'fed. Madrigaalkoor neemt
fscheid van Strategier
iccent verschoven in
oeiende Shakespeare
norm uiteenlopend
erk in Voorschoten
lai
De
plastic
walvis
Nieuwe
fluit
kteg
voor LEIDEN" Morgenavond wordt
de Leidse Stadsgehoorzaal een
LogXcert gegeven ter herinnering aan
in 1971 overleden componist Jan
Deze in 1911 geboren Neder-
6-ïIjise componist zullen de meeste
tege aekliefhebbers slechts van naam
oen, temeer daar hij zelf in de
na de oorlog moeilijk zijn
se m werken kon propageren als be-
eie ^-slid van vele muziekorganisa-
DaarbiJ komt dan nog, dat het
een tamelijk behoudend kunste-
in het algemeen niet gemak -
te ;jk is, zich te handhaven temid-
van de vele avant-gardistische
n sfomingen.
op het concert uit te voeren can-
L'homme désarmé (1970) is ge-
jduiLerd op Muls gelijknamige mis
in: 1942 voor vijf ongelijke stemmen
orgel. Uitgangspunt hiervoor was
motief van het chanson L'hom-
armé, dat vooral in de 15e en
eeuw als cantus firmus voor
composities werd gebruikt. De
pul rdspeling van Mul is uiteraard
gemakkelijk te verklaren uit de tijds
omstandigheden.
Tegen het eind van zijn leven heeft
Mul zijn mis omgewerkt voor solo
kwartet, koor en orkest, waarbij hij
bovendien de vaste misdelen omgaf
met een keuze uit zijn propriumge-
zangen voor het hele kerkelijke Jaar.
De cantate wordt gevolgd door zijn
Te Deum uit 1935.
Beide werken van Mul worden voor
afgegaan door een compositie van
Herman Strategier, die dit concert
zal leiden. Niets was natuurlijker
voor Strategier, dan een opdracht
van CRM aan te grijpen als een mid
del om zijn pas gestorven vriend en
broeder in de kunst te eren: "Mors
responsura in memorlam fratrls spi-
rltaulis Jan Mul" (1972).
Na de pauze wordt de Danse des
Morts van Honegger uitgevoerd,
welk werk is geïnspireerd op de do-
denprenten van Hans Holbein. Het
ged'eeOite voor de pauze wordt recht
streeks uitgezonden door de KRO-ra-
dio, het gedeelte na de pauze wordt
lidsummernightsdream'
is wel even wennen wanneer in
zo overbekend stuk als de Mid-
jnernightsdream van Shakespea-
n li de accenten radikaal worden
Ito «hoven. Het befaamde spel bin-
bet spel, de „Pyramus en This-
van de Atheense handswerklie-
(Spoel de Wever en de zijnen)
de instelling die het Amster-
i Publiekstheater, opvolger van
Nederlandse Comedie in veel op
geeft van de „Droom van
midzomernacht" fors naar vo-
ihoven in aandacht en be-
De paren Theseus/Hippolyta
droomspiegeling Oberon/Ti-
bebben een aanzienlijk zwaar-
accent gekregen - ze worden
door Eric Schneider en Sigrid
gespeeld bovendien - in feite
van de twee andere lief-
Lysander, Helena, Deme-
en Hermia,
ten koste van Puck, die er in
visie min of meer los bijhangt.
itverschuiving naar tekst en
ook door het uiterste versitmpe-
van het toneelbeeld: vier gol-
praktikabels, zetstukken, in
Iterichting verschuifbaar, en
maximaal, statisch wit licht,
resultaat: een bijzonder onder
tekende, amusante en boeiende
elling, maar niet zonder voet-
eder a,
sur Hans Croiset wordt de
andse Shakespeare-ensceneur
i^Dtstek: hjj deed prachtige din-
op dit terrein bij de toneel-
i Theater, en ook deze voor
gele
bevestigt zijn groeiende re-
tie. Hij is by deze voorstelling
cd 1 iiijk geïnspireerd door twee au-
l v0 ilten: Peter Brook, die meent
dfejbet toneel moet worden ont-
van franje, en dat we moeten
ippe
i j£>]
'RSCHOTEN Het nieuwste,
ook wel oudere werk van de
van de Voorschotense Kunst-
is te zien op hun Jaarlijks te-
de tentoonstelling, waaraan
jorschotense kunstenaars mee-
Zevenentwintig kunste-
i, dus enorm uiteenlopend werk,
uit ik een greep zal doen
sens weer verrassend zijn de
nische aquarellen van Fanny
re, die vooral ook prachtig van
zijn.
olieverfschilderijen van Jaap
ikan-M maken de indruk nog niet te
roltooidde zwarte potloodlijnen
lop het doek, dat op vele plaat-,
log geen verf gezien heeft. Hij
gebruik van sterke contras-
en kleur en geen kleur, wat
fect geeft als een contrastfoto.
paald deel van de voorstelling
alt hij meermalen. Dit alles
tot gevolg, dat we kijken naar
[roeiproces, naar iets wat nog
SENf bezig is, en in beweging is.
wandkleden van Riek Meyer
fry los en regelmatig geknoopt.
Iructuur wordt er in aange-
doordat zij banen van ver-
fflde touwsoorten naast elkaar
geknoopt.
rgret de Korte-Artz maakt vrij
keramiek, waar steeds een ka-
laats)
opgenomen voor latere uitzending.
Het Nederlands Madrigaalkoor
meemt met dit concert afscheid van
Herman Strategier, die dan 14 Jaar
dit koor heeft gedirigeerd. Solistische
medewerking wordt verleend door
de sopranen Ank Reinders en Es
ther Hillinga, de tenor Jan Waayer,
de bas Bernard Kruysen en de pia
nist Henk Weber. De begeleiding is
in handen van het Utrechts Symfo
nie Orkest.
In verband met de rechtstreekse
radio-uitzending gaat de zaal om
vijf voor acht dicht; de deuren
moeten tot de pauze gesloten blij
ven! RH
herbeginnen vanuit de lege ruimte.
Die invloed is vooral herkenbaar in
het toneelbeeld, uiterste eenvoud
maar toch voortreffelijk speelbaar,
van Niels Hamel. Maar daarnaast
de Pool Jan Kott, die op de psy
chologische onderstroom van deze
Shakespeare heeft gewezen: de re
latie tussen haast animale erotiek
en het sprookje. Daarheen verwijst
vooral de identieke rolbezetting van
beide hoofdparen: het sprookje ver
wijst naar de werkelijkheid. Croiset
heeft bovendien alle verwijzingen
naar een „werkelijkheid" (Athene)
laten vervallen, het stuk tijdeloos
en daarmee algemeen geldend ge
maakt.
Het probleem bij Kott is wel, dat
zijn visie fascinerend is maar dat
de uitwerking minder simpel blijkt.
Puck valt hier tussen wal en schip
(de rolbezetting - Lou Landré - is
bovendien niet indrukwekkend)
Kott noemt hem ..bok, duivel en
Harlekijn", hij blijft in deze voor-
stelilng een nogal humeurige duivel.
Met die accentverschuivingen blijft
het beeld van deze Midzomer te
vrybiyvend: geen stuk over de lief
de, „openhartig, brutaal en heftig",
maar ondanks alle intelligentie (de
amusante muziek van Erik van der
Wurff!) meer oogstrelend dan ont
hullend.
Voortreffelijke rollen van Eric
Schneider en Sigrid Koetse, ?n
Chiem van Houweninge, Cor van
Rijn, Paul van Gorcum, Gerard
Hartkamp en vooral Jan Retel met
kostelijke handswerklieden. Uitste
kende vertaling van Dolf Verspoor.
Een boeiende voorstelling, die stof
voor nadenken en discussie te over
geeft, en een uitstekend begin van
dit Publiekstheater. Jaap Joppe
lebasachtige vorm in te herkennen
is.
De keramiek van H. H. Kamer-
lingh-Onnes is heel anders: veel klei
ner van schaal, meer uitgewerkt en
beschilderd. Hij gaat veel uit van
„ouderwetse" vormen zoals b.v. de
vorm die een houten aardappelschil
bokje heeft.
Bertus de Korte is ook een kera
mist, maar hij breidt zijn keramiek
uil met radertjes, koperen staafjes,
half uitelkaar gepeuterde klokken
etc. Zijn keramiekfiguurtjes lijken
gevangen in een net van koperen
toestanden. Sober en ingetogen is de
„viouw met spiegel" een aquarel van
Sierk Schroder, met prachtige kleu-
ïen en een zeer intieme sfeer. De va
kantieimpressies van Hannie Bal zijn
trefzeker neergezet, met zwarte inkt-
lJjnen op een licht gekleurde achter
grond.
An Biesiot houdt haar landsohaps-
impressies vaag. Bomen, gras, de
lucht, alles vloeit ineen.
Tot slot de zeer fijne tekeningen
van Aad van der Lee, tekeningen om
heel aandachtig van heel dichtbij te
bekijken.
Deze tentoonstelling, die tot en met
30 september in het ambachtshuis te
Voorschoten te zien is, werd geopend
door de sociologe Cary Horgh.
HANNY RENEMAN.
Leidse bioscopen
CAMERA: Drie weken Bergman.
Donderdag: „Het oog van de duivel",
18 Jr.
Vrijdag en zaterdag: ..De maagden-
bron". 18 Jr,
Zondag: „De avondmaalgasten", 18 Jr.
Maandag en dinsdag: „De grote stilte",
18 jr.
Woensdag: „Wat betreft de vrouwen",
18. jr
Elke avond 7.00, 9.15 uur; do., vrij., ma.
en di. ook 2.30 uur. Kindermatinee:
„Aladin en de wonderlamp", a.l.. woe.
en zat. 2.30 uur; zo. 2.00 en 4.15 uur.
Nachtfilm: „Superfly". 18 Jr., do., vrfj.
en zat. 11.30 uur.
LIDO: „De vreemdeling zonder naam",
18 jr., dag. 2.30. 7.00, 9.15 uur; zo. ook
4.45 uur.
LUXOR: „Bezeten karatevrouwen". 18
jr., dag. 2.30, 7.00. 9.15 uur; zo. ook
4.45 uur.
REX: „Maagd in Zweden". 18 Jr.. dag.
2.30, 7.00. 9.15 uur; zo. 2.15, 4.30, 7.00,
9.15 uur, behalve woe.-middag.
Kindermatinee: „Ptppi Langkous in
Taka-Tukaland", a.l., woe. 2.30 uur.
Nachtfilm: „Dagen van het geweld",
18 jr.. vrij. en zat. 11.30 uur.
STUDIO: „Abattoir vijf", 14 Jr., dag.
2.30. 7.00. 9.15 uur; zo. ook 4.45 uur.
TRIANON: „Frank en Eva". 18 Jr., dag.
2.30, 7.00, 9.15 uur; zo. 2.15, 4.30, 7.00,
9.15 uur.
toonstellingen
Ambachtshuis Voorschoten Exposi
tie Voorschotense Kunstkring, t.e.m.
30 sept. de.g. 2-5 en 7-9 uur nam.
Pieterskerkgracht 9 Leiden Gerda v
a. üoscn (Beelden), t\ Kuiper (lotos
Kunstzaal Heuff Wassenaar Maai
ke Braat (aquarellen) en Nenne van
Dijk (plastieken) t.e.m. 13 okt. ma.,
t.e.m. za. 10-5 uur, dinsdagavond 8-10
uur.
Rijksmuseum van Oudheden (Ra
penburg 28) Werkd 10 uur voorm.
5 uur nam zond 15 uur nam
Museum vuui Volkenkunde Expositie
Japanse prentkunst uit eigen bezit
Dag io5 uur zo 15 uur nam
Thailand land zonder honger Dagel
105 uur zo 16 uur nam (t.em.
31 december)
Joh de Wlttstraat 40 Galerie Ka
binet Gaper Wisselende expositie dl.
te.m za 26.30 uur nam do bo
vendien 79 uur nam
Nea Legermuseum Geopend. op
tot en met A
nu» nam 7.r
15 uur
RUksmuseum voor de geschiedenis
der natuurwetenschappen: dag 10—
4 uur zondag 1—4 uur
De Lakenhal: dag 106 uur Zondag
Canard l'Orange (Oranjekade 35,
Voorschoten)expositie schilderijen en
tekeningen van Vasant Chichwadkar
en Bahlu Mondhe ('s zaterdags en
's zondags t/m 30 september)
Galerie Van der Vllst (Botermarkt
3): Wandkleden van Maud Muller
Massis en grafiek van Rien van der
Nat (t/m 10 oktober).
Bezoekuren Ziekenhuizen
Dlaconessenhuls: le kl dagelijks van
11 00-1200 uur van 13 16-14.00 uur va
18 45-19.30 uur 2e klas dagelijks van
13.15-14.00 uur en van 18.45-19.30 uur
3e klas dagelijks vaD 18 15-14 00 uur
en van 18.45 19.30 uur Kinderafdeling
dagelilks van 14 00-19.00 uur
St. Ellsabeth-zlekenhuls klasseafde-
llngen Volwassenen- deg v 11.15 tot
12.00 uur v 14 tot 14.45 uur en van
1^.45 tot 19.45 uur kraamafdellng:
dag v 11.15 tot 12 uur (alleen voor
echtg.) v 15 tot 16 uur en van 18.45
tot 19.45 uur kinderafdeling: dag v
15 tot 18.30 uurr 3e klasse: dag v 14
tot 14.45 uur en v 18.45 tot 19.45 u
Kraamafdellng. dag v 16 tot 16 uur.
en van 18.46 tot 19.46 uur. kinderaf
deling dag v 16 tot 18.30 uur
Endegeest; dinsdag en vrijdag 13—
14.30 's zondags 1112 en 14—15 u eer
ste klasse de gehele dag
Annakllnlek dag 13 30 14.30 eD 18-19 U
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
Voor alle patiënten (behalve kinde
ren) zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag-
15.00-16.00 uur
18.30-20 00 uur
Voor de prematurenafdellng gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou-
Zaterdag en zondag:
15 30-15 46 uur
Bezoek oud ernstige patiënten:
Wanneer voor ernstige patiënten door
lopend bezoek wordt toegestaan, kaD
de hoofdverpleegkundige hiervoor spe
cial? kaarten verstrekken
Alphen aan den Rijn
Rilnoord. le en 2e klasse 10.30—
11 00 14 00—14 46 en 18 00—19 00 U.
3e klasse 14 00—14.46 en 18.00—19.00
uur Kraamafdellng 16 0017 00 uur
alleen voor echtgenoten 19 0020.00
uur Kinderafdeling 1600—15.30 uur
alleen voor ouders 18 0018 30 uur
m%uc/ ^ïlteuws
24 september 1973
De Fransche minister van
Binnenlandsche Zaken heelt
dezer dagen een circulaire
uitgevaardigd, waarbij de
prefecten worden aangeschre
ven om de stierengevechten,
die gaandeweg in de zuidelijke
provinciën meer in zwang ko
men, niet toe te laten. De Mi
nster zegt, dat die gevechten
niet slechts strekken om den
smaak voor hevige gemoeds
bewegingen aan te kweeken,
maar het welberekend tergen
van een dierwelks woede
gaand wordt gemaakt terwijl
het te strijden heeft met een
overmacht van welgewapende
aanvallers, is laaghartig wreed
en dergelijke tooneelen moe
ten bij velen het gevoel van
menschelijkheid verstompen.
Vijftig jaar geleden:
In Duitschland is het nog
steeds afwachten of, en zoo ja,
hoe de regeering er in zal sla
gen met Frankrijk in contact
te komen, zonder dat dit in
Duitschland den burgeroorlog
brengt. Uit Poincaré's jongste
rede klinkt een geluid tot
steun van kanselier Stre-
semann, maar zoolang dit niet
gepaard gaat aan zekere toe
zeggingen, moet gevreesd ivor-
dat de Duitsche kanselier er
weinig houvast aan zal heb
ben. In het communistische
kamp in Duitschland verzet de
"Rote Fahne" zich tegen het
beëindigen van den strijd in
het Roergebied. Dit zou im
mers, volgens dit blad, een
opstand der arbeiders ten ge
volge hebben, indien de strijd
beëindigd wordt voordat de
Franschen het Rijnland en
het Roergebied hebben ver
laten en voordat de uitgewe
zenen zijn teruggekeerd.
PANDA EN DE MEESTER-BURGEMEESTER
7—122. Panda liep achter de heer aan, en trok hem aan
zijn mouw.
„Neem me niet kwalijk", zei hij beleefd, „maar er is een kruis
op uw rug geschilderd. Hebt u dat gedaan om iedereen te laten
lachen? Ik hoorde u praten over vreugde, ziet u?"
De ander keek geschokt over zijn schouder naar de rugkant
van zijn jas, en schudde toen misprijzend zijn hoofd.
„Nee dat heb ik niet gedaan", antwoordde hij wat droevig.
„Dat heeft iemand anders daar geverfd om mij belachelijk te
maken".
Hij liep met ingezakte schouders verder, en Panda
ging nieuwsgierig met hem mee.
„Waarom doen ze dat?" vroeg hij. „De burgemeester is ook al
belachelijk gemaakt, want zijn standbeeld ingesmeerd met
teer. En hij zei, dat een zekere Fant dat gedaan had. Denkt
u dat ook?"
,,Nee", zei de heer, „want ik ben Fant. En doe zulke dingen
niet. Daar heb ik geen tijd voor. Ik moet zorgen dat mijn fa
brieken blijven draaien, anders kan ik geen salarissen uit
betalen en dan komt er nog minder vreugde".
NOU, JB CHERDRJFT WEL
HOOR. ALS JE HEN N06
HINDEREN V/NOT. TROU
WENS, JE NOETJB NET
ZO MET ZE BEMD6JEN
UTRECHT (ANP) De
Nederlandse fluitiste Ger
da. Vermeulen heeft, het
door haar sinds 1965 ont
wikkelde instrument, de
„Vermeulenfluit" gede
monstreerd. Het instru
ment, dat speciaal ont
worpen is voor de vertol
king van hedendaagse
muziek, houdt het midden
tussen een dwarsfluit en
een trombone. Het instru
ment wordt echter niet
dwars, maar recht aange
blazen. In een dwarsbuis-
je, boven aan het instru
ment, bevindt zich een
aanblaasgat als dat van
de dwarsfluit. Het instru
ment heeft dan ook dui
delijk het timbre van een
fluit.
Er zijn noch kleppen,
noch toongaten. Het reso
nantielichaam bestaat uit
twee in elkaar passende
buizen, die by het bespe
len glijdend in en uit el
kaar gaan (vergehjkbaar
met de trombone).
FRED BASSET
Wat 'n oveescHOhJE
Den Haag
Kon. Schouwburg, 20.15 uur: Toneel
groep Centrum met „Mussert" van
Adriaan Venema.
Dillgentia, 20.15 uur: Pianorecital Hot, 20.30 uur: Nieuwe Komedie met
door Sophia Benney; werken van
Scarlatti, Mozart, Brahms en Beet
hoven.
St. Antonlus Abt.Schev. weg, 20.15
uur: Orgelconcert door Felke Asma;
werken van Bach, Franck, GuUmant, D
Wolf en Asma.
Studio 2000, Churchlllplein 7, 20.15
uur: Voor de leden Haags Film Mu- HHHHHWL-
seum „De Spaanse danseres" en „The Gemeentemuseum" 20.15 uur: Concert
Fieshman".
mille" van Giles Cooper en Leo Bey-
"T6.
Dillgentia, 20.15 uur: Komedie „De
grote versierder" van Philip King en
Ka'kland L Gary.
Theater ln de Steeg, 14.30 uur.
WOENSDAG
Kon. Schouwburg. 20.15 uur: Toneel- Kon. Schouwburg, 20.15 uur: To-
groep Centrum speelt „Mussert" van ncelgroep Centrum speelt „Mussert'
Adriaan Venema. van Adriaan Venema.
Ing Walta Vullllaume-vlool) mjn.v
Stanley Hoogland (plano): werken van
Saint- Saëns, Alkan en Lekeu.
Frank Kooman, 14.30 uur: Pop
penspel voor de Jeugd: „Manus, de vo
gelverschrikker".
DONDERDAG
Kon. Schouwburg, 20.15 uur. „Van
3>nd tot hand" van Georges Fevdeuu.
HOT 20.20 uur: Nieuwe Komedie met
de generale repetitie van „Heilige Fa
milie" van Giles Cooper en Leo Beit
els.
Dillgentia. 20.15 uur: Komedie „De
giote versierder" van Philip King en
Fa kland L. Gary.
Oude Kerk. Rijswijk, 20.30 uur: Or-
celconcert door Wim Thijsse mjn.
Met-a van Boergonjen (mezzo-sopr.).
Grote Kerk, 12.45-13.15 uur: Orgel-
oespellng door Wim van Beek.
Is dat hier een verlaten gat!
Ik zit hier al twee dagen en zelfs geen
jrr hond gezien...!
KILOMETERS VERDEROP, IN
DE BAAI VAN MOKAPAKA