Quercia uit de schaduw an Donatello gehaald W tyUe m Y Am Kooktip )NDERDAG 1 AUGUSTUS 1973 groene hel van Midden-Amerikaanse oerwouden is minder ongenadig voor oude beeld- wkunst dan de giftige lucht in industrielanden met autoverkeer. In Italië vergaan jsterwerken uit de Renaissance. En dat is niet eens een publiek schandaal, want het Hek heeft er in de regel lak aan. De oude beeldhouwkunst heeft geen publieke ster- zoals de schilderkunst. Zelfs Michelangelo is voornamelijk algemeen bekend als !der. studie van oude beeldhouw- it is al sterk bemoeilijkt door jlechte staat, waarin nu veel den verkeren die in het begin deze eeuw nog vrijwel gaaf m. Sommige worden gelukkig en gehaald. In de kerk St. Johannes te Siena staat doopvont, waar de beroemdste iters van de 15de eeuw aan en gewerkt: Donatello, Ghi- Turini en Querela. Alleen telleschi ontbreekt aan dit Donatello beheerste de kunst van die eeuw, zoals een eeuw later Michelangelo domi neerde. Maar Michelangelo was meer verwant aan Querela, wiens betekenis tijdens de Hoge Renais sance duidelijker werd dan tijdens zijn leven. Tastzin Donatello componeerde reliëfs van één gezichtspunt uit. Hij was een visueel genie. Jacopo della Quercia richtte zich meer tot de tastzin. Hij had een sterk gevoel voor de c|)e hoogste kerktoren ter wereld, de Munster van Ulm, wordt \erestaureerd om er tijdens de viering van het 600-jarig istaan in de zomer van 1977 zo ongeschonden mogelijk uit j zien. (Foto: stadsarchief Ulm) in Taka-Tukaland". a.l., dag. 2.30 uur, behalve zondag. Nachtvoorstelling: „Ik geef me aan iedere man". 18 Jr. vry. en zat. 11.30 uur. STUDIO: „Samen uit. samen thuis", a.l., dag. 2.30, 7.00. 9.15 uur; zo. ook 4.45 uur. Kinderfilm: „Circus op stel ten", dag. 10.30 uur. behalve zondag. TRIANON„Dolle liefdesavonturen van drie apothekersdochters". 18 Ir., dag. 2.30. 7.00, 9.15 uur; zo. 2.15, 4.30, 7.00, 9.15 uur. k»y Tentoonstellingen iiuseum van Oudheden (Ra- 1 281 Werkd 10 uur vootm.— iet am ZOnd 15 uur nam i 1 un voor Volkenkunde Expositie ^>rentkunst uit eigen bezit. uur zo 1—6 uur nam land zonder honger Dagel. ur zo 15 uur nam (t.e.m. x) dfae Wlttstraat 40 Galerie Ka- aper Wisselende expositie dl. 26.30 uur nam do. bo- 7—9 uur nam Legermuseum. Geopend, op tot en met vrildag 9 uur uur nam Zon en feestdag uit r 7{; nuseum voor de geschiedenis '°'tourwetenschappen: dag. 10— jradag 14 uur. "f" kenhal: dag 105 uur Zondag .rh aaxieaeD van bt*p reuurem, ni 'eD van Karei Wlggers Hessel Mleke Kemmlng. brons in Vincent Dame (tot en •ueustus) De Bink. RoosevelC- Be kroonde laarverslagen enders 1 laar Kunstzaal Heuff (Hof- schllderllen en aquarellen aas de Brauw en bronsplastie- i Onkenhout Dagelllks van 10 bovendien op dlnsdagavon- 20-22 uur (t.m 11 augustus). ïfK luseum voor de Geschiedenis u uurwetenschappen (Steenstr.): i steen gesneden", historisch -kr. el van blaassteensnijden. Van 4 uur, op zondag van 1 tot 6 uur september. P Ier a a RA: „The wild bunch", 18 8.00 uur; Kindermatinee: en de slokoladefabriek" X zo. 2.00, 4.15 uur. Nacht- 'omen in love", 18 jr., vrij. en 'uur. „Goldfinger". 14 Jr., dag. 2.30, 'iur; zo. ook 4.45 uur. „The Valachi papers", 18 jr., 7.00. 9.30 uur; zo. 2.15, 4.30, ïur. [..Karate kolos Lee Keung", 18 1,7.00, 9.15 uur; zo. 2.15, 4.30, uur; Kindermatinee: „Pippi Bezoekuren Ziekenhuizen Dlaconessenhuls: le fcl. dagelijks van 11.00-1200 uur van 13 16-14.00 uur va 18.45-19.30 uur 2e klas dagelijks van 13.15-14 00 uur en van 18 45 19 30 uur 3e klas dagelllks van 13 16-14 00 uur en van 18.45-19.30 uur Kinderafdeling dagelllks van 14.00-19.00 uur St. Ellsabeth-zlekenhuls klasseafde- llngen Volwassenen: dee. v 11.15 tot 12.00 uur v 14 tot 14.45 uur en van 1<*.45 tot 19.45 uur. kraamafdellng: dag. v 11.15 tot 12 uur (alleen voor echtg.) v 15 tot 16 uur en van 18.45 tot 19 45 uur kinderafdeling: dag v 16 tot 18.30 uurr 3e klasse: dag. v. 14 tot 14.45 uur en v 18.45 tot 19.45 u. Kraamafdellng: dag v 15 tot 16 uur, en van 18.45 tot 19.45 uur, kinderaf deling dag v 15 tot 18.30 uur Endegeest: dinsdag en vrijdag 13— 14.30 '8 zondags 11-12 en 14—15 u eer ste klasse- de gehele dag Annakllnlek: dag 1350-14.30 en 18-19 u ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (bebalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag- Leidse bioscopen Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Maandag t/m vrijdag: 18.30-18.45 uur Zaterdag en zondag: 1550-15.45 uur Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer v.oor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken Alphen aan den Rijn RJJnoord: le en 2e klasse 10.30 11.00. L4.00-rl4.46 en 18.00—19.00 U. 3e klasse 14.00—14.46 en 18.00—19.00 uur Kraamafdellng 16.00—17.00 uur, alleen voor echtgenoten 19.0020.00 uur Kinderafdeling 16.0016.30 uur. alleen voor ouders 18.0018.30 uur concrete, plastische massa. Karak teristiek voor zijn beelden is een grootse, ietwat bovenwerkelijke eenvoud. Vandaar dat Pope-Hen - nesy, een kenner van de Renai- sance-sculptuur, bij Quercia in vloed vermoedt van onze landge noot Claus Sluter (van de be roemde Mozesput te Champmol). Dart. is begrijpelijk als we kijken naar Sluters klaagfiguren, de pleurants. Het geldt niet voor de karakterkoppen bij Sluter; die zijn vreemd aan de trant van Quercia. In een nieuwe studie over de Italiaanse beeldhouwer komt Sluter er niet aan te pas. De Engelsman John Ruskin schreef, dat het zien in 1845 van een grafmonument van Quercia in Lucca zijn levensloop opeens ver anderde. Ruskins landgenoot Charles Seymour jr. heeft nu bij de Yale University Press pn Lon den de eerste grote, niet-Italiaan se monografie over Quercia gepu bliceerd (9,50 pomdl). Dit boek zal misschien geen levensloop veran deren, maar het is wel een prach tige les in het appriciëren van beeldhouwkunst. Nog daargelaten de betekenis ervan voor de vak man. Renovatie Quercia komt uit zijn oeuvre naar voren als een eigenzinnige artis tieke persoonlijkheid die zich niet bindt aan een bepaalde stijl. In de bouwkunst geldt het tegen woordig volgens sommigen als ka rakterloos, wanneer een architect zijn ontwerp stilistisch aanpast aan de oude, omgevende bebou wing. De karaktervolle Quercia achtte het niet beneden zich, uit te gaan van een ouder, geschil derd altaar toen hij voor de San Frediano te Lucca zijn gebeeld houwde altaar ontwierp. Voor Italianen van de 15de eeuw was de Renaissance aldus Sey mour een Renovatioeen ver nieuwing niet respect voor het ou dere dat vervangen werd. Het is geen teken van kracht ,als de ar chitectuur zoli taak uit de weg gaat en gevoel mist voor stede bouwkundig decorum. Naar een fontein die Quercia voor Sieua ontwierp werd hij bekend als Jacopo della Fonte. Er is me ningsverschil over de vraag, of hij bij de uitvoering werd geholpen door Valdambrino, een vooraan staande beeldhouwer van wie het Rijksmuseum te Amsterdam een houten groep bezit. Seymour wijst op verschillen tussen twee figuren van de fontein: de Rhea Silvia en de Acca Larentia. Bij het eerste beeld krijgt men de indruk, dat de vormen niet geheel vrij zijn gekomen uüt het blok. Er is een opeenhoping van details met ge lijk vóórplan. De Acca Larentia is in plastisch opzicht veel vrijer. Quercia nam te veel hooi op zijn vork. In het laatst van zijn leven was hij zowel hoofdarchiteot voor de dom van Siena als voor het hoofdportaal van de San Petronio te Bologna. Hij had in beide ste den werkplaatsen met assistenten en raakte volkomen overwerkt. Veiel projekten heeft hij onvol tooid achtergelaten. Seymour ziet treffende overeenkomsten met Mi chelangelo. die precies een eeuw later werd geboren. Het oeuvre van Michelangelo is uiteraard on vergelijkelijk veel groter. Seymours studie is ook een be langrijke bijdrage tot het inzicht in de Renaissance in het alge meen. 250 Fotografische illustra ties steunen het betoog. Defcailop- n a men maken onthutsend duide lijk, hoezeer de beelden al geleden hebben. Dolf Welling ADVERTENTIE ieuw$ \D m in Japan heerschte in den atsten tijd eene zonderlinge onie om konijnen te koopen. •t deze knaagdieren werd He speculatie bedreven, die ei overeenkomst had met kw( n befaamden tulpenhandel liep izer vaderen. Door een hart- diek ichtelijke liefhebber werden eenigen tijd geleden niet minder dan 5000 dollars be steed voor eene collectie van 50 zoogenaamde hangoor-ko nijnen uit Madagascar. Die konijnen-zwendelarij heeft thans het gewone einde geno men, dat al dergelijke zwen- delarijen wacht. De prijzen der dieren zijn op eens ontzagge lijk gedaald. Enorme sommen zijn daardoor verloren en uit ivanhoop hebben verscheidene speculanten zich van kant ge maakt. Vijftig jaar geleden: Naar wij vernemen kan eerlang de benoeming van den oud-minister den heer H. Co- lijnlid der Tweede Kamer, tot minister van Financiën wor den verioacht, als opvolger van den afgetreden functionaris jhr. mr. D. J. de Geer. Een fraai begin na de aan neming in België van de wet betreffende de vervlaamsching der Gentsche hoogeschool: de rector is afgetreden, ver moedelijk als gevolg van een soort sabotage-actie van Franschgezinde hoogleeraren. De düurtegolf in Duitsch- land blijft aanhouden. Het brood steeg tot 160.000 mark. Met 1 september worden de posttarieven vervijfvoudigd. PANDA EN DE GEESTGROND 29121. Joris liep met de directeur van het Museum van Oudheden, de heer Anno, het stuk land op. „Het is ivel aardig, zo'n lapje grond vol antiek", sprak hij, „maar het is hinderlijk voor de voeten wanneer men ivil dauw- trappen. Immers: hoe licht stapt men daarbij op een scherf „Vreselijk prevelde de directeur verblekend. „Wie weet hoe veel onschatbaar aardewerk op die manier onherstelbaar be schadigd is!" „Oho! Niet alles!" riep Joris opgewekt. „Kijk, daar hebt u bijvoorbeeld het kannetje ivaarvan ik u vertelde. Geheel gaaf, vermoed ik". De heer Anno boog zich met uitpuilende ogen over de plek die hem gewezen werd, en maakte met voorzichtige vingers een kruikje vrij dat daar gedeeltelijk zichtbaar ivas. „Een puntgaaf exemplaarmompelde hij met trillende stem van ontroering. „Een uniek modelHoe is het mogelijk! Deze vindplaats werpt de theorie over de Derde Landverhui zing geheel omver „Ach, het is wel aardig, nietwaar?" sprak Joris geringschat tend. ,J£n als er één zo'n voorwerpje over de brug komt, volgen er meer om een vrije vertaling van het Klassieke spreek woord te geven. Daarom intereseert het u misschien, dat deze grond toevallig te koop is Het zal in ieder geval niet naast de deur liggend Naast de deur of niet naast de deur, wij kunnen jammer genoeg niet mee! Dat geeft niet, hoor meisjes. De professor, heelt waarschijnlijk toch een gevaarlijke opdracht voor mij... jr SJ-nfWjj vy Gember-rozijnenpud ding - Verkruimel 4 sneetjes oud brood zon der korst en giet er 8 eetlepels warme melk over. Roer ruim 50 g zachte boter tot een zalfje en meng er 50 g suiker door. Meng het goed geweekte broodkruim met de melk door het botermengsel en voeg 2 even losgeroerde eieren toe. een mespunt zout, 1 theelepel gemberpoeder, 2 zeer fijn gehakte noot jes gember, 1 eetlepel van het gembersap, 1 theelepel kaneel en als laatste 50 g geweekte ro zijnen. Meng alles goed door elkaar en schep het mengsel in een beboterde vorm. Dek af met alumi niumfolie en zet de vorm hoogstens 60 min in een matig warme oven of kook de pudding gaar in een waterbad WINA BORN JU HEBT JE HOMD GOED QNDER DE DUIM, HEl? KWESTIE VAM GEDULD... GROTE VAART Achilles 7 v Belize nr Pto Cortes Acteon 7 v Colombo nr Singapore Alcor 8 te Buenos Aires Algol 7 v Paranagua nr Salvador Amersfoort 8 te Hamburg Amstelstad 8 te Qalveaton A res 7 te Pto Ordas Aristoteles 8 te Freeport Asian Ensign 8 te Hongkong Banggai 8 te Tandjong Manl Bengalen 7 t.a. Madras Bothnlaborg 8 te Amsterdam Bovenkerk 7 v Freetown nr Rotter dam Capulonix 8t e Bombay Choluteca 8 te Southampton Dordrecht 8 100 mnno Brisbane nr Sydney Doslna 8 v Fredericia nr Perz Golf Ganymedes 8 te Amsterdam Gooiland 7 v Santos nr Vitorla Grebbedijk 8 te Hamburg Heelsum 7 vSingapore nr Port Ke- lang Hollandsburcht 9 te Dairen verw Katelysia 9 te Montreal varw Katwijk 7 te Corinto verw Kerm la 7 v Port Harcourt nr Londen Khaslella 7 te MUfordhaven Koplonella 6 v Singapore nr Dam pier Korovlna 8t e Point Fortin verw Kreon 7 v San Juan nr Belize Lelykerk 7 625 m w Mossamedes nr Le Havre Macoma 7 30 m nw Daker nr Go thenburg Marathon 7 te Hamburg Memnon 7 v Guanta nr Curacao Neder Eerns 7 1100 mw Dakar nr Kaapstad Neder Rijn 7 v Tripoll nr Tunis Nedlloyd Dajlma 7 v Cristobal nr Rotterdam Nljkerk 7 120 Lizzw Kp Blanc nr Barcelona Oostkerk 7 500 z Guarda Fui nr Dubai Pericles 6 v Port of Spain, nr Ma- tanzas Rljnborg 8 te Hamlna verw Safocean Albany 7 v Durban nr Fre- mantle Sepia 8 te Portland verw Socrates 7 v San Felix nr Parama ribo Spaarnekerk 7 v Colon nr Rotterdam Statendam 7 450 m zo Hallfax nr New York Ulysses 7 1230 m no St Maarten nr Tanamo 7 vManzanlllo nr Cork Phllipsburg Tltrea 8 225 Vltrea 8 225 m zo Townsvllle New York Vlieland 7 145 m o Kp Hatteras nr Willemstad Waalekerk 7 v Barcelona nr Marseil le Walcheren 7 350 m z Monrovia nr Alexandrle Wise?kerk 7 v Hamburg nr Antwer pen. KLEINE VAART Anna Broere p 7 Brunsbüttel nr zee Dutch Spirit p8 Flam borough Head nr Rotterdam Flducla 8 te Rotterdam Nassau borg 7 v Amsterdam nr Del f zijl Humber nr ILVA, ZE ZJ1N VAST SEolUJRD DOOR PLArJETBRS! ER ZIJN NOe PLANETERSl HEEFT ZE NIET ALLE up#- juist! WAAROM LIETEN ze MU NIET EERDEK VkOMEN PAN HEM?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 17