OECUMENE IN DE PRAKTIJK Rust Kerkdiensten Leiden en omgeving Begin september bestaat de Wereldraad van Kerken vijfentwintig jaar. Op een passende wij ze zal daaraan aandacht worden gegeven. Op zo ndag 26 augustus zal in de St. Pieters kathedraal in Genève dit feit worden herdacht in een godsdienstoefening die zal worden uitgezonden door Eurovisie. Ook in ons land zal er we iets van te horen en te zien zijn. Aldus lazen we in een pers bericht. We hebben kunnen constateren dat de belangstelling voor die We reldraad van Kerken toeneemt. Dit ls terecht, hoewel zi'J het de aange sloten kerken niet altijd even gemak kelijk maakt. De laatste jaren legt zij er steeds meer nadruk op wat het betekent tn de tegenwoordig wereld kerk van Jezus Christus te zijn. Het oude geslacht van de oecu- menici, die zich met groot idealisme hebben ingezet voor de totstandko ming van de Wereldraad, is verdwe nen. De meeste van hen zijn gestor ven en zo dit niet het geval is, heb ben zij zich praktisch uit het werk teruggetrokken. Er is een nieuw ge slacht opgestaan aan wie de dage lijkse leiding is toevertrouwd. Wie het vorige Jaar de vergadering van het Centrale Comité in Utrecht heeft meegemaakt, zag er mens in naar voren komen uit alle delen van de aarde en Je bemerkte hoeveel ge wicht er aan hun woorden werd ge hecht. De voorzitter van het Centra le Comité ls een ingenieur uit India en de secretaris is, sinds het vorige jaar, een predikant uit het Caribi sche eilanden gebied van Midden- Amerika. Lag vroeger de politieke scheiding Sn de verhouding Oost-West en daar mee werd de Wereldraad met haar organen telkens weer geconfron teerd, nadien is het steeds meer een scheiding Noord-Zuid geworden in het politieke bestel; de arme landen tegenover de rijke en ook daarmee zal de Wereldraad van Kerken voort- Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te zoetermeer: B. J. Blaauwendraad, Jeugdpredikant te Rotterdam-Centrum; te Vlagtwed- de: C. Bolijn, kandidaat momenteel hulpprediker te Terwolde. Aangenomen naar Sint Pancras: L. A. Nagtegaal te Medemblik. GEREF. KERKEN VRIJGEM. Aangenomen naar Kornhorn-Ma- rum: W. Scherff, kandidaat te Wit- tewierum, die bedankte voor Dam- woude- Driesum, voor Diever- Smil- de voor Eemdijk, voor Enschede-Nrd (missionaire dienst op Irian Jaya), voor Houwerzijl, voor Kantens, voor Oegstgeest in combinatie met Lisse, voor Souburg- Vlissingen, voor Vroomshoop en voor Zaanslag. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Bennekom: M. Vliet- stra te Werkendam; te Siegerswoude D Wilp: P. van Zonneveld. CHR. GEREF. GEMEENTEN durend rekening moeten houden. "Gemeenschap der Kerken", het orgaan van de Raad van Kerken in Nederland heeft heel het juli/ augustus-nummer gewijd aan deze 25 jarige herdenking en daarin kun nen we het nodige lezen over de his torie van de Wereldraad van Ker ken. Met alle nadruk is telkens weer gezegd dat de Wereldraad geen su per kerk wil zijn. Toch duiken er tel kens weer berichten op van mensen die dit zouden willen. Ze botsen op verschillende manieren op de kerken als instituten. Een bekende redene ring is: wat is nu belangrijker, dat iemand een christen is of dat hij lid is van een bepaalde kerk? Al door redenerende komt hij tot de slotsom dat, hoe eerder de kerken als insti tuten worden opgeruimd, hoe beter ter het is. De neiging om tegen de ge vestigde orde in te gaan, komt ook hierin tot uiting. We kregen onder ogen het laatste nummer van het S.M.R.A. nieuws, het nieuws van de Stichting Mecha nische Registratie en Administratie, de stichting die zwaar in de rode cij fers zat en waarom de Generale Fi nanciële Raad van de N.H. Kerk heeft moeten bijspringen eti waar aan allén meebetalen die jaarlijks hun bijdrage aan de Generale Kas voldoen. In dat nieuws vonden we een berichtje over de godsdienstver melding van kinderen, die in een ge zamenlijke rooms-katholieke/ her vormde kerkdienst zijn gedoopt. Bij gemengde huwelijken komt het nog al eens voor dat men een oecumeni sche kerkdienst organiseert. Beide partijen blijven kerkelijk zoals ze zijn. De ene partij ziet het huwelijk als sacrament en de andere niet. Maar, wanneer er later een kind ge boren wordt, volhardt men in de eenmaal aangenomen houding en de doop moet ook geschieden in een z.g. oecumenische dienst. Nu lazen we dat het voor de bur- gelrijke stand onmogelijk is deze ge doopte kinderen bij een kerkgenoot schap in tedelen, zodat ze als ver melding van hun godsdienst "geen" krijgen. De ambtenaar van de bur gerlijke stand is nu eenmaal gebon den aan de voorschriften van de wet en voor hem is het onmogelijk "oecumenisch" in te vullen, want een oecumenische kerk bestaat er nu eenmaal niet. We kunnen wel spre ken van "de oecumene", waarmee we een kerkelijke beweging aandui den, maar een beweging is nog geen kerk. Ze kan zich daartoe wel ont wikkelen. Drs A. Houtepen uit Breda pleit er in hetzelfde S.MR.A. nieuws voor "dat de erenaam "christen", die meer is dan een optelsom van n.h. plus r.k. en die betekenisvoller is dan de aanduiding "oecumenisch" in het rijtje van mogelijke aandui dingen van kerkgenootschap en godsdienst" niet mag ontbreken. Dit moet toch wettelijk mogelijk zijn. hij vindt dat de verdeeldheid der christenen op deze wijze "van vader op zoon in stand wordt gehouden door de gedwongen keuze van een denomibationeel christendom". Een christen kan heel meelevend zijn met een bepaalde gemeente, zeg maar een hervormde, "zonder dat hij dit meeleven als een exclusief hervormd christen behoeft te bele ven". Zulk een betoog doet sympa thiek aan. Toch zal men altijd weer bij een bepaalde kerk belanden wan neer men "christen" wil zijn. Het behoren tot een bepaalde kerk be hoeft toch ook geenszins in tegen spraak te zijn met het christen-zijn in deze wereld en zo laat men het tegenwoordig wel eens wat al te ge makkelijk voorkomen. Toen we dat nummer van het S.MR.A. nieuws doorgekeken hadden, dachten we bij ons zelf: daar heb je een stukje oecumene in de praktijk, met al de moeilijkheden die er aan vast zitten. In zijn artikel dn het herdenkings nummer van "gemeenschap der ker ken" schrijft prof dr. H. Berkhof dat hij een visioen te zien kreeg, toen hij voor de eerste keer met wat later de Wereldraad van Kerken zou wor den, in aanraking kwam en dat dit visioen hem tot op de dag van van daag is blijven begeleiden. Ik geloof dat niet beter kan worden gezegd wat de Wereldraad van Kerken is dan het dat woord visioen. De profeten van Israël hebben hun visioenen ge had. Ze zijn neergelegd in hun ge schriften. Ze hebben een geweldige invloed gehad, tot op de dag van vandaag. Wat vijf en twintig jaar ge leden enige gestalte gekregen heeft in Amsterdam, maar wat vanaf het begin reeds aanwezig geweest is, is dat visioen van de eenheid van ajle gelovigen die deze dikwijls zoge schonden aarde willen maken tot een gaarde. De werkelijkheid kan echter spotten met dit visioen. Die Wereldraad is aan alle kanten gebonden. Ze is volkomen afhanke lijk van wat er leeft in de kerken en op het grondvlak van de kerken, de gemeenten. "De Wereldraad is aller eerst zelf de plek waar de proble men en aanvechtingen van de ker ken aanspoelen", schrijft Berkhof. Men hoopt er samen beter uit te ko men. Al wil de Wereldraad persé zelf geen kerk zijn, toch zijn de over wegingen en besluiten van beteke nis. Berkhof wijst er op hoe de We reldraad zich is blijven verzetten te gen de "koude-oorlog-mentalitei'" die er was in de jaren 1948 tot 1960. En nadien heeft de Wereldraad zich geworpen op de ontwikkelingshulp en de strijd tegen het racisme, waardoor voor vele kerkelijke leidin gen, tenminste in West-Europa en Amerika de Wereldraad in toene- ZATERDAG 25 AUGUSTUS lfil Eén van de intrigerendste platen in de zojuist verschenen AMK Algemene Missiekalenderen NZR (Nederlandse Zendingsraad) kalender voor 1974 is die van een moeder, gebogen onder de last van een op haar rug gezeten kind, met naast zich een verwon derd in de camera kijkend jongetje, voor een wat slobberig verkeersbord dat auto's uit een marktstraat van een provincie stadje in Nepal wil weren. Het is één van de 13 briljante (kleu renfoto's die handelen over huwelijk en gezin, dit onder het door missie en zending gekozen nieuwe jaarthema "Samen le ven". De prijs van de kalender bedraagt f 3.90. IVOOR» VAN BEZINNING Geef me eindelijk eens rust! Laat me met rust! In deze onwil lekeurige uitingen ligt de wens verborgen er af te zijn, met pen sioen te gaan. We willen vaak van het leven af, omdat het toch niet te volbrengen is, omdat het toch mislukt is. Elia onder de bremstruik zei: „Het is genoeg. Neem nu mijn leven" (1 Konin gen 19:4). Enals ons leven ten einde is, dan wordt er gepreveld: rust in vrede. Gelukkig, het is ten einde, het is godzalig uit. Het kon niet langer. In het graf wordt de moeizaam verdiende rust ge kregen. Op Jezus' sterven antwoordt het beroemde slotakkoord van de Matthaeuspassion „Wir setzen uns mit Tranen nieder und rufen Dir im Grabe zu Ruhe sanfte, sanfte ruh!" Rust zacht. De Bijbel kent deze rust niet. Het is niet uit, zoals de vijanden van Jezus denken, het is geboren, het is volbracht. De weg van de Messias is geen doodlopende weg, maar een doortocht, uittocht, op standing. Luther heeft gezegd: „Rust ik, dan roest ik". En een Engels spreekwoord luidt: „Wan neer een mens bevonden wordt ledig te staan, dan neemt de dui vel hem in bezit". De rust, die Jezus belooft aan de vermoeiden en de belasten, is geen leegheid, maar vervuldheid. De onzeker heid en de angst worden overwon nen door de vreugde van de te genwoordigheid en de vergeving van God. Midden in de storm en de strijd is de vermoeide en be laste met God verdoend. Daarom kunnen we zeggen: rust in de Bij bel is een nieuwe relatie tot God en mensen door Jezus Christus. Bij rust wordt in 't oude testa ment verwezen naar Gods belof te aan Zijn volk, dat het tot rust zal komen van de tirannie door, zijn vijanden Deuteroniuii 12:9 en 25:19). Het is de rust vaj het ingaan in het land van belofte. Het heeft te maken met gerechtigheid en vrede. In Jezm is deze belofte vervuld. Hij roept vermoeiden en belasten tot Zich en schenkt hun rust, zodat ze nie; langer door de feiten de mach. ten worden gebiologeerd, ms krampachtige zorgen opgeven e; ontspannen deel krijgen aan H Ze worden ingevoegd in Gods reel en geïnspireerd om mee tillen aan de lasten der wereld Mijn juk is zacht en mijn last licht (Matthëus 11:30). Hun le. ven heeft richting gekregen. De passiviteit van het in-Chris. tus-zijn is niet het einde, maai juist het begin van eigen activi teit. Met een variatie op e kend gezang: Jezus verzoenen sterven is rust en zo startpunt mijn ziel. P. N. van Eyck dichtte: RUST Geef mij, eenmaal, het deert m niet hoe kort. De vrede van een hart dat niet meer schort. Zo bad ik, toen ik jong 1 mijn nood,- Is, wat ik vroeg, iets anders das de dood? Maar 'k wist het niet en, achtt leed en lust. Was 't ene dat ik steeds begeer de: rust.- Nu, wetend dat mijn hart het le ven wil, Wordt de oude ontbering eindeli in mij stil. Wat mij zo smartelijk gescheidr scheen. Onrust en rust, ik voel hen beid in-een. Dit is de vrede. Een diep f der licht Doorglanst mijn zacht gepein mijn stil gedicht. M. J. WAGENVOORD Herv. Predikant Leiden. mende mate een lastpost is gewor den. "Zo 'ontstaat er een Raad die ener zij ds de ontwikkelingen in de ker ken weerspiegelt, anderzijds daarop vooruit loopt. En juist voor dat tweede, dat zo weinig te voorspellen was. moeten we als kerken bijzon der dankbaar zijn." Dit wordt echter niet overal zo ge zien. Hij wijst er verder op dat de spanning tussen voorhoede en tros soms wel eens wat al te groot kan worden. "En toch is de lijn nooit ge broken. De Wereldraad is blijven groeien." "Als hij ergens goodwil verloor, kreeg hij het ergens anders ruimschoots terug." Ook deze span ningen die er zullen blijven, zijn een stuk oecumene in de praktijk. Ook hier zit men en blijft men zitten met de vele kerken. Een man die de 'laatste jaren nog al in het nieuws is geweest wat de Wereld raad van Kerken betreft, is Burgers Carr, een Liberiaan. Hij leidde de onderhandelingen namens de We reldraad die het einde van de bur geroorlog in de Soedan inluidden. Hij is ook onder meer de leider geweest van de hulp van de Wereldraad van de kerken in Afrika. In dat werelddeel heeft men ker ken van allerlei soort, ai naar de zending die er is bedreven. Men heeft er daar meer dan genoeg van. In verschillende Afrikaanse landen ziet men op het ogenblik een grote groei van het aantal christenen. Maar men ziet eveneens in zeer ster ke mate dat men af wil van al die verschilledne soorten kerken. In som mige landen oefent de regering daarop zelfs een grote pressie uit eti dat is ook niet bepaald de methode. Burgess Carr heeft de kerken in Europa en Amerika gevraagd "te helpen de hindernissen weg te ne men die er nog zijn voor de ver spreiding van het christelijk geloof". Daarbij doelt hij op het opbouwen van een structuur die een Afrikaanse elite help de Afrikaanse massa er onder te houden. Al die verschillen de kerken in Afrika in hun afhanke lijkheid, ziet hij als iets dan over wonnen moet worden. In wezen is het hetzelfde probleem als wanneer bij ons de vraag wordt opgeworpen waarom het woord "christen" niet kan worden ingevuld bij godsdienst. Oecumene in de prak tijd is verre van probleemloos en het zal dit ook nooit worden. S. J. M. HULSBERGEN Eindhoven wil snel akkoord met proloog' B. en W. van Eindhoven hebben de toneelwerkgroep Proloog in een brief meegedeeld dat zü de subsi die aan het eind van dit seizoen willen beëindigen, als er voordien geen overeenstemming is over doelstelling en werkwijze van het gezelschap. Proloog moet vóór dit weekeinde verklaren of het met deze gang van zaken akkoord gaat. voorstel in bij de raad, dat maandag aan de orde komt, waar in staat dat Eindhoven de toneel- werkgroep tot 1975 moet subsidië ren. Een commissie met vertegen woordigers van gemeentebestuur, Proloog, Schoolpedagogische Dienst en de Kunststichting zou intussen bekijken of de doelstellingen van Proloog en de subsidiegevers enigszins op één lijn zijn te bren gen. Het conflict tussen Proloog en Eindhoven is begin van dit jaar ontstaan toen de gemeente de to neelgroep van de subsidielij st schrapte. Vooral vanuit de Chris- ADVERTENTIE ten-democratische fraoties v gemeenteraad was er kritiek „linkse en marxistische werk? van Proloog. Deze groep wil geren, variërend van wei jeugd tot studenten, via stukken confronteren met standen in de samenleving, dit conflict heeft Proloog du; den adhesiebetuigingen ontvai bekend gemaakt, 11.45 Ocum. studen tend., 5 u. ds. L. G. Zwanenburg, Hui- Marekerk 10.30 u. ds. G. C. Post. Konlngskerk 10 u. kand. P. C. Boel- Bethlehemkerk 100 uur ds K. Bou huys. Bevlldlngskerk 10.30 u. ds. H. J. Achterberg. Vredeskerk 10 u. ds, A. J. Lamping. Eglise Wallone 10.30 u. Pasteur D. Pinkstergem. (Oude Rijn 3) 3 u. dhr. J. F.lkerbout. Evang. Centum (Zijlsingel 2) 10 u. Hartébrug 8, 10.45, 12 en 6.30 u. Petruskerk (zat. av. 7 u.) (hoogmis) 12 en 18 u. Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 9, 10.45, Pred. J. Koeberichts. C H. Geestkerk (zat. 6.30 u.) 9 1 u. Pred. J. Seljsener. Benthuizen Herv. Gem. 9.30 en u. ds J. d. Dikken, Geref. Gem. 9.30 n 3 u. ds. Honkoop (din. 7.30 u. stud. Parels). Bodegraven Herv. Gem. Dorps- St. Jozefkerk (zat. av. 7 u.) 8.30, 9.30 kerk 9 30 u dr Balke, 6.30 u. ds. J. 1 en 6.30 u. Voor douw, Rotterdam- IJsselmondie, Haagse Schouw (zat. av. 7 u.) 9.30 en Salvatorlkerk 9.30 u. dr. J. Haitsma, Woerden, 6.30 u. dr. Balke, Bethlehem kerk 9.30 u. eerw. hr. M. Peters. Oos terbeek. 6.30 u. ds. R. J. v.d. Hoef, bouw ..De Hoeksteen" 10 i J Koch v. Walldörn, dienst in de Duitse taal, 10 u. Dovendienst, Geref. Kerk Vredeskerk 9.30 u. ds. G. v. Hal- sema, bed. H. A., 5 u. ds. G. v. Halse- ma bed. H.A. en dankzegging, Trium- fatorkerk 9..30 u. ds. R. d. Vries bed. ds. H. C. v.d. Geref. Kerk vrij gem. 8.30 u. ds. Th'. Hoff, 3 u. ds. Th. Hoff, Geref. Kerk Vrij gem. (buiten kerkgebouw W. d. Zwijgerlaan, gersma 10 Hoofdstraatkerk ds C. Wai ner H.A., 19 u. Hoofdstraatkerk ds. K. S. Elgersma H.A. Herv. Gem. 10.30 u. Vinkenlaankerk dr. J. G. B. Jansen, 10 senhe&m, RK Kerk Meerikreuk zat. u.) 8.15, 9.45, 11.30 en 7 u. Rijnsaterwoude Herv. Gem. 9.3 u ds T. H. Oostenburg, 7 uur ds J Kaai te Nieuwveen. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Sole Mio ds. D. Keuning, 10 u. Ichtus (Schoolstraat) ds. W. Rijns burger (Amersfoort), 3.30 u. De Rank (Geref Bond) ds D. v. Vliet (Waddinx. veen, 19 u. Oude Kerk (Hoofdstraat) dr. J. G. B. Jansen, 19 u. Vinkenlaan kerk ds. D. Keuning, RK St. Jeroen 9.30 en 2.15 uur Dienst des Woordls, RK Kerk (zat 7 uur 7.30, 9.30 en 11.15 Sassenheim Herv. Gem. zon. 26 aug. 9 u. ds. A. Westra, 10.30 u. ds. A. Westra, 18.30_u. ds. A. Lapré v. Noord- wijk, Geref. Kerk zon. 26 aug. 9.30 u. ds D. W. Gesink, 19 u. ds. J. D te Winkel. Chr. Geref. Kerk zon. 26 aug. 10 u. Kand. K. P. d. Jonge v Apel- 5 u. kapel kerkhof, 19 u. Av. mis (met zang), zon. Feest van St. Jeroen 8 u. H. mis (zonder zang), 9.30 u. Hoogmis (gemengd koor), 11 u. H. mis (zonder zang), 12.15 u. H. mis (zonder zang). In alle missen preekt past. v.d. Boscn, J. D. v. Malssen. Diaconessenhuls 10 u. ds. J. Maas Oec. Werkplaats (Rapenburg 10) u Dhr. L. Krassenberg Jr. Merenwijk 10 u. Oec. dienst ds. Hor- 10.30 Aarlanderveen Herv. Gem. 10 u. ds. M. H. Boogert te Hellendoorn, 7 u. dr. F. C. Komma te Oegstgeest, Geref. Kerk 10 en 6.30 u. ds. W. P. H. Pou- wels te Hillegom. Chr. Geref. Kerk 9.30 Harderwijk, Nieuwerbrug 9.30 Ros, Harderwijk, 6.30 u ds. Houtman Sr.. Lelystad. Geref. Kerk(vrijgem.) Wesseling, 15 u. ds. H. 10.30 Scholte. Geref. Gem. 10 en 6.30 u. lees- Evang. Luth. Kerk 9 u. ds. Po- Ie "Volle Evang. gem. Katwijk", zaal 12 Universele eredienst. Leiderdorp Hen'.. Gef. Kerk l 19 u. (Duitse H. mis) vrij. ■t. 19 u. Iedere morgen om 8 Dorpshuis Alphen a.d. Rijn Herv. Gem. Adventskerk Julianastraat 9.30 u. ds D. J buda. Evang. kring: 10 u eredienst Kerk 6.45 A. Rozendal. Ver. der Gelovigen Aar 10 u- eredienstl 6.30 u. woordverkondi ging. Boskoop Herv. Gem. 9.30 u. ds. A. Dorpskerk 10 u. ds. Geense (I 10 en 6.30 u ds Van Netten (Schep- pingskerk) 9 en 10.30 u. ds. Hornef, 3 u. ds. Geense, RK Kerk (zat. ËtM Vlijm, 5 u. ds. Brederveld. Oude Vestkerk (Oude Vest 133) 10 Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.) Postma Gouda 18.30 u ds De Leeuw Geref. Kerk 9.30 en 18.30 u. ds. M. Dijkstra, Maranatha-school 11 u. ds. A Postma, Chr. Geref. Kerk 9.30 en Kruiskerk Gouwsluls 9.30 u. ds. M. is.30 u. ds. M. Brandsma. Ermelo, Ge- Fokkema. Opstandingskerk Pr. Marijkestraat i.) 9, 10.30 Leimui den Herv. Gijsbers te 1 geest, RK St. Jozef RK 8 u, RK Kapel i Kapel Sancta ds. Maria zat. av. 7.15 u., 8.45 en 10 u., RK RK St. Viktor z i Veghel, Ge- H Hart in De Zilk z i. Hortensius. Huize "Groenhoven" Geref. Kerk (vrljgem.) 10 Dijk v. Gouda Baptlstengem. (Oude Rijn) 10 Evang. Luth. Gem. 10.1 Oudshoorn Oudshoornseweg 10 ds. R. Oort. De Goede Herderkerk Ten Harm- N. J. M. Hoogendijk. N. J. M. Hoogendijk. Geref. Kerk met comt m.m.v. De Lenteklokjes. Maranathakerk Raadhuisstraat 10 u. ds. A. Borman, 5 u. ds. M. R. v, Berg te Oegstgeest. Salvatorlkerk W. de Zwijger laan 1 u ds. Fr. d. Jong, 6.30 u. ds. A. Bo Pinkstergem. 9.30 u. dhr. Th. Verg. v. gelovigen 9.30 en 1' menkomst lokaal Nieuwstraat 27, B.00 u. dhr. J. Modder kolk. RK Kerk zat av. 19.00 en zondag 8.45, 10 en 11.30 u H. Mis Ontmoetings Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 en .30 u ds M. H. Geertsema. Geref. Kerk geen opgave, RK St. Bernardus- kerk Rijndijk (zat. 7 u.) 9. RK St. Michaelkerk Rijndijk i.) 9 en 11.30 u„ RK Kerk der Engel- >ew. Dorp (zat. 7 u.) 8, 10 en 11.30 i Hoogmade Herv. Gem. 10 Doopsgezinde Gem. (Lokhorst- 10.15 u. dr E. P. Meijering. Leger des Heils 10 u. hellgend. 7.30 u. ■erlossingssamenkomst. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.3 Holl. dienst. Evang. Chr. Gem. (Mlddelst.) 10 i Getuigen (Hogewoerd 176) Alphen a d. RijnN-oord De Goe de Herderkerk Ten Harmsenstraat 10.30 en 6.30 u. ds. d. Ruiter H.A. Kerk (zat 7 u) 7.30, 9.!Ï_ Lisse Herv. Gem. Grote Kerk 9 en 19 u. ds. H. G. Oostinga, Pauluskerk 10.30 u. ds. H. G. Oostinga, Geref. Kerk 10 en 19 u. ds. H. D. d. Wit, Chr. Geref. Kerk 10 en 16 30 u. ds. D. H. Biesma H.A. en dankzegging. Geref. Gem. 10 en 16 u ds Hakkenberg. Geref. Kerk (Prfnsessestraat) 10 en 16.30 u ds De Waard v. Haarlem, Geref. Kerk (Sal- vatorij 9.30 en 17 u. ds J. J. Verleur Oud Geref. Gem. 9.30 en 15 u. leesd., Aktie Kruistochten Nederland maan. av. 8 u. ds. Gravendeel in Welkom, St. Agatha Parochie zat. a v. 19 u. Eucha ristieviering. zon. 10, 11.30 en 19 u H. Mis, Dependance Poelpolder zat. av. 19 u. Eucharistieviering, zon. 10 u. H. mis, 11.30 u. H. Mis, Maria Parochie zat. av. 19 u., Eucharistieviering, zon. 8.30 u. Hoogmis. 10.30, 12 en 17.30 u. H. Mis, H. H. Engelbew. Parochie zat. 19 u. Eucharistieviering, zon. 7.30 u. H. Mis, 9.30 u. Hoogmis. 11 u. (met kin- derchrèche) en 17.45 u. H. Mis. Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u. ds. Oegstgeest Herv. Gem. Gr. of Wil- librordkerk 9 u dr K. E. H. Oppenhei- weg 10.30 u. prof. dr. A. Faber, 19 u. ds rlingskapel (naast Zendingshuis) 10 u. Jeugdkapel, Kinderkerk Gem. centum (ingang Lijtweg) 10.15 u. (10—12 jr). school Kamperfoellelaan 10 u (5-7 Jr) 26 aug. H. missen 7.3 11 u (waaronder 17.45 u (av. mis). Valkenburg Herv. Gem. 10 u. ds. v.d. Geest v. Voorschoten, Jeugdd., on 26 aug. 9 (hoogmis) v.d. Schoot, Hulp en Heil 10 u. heule, Rijndijk 10 u. ds. v.d. ocnoot, Geref. Kerk Dorp 9, 10.30 u. ds. Koers uit Den Haag. Aula Noord-Hofland 9.45 u. dr. W v.d. Zwaan uit Lelden en ds. d. Zeeuw, Geref. Kerk vrij gem. Waddinxveen Herv. Gem. Brug kerk 9.30 u. ds. W. Verboom. 6.30 u. ds. D. v. Vliet, De Hoeksteen, 9.30 u. ds. D. v. Vliet 6.30 u ds H. J. Smit te Utrecht 7 u. ds. N. J. Flink, De preekstoel in de gei formeerde kerk Hoofdstraat in Leider<J u., H. Joseph (zat. 2 en 9.f u) 9.30, 10.30, 12 en 9.30. H. Willibrordus Vlaardingen, Ontmoetingskerk 10 ds. G. Brouwer, 6 u. ds. D. J. Mode ir, Chr. Afgesch. Gem. 9.3 Duinrell (zat. Woubrugge Herv. Gei Ver. Vrijz. Herv. Gem. gang Wijttenbachweg) 10.30 u. p'rof. A. P. Verloop. Oud Ger. Gem. In Maneschijn, Amstelveen. moetingskerk H. mi6 8.30, 11.45 en 6.30 NPB 10 u. Schoolgebouw, Trompln 1, Geref. Kerk (buiten verb.) Gem. cen- Waddinxveen 9 Doorn. 6.30 u. ds. Alma te Vijl- Oorspronkelijk Chr. dom.. Rijnlands Grljpënstelnstraat 9.30 en 4.30 u. ds. P Sneep. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw che geopend) 12 i 10 en 6.30 u. ds. Koekoek Leger des Heils Corn. d. Vlamingstr. 2.30 u. Vestestraat 10 e Pred. J. Rombouts. Katwijk a. Zee, Ontmoetingskerk 10 u. ds. J. H. v.d. Bank. v. Ede, 6.30 u. ds. Duisterhof v. 's-Gravenzande. inter kerkelijke evang. dienst, geref. Kerk 9.30 u. ds. D H. Elderman, bed. H.A 6.30 u ds D. H. Elderman bed. HA en dankzegging, RK Kerk, Kerkstraat 72 zat 19.00 uur. zon. 8. 9.30 en 11.15 u. kindercrèche. Katwijk a. Zee Herv. Gem. Nwe. Kerk 10 u. ds. J. Catsburg, oppasdienst 6 u. ds. F. Offerings, v. Haren (Gr), Oude Kerk 10 u. ds. L. Boer, oppasd., 6 u. ds. J. Vroegindewey, Ichtuskerk w 10 u. ds, W. Kool, oppasd. 5 u. Kand. kenlaankerk ds. R. S. Elgersma H.A., Gem. 10 u. dhr. J. P. Hulsbos te huizen. Geref. Kerk 9.30 Keulen te Zeist, 6.30 u. ds. D. N. Wou ters te Amsterdam. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords. 2.15 u. ds. H C. v.d. Ent te Katwijk a. Zee, RK Kerk (zat. 7 u) 7.30 9. 10.45 en 7 u. Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 u. ds. A M. Lindenburg, 6.30 u. ds. T. H. Oos- tenbrug te Rijnsaterwoude, Geref. t"ja fi ds. J. Bovenberg te Oude Wetering Herv. Gem. 10 u. ds. Hulsbos van Sassenheim, Geref. Kerk 9.30 u. mevr. Leltner te Badhoe vedorp, 6.30 u. ds. Haspers te Zwanen- Herv. Gem. Dorpskerk kerk 10.30 u. ds. J. T. Wiersma (radio dienst), Messiaskerk 10 u. ds. A. v. Buuren, 19 u. applausdienst, Dorpscen trum 9.30 u. W. L. Kamerling, Rotter dam, 10 u. kinderdiensten, Geref. Kerk Bloemcamplaan 10 en 19 u. ds. L. Bech, Zijlaan 10 en 19 u. ds. D. v.d. Meulen, Ned. Prot. Bond Lange Kerkdam 10.30 E. v. Straten, Leldschendam, Jo- Noordwijk Geref. Kerk 9 u. Vin- burg Ontmoetlngsdlenst, Rem. Geref. hanahuis geen dienst, RK Kerk De i- -r- g «i gg_ r, Goede Herder (zat. av. 5 u.) 8.30, 10 Kerk Meerburg (zat. 7 u.) 8.45, Zwam nier dam Herv. Gem. d's J Mostert, 6.30 u ds SJ. T}* ma herv, Gerf. dienst, Gerei. 9.30 en 6.30 u. ds. Sj. Tiemersni» gemeenschappelijk in de Herv. Rem. Geref. Gem., RK Kerk (zat 10, 11.30 en 5.30 u. maak meer gebruik van onze uitgebreide service

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 4