Platenserie van jazz-giganten BUCK ZINGT OWENS EIGEN COMPOSITIES The Art of Tatum: muziek uit '40-'44 Orkestenparade: Percy Faith - Frank Chacksfield - James Last Bob Seger mengt rock, blues en soul in „Back in '72" EARDROPS: JOHNNY NASH Studio-muzikanten Beaver en Krause stellen hevig teleur PERDAG 16 AUGUSTUS 1973 EXTRA PAGINA 17 The Art of..John Coltrane, Atlantic 60.052; Roland Kirk, At lantic 60.042; Charles Mingus, Atlantic 60.039; Freddie Hubbard Atlantic 60.053; The Modern Jazz Quartet, Atlantic 60.041. Dubbel - elpee's, prijs per album f 25.-. Onder het motto "The Atlantic Years" verspreidt Negram een interessante serie platen in Nederland. Daarop worden overzichten gegeven van een aantal jazz-giganten, uit verschil lende perioden van hun leven en verschillende bezettingen. Technisch zeer fraai, in fraaie hoezen met de gegevens erop die erop horen. Saxofonist Coltrane is te horen in twaalftal nummers, opgeno- in de jaren '59 tot en met *62. Met rondom hem mensen als pianist Tommy Flanagan, altist Eric Dolphy, drummer Elvin Jo- 5 en bassist Percy Heath, om maar eens enkele te noemen. Rahsaan Roland Kirk, ook al 'n saxofonist, leeft in een heel wat mystieker wereld dan Coltrane. Dat is ook duidelijk merkbaar, op zijn album in deze serie. Met opnamen uit de studio, van zaal optredens en van een festival. Kirk is nogal eens verweten, theatraal te zijn. Hij speelt het klaar op drie saxen tegelijk te spelen, hij haalt alles erbij wat geluid maakt. M^aar het levert altijd muziek op die de moeite van het beluisteren waard is. At lantic bracht opnamen bij elkaar uit het tijdvak '66-'72, met be zettingen variërend van Kirk al leen tot big band. Bassist Charles Mingus staat op een eenzame hoogte. Zij die met hem spelen, zijn genoeg zaam bekend dacht ik. Hij kan zulke verrassende wendingen ge ven aan zijn muziek, hij is zo geconcentreerd en zo muzikaal, dat hij altijd moeite heeft met de spelers die naast hem op het to neel staan. Het kan namelijk bij na niet anders dan dat die van minder garnituur zijn dan hij zelf en dat geeft spanningen. Af gezien van die kant is Mingus be begenadigd artiest. Ook op de ze Atlantic-produktie is dat dui delijk te horen. Het album werd bijna geheel gevuld met compo sities van Mingus in een viertal bezettingen uit de jaren 1956, 1957 1959 en 1961. Trompetist Freddie Hubbard beheerst zijn trompet als vrijwel geen ander. Hij speelde bebop, hij speelde soul en hij speelde ook nog avant-garde. Dat is allemaal te horen op dit album, de opna men dateren uit de jaren 1966 tot en met 1970. In de diverse num mers is duidelijk te beluisteren, dat deze man op tal van mensen muzikale invloed heeft gehad. Daarnaast merk je de ontwikke ling die hij zelf heeft doorge maakt, hoe hij de geijkte har monie verliet en andere wegen van de muziek opging. Tenslotte dan de Modern Jazz Quartet. Zeker niet één van mijn favoriete groepen, daarvoor heb ik ze altijd te steriel gevonden, een soort verglaasde kamermu ziek. Op dit album staan echter toch erg leuke dingen. Naast de bekende nummers die door het gezelschap John Lewis/Milt Jack- son/Percy Heath/Connie Kay worden gebracht zijn ze te horen met een symfonie-orkest, met 'n grote band, met saxofonist Sonny Rollins en met een strijkkwar tet. Dat kan me wel bekoren, al is het niet voor lang. Al met al is het een fijne serie. Als ik toch nog wat kritiek heb, dan is het op het feit dat een aan tal nummers, oorspronkelijk uit gebracht in mono, op deze platen ver-stereo'd is. Hoewel het niet zo erg is als ik het wel eens heb gehoord, is het toch geen onver deeld succes geworden. P.T. Tatum heeft eigenlijk maar kort geleefd hij werd 46 jaar), maar zijn muziek bezorgde hem wel 'n legendarische positie in de Jazz- wereld. Tatum was één van de eerste spelers, die op de piano met de rechterhand het principe losliet van de ragtime-maniereu. die de piano ging bespelen als 'n trompetspeler zijn instrument, doet. Dat levert magnifieke mu ziek op, van een meer dan geta lenteerd artiest. Het initiatief van Coral is daarom bijzonder te waarderen. Op deze elpee een echte in mono, zonder al die nep- stereo-trucjes elf nummers uit 1940 en één uit 1944. Die jaren vormen de "midden-periode" van Tatum, de jaren waarin hij de beste produktie had. Na de Twee de Wereldoorlog werd het muzi kaal gezien een stuk minder, het leek toen allemaal wat mecha nisch te gaan worden. Dat is hier zek°r het geval nog niet Op vrijwel alle nummers is hij als solo-speler te beluisteren, z< der enige verdere begeleiding. En dan is hij op zijn best. Zijn spcj is namelijk zo afwisselend, zo vol verrassingen, dat elke begelei ders dan ook altijd weer moesten falen. Daardoor verwaterde zijn spel in allerlei groepen, zelfs ook met zijn eigen trio. Het is nu rassend om te horen wat Tatum met dingen doet als Elegie van Massenet en Humoresque van Dvorak. Buitengewoon virtuoo., soms tegen het vermoeide aan Maar ook in de andere nummer.- die meer tot het geëigende reper toire behoren (als Indiana en Tiger Rag is Tatum de grote meester P.T. eethovens :kenclste Dolsonate hua Epstein, viool, Jean- le Vanden Eynden, piano: (Kreutzersonate) Bar- (sonate voor vioolsolo) Debut, stereo, 2555 009. der de naam "Debut" brengt platen op de markt van lende, in elk geval niet bekende kunstenaars. De bijzonder laag, maar de [stechniek staat op het tra- eel hoge peil van deze ge- mmeerde maatschappij. Israëlische violist Joshua Ep speelt samen met de Bel- pianist Jean-Claude Van Eynden de Kreutzersonate leethoven. Het is een tech- er knappe prestatie van usici, hier en daar wat vooral in het Andante, de klank wat dor, maar feheel is een goed voorbeeld xact samenspel. Een aan te opname van Beethovens ïdste vioolsonate, orts speelt Epstein op deze de solosonate van Béla uit 1943, waarin de com- werkelijk tot de periferie an de mogelijkheden van trument. Epstein kan hem op het oog zonder noemens- iige problemen volgen. Voor tweede deel (Fuga) is weer- i gespeeld. Trouwens, ile sonate speelt Epstein veel Beethoven. De viool ui veel groter scala temmingen, bevrijd als het- n te disciplinair erva- eurslijf H.M. r f 9 Ebb tide Frank Chacksfield and his orchestra Decca 6454 019 f 10. My love Percy Faith and his orchestra CBS s 65629 f 21.- Beachparty 4 Ja mes Last Company Polydor 2371 387 f 21. In de orchestrale sector zijn de afgelopen weken bijzonder veel nieuwe langspelers uitgekomen. We pikten er drie voor u uit, waarover hieronder me er. De Duitse orkestleider James Last heeft met zijn nieuwe Beach-par- ty-lp het kwartet volgemaakt. Zün arrangementen van hits en het betere evergreenwerk hebben als duidelijke herkenning, de beat die er is ingebracht. Bovendien, heeft hij de beschikking over 'n zanggroep, die vrijwel met elk repertoire weg weet. Ditmaal brengt James Last "Jenny" "Killing me softly", "The night, the lights went out in Georgia" als hits terwijl als "oudje" Ave Maria No Morro weer eens van stal is gehaald. Good-old Percy Faith (zie foto boven) blijft ook elpees aan de lopende band maken. Na "Clair" en de dubbelaar "The greatest hits", nu weer een nieuwe met als titel "My love". Evenals Ja mes Last zette ook Percy Faith "Killing me softly" op de plaat evenals "The night the lights went out in Georgia". Toch is er een duidelijk verschil van bena dering. Is het bij James Last de beat, bij Percy Faith, komt de romantiek het best aan bod met veel vioolwerk en ragfijne varia ties. Naast het recente werk, brengt ook Percy Faith een aan tal eigen bewerkingen van wat ouder werk zoals Pillow talk (Do- ris Day!!!), My love, Viva Vi valdi en The twelfth of never. Tenslotte is er in de goedkope evergreen-serie van Decca waar over we onlangs al iets schreven een elpee verschenen van het be kende orkest van Frank Chacks field. Een man die al heel wat jaartjes zijn partij meeblaast in de wereld van de orchestrale mu ziek. De elpee bevat een twaalf tal composities die vooral bij de ouderen herinneringen zullen oproepen, zoals Ebb tide. De af gelopen jaren vele malen opge poetst door andere artiesten maar nooit meer gebracht, zoals het eigenlijk hoorde: compleet met zeemeeuwen en golven op de ach tergrond. Verder treft u aan: Among my souvenirs, een liedje dat eens door Conny Francis naar de top werd gezongen, Red sails in the sunset, jaren geleden een succes voor Fats Domino, het the ma uit de onvergetelijke Chaplin film Limelight en de evergreen- ste van alle evergreens "Autumn leaves". Nostalgische discofielen kunnen er nauwelijks omheen. B.V.L. "Back Palladiu ner Bros. Tot mijn schande moet ik beken nen dat ik nog nooit iets van de heer Bob Seger had gehoord, voordat de plaat "Back in '72" m de brievenbus van ons dagblad gleed. Gelukkig had de platen maatschappij wel verwacht, dat Seger niet bij iedereen even be kend zou zijn, en had men een korte biografie bij de LP ge stopt. Derhalve weet ik nu, dat Seger in Detroit woont, en dat hij "The Fogerty of the mid west" wordt genoemd, naar de grote man achter Creedence Clearwater Revival. In Detroit, schijnt hij erg veel succes te heb ben hij kwam er meerma len in de top-10 maar daarbui ten lukt het allemaal niet zo best. Dat is wel te begrijpen. Seger is een heel behoorlijke zanger en gitarist, maar hij is zeker niet van topklasse. Het enige nummer op zijn laatste LP "Back in "72" dat het enthousiasme, dat cie Amerikaanse pers ervoor schijnt te hebben opgebracht min of meer rechtvaardigt is 'Neon sky' een eigen compositie, rauw, maar toch melodieus gezongen. Verder mengt Seger rock, blues en soul tot een gerecht dat zo weggelo pen is uit de snackbar: Lo>t te pruimen, maar bepaald niet het zelfde als wat je in een drie ster ren restaurant krijgt voorgescho teld. Niet slecht, maar zeker geen pop van superieure kwaliteit. BVD Teardrops in the rain John ny Nash Cadet CA 50034 Negram. De naam Johnny Cash klinkt be kend, maar hoe ik mijn muzika le geheugen ook in werking stel de, ik kon me niet meer herinne ren dan dat hij Jaren geleden nog eens door Jos Brink geïntrodu ceerd werd op de Nederlandse televisie. Zijn zang kwam op mij af als een goede mixture van Brook Benton, Tom Jones en Jose Feliciano. Een prettig stem geluid gevat in goede arrange menten, alleen klinken hier en daar de hoge tonen wat erg iel. Vermoedelijk een gevolg van de opname. Johnny Nash zingt op deze elpee onder meer Gonna get myself together een Barry-Green wich compositie, Let it be me 'n nummer waarmee de Everly Brothers triomfen vierden. Who I am van Tony Osborne en Rai ning in my heart. Goede muziek in een bonte afwisseling, die ze ker voor elck wat wils zal bie den. B.V.L. "Gandharva" Beaver and Krause Warner Bros. K. 46130 Zowel Paul Beaver als Bernard Krause zijn jarenlang door het leven gegaan als zeer succesvol le studio-muzikanten. Hun dien sten werden graag gebruikt door mensen als The Rolling Stones, The Byrds, The Beach Boys Leon Russel, George Harrison, Andy Williams en Simon and Garfun- kel voortreffelijke vaklieden der halve. Allebei gespecialiseerd op de Moog-synthesizer, een electro- nische speeldoos met onbeperkte mogelijkheden. Je zou dus ver wachten dat een LP van Beaver en Krause samen, gesteund door mensen als Mike Bloomfield, Gerry Mulligan en Vanetta Field, om maar eens een paar namen te noemen, op zijn minst boeiend zou zijn. Niets blijkt minder waar. "Gandharva" is een LP die je verplicht beluistert, om hem daarna ergens ver weg in de kast te stoppen, bezield door het vas te voornemen om hem er voor lopig niet meer uit te halen. Het meest interessante werk staat op de tweede kant, waar niet Beaver en Krause, maar sa xofonist Gerry Mulligan de hoofd rol speelt. Het door hem geschre ven "By your grace" is, samen met "Good places", waarin hij zeer fraai solieert, het enige op deze schijf dat de luisteraar aan spreekt. Dat betekent niet, dat elk ander i het begin 'ot het eind volstrekt waardeloos is. In tegendeel: in sommige passages toont met name Paul Wea-er zich een zeer knap pianist en vooral organist. Af en toe weet hij aan het pijporgel van de Grace Cathedral, een kerkgebouw in San Francisco, fraaie klanken te ontrukken. Dat is echter niet vol doende om de LP "Gandharva" te redden. Bernard Krause heeft dat blijkbaar vrij duidelijk aange voeld. Op de hoes van deze plaat voert hij tenminste een excuus aan: het kerkgebouw had een vreselijke echo, en dat beperkte de muzikale mogelijkheden nogal. Ik betwijfel echter, of Beaver en Krause in een wel volkomen ideale omgeving werk van veel hoger niveau zouden hebben ge leverd. BVD Aan deze muziekpagina werkten mee: Bert van Dommelen Hari Mulder Jan van der Nat Pieter Taf fijn Bram van Leeuwen (eindred. en layout) Country gazette Muziekbladen zijn de laatste ja ren als paddestoelen uit de grond geschoten. Vorige maand zag het eerste nummer van weer een nieuw blad het levenslicht. De naam is Country Gazette en dat impliceert dat er maar een soort muziek aan de orde komt: Coun try and Western. De redaktie is in handen van Jaap Loef, Cor Sanne en Hans van Dam en het resultaat mag er zijn. Een uit stekend werkje verlucht met foto's en met veel infoi-matie, die voor de echte liefhebber van CenW- Country- pop- en bluegrassmuziek onmisbaar is. Goede interviews (in het eerste nummer met o.a. Ralph Stanley), platennieuws con "°rt- en radioagenda. Kortom een blad, dat de fan van fiddle en banjo, voor dat simpele bedrag van vijftien gulden per Jaar, niet mag missen. J.v.d.N. Ain't it amazing,, gracie Buck Owens and the Buckaroos Capitol SMAS 11180 EMI/Bovema. Het is de laatste tijd wat stil ge weest rond de figuur van Buck Owens en zijn begeleidingsgroep. Na zijn successen in het begin van de Jaren zestig in ons land, bijvoorbeeld I've got a tiger by the tail, zijn vertolking van Oran ge Blossom-Special en Open up your heart, is zijn populariteit wat teruggelopen. Ten onrechte want Buck Owens en zijn Bucka roos brachten steeds een stukje, goed getimede country en western muziek. Misschien iets te gepo lijst, te veel bijgeschaafd, maar in elk geval prettig om naar te luisteren. Dezer dagen kwam er een nieuwe elpee van hem op de markt met tien nieuwe songs. Buck, nu al 43 jaar, blijkt nog steeds de oude te zijn gebleven. De typische Owens-sound is ge bleven. Hij staat trouwens niet alleen als zanger zijn mannetje. In acht van de tien composites heeft hij de hand gehad. Num mers die er uitspringen zijn Long hot summer. The good old dayf are here again en een compositie van Homer Joy getiteld "Streets of Bakerfield". A1 met al een langspeler die de "easy-listener' veel plezier kan verschaffen. En daarvoor hoef Je beslist geen far van de country-muziek te zijn. BvL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 17