Jeo-stalinisten in Kremlin emietigen alle vrijheid UW DAGBLAD Door C. J. Rotteveel LEZERS SCHRIJVEN Sommigemensen hebben dit beeld van depolitie: Anderen weer dit: Wieheeft er gelijk? VERWARDE THEORIEEN' MEE OP VAKANTIE ierdag 16 AUGUSTUS 1973 Beer de zaken veranderen, hoe aan zichzelf gelijk blijven, een geestige Fransman in het de vorige eeuw. En als iwijze niet reeds 120 jaar ge- ou zijn neergeschreven, dan eker in déze tijd zijn bedacht. I op de Sowjet-Unie toont «raak die Franse paradox de 1 d&ar typeert. partijleider Brezjnew moge dens reizen door het Wes- zljn vriendelijkste kant heb- en zien; er mogen plechtige en over een of andere vorm tere betrekkingen" zijn afge- er mogen afspraken gemaakt over vermindering van bewa- dit alles en nog veel meer geen enkele wezenlijke ver- g in een situatie, die al ruim ie eeuw voortduurt. De Sow- blijft een imperialistische met steeds uitdijende bewa- economisch labiel door het de landbouwproduktie en jjdige nadruk op de wapen- e, en, zeker niet in de laat- its, een land, waarvan de re- dódelijk bevreesd is voor zelfs Ijn van vrijheid van de eigen en ziekelijk beducht voor van buitenaf. e beknotte vrijheid betreft: men schetsen de toestand met liefelijkheid, die van Amalrik lï/edew. De eerste, schrijver het beroemde boek „Haalt jet Unie het jaar 1984?", kritiek op het regime met werkkamp betalen. Inplaats i vervolgens vrij te laten, arna eeft geheim proces te- aangespannen, waarin hij met drie jaar verblijf in de vele honderden con- kampen (met zeker één bewoners) werd opgezadeld, sommige informaties is er tweede proces geen nieuwe tegen Amalrik inge- n dat geval zou hij dus ver zijn wegens dezelfde „mis- i voorheen, een gang van za- rechtstreeks in strijd zou de althans in het Westen rekende rechtsregel „non em" (men staat niet twee- recht voor dezelfde zaak), andere informaties echter tijdens het uitzitten van arige straf in het kamp „op- n hebben gemaakt die be waren voor het bewind". En autoriteiten zouden een aan- egevangenen bereid hebben tegen Amalrik te betuigen, anklacht is te gek om los te Is'alle gevangenen in Ne en elders in de vrije wereld, een extra-straf zouden krij gen voor alle verwensingen, die ze de politie, justitie en gevangenisper soneel naar het hoofd hebben ge gooid of zelfs maar onder elkaar heb ben uitgesproken, zouden alle recht banken in de kortst mogelijke»tijd volslagen overwerkt raken. Maar in de Sowjetrussische heilstaat krijg je voor zo iets nog eens drie jaar extra werkkamp- streng- regime Tekenend is, dat Almariks vrouw het proces niet heeft mogen bijwo nen en ook geen toestemming kreeg haar man te zien. Hetgeen niet al leen in strijd is met de normale rechtsbedeling in alle beschaafde lan den, maar zelfs met de eigen Sow jetrussische voorschriften. En ten slotte en daarop heeft een Ne derlands comité van letterkundigen in een protestbrief de aandacht geves tigd staat het vast, dat Amalriks gezondheid, na een hersenvliesont steking in gevangenschap, bepaald slecht is, zodat nog eens drie jaar werkkamp mogelijk fataal voor hem maaltijd. Wie een dergelijk lot treft, verkeert dn een weinig benijdens waardige positie. Maar misschien heeft zo iemand vrienden, die hem clandestien nog een handje kunnen helpen. In elk geval vertoeft men dan nog in het land der levenden en dat kan nauwelijks gezegd wor den van degenen, die of in een krankzinnigengesticht of in een werkkamp terecht komen. Het is nauwelijks de vraag wat erger is: het gesticht of het kamp. Want in een kamp bestaat voor iemand met een robuuste gezondheid nog een kleine overlevingskans, zo wel lichamelijk als geestelijk. In een gesticht daarentegen wordt men, door overmatige inspuitingen met a- minasine en sulfasine en door ande re geraffmeerde methoden, van zijn kritische identiteit beroofd. Wie eruit komt, fungeert lichamelijk nog wel, maar is geestelijk zoal niet „overle den", dan toch in elk geval een vol slagen wrak. zullen zijn. Hetgeen het Kremlin na tuurlijk wél van een lastige criticus zou bevrijdenIk vraag mij in tussen af wat het wezenlijke verschil is tussen deze langzame moord op een kritische schrijver en het „op de vlucht doodschieten" onder de nazi's. Het resultaat is elk geval hetzelfde. Trouwens, in de Sowjetrussische kampen, waar de slachtoffers van „die aardige meneer Brezjnew" langzaam kreperen door zware on dervoeding, bevriezing, ziekte mishan deling, overmatig werk en psychische druk, zijn er velen die hun vreselijke bestaan niet langer kunnen dragen en op de zwaar bewapende bewakers toelopen om dan ogenblikkelijk te worden neergeschoten. Deed zich dat zo'n dertig jaar geleden ook niet in de beruchte nazi-kampen voor? En wie de ellende in de kampen van de KGB-bandieten nog weet te overle ven,-komt er gek of gebroken uit. Volgens de bekende Engelse Rus land-kenner prof. Reddaway die Russische politiek en economie do ceert aan de universiteit van Londen zien dertig jarigen er uit als man nen van zeventig. Er zijn overigens nog andere me thoden om kritische figuren uit de Sowjetrussische confectie-gemeen- schap te verwijderen. Je kunt ze in de eerste plaats klein krijgen door hen maatschappelijk te treffen en ze him baan te ontnemen. Die mensen zijn dan paria's en „doen niet meer mee" in het land van de geestelijke eenheidsworst en de dito-eenpans- De zoéven genoemde prof. Redda way schreef hierover: „De Sowjet- Unie wordt tegenwoordig kennelijk beslopen door een vorm van mis daad die nog nooit is vertoond: ge meen geknoei met het menselijk brein. Als de cellen van dit orgaan eenmaal zijn vernietigd, kunnen ze zich niet vernieuwen. Een mens wiens brein gedeeltelijk of geheel be schadigd is door de afschuwelijke be handeling met chemische middelen tijdens het hersenspoelen, had be ter een arm of been kunnen zijn afgezet. Wat deze gruwel nog erger maakt is het feit, dat de misdaad wordt gepleegd door mensen en op plaatsen, die de mens behoren te heb_ pen en niet te vernietigen: door artsen en psychiatische inrich tingen". Ziedaar dan de zegeningen van een communistische heilstaat, waarin elke afwijking van het cliché gestraft wordt met lichamelijke en/ of geestelijke vernietiging. Een man als Zjores Medwedew, bioloog, vermaard gerontoloog (ken ner van de ouder wordende mens) en goede vriend van de schrijver Sol- zjenitsin, mag van geluk spreken, dat hem nog weer een andere varia tie in het zuiveringsprocédé ten deel is gevallen. Het Kremlin heeft deze lastige figuur, die zijn kritiek op de vrijheidsbeperking in de Sowjet- Unie niet onder stoelen en banken heeft gestoken, op zeker ogenblik naar het buitenland laten vertrek ken. Toen hij enige tijd in Engeland vertoefde, werd hem onder .een voor wendsel zijn paspoort afgenomen en werd hij vervallen verklaard van de Russische nationaliteit. Dat betekent, dat hij niet meer naar zijn geboor teland kan terugkeren. En dat is voor een Rus, met zijn bijzondere, gehechtheid aan .Moedertje Rus land", veel zwaarder dan voor de meeste andere nationaliteiten. Het is merkwaardig, dat gedwon gen emigratie of systematische ver nietiging van een ieder, die zich niet houdt aan de voorgeschreven blijd schap over het Sowjetrussische pa radijs. hier te lande maar heel weinig protest heeft opgeleverd, met uitzon dering van dat van een aantal let terkundigen. Sommigen verbazen zich daar wel eens over en vragen zich af, waarom altijd Griekenland, Tur kije, Portugal en Zuid-Afrika het kind van de rekening zijn en landen achter het ijzeren of bamboe gordijn zelden of nooit. De reden ligt voor de hand. Deze gang van zaken be wijst nog eens zeer duidelijk, dat het overgrote deel van het protest-gedoe in handen is van politieke rellenma- kers. De ene on-gerechtigheid komt hun politiek beter uit dan de ande re. Men rekent daarom met dubbele maatstaven. Gevangenisstraf bijv. is in het ene geval wederrechtelijke vrijheidsberoving en grove schending van de mensenrechten door een fas cistisch regime en in het andere ge val de afzondering van een weer spannig element, dat zich de volks gemeenschap van arbeiders en boeren onwaardig heeft getoond Er zijn, ook in ons land, helaas nog altijd lieden, die deze dubbel hartigheid niet willen zien en zich ongemerkt laten schuiven naar het vakje, waar de touwtjestrekkers-op- de-ach tergrond het meeste voordeel van hen verwachten. Dat zijn dan de pionnen, wier eenzijdige uitlatingen een sfeer vam welwillendheid schep pen jegens die landen, waar de om standigheden hun de doodschrik op het lijf zouden jagen „als ze er zelf geweest waren". Men denke in dit verband aan zo iets als de censuur, in het Westen een vrijwel onbekend verschijnsel, maar achter het ijzeren gordijn de gewoonste zaak van de wereld, behalve voor vrijheidlieven de figuren uit de letterkundige en wetenschappelijke wereld. In de Sowjet-Unie, zo schreef de „Neue Zürcher Zeitung" van 3 augus tus j.l., worden alle drukkerijproduk- ten van bierviltje via tramkaar tje tot de bijbel toe streng gecen sureerd. Alles is genummerd, waar door controle achteraf bijzonder ge makkelijk is. Die oensuur heeft een dubbel effect. In de eerste plaats zal een schrijver zich al uit zichzelf al lerlei beperkingen opleggen, die dan nog weer door de redactie verscherpt worden om toch vooral het wantrou wen der autoriteiten maar niet op te wekken. Want als de censor nogal eens iets heeft aan te merken, heeft dat kwalijke gevolgen voor degene, die bepaalde uitlatingen heeft laten passeren. En zo ontstaat er een cli- ché-achtig confectie-denken op al lerlei gebied, dat zijn invloed niet slechts op politiek terrein maar bijv. ook op dat van kunstzinnige uitin gen in allerlei vorm doet gevoelen. Wil een schrijver bepaalde (kri tische) denkbeelden toch onder de aandacht van zijn medeburgers brengen, dan bedient hij zich van de „samizdat", de door overschrijven vermenigvuldigde pamfletten (het woord „samizdat" betekent letterlijk „zelf-uitgeverij"). Maar wie denken mocht, dat deze methode gemakke lijk en ongevaarlijk is, vergist zich in de keiharde maatregelen van het Sowjetrussische regime. Het kopen van schrijfmachinepapier, doorslag papier (carbon) en linten is aan scherpe controle onderworpen. Bo vendien worden er bij aankoop van een machine proeven genomen, die bij de autoriteiten moeten worden ingeleverd. Die kunnen dan op een eenvoudige manier nagaan op wel ke machine een pamflet is vermenig vuldigd. Die maatregelen tegen de „samiz dat" zijn in de laatste tijd nog weer verscherpt. Voor alle zekerheid wer den vorig jaar van alle schrijfmachi nes in de Sowjet-Unie nog weer eens schriftproeven genomen om het vermenigvuldigen van pamfletten nauwgezet te kunnen nagaan. Al leen degene, die in het geheime bezit is van een buitenlandse schrijfma chine, kan zich gelukkig prijzen. Aanvankelijk zaten de Sowjetrus sische machthebbers met de handen in het haar bij het circuleren van die samizdat-uitgaven. „In de sa mizdat triomfeert de vrije geest over totalitarisme en tirannie", kon men aanvankelijk zeggen. Maar na enige tijd slaagde de KGB (geheime poli tie) erin door talrijke arrestaties, harde vonnissen en het laten ver dwijnen van de „schuldigen" in psy chiatrische inrichtingen, straf kampen en gevangenissen de kriti sche beweging kapot té maken. Een belangrijke uitgave van de onder grondse pers, de „Kroniek van dage- lijke gebeurtenissen", is daarvan het slachtoffer geworden: dit tweemaan delijks blad is resoluut de nek omge draaid. Lang is de geschiedenis van het leed van de verzetsfiguren, die niet ADVERTENTIE Inbreken mag niet.Vrouwen aanranden en doorrijden na een aanrijding evenmin. Geen zinnig mens die bezwaar maakt als de politie daartegen optreedt. 'n Universiteit bezetten, parkeren op de gPB stoep en vissen zonder acte, mag ook niet. Als de politie daar iets tegen doet, klinken er nogal eens protesten. Misschien wel begrijpelijk. Maar het is onredelijk als de politieman mikpunt van die protesten wordt. Hij heeft de wetten niet bedacht. Hij moet er wèl voor zorgen dat ze worden nageleefd. Dat is een deel van z'n taak. Soms leidt die taak tot een optreden met grimmige honden. Soms tot het redden van een jong poesje uit de gracht. Daarom zal de een de politieman zien als een boeman. En de ander als een soort weldoener. Ze hebben allebei ongelijk. Opnemen van brieven ln deze rubriek behoeft niet te betekenen dat de redactie het met de inhoud eens ls. De redactie behoudt zich daarenboven het recht voor om bijdragen te weigeren dan wel in te korten. Een lachende Amalrikmaar zijn vrienden vrezen, dat na nog eens drie jaar werkkamp-streng-regime het lachen deze kritische auteur voorgoed zal zijn vergaan Gaarne zou dik iedereen a/ttenit wil len maken op een groep, die zich de Unified Family noemt. Deze groep zegt geleid te worden door een door Jezus uitverkoren hersbeller van het igoede. Er wordt gevraagd, de „begin selen" te kopen en te lezen. Als men daarna nog vragen heeft, wordit men op een plaatselijk contactadres genodigd. Daar ontvangt men ech ter geen enkel antwoord, zelfs niet op de meest simpele vraag. Hierop volgt een uitnodigong om naar het hoofdkwartier in Noord- Holland te komen. Maaltijden en on derdak zijn vrij. En daar wordt men, heel subtiel, gedwongen doorlopend te luisteren naar verwarde theoriën, welke merendeels zijn geput uit de Babylonische en Somerische astrolo gie. Debat en gedachtenwissehng zijn uitgesloten. Door een minimum aan voedsel en rust, en een maximum aan indoctrinatie worden vooral ontvan kelijke jongeren murw gemaakt. Vooral weggelopen kinderen en Jon ge buitenlanders, die zander geld, on derdag en vaak zelfs zonder papie ren zijn komen te zitten, zijn hier het slachtoffer van. Ten leste zal uit hun „leringen" blijken, dat hun „uit verkoren" leider niet als boodschap per Gods, maar als God zelf wordt gezien. Ondervoeding, oververmoeid heid, hypnose en suggestie zijn hun wapens, waar een vertouwend mens weinig verweer tegenover kan stellen. Deze groep is een werkelijk gevaar, zowel voor de geestelijke als de licha melijke gezondheid van de mens. Deze waarschuwing schrijf ik niet uit rancune, of uit hoofde van een eigen godsdienst, maar door dit al les onbevooroordeeld persoonlijk on derzocht te hebben. Al deze geestdo dende dwaalleerstellingen kan ik bewijzen uit zich in mijn bezit be vindende leerboeken van deze gees telijke beweging Ik ben te allen tij den bereid, deze bewijzen te tonen en te laten lezen. Mijn adres is: Deimanstraat 143, Den Haag. Ik hoop, dat velen deze waarschuwing ter harte zullen nemen, tot hun eigen geluk en welzijn. C. HOMBÖRG, Den Haag. kunnen zwijgen over de vrijheids- roof, waarvan zovelen in de Sowjet- Unie het slachtoffer zijn. Nog enkelen zijn er, die in staat zijn hun stem te verheffen, zoals Sacharow, de „va der van de Russische waterstofbom" en tevens leider van het Comité voor de rechten van de mens, waartoe ook Medwedew behoorde. Kort geleden heeft Sacharow voor de Zweedse te levisie nog enkele harde noten ge kraakt over het systeem in zijn land. In 1968 had hij nog hoop, dat er een menselijker, democratischer vorm van communisme zou doorbreken. Maar nu, vijf jaar later, heeft hij die hoop laten varen. Er is zo'n ver harding van de harten opgetreden, dat de vruchten ,die we daarvan pluk ken, nu bestaan in uitputting, apa thie en cynisme Onze ideolo gische structuur is door en door on democratisch en een diepe tragedie Er is een groot tekort aan ge lijkheid De grootste gebre ken van het Sowjetrussische systeem zijn het gemis aan vrijheid, de bu reaucratisering en een onvoorstel baar redeloze regering, die er alleen maar op uit is het bestaande stel sel te handhaven en een schijn van fatsoen te geven aan interne mis bruiken. Tot zover Sacharow. Het kost niet veel moeite zich voor te stellen, dat het Kremlin hierop zeer scherp rea geerde: het was duidelijk, dat Sacha row de Sowjetrussische levensstijl „bezwadderd" had. Dit sloeg kenne lijk ook op zijn opmerking, dat „het bijzonder onverstandig zoli zijn als het Westen (bij de besprekingen over veiligheid en samenwerking) de spelregels van de Sowjet-Unie zou aanvaarden" en op zijn uitlating, dat „de Sowjetrussische staat de meest ongelooflijke samenballing van eco nomische en politieke macht vormt". Sacharows vrienden vragen zich af hoe lang de geleerde nog op vrije voeten zal blijven. In feite staan de deuren van het gesticht al voor hem open. Want in maart j.l. was hij al eens bij de veiligheidspolitie ontbo den, waar hem werd toegevoegd, dat hij „onevenwichtig" was. En wat zou Je met onevenwichtigen anders doen dan opsluiten en volspuiten? En zo ligt de loodzware last van een neo-stalinistisch regime op Sow- jet-Rusland. De Griekse wijsgeer He- raclitus van Efeze vatte (volgens Plato) zijn filosofische kijk op de wereld samen in de spreuk „panta rhei", alles stroomt, alles vloeit, al les is in beweging. Maar dat was 24 eeuwen geleden en als de Griek nu achter het ijzeren gordijn zou kun nen kijken, zou hij zijn beroemde zegswijze hebben uitgebreid met de woorden: „behalve in de Sowjet- Unie". Want nergens ter wereld is de verstarring zo verbijsterend als daar. Dat is, dunkt mij, ook de reden waarom de aanhangers van dat sys teem in het Westen altijd de mond vol hebben over „verandering", „dyna mische vernieuwing", „omturnen", „hervorming van de maatschappij structuur" en meer van die uitdruk kingen. Want ik heb het hier al eens meer gezegd de langdradigste verteller gebruikt om de twee minu ten de woorden „om kort te gaan". En zo hebben de vrienden van het starste, onbuigzaamste en onverzet- telijkste regime ter wereld doorlopend de mond vol over „verandering". Bepaald potsierlijk is, dat men van die kant ook de kreet hoort, „dat het Westen de koude oorlog als verleden tijd dient te beschouwen". Dat is vrij wel het toppunt van brutale omke ring van de feiten: die koude oorlog is °ltijd toegepast, en wordt dat nog, door de Kremlin-potentaten zelf, doodsbenauwd als ze zijn voor „im perialistische infiltratie" uit het Westen. Jawel, doodsbenauwd voor frisse lucht. En daarom zitten tien tallen gestichten en honderden kam pen vol met mensen, die inderdaad vernieuwing wensen, maar wier „op standige" geest ten koste van alles moet worden uitgeblust. Uw dagblad wil gaarne mee met vakantie als U wilt helpen, door gebruik te maken van het hieronder afgedrukte vakantieformulier dit tenminste 8 dagen voor Uw vakantie aan ons ln te zenden. ons niet op te bellen voor opzending of Inhouding van de krant. Tele fonische opdrachten kunnen wij niet aannemen. Als brief verzenden frankeren met 35 ct. Ons HUISADRES ls: Naam: Straat: No. Wij hebben eeD Maand Postabonnement Ons VAKANTIEADRES ls: van doorhalen wat niet van toepassing ls. tot p.a 7 straat M„,v, no. plaatsnaam S.v.p. ln bloklettera KOSTEN VAN OPZENDING Vooi Nederland. België en Luxemburg gratis. De overige Europese Landen uitsluitend pez luchtpost Kosten t L— per dag De praktyu heeft ons geleerd, dat de bezorging van Kranten in de &uid- Europese en Noord-Afrikaanse landen nog al eena te wensen overlaat WU Kunnen daarom geen verantwoording aemen voor Kranten, welke oiet ty dig op aet vakantieadres worden ontvangen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 9