ah
urt Lancaster in
t web van de CIA
Goede Franse humor
Michelin.
oe u voor een tst—
paar gulden meer
Sex van de gravin is
eindelijk eens aardig
/eel goedkoper uit bent. u
Ik ben
het nieuwe symbool
van onze
nationale spaarinstelling
Wre de zwaardvechter
Deense minister van
Cultuur hekelt kerk
iIJDAG 31 AUGUSTUS 1973
FILM
PAGINA 17
ADVERTENTIE
Michelin heeft de radiaalband
uitgevonden. Waarna iedereen die
is gaan maken. Maar: dat zijn
geen Michelins. Want
X-As bouwt,
betaalt er
r. Maar
daarvoor krijgt u dan ook een onbetaal
baar gevoel van veiligheid terug. Een
groot rijcomfort. En meer kilometers.
Michelin! Wij kunnen het weten.
STERBANDJö
rS-RANDENSEKVICE
:iden, Zoeterwoudseweg 7, bij Herenstraat/5-mei-Laan,,tel. 01710 - 43590.
lphen a/d Rijn, Prinses Margrietlaan 12, nabij Avifauna, tel. 01720 - 92844.
Film: De Naakte Gravin: hoofdrol
len: Wolgang Lukschy en Ursula
Blauth; regie: Kurt Nachmann;
theater: Luxor.
"De Naakte Gravin" is dan einde
lijk een sexfilm, die boven alle an
deren uitsteekt. Niet alleen qua in
houd «eindelijk een goed lopend ver
haal), maar vooral qua opname.
Filmtechnisch heeft regisseur Kurt
Nachmann er werkelijk alles uitge
haald, wat erin zat. Daardoor blijft
„De Naakte Gravin" (uitstekende
rol van Ursula-Blue Movie-Blauth)
van het begin tot het einde boeien.
Hoofdfiguur is een schatrijke graaf,
die allerlei mannen en vrouwen
huurt om met zijn vrouw naar bed
te laten gaan. De graaf schept er
veel genoegen in, om dat allemaal
op de gevoelige plaat vast te leggen.
Hij verzint allerlei vreemde spellet
jes en laat intussen zijn camera het
werk doen. Zo laat hij i
mer van zijn vrouw
bouwen. Zet zijn vrouw aan de ene
en een huurling aan de andere kant
van deze wand en geeft vervolgens
opdracht de liefde te bedrijven. Een
andere keer plaatst hij zijn vrouw
op een stoel in een kamer, waarvan
de vloer is bezaaid met spijkers en
punaises en laat drie mannen pogin
gen doen om bij zijn vrouw te ko
men. De gravin wordt echter op
een van de mannen, een jonge auto
monteur. verliefd en dat is niet de
bedoeling van de graaf. De jonge
man wordt op de verjaardag van de
gravin dood en naakt aangetroffen
aan de kant van de weg. Moord lijkt
de eerste conclusie van de politie,
Zo dochter, zo moeder. Willeke
van Ammelrooy's moeder zal bin
nen niet al te lange tijd samen
met haar dochter in een Neder
landse speelfilm te zien zijn. Vo
rige week begon mevrouw Van
Ammelrooy aan de opnamen van
"Help de dokter verzuipt" in het
Brabantse Udenhout. In de film
speelt zij de rol van zigeunermoe
der. Haar filmdochter is ook haar
echte dochter, Willeke van Am
melrooy. Regisseur Nicolai van
der Heide zocht voor de rol van
de zigeunermoeder iemand, die
op Willeke lijkt. Die keus was niet
moeilijk.
maar na een langdurig onderzoek,
waarbij een rechercheur de graaf
en zijn gevolg langdurig bestudeerd,
is er geen bewijs. Het blijft ook voor
de mannen van de wet een open
vraag: zelfmoord of een perfect uit
gevoerde moord...? Niemand zal het
ooit weten.
JAN VAN DER NAT
Titel: "Scorpio". In de hoordrol-
Burt Lancaster, Alain Delon.
ul Scofield. Regie: Michael Win-
Theater: Lido.
Spionage, verraad, liefde en ge
ld gaan har"* in hand in deze pre-
erefilm. Een film voor mensen
heldere geest, want de veel-
an informatie en uiteenlo-
gebeurtenissen gaat beslist
torbij aan onoplettende kijkers of
egenen die hun verkrampte be-
^en geruisloos willen ver
gen en daardoor een stukje van de
tsende dialogen missen.
Het verhaal is niet onsamenhan
gend of zo, maar voor de leek (wat
betreft de spionagewereld) mis
schien wat verwarrend hier en daar.
Een geheim agent van de Ameri
kaanse CIA .Cross, werkt in Euro
pa samen met de overigens vloei
end Amerikaans sprekende Frans
man Jean Laurier. Na het voltooien
van een opdracht het neerschie
ten van de president van Eritrea
vertrekken beiden naar Washington.
Cross gaat naar zijn vrouw Sarah
en ontdekt daar dat zijn huis in de
gaten wordt gehouden door mannen
van de CIA. Hij begrijpt dat men
hem wantrouwt en met hulp van
ADVERTENTIE
Titel: "De blinde zwaardvechter"
Theater: Rex.
De liefhebbers van het Chinees-Ja
panse hak- en snijwerk kunnen deze
week hun hart weer ophalen in het
theater aan de Haarlemmerstraat.
"De blinde zwaardvechter" -overi
gens helemaal niet de man waar het
in deze film om draait - is er weer
één van de vele films uit dit genre
die de laatste tijd in Nederland zijn
ingevoerd, en die zich in korte tijd
tot even zekere publiektrekkers heb
ben opgewerkt als sexfilms.
Eigenlijk gaat het hier om een
soort in het Chinees vertaalde wes
tern: hoofdmotieven zijn moed,
wraak en zeer platonische, maar
juist daarom aandoenlijke roman
tiek. Het verschil met de western is
echter, dat wrede taferelen - in de
western doorgaans niet zo duidelijk
opgevoerd en niet als heldhaftig ge
zien - hier schering en inslag zijn.
"De blinde zwaardvechter" is geen
uitzondering op deze regel. Rond een
simpel verhaal over een knaap die
de moord op zijn ouders ten koste
van alles -bijna alles, blijkt aan het
einde van de film -wil wreken, is
een groot aantal scènes gegroepeerd
die het bloed in de aderen doen stol
len. Voor mij hoeft dit soort films
niet. Een volle Rex bewees gister
avond overigens, dat er heel wat
mensen zijn die wat minder week
hartig zijn. Voor hen is "De blinde
zwaardvechter" ongetwijfeld een
delicatesse.
BERT VAN DOMMELEN
Titel: Niet elke nacht is een hu
welijksnacht; Regie: Gérard Pires;
voornaamste rollen: Marthe Keiler
en Jaques Higelin. Theater: Studio.
De vertaler, die buitenlandse film
titels voor ons duidelijk moet maken,
dient onmiddellijk te worden ontsla
gen. Hij kan zijn fantasie dan thuis
botvieren met het maken van sin
terklaasversjes. "Elle court, elle
court, la Banlieue" heet deze film of
ficieel en dat is stukken beter dan
"huwelijksnachten". Ondanks 't feit
dat een niet onaanzienlijk deel van
de film in het bed wordt doorgebracht
maar dat is een wezenlijk deel van
deze leuke en gekke film. De film
wordt ook als een sprankelende ko
medie aangekondigd. Deels waar.
een vriend kan hij Washington ver
laten, vermomd als pater Wieland.
Inmiddels wordt Laurier in het
nauw gedreven door McLeod, het
hoofd van de CIA. Hij heeft name
lijk Cross in Parijs niet gedood, zo
als zijn opdracht was. Als McLeod
hem een goede positie in de organi
satie belooft en een aardig zakcen
tje, zwicht hij. Men legt er de na
druk op dat Cross een dubbelspion
is, die ook voor de Russen werkt.
Laurier vindt uit dat Cross in We
nen zit, en daar begint dan de
schier eindeloze achtervolging. Cross
wil zijn vrouw naar Wenen halen,
maar bij een schietpartij wordt zij
gedood.
Als dat bericht Cross bereikt, is
zijn enige gedachte Sarah te wreken.
Laurier, die maar vast terug is ge
gaan naar Washington, waarschuwt
McLeod voor Cross. Hij kent Cross
zo goed, dat hij zeker weet
terug zal komen om de man te do
den door wiens toedoen Sarah werd
vermoord. Laurier heeft gelijk
Ook Laurier wil nu de dienst ver
laten om met zijn vriendin Susan
in Parijs te gaan wonen. McLeod
toont hem nog een film over Cross,
waaruit blijkt dat deze inderdaad
handelt met de tegenpartij. Dan
volgt er nog een tragische scene,
waarbij 3 mensen om 't leven komen.
Laurier heeft ontdekt dat niet
alleen Cross, zijn eeuwige partner,
dubbelspel gespeeld heeft. Ook zijn
minnares Susan is niet de onschul
dige schoonheid die zij leek te zijn.
Op de foto Alain Delon (Laurier)
en Gayle Hunnicutt (Susan).
ELISABETH TOLENAAR.
Nachtfilms
CAMERA De oudste vorm van de
Chinees-Japanse vechtfilms die ons
land de laatste tijd overspoelen, is
de Samoeraï-films. Camera heeft er
in de nachtvoorstellingen één: "Re
bellion". Het spreekt vanzelf dat de
ze rolprent vooral geschikt is
de mensen die van spanning houden,
en die over niet al te zwakke zenu
wen beschikken.
REX "Zij zijn naakt" is de veel
zeggende vlag, die een lading
trekkelijke meiskes met weinig of
niets om het lijf dekt. Een al wat
oudere film in dit genre, dat een
aantal liefhebbers wellicht al
gezien heeft. De optredende meisjes
Kindermatinee
CAMERA Ook na de vakantie kan
de jeugd zoals gewoonlijk weer twee
dagen in de week terecht in Camera,
waar weer een spannend avontuur
van Winnetou, de grote Indiaanse
vriend van Old Shatterhand, draait.
De nobele Apache-leider heeft het
weer knap moeilijk, maar hij redt
zich vanzelsprekend uit alle neteli
ge omstandigheden.
Blijver
TRIANON Uiteraard houdt Tria
non de nieuwste Nederlandse film
"Frank en Eva" - eigenlijk beter
aan te duiden met de Engelse sub-ti
tel "Living apart together" - deze
week. En terecht, want er zijn in
Nederland nog maar zelden speel
films gemaakt die zo professioneel,
en vooral zo beklemmend gemaakt
waren. Onder regie van Pim de la
Parra speelt vooral Willeke van Am
melrooy een heel knappe rol, als
Eva.
deels helemaal onjuist. Een zeer
wrang achtervolgingsspelletje met
twee ziekenauto's is het voorbeeld
hiervan.
Een pas gehuwd stel gaat in de
banlieu van Parijs wonen, hetgeen
betekent dat ze zóveel tijd kwijt zijn
met naar hun werk rijden en weer
Jacht op een
generaal
Titel: „De nacht van de generaals"
Regie: Sam Spiegel en Anatol
Litvak Voornaamse rollen: Peter
O'TooIe. Omar Shariff, Tom Cour-
tenay Theater: Camera.
De tweede wereldoorlog is het de
cor waarin het beroemde verhaal
van Hans Hellmuth Kirst "De nacht
van de generaals" zich afspeelt.
Naar dit boek is door het ook al
niet van een zekere faam gespeen
de duo Sam Spiegel Anatol Lit
vak in 1967 de film gemaakt die de
ze week in Camera draait.
Het verhaal leent zich uitstekend
voor een verfilming. Een web van
intriges wordt geweven door een
aantal figuren die voldoende identi
teit hebben, om acteurs als Peter
O'Toole en Ton Courtenay te dwin
gen meer te doen dan tekst opzeg
gen en in en uit het beeld lopen.
Het gaat in dit verhaal om moor
den, die duidelijk door dezelfde
persoon gepleegd zijn. De moorde
naar begint met een postituee in
Warschau tevens contraspionne in
Duitse dienst uit de weg te rui
men. Een majoor van de contra
spionage volgt zijn spoor, later bij
gestaan door een Franse politieman.
Drie generaals kunnen de moord ge
pleegd hebben. Pas ver na de oorlog
als de moordenaar inmiddels
weer heeft toegeslagen vindt ae
grote ontmaskering plaats. Een
spannend verhaal, af en toe gelar
deerd met wat wrange humor.
terug, dat ze bij wijze van spreken
nauwelijks weten wat er in hun
eigen flatje staat. Een gehorig, mo
dern geheel, waar iedereen zich met
ledereen bemoeit. De buurman, als
voorbeeld, is een politieman, die zich
op een werkelijk Funès-achtige ma
nier driftig kan maken om niets.
Hij is een volkomen nietsnut, die 't
liefst iedereen in de boeien wil heb
ben. Een schitterende rol.
Alles, dat niiet zou moeten gebeu
ren, gebeurt en je verwacht het ook.
Wat, dat betreft zien we geen gewel
dige dingen, die de moeite van het
onthouden waard zijn.
Het "verkeersprobleem" is het
hoofdthemïi. Daar omheen de nodi
ge liefdesbetuigingen, jalouzie en
drama's. Op een gegeven moment
leidt dat tot een fikse ruzie tussen
Marlène en Bernard de twee hoofd
rolspelers. Hij vertrekt en zij blijft
radeloos achter. Als ze hem twee da
gen niet heeft gezien, weet ze niet
meer waar ze het zoeken moet en
wil zelfmoord plegen. Ze barricadeert
de deur zet de gaskraan open, slikt
een lading pillen en drinkt een fles
cognac leeg. Bernard komt (na
tuurlijk) terug, maar kan het huis
niet in. Als hij dan maar op de bel
drukt, ontploft de hele flat. Allebei
verdwijnen ze naar het ziekenhuis,
waar het zó druk is, dat de patiënten
op de gang moeten liggen. Grote
verzoeningen natuurlijk en dan is
het afgelopen. Weinig verhaal, maar
veel goeie Franse humor.
PAUL WOLFSWINKEL
ADVERTENTIE
maak meer gebruik
van onze
uitgebreide service
KOPENHAGEN Niels Matthia-
sen, de Deense minister van cul
tuur, heeft in een gisteren gepu
bliceerd interview met „Kristeligt
Dagblad" scherp de r.k. kerk gegispt
wegens haar protest tegen de
voorgenomen film over „Het liefde
leven van Jezus" van de Deense
regisseur Jens Jorgen Thorsen.
Matthiasen zegt, dat hij de door
de r.k. kerk geluchte verontwaardi
ging niet ernstig kan opvatten. Vol
gens de Deense minister is de r.k.
..reactionair". Vooral tegen de
Deense bisschop Hans Martensen,
die opgeroepen heeft tot een protest
tegen de subsidie van de Deense
staat voor genoemde film van
600.000 kroon, vaart de minister uit.
Hij zegt, dat de bisschop Rome
slaafs gehoorzaamt.
dag. 2.00, 7.00. 9.15
KRITERION"Staat
18 jr.. dag. 9.30, 11.30. 1.30. 3.30, 5.30,
1.30, 4.00, 7.15,
STUDIO 2000: "The chase", 18 Jr., dag
4.00. 7.15, 9.30 i
"Voor dit meisje is één keer voorkomen op één foto wel erg weinig", moet de fotograaf i
hebben toen hij de zestienjarige Monica Santorsola voor de lens kreeg. Daarom maakte
fraaie truc-opname van het meisje, dat is gekozen als Miss Cinema van dit ja*r.