„IK BEN DE BIEFSTUK VAN HET FRANSE CHANSON" Drama van de duisternis I ...en gisteren ALBERT MOL STORY Werknemers NOS willen uitstel nachtuitzending Charles Aznavour paar dagen in Nederland tlW^Rrogramma OOIEVAARS STERVEN UIT compacta Speciaal voor uw haar! PONDERDAG 27 SEPTEMBER 1973 NEDERLAND I 18.45 Kïri de clown (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 EO-Kinderkrant 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Albert Hall Concert (E.O.) 21.20 HKS Koers zuid-west. filmdocumentaire over het hospitaalkerkschip De Hoop (E.O.) 22.00 Gat van Nederland (VPRO) Een programma met onder meer Kees van Kooien en Wim de Bie, Emile Fallaux. Jochgem van Dijk. Hugo de Vries. Hans Keiler en vele anderen 23.15 Journaal (NOSf NEDERLAND II 18.45 Kiri de clown (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Daktari, Jeugdserie (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Don Quichotte, tv-film (KRO) Televisiefilm naar het beroemde boek van Miguel de Cervantes over de avonturen van de dolende ridder Don Quichotte de la Mancha, vergezeld van zijn bur gerlijke schildknaap Sancho. die al eeuwenlang beho ren tot de klassieken. Wie kent immere niet de doldrieste aanvaüen van de ridder op de windmolens en zijn gevechten met de zwarte monniken? Allemaal voor z(jn lady Dulcinea.. 22.10 Oorlog en vrede, filmserie (KRO) 22.35 Den Haag vandaag (NOS) 22.45 Journaal (NOS) Twee programma's die elkaar helaas overlapten verdienden gisteravond de meeste aan dacht van de kijker, voor wie een avond zonder TROS niet ?en bodemloze put van ellende is. Dat waren het kostelijke ..beestenkwartet" en het dagje met Marte Röling, beide na tuurlijk niet van zekere pre tenties vrij te pleiten, maar in ieder geval een hele stap in de richting van iets anders te wil len doen dan het voor de hand liggende. Daarvan was de derde en voorlopig laatste aflevering van NCRV's „Denkend aan Hol land" weer een frappant voor beeld. Ook Friesland kreeg een reeks WV-beelden toebedeeld, waar een vals zingend man nenkoor. zittend, staand of lo pend doorheen was geklutst, terwijl rasechte Friezen ais Rients Gratema, Adje Keulen- Deelstra en Anne Vondeling, die nog half-Drent bleek ook. verondersteld werden de lof van Friesland te zingen, wat hun nog niet eens zo goed af ging. De verrassing die „een van die dagen" opleverde, was niet zo zeer de ingelaste hoofdpersoon, pop-art-dochter Marte van prof. Röling, een nogal babbel zieke tante met" vrijblijvende principes in de geest van, eigen kinderen wil ik niet, omdat ik al geniet van de kinderen van anderen". Haar aandrang om het HAL-vlaggeschip Rotter dam met monden te beschilde ren leek op een tijdelijke ob sessie, pasklaar voor dit filmp je. want tenslotte doet Marte Röling ook nog wel iets anders dan dit en zichzelf een mooie meid vinden: ze maakt platen hoezen. postzegels, affiches, glas-appliquè's en modeteke ningen. Wel verrassend was de manier waarop drie andere vrouwen, de cineasten Elze Hooykaas en Elsa Stansfield met compo nisten Delia Herbyshire. dit curieuze portret hadden opge bouwd. Het was namelijk be gonnen om het beeld van de levende stad en zijn bevolking en daar werd Marte Röling in gepast als een toevallig ele ment. Dit stond er ogenschijn lijk los van. maar groeide tot onderdeel door daadwerkelijke inmenging in en commentaar op het incidentele van het stads- en straatleven. Het echtpaar Van der Elsken heeft met deze methode vroeger al opmerkelijke resultaten be reikt: nu leek het echter min der opzettelijk en daardoor spontaner, al gaf Marte Röling daar weinig aanleiding toe. .Het „Beestenkwartet" loonde alle moeite, die de NCRV er kennelijk aan had besteed, ruimschoots. De opzet, te dan ken aan de opdracht die hec Rotterdams Jeugdsymfonie-or- kest aan Juriaan Andriessen gaf en aan de geslaagde uit voering in de Rotterdamse Doelen, lukte voortreffelijk, dankzij ook natuurlijk door de grotere visuele mogelijkheden. De getraceerde inlassen, waar in Peter Vos vreemde beesten door de knappe mimespeler Rob van Rhijn en de luister rijke kostuums en maskers van Lisette van Meeteren tot leven kwamen, deden denken aan het werk van de Tsjech Karei Zeman. En het kwartettende viertal improviseerde er vlot op los met Paul Steenbergen zeer op dreef als de constant wat geirriteerde kaartspeler, afgun stig op het geluk van anderen, en met Adéle Bloemendaal die als gimmick een kolossale eet lust had DONDERDAG 27 SEPT. HILVERSUM I AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojour naal. PP: 18.20 Uitz. v.d. C.H.U. IKOR: 18.30 Kleur inf. en comm. over zaken van kerk en samenleving. NCRV: 19.00 (S) Leger des Hells- kwartier. 19.15 De vrede bij U thuis: 2. Het gezin. 19.35 (S) Veel gevraagde gewijde - '"v Meln~Herz let voller musem. muz. 2135 WKEB.ID, _jppis___ Taize. 21.55 (S) Kerkorgel conc.mod. Sonnenscheln vandaag, rep. klass. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en Nu. 22.50 Raadt eens wie mij redde? Ik. 23.10 (S) Moonlight Cocktail, licht muz. progr. 23.35 (S) Gitaresk de vele facettan v.d. gitaar. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor muz. in vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereld panorama. 18.52 Boekbeepr. AVRO: 19.00 Trepunt. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00 Nws. .20.05 Ra diojournaal. 20.10 (S) Residentle-ork. en solisten: mod. kunstrubr. 23.00 (S) Dichter bij muz.: nieuwe liedjes, chansons o songa. 23.25 (S) Essay progr. waarin over kunst wordt doorgepraat. 23.50 Radiojournaal. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM Hl NOS; 18.00 Nws. 18,02 Joost mag niet eten. TROS: 19.00 Nws. 19.02 (S) U spreekt met Piet. 20.00 Nws. 20.02 (S) Poster. 21.00 Nws. 21.02 (S) Ses- Jun: Jazz en Pop live. 22.00 Nws. 22.02 (S) Hugo van Gelderen Show met o.a. de Nederlandstalige Top Tien. 22.55 Med. 23.00 Nws. 23.02 (S) Tros-Sport-Tij d. 24.00 Nws. 0.02 Ak- tua. 0.10 (S) Jaez-Sir. 0.55-1.0 Nws. Vrijdag 28 september 1978 Hilversum I. 402 m en FM-kanalen. ".*10 AVRO. 9.20 N.O.S. 9.40 AVRO. 12.00 N.O.S. 13.11 VARA. 13.25 N.O.S. 17.00 VPRO. 190O—24.0 KRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek 7.20 (S) Dag met een gaat je. met om 7.55 Verkeersinformatie; 8.00 Nieuws; 8.11 Radiojournaal, en om 8.30 De Groenteman. 9.00 School radio. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind/ pedagogische rubriek. 9.35 Water standen. AVRO: 9.40 (S) Het Radio Koperkwartet 10.00 (S) Voor de ze zuiderburen. 15.00 (S) Zoeklicht op Nederland: reportages en commenta ren uit alle delen van het land. en veel muziek (Om 16.0016.02 Nieuws). VPRO: 17.00 VPRO-Vrijdagrecht streeks programma met politieke ana lyses. reportages. achtergrond-Infor matie en telefonische reakUes. met om 17.00 Aktu&ltteitenrubrtek; 17.55 Mededelingen. Hilversum II 298 m en FM-kanalen. 7.00 KRO. 19.no VPRO. 19.50 N.O.S. 20.00 VPRO. 21.0»—24.0 VARA. KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Baddzverie: klassieke- en moderne muziek (gr). (7.30 Nieuws 7.417 50 Echo). 8 24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek 1 i tuinbouw; 12.30 Nieuws 12.4112.50 missie en zending. 17.10 (S) Lichte or kestmuziek en zangsollste. 17.30 Nws. 17.32 Echo. Hilversum IIL 240 en 298 m en FM- fle. 9.00 Nieuws, ons vaderland: Nederlandse mu ziek. 10.00 Nieuws. 10.03 (S) De muzi kale fruitmand: vereoekplatenprogr.. van en voor zieken. NCRV: 11.03 Zing zing. zing] 12.00 Nieuws. 12.03 Bij Ba rend op de Hollandse toer. 13.00 Nieuws. 13.03 Popcorn. NOS: 14.00 Nieuws. 14.03 De Meurders Methode. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Top-Twen ty I: De AmerlkaanjM hitparade. 16.00 "Jieuws. 16.03 Top Twenty II: De En gelse hitparede. 17.00 Nieuws. 17.03 10.10 (Ged. S) CP"). (11.00 Nieuws; n.tra—it.uö .Ra diojournaal). 11.30 (S) Horlepiep 'n serie programma's over volksmuziek. 11.55 Beursberichten. NOS: 12.00 Blik op de Derde Wereld; informatief pro gramma over on twlkkelings-samen werking. 12.15 Blik op Europa infor matief programma over de Europese integratie. Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzending voor de landbouw. NOS: 12.40 (S) Lichte grammofoonmuzlek 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Dingen van de dag. NOS: 13.25 Toeriamo: toeristische informatie uit binnen- en buitenland. 13.50 van Ta-Ta tot totale taal een rubriek over het leven ln de taal. 14.00 (S) Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance (opn>, 14.35 Spiegel van .06 Postbus 700 zoekplaten progr anima. MADRID De ornithologen en dichters twyfelen er aan of de ooie vaars ooit nog de lente zullen aan- kondigen: de vogelsoort wordt ern- stig met uitsterven bedreigd na de dood van tientallen ooievaars in het reservaat La Donna in Zuid-Spanje. de belangrijkste pleisterplaats van de 1 trekvogels op weg van Afrika naar' Europa. Het wereldnatuurfonds in het1 Zwitserse Morges heeft meegedeeld' dat het plotseling omkomen van de 1 vogels op grote schaal een ernstige" weerslag zou kunnen hebben op de1 Europese fauna, met name op de laat ste ooievaars. „Met Aznavour pratendat lukt niet. Althans vandaag. Vanmiddag nog heeft een jongen van de TROS-radio een inter view met hem trachten te maken. Dat was bepaald geen succes. Maar ja, je bent een vrouw, dus wie weetCharles Azna vour, niet bereid tot spreken, blijkt echter na ruim één uur wachten in het NOS' studiocomplex te Hilversum, waar de TROS-tv die avond "Music All-in" opneemt (uitzending mor genavond) met onder meer de Franse zanger als grote trek pleister, loos alarm. hoef Ik dat ook niet te verwachten". Denkt Aznavour door dit boek, nu ook in het Nederlands verschenen, een groter publiek te krijgen voor zijn platen en optredens? Zijn begeleider: "Dat is niet meer nodig. Zowel oud als jong zijn bij op tredens aanwezig. Er zitten vaak zo'n vier generaties in de zaal". Aznavour triomfantelijk: „Ja, al licht. Ik ben de biefstuk van het Franse chanson. En voor mijn pu bliek, nu ook in Amerika, Brazilië, en Canada (eind oktober toert hij door deze landen), is die biefstuk „Je gaat maar aan zijn tafel zit- nu even het belangrijkste. Het tv- a", zegt Job Maessen van Bar- optreden en de te geven concerten clay Nederland, die de meester zelf gisteravond Amsterdam en van- tijdens zijn Nederlandse verblijf van avond Tilburg) heb ik aan de intro- nog steeds goed eetbaar". (enkele dagen begeleid. Charles Az- ductie van het boek (gistermiddag Maar Charles Aznavour gunt ook navour windt het alllamg best, als gelanceerd) vastgeknoopt". een ander dat étiket. Afstaan zal hij maar even zijn soep op mag eten. Memoires van Charles Aznavour. hij het echter niet. Daarvoor voelt Meer hoeft hij niet, want er moet Is de man, die nog zo'n twintig jaar hij zich nog te fit. nog worden opgetreden E.n als er iets actief wil zijn, daar niet wat vroeg Enthousiast: "Ik heb nu de fiets om dat Aznavour haat, dan is dat wel mee? me in vorm te houden. Elke och- et een volle maag zijn liederen "Ja, ik beschouw ze ook als "ear tend wanneer ik rond een uur of ze- zingen ly memories". Dat boek was overi- ven opsta, train ik twee uur om in Is Aznavour. soeplepelend in een gens niet mijn idee. Ruim een jaar conditie te blijven", regenjas van Engelse snit, dan zo'n geleden belde een uitgever me op Toch lijkt het erop dat Charles zijn punctuele man? met het voorstel. Het bleek een uit- zaken gaat uitbreiden. In de studio Aznavour: „Wat mijn werk betreft, stekend voorstel, waar ik een jaar is ook zijn dochter Séda (26) aamwe- zeg ik volmondig ja. Als afspraken lang in de vroege ochtenduren aan zig. Séda, slank en blond met een en optredens ter sprake komen, dan heb gewerkt. In Frankrijk en in 'n scherp gezicht, is. evenals zoon Pa- ben ik verschrikkelijk serieus". aantal andere landen, waar het boek trick, uit zijn eerste huwelijk. Bij In zijn loopbaan hij verdient al verschenen is, loopt het goed. 't zijn huidige vrouw Ulla heeft Azna- nu al zo'n twintig jaar flink geld met het zingen, heeft een dergelij- ke mentaliteit hem, naar hij zegt, de grote erkenning opgeleverd. Respect Fel: „Jij, en ook veel andere men- )n vragen me vaak, hoe het komt, dat Juist dit persoontje zo'n gewel dige weerklank heeft gevonden met zijn chansons. Nu, dat heeft voor namelijk te maken met het respect, dat ik heb voor mijn publiek. Ik zal nooit te laat komen, te veel eten en taJlslecht gekleed gaan. Drank hoeft optreden ook niet, want juist die twee Scotch kunnen funest zijn. Enwanneer ik werk, slaap ik 's- nachts". Voortbordurend op het thema: „Een chanson zal ik nooit uit de losse hand schrijven. Het kost moeite en t, evenals het ruim twintig Jaar in running blijven, een ijzeren disci pline van Jezelf". Lachend: „Ik heb er ook tijd voor. Ik ben ook nooit bezig met de pro blemen van anderen Heeft Aznavour het wat dat be treft in het vak niet makkelijker dan collega's als Brassens en Leo Fer- i, vaak afgeschilderd als de anar chisten van het Franse chanson? Az- .vour levert geen commentaar, vi- B, of kritiek, en mag dan wel ge- ^u^boekstaafd staan als de man van het grote verwijt, hét blijft tenslot te dé liefde (jij en ik), de ouderdom ook nog een dochter Henri Charrière (boek dat al jaren zoon. goed is voor een miljoenenoplaag), Wanneer wordt gesuggereerd, dat maar gezien het verschil van décor zijn dochter wellicht dankzij hem, ook vrijdag op het Nederlandse scherm te zien is (ze zingt "Pour moi toute seule"), windt hij zich duidelijk op. "Ze is door Jullie tv hier gehaald. Niet door mij. Het was een idee van de TROS. Ik heb er geen bezwaar tegen, maar zal mijn familie nim mer op sleeptouw nemen". Toch is pa Aznavour duidelijk blij met de keuze van zijn dochter. 'Ik vind het fijn wanneer mijn kinderen hetzelfde werk als ik gaan doen. Ar tiest zijn is een fijn vak. Het leert je objectief te worden en het geeft Je tevens een gevoel van vrijheid en ongebondenheid. Ik zal ze het vak eigenlijk niet mee gaan bemoéiem 'HM Het 15 haar zaak". Even later wanneer de opname f jfcjH dochter als eerste Aznavour als sSit- Hl J' '--"'ViiHI stuk optreedt, begiint. verontschuldigt hij zich. Op de studiovloer praat hij ■fe' billik., carrière echt links laten liggen vond dat ze het zelf waar moest maken. pTI j het erop' dat er idee in Haar eerstvolgende uit te brengen LEIDEN Het Leidse theaterpu- ïïjjjjj! in 6lk g6Val d°°r hem ge" bliek krijgt vrijdagavond a.s. iets reven' nieuws te zien: de Albert Mol Story. Het gaat hier om een soort het eventuele haten van de part- Het gaat hier om een soort one-man- AT. er, waar het omgaat. show, waarin Nederlands bekendste \iPHWP A 11 PI TP Snel reagerend: „Noem Brassens beroepsgrapjas wordt bijgestaan i^ACUVVC geen anarchist. Georges, een persoon- door de piailist Tonny schifferstein. Charles Aznavour kreeg gisteren in Amsterdam van de zange res Lenny Kuhr het eerste exemplaar van de Nederlandse vertaling van zijn hoek. aoor ae pianist xunny ocniiiersteu», -pv de cabaretière Corrie van Gorp en de VHll Dill Tl-S h OW rinnspr Marino Al hort. Mol nnp-At.wü- MJ.J.J. 0-lX\_F V lijke vriend van mij, is een ontzet tend vredelievende man. Ferré mag d™ Marino ~/Übm Mol7ónVtwij- Je desnoods opruiend noemen'feid één van de merkwaardigste f i- DEN HAAG De nieuwe André „Wat majn werk aangaat, moet ik n van het vaderlandse amuse- van Duin-show "Dag, dag. heerlijke toegeven, dat de liefde vaak centraal ment met een carrière als bai,iétdan- lach", een produktie van Joop van Btaafc- maak chansons, die nie- ser> fnmspeier, cabar.etartiest en den Ende, gaat op 30 september in mand kwaad doen. Dat maakt Je schrijver achter zich vertelt in dit "De Speeldoos" in Zaandam van werk universeel: voor een ieder ,nieuw te lanceren programma veel start. De twee voorgaande Van Duin- toegankelijk. Enige tijd geleden over zyn jeugd, zijn belevenissen op shows zijn enige honderden keren in bracht ik een chansons over de lief- de toneelschool en zijn roerige dans- ons land opgevoerd, voor de nieuwe de tussen twee mannen op de markt. carrière. Hij zal in zijn show ook zijn al meer dan 150 voorstellingen Voor mij betekende dat een extra aandacht sehenken aan het oude geboekt. dimensie aan mijn werk Een geluk- volkstoneel en enkele passages uit Behalve André van Duin werken Üge, want zelfs vanuit Engeland en zijn boek >Wat Zjen voorlezen, aan de show mee: Frans van Dus- 'Er is niets Politieks bij', licht Al- schoten. Carry Tefsen, het Belgische acties op dat lied. Smds dat chamsons bert Mol nog ,Ik heb graag duo Nicole en Hugo, een balletgroep hom°- dat de mensen aan één stuk zitten van zes personen en een bege- te gieren van de lach; ik sta trou- leidingsorkestje. De balletgroep wens bekend als lolbroek en dan werd geregisseerd door Rober Kae- moet Je géén geëngageerd theater sen. Biijdragen leverde onder andere gaan doen'. Wie de humor van Al- ook regisseur Paul Cammermans. bert - 'Wie van de drie' - Mol waar- De producent heeft een show willen bezoeken er ook sexuelen mijn concerten". „Wat voor mij die extra dimensie betekende, was voor hen gewoon een normale zaaJk". Wat dat betreft lijkt Aznavour als het tie gaat, nog lang niet uitgezongen, SU sch de gelegenheid om de presenteren, die kleurrijker oorstelling in het Rijnlands Lyceum weeg lij ker is en die meer de kant me uitgaat dan de vorige Duin-shows. Aznavour tegen zijn begeleider, 'n "yV -AriA o-nA/HnAhRA ha»*- tv taVat, n™ ln, Oegstgeest bij te wonen vast zeker met ontgaan. brede goedlachse baas: „Ik teken nog 21 jaar bij". Hij: „Als Je dan maar geen 21 jaar op dezelfde plaats moet blijven, want dat houd Je niet vol". Noem Charles Aznavour echter niet alleen een chansonnier. Hij ontkent het ten stelligste. „Oké, ik mag dan wel zingen en van mening zijn, dat ik nog steeds tiet genoeg chansons aan het papier heb toevertrouwd, ik raak echter ook alles wat enigszins met artisticiteit te maken heeft aan (Je touche a tous). Beeldhouwen, filmen, schrij- het heeft allemaal mijn belang stelling. Wellicht kun je me het best vergelijken met een Peter Ustinov". Boek Aznavour, hij ziet volgend Jaar Abraham, hetgeen hem overigens öog steeds niet is aan te zien, mag sich sinds kort ook de schrijver van een boek noemen. Voor dat boek, zijn [biografie, verblijft hij momenteel in HILVERSUM (ANP) De onder nemingsraad van de NOS heeft het bestuur middels een motie gevraagd, de vakbonden de invoering van nachtuitzendingen van oordeel, dat eerst de resulta- de onderhandelingen tussen de omroepleiding J1L "IJ "TrIie"Ltei 111 ae ^voering van nacntuitzendingen moeten worden afgewacht Tevens «ns land. Aznavour: „Het boek is uit te stellen. De ondernemingsraad wn men meer duidelijkheid omtr LEWENSTEIN klein, licht, handig, en ó-zo-kompleet L. WESTERDUIN MAARSMANSTEEG B LEIDEN TEL. 01710-20685 koop'm nu en win een vakantie op Mallorca duidelijkheid omtrent oe werktijden en secundaire ar beidsvoorwaarden. De ondernemings rad is tevens van mening, dat men over de nachtuitzendingen en de daaraan verbonden consequenties uitermate slecht is geïnformeerd. In uit. 27 van de wet op de onderne mingsraden wordt bepaald, dat de bedrijfsleiding voor wijziging van werktijden de instemming van de ondernemingsraad dient te hebben. De ondernemingsraad kan op grond van de thans beschikbare ge gevens die instemming niet verlenen. Wel hebben gisteravond de vakbon den en de commissie coördinatie ar beidsvoorwaarden (de onderhande lingsdelegatie van de omroepleiding) over de te verwachten situatie ge sproken. De resultaten van dit over leg zullen, voor zover de algemene bond merourius betreft, hedenavond aan de leden worden voorgelegd. In het LAK-theater vond gister avond in het kadet- van het "Mic- kery-circuit" een voorstelling plaats van "Tenjo Sajiki" uit Japan, die "Mojin Shokan" bracht. De mani festatie werd gebracht als een "dra ma van de duisternis", waarin van het publiek werd verwacht, dat 't zich een onzichtbaar koninkrijk voor stelde. Diit werd mogelijk gemaakt door een onverwachte opening waar in het publiek zichzelf in volstrekte duisternis terugvond. Beangstigend is dan het geluid van ademende lopen de en sissende mensen, die in grote wanorde rond het publiek lopen. Het is moeilijk om de draagkracht vam dit drama "Brief van een blinde main" adequaat onder woorden te brengen. Ook de rol hierin van de "Bunrakupoppenspelers" zou aan 'n analyse onderworpen kunnen wor den. Zinvoller is het te trachten een algemene indruk weer te geven, zon der te refereren aan de alternatieve probleemstelling: "de heldere duis ternis", waarin het publiek Juist wordt belaagd met grote spots die als tegenhangers moeten dienen voor de eerder ingetreden duisternis. Ook voert het te ver te herleiden, of de auteur van het stuk zijn doelstelling, nl. door middel van anderen aanto nen, dat de manier, waarop het ra tionalisme van de ontwikkelde maat schappij de mensen heeft weggerukt uit hun echte bestaan, heeft waar gemaakt. De toeschouwer, die de kritiek overleest is veel meer ge baat bij een spontane impressie ge toetst aan het polyinterpretabele ge geven. En zowel de eerste indruk als dé latere mening, gefundeerd op de opgedane ervaringen, zijn identiek. Hoewel het zicht vaak door de op stelling van de stoelen (of door de "laag bij de grondse" afwerking) werd belemmerd, hoewel de belich ting soms verkeerd werd gehanteerd en hoewel sommige toeschouwers in de vaak langdurende duisternis ver zuchtten: "Ik dacht dat theater in de eerste plaats een visueel gebeu ren was", moet de eindconclusie toch onvermijdelijk positief zijn. Niet zozeer door het aangedragen gege ven en de plaatsing van de buikspre ker, een verschrikkelijke vogel en een prostituée in de totaliteit, maar meer door het samengaan van zowel de liCht-geluddseffecten als van de rauwe kreten en de onverwacht geï soleerde thema's. Het is duidelijk geworden, dat het theater in Japan hemelsbreed ver schilt met het Nederlandse. Juist door het bevreemdende element, dat onwillekeurig wordt opgeroepen boeit het toch ln hoge mate. Het is een haast klassiek geworden eigen sfeer, waar men slechts over kan vertellen, als men het beleefd heeft. De kracht van 'Tenjo Sajiki" moet vooral gezocht worden in de voort durende neiging het publiek bij de handeling te betrekken. Om deze neiging zoveel mogelijk te accentue ren waren de geluidsboxen en de lichtinstallatie zodanig opgesteld dat het publek a.h.w. gevangen zat tus sen "geluid" en "licht'. Naarmate de ontwikkeling verder gestalte kreeg bleek duidelijk, dat de Japanse groep de boodschap van de auteur had losgemaakt van de vormgeving. Daardoor ontstond de situatie, dat een schijnbaar eenvoudig gegeven op bijzonder experimentele manier werd uitgewerkt. De schone, naakte Japanse meisjes ten spijt. Hetgeen sommigen het LAK-theater toch misschien, met gemengde gevoelens heeft doen verlaten. A. C. KOEKEB AKKER JR. Wella hairspray in de long size bus. Zwart/grijze bus: voor normale versteviging. Groen/grijze bus: voor extra versteviging.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5