SATCHMO'S MERKWAARDIGE STEM Mireille Mathieu bewijst talent met Mon Credo LEONHARDT IN DE ECHOPUT ïminente pianist Emil Gilels m wé '■■'m \jzondere mvan \eoLaine Blues uit Amerika Raymond Lefevre: 17 Twee „oude elpees van Alice Cooper opnieuw uitgebracht Plaat vol met hits van Tee Set Baden Powel: afwisselend romantisch en opzwepend te eminente Russische pia- Entil Gilels speelt vijf sona- Van Domenico Scarlatti, des- vanzelfsprekend geschreven f clavecimbel. Alle zijn in I 'andere toonaard. Geestig en SJwoos werk, zeer muzikaal door vertolkt. „Aanvaard deze The Enoch Light Singers blinken niet uit door originaliteit 1 Laine, „I am a song", R.C. 18352. r het optreden van Cleo In het kader van het Hol- 'estival waren de menin- nogal verdeeld. Simon ?eg zei erover in het Pa- at de Jazz werd misdeeld, t niet meer mag inbrengn HF dan dit op maat ge- Jazz-cabaret. In de rant merkte Rudy Koop- op, dat zij zioh nu maar noest bevrijden van het ider, omdat zulks een Jf voor haar aan het 1 was, terwijl in uw eigen Jaap Joppe oordeelde, dat ■ine een klasse apart is. ïu, ik geloof dat iedereen heeft, zeker na het beluis fan deze plaat. John Dank- behalve haar echtgenoot aar muzikale inspirator, haar indertijd de Jazz bin- Ireven. Dat was tenslotte hek die hij zelf beoefende. Cleo Laine heeft veel te e voordracht nodig (denk I eens aan Shakespeare and t Jazz) om een echte Jazz- b te kunnen zijn. is in de eerste plaats een ■vrouw met een zeer goede Met die stem kan ze krach- illades zingen, maar ook !e humoristische dingetjes lie manier hoe ze dat moet d verschillen opnieuw de [en. Er zijn mensen, die dat Je haar het best kan met een klein combo, an- hjn van mening dat haar list het best tot zijn recht voor een groot orkest. Bei- tpen komen op deze in een hoes gestoken plaat aan ekken. goed ook, dat kan ik ver- Cleo Laine laat zich ■He kanten" horen. Haar elt haar in staat, bijzon nen te doen en die ge- ook. Zoals bijvoorbeeld Might As Well Be waarin ze de openings zonder begeleiding zingt, soort momenten merk eens, welke een fraaie se eveneens fraaie vrouw P.T. Louis Armstrong, „I Will Wait For You", Brunswick 940.099, prijs f 17.90. Je kan van mening verschil len of Louis Armstrong nu de grootste Jazzmusicus is die we hebben gehad of niet, aan één ding valt niet te tornen: Satchmo heeft ontzettend veel gedaan om de jazzmuziek bereikbaar te ma ken voor een breder publiek. De manier waarop is dan weer iets waar je over kan gaan kibbelen. Je kan je afvragen, moet de trompettist/ cornettist zich gaan uitleven in het zingen van sla gers en slaapliedjes. Actiegroepen van dit moment zouden onmiddellijk zeer autori tair roepen dat Je dat niet mag doen. De serieuze jazzliefhebber van thans wil dat zijn muziek eon vorm van kunst blijft. Als we even afdwalen: het is velen een doorn in het oog als de grote ICP ivoor leken: een collectief van moderne musici) tijdens een jazzfestival een soort Schotse dans compleet met doedelzakmu- ziek gaat uitvoeren. Naar mijn mening zou Je elk legaal middel mogen kunnen aangrijpen om bepaalde muziek vormen te propageren. Vandaar, dat ik het Louis Armstrong niet kwalijk kan nemen (en wie zou ik zijn als ik dat wel deed) als hij onschuldige deuntjes zingt. Heel anders ligt de zaak met dit Brunswick-album. Deze opnamen (uit november '67 en maart '68 laten goede muziek - wat dat ook mag zijn, eigenlijk horen. Ook hierin is Satchmo veelvuldig te horen als vocalist. En hoe! Als je eenmaal dat merkwaardige stem geluid hebt gehoord, vergeet Je het niet meer. Tenslotte staat het niet voor niets op het repertoire van veel imitators. Wat valt er zo al te beluisteren? Songs as I Will Wait for You uit Les parapluies de Cherbourg, Talk To The Ani mals uit Doctor Doolittle en You '11 Never Walk Alone van Ham- merstein en Rogers. Stuk voor stuk aanbevelingen om ervoor te zorgen, dat deze plaat zo snel mogelijk 'n plaatsje in de disco theek heeft gevonden. P.T. Aan deze muziek pagina werkten mee Ron Harms Han Mulder Jan van der Nat Bram van Leeuwen (layout) Pieter Taf fijn (eindredactie) Mireille Mathieu „Mon Credo" Philips 6332 550. Met vreugde heb ik kunnen constateren, dat Mireille Ma thieu nog steeds in staat is goede Franse chansons te zingen. Je zou daar bijna aan gaan twijfe- American Blues Legends '73, Polydor 2383 218, prijs f 21,- Een ruim aantal jaren wordt Europa vergast op rondreizende bluesartiesten, verenigd in het „Folk and Blues Festival". Het enthousiasme, dat in diverse lan den teweeg bracht had als oor zaak, dat er begin dit Jaar nog een groep de sprong over de oceaan waagde. Zes heren be zochten tien landen in vijfen dertig dagen en gaven er drieën dertig concerten. Big Bear maak te er opnamen van, die onlangs op 't Polydorlabel werden verza meld onder de titel American Blues Legends '73. -De groep is zeker niet minder dan de andere, eerder zou Je kun nen zeggen dat het totale gehal te hoger is. In het Folk and Blues Festival zitten nogal eens wat middelmatige figuren en dat kan ook nauwelijks anders als er met een dergelijk tempo steeds maar weer andere mensen ten tonele moeten worden gevoerd. Het zestal op deze plaat is daarmee nog niet geplaagd. James („Snooky") Pryor, William („Ho mesick James") Henderson, Otis Hicks (Lighitnin' Slim), Moses ("Whispering") Smith, Vertnon Harrison (Boogie Woogie Red.) en William („Washboard Willie") Hensley spelen nog zoals het hoort. Rauw, fris van de lever, „net echt". Het is vooral een bijzonder aardige ervaring Washboard Willie aan het werk te horen op zijn slagwerktoestand, terwijl bij mij ook Boogie Woo gie Red hoge ogen gooide met een paar onvervalste ouderwetse boogies. Ik zou deze elpee het predikaat willen meegeven van een gezellige plaat, die ook uit muzikaal oogpunt waarde heeft. En dat gebeurt helaas zelden met dit soort blues-verzamel platen. P.T. len wanneer er zoveel platen worden uitgebracht, waarop Mi reille de taal van onze oosterbu ren bezigt. Eai met alle respect voor onze EG-partner moeten we erkennen dat we Mireille liever Frans dan Duits horen zingen. Vooral als dat gebeurt in arran gementen en met muzikale bege leiding van grote Franse orkest leiders als Paul Mauriat, Mireille, geboren in de Proven ce is in het verleden wel eens vergeleken met de legendarisch „straatmus van Parijs" Edith Piaf. Ik dacht ten onrechte want Mireilles stembanden pro duceren een geluid dat qua hel derheid en kracht die van Piaf verre overklast. En zonder nu de kwaliteiten van Piaf te willen kleineren moet gezegd, dat ook haar timing en dictie wel iets be ter is dan die van Edith Piaf. Daar staat tegenover dat Edith een bühne-persoonlijkheid was en Mireille altijd wat schuchter achter de microfoon plaats neemt. Haar muzikale talenten zijn echter buiten kijf. Haar rollende rrr, de duidelijke articulatie en een volume waar menig zangeres jaloers op moet zijn brengt zij de chansons op 'n geheel aparte wijze over het voetlicht. Op de nieuwe elpee die dezer dagen verscheen treffen we een aantal zeer bekende nummers van Mireille aan zoals Mon Credo, quand tu t'en iras en La der- niere valse. Verder een typisch Frans mu- settenummer Viens dans ma rue met een werveldelende accor deon, het zeer melodieuze „Le Fanumbule" en het bijna furieu ze Paris en colere. Alles bij el kaar eeei elpee van een zange res met 'n fonkelende stem, die de investering dubbel en dwars waard is. B.v.L. Raymond Lefevre et son grand orchestre no. 17 Riviera 421087. Er zijn vele orkesten op deze aardbol die zich bezighouden met het „coveren" van tophits. Op gezette tijden verschijnen er van deze orkesten elpees waarop eigen arrangement van het bete re hitwerk staan. Tot de meest bekenden behoren onder meer Paul Mauriat, James Last, Frank Pourcel en Percy Faith. In dat rijtje hoort zeker ook Raymond Lefevre thuis. Temeer, omdat hij er steeds opnieuw in slaagt uitstekende arrangemen ten te maken die muzikaal ge zien het beluisteren ten volle waard zijn. Op de 17de elpee van deze orkestleider vinden we onder meer het winnende liedje vaa het Eurovisie-songfestival „Tu te reconnnaitrais". Verder .My love" van Paul McCart- nv's groep Wings, het gevoelige „Nous irons a Verone" van Char les Aznavour en de grote hit van Demis Roussos „For ever and ever". B.vJj. School Days Alice Cooper (dubbelelpee) Warner Bros 66021 Prijs: f 29,-. Alice Cooper is pas vorig jaar doorgebroken. Weinigen weten echter dat deze zelfde Alice Coo per reeds in 1970 een tweetal el pees het levenslicht liet zien. Het bleken echter doodgeboren kin deren en nu Cooper het bij velen plotseling helemaal maakt, zag Warner Bros de kans om deze platen alsnog een topnotering te laten veroveren. Er zullen nu on getwijfeld veel Alice Cooper-fans zijn, die deze dubbel-produktie. samengesteld uit de elpees „Pret ties for you" en „Easy Action", niet in hun verzameling willen missen. Vergelijkt men ze ech ter met de laatste Cooper-pro- dukten, zal men moeten conclude ren, dat het peil van bijvoorbeeld een „Million Dollar Babies" bij lange na niet wordt gehaald. Op de binnenkant van de (overigens fraaie) hoes staat een interview met Alice Cooper. Wat de muziek betreft: voor mij hoeft het nou niet per sé. Eigenlijk waardeer ik maar één nummer van deze dubbelaar en dat is het aan Gene Vincent opgedragen Return the SpidersJ.v.d.N. Gustav Leonardt Portrait BASF Harmonia Mundi 102- 1532-6. Dit is weer zo'n plaat, waar van de bedoeling in het duister gehuld blijft. Portret van een musicus dat is zinvol bij iemand, die als beginnend en veelbelovend kunstenaar een steuntje in de rug nodig heeft, of bij iemand, die zijn instrument aan de boom heeft gehangen, en voor wie een dergelijk eerbe wijs passend is. (Tussen haak jes: de uitdrukking „zijn lier aan de wilgen hangen" is ontleend aan de Statenvertaling van Psalm 137 vs. 2; elke Hebraist kan u echter vertellen, dat de vertaling van Hebreeuwse realia over het algemeen een uiterst hachelijke zaak is). Gustav Leonhardt is als goe de wijn: hij behoeft geen krans; hij is tevens als een zeer bijzon dere wijn: je lust hem of je lust hem niet. Dat de Réserve du Pa lais Leonhardt niet tot mijn grootste favorieten behoort, mo ge genoegzaam bekend zijn. Toch hoop ik wel, dat het idee voor deze plaat niet van Leonhardt zelf is uitgegaan, want het is een misbaksel in optima (of liever pessimal forma. Op de eerste kant staat name lijk een concert voor 1 a 2 klave cimbels van Carl Johann Phi- lipp Sebastian Emanuel Bach, te weten het eerste deel van Wot- quenne 23, het tweede deel van BWV 1052 en het eerste deel van Wq 46, broederlijk door toon soortverwantschap en ultra-korte pauzes aaneengesmeed. Tweede klavecinist is Alan Curtis, orkest is het Collegium Aureum. De tweede kant bevat een klut- sebaksel van Froberger, Louis Couperin, Buil, Sweelinck en Bach Vater, in een akoestiek als van een door staalplaten over dekt, voetbalveld, met andere woorden quadrafonie door één luidspreker. Het behoeft nauwe lijks betoog, dat de subtiele ver schillen in klankkleur van de gebruikte instrumenten van Schütze en Skouroneck, laat staan van die van Andreas bij een dergelijke nagalm niet tot uiting komen. Het portret van Gustav Leon hardt belicht de kunstenaar bo vendien slechts van twee kan ten; maar een zo veelzijdig musi cus kan men op een enkele laat ook moeilijk van alle kanten la ten zien, wat niet wegneemt dat de platenmaatschappij zich er met een Jantje van Leiden heeft afgemaakt. R.H. Tee-Set Toppers Tee Set Negram ELS 973. Al zo'n zeven jaar is Tee Set een geregeld terugkerende naam op de hitparade. De grootste hit van deze Nederlandse groep was on- veld zo'n vijftig „coversies" zijn gemaakt. Deze plaat was voor Tee Set kennelijk ook een financieel succes want onlangs opende de groep een eigen disco theek aan het Scheveningse Ge vers Deynootplein en sierde het met de naam „Belle Amie". De grote kracht van deze groep is steeds geweest de eigen composi ties van de hand van Hans van Eijck en Peter Tetteroo en niet in de laatste plaats het aparte stemgeluid van de leadzanger. Op deze nieuwe plaat vol tophits van de groep vindt u dertien Van Eijck /Tetteroo- composities zoals het bekende „There goes Johnny with my lady, Sugar Shack, Life's but nothing, Mary Mary em The Magic lantern". Wat we eigenlijk gemist hebben is het nummer „She likes weeds" waar mee in Nederland een gouden plaat werd behaald en die door Radio Luxemburg werd beloond met een „Bronzen Leeuw". B.v.L. Jazzband van Yank Lawson enBobHaggart The World's Greatest Jazzband of Yank Lawson and Bob Hag- gart. Project 3 PR 5033SD, prijs f 21,-. De leiders van deze zogenaam de „grootste" Jazzband komen al lebei voort uit het orkest van B^b Crosby (die ik zo'n Jaar of vi J f tienzestien geleden kocht op Coral 78 toeren-laten met van die mooie oranje labels erop). Dat is ook duidelijk te horen. Het is van die pretentieloze, onschul dige muziek waaraan niemand zich zal storen maar die ook eigenlijk niemand echt hoort. Overal hetzelfde „soundje", of de heren nu Limehouse Blues spe len of Mrs. Robinson uit The Graduate. Aardig maar dat is toch wel de maimale apprecia tie, die hiervoor mogelijk is. P. T. L'Ame de Baden Powell Ba den Powell Festival FLD 618 en Lotus Paden Powel I Festival FLDX 598. Baden Powell is voor mij een van de allerbeste, zo niet de bes te, gitaristen ter wereld. Bij dat selectie groepje horen uiteraard ook mannen als Manitas de la Plata en José Feliciano, maar persoonlijk sla ik de kwaliteiten van Baden Powell toch hoger aan. Zeker na het besluisteren van twee van zijn nieuwste langspe- lers. Hij speelt daarop een aan tal van zijn eigen composities maar ook nummers van grote componisten op het gebied van de Zuid-Amerikaanse muziek. Af wisselend is zijn muziek zeker Soms zeer romantisch met de ge voelige stem van zangeres Jani- ne de Waleyne op de achter grond, dan weer opzwepende c navalsmuziek. Lotus is een plaat met de mu ziek van een radiouitzending voor de Franse ORTF, waarbij zijn beiden eigen nummers (Pal en Lotus) er duidelijk uitspringen. J.v.d.N W. A. Mozart: Sonate no. 12 Jf groot, door Victor Jeresko D. Scarlatti: 5 Sonates (in |G> E, A, en C) door Emil rts. Melodia stereo/mono, 553. werkjes meer als mens dan als criticus", zo heeft Scarlatti zelf eens over zijn sonates geschre ven", gij zult daarmede uw eigen genoegen slechts verho gen". Ik heb zijn raad opgevolgd en hij heeft gelijk. Het is mis- Xiien geen muziek met diep ge voel; het gecompliceerd genie van zijn Jaargenoten Bach en Handel is niet aanwezig. Maar ook Scarlatti levert een bijdrage aan de vooravond van wat de klassieke periode van de muziek gaat worden. Gilels doet de snel le tertsen en sexten alle eer aan. Enige moeite heb ik met de an dere kant van de plaat, waarop Victor Jeresko de bekende piano sonate no. 12 (K. V. 332) speelt. Jeresko kiest in het Adagio een variant die weliswaar in de oud ste drukken voorkomt, maar waarvan^ het authentiek karak ter nog' altijd niet is vast ge steld. Bovendien springt hij in 't derde deel van de sonate wat willekeurig met herhalingenom. Het „Assai allegro" is wel heel weinig „assai" en wel heel erg „al legro". De fortes zijn met de de cibel-meter in de hand nauw keurig te voorspellen. Het staat wel allemaal in de groeven, maar iet is wat computerachtig. De mensen van de maatschappij Melodia hebben Wolfgang A- madeus Mozart groot op de ach terkant van de hoes laten druk ken. Ik had er in hun geval „Do menico Scarlartrti" van gemaakt. H.M. The Enoch Light Singers Who-ever you are, I love you Project 5030 SD. Enoch Light geniet in de V.S. al enkele Jaren grote bekendheid met zijn Light Brigade orkest. In Nederland was hij tot nu toe vrijwel onbekend, evenals de door hem geformeerde Enoch Light Singers. Van deze acht meisjes en acht Jongens tellende groep is dezer dagen een langspeler »n ons land uitgebracht Blijkens di hoes wel een beetje aan de late kant, want daar staat op dat het copyright dateert van 1963. Da! houdt ook in dat het hitwerk dat de groep ten gehore brengt een beetje aan de bejaarde kant Is. Wat niet wil zeggen dat het daardoor een slechte plaat is. Al kunnen we nu ook weer niet zeg gen dat de zanggroep zich nu di rect door kwaliteit onderscheidt van andere groepen. Op de elpee staat onder meer People got to be free, eens een hit van The Ras cals, de titelsong Who-ever yoi are, I love you van Bacharach en David uit de musical Prom) ses, promises. Hello I love you van The Doors, Lady Willpowei van Gary Puckett and the Union Gap en een grote hit van dr groep Steppenwolf Born vo be wild. B.V.L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 15