VAN MORRISON MIJDT GEBAANDE POPPADEN Spike Jones was een vindingrijke muzikale clown Allman Brothers herdenken Oakley met lp e veel van goede Jimi Hendrix Bill Withers zingt in Carnegie Hall Muziek uit bekende tv-series NIEUWE ARETHA )ERDAG 9 AUGUSTUS 1973 EXTRA PAGINA 11 Brothers and sisters" The All- ian Brothers Capricorn Re- ords CAP 47 505 (CP O 111) egram. Voor de tweede maal in de bries historie hebben The Allman ethers een LP kunnen uitbren- onder 't motto: „dedicated to brother". Hun vijfde album staat het teken van het overlijden m bassist Berry Onkley, sinds 't jrste uur (1969) deel uitmakend m de groep van Duane en Gtreg liman. Evenals het nog altijd be- onderde gitaargenie Duane in 71 stierf Oakley op de motor its, toen hij tegen 'n autobus op- rtste. Zijn plaats in de groep is middels ingenomen door Lamar Williams. Op twee nummers van „Brothers and sisters" han teert Berry Oakley echter nog de bas. Het zijn meteen ook de mooi ste nummers van deze ook verder zeer fraaie langspeler geworden: „Wasted words", een compositie van Greg Allman, en vooral „Ramblin' Man", dat werd ge schreven door Dicky Betts, die de plaats van Duane Allman als gi taar virtuoos heeft overgenomen. Hij doet Duane dan wel iniet he lemaal vergeten dat zou wei wat erg veel gevraagd zijn maar hij levert af en toe toch solootjes af. waar je met recht U tegen kunt zeggen. Bovendien blijkt een zeer behoorlijk zanger, een hoeda nigheid die het best tot zijn recht komt als Greg Allman hem een vocaal handje helpt. Het al ge noemde „Ramblin' Man" is in een drachtige samenwerking tussen deze beide heren tot 'n ware parel gemaakt. Betts heeft zoals van een recht geaard Allman brother verwacht mag worden een uitgesproken voorkeur voor bluesachtige werk jes. Hij geeft daarvan blijk in „Pony boy", „Southbound" en in het door Greg Allman gecompo neerde „Come and go blues". Voor al in dit laatste nummer valt ook de grote eenheid binnen de groep op. Waar andere groepen al gauw tot al te solistisch werk zouden vervallen met als onvermijdelijk gevolg 'n muzikale hutspot waar in de peentjes nauwelijks van de uitjes te onderscheiden zijn, wor den de zaken bij de Allman Bro thers keurig in de hand gehou den. Ook bij ingewikkelde struc turen blijft de machine goed ge olied, zodat de muziek de deur uit swingt. Al met al een knappe plaat. Het is dan ook te hopen, dat de huidi ge groepsleden voor verkeersonge lukken gespaard blijven, en dat ze in elk geval niet meer op de motor klauteren. Want dat voer tuig schijnt vastbesloten te zijn om deze gave groep voortdurend op trieste wijze uit te dunnen BVD Eclmundo Ros: gevarieerd en glaszuiver «JRhythms of the South" het orkest van Edmundo Ros een plaat uit de Evergeen serie Dec- ca 6454021 Prijs: f 10. Werk van Edmundo Ros «wie van ons. vrienden, herinnert zich niet het. onverslijtbare Londen is the place for me en All the boys love Mary-Ann?) kun je bijna bH^ delings kopen. De man heeft een gevarieerde en zeer beheerste mu zikale smaak en zijn orkest musi ceert al decennia lang glas- zuiver. Een muzikant die het aan horen waard is. Dat geldt ook voor zijn nieuwste LP. „Rhythms of the South". Al moet ik daar direct fintig hits één plaat rigrinals hits, 20 Original ar- !MI 5C052.24 920 f 15,-. ijd tot tijd verzamelen de maatschappijen een aantal zen, schaven die bij en a een verzamel-elpee op de Ook Bovema heeft dat ge net een aantal vaai de z.g. r'uiesten". Dat leverde best euke plaat op, met min of afwisselende muziek. We even op wat er op staat: liohard, Power to all our i; Stevie Wonder. You are sunshine of my life; Focus, Poous: The Beach Boys, in the morning; Monica en Benton, Everybody is tel- i; Jackson 5, Goin' back to i-, Steely Dan, Do it again; Dizzy Mail's Band, The Deep Purple, Woman from The Four Tops, Ain't no Michael Jackson, Ben; its, There has been a time; me Smith, Oh Babe, what r; Frocol Harum, stador; Alex Harvey, To my live beautiful; Helen I don't know how to love tobert Long, Let us try; lekker Boogie Set, Yellow Texas; The Hollies, Long wnan; The Electric Light tra, Roll over Beethoven. deze muziekpagina mee: Dommelen der Nat Paauw Taffijn van Leeuwen rout en eindredactie) ound tracks from the film Hendrix" Jumi Hen- - Reprise REP 64 017 (2 RS Warner Bros. de hoofden van zakenlieden Ich op het popwezen gespe- eerd hebben schijnt nog al- ie kassabei luidkeels te gaan wanneer de naam Jimi valt. Het op tragische om het leven gekomen pop- spreekt nog altijd tot de ver ing. Helaas echter heeft rix niet, zoals andere te gestorven pop-grootheden luddy Holly, Jim Reeves en ie Allman gezorgd voor een stapel niet gebruikte bandjes dus weinig anders op dan „Hard nose the highway" Van Morrison Warner Bros WB 46 242 (BS 2712). Hij doet alles wat voor een echte popmuzikant eigenlijk ver boden is. Hij bedient zich van viooltjes die je op zich al de deur uiit zouden horen te Jagen. Hij deinst er niet voor terug om 'n koortje kwelende dames aan te rukken als hij dat nou eenmaal nodig vindt. Hij vult zijn nummers vaak op met het „jazzy" blaas- werk dat bij anderen (Chicago, Blood. Sweat and Tears) door iedereen zo langzamerhand wel als „niet te pruimen" wordt ge kwalificeerd. Hij presteert kortom alles om zijn LP „Hard nose the highway" alles mee te geven om hem te laten floppen zoals er nog zelden 'n plaat geflopt is. En toch zal deze LP niet floppen, mag de ze LP niet in de anonimiteit ver dwijnen. Wat Morrison zelf op deze LP presteert is namelijk magnifiek. Nu zal dat zeker de al iets oude re popliefhebbers onder ons nau welijks verbazen. Voor hen zal het genoeg zijn te weten, dat Van op „Hard nose the highway" nog even rauw zingt als heel lang ge leden toen hij de Ierse groep „Them" op verbluffende wijze op stuwde in de vaart der volkeren, maar dat zijn zang daarbij nog veel aan intensiteit gewonnen heeft. „Hard nose the highway" is ei genlijk de eerste mij bekende Morrison-LP waarvan dat gezegd kan worden. De platen die Van na zijn „Them"-periode heeft ge maakt, en met name „Moondog" (de meest bekende) waren welis waar beeldschoon, maar over het algemeen iets te opgepoetst, iets te romantisch, niet helemaal passend bij zijn stemgeluid. Inmiddels hebben er zich ech ter de nodige stormen voorgedaan in Vans privé-leven toen hij kort geleden dn ons land was zat hij midden dn een scheidingspro cedure en was hij bijgevolg nau welijks te genieten, somber en agressief en dat heeft in elk ge val op zijn muziek een zeer gun stige uitwerking gehad. Van is op „Hard nose the highway" duide lijk zeer betrokken bij wat hij zingt. Als hij het wat sentimentale „Warm love" zingt, gelooft hij er zelf in, en als hij dn „The great de ception" cynish zingt over de hip pies, de filmsterren, de popsterren, de „plastic revolutionairen", dan is het duidelijk dat hij zijn eigen teleurstelling op anderen afrea- geert. Daarom is elke noot dn „Hard nose the highway" de moeite van het beluisteren waard, daarom worden de koortjes, de viooltjes en de blazers noodt echt irritant. De stemming die Van ermee oproept is zo diep indrukwekkend dat al le kritiek vals klinkt. De bewogen heid van Van is zo eerlijk dat Je er niet van terug hebt. BVD. Bill Withers, „Live At Carnegie Hall", A en M Records 86 792 XDT (dubbel elpee), prijs f 29,-. De in Nederland vrijwel onbe kende Bill Withers is 27 jaar van zijn leven een stille jcmgen" geweest, terwijl hij de daaropvol gende (hij'is nu 34) is gaan pra ten, zingen en tekst schrijven. Bill begon zonder enkele ervaring in de show-business. Al doet het verhaal dan de ronde, dat hij vroeger elke dag in de bioscoop zat: zijn werkende moeder had Ki-elpees ■music-elpees Negram irtiesten. geleden startte Ne- aet een viertal elpees in de Maxi-music waarop niet dan vijfentwintig num- laan. In deze serie zijn nu luwe langspelers versche- is een plaat bij, die spe- de Jeugd is: 2 x 25 kin- Verder een plaat met 50 ers zoals Olleke Bolleke, leid. Ook in deze serie een uet 25 party hits o.a. ge- door Los Payos en Billy i 25 gouden hits van o.a. Rodgers, Anita Kerr en ®uen, 25 discotheque hits Fhe Crusaders, Freddie Long Tall Ernie and [akers en tot slot nog eens tand Roll hits met Chuck Del Shannon, the Crazy 8 en Roy Orblson. B.V.L. steeds dezelfde opnamen in een ander kadertje opnieuw uit te brengen. Dat is inmiddels al de nodige malen gebeurd. De fa natieke Hendrix-fans zijn ruim schoot in de gelegenheid gesteld om al het werk van de grote mees ter te vergaren, en ook de mensen die niet met hart en ziel aan Jimi verknocht zijn, maar die hem toch wel zien ais één van de be langrijkste muzikanten van de laatste jaren, van wie je toch in elk geval het meest bekende werk moest hebben, zijn voldoende in de gelegenheid geweest om het gewenste materiaal aan te schaf fen. Dit alles maakt, dat de dubbel- LP „Sound track recordings from the film „Jimi Hendrix" op zijn zachtst gezegd wat overbodig aan doet. Alle zo langzamerhand tot standaardwerkjies gepromoveerde nummers staan er weer op: Wild thing, Hey Joe, Purple haze, The star sprangled banner, Johnny B. Goode en ga zo maar door. Het enige nieuwe aan deze plaat: 'n aantal interviews, voor een deel geplukt uit de film. Hendrix zeif komt uitvoerig aan het woord. Min of meer bekende figuren als Little Richard, Fayne Pridgon, Paul Caruso en Pat Hartley ver tellen het hunne over de persoon Hendrix. Reuze boeiend, alle maal, maar helaas voor een groot deel zeer 6lecht te verstaan. En bovendien is het de vraag of die paar korte stukjes interview het voor de zoveelste keer uitbrengen van al het oeroude materiaal nu wel rechtvaardigen. Anders is het gesteld met de film, die aanleiding is geweest voor het uitbrengen van deze dubbel- LP. De muziek daarvan is de zelfde die ook op de plaat voor komt, en dus overbekend. Voor de genen idiie „Woodstock" en de film van het Moaitery Popfestival niet gezien hebben, zullen de bijbeho rende beelden echter bepaald inte ressant zijn. Bovendien bevat de rolprent naast de op de plaat voorkomende intervieuws ook uit spraken van groten in 't popwezen als Eric Clapton, Mick Jagger, Pete Townsend en Lou Reed, mensen die Hendrix vanaf het begin van zijn grote doorbraak hebben meegemaakt, en die hem hebben opgenomen in hun toch zeer selecte kringetje. Ik heb de indruk dat deze film zeer de moeite waard zal zijn. Misschien zelfs zo de moeite waard, dat ik de bijbehorende dub- bel-LP als historisch document gekocht zou hebben na het zien ervan. Nude rolprent echter nog niet uit is in Nederland, heeft de kassabei in de breinen van de pop-geldmakers in elk geval wat mij betreft te vroeg alarm ge slagen. BVD. Spike Jones and his City Slickers Spike Jones murders them all RCA/Victor RCS 3211/1-2 f 25 gulden, (dubbel-elpee). Komieken in de muziek kennen we maar weinig. We hebben bij voorbeeld de Deense pianist Vic tor Borge en op Nederlandse bo dem vierde Toby Rix Jarenlang triomfen met zijn bekende „toete- riks". De man die daar al Jaren lang met kop en schouders boven uit stak en die er zelfs voor zorg de dat zijn platen als koekjes van een cent over de toonbank gingen was Spike Jones. Een man, die oorspronkelijk begon met een or kestje, maar pas succes kreeg toen hij allerlei vreemde instrumenten en geluiden in zijn stukken ging verwerken. Tot het vast instru mentarium van de City Slickers gingen behoren autoclaxons, alle soorten bellen, hondegeblaf, kat- tegejank, potten en pannen en allerlei vreemde menselijke gelui den. De band van Spikes Jones kreeg in Amerika langzamerhand de bijnaam „oud-ijzer-orkest" wat niet sloeg op de kwaliteit van de musici. Want ook al gebruik Je voor bepaalde muzikale effecten lege vuilnisbakken, dan moet zo'n asemmer wel de juiste toonhoog te hebben. Ga daar maar even aan staan. Toch is het Spike Jo nes steeds opnieuw gelukt met zijn knotsgekke vertolking van be kende nummers een hoog mu zikaal peil te handhaven. Zo is een lied als I went to your wedding, met daarin de onvergetelijke lach- scene, alleen maar populair ge worden dank zij Spike Jones. Ze ventien van de bekendste parodie- en zijn nu samengebracht op een dubbelelpee. U vindt daarop bij voorbeeld de Liebestraum van Liszt, die blaue Donau van Strauss (waaruit het tv-program- ma Poets de herkenningsmelodie recruteerde)de ouverture van Wilhelm Tell van Rossini en Car men van Bizet. Het zijn stuk voor stuk werkjes, die uitblinken door vindingrijkheid, gevoel voor humor en muzikaal talent. Ze zouden zonder meer zijn te ge bruiken voor begeleiding van teken- en slapstick-films. De City Slickers en Spike Jones zijn in middels verdwenen, maar hun re putatie is met deze dubbelaar kaarsrecht overeind gebleven. B.V.L. geen geld voor een babysit en stuurde hem daarom maar naar de film. Withers kwam in de marine te recht. werd melkman, deed wat in computers bij de IBM en kwam tenslotte tussen de vliegtuigen bij Lockheed. In Californië ging hij veel naar clubs en luisterde naar de „entertainers". Dat zette hem er toe zelf wat te gaan schrijven. Menigeen zou dan met die songs de diverse platenmaatschappijen zijn langs gegaan. Bill niet: hij liet zelf een plaat maken. Terwijl hij wc's bleef installeren in vlieg tuigen liep hij stad en land af met die plaat. Met hulp van Boo ker T. Jones werd die eerste plaat gelanceerd. Van „Ain't No Shun- shine" werden direct meer dan een miljoen exemplaren verkocht en dat betekende de start van een grote carrière. Die bracht hem ook in de New-Yorkse muziektempel, de Carnegie Hall. Daar werd dit album gemaakt. Samen met Ray Jackson (piano), Bernorce Blackman f guitaar), Bobbye Hall (allerlei soorten slag werk) Meivin Dunlap «bas) en Ja mes Gadson (drums) werd het concert voor Bill Withers, 'n gran dioos succes. Deze zanger, die me af en toe wat doet denken aan Tri- ni Lopez, is in staat een zaal be zig te houden vanaf de eerste mi nuut en dat komt ook via de plaat in de huiskamer goed over. Ik heb genoten van dit album en doe het nog geregeld. Want dit is zo'n plaat die Je geregeld pakt en nog eens en nog eens beluistert. Het wordt tijd, vind ik, dat Withers ook eens wat meer ten gehore wordt gebracht via onze zuilen. Hij verdient het! P.T aan toevoegen dat het zeker niet z'n beste werk is. Hij heeft dit keer wat zjin repertoire-keus betreft niet op alle punten een gelukkig hand gehad. Camenito, Maria, Cachita, akkoord. The Spanish gypsy dance, La Machicha en Si- boney zijn ook wel goed, ofschoon wat overbekende nummers, maar Ik rilde van ontzetting toen ik werkjes als „An der schónen blau- en Donau" van Jchann Strauss en het thema van „The bridge on the river Kwai" (Colonel Bogey) op z'n Latijns-Amerikaans hoorde uitvoeren. Vre-se-üjk. Maar Ja, dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. R.P. Billie's Blues Billie Holiday, „Billie's Blues", CBS 53248, prijs f 10.-. Van alle kanten wordt Billie Ho liday „geplugged", vooruitlopend op de film van Diana Ross. die gelijktijdig met haar bezoek in september in ons land in roulatie zal worden gebracht. Iedere maat schappij claimt daarbij dat het „the original recordings by Bil lie Holiday" zijn, CBS is nu aan de beurt om dat te zeggen. Op één plaat zijn tien nummers bijeen gebracht uit verschillende perio den. Voor liefhebbers van de bluec is de plotseling verhoogde belang stelling voor Billie Holiday zeker niet onaantrekkelijk. Het heeft immers tot gevolg dat veel oud werk wordt herperst, terwijl de originelen vaak moeilijk zijn te vinden. En als het dan ook nog voor zo'n zacht prijsje gebeurt, kan niemand er bezwaar tegen maken. p.T. Chick Corea en Flora Purim Chick Corca, Flora Purim en return to Forever, "Light as a Feather", Polydor 2310 247. prijs f21. Chick Corea is een pianist, die zowel op de "klassieke" piano als op de Fender Rhodes Diano uit de voeten kan. Dat bewijst hij op deze plaat, samen met zijn groep Return to Forever en de zangeres Flora Purim, die een heel merk waardig keelgeluid voortbrengt, dat uitstekend past bij de muziek van Corea. Waar moet Je deze musicus on derbrengen? Een moeilijke vraag. Het is jazz. of in ieder geval zeer Jazzy. Maar er zijn ook invloeden van Sergio Mendes, van loutere pop-muziek. Terwijl er af en toe weer wat Miles Davis-achtige ak koorden tussen door klinken. P.T. Michael Jacksons sopraanstem Music and Me Michael Jack son Tamla Motown 5C 056 94445 f 19,90. Het is geen prettig vooruitzicht, maar binnen niet al te lange tijd kunnen we het laatste solowerk van Miohael Jackson verwachten. Althans in de huidige vorm. Want als Michael de baard in de keel krijgt en dat kan elk ogenblik gebeuren is het uit met het fraaie sopraanstemme- bje. Op zijn derde solo-album, komt het bijna vrouwelijke stem metje nog bijzonder goed uit. Na de kraker "Ben" zal ook "Music and Me" ongetwijfeld hoog op de hitlijsten komen. Trouwens van deze elpee zouden best een aantal singles "getrok ken" kunnen worden, die goede kansen zouden maken op topno- teringen. Luister wat dat betreft maar eens naar de titelsong "Music and Me" en naar "Hap py", het Love Theme uit de film Lady sings the Blues met in de hoofdrol Diana Ross. Het zijn twee van de tien nummers op de ze plaat, die zonder uitzondering de moeite waard zijn. J.v.dJ4. „The World of TV-themes" diverse orkesten Decca Spa 217 Prijs f 12.90. Muziek die onderling zeer sterk van karakter verschilt. Het enige gemeenschappelijke dat al die nummers hebben, is dat zij dienen ter ondersteuning van diverse tv- vervolgverhalen. En zo treft men dan de herkenningsthema's aan van The Onedin Line, A family at war, The Flaxton Boys, Pey ton Place (waarvan wij allen in dit land nu toch langzamerhand wel een sik krijgen), Monty Py thon's flying circus en The For syte Saga. Er staan op deze Engelse plaat ook enkele nummers van tv-spe- len die ons land nimmer hebben bereikt. De muziek is er uiteraard niet minder om, maar Je mist de plezierige schok van de her kenning. En dat is, naar mijn gevoel althans, een niet gering ge mis. Hoogtepunt van de plaat is de achtergrondmuziek van de For syte Saga („Elizabeth Tudor"), gevoelig en ragfijn gespeeld door The New Symphony Orchestra onder leiding van Eric Coates. R.P. Een nieuwe plaat van Aretha Franklin is altijd weer een bele venis. Een zangeres wier stemban den gevormd schijnen te zijn voor de soul. En dat betekent dat ze van degelijke makelij moeten zijn want Aretha zingt alle facet ten, van quick tot slow en van soft tot hard. Bovendien levert ze ook nog een compositorische bijdrage aan de nieuwe langspelerBij voorbeeld met de titelsong Hey now hey en nummers als "So swell when you're well" en „Sister from Texas". Verder staan op de elpee "Somewher" van Leonard Bern stein (Westside Story) en Mister Spain van Carolyn Plummer. Een van de beste nummers vond i'- het bijna acht minuten durende „Just right tonight" met new-soul-neu- riewerk van Aretha Franklin en Billy Preston die als gast-piantst op de plaat soileert. Voor liefheb bers van Roberta Flack, Les Mc- CTann en Donny Hathaway mag de nieuwe elpee van Aretha niet in de discotheek ontbreken. B.V.L.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 11