TOERIST IN CHINA EREGAST [DAG 18 AUGUSTUS 1973 PAGINA 13 ln de nacht landen we met ptienetn op het vliegveld van raar we worden opgewacht ize drie gidsen/tolken van ristenbureau vam Peking: de b, een in Indonesië geboren ads sprekende Chinees, de m, Engels sprekend, en de Sjang, Engels en Russisch se de Groot Ie tolken zullen ons geduren- hele reis door China verge- q elke stad die we bezoeken re door de plaatselijke au- a ontvangen en worden gid- pvoegd, meestal Jonge, net leerde tolken in het Engels. tseüjke autoriteiten hebben n overleg met onze tolken gramma voorbereid. Omdat ezen het vrije weekend niet üjn voor ons geen vrije igelast. zodat het een werk- f acht moeten we I uur ontbijten en om half Brt/reljken voor een bezoek fabriek, een commune, een eiit of iets diergelijks. Om lur wordt geluncht en tot is er pauze om te rusten, te i of te wandelen. Van drie uur weer een werkbezoek haven, een park, een paleis zes uur eten en daarna fl naar opera of variété, i van het programma is meer mogelijk. Het gebeurt ivaak dat enkelen van ons (houtje de stad ingaan om jraferen, wat overal toege- imet uitzondering van uit- d militaire objecten, of leen taxi of met openbaar We slapen en eten altijd in tóe hotel van de stad. Per t het verblijf (alles inbegre- Ds logies, eten. vervoer en [60.- per persoon. Iels tóe hotels zijn groot en gebouwd in neo-stalinisü- l Alle hotels zijn buitenge woon, omgeven door tinnen tan van alle gemakken. Ie- tókamer heeft twee of drie ieen schrijftafel met een «e inktpot en pennehouder, fauteuils, een tafeltje en tóafel. Verder een bad met I warm stromend water, een B wastafel met spiegel en Wc reuzenkam (een soort Chinese pop-art), pantof- zeep en WC papier. In de gevallen een huistelefoon, later; altijd een thermos- :okend water en busje iee. In de tropische gebie- karaf met gekookt water frinken en een klamboe bo- bedden. Overal prachtige vloerkleden. Tegen zeer »n kan men in de hotels of chemisch personeel zich verbaasd had afge vraagd wat ik met al dat kokend water deed. Spijtig deelt Shi mij mede dat dn elk hotel een volledig uitgeruste kapsalon aanwezig is. Pooien kennen de Chinezen niet. Een klein cadeautje als een ball point of een mooi stuk zeep wordt eerst afgeweerd en don „als teken van vriendschap" onder hartelijke dankbetuigingen schoorvoetend aan vaard. Het eten De Chinezen eten drie keer per dag rijst met groenten en vlees of vis. De bereidingswijze van het eten va rieert sterk van provincie tot pro vincie. In Szechwan bijvoorbeeld is het eten scherp gekruid, men huilt bij het eten. De Cantonese keuken is zuurzoet. In alle steden treft men vele restaurants aan, die met hun namen aangeven uit welke provincie de keuken afkomstig is. Men eet graag en veel in China, waarbij op onconventiofele wijze met overgave de maaltijd wordt verorberd. Men eet luidruchtig smekkend, als teken dat het eten lekker is. Morsen is onvermijdelijk. Met de sbokjes eet men het kleinge sneden voedsel van de verschillend» schotels en daarna brengt men het kommetje met rijst aan de mond om de rijst met de stokjes naar binnen te werken. De soep wordt als laatste gerecht opgediend Wij kregen alleen een ander ont bijt, naar hun mening overeenko mend met het Europese; vruchten- cocktail of vruchtensap, een omelet of dmie dn het vet gebakken eieren, toast (van speciaal voor de buiten landse gasten gebakken brood), bo ter, jam en koffie of zwarte thee. Bij het middag- en avondeten wacht men tot wij er allemaal zijn en dan wordt het eten opgediend, waarbij we niet de mogelijkheid hebben zelf te kiezen. Wilde iemand van ons dn het Afin Zu Hotel ln Peking wat anders eten, dan kon hij in een ander gedeelte van het restaurant gaan en tegen betaling een menu uitzoeken. Met de correspondent van Die Welt, Ruge, en zijn vrouw Elisabeth be zocht ik een typisoh Pekinees res taurant. Een Chinese vriend van Ruge belt een restaurant om een tafel te bespreken. Op de stoep wachten ons handenwrijvend twee Chinezen in sneeuwwitte schorten op. Door een dichte menigte van aan houten tafels etende Chinezen worden we een trap op geleid naar een kamer voor vreemdelingen, zoals hier de gewoonte is. De kalk bladdert van de muren en de gordijnen die de kamer afsluiten hangen scheef naar beneden. De tafel is brandschoon en prachtig gedekt. Men geeft geen bestelling op, maar wacht af wat er gaat komen. De ene na de andere heerlijke schotel wordt aangedragen. Eerst een bonte schaal Chinese hapjes gegarneerd in de vorm van een vlinder, daarna een schotel met een onbekende groente en cashew noten. Grote gebakken Chinese gar nalen. een vleesgerecht, eenden, en zovoorts. Tenslotte' een beetje rijst in een kommetje. Als laatste een kom soep met uit ei geboetseerde mandolines. We drinken Mao-tafl (Chinese jenever) en zoete rode wijn. Het is prettig in die hitte, dat we natte warme doekjes krijgen om onze hals en handen betten. Hoe erg het ook klinkt, ik krijg midden dn dit copieuze diner drin gend behoefte een plasje te doen. Ik loop wat verlegen door een paar vertrekken naar een meisje toe en maak het gevaar van „haaiden was sen". Zij leidt me naar een houten tobbe, waar vele doekjes in het troebele water liggen; pakt er één wast het,wringt het uit en brengt het daarna met een afkeurende blik naar de keuken, spoelt 'het nogeens onder de kraan en geeft het me. Onverrichterzake kom ik aan tafel terug. Het gezelschap bemoeit zich met het probleem „waar is de WC?". Door hoge nood gedreven ga ik weer naar het meisje toe en zeg vertwijfeld in het Hollands: „waar is toch de WC?" Zij begrijpt blijkbaar mijn gebaar, wij dalen in de achterhof een paar trappen af en ik kom in een ge meenschappelijke WC, vijf op een ry afgesloten klaphekjes op borst hoogte. Met gebaren verzoek ik het meisje weg te willen gaan, maar zij maakt een geste die mij totaal overrompelt: zij buigt haar hoofd, bedekt haar ogen met de palm van haar hand en veinst aan iets an ders te denken. Het geweldige diner kostte 10,- per persoon. Dikwijls wordt mij verteld dat ln tegenstelling tot de tijden vóór 1949 iedereen tegenwoordig thee, limona de, mineraalwater of bier kan drin ken. Ook zagen we in sommige wa renhuizen Chinese whisky, cognac, Kleding Mao-tai, zoete wijnen, rozenlikeur en andere onbekende alcoholica. Ge Chinese kinderen zijn mooi en Hoewel de tegenwoordige Chinees er& leuk gekleed. Als bonte bloeme- heel weinig alcohol drinkt, viel het ^jes dartelen ze tussen de slenteren- me in vele musea op dat een groot de massa. Ik fotografeerde ze, knuf- gedeelte van de oudheidkundige 26 en neem ze op mijn arm, vondsten uit de graftomben uit waarbij sommige vreselijk beginnen wijnbekers en wijnvaatjes in onein- schreeuwen om door de oudera rijg veel variaties bestaat. Ik maak- lachend te worden teruggehaald. Na te daaruit op dat de Chinezen in deze incidenten vraag ik de tolk: het verleden geduchte drinkers moe- ..Hoe zien wij er eigenlijk in Uw ten zjjn geweest. ogen uit?" Hjj antwoordde lachend: „Lange vriendelijke. corpulente In de klassieke Chinese literatuur mensen, met grote ogen en erg lan- worden nooit liefdesgeschiedenissen 6e neuzen". beschreven, doch alleen geraffineer- Op oen gegeven moment besluiten de seksuele gedragingen, waarbij enkele leden van de groep en ik met kruiden vermengde wijn een niet met de tolken op stap te gaan, grote rol speelde. De rijke Chinees J»oen goedkope) taxi te nemen, had vele vrouwen, 's Nachts sliep maar met een plattegrond op zak hij en omdat hij niet hoefde te naar de eerste de beste bushalte te werken en niets anders te doen g&an om te zien waar we met de had, bedreef hij de liefde overdag bus terecht zouden komen. Tegen- met meerdere vrouwen achtereen- over bet hotel is een bushalte, volgens, zeer openlijk en ongeremd. We steken tussen de fietsers door Er waren altijd bedienden bij de de straat over, waar een politiea- hand, /die ervoor zorgden dat hij &ent het verkeer regelt zonder dat genoeg wijn kreeg vermengd met Iemand zich om zijn aanwijzingen opwekkende kruiden. De Chinezen bekommert. Zijn aanwezigheid is waren de eersten in de geschiedenis meer °P de toekomst gericht, die middelen ter versterking van de Br stop't een bus en. we stappen in. potentie kenden. Verder waren sek- ^et veroorzaakt enige consternatie sueOe spelen tijdens de maaitijden omniddelijk staat een hele scha- in vroeger tijden een geliefkoosde Ghiwczwi op en biedt zowel de bezigheid. Als resultaat van die uit- vrouwen als de mannen in ons ge- spattingen stierf de rijke Chinese zeischap hun plaats aan. We over man gewoonlijk vóór zijn 40e le- leggen snel wat we zullen doen en vensjaar. Van de Chinese vrouw besluiten uit beleefdheid te gaan werd verlangd dat ze de volmaakte zitten. geliefde was. Deze eis verklaart de Ge conductrice maakt geen aansta!- door insnoering kunstmatig klein ge- ten ons 'kaartjes te verkopen. We houden voeten die vrouwen uit hebben de indruk dat we gratis mee gegoede huizen hadden om op die kunnen rijden als we niet zelf het manier de gevoeligheid van het on- initiatief zouden nemen kaartjes te derhchaam te verhogen. kopen. De moderne Chines mens heeft de' Van halte tot halte vrolijk toete- liefde ontdekt. Wandelend op het rend rijden we door de stad. Het Tien An Men plein in Peking ben ononderbroken claxoneren is niet ik herhaaldelijk getrouwde paren alleen wettelijk toegestaan, maar met een kleuter aan de hand te- een onuitroeibare gewoonte van de gengekomen, waar een intense on- chauffeurs geworden. We slingeren heen en weer, we rijden gewoon in het midden van de boulevard, we stoppen abrupt voor obstakels en tenslotte stappen we ergens in de derlinge genegenheid van uitstraal de. Elke werkende Chinees heeft één willekeurige dag per week viij. Ie- stad uit" dere dag hebben dus zo'n 60 a 70 miljoen mensen him vrije dag. Het p. f grootste gedeelte slentert die dag L)e nets rand. In Peking komen zij in scha ren naar het Tien An Men plein: meisjes, jongens, gezinnen, soldaten. Velen van hen laten zich door straatfotograaf kieken. eten en slapen ergens daardoor de directe con- ®et het hotelpersoneel biij tógheid aanleiding kan zijn tehe situaties. Uit beschet- heb ik niet gevraagd of er ®lon aanwezig was. omdat 1 6luik, kort geknipt haar bij de Chinese vrouwen, bagage had ik een panne- f&rmwaterkrullers. Eerst ge- het kokend water uit de ks. maar dat ging niet. de gids op een papier- 'en: „s.v.p. 5 minuten ko rnet pannetje en krullers bet aan een bediende. Ze se- goten het water af en w afgekoeld terug. Ik laat <iebriefje schrijven: „s.v.p. tend brengen". Dit gebeurt, net de krullers in myn toen een bediende fam. mij verblijft aanstaar- d een onbedaarlijk gelach f- Om mijn gezicht niet te verliezen, gaf ik een demonstratie hoe de *ti"den gebruit. Mijn kapsel *wonderd en men vertelt Aan het eind van de Shi mij apart en veront- zich dat hij zo weinig aan mijn ..problemen" bonken en dat het hotel De „Poort van de Hemelse Vrede" (Tien An Men» staat in het midden van de stad aan het gelijknamige plein. Ertegenover ligit het Monu ment voor de Volkshelden. Aan de beide andere zijden van het plein liggen respectievelijk het grote „Ge bouw van het Volk" en het Museum van Chinese Geschiedkunde. Het „Paleismuseum", vroeger de „Verboden Stad" genaamd, was het paleis van de Ming's <1368 - 1644) en van de Chings's (1644 - 1911). Met de bouw werd in 1406 begon nen en in 1420 waren de paleizen klaar. Het gehele complex beslaat 720.000 m2 en het bevat ruim 9000 maers met een vloeroppervlakte van 150.000 m2. Het geheel is omge ven door een muur van 10 m hoog te en door een 50 m brede gracht. Het hoofdpaleis bestaat uit twee gedeelten. Vanuit het buitenste ge deelte oefenden de heersers hun po litiek gezag uit. De kern ervan wordt gevormd door drie beroemde zalen: de „Zaal van de Allerhoogste Eensgezindheid" of Troonzaal (Tai- hotien), de „Zaal van de Volmaakte Eensgezindheid" of Voorzaal (Chunghotien) en de „Zaal van Blijvende Eensgezindheid" of Ban ketzaal (Paotien). In het binnenste gedeelt van het complex woonden de keizerlijke fa milies en verlichten de heersers hun dagelijkse bezigheden. Het be staat uit de „Zaal van Hemelse Reinheid" (Ohienchingkung), de „Zaal van Hemelse en Aardse Be trekkingen" (Chilaotaitien)de „Zaal van Aardse Rust" (Kunningkung) en de twaalf hoven aan de west en de oostzijde. In deze „Verboden Stad" leidden 24 alleenheersende keizers gedurende 500 achtereenvolgende Jaren een losbandig leven. Van de 15e eeuw tot de opiumoorlog in 1840 werd het paleis tijdens de vele revoluties be stormd. In 1900 werd het veroverd door de Europese geallieerden die er een legerkamp van maakten. Het werd zwaar gehavend en geplun derd. In 1949 werd een gedeelte van de overgebleven kunstschatten over gebracht naar Taiwan. Het paleis is nu gerestaureerd en herbergt een enorme collectie Chi nese kunstschatten van velerlei aard. Het gehele complex is openge steld voor het publiek. Het Zomerpaleis ligt temidden van een schitterend park even buiten de stad. Het was een keizerlijk buiten verblijf van 1115 - 1234. Gedurende 800 jaren werden de tuinen in prachtige staat gehouden en werd de tuinarchitectuur voortdurend verbeterd. Tijdens de laatste jaren van de Ching dynastie werden de tuinen verwoest en het buitenver blijf verbrand door de Europese in vasietroepen, De Ching's gaven 30 miljoen zileren Dalers uit, bestemd voor de opbouw van de oorlogsvloot, om de parken te restaureren. Een meer beslaat 3/4 van het park. het ligt aan de voet van een heuvel waarvan de hóllingen de mooiste tuinarchitectuur van het park her bergen. De graftomben van de dertien Ming keizers liggen in een groot amfie- theater gevormd door lage purpuren heuvels. De grootste en meest pom peuze tombe is Chang Ling, de tombe van keizer Yung Lo, heerser van 1403 tot 1424. De tien meter hoge zullen van het portaal zijn van zodanige omvang, dat twee mensen met uitgestrekte armen ze nauwelijks kunnen omvatten. Ze zijn gemaakt uit de zeldzame goud- gteaderde nanmu boom, een soort ceder. Het ondergrondse paleis, blootgelegd in 1958, heet de Ting Ling, graf tombe van keizer W an Li die van 1573 tot 1620 heerste. De onder grondse ruimte beslaat 1195 m2. BIJ DE FOTO'S boven: op het klantenbankje wachten op klandizie links onder: toeristen in eigen land rechts onder: een wirwar van bootjes op het water van Peking Het krioelt er van de fietsen, naast de bus is de fiets het meest voorko mende vervoermiddel. Veel Chinezen trekken witte handschoenen aan, voor ze gaan fietsen. De fiets is ook een veelzijdig vervoermiddel. De mensen fietsen met hun kinderen achter- of voorop en sommige vrou wen met een kleuter op de rug. Ik zag 's nachts stromen bakfietsen met de bak achterop stampvol gela den met groente voor de markt. De fiets doet ook dienst als taxi. Onder een taxistandplaatsbord met Chinese tekens staan vier fietstaxi's keuriig geparkeerd. De taxifietsers ziftten achter op de klantenibank met hun handschoenen aan op klandizie te waohten. We lopen verder door de menigte op het trottoir en besluiten in een café bier te gaan drinken. We vra gen met behulp van een woorden boekje een man met een kind aan de hand de weg. Hij neemt ons mee, laat het kind in de menigte achter en wijst naar een gebouw in de schemering. Uit de menigte klinkt hardverscheurend de kreet: „pappa! Het kind denkt kennelijk dat de vreemdelingen zijn vader meenemen. (De Chinezen zeggen net als wij „mamma" en „pappa". Onze komst brengt dn het café gro te consternatie teweeg. De chef komt aangerend en loodst ons al weer in een aparte kamer, waar de stoelen al op de tafels zijn gesta peld. Hij begint ze er meteen af te halen. Wij willen dat niet en lopen terug naar de grote vollle zaal. Er staan direct enkele Chinezen op om hun tafel voor ons vrij te maken. De bedienden brengen onmiddellijk borden en stokjes, maar wij bedui den hem dat we 6lechts een glas pitzjoe <bier) komen drinken. Ze zijn zichtbaar teleurgesteld. Na een poosje komt een man met reusach tige kruiken gevuld met heerlijk koel bier, zeker 1% liter de man. Op de terugweg naar ons hotel lo pen we uren door Peking. Stad en voorsteden beslaan 17.800 km2 en hebban 7.000.000 inwoners. In de vroege middeleeuwen was het de tweede hoofdstad van het Liao koninkrijk en later van het Kin ko ninkrijk en van de Yuan Ming en Ching dynastiën.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 13