loe bestendigen
^e het huidige
jucces van de
Nederlandse film?
l
Wie bloed wil
zien kan het
krijgen
o-productie moeilijke zaak
fTV
Wilt u piano
of orgel spelen
Pil
maakt
dochters
van de
apotheek
PAG 10 AUGUSTUS 1973
FILM
PAGINA 13
TS-BANDENSEKVJCE^).
Zoe terwoud se weg 7 Leiden
Tel. (01710) 4 35 90
Goede films
in andere steden
Modern Times (Chaplin)-Bijou,
Spui, Den Haag.
Last Tango in Paris (Bertolucci)
Camera, Prinsestraat Den Haag,
Nöggerath, Reg. Breestraat. A'dam;
Thalia, Kruiskade, R'dam.
Heat (Morrisey): Kriterion, West
einde Den Haag; Calypso, naast
Rijnhotel R'dam; Camera. Oude
gracht Utrecht;
A Clockwork Orange (Kubrick)De
Uitkijk, Congresgebouw Den Haag
The French Connection (Friedkin)
Hallen, Jan v. Galenstraat
La oharme discret de la Bourgeoi
sie (Bunuel): Studio K, Roeterstraat,
Adam
Klute (Pakula): Passage. Schie
dam.
Nachtfilms
CAMERA De zeer knappe film
van Kenm Russel over lesbische vrou
wen, „Women in love", draait in het
theater aan de Hogewoerd, dat er
een goede gewoonte van maakt om
interessante produkten voor de vrij
dag- en zaterdagnacht aan te trek
ken. Deze ..Women in love" is be
paald van harte aanbevolen.
REX Uit een heel ander vaat
je tapt de Rex, traditiegetrouw. Ze
ker nu overdag moord en doodslag
hoogtij vieren, dient er in de nacht-
voorstelling t nodige aan erotiek ge
presenteerd te worden. Dat gebeurt
dan ook, onder het voor zich spreken
de motto; „Ik geef me aan iedere
man".
zondag blijven
Vraag de 80 pagina's lellende kleurenkatalogus.
Andre Cayatte niet zijn actrice Mireille Darc uit "Geen rook zonder vuur". De vertoning van de
film in Berlijn leidde tot een conflict, dat de beslissende stap naar een multilateraal filmver
drag tegenhield.
zijn in principe best bereid Buiten
landse Zaken te vragen daaraan
medewerking te verlenen. Maar
vooropgesteld, dat er met de Neder
landse belangen rekening wordt ge
houden, zijin we voor dergelijke ver
dragen zeer huiverig. Verdragen
zijn ook niet nodig, een overeen
komst tussen producenten is vol
doende. Er zijn Italiaanse, Ameri
kaanse coprodukties tot stand geko
men, waarvoor het State Depart
ment niets heeft gedaan". „Op
filmgebied is Nederland in de Euro
pese gemeenschap de zwakste part
ner. De bestaande filmsamenwer-
king met België werkt vrij gunstig,
toenadering tot Italië en Frankrijk
landen, die hun omvangrijke film
industrie met extra faciliteiten bevor
deren. verloopt moeizamer".
De heer Van der Molen heeft sa
men met dr. J. Hulsker in de afge
lopen tijd twee conferenties bijge
woond, die tot multilaterale verdra
gen zouden moeten leiden. De be
slissende conferentie in Berlijn ging
niet door omdat de Fransen boos
waren op dr. Alfred Bauer, die voor
zijn Berlinale Cayatte's geruchtma
kende film „Geen rook zonder vuur''
op het programma had geplaatst".
De aantrekkelijkste kaait van copro
dukties is dat de filmmakers van
twee kanten kunnen profiteren van
faciliteiten, hetgeen in de praktijk
betekent, dat voor films met een
groot budget dekking in verschillen
de landen wordt gezocht.
Huiverig
„In de gesprekken stonden ook de
Engelsen huiverig tegenover de
plannen van Fransen en Italianen.
Br leeft bijvoorbeeld de vrees, dat
Nederland alleen maar financieel
zou mee kunnen produceren. Het
deelnemen met alleen maar een
lampenist is niet aantrekkelijk".
Daarmee bevorderen we onze natio
nale film in het geheel niet".
De systemen wijken in de verschil
lende landen nogal af en ook dat
vormt een barrière. In Frankrijk en
Italië vindt een automatische steun
aan nationale en coprodukties
plaats, welke voortkomt uit een tax
op bioscoopbezoek. In Engeland be
staat een dergelijke heffing buiten
de overheid om. In Nederland valt
daar niet aan te denken zolang de
film in het hoogste btw-tarief
wordt aangeslagen.
De Bioscoopbond heeft al eens een
voorstel tot een fondsvorming ge
daan in het geval dat men in het
lage btwtarief zou komen te vallen.
In Duitsland en de meeste lan
den is dat zo. „Een eleganter op
lossing dan bij ons omdat er ook
geen filosofie achter zit om het an
ders te doen". Enekele verbeterin
gen zijn er overigens al wel door de
Europese samenwerking. In Italië
moest een bioscoopexploitant vroe
ger honderd vijf tig dagen per Jaar
Italiaanse films draaien en dat zijn
nu films geworden uit de EEG.
Dat verdragen beslist niet alleenza
ligmakend zijn be;wijzen geregelde
overtredingen. Een al geruime tijd
geleden gesloten BelgischItaliaans
verdrag heeft nog tot geen enkele
film geleid.
Hachelijk
Voor het ministerie is het spelen
van een actieve rol in de alterna
tieve filmdistributie een hachelijke
onderneming. Zou men de invoer
van bepaalde films financieel steu
nen dan zou dat zeker het bios
coopbedrijf In opstand brengen dooi
de scheve concurrentiepositie, die
dan zou ontstaan.
Daarom beperkt CRM zich tot
steiuiverlening aan speciale mani
festaties op filmgebied zoals er de
laatste jaren steeds meer komen als
de filmweken in het Holland Festi
val. de Cinemanifestatie Film Inter
national. Men bekijkt de particulie
re initiatieven op hun waarde om
er steun aan te verlenen. Daarbij
mag men hopen dat de filmpotjes
daartoe een omvang gaan aanne
men, die bij het belang van het
medium horen, zodat Nederland
niet altijd de zwakste partner In
het geheel zal blijven.
Onze films worden ook niet automa
tisch gesteund. De beslissing is aan
het autonoom fungerend Produktie-
fonds en dat maakt buitenlandse
producenten minder happig. Het
overheidsaandeel daarin is in de laat
ste Jaren ruim gestegen terwijl de
bijdrage van het filmbedrijf onge
veer gelijk bleef.
nauw gebrachte Valachi, die zich in de gevangenis beschermt door
Charles Branson als de in het
iemand te gijzelen.
heeft Young ook heel goed beseft,
maar ook hij heeft zich niet kunnen
uitwurmen onder de goedkope sen
satie-eisen van het publiek. Peter
Maas heeft, met de publicatie van
zijn boek, waarschijnlijk wel eerlijke
bedoelingen gehad: het Amerikaanse
volk ervan bewust maken wat er
mogelijk is in de Amerikaanse sa
menleving. Hoe hechte organisaties
als de maf ia-families in stand kun
nen blijven: Young heeft een film
gemaakt die het pief-paf-poef pu
bliek het water in de mond zet.
Valachi is eigenlijk helemaal niet
zo'n grote gangster geweest. De film
laat hem. heel terecht, zien als een
bijloper. Een man die nooit boven de
onderlaag zal uitstijgen. Niet alleen
in de gevangenis, scènes die vrij
sterk zijn, maar die indringender
uitgewerkt hadden kunnen worden.
Ook in zyn bloeiperiode is Valachi
een voorzichtige figuur geweest, die
deed wat hij deed omdat anderen
beslisten.
In het kort samengevat is The Va
lachi-papers een boeiende film om
naar te kijken, betrouwbaarder dan
de goedkope Godfather-produktie,
maar helaas een te veel op de sensa
tionele kanten gericshte weergave
vande werkelijkheid.
RONNY VINK
De Stichting Buitenlandse Werkne
mers „Midden Nederland" heeft bij
het bestuur van de NOS geprotes
teerd tegen het verplaatsen van het
radioprogramma voor buitenlandse
werknemers. De uitzendingen zijn
van de zondag- naar de zaterdag
middag verschoven.
De stichting betreurt dit vooral
omdat het besluit zonder het mede
weten van de zeven presentatoren is
genomen. De doorsnee-gastarbeider,
die gewend is op zondagmiddag
naar „zijn" programma te luisteren,
brengt de zaterdagmiddag over het
algemeen door met werkzaamheden
<al dan niet in nevenfuncties). Dit
aldus de Stichting.
„De verplaatsing van het radiopro
gramma resulteert in een daling
van de luis erdichtheld, waardoor
het effect van voorlichting aan en
recreatie van deze groep in onze sa
menleving volledig verloren gaat",
zo laat men weten.
Dolle liefdesavonturen van drie
apothekersdochters Voornaamste
rollen: Sybill Banning, Eva Garden
en Sascha Hehn Regie: Franz
Antel Theater: Trianon.
De Duitse sexfilmfabrikaniten we
ten zo langzamerhand van gekkig
heid niet meer welke onderwerpen
zij moeten aanpakken. Ditmaal wa
ren het drie apothekersdochters d e
het moesten oncgelden. De film
brengt eigenlijk niets nieuws. Het
bloot neemt uiteraard weer een be
langrijke plaats in en daar omheen
is een erg aardig verhaaltje gefanta
seerd. Geen nieuw verhaal, want het
gaat allemaal over de uitvinding van
een liefdespil, waarvan iedereen
compleet wild wordt.
Eigenlijk is die pil uitgevonden
door de twee jongste dochters, die
allebei graag willen trouwen, maar
van pa geen toestemming krijgen,
omdat volgens een oud-familiege-
-bruik eerst de oudste het huis uit
moet. En om die oudste dochter gaat
het nu net. Zij is nog maagd en de
kans dat zij snel het huis zal ver
laten lijkt uiterst gering. Haar zusjes
stellen, uit, eigen belang, de meest
dolle pogingen in het werk om hun
zus met een man het bed in te krij
gen. Elke keer lijkt het te lukken,
maar telkens komt er iets tussen.
Saillant feit is nog. dat de vader
voorzitter is van de Bond tegen de
Viezigheid, maar niet weet dat zijn
docnters, althans twee ervan, van
het ene in het andere bed kruipen
Maar u heeft het waarschijnlijk al
begrepen: alles loopt goed af en de
drie apothekersdochters trouwen al
lemaal tegelijk.
JAN VAN DER NAT
Programma gast-
werkers moet op
Dunlop
Phoenix
Valachi-papers:
Titel: The Valachi Papers; Regie:
Terence Young; Voornaamste spe
lers: Charles Bronson, Lino Ventu
ra: Theater: Luxor.
In 1960 werd de Newyorkse gang
ster Joseph Valachi gearresteerd we
gens een narcoticazaak. Hij kwam in
de gevangenis terecht, maar daar
was hij zijn leven niet zeker. Er wer
den diverse aanslagen op hem ge
pleegd. De FBI bleef hem uitvragen
over de maf ia-organisatie, waarvan
hij kennelijk lid was. VaJlachi liet
nooit iiets los, tot het moment diat
Vito Genovese, de grote baas van
Valachi, hem beschuldigde van ver
raad. Genovese zat zelf ook in de
gevangenis en loofde 100.000 dollar
uit voor degeen die Valachi koud
maakte.
Valachi besloot te praten, in ruil
voor een beschermd gevangenschap.
In een openbare zitting van de Ame
rikaanse senaat, die op de tv werd
uitgezonden, vertelde Valachi wat on
betekenende bijzonderheden over de
14 jr. dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30,
7.30, 9.30 uur, zo. v.a. 1.30 u.
Studio de Luxe: "De gendarme op
vrijersvoeten", a.l. dag. 2.15, 7.15, 9.3
uur. zo. 1.30, 4.00, 7.15, 9.30 uur.
Studio 2000: "Junior Bonner", 14 jr.
dag. 7.30, 9.45 uur.
De Uitkijk: "A clockwork orange". 18
jr., dag. 2.00, 8.00 uur.
Kindermatinee
Camera Voor de allerjongsten
onder ons heeft Camera een nieuwe
film: "Sjakie en de Sjokoladefa-
briek". Een mengeling van humor
en spanning, en dus bij uitstek ge
schikt om de laatste dagen van de
grote vakantie mee te vullen.
Rex Het nog altijd grote kinder
idool Pippi Langkous treedt ditmaal
op in de Rex. Pippi komt ditmaal te
recht in Tuka-land, waar ze met dol
drieste zeerovers en ander tuig te ma
ken krijgt. Verdere aanbeveling over
bodig voor de trouwe fans van het
Coaa Nostra, de mafia-familie voor
wie hü de bloedeed van trouw had
afgelegd. Het Amerikaanse publiek,
dat het maf ia-verschijnsel zo lang
zamerhand als een soort folklore is
gaan beschouwen, iets van eigen bo
dem, genoot. De uitzending was im
feite een lachertje en Valachi be
sefte dat zelf zo goed dat hij een
zelfmoordpoging deed in zyn ge-
isoleerde cel. Hij werd gered en be
gon zijn memoires te schrijven, her
inneringen die door allerlei gevan-
genisbepalingen niet mochten worden
uitgegeven. De journalist Peter Maas,
die ook tijdens het schrijven van de
memoires al contacten had met Joe
Valachi, besloot een boek te gaan
schrijven over deze figuur en zijn
kennis over de Cosa Nostra.
Dat werden de Valachi-papers, die
voor Terence Young weer aanleiding
waren, met het onpeilbare succes van
The Godfather in het achterhoofd,
om er een film over te maken.
The Godfather was te gek, dat
eigenwijze, maar moedige wicht met
d estijve vlechten.
Studio Een echt Nederlandse
Jeugdfilm, "Circus op stelten", doet
het in Studio goed. Vijf kinderen be
leven dolle avonturen in een circus.
Deze avonturen werden door Karst
van der Meulen op het celluloid
vastgelegd.
Terug in Leiden
CAMERA Het theater aan de
Hogewoerd brengt een best interes
sante film een weekje terug: „The
wild bunch". Regisseur Sam Pecking-
pah, oude rot in het vale, die nog niet
zo lang geleden zeer geroemd werd
om zijn „Strawdogs" met Dustin
Hoffman in de hoofdrol, gaat ook
hier niet kinderachtig te werk. Span
ning die op een knappe manier wordt
overgebracht, mede dankzij de spel-
Door
Piet Ruivenkamp
bioscopen
times", a.l. dag. 2.00,
uur; zo. ook 4.15 uur.
"Last tango in Paris", 18 Jr.
8.15 uur.
laar Disneyfilms", a.l. dag.
1.30, 3.45 uur, zo. v.a. 11.15
avond 7.00. 9.30 uur: "Co-
18 Jr.
fruit", 18 Jr. dag. 2.15,
uur, zo. 1.45, 4.15, 7.00, 9.30
"De peetvader", 14 Jr. dag.
Kindermatine"Pinocchio"
vrij, ma. en di. 2.00 uur, zo.
1.00 uur.
knotsgekke kerels
kratten", a.l. dag.
9.15 uur'.
Dn: "Heat", 18 Ir. dag. 3.00. 7.00,
uur.
aa Dle*Tuschinski"Zo ls-tie er
«0 ls-tie er niet". a.l. dag.
<15. 7.00, 9.30 uur.
"The bridge over the river
14 Jr. dag. 2.00, 8.00 uur.
a' "Zeg maar Ja tegen het le
al. dag. 2.00, 8.Ö0 uur.
"Een slippertje met allure".
,dag. ].30. 4.00. 7.00. 9.30 uur.
be roep van de zwarte wolven",
naar Nederland zouden komen, wat
vaster vorm te krijgen met de film
huizen, die nu overal worden opge
richt.
Op welke manier is deze opgang te
bestendigen? Men zou zich kunnnen
voorstellen dat de Nederlandse
overheid niet ongevoelig is voor de
opleving in onze film. Dat zou men
ook kunnen afleiden uit de ver
hoogde filmpost, die het kabinet
Den Uyl in de zin had. maar waar
de Tweede Kamer, toen de benzi
ne-accijns niet kon worden ver
hoogd als voorgesteld, een streep
doorhaalde. Maar het lijkt niet on
redelijk te verwachten dat van die
intenties in de begroting voor 1974
iets tot uitdrukking zal komen.
Film is te lang een stiefkind geble
ven. Toneel, muziek en dans mogen
op ruime overheidssteun rekenen, de
film, die als enige bijna steeds in
commerciële sfeer is geëxploiteerd,
heeft van die ontwikkeling niet
meegeprofiteerd. Nu er steeds meer
een scheiding optreedt tussen amu
sementsfilms, waarop het bioscoop
bedrijf zich richt, en films met cul
turele of informatieve waarde, is er
alle aanleiding de situatie opnieuw
te bezien.
Coproductie
Voor onze filmprodukties van eigen
bodem is er bijvoorbeeld de laatste
tijd nogal eens de vraag gesteld,
waarom er geen coproduktieverdra-
gen met andere landen bestaan, die
een nog ruimere werkverschaffing
voor onze filmers zouden kunnen
inhouden.. Daar zit nogal wat aan
vast stelt het hoofd van de afdeling
film van het ministerie van CRM,
de heer G. J. van den Molen. „We
Zoals de suikerspinnen
de kermis, zo hoort Louis
zo langzamerhand bij de
Zijn film "Samen uit
is een regelrechte va-
Een hele oude,
wel één van de bete
van het kleine driftige Fran-
Hij wordt ter
door de zeer knappe
allang overleden Bourvil
Engelsman met de spleet
voortanden "Terry Tho-
Het is natuurlijk een kwes-
smaak, maar naar mijn idee
de best uit de verf ge-
die er gemaakt is. De
(Dr. No, Veel liefs uit Mos
ertoonden soms wat kinderlij -
waren technisch niet zo
een goede spionage-film het
te zijn. De latere werden
doordrenkt van allerlei
snufjes dat de geloof-
er onder leed. De mensen
daar halve, soms hele ro-
"Goldfinger" is naar mijn
gulden middenweg gevonden.
Jawel hoor, we vreesden het
Kolos Lee Keung is ge-
jgeerd. Het "enorme succes"
en (in dit geval) meer
vechtsituaties kan nog
week worden aanschouwd,
daarna nog een week.
in optima for-
der Molen: Alleen financieel meeproduce ren is voor
niet aantrekkelijk".
61» in Nederland op alle moge-
manieren in beweging. De
|ms worden in een groter tal
kt dan de twee of drie van
<odem, waar we het vroeger
westen doen. Alleen het
is nog op een nieuwe Ve-
industriëel. die het waag-
oekn filminvesteringen het beslis-
duwtje kan geven.
ieder zit te duimen dat het
succes van verscheidene Ne
derlandse films aanhoudt, anders
komt er toch weer een kink in de
kabel als het onverhoopt eens even
ongunstig loopt. Tenslotte heeft
Hollywood jarenlang de gouden re
gel gehanteerd, dat één op de zeven
films een succes moest zijn om goe
de zaken te kunnen doen, maar dat
kan Nederland zich op geen stuk
ken na veroorloven.
Anderzijds lijkt nu een alternatieve
distributie van films, die anders niet