iza" laat kijker otieven zoeken oorstelling met alle nadelen van alternatieve cinema Cobra: gruwel ehendige kwajongensgrap van Ferreri tout va bien' „Big boss" niet zo heel erg bloederig balanceerbeurt doorons,...en ineen andere auto. VERVELENDE BEDGODINNEN a grande bouffe" DRIE WEKEN BERGMAN IN CAMERA LEIDSE SPAARBANK «tige kijk op alles wat ver gat in ons westers wereld- tbbeu afgeschud voor een uitschieter? „Tout va bien" roept Godard in zijn meest re- a. Zou hij dan toch zijn luivenkamp Geloof het maat niet! Zijn laatste grote film betrof een ondergangsfilosofie, samengesteld 'n een weekend, daarna is het snel bergafwaarts gegaan met deze Franse Zwitser, die een nieuwe richting in d ecinema wees. „Tout va bien" leek met hulp van zijn in middels geadopteerde huisfilosoof Jean-Pierre Gorin in een andere richting te wijzen, want het zou een commerciële film worden, met sterren als Jane Fonda en Yves Montand, die wel eens even voor de tegenhanger van „Love Story" zou den gaan zorgdragen. Nu, hun filmhuwelijk beleeft aan een sociaal conflict dan ook een verkwikkend bad. Budget voor „Tout va bien": drie miljoen Franse francs en nog wat. En dat is niet niks, want aan nog geen Nederlandse film is ooit zoveel gespandeerd. Het resultaat van „Tout va bien" kwam neer op volstrekte verveling by de slogans en referaten, die Godard zeer eigenzinnig de be- drijfsbezetters, vakbondsvertegen woordigers en de directeur van de vieesfabriek Salumi in de mond legt. Misschien dat hij wel bezig is geweest zeer integer de problemen van het bezit en beheer van de produktiemiddelen uit te leggen, maar film is en blijft nu eenmaal iets anders dan een fanatieke lezing «net felgekleurde achtergronden. Gordard springt op de bres voor de arbeiders, die zijn film waarschijn- «,Jk het eerst de rug zouden toe- Jiaaien. Op de vlucht naar de spel letjesdoos thuis, die toelaat dat die bij „wie van de drie" of „alle zeven by elkaar" onderuit kan zakken Ja armee is zijn film in feite al veroordeeld. Gndard gaat met zijn steriele intel lectuele vlijt de direct betrokkenen voorbij. Maar de maker van „La Chinoise" loopt graag met zijn hoofd in de wolken. Godard lijdt waarschynlyk aan een pathetische lumvernieuwingsdrift, die hem Jaagt naar een onderzoek tot de kern. Maar in het afkappen van dramati serende filmmogelijkheden volgt hij een onmogelijke weg. Zijn stilgeleg de fabriek suggereert pittige salami, maar de smaak van „Tout va bien is die van flauwe boterhammeworst, Fugitive Cinema verzorgt er in Arnhem in zijn tegenfestival er zijn topper mee. De eerste vertoning Lracht alle makkes mee, die de al- ■eroatieve cinema aankleven: een piojectie zonder kader, een in feite ingeschikte zaal, achterwege geble ven ondertitels, een geluidsrepro- duktie waaruit maar af en toe hoorbaar Frans kwam bovendrijven. öi oef makende verwijzingen naar een twijfelachtige toekomst van de cinema, die naast de commerciële bioscoop een belangrijke taak op z'cb heeft te nemen. Haagse bioscopen In de reeks bloederige spektakels van Chinese makeiy, die ik de laat ste tijd in Leiden heb gezien, is „The big boss" een vrij gunstige uit schieter. Niet all'eem vanuit technisch oogpunt bezien de regie doet aan merkelijk minder amateuristisch aan dan bij veel andere werkstukken uit het Chinese vechtgenre maar ook qua „beschaafd"-heid. Akkoord, er vloeit nog wel de nodige rode verf voordat de held zich heeft gewroken op de rijke schurk die al zijn vrien den om het leven heeft laten bren gen, dat schijnt onvermijdelijk te zijn. In „The big boss" is het echter in elk geval niet zo, dat Je om de drie minuten mensen aan messteken ziet sterven, of handen ziet afhak ken, ogen uitrukken en wat dies meer zijn. Bovendien stoelt deze film op een verhaal dat de beugel met be trekkelijk groot gemak passeert. Dit alles neemt niet weg, dat ik met dit soort films altijd grote moei te heb. Wanneer ik er beroepshalve naar zit te kijken voel ik me altijd als die enge dag, dat ik twee keer naar de boks- en worsteltent op de kermis ging, en ik twee keer precies hetzelfde programma kreeg voorge schoteld. Geweldige acrobatiek, en „klappen" van het soort waarvan ik er nog geen twee zou doorstaan wor den moeiteloos genomen respectieve lijk opgevangen, al met al uiterst on geloofwaardig. Wel spannend echter, eti dat vergoedt voor velen blijkbaar veel. BERT VAN DOMMELEN "Liza" Regie: Marco Voornaamste rollen: Ca- Deneuve, Marcello Mas- - Theater: Studio, heb ik een film gezien die aagtekens opriep als Mar l's "Liza". Na het zien van rent is slechts één ding lijk: Ferreri heeft beslist -en-klaar, lichit verteerbaar willen maken. Het is de be at de kijker zich gaat afvra- nou precies wil zeggen eschiedenis van een Jonge slavin wordt van een is bepaald niet scheutig met over haar beweegredenen trekken bij de man en zich aan hem te onderwerpen, den duur zelfs zijn hand n hond, terwijl om haar ialsband van de overleden de kunstenaar hangt. Het liedt nauwelijks houvast, de figuren spe^n stommetje als hun gevraagd wordt waarom ze doen wat ze doen. De meeste inlichtingen over Liza's motieven moet de kijker put ten uit de symboliek, waarvan de film bol staat. Dat betekent wel dat "Liza" geen film is die Je na an derhalf uur "gehad hebt". Ferreri's film is daarom knap, om dat je niet na even piekeren zegt: "laat maar zitten, allemaal flauwe kul". "Liza" blijft intrigeren, laat Je niet los. Voor een deel komt dat, doordat Ferreri erin geslaagd is een sfeer in de film te leggen waar Je na anderhalf uur niet zomaar "uit stapt". (Daarbij is hij overigens wel terzijde gestaan door een Catherine Deneuve (foto) die niet alleen een steeds rijpere, maar ook een steeds mooiere actrice lijkt te worden, in de titelrol, en een af en toe boven zichzelf uitstijgende Mastroianni als haar tegenspeler). Voor een groot deel is het beklemmende van "Li za" echter ook te danken aan de in dringende manier, waarop Ferreri zijn verhaal overbrengt: een reeks scènes die op het eerste gezicht wat hakketakkerlg opeen lijken te vol gen, maar die elk zo geladen, en zo vol symboliek zijn dat Je geen ogen blik je aandacht laat verslappen. De sleutelscènes uit deze reeks, zijn voor mij die, waarin Liza de halsband van de hond omdoet, en de laatste, waarin zij en de kunstenaar wegvliegen van het eenzame eiland, waar ze tot dan toe geleefd hebben. De slavin volgt haar meester naar waar hij ook heengaat, en is daarmee duidelijk gelukkig. Een grootse lief de, waarbij het eigen ik volledig wordt weggecijferd. Of een dergelijke opoffering van de eigen identiteit nu zo Juist is, is weer één van die pun ten waarover Ferreri de kijker zelf wil laten denken. BERT VAN DOMMELEN Titel: Terg de cobra niet, voor naamste rollen: Jean Yanne, Senta Berger, Sterling Hayde, regie: Yves Roisset. Theater: Lido. (18 jaar). Hoeveel mensen er precies xijn vermoord, gisteren in de Luxor-bios- coop weet ik niet meer. Maar het wa ren er wel erg veel. In een gruwelijk spannende misdaadfilm van uitste kende Franse makelij. Marseille staat aan de vooravond van verkiezingen. Er zijn enkele kan- ADVERTENTEE Nooit geweten dat-ie zó lekker reed. En dat treite rige trillinkje... glad verdwenen! I Tja, zo gaat dat als wij de on-balans ]|Hf- uit uw wielen halen. Dat doen we met balanceer- lood, waar voor we per wiel het gewicht en de plaats haarfijn elektronisch uitmeten. Kosten f 30,16 incl. schriftelijke garantie. En nu het mooiste: 't kost u geen cent als u van te voren bij benadering voorspelt hoeveel gram lood er op üw 4 wielen moet T/m 13 oktober a.s. de kans om óns mooi het loodje STERRAND^f ,c laten lessen! ENSERVICE 1 Rijn Amersfoort Amsterdam Apeldoorn Arnhem Bergen op Zoom Drachten Ede aschedc Gorinchem 's Gravenhago Groningen Helmond Kampen Leiden Meppel 8 Naarden Nijmegen Roosendaal Stadskanaal Terneuzen Tilburg Vlaardingen i»Zoeterwoudseweg 7, bij Herenstraat/5-mei-Laan,,teL 01710 - 43590. a/d Rijn, Prinses Margrietlaan 12, nabij Avifauna, teL Ó1720 - 92844. Titel: Bed godinnen (Die dressier- te Frau) Hoofdrollen: Astrid Frank, Esther Konrad en Hansi Linder Regie: Ernst Hofbauer Theater: Rex. Ergens in de bijbel staat, dat de vrouw onderdanig moet zijn aan de man en een groot filosoof heeft eens gezegd, dat er desnoods maar de zweep over moet. Deze gegevens wa ren de basis voor een boek, dait ln Duitsland verscheen onder de titel: "Die dressierte Frau". Dat boek vormde weer de ondergrond voor een nieuw produkt van de Duitse sex- filmers. Degenen die dachten, dat de ze mensen nu zo langzamerhand wel uitgekeken waren op de "rapport formule" met de overbekende straat interviewtjes, moet ik teleurstellen, want "Bedgodinnen" is weer van hetzelfde laken en pak, als de schier eindeloze serie, die begon met Schul- madchenrapport. Stomvervelend dus en men moet over een IJzersterke wil beschikken om de volle ander half uur uit te zitten. De film is ook ditmaal weer opgebouwd uit een aan tal losse flarden, die niets met el kaar te maleen hebben .maar waar van er ditmaal zowaar één te prui men is (hulde). Dat is de scène, die volgt op een echtelijke ruzie en waarin de man des huizes de hele boel plotseling alleen moet opknap pen. Volgens "Die dressierte Frau" kan het hele huishouden in twee uur gedaan worden. Wel, nadat z'n vrouw een weekje is weggeweest, zal deze brave echtgenoot de laatste zijn om deze stelling te bevestigen. Eigenlijk zou deze scène meer passen in een moderne slapstick, want alles uit de tijd van de grote komieken komt te rug: zachte zeep, kapotte borden en eieren. Voor mij kan echter één zo'n scène een film niet goed praten, en vandaar dat ik dat dan ook maar niet doe. JAN VAN DER NAT didaten, maar de een is nog corrup ter dan de andere. Plotseling wordt de stad opgeschrikt wanneer één van de heren in een "licht huis", dat in een obscuur steegje staat, wordt neergeschoten Wie zou dat hebben gedaan? Al spoedig blijkt het de in vloedrijkste kandidaat te zijn, een boef, die kennelijk zijn weerga niet kent en die niet wil hebben dat wie dan ook hem zou kunnen overtroe ven. Meteen erop besluit hij dan maar de rest van de familie, incluis een broer van het slachtoffer, in Bangkok nota bene, uit de weg te ruimen. Hij huurt een ontstellend vies en voor mannetje, dat echter faalt. Midden in de rimboe wordt de ze schutter echter gegrepen en op meer dan afschuwelijke wijze aan zUn eind geholpen. Een cobra is daar bij zeer gedienstig. "Cobra" heeft trouwens ook nog andere betekenis sen, en de titel van de film is (einde lijk) gerechtvaardigd!!! Hoera. Goed, de niet vermoorde reist on- middellyk af naar Frankryk en merkt dat ook zijn dochtertje is gedood. Hij besluit, met de hulp van twee oosterskoelbloedige kereltjes, zich zeer fors te wreken. Hoe dat al lemaal in zyn werk gaat is soms af schuwelijk, vaak oergeestig. Twee ogenschijnlijk niet te rijmen zaken, maar het is toch maar zo. Daarom is dit een film die de hele tijd blijft boeien. Wie bloederig ge weld niet schuwt, heeft een goede avond. En wie gauw de ogen toeknijpt als het "eng" wordt, moet na de (overigens uitstekende) voorfilm het pand meteen verlaten. PAUL WOLFSWINKEL. biografie van de Italiaanse Marco Ferreri komt een veel- detail voor. De nu 45-jarige °r was eens bezig met een voor veearts. Nu wil ik niets van dit beroep zeggen, maar fflkt er wel bij aan paarden- D en een forse aanpak van kluiten gewassen fauna. Ik me dat er nog wel iets van rste drang is terug te inden fcri's films. erste werken als "Het wa- "Ave regina" en "De vrouw baard" getuigden al van een [6 zwarte humor, die zich k anders liet plaatsen dan 1 van een meesmuilende gri- *ar het publiek. Wat later i] met "Dilllnger is dood" en &aad van de mens", zij het vreemde bijtonen, de we- serieuzer engagement te zyn ingeslagen. Een merkwaardige ei genzinnige persoonlijkheid is Ferreri stellig, maar toch altyd ook weer met een soort verknipheid, die de kritische toeschouwer aan het twij felen brengt. Goed, er is een mooi alibi in het engagement te vinden voor "La grande bouffe" („De grote zwelging"), die als zijn Jongste prestatie zijn grootste commerciële succes belooft te zullen worden. Vier mannen hebben als vrienden elkaar beloofd samen te komen in een door de tijd vergeten huis, dat aan één van hen, een rechter (Phi lippe Noiret), toebehoort. Het huis heeft als byzonder trekje dat er een boom in de tuin staat, waar Boileau nog een sonder heeft vertoefd. Een onderwyzeres en haar klasje vragen er op een gegeven moment dan ook belet. De overige heren zijn een piloot (Marcello Mastroianni), een radio regisseur (Michel Piccoli) en een restaurateur (Ugo Tognazzi). Wat er precies tussen de vier is afge sproken blijft wat in het duister. Er wordt in elk geval veel drank en voedsel naar binnen gebracht en de heren gaan me overgave aan het kokkerdien. Niet voor een hapje bij de borrel, maar voor een ongehoorde zwelg partij, die over dagen heen een vraatzucht toont, waar zelfs Romei nen (gewapend met hun pauweve ren) of Bourgondiërs de mond van open zou vallen. Omdat de menselyke geneugten met eten en drinken niet ophouden worden er drie kittige poesjes ont boden, de onderwijzeres Andrea Ferreol, een gezette verschijning, is dan al zonder de kinders terugge keerd en kan met vaart uit haar preutse schilletje worden gepeld. Met het moedercomplex van de rechter weet ze bijvoorbeeld voort varend raad. Decadentie ten top in een boze far ce. De fatale gevolgen blijven niet uit, want nog eens proeven van dit, peuzelen aan dat voert eerst tot een reeks oprispingen en winden, waarby vergeleken Pasolini in zyn middel eeuwse fresco's kleine Jongenswerk heeft verricht, daarna geven de wakkere vrienden dichtge vreten en vol gezopen de geest. De onderwijze res overleeft de schrans orgie nog maar net, de huilende honden bul ten zyn de sinistere getuigen. Ferreri vertelt met een knappe apelregie en staalharde humor zyn verhaal. Men kan er soms uitbundig plezier bij hebben. Maar is het de bedoeling dat het lachen ons bur gers beschaamd vergaat? Ferreri is er als meestal net te dubbelhartig voor om helemaal te geloven in een Nachtfilms Apollo: „Frank en Eva", 18 Jr. dag 12.15, 2.30, 7.00, 9.15 uur; zat. en zo ook 4.45 uur. Asta: ..What?" 18 Jr. dag. 2.30. 7.00. 9.30 uur; zo. 1.30, 4.00. 7.00, 9.30 uur Bijou: „Une belle fille comme mol," 14 dag. 2.00. 7.30, 9.30 uur; zo. ook 4.15 Ce.mera 14 Jr - 4.30 uur. Cineac: „Heksen en bezemstelen, a.l. dag. 9.15, 11.15, 1.30. 3.45 uur; zo. vanaf 11.15 uur. Elke avond 7.30. 9.30 uur: „De vreemdeling zonder naam," 18 Jr. Corso: „Chen slaat erop los." 18 Jr. dag. 2.00. 8.15 uur. zat. 2.00. 7.00. 9.15 uur: zo. 2.00. 4.15. 7.00. 9.15 uur Du Midi: „Cab?.ret," 18 Jr. dag. 8.15 u zat. en zo. 7.00. 9.30 uur. Euro-Cinema: ..Die knotsg3kke kerels ln hun vliegende kratten." a.l. dag 2.00. 8.00 uur; zat. zo. en woe. 4.00. 8.00 uur. Flora: „Meisjes die goed nl vorm zijn." 18 Jr. dag. 2.00, 7.00, 9.15 uur: zo. ook 4.30 uur. Kriterion: „Antonlo das mortes," 18 Jr. dag. 3.00, 7.00. 9.30 uur. Metropole-Tuschlnskl: „Lady sings the blues." 14 Jr. dag. 2.00. 8.00 uur; zo. ook 5.00 uur. Odeon: ..Kung Fu de IJzeren man." 18 Jr.. df-z 2.00. 6.45. 9.15 uur; zo. 1.45. 4.15, 6.45. 9.15 uur. Olympia: ..Bullitt." 18Jr. dag. 2.00. 8.00 Passage: ..Angela," 18 Jr. dag. 2.30, 7.00, 9.30 uur; zat. en zo. 1.30, 4.0Ó. 7.00. 9.30 uur. Rex: .La grande bouffe." 18 Jr. dag. 10.30. 1.30. 4.00. 7.00, 9.30 uur; zo. vanaf 1.30 uur. Studio de luxe: ..De dood sluipt op ho ge hakken." 18 Jr. dag. 2.15, 7.00, 9.30 uur; zo. 1.30, 4.00, 7.00, 9.30 uur. Stud)io2000: „Jloii Hendrlx," 14 Jr. dag 7.30, 9.45 uur. De Uitkijk: „Les Zozos," 14 Jr. dag. 2.30, 7.15, 9.30 uur zo. 1.45, 4.00, 7.15, 9.30 uur. CAMERA Het theater aan de Ho- gewoerd draait deze weeek weer een film van klasse in de nachtvoorstel lingen. die tegenwoordig ook op donderdag-avond plaatsvinden ..The Elia Kazan werd gemaakt naar arrangement" is een film die door zijn eigen boek. Kirk Douglas, Faye Dunaway en Deborh Kerr staan borg voor goede vertolkingen van de belangrijkste rollen. REX In de Haarlemmerstraat worden de nachtvoorstellingen de ze week gevuld met een werkje, dat weliswaar over sex gaat, maar dat toch duidelijk uitsteekt boven het normale niveau van de pretentieloze sexfilm. ..Slaapkamer mazurka" ls een werkje, dat behalve op veel bloot ook steunt op een forse dosis humor. Goede films in andere steden „Mash" (Altman) Hallen. Jan v. Galenstraat A'dam; „II conformista" (Bertolucci) Studio K, Roetersstraat A'dam. „A clockwork orange" (Kubrick) Victoria, Sloterkade A'dam. Blijver TRIANON Pim de la Parra's be paald knappe film: „Frank en Eva" blijft nog een week in Trianon. Een boeiend verhaal over een huwelijk dat met name door de voortdurende sexuele zijsprongen van meneer de echtgenoot verzandt. Heel goede rol van Willeke van Ammelrooy als de echtgenote, terwijl ook de „bijfigu ren" vaak zeer goed gekozen blijken. Met name Lex Goudsmit als de kroegbaas en toeverlaat van Frank (Hugo Metsers) doet zeer goed werk. Kindermatinee REX Pippi Langkous is niet uit Leiden en uit Taka-Tukaland weg te slaan. Al wekenlang beleeft zij voor de Leidse jeugd allerlei spannende avonturen. Deze week in de Rex, op woensdagmiddag. CAMERA De musketiers van Du mas kent iedereen natuurlijk. Wat niet iedereen zal weten, is dat de ze heren ook zonen hadden, die hun mannetje stonden. Hoe goed, dat is lingen, die tegenwoordig ook op mera. Het Camera-theater heeft het voor Leiden vrij unieke initiatief genomen om een zg. retrospectief ie houden. Drie weken lang kan men er allerlei films zien van één man, in dit geval de Skandina- vlsche meester Ingmar Bergman. In de eerste week komen vooral de oudere Bergman-films aan bod. Films die zeer velen inmid dels al gezien zullen hebben, zodat het nauwelijks zinvol is om van elke film de korte inhoud te ge ven. Daarom alleen nog even het programma. Vanavond en morgenavond draait met „Het zevende zegel". Zondag wordt „Glimlach van een zomernacht" vertoond. De maan dag en dinsdagavond zijn gereser veerd voor één van Bergmans meest bekende en geliefdste wer ken: „Wilde aardbeien". Woensdag tenslotte draait Camera „Het ge zicht". ADVERTENTIE oprechte, meedogenloze aanval op de westerse consumptiemaatschap pij. Daarvoor speelt hij net te zwaar op de smeuiige effecten en draaft hij over de twee uur heen net een halfuurtje te lang door. Ferreri's werkelijke intenties liggen waarschynlyk minder diep, namelyk bij het zonder meer willen schokken van de voldane burgery. Nu dat zal wel lukken met "La grande bouffe". Maar dat sommige Franse critici deze behendige kwajongensgrap zwaar hebben opgenomen, met wat niet anders dan een hypocriet ge zicht geweest kan zijn, komt mij erg paternalistisch voor. Zeker is dat Bunuel dit thema in "Le char me discret de la bourgeoisie" dieper en fijnzinniger heeft aangepakt. PIET RUIVENKAMP „La grande bouffe".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 13