vrijz. Hervormden (geen dienst ie Bevrildingskerk). Eglise Wallone 10.30 u. Pasteur D. Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. P. Jehova Getuigen (Hogewoerd 175) 2.50 u. Vest Piritosteri; W. Meijer. Evang.Centrum (Zijlsingel 2) evang. Zijlstra (dinsd. 8 u. t Zijlstra. RK Kerk H. Antonlus (zat. av. 9.30 11 en 12.15 u. Hartebrug 8, 10.45, 12.00 en 6.3( Petruskerk (zat. av u.) 12 en Leonarduskerk (zat. 'av. 7 u.) 10 ui ds. D. W. Koelman, 6 u. ds. C. v d. Bergh, H. Doop. Ichtuskerk: 10 u. ds. L. Boer, 5 u. ds. J. Catsburg, H. Doop. Pniëlkerk: 9.30 u. ds. C. v. d. Bergh, 6 u. ds. D. W. Koelman, H. Doop. Groen v. Prinstererschool10 u. ds. C. Treure. Zeehospitium: 8.45 u. ds. C. Treure. Wijkgebouw „De Hoek- Haagse Schouw (zat. u.) 8.30, 9.3 iv. 7 u.) 9.3 vreugd) 10 u. Avondmaal. Benthuizen Herv. Gem. 9.30 u. ds. Den Dikken, 6 u. ds. Kieskamp te Oud Alblas. Geref. Gem. 9.30 u. leesdienst, 3 u. ds. Honkoop. Bodegraven Herv. Gem. Dorps kerk: 10 u. ds. J. Enklaar,Sluipwijk, 6.30 u. ds. H. J. Smit, jeugdpredlkant. Kerk: Vredeskerk: 10 R. de Vries. 5 u. ds. H. C. v. d Ent. Geref. Kerk Vrijgem. 8.30 u. leesdienst, 3 u. ds. Th. - vrijgem, (Buiten :ong te Leiden. Geref. Kerk f.__ 7 u. ds. D. v. d. Meulen te Wassenaai. Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30 u. cis. J. Bos te Hoofddorp, 7 u. ds. Go- Geref. Kerk 9.30 u. ds. Wijngaar. Sassenhelm Herv. Gem. 10.30 u. dr 1. P. v. Andel te Zoetermeer, 7 u. in gebouw Ontmoeting Open Deur-dienst "I, ds. D. W. Gesink, Winkel, Chr. Geref. ds. E. Slofstra te „k. R. K. Kerk Pancratlus" (zat. 7 u.) 8. 9.30, 11 Koordwijk Binnen Herv. Gem. (In fïï' u e?'BKf1?8W' <zat' 7 u 7'30 Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstr, 19). The English and American Episcopal poraal, Willige-Langerak. Bethlehem- kerk: 9.30 u. dr. Balke (H. Doop), 6.30 sestr.)10 u. Leesdienst, 7 u. ds.' K .de Gier, van Den Haag. (donderdag: 7.30 u. ds. J. Kleppe, van Woerden). „Volle Evangeliegemeente Katwijk," Voorstr. 100, 9.45 u. Soefi-beweging, Universel (kerk voor allen), Sportlaan, Katwijk: 3 u. bijeenkomst voor belangstellenden (H.A.). Nieuwerbrug: Universele eredienst. Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. dhr. J Service Rev. W- van Duuren. 'eugdkapel „De Goede Herder" 10.30 Kerken (Meren- 9.30 u. ds. V. d. Berg (H.A.) 6.30 u. ds. Buitenshuis (H. A. Geref Kerk (vrij- gem) 9.30 en 4.15 u. ds. Feenstra. Ge- leesdienst. Swierts. Den Haag. Geref. Kerk 10 i wijk) 10 u. oecumenische dienst ds v. Bi derbeek. Geref. Kerk Zuiderkerk (Lammen- weg 15): 10 u. ds. Kronemeijer, Katwijk a. Zee. Geref. 6.30 u. ds. J. Vos te Rijn (H.A.). Chr. Geref. Evangelisatiekring: 10 u. eredienst. 6.45 ds. Pijlman Katwijk f u. Jb. Klein Haneveld. Verg. der Ge lovigen: 10 u -- -• verkondiging. Boskoop Herv. Gem. en Rijn Herv. Gem. ilianastr. 10 u, ds. M. _.30 u. ds. P. A. Lefe- ds ber. Kruiskerk Gouwsluls 10 u. ds M. m. Dijkstra. Chr. Geref. Kerk, leesdienst, 3 Huize „Groenhoven": 10 u. dr. Wind. Baptisten gem. (Oude R1Jn) ochtendd. (woensdag 8 u. bijbelstudie Evang. Luth. Gem. 10.16 u. ds. J. Happee. Rem. Doopsgezinde gem. (Lokhorst- fc.uk) 10.15 u. dr. E. P. Meijering. Leger des Heils 10 u. heiligend. 7.30 u. verlossingssamenkomst. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 u Poll. Apostolische Kerk (H. Rijn en ik 24 9.30 en 4 u. (don. 8 u.). Geref. Gem. in Ned. (Koningskerk) 11.30 en 5.30 u. leesd. Zendingswerk Mlddernachtsgr. Zoe- ttrwoudseslngel 21, 6 u. dhr. Van der Keur, (donderdag 7.30 u. bandrecorder- rijkestraat 10 u. ds. P. A. Lefeber, 6.30 u. ds. M. Fokkema. Gebouw Nabij Van l.ennepstr. 10 u. Jeugdkapel ds. J. H. Bogers. Zaal Opstandlngskerk Prinses Marijkestr. 10 u. Jeugdkapel de heer Huitwigsen. Martha-Stichting „Rijn- riroom 10.45 u. ds. J. H. Bogers. Ouds- hoornseweg 10 u. ds. R. Oort. Herv. Sionskerk Hooftstr. 9 u. ds. S. W Ver- 6.30 u. ds. A. Rreure te WeC Geref. Kerk Maranathakerk Raad- huisstr. 10 u. ds. A. Borman. en 6.30 u. Saivatorikerk W. de Zwijgerlaan 10 u. ds Fr. de Jong, 6.30 u. ds. C. v. d. Tas te Boskoop. De Goede Herderskerk Ten Harmsenstr. 10.30 u. ds. G. de Ruiter. 6.30 u. ds. Fr. de Jong. De Bron Rldderveld Troubadourweg 9 u ds. C. v. d. Tas te Boskoop, 6.30 u -Is. G. de Ruiter. Geref. Kerk (Vrijgem. 9.30 u. leesdienst, 6.30 u. ds. Feenstra, Chr. Geref. Kerk Jeruzalemkerk GriJ- Dsnsteinstr. 9.30 u. en 4.30 u. ds. P. Sneep. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooftstr. 240 9.30 u. en 4 u. Leesdlen- sten Baptisten Gem. Triomfatorkerfk Schaaf v. Dordrecht. Geref. Gem. 9.30 en 6 u. ds. A. Bae. Vrijz. Herv. geen dienst. Pinkstergem. 9.30 u. de heer Th. Verwoerd. Verg. v. gelovigen. 9.30 en 5 u. samenkomst lokaal Nieuwstr. 27. Bethel, 9.30 en 6 u. de heer J. Modderkolk. R. K. Kerk (zat. avond 7 u 1 ft 45, 10 en 11.30 u. Ontmoetings- (zat. middag (Snij del wijk). (Hoofdstr.): 10 u. ds. Van Netten, 6.30 u.: Zangdienst. ds. Van Netten. Schep- pingskerk (Van Poelgeestlaan)9 ds. Van Loenen. c A. J. Lensellnk. 7.30 u.) 9, 10.30 e Leimuiden Herv. Gem. 9.30 u. ds. J.. H. de Vree, 7 u. ds. J. Kaal te Nleoiwveen. Geref om. Kerk Oostenkerfk 9.30 u. ds. Jos G. Los, 7 u. ds. F. D. Meijnhardt te Reeuwijk. R. K. Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9.30 en 11.15 u. Lisse Herv. Gem. Grote kerk 10 en 7 u. ds. J. v. d. Velden. Pauluskerk 10 u. ds. H. G. Oostinga. (H.A.). Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. G. W H Peddemors, van Amersfoort Chr.Geref. Kerk 10 gf.ref. kerk) 10. u. ds. J. Bosman. R. K. Kerk (zat. i Zee Herv. Gem. ds. Van Vliet te Waddinx- (Ichtus)lO u. ds. G. v. Estrik te ds. Bouma. R. K. Kerk Noordwijkerhout Herv. Gem. 10 u. u. Kapel St. Bavo 8.15 Valkenburg Herv. Gem. 10 i J. Dijk. Geref Kerk (Vrij- 7 u.), 8.30, 10 e Herv. Gem. (Groene naakt) 9.30 u. ds. T. R. Voorhout. Herv. Gem. 10 u. ds. J. D te Winkel, Geref. Pred. te Sassen- heim 7 u. ds. Hoogenkaimp R.K. Kerk (zat. 19 u.), 9. 10.30, 11.45 en 5.30 u Voorschoten Herv. Gem. (dorps kerk) 10 u. ds. v. d. Schoot (oogst dienst) 7 u. ds. Meijering (HA) Hulp en Heil) 10 u .ds. Verheule (Noord Hofland) 9.45 u. ds. Reedijk (HA) (Rijndijk) 10 u. ds. Meijering (HA) De Werf) 10.15 u. jongerendienst. Geref. Kerk 9 en 1 ds. Goslinga ivrijgem,) 8.30 meentecentrum) 10.30 r Godskerk (zat. 6 u. Noord Hofland 11.3 «emeentecentrum. uerei. ±s.eric (vrij- f)V:_ z ^"7™+ V' oem o Qp I, fie Tiprifiprjc; q n Hiprifit 6.30 u. dhr. A. J. Twigt te Moordrecht, gem.j ö:JU U. as. ueaaens, j u. dienst. np Hoeksteen g.an u ds. W. Verboom, Geref. Kerk (vrijgem. buiten verband), avond 7.30 u. ds. G. Kuyt, zendingspre dikant in west-Irlan).Geref. Kerk (vrijgem.) 8.30 u. ds. K. Deddens, van Rijnsburg. 5 u. ds. Th. Hoff, van Kat wijk/Valkenburg. Geref. Kerk (vrijge maakt buiten verband). 9.30 en 5 u. d£ J. J. Verleur, (H.A.). Oud Geref. Gem. 9.30 en 3 u. Leesdiensten (don- derdagav. 7.30 u. Leesdienst). Aktie Kruistochten Nederland: Maandagav. 8 u. d.s. J. Gravendeel in Welkom, Bondstr. R. K. Kerk St. Agatha Pa rochie (zat.avond 7 u. 10, 11.30 en 7 u. Dependance Poelpolder, (zat. avond 7 10 u 11.30 u. Maria Parochie (zat. av 7 u.) 8.30 u. 10.30, 12 en 5.30 u. H. H. Fngelbew. Parochie, (zat. av. 7 u) 730 u. 9.30 u, 11 u en 6.45 u. loetingskerk 10 u. ds. M. Heymans. vipuwkoon Herv Gem. 9.30 u. ds. .30 u. ds. E. K. Teygeler. Geref. kerk NJeuS°"p H. a "«30 u. ds. G. V. R K. Kerk der Engelbewaarders Dorp (zat. 7 u.) 8, 10 EN 11.30 u. Hoogmade Herv. Gem. 10 u. ds. P. Schoonenboom. R. K. Kerk (zat. 7 u.) 9 en 11 u. Kaag Herv. Gem.10 u. (Jeugd- 1 lenst) ds. Alma. Katwijk aan den Rijn Herv. Gem Dorpskerk 9.30 u. ds. E. K. Teygeler, KK kerk (zat. 5 30 u. (Bonaventura)'zat 6.30, 8. 10 en 11 u. Oudewetering Herv. Gem. 9.30 u. ds. Lalleman. Geref. Kerk 9.30 u. kand. Stoker te Amsterdam, 6.30 u. ds. Has pels te Zwanenburg. Rem. Geref. gem. 10 u. de heer F. H. Fockema Andrea. R. K. Kerk (zat. 7 u.) 8.15, 9.45, 11.30 Rljnsaterwoude Herv. Gem. 9,30 u. ds T. H. Oostenbrug, 7 u. ds. C. J. Baart te Vaassen. Chr. Geref. Kerk 9.30 u Dienst des Woords, 2.15 u. ds. G. Bouw te Scheveningen R.K. Kerk (zat. Klootwijk te Ede, Immanuelkerk: 10 i Geref. Kerk, Kruiskerk, vérloop. Oud Ger Gem Ontmoetingskerk: 8.30 u, 6.30 u. (2 St. Viktorkeri drs. Houtman te Leimuiden, 5 u. ds. rnlngstr. 10 u. en 7.30 u. R. K. St. Bo- nlfaciuskerk (zat, 7 u.) 8.30. 10 Ned. ifoorzang en 11.30 u. Pred. F. Wüst. R. de Vries, 5 u. ds. G. v. Halsema. R. K. Kerk Jan de Doper (zat. 7 u.K^9.30 en 11.15 u. Mgr. Bek- Leimuiden. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords. 2.15 u. ds H. C. v. d. Ent te Katwijk aan Kerk 10 u. ds. J. Vroegindewey, Zee. R. K. Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9, ds. A. Vink, H. Doop. Oude Kerk: 10.45 en 7 u. t.) 7.30, 9.30 en 11.15 u. Rijnsburg Herv. Gem. (Grotc- Kcrk) 9.30 u. ds. C. M. Krijger emr, pred. te Den Haag, 5 u. ds. H. v. Nie) ds. A. J. den Tonkelaar. (Heilige doop; •king van het Kerkkoi den Tonkelaar met medewerking u. ds. J. den zerp: Hét Zesde Gebod). R, K. Kerl< (Bethelkerk) 9.30 u. ds. 1 heer Brouwer, Katwijk,5 u Wassenaar Herv. Gem. Dorpskerk 10 u. Oogstdienst, hr. P. C Taal en dr Th. C. Frederlkse, 4.30 u. ds. J. Vroeg indewey Katwijk Zee. 7 u. ds. A. v Buuren. Kievltkerk: 9 u. Jougdkapej (11 t/m 13 Jr.), 9 u. Jeugdkerk. 10 u. Oogstdienst. ds. J. T. Wier Het kerkgebouw van Rem. Gemeente te Out Wetering. Kooten, Delft. Gebouw Shalom: Jeugdkapel (12-14 Jr.). Deylerhulsi ooit te Den Haag. R. K. Kerk De 30 u. ds. Franken. Geref. Kerk: ds, Los, Leimuiden, 6.30 u. 1 Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u Kaai te Nieuwveen, De Hoef ri r. H. Oostenburg te Rilnsaterwo Geref. Kerk 9.30 u. ds. H. Mulde Amstelveen, 7 u. ds. J. Bos te Am; dienst. R. K. St. Janskerk Zuidbujj weg (zat. 7.30 u.) 7.30, 10 en 11 u Christus Dienaarkerk (zat. 7 u.j 10 11.30 en 6 u R.K Kerk burg (zat. 7 u.) 8.45, 10.30, 12 til Zwammen!a 111 Herv. Gem.K °n 6.30 u. ds. J. Mostert. Geref. .0 u. ds. J. Huizebosch te Woubrt ds. Sj. Tlemersma. R. K. d. Kloot Meijburg. Messias- (zat. 7 u.) 8, 10, 11.30 en 5.30

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 4