Freddy Breek honingzoe Ouwe rockers" PRACHTIGE OPNAME VAN BACH's SUITES PARKER EEN LEVENSSTIJL About us knap werk van groep „Stories" KOORZANG BIJ JUBILEUM KONINGIN JULIANA Chris Barber's beste zijn opnieuw geperst Robert Masc bouwde zelf synthesizer Platenserie met alle hits van Dionne Warwick nu compleet met de traditie van het motown-geluid ZATERDAG 8 SEPTEMBl "About us" -- Stories -- Kama Sutra Records KSBS 2068 CNR. Tot nog toe kende ik de groep Stories alleen van de single "Bro ther Louie", een wel aardig maar nogal oppervlakkig werkje. De indruk, die ik op grond van deze single van Stories had ge kregen, heb ik na het beluisteren van de LP "About us" echter grondig moeten wijzigen. Stories maakt weliswaar goed in het ge hoor liggende, melodieuze mu ziek, maar dat wil nog niet zeg gen dat het daarom oppervlakkig Is wat de groep doet. Integen deel: de op zioh simpele the- maatjes worden uiterst knap uit gevoerd, voorzien van heel goede arrangementen. Stories geeft er op "About us" bovendien blijk van ook met andere muziek dan vrij potige rock uitstekend uit de voeten te kunnen. Het vrij snelle, maar zeer gevoelige "Darling" is daarvan een goed voorbeeld, evenals "Please, please", dat aanvankelijk een vrij stugge stamper lijkt, maar dat zich ont wikkelt tot een nummer met wondermooi langzame passages. De grote man in Stories is zon der enige twijfel gitarist Steve Love, die ook voor een groot deel voor de composities zorgde. Love blijkt op deze plaat één van die zeldzame popgitaristen, die je doet beseffen wat een mooi instrument een elektrische gitaar eigenlijk kan zijn. Naast Love schittert vooral Kenneth Bichei, die het or gel hanteert, maar die vooral op valt door de voortreffelijke wijze waarop hij de sythesizer han teert. Net net teveel, net niet te weinig, kortom zeer effectief. Voeg aan dit alles toe, dat de ritme sectie zeer hecht is, en de zang soms meer dan prachtig ,en het zal duidelijk zijn dat "About us" een plaats is waarop Je gewoon stapelgek moét worden. BvD Freddy Breek "Rote Rosen fiir Dich" Basf-Cornet 20 21781-7. Sinds het Duitse schlagerfestival In Geulle, die in extenso door de televisie werd uitgezonden begint In ons land toch weer wat meer belangstelling te komen voor het Duitse lied. Een van de mensen die er zelfs in slaagde het engels- talige werk op de hitparade te verdringen was Freddy Breek. Zijn eerste grote hit bij ons was "Bianca" die stond op de eerste langspeler die in ons land werd uitgebracht van Freddy: "Uberall auf der Welt". Dezer dagen ver scheen zijn tweede schijf met als titel ditmaal „Rote Rosen für dich", waarmee hij als single ook al weer de Nederlandse hitpara- Ie bestormde. Op de langspeler jeeft Freddy opnieuw een aan tal zeer duidelijke knipogen naar de "populair klassieken". Het meest bekende werk van Fr. v. Suppé, P. Tsjaikowski, L. Delibes, Ch. Gounod eti N. Rimski-] sakoff is bij de kop gepakt ei een zoete tekst voorzien. D« te Rosen", „heisze Liebe Sterne am Hinunel" zijn van de lucht. Het klinkt alk honingzoet, maar dat is het delsmerk" van het Duitse hit In elk geval ligt het alk lekker in het gehoor en hoel in de huiskamer niet muisi zijn wanneer Freddy's stei boxen verlaat. Let the good times roll Ori ginele Soundtrack Bell 2631002 prijs: f 25,--. De film "Let the good times roll" heeft in het Amsterdamse Rembrandtpleintheater voor een enorm kasstuk gezorgd. Momen teel draait hdj in Den Haag en Inmiddels is Polydor op het Bell- >1 gekomen met de originele soundtrack van deze film. Een dubbelelpee vol nostalgie, met werfcelijk heerlijke muziek. Jeugd sentiment dat Je gewoon koude rillingen bezorgt, en waarbij alle grote sterren uit het verleden aanwezig zijn. Collega Ruud Paauw besprak enige weken ge leden reeds de film op onze bios cooppagina en daarom kunnen wij hier volstaan met de muziek zelf. Die muziek wordt gelardeerd met gesproken teksten, aankon digingen door diverse speakers, en korte stukjes geschiedenis van de artisten. Chubby Checker bijt de soits af, gevolgd door niemand minder dan Bill Haley (kl. fo to). En daarmee hebben we dan al direct een aantal nummers achter de rug. die iedereen kent. Chubby Checker met Let's Twist Again en Bill Haley met Rock A round The Clock en Shake Ratt le and Roll. Kantje één wordt besloten met At The Hop van Danny and The Juniors. Fats Do mino zingt het eerste deel van de achterkant vol en The Shi- rélles en The Coasters doen de rest. De tweede plaat valt een beetje tegen. Bo Diddley, The 5 Satins en Little Richard halen bij lange na niet het peil van hun voorgangers en daardoor, gaat deze toch erg goede plaat een beetje als een nachtkaars uit. JvdN Isaac Hayes, "Live at the Sa hara Tahoe", Stax 2628 012, prijs f 35,--. Pop-magiër Hayes is een man, die zijn grote verdienste vooral vindt in het vermogen dat hij heeft om te communiceren. Er bestaat immers een band tussen hem (aangevuld met wat voor toestanden allemaal dan ook) en het publiek. Dat heeft hem in drie jaar tijd van onbekend man netje tot platen-miljonair ge maakt. Daarvoor heeft hij dan ook bijzonder hard gewerkt en niemand zil willen beweren dat zulks nu anders is. Hij arrangeert componeert, inspireert en pakt dan ook nog allerhande instrumen ten aan. Zoals piano, orgel saxo foon, vibrafoon en tamboerijn. En natuurlijk zingt hij. Alles wat Je maar wilt: blues, rock, soul geen zee gaat hem te hoog. Op deze platen, opgenomen tij dens live-optredens, is dat alle maal zo fijn te horen. Het pu bliek, dat laaiend enthousiast de dingen doet, die Hayes ervan ver wacht. En waar hij op speelt. De eerste van de twee platen begint met de on verba ddeüijke topper: het thema uit de film Shaft. Grandioze muziek, van de eerste tot de laatste noot. Een composi tie van Hayes, zoals alle nummers zijn werk zijn. Eigen lijk zou er ook nog de hele wer velende show bij horen, die Hayes samen met zijn orkest en de ach tergrond-groep Hot Buttered Soul weet te maken. Maar zover zijn we helaas ook nog niet. Maar ook alleen het geluid is bijzonder pret tig, dat kan ik u verzekeren. P.T. Dionne Warwick's Greatest Years, Vol. 9 en 11 Scepter Re cords 16 29551 6 en 16 29549 4. Met de delen 9 en 11 (tien werd al eerder besproken) eindigt de briljante serie platen, die onder de titel "Dionne Warwick's Grea test Years" werd uitgegeven. Het is een produktie, waarvan de echo nog lang hoorbaar zal blij ven. Het succes van "Greatest Years" is volledig terug te voeren op de hechte, om niet te zeggen innige samenwerking die er be stond tussen Dionne Warwick, 'n uitstekende zangeres, en het duo Bacharach-Ravid, een zo moge lijk nog formidabeler stel compo nisten. Deze combinatie heeft 'n bijkans onafzienbare reeks suc- sessen op de markt gebracht. Overigens ben ik wel de mening toegedaan dat Dionne Warwick zonder Bacharach niet dde faam zou hebben geoogst die haar nu is ten deel gevallen, terwijl Ba charach en David ook zonder Warwick de hoogste top zouden hebben bereikt. Een gedetailleer de bespreking van wat dit "trio" in de delen 9 en 11 heeft gepres teerd, lijkt tamelijk overbodig. Goede wijn behoeft geen kran en kransen zijn er (desondanks) in het begin van de serie veelvuldig uitgedeeld. In deel 9 zijn o.a. te horen ver schillende Lennon-McCartney- composities zoals We can work it out, A hard days night en Hey Jude. Voorts You've lost that lo vely feeling en People got to be free. In deel 11: "Check out time", "The green grass starts to grow", "Make it easy on yourself", "They don't give medals to yes terday's heroes, "Walk the way you talk" en zowaar het oudje van Lennon en McCartney: "Yesterday". Wat Dionne Warwick na deze indrukwekkende albums nog ver der zal presteren is onduidelijk en onzeker. De vrees is bewettigd dat haar hoogtepunt voorbij is. Temeer omdat zij inmiddels te kampen heeft gekregen met een ernstige keelaandoening. Artsen hebben haar al geadviseerd haar zangcarrière te beeindigen, iets waaraan zij tot op dit moment nog geen gevolg heeft gegeven. RP. Den Vaderland Getrouwe-div. uitvoerenden-Mirasound 10.604. Het kon niet uitblijven. Na de speciale boeken, postzegels, vlag getje, herdenkingstegeltjes en bordjes, is er ook een langspeel plaat toegevoegd aan de onvoor stelbare hoeveelheid matriaal, die ter gelegenheid van het zilve ren regeringsjubileum van Konin gin Juliana werd uitgegeven. Ge vat in een kleurige hoes met vele foto's van gebeurtenissen in en buiten Soestdijk geven op deze plaat, die een tientje kost, vele koren acte de presence. Bijvoor beeld het Urker Mannenkoor „Hallelujah" o.l.v. Simon Pluister, het Christelijk Mannenkoor Em- meloord o.l.v. Frits Bode en het Hervormd Kerkkoor uit Kampen o.l.v. W. H. Zwart. De koorzang wordt gecompleteerd met marsen van het Nationaal Harmonie-or kest o.l.v. Anne Posthumus en niet te vergeten ons volkslied Wilhel mus van Nassaue. Onnodig te zeggen dat op de hoes de kleur oranje overheerst. B.V.L. Johann Sebastian Bach: Fran se suites, gespeeld door Huguette Dreyfus op Archiv (Stereo 2533138), f 24,90. Een prachtige nieuwe opname van Bach's Franse suites no 1 tot en met 4, moet iedere liefhebber van het clavecimbel naar de pla tenwinkel doen spoeden. Zelden heb ik een plaat met clavecimbel beluisterd, waarbij de uitvoerend kunstenaar en een weergaloos instrument elkaar zo gelukkig vonden binnen een aan het vol maakte grenzende opname-tech niek. Alles nog eens inventariserend, gaat mijn grootste bewondering nog uit naar het instrument, een Frans clavecimbel, gebouwd in 1754, dus zo'n veertig Jaar nadat Bach zijn suites componeerde. De klank is gerijpt als oude wijn. maar tegelijkertijd broos als por- celein. En het is tevens een plaat die alle recht doet aan muziek historische authenticiteit, zon der dat 't eenvoudig luisterf eest in de weg wordt gelopen door louter purisme. Op 'n eigentijds clave cimbel is Bach evengoed voor treffelijk uitvoerbaar, vanzelf sprekend, maar er blijft iets kun stig zitten in 't namaken van een instrument dat in wezen in menig opzicht onvolmaakt en be perkt was (en bleef). De Franse claveclnlste Huguet te Dreyfus speelt de vier Suites met aanstekelijke vrolijkheid en laat geen twijfel bestaan over het divertissements-karakter van deze muziek: de wereldse Bach voluit (alsof er in de van een ac tief godsbegrip doordrenkte Jo- han Sebastian een tégenstelling tussen geestelijke en wereldse muziek zou hebben bestaan!) Huguette Dreyfus heeft daarbij de verleiding weten te weerstaan om de muziek met te veel Coupe- rinachtige versieringen vol te hangen. Een woordt tot slot over de op nametechniek. Heel vaak moet de nadrukkelijke "rumle" van ingetrapte pedalen en aangetok- kelde snaren het clavecimbel zijn pakje aangeven. Hiervan is op deze Archiv-plaat niets te mer ken, zonder dat men de indruk krijgt dat er met een batterij f li tertjes is gewerkt. Dat is een compliment voor de techniek en - ik kom daar niet over uitge praat - voor een weergaloos in strument. H.M. Chris Barber's Jazz Band, „Barber's Best" (featuring Otillie Patterson, Beryl Bryden, Lonnie Donegan, Monty Sunshine and Pat Halcox), Decca DS 3197/1 2, prijs f 22,-. Decca is niet achtergehleven. Ook deze platenmaatschappij heeft zijn aandeel geleverd in de vloedgolf herpersingen van dixie- landmuziek. Dat gebeurt dan met de Engelse Chris Barber, lange tijd in Nederland de nummer twee op het gebied van de jazz muziek, althans wat betreft de voorkeur van middelbare scholie ren. De onbetwistbare nummer één was natuurlijk altijd onze bloedeigen Dutch Swing College. In die vervlogen Jaren heeft Barber grote invloed uitgeoefend op de verdere dixieland-orkesten. Hij maakte gebruik van een zan geres met een heel eigen geluid, Otillie Patterson, hij schakelde 'n heuse skiffle-group in, die van Lonnie Donegan en dan was er natuurlijk ook nog Beryl Bryden met het wasbord. Stuk voor stuk voorbeelden voor anderen hoe Je dit soort muzikale toestanden moest aanpakken. Dat is nu allemaal niet meer zo aan de orde. Barber treedt nog steeds op, maar hij heeft zichzelf zo langzamerhand wel overleefd, er zijn andere orkesten die een veel eigener sound hebben ge creëerd. Uit historisch oogpunt is deze dubbel-elpee derhalve wel degelijk van belang, de muzikale waarde ervan moet zeker niet worden overschat. P.T. Robert Mason, 'Stardrii Elektra 42.140. Het verhaal gaat, dat Rob m son zo ongeveer alle synliet oftewel elektronische insifr ten om muziektonen brengen heeft geprobeeri|n enkele kon er aan zijn voldoen, dus besloot hij er te bouwen. Na twee Jaafed knutselwerk was dat ding en kon hij i.p.v. één of t' hele akkoorden tegelijk a|er Om te proberen hoe dat te werk gaat formeerde groep Stardrive met bassis Austria, saxofonist Micha ei cker, percussionist Bruce ef slagwerker Stephen Gadd eci rist Harvey Sarch. Deze ff el ren nam voor Elektra ee g op. In Amerika schijnt men enthouisast over te zijn. 'De wedergeboorte van dl rock' en dergelijke waren volg van de optredens, heeft een goede leermeeJ had: Paul Bley, één van d sen die op een synthesize f* en er niet alleen maar van maakt. Maar voor nuR^ dat er allemaal toch niet is een fraai gedisciplinet heel, dat moet gezegd. M dan ook nog te beweren baanbrekend, vernieuwen zou zijn voor of de Jazz ol nee, dat gaat me te ver. Bert.van Dommelen Han Mulder Jan van der Nat Ruud Paauw Bram van Leeuwen (layout) Pieter Taf fijn (eindredacteur) Charlie Parker, volume I en II (XTRA 1095 en 1118). De stereo is er later ingefabriekt. Prijs per plaat f14 90. De herontdekking van Charlie Parker heeft tot e enstroom nieu we persingen van oude platen ge leid, waarvan het einde nog lang niet in zicht lijkt. Een genera tie mensen die nu halverwege de dertig zijn, waren tijdens de ja ren vijftig "in Parker", zoals an dere mensen „in Lou" waren, de nu vergeten palingboer, die het licht zei te zijn dat menigeen ver lichtte. Parker is een levensstijl, de sfeer van dansen op flatjes (schoenen dan wel te verstaan), goedkope Franse wijn op feestjes (je had Bauvin voor fl.25, de mensen die ervan gingen braken, verdrongen elkander voor de deur van het privaat) en The Bird, Charlie Parker, nu alweer bijna twee decennia dood, de James Dean van de jazz, aan wiens wegvallen sommigen nooit hele maal hebben kunnen wennen. Twee herpersingen brengen op namen van Parker van het einde der veertiger jaren, de onopge smukte hoogtij van de bebop van de rauwdans clubs in zwart New York, zonder dat de gepavoiseer- de modieuze kelders aan de an dere zijde van het land nog de "west coast-jazz" hadden uitge vonden. Op deze opnamen Jamsessies met klassiekers van de bebop zo als "Hot House". "Scrapple from the Apple", "Salted Peanuts". De bebop was schor en stotend ademhalen, discipline, maar die tegelijkertijd vrijheid liet aan de echte meesters. Op deze platen zijn er een paar aan het woord: naast Parker zelf Miles Davis (nog niet met het gestopte, vaak zeurderige geluid)Kinny Dor- ham, pianist Al Haig. Het zijn live-opnamen, een aantal ervan gemaakt in een roe- zemoerig kipperestaurant, en dat maakt de platen extra aan trekkelijk als historisch docu ment. Het is natuurlijk geen ma teriaal om de nieuwe stereo-in stallatie mee uit te testen. Daar voor is bebop trouwens nooit ontstaan. Bebop, dat was je, of dat was je niet. Tot in de jaren zestig heb ik nog die schoenen met zo'n dikke doorlopende crèpe- zool gedragen. Als ik ze nog had zou ik ze aangorden en met de rechter teenpartij het ritme tik ken, net als in die primitieve da gen van weleer, toen de arm van 'n goedkope platenspeler nog het meest leek op een electrische tan denborstel van nu. H.M. Isaciy Hayes live at the Sahara Tahoe „Innervisions" Stevie Won der Tamla Motown 5C 056 94696 Bovema f 19.50. Stevie Wonder ooit „Little Stevie" die lekkere, maar niet geweldig bijzondere muziek maakte in de Mptown-traditie („Uptight", „Nothing 's too good for my lady", „I was made to love her" etc.) ontwikkelt zich de laatste jaren tot 'n popmuzikant met een zeer eigen stijl. Het spe cifieke Motown-geluid is bijna helemaal verdwenen. In plaats daarvan is een veel subtielere stijl gekomen, veel gevarieerder ook. Op zijn nieuwste LP „Innervi sions" valt welgeteld één keer „echte" Motown te horen, in „Li ving for the city". Zelfs daar echter geen muur van zangeres sen meer, geen enorm blaasor- kest. In de andere nummers heeft Stevie Wonder zich helemaal los gemaakt van de traditie. In plaats van recht-toe-recht-aan- melodietjes brengt hij muziek die vrij hoge eisen stelt aan het vo cale kunnen, veel ingewikkelder van opbouw is dan vroeger. Wonder blijkt aan de eisen die deze muziek stelt ruimschoots te kunnen voldoen. Schijnbaar moeiteloos rijgt hij de fraaie klankcombinaties t" kaar, overal swingend, ma c den vervallend tot simpel werk. Eén van de beste den op „Innervisions" is j lady", een ragfijn werkji11 zonder mooi zijn naar ml ook „Visions" met een pianobegeleiding, uiteraard 1 Scevie zelf en ..All in a fair". Stevie heeft van een werkstuk gemaakt ^1 maar weinig andere pas gekomen zijn. Niet schreef hij alle nummers de LP voorkomen en stc^a borg voor de knappe menten. daarnaast verzori v ook het grootste deel van t geleiding zelf. Op „Too sions", „Don't you worry e thing" en „He's misstra to g all" komen helemaal re musici voor, op nummers vervult de begeleiding de hoofdrcfc daardoor is plaat geworden die het draagt van de begaafde Wonder, en niet langer d e de „stal" Motown. Een re plaat, derhalve.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 14