ilmfestival bij Cineclub een gravel voor gras (5) Vragen aan drs. Leijten ZERS SCHRIJVEN I rg van ;erpatiënten Wadding ER IS VEEL CENSUUR 'Arnhem' blijkt voor de filmers niet belangrijk genoeg voor een bezoek Vragen aan drs. Leijten(2) Met Dunlop Aquajets onder uw auto, vertellen alleen uw nwis dat tiegent. sterbandJO ts-bandenservice ruitenwissers G 7 SEPTEMBER 1973 Van vandaag tot en met ber 1973 houdt Cinéclub- filmfestival met films die aid zijn op het alternatie- tival in Arnhem 1973 (30 5 september) en het film- an Rotterdam 1972. Alle m worden gedraaid in de an het Kreatief Sentrum, 66, Leiden. De toegang illing is twee gulden, de films zullen op de vol- gedraaid worden: september om 21.15 uur: Requiem für einen Jung- König" van Hans Jürgen 1972 - West-Duitsland. [f uur lang blijft men zich aan extreme kunstmatig- sn - ironisch geciteerde - structuren. Ludwig n ier) poseert, smacht, zie, declamert, grapt en echte Wagner-decors. Hij Wodan, Paroival ,Tris- en Iwan de Verschrikke- i persoon: een narcistische en een ziener die nacht- it. De film balanceert tus- te, prentenboek. 'Gesamt- en 4711-reclame, tussen >p en politiek: een werk eldzame overdaad en fri er inteleotueel, uiterst ge en absoluut onmogelijk. tember 24.00 uur: "Theo- ls - oder wie maai ehem Hof van Hans-Jürgen Syber- (DBR) ig Ludwig werkelijk was: ikt uit. Wat gebeurde er in de Jundinghütte? Wie was de man met het zwarte masker? De ware geschiedenis van Ralph, de lieveling van de koning. Een verslag uit de tijd van de Beierse monarchie. 9 september 21.15 uur: "Vent a'est" van Jean-Luc Godard en Jean Pierre Gorin. 1971 (Italië). Haar het schijnt kwam het idee voor Oostenwind van Godard en Daniël Cohn-Bendit, waarbij de laatste weer werd geïnspireerd door de film "Le gran silence" van Sergio Co- buccl. Oostenwind vertoont de trek ken van de western, veranderd in een filmisch onderzoek dat de invloed van een genre op filmproductie aan toont. Vanuit de western als klassiek onderdeel van de Hollywood-produk- tie zijn in Oostenwind wel de helden van het genre gebleven, maar volle dig losgemaakt uit hun traditionele inhoud. De Indiaan en de soldaat fungeren uitsluitend als tekens in een politiek verhaal, dat imperialisme en kolonialisme als onderwerp heeft en dat alles toetst aan de praktijk van filmmaken. 10 september 21.15 uur: "A nous dieux, Fram.ce" van Desiré Ecaré (1970 (Ivooricust) Duits ondertiteld. 11 september 21.15 uur: "Emi- taï" van Ousmane Sembene - 1972 iSenegal) Engels ondertiteld. In Emitaï is de voertaal Wolof, de voertaal in Senegal. De film speelt zich af in het zuiden van Senegal, woongebied van de Diolastam, te gen het einde van de tweede wereld oorlog. Afrikanen worden nog steeds geprest dienst te nemen in het Fran se leger. In het dorp verschijnt een detachement soldaten met de op dracht zoveel mogelijk rijst te be machtigen, de voedselvoorraad van de Diola's om de winter door te ko men. De vrouwen verbergen de rijst, de mannen trekken het bos in om de goden te raadplegen. Het stam hoofd besluit de soldaten aan te val len wat mislukt. Een aantal mannen sneuvelt en het stamhoofd wordt ge wond. De soldaten gijzelen de vrou wen, tot zij vertellen waar de rijst is. De gewonde leider wordt terugge bracht naar het bos, waar hij sterft vervloekt door de goden die zijn on afhankelijk optreden niet kunnen goedkeuren. Tijdens de daarop vol gende ceremonie komen de soldaten tussenbeide en stellen een ultima tum. De vrouwen weigeren nog steeds iets te zeggen. Dan wordt be kend dat de oorlog is afgelopen; in Frankrijk komt De Gaulle aan de macht. De koloniale oorlog gaat verder. 12 september 21.15 uur: „The tra gic diary of Zero the fool" van Mor- ley Markson 1970 (Canada) Een psychodrama met een hoog realiteitsgehalte, opgenomen door de cameraploeg van een psychiatrisch instituut, met patiënten als "ac teurs". Twee mannen en een vrouw zijn op zoek naar mogelijkheden van de verschillende relaties die ze met elkaar kunnen aangaan. Pene lope, haar minnaar en haar Gek zijn marionetten die door publiek en de regisseur worden bespeeld, maar te gelijk scheppen zij hun eigen absur de drama. Aanvankelijk spelen ze rollen die zijn gebaseerd op figuren uit de Tarot, maar naarmate de film vordert, worden hun personages geladen met emoties, terwijl de grens tussen spel en werkelijkheid steeds vager wordt. 13 september 21.15 uur: „Dear Ire ne" van Christian Braad-Thomsen 1972 (Denemarken) Engels on dertiteld. Het grondthema van de film be staat uit de reeds meerdere jaren bestaande relatie tussen Ebbe en Irene. Het is geen al te gelukkige relatie: Irene is getrouwd met Klaus omdat deze haar zwanger heeft ge maakt en hoewel ze erg veel om Ebbe geeft, gaat ze niet zo ver dat ze Klaus om hem verlaat. Seksueel wordt ze door geen van beiden be vredigd, hetgeen aanleiding wordt tot regelmatige verhoudingen met ande re mannen en vrouwen. Tijdens een ontmoeting tussen Irene en haar Zweedse vriendin vertelt deze over haar gelukkige liefde en stelt dat 't om gelukkig te worden noodzakelijk is een keuze te maken. 14 september 21.15 uur: „Etc. etc. etc." van Cobra One, een filmcollec tief 1972 (Engeland). Bedoeld als seksuele voorlichtings film voor 14-15-jarigen maar in En geland slechts goedgekeurd voor vol wassenen vanwege de "moderne vormgeving waar de problematiek in werd gegoten". De inhoud komt neer op een uiterst losse documentaire, over de seksuele verhouding tussen twee teenagers <Mick en Marion resp. 14 en 15 jaar oud), die aange vuld wordt met het commentaar van vele bezoekers. Opmerkelijk is nog, dat Mick en Marion zich volkomen gewend hebben aan de aanwezig heid van kamera, microfoon en de daarbij behorende personen, zodat zij zich bijzonder natuurlijk gedragen. 15 september 21.15 uur: "Le sou- rire vertical" van Robert Lapoujade (Frankrijk). 16 september 21.15 uur: "De koe" van Darius Mehrjui 1968 (Perzië) De koe is een bron van voedsel en haar dood i seen ramp, niet alleen voor Hassan maar ook voor het dorp. Het dorp is een microkosmos men heeft de dorpelingen en de vreemden, de Boeloeri's. Het is echter belangrijk te beseffen dat niet de Boeloeri's op zichzelf een bedrei ging voor het dorp, maar de angst van de dorpelingen voor de vreem den veel sterker is en deze angst hen ongelukkig maakt en de kracht te rebelleren wegneemt. Het zijn niet de vreemdelingen die de koe doden, maar de dorpelingen zelf die hun eigen bron van voedsel wegnemen. Door hun onwetendheid. De eenwor ding van persoon en voowerp maakt deel uit van de filosofie van de mys tiek in Iran. Wanneer Hassan koe wordt is de enige tot wie hij het woord richt Hassan hij is de koe en de eigenaar van de koe; door de belichting van deze scene heeft de regisseur het religieuze aspect willen benadrukken. )N Het spreekt vanzelf de la Parra's "Frank en wel even volhoudt in len bepaald knappe film landse bodem, die wellicht mtal mensen weerstanden laar die wel zeer boeiend spel van vooral Wileke elrooy. grote teleurstelling blijkt ar recreatiepark Roomburg rerp van discussie en pres- rden. Dit is voor mij een jjke zaak. Het Roomburg- ilechts 3 Va hectare groot is, inziens onder geen beding d worden. In de toekomst dat het een oase is tus- sfalteringen in, ml. de Ka nerzij ds en de Sitterlaan- nlaan anderzijds. Een ieder, atig het park bezoekt, on- aar nog de rust die heden uist zo brood nodig is. genoeg blijkt, dat somrni- begrip hebben voor het Hogewoerd brengt voor de jeugd ditmaal een verhaal uit noordelijke landen: "Niels Hochersons wonder- spannende woensdag-, zaterdag- of Haagse bioscopen Nachtfilms REX "Kamermeisjes voor mr. P." heet de film die REX deze week voor de bloot-beluste kijker in de nachtvoorstelling draait. Het zal duidelijk zijn dat mr. P. van de ka mermeisjes meer krijgt aangereikt dan een glaasje water A Het theater aan de CAMERA "Adieu, rami". APOLLO: „Frank en Eva", dag. 12.15, 14.30, 19 en 21 u.; za. en zo. 12.15, 14.30, 16.45. 19 en 21.15 u. 18 Jr. ASTA: „What?" dag. 14.30, 19 en 21.30 u; zo. 13.30. 16, 19 en 21.30 u. 18 jr. BIJOU: „Lady Caroline Lamb", dag. 14, 19 en 21.30 u.; zo. 14, 16.15, 19 en 21.30 u. 14 jr. CAMERA: „Last tango in Paris", dag. 14 en 20.15 u. CINEAC: „50 laar Disney teken films", dag. 9.15, 11. 13.30 en 15.45 u.; zo. vanaf 11.15 u. a.l. „De vreemdeling zonder naam", dag. 19.30 en 21.30 u. 18 jr. CORSO: „Goldflnger", dag. 14.15. 19 en 21.30 u.; zo. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. 14 Jr. DU MIDI: „Porgy and Bess", dag. 20.15 u. 14 jr. „Pinocchlo" zo. 12.45 en 15 u. a.l. „Dik Trom en zijn dorpsge noten", za. en zo. 14 u. a.l. EURO CINEMA: ..Die knotgekke ke rels in hun vliegende kratten", dag. 14 en 20 u.; za., zo. en wo. 16 en 20 u. a.l. FLORA: ..Love in sex and life", dag. 14, 19 en 21.15 u. zo. 14. 16.30. 19 en 21.15 u. 18 jr. KRITERION: „Les choses de la vie", dag. 15. 19 en 21.30 u. 14 jr.; „The damned", vr. en za. 24 u. 18 Jr. METROPOLE-TUSCHINSKI: „Spar- tacus", dag. 14 en 19.15 u. 14 jr. ODEON: „Dolle liefdesavonturen van drie apothekersdochters", dag. 14, 18.45 en 21.15 u.; zo. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.15 u. 18 jr. OLYMPIA„Tora! Tora! Tora!". dag. 14 en 20 u. 18 jr. PASSAGE: „Een slippertje met allu re", dag. 14.30. 19 en 21.30 u.: za. en zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 u. 14 jr. REX: „La grande bouffe", dag. 10.30, 13.30, 16, 19 en 21.30 u.; zo. vanaf 13.30 u. 18 Jr. STUDIO DE LUXE: „De hel van Duinkerken", dag. 14.30. 19 en 21.30 u.; zo. 13.30, 16. 19 en 21.30 u. 14 jr. STUDIO 2000: „De nacht van de generaals", dag. 20 u. 14 jr. DE UITKIJK: „Les Zozoz". dag. 14.30, 19.15 en 21.30 u.; zo. 13.45. 16, 19.15 en 21.30 u. 14 Jr. In verband met het feit dat de meeste bioscopen pas van daag hun nieuwe films voor het eerst draaiden zult u tot mor gen moeten wachten op de re censies. Het ontbreken op deze pagina betekent dus niet dat u ze helemaal niet krijgt. Morgen zullen ze duidelijk herkenbaar op een van de andere pagina's staan. inleiding van het inter- dr. A. G. Audier te Oegst- nummer van 25 augus- let kankercentrum van dr. )uitsland moge ik het vol- erken. de kop „Nazorgklinieken" iteüd dat de Duitsers de dergeilijke klinieken heb- uit te werken en daarbij teun krijgen van de zie- D aar aan wordt toege- vraag, waarom dit in Ne et kan. bij iedere goede kliniek in blijft elke kankerpatiënt Bling, ook na de eerste the- is een vorm van nazorg inisch (dus zonder opne- let ziekenhuis) plaatsvindt, n klachten zijn. Komen er hten, dan woerden de pa- wiieuw klinisch behandeld, verband kan bovendien irmeld, dat in het Acade- ikenhuis Leiden zelfs twee afdelingen voor aparte na- kamkerpabiënten bestaan. VAN SCHOUWENBURG, fd voorlichting Universitair lisch Centrum. ik het vaktechnisch ge- ens ben met de opmerkin- de heer De Geus inzake Wadding maakt, omdat ik en reeds drie keer geschil- moet. ik hem tegenspreken ft dat het ndet altijd zo ge- nut van zo'n groenstrook. Wethouder Kret zegt, wel "begrip te hebben voor de bezwaren", doch dat hij geen an dere plaats ziet voor de aanleg van enige tennisbanen. Ook blijkt uit zijn redenering betreffende de uitbreiding van tennisvelden dat het financiële aspect ©en belangrijke rol speelt. Te vens zouden de tennisbanen aldaar even optimaal gebruikt worden als de speelweiden, volgens deze wethouder. Een ieder die regelmatig het openbare park bezoekt, weet dat dit volledig onjuist is. Met uitzondering van de vakanties krijgt men daar het vol gende beeld te zien: 's morgens Tennisbanen2 13 banen in gebruik. Openbaar Park: tientallen wande laars. Waaronder: hondenbezitters, bejaarden, scholieren, die daar tevens sport beoefenen. 's middags (luchtijd) Tennisbanen: onbezet. Openbaar Park: scholieren, leerkrach ten (voor het nuttigen van de boter ham). Tennisbanen: 2 13 banen in gebruik. Openbaar Park: sportbeoefenende scholieren, en moeders met kinderen. 's avonds Tennispark: enige banen in gebruik. Openbaar Park: wandelaars en trim mers. week-ends Tennispark: nagenoeg alle banen in gebruik, doch niet gedurende alle uren. Openbaar Parksportbeoefenaars, padvinders, en anderen, die in het park willen verpozen. Er zijn mijns inziens de volgende alternatieven. 1) Indien de sportstichting, dus de ge meente, haar medewerking zou ver lenen en het. handbalveld, gelegen tussen de tennisvelden en de hockey velden, ter beschikking zou stellen voor de uitbreiding van het tennis park, dan zou de openbare recreatie niet in het geding zijn. Het handbal veld kan dan aan de Lorentzkade achter de Vredeskerk worden aange legd in plaats van het basketbalveld dat slechts gebruikt wordt door bal dadige jeugd en door anderen die daar tegels weghalen of vuil en afval willen deponeren. 2) Achter het tennispark 'De Leidsche Hout' zou één sportveld kunnen wor den opgeofferd, zodat men daar een tennispark kan creëren met 10 12 banen. Dit zou centraal liggen voor geheel Leiden en niet ten koste gaan van de vrije recreatie. 3) De enthousiaste tennissers zouden de gemeente Leiden f218.000,- kun- Opnemen van brieven in deze rubriek behoeft niet te betekenen dat de redactie het met de inhoud eens is. De redactie behoudt zich daarenboven het recht voor om bijdragen te weigeren dan wel in te korten. Volgens de heer Rotteveel (donder dag 16 augustus) is censuur in het Westen een vrijwel onbekend ver schijnsel. Ik vrees echter, dat er veel censuur wordt uitgeoefend, een ge beuren dat veelal verborgen zal blij ven en daardoor de naam van „vrij wel onbekend" heeft. Slechts spec taculaire gevallen komen aan het licht, zoals bijv. in de sportwereld, een staat in de staat waar vrijwel geen plaats is voor afwijkende me ningen. Uit eigen ervaring kan ik verklaren als duik Journalist vrijwel geen duik- artikel geplaatst te kunnen krijgen, omdat ik niet aan leiband wil lopen van de Nederlandse Onderwater sport Bond en de redacties alleen ar tikelen conform de N.O.B.-opvattin gen wensen te plaatsen. Dat ervaar ik als een vorm van dictatuur, cen suur en broodroof. Het in de handel zijnde boek "King Kong" van Willem Frederik Her mans geeft in het aanhangsel "Ge volgd door wat Nederland niet op de televisie mocht zien" een voorbeeld van censuur, uitgeoefend door de zo zeer bekende prof. dr. L. de Jong en direct door hem toegewijde bewonde raars Tenslotte wil ik de h.eer Rotteveel erop wijzen ,dat een schrijver, die be paalde kritische denkbeelden onder de aandacht van zijn medeburgers wil brengen, niets maar dan ook he lemaal niets kan doen als hij geen uitgever kan vinden en hij geen geld heeft om zelf die denkbeelden te la ten drukken en verspreiden. Ik her inner maar even aan mijn vijftig ar tikelen met kritiek op dr. L. de Jong, die ik heb genoemd in mijn stukje "Dr. L. de Jong: 'n heilige koe?", in uw blad van 1 Juni 1972. Hoe moet ik die uitgegeven krijgen? Bij pogingen een paar van die arti kelen geplaatst te krijgen stuitte ik op afwijzingen als: past niet in ons fonds, te gespecialiseerd, en op on wil kriti'ek op De Jong te publiceren, waarbij zich verschijnselen voordeden die verdacht veel op preventive cen suur leken. Overigens heeft dr. De Jong eens beweerd (De Telegraaf van 18 okto ber 1969) kritiek als een integraal onderdeel van zijn werk te beschou wen en van die kritiek een uitvoerig overzicht op te nemen in het slot deel van zijn werk. Ik besluit daar om mijn stuk met een vraag aan het bestuur van het Rijkinstituut voor Oorlogsdocumentatie of ?ij mijn naar schatting vijftig artikelen ongecen sureerd en tegen betaling van een behoorlijk honorarium in het slot deel van De Jongs werk willen opne men. Tenzij de heer Rotteveel als uitgever of sponsor gaat optreden.... FRED VOS Haarlemmerstraat 301 Leiden Twee jaar geleden begon -producer Joe Boyd met de eerste voorbereidingen van een film over het in 1970 gestorven pop idool Jimi Hendrix. Joe, die o.m. promotor was van 'The Incre dible String Band' en 'Fairport Convention' en ook de eerste hit-single van Pink Floyd ('Arnold Layne') produceerde, begon samen met John Head en Gary Weis aan een immense opdracht. In de eerste plaats moesten allerlei oude en minder oude film opnamen, video-tapes, foto's, etc. worden opgespoord. Daarnaast wilde men een aantal interviews maken met familie, kennissen en collega's van Jimi, alsmede met topsterren als Peter Town- shend (van The Who), Eric Clapton, Mick Jagger, Little Richard en vele anderen. Dat alles bij elkaar resulteerde in een ruim anderhalf uur durende kleurenfilm, die deze maand in Nederlandse première gaat in het Kriterion theater te Amsterdam, onder de titel: 'Jimi Hendrix'. De produktie van de film begon in maart 1972. Joe Boyd: „We interviewden ruim 50 mensen. We praatten met letterlijk ieder een die maar iets van enig belang kon vertellen. Uit al die ge sprekken destilleerden wij een kort en bondige reeks kernach tige uitspraken, die in de uiteindelijke film werden verwerkt. Maar ons belangrijkste uitgangspunt bleef toch wel de muziek van Jimi Hendrix". nen besparen door hun sport in de omliggende gemeenten te bedrijven. R. SCHOUTEN Moddermanstraat 102 Leiden Ik zou de heer Leijten een paar vragen willen stellen naar aanleiding van zijn ingezonden stuk in deze krant van zaterdag. Wat is nu pre cies het verschil tussen de subsidie die u heeft gekregen toen u uw huis kocht, en de subsidie die op een woningwetwoning rust? Is het naief van mij om te denken dat die sub sidie die u hebt gekregen ook van de belastinggelden afkomstig is? Verder wilde ik weten, hoe u aan de wetenschap komt dat die men sen met een hoog inkomen niet door willen stromen? Heeft u hen dat wel eens gevraagd? Misschien kan ik u een beetje op weg helpen: de meeste mensen wil len niet in een flat wonen, U toch ook niet? Maar u kon kiezen en nam een eengezinswoning. Heeft u de woningruiladvertenties wel eens gelezen? Daar staat in veel gevallen ook bij: "Hoge huur geen bezwaar". Zouden mensen zo'n advertentie plaatsen als er voldoende eenge zinswoningen waren? In de Meren- wijk worden nu de eerste eengezins woningen gebouwd, en er is nu al meer vraag naar dan er aanbod is. Dus moet u maar niet zo klakke loos schrijven, dat er mensen zijn, die parasiteren van de belastinggel den. Ik heb u ook nog een gewetens vraag te stellen: stel dat uw huis op dit moment 80.000 gulden waard is. Uw inkomen is echter zodanig ge stegen dat u een huis kunt kopen, van 150.000 gulden, gaat u dan blijmoedig uw huis uit, ondanks het feit dat u best naar uw zin woont, en het huis plezierig hebt ingericht? U wilt misschien toch gaan om uw minder draagkrachtige medemens te helpen, die toevallig net een huis van 80.000 gulden kan kopen. Maar u moet wel naar een flat. Doet u dat dan? Ik denk dat u dan ook blijft zitten waar u zit, en er een tweede huis bijneemt. Mevr. S. VAN NOORT-PIKET Van der Duynstraat 11, Leiden. Het artikel van drs. Leijten in uw blad van 1-9-1973 vraagt mi wel om enkele aanvullende opmer kingen. In de eerste plaats meen ik uit publicaties in de pers begrepen te hebben dat de aftrekbaarheid niet volledig zal worden afgeschaft, en dat men ook niet van plan is diege nen die op grond van de huidige re geling verplichtingen hebben aange gaan in moeilijkheden te brengen. Tot het geven van een oordeel over de economische wenselijkheid om 't lenen van geld te stimuleren door het geven van fiscale tegemoetko mingen acht ik mij niet bevoegd. Wel doet het mij vreemd aan dat naarmate het inkomen stijgt de. te gemoetkoming ook stijgt. Bij een echtpaar zonder kinderen en een in komen van f 25.000,-- per Jaar neemt de fiscus 39% van de rente voor zijn rekening, bij een inkomen van f 50.000,-- 58% en bij een inkomen van f 100.000,- 69%. Kennelijk stond de fiscus in het verleden met de heer Leijten op het standpunt, dat alleen voor de midden- en hogere groepen bezitsvorming bevorderd dient te worden. Het lijkt mij zeer terecht dat de huidige regering dit gegeven eens toetst aan de wense lijkheid. Verder ben ik het met de heer Leijten eens dat het onjuist is als men met een hoog inkomen een huis bewoont waarvan de huur d. m.v. subsidie kunstmatig te laag wordt gehouden, t.o.v. dat inkomen. In ieder geval zou men dan mi. de volledige huur moeten betalen. Om echter alleen deze huurders profi teurs te noemen, en niet b.v. diege nen die hun hypotheek grotendeels laten financieren door de fiscus en daarmee b.v. een huis met rijkssub sidie kopen, gaat mij wel watver. sidie kopen, gaat mij wel wat ver. Verder dient te worden opgemerkt dat de huurder voor de in zijn huur verdisconteerde rente geen tegemoet koming ontvangt van de fiscus. N. J. van Gessel, Raaphorst 15, Leiderdorp. Joseph Mankiewics is de enige be langrijke regisseur gebleven, die in hoogst eigen persoon kwam, boeiende smaakmaker voor zijn „Sleuth". Sterren, die eens loslippig een ge heimzinnige laadje willen open schuiven, ziet men helemaal niet. Er zijn wel spaarzaam een paar mindere regiegoden komen opda gen. Marco Ferreri, Yves Boisset en Francois Truffaut heb ben het inmiddels af laten weten, mannen, die stuk voor stuk films bijdragen, waar een boeiende boom over is op te zetten. Nederland is blijkbaar niet be langrijk genoet om ze tot een tripje te verleiden. In het hoofdprogramma tijdens het weekeinde waren films te zien die in de volgende maanden op ruime toe loop mogen rekenen. In de eerste plaats de in meer dan èèn opzicht gerucht makende „La grande bouffe" van Ferreri, de zwarte hu morist, die Philippe, Marcello, Ugo en Michel zich te barsten laat eten. Alleen de corpulente Andrea overleeft de Bourgondische zwelg partij. Het Arnhemse publiek kon na ruim twee uur geen boe of bah meer zeggen, en anders dan in Cannes, waren er dan ook geen klanken van dien aard te horen. Niet dat het Arnhemse publiek zich overigens onbetuigd laat. Het Nederlands journaal haalde het Dam-gebeuren van 1948 nog eens op. De troonswisseling was al dui delijk in de hoek van de histori sche pathetiek terecht gekomen en dat leverde een kollektief gegie chel op. En er was toch bepaald geen alternatief publiek present, dat zat immers in het jongerencen trum aan het andere eind van singel zich te verlustigen aan een gans ander repertoire. Al vraag je je soms af welk ander repertoire? In de grote bioscoop zijn het twee steeds duidelijke rollen, die met elkaar in bed kroelen, bij de he melbestormers blijken het alterna tieve krachten, die er het spijker pak voor uitdoen. Veel verschil geeft dat au fond niet. De discussie in Arnhem spitsen zich in deze dagen toe op de haalbaarheid van filmhuizen. Of die instituten voldoende armslag krijgen en of er een bevredigende toeloop voor te vinden zal ziln. Het bioscoopbedrijf zwijgt daarbij in alle talen, maar met wat door prikken in die richting heeft men niet de indruk dat „het bedrilf" blij is met de recente ontwikkelin gen. Enige kortzichtigheid is daar niet vreemd aan. Sam Peckinpah verschafte All MacGraw de kans te bewijzen, dat zij sinds „Love story" nog bestaat. Aan de zijde van haar echtgenoot Steve McQueen loonde In „The getaway" de misdaad dan eens èèn keer. Ook „The heartbreak kid" van Elaine May is zulke leu ke vrouwelijke observatie op een jong huwelijk, dat het de moeite waard is er nog uitvoerig op terug te komen. PIET RUIVENKAMP ADVERTENTIE II tussen weg Verder merkt u er hoegenaamd niets van. Geen slipneigingen, geen aquaplaning. Dunlop was de eerste die dat gevaar (een glijbaan van water tussen wegdek en band) vaststelde... en er wat aan deed. Resultaat: de Aquajet. en wegspuit Zodat u toch _i_ op een droog wegdek rijdt. CJCiL Veilig! En sportief: die lage, brede li'lïlH Aquajet ziet er geweldig uit onder Mak II1 /ii uw auto. En wij monteren 'm met gepaste precisie. Ieder z'n vak. Banden is h<»» onze- Middelburg Naarden Nijmegen Roosendaal Stadskanaal Terneuzen Tilburg Vlaard Leiden, Zoetenvoudseweg 7, bij Herenstraat/5-mei-Laan,. tel. 01710 - 43590. Alphen a/d Rijn, Prinses Margrietlaan 12, nabij Avifauna, tel. 01720 - 92844.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 9