luziek is voor
ilm belangrijk
smartegeld
Laurence
Olivier
maakt
rentree
in
'Sleuth'
ONMOGELIJKE KARATEFILM
GOLDFINGER
James Bond
"Bij de beesten
af" naar zeer
veel landen
Film
over
Edith
Piaf
AG 3 AUGUSTUS 1973
filmmuziek heeft de laatste
loorbaar te lijden onder het
•n van de filmbudgetten van
buitenlandse maatschappij -
er voor een miljoen dollar
«wrocht moet worden dat
in een vijfvoudig budget
«meten, is het wel duidelijk
honderdkoppig orkestt niet op
voorkomt.
'14 Ruivenkamp
niettemin een filmmeesiter-
zo goed als de begeleidende
een heel enkele uitzonde-
irgelaten. En daarom is het
;ijd verstandig een losgesla-
ibandje wat te laten aan-
in plaats van een gede-
nponist een kans te geven,
»es weet hoe hij de Juiste
ig op de beelden moet ver-
Men behoeft trouwens niet
m grote bezetting om ot
digs te komen.
Hi Jarre, één van de interes-
^■Franse componisten, die met
J van "Lawrence of Arabia"
Brwierf, heeft 'n eigen basis-
z'n muziek, die vooral in de
mta'tie doorklinkt. Deze is er
>f Jarre tussen de tsaren,
Schotten of cowboys ver-
)at laatste bleek het geval
film van John Huston "The
times of Judge Roy Bean",
egendarische eigenzinnige
reker. Paul Newman vertolkt
wat U al gedacht had, Paul
Bal niet zingen en geeft die
;elukkig snel op. Op Colum-
1948 blijkt Andy Williams in
erlijk zoetgevooisde song be-
le voeten te kunnen.
els in tang
Miikis Theodorakis was
)k de aangewezen figuur
muziek bij "Z" van Costa-
een film, die de kolonels in
nam zonder dat dat nog
heeft geholpen. De compo-
osta-Gavras trouw gebleven
nieuwste, "Etat de siège",
lamerikaans politiek drama
weer Yves Montand in de
De film zal, mag men ho-
snel buiten Amsterdam in
komen. Op CBS 70079
Theodorakis de Tupama-
'aam van het lokale folklo-
idioom heeft voorzien en
Ie gitaar naast enkele exoti-
istrumenten sfeervol laat
Het pakkende van Theodo-
dat hij door die folklore
k altijd iets militants geeft,
lohakis" voerde zijn muziek
soortgelijke, waarbij dezelfde for
mule wordt gehanteerd. Nino Rota
maakte als Italiaan de muziek voor
"the godfather", die hij overigens
leende van zijn eigen "FortunellaJ'
waardoor hij de kans op een Oscar
verspeelde. Voor de Mafia-film
"The Valaohi Papers" koos men als
compoqist de Italiaan Riz Ortolani.
Wel een verschil met Rota overi
gens, want Ortolani levert al jaren
door veel strijkers gesteunde sweet
music in de Metropole-Orkest-sfeer.
Zeer welluidend en daar heeft hij
voor het grimmige thema geen uit
zondering op willen maken. Hij
stond voor de taak hier en daar
oude tijden fn de muziek te laten
herleven en doet dat in het instru-
mentengebruik soms heel karakte
ristiek (Philips 6303 075).
Musical
"Lost horizon-' is al gedoodverfd als
de succesvolle opvolger van "The
sound of music" - Liv Ullmann tus
sen veel kindertjes in 'n sprookjes
achtig gebied in Azië - en welke pro-
Burt Bacharach - hoewel hij het
échte musicalidioom in "Promises,
promises" niet helemaal te qakken
kreeg - werd uitgenodigd de muziek
te schrijven bij de lyrics van Hal
David. Het. geluid van Bacharach
klinkt altijd spectaculair modern
met veel ruimtewerking. Maar hij
laadt in "Lost horizon" soms de
verdenking op zich, met kleine pa
rafrases, te hebben geleend van
"Promises, promises". Maar er staan
toch ook wel enkele fraaie songs te-
tegenover bijv. "Share the joy"
In deze krant is al aandacht be
steed aan "Let the good times roll"
een herleving van de jaren vijftig.
Wie de platen met de oude idolen
nog in de kast heeft staan kan het
dubbeflalbum, dat Bell er
aan wijdde, toch best aanschaffen
voor het vele curieuze tussendoor-
werk bij Little Richard, Pats' Domi
no, Bill Haley en zijn Cornets, enfin
vele herzen verzekerd. En dan is er
Chubby Checker. Maar was die niet
van later?
Schrijven over Joseph Manckiewicz'
thriller „Sleuth" die voor verto
ning in de filmweek Arnhem is uit
gekozen blijkt niet eenvoudig. De
makers bezweren iedereen niets over
de plot te vertellen. Bij de opna
men waren de Pinewood studio's
dan ook hermetisch gesloten.
De met duivels vernuft gecon
strueerde intrige van Anthony
Shaffer geeft daar ook wel aanlei
ding toe. Er was eigenlijk maar één
grote moeilijkheid met het geheim.
Toneelliefhebbers kenden het al,
want de griezelgebeurtenissen, die
zich in een typisch Brits landhuis
van een schrijver afspelen, hebben
overal in de wereld groot succes
geoogst van Londen en New York
tot Parijs en Rotterdam, waar Eric
van Ingen en Bas ten Batenburg
erin excelleerden.
De werkelijke kracht van „Sleuth"
is echter, ook als men het plot kent
dat men zich blijft verkneukelen
door de spot en de kracht van de
dialogen, die Shaffer in zijn teksten
heeft gelegd. Shaffer, een beschei
den midden-veertiger vertelt dat hij
zijn stuk oorspronkelijk iets als
„Wie is er bang voor..." wilde noe
men, want de tot in het bizarre
doorgedreven spelletjes en de woor
denrijke veldslag tussen de twee
voornaamste karakters bezit affini
teit met het drama van Albee.
tktdrVueer-eon at
Voor de naar het 'toneelstuk ge-
Michael Caine en Laurence Olivier in Sleutheen thriller van Anthony Shaffer.
maakte film is het meest fascine
rende dat Joseph Manckiewicz (be
kend door zijn "Julius Caesar"»
voor de eerste maal met Laurence
Olivier kon werken. Voor de legen
darische Hollywood-regisseur is de
sleutel tot zijn manier van regisse
ren een sophisticated stijl, intelli
gentie en liefde voor detaal.
Met de vertolking van Andrew
Wyke is Laurence Olivier weer he
lemaal terug voor de filmcamera
Zijn werk bij The National Theatre
maakte het sinds 1966 onmogelijk
filmrollen te spelen, de meer dan
enkele dagen opnametijd kostten
Naar aanleiding van zijn korte op
treden in „Oh. what a lovely war"
"Nicolas and Alexandra" en "Lady
Caroline Lamb" had hy al de
faam van werelds beste bijrolspeler
verworven, maar nu is er dan meer
tijd voor filmwerk. In wezen is Oli
vier meer geïnteresseerd in filmre
gie, maar dat heeft hem toch nooit
weerhouden acteerprestaties van het
allerhoogste plan te leveren zoals in
„Hamlet" en bij Glenville in „Term
of trial".
Tegenover Olivier staat Michael
Caine, die één van de meest mar
kante Engelse filmacteurs van zijn
generatie is geworden. Beiden zullen
zij zeker een poging wagen een
genre, dat in de bioscoop de laatste
jaren werd verwaarloosd, in ere te
herstellen, namelijk dat van de
wurgende spanning in een niet te
peilen situatie.
ADVERTENTIE
S-BANDENSEEVICEJ&„
Zoeterwoudseweg 7 Leiden
Tel. (01710)4 35 90
Titel: Karate Kolos Lee Keung;
theater: Rex.
Karate in „de Rex" Weer eens wat
anders dan de zo ingeburgerde blote
buiken en borsten. Kwalitatief ech
tere is het gewelddadige van deze
film geen cent méér waard. Er vol
trekt zich een ontstellend wreed, dra
matisch, onoprecht en waanzinnig
schouwspel voor je ogen af en je bent
zo blij weer het normale leven in te
kunnen wandelen.
Het is onvoorstelbaar dat zo'n film
de keuring passeert.
Het verhaal, voor zover er een ver
haal bestaat, speelt in de Jaren der
tig in China, dat door een Japanse
aanval wordt bedreigd. Eén of ande
re sterke en stoere politieman moet
naar Sjanghai om met zyn hulpje
voor spion te gaan spelen. Op een
voor nauwelijks iemand begrijpelij
ke manier wordt hij meteen de beste
vrienden met de meest gevreesde
boef, die er niet voor terugdeinst
vervelende lastposten te laten ver
moorden. Ook Blanke Slavinnen spe
len een rol. En dat alles gaat ge
paard met de meest onmogelijke
knok-, dreun-, vloek- en trappar-
tijen, die nodig zijn om zevenenvijf
tig Hollandse straatklinkers doormid
den te klieven. Uiteraard is het brui-
werk niet van de lucht. Want dat is
toch echt wel nodig om geweld te
kunnen plegen.
Een schandalig slechte film. Ver
duidelijkt: de vrachtauto's op de ka
de zijn niet uit de Jaren dertig,
maar modellen, die een paar Jaar ge
leden hier nog als „nieuw" werden
betiteld.
PAUL WOLFSWINKEL
Zoals de suikerspinnen
de kermis, zo hoort Louis
s zo langzamerhand bij
kantie. Zijn film "i
huis" is een regelrechte va
Een hele oude,
ettemin wel één van de be-
van het kleine driftige
bekkentrekkertje. Hij wordt
gestaan door de zeer knap
uniddels allang overleden
en "die Engelsman met
issen zijn voortanden" Terry
5,1
!RA Voor de vierde week
4#ssie draait liet theater aan
jewoerd de film 'Als ade-
elen zij aan". Een rolprent
"rvooral van de spanning moet
afkomstig uit de Metro
Mayer-stal. De hoofdrollen
kundig vertolkt door Richard
man die op het moment
het nieuws is door zijn ech
iroblemen en Clint East-
e kampioen van
rn, die de laatste tijd blijkt
er te kunnen dan met een
1,51 Wicht en twee voortdurend
de schiettuigen rond te lopen.
-jNON Het trieste verhaaj
I non van Monza blijkt nog im-
n te slaan. Men kent het
tje: een non gaat het voor
verboden amoureuze
en haalt zich daardoor heel
eilijkheden op de hals.
e indertijd nogal wat op-
urpg veroorzaakte, wordt opge-
door de aanwezigheid van
knappe actrice Anne
J)R Het "duivelse duo" Te-
m Ml en Bud Spencer, dat bij
)ver vier vuisten beschikt en
ikzij die bijzonderheid veel
frwierf, is nog altijd te zien
'r in de film "De duivel ha-
Aan deze film valt te zien,
rf 'at teveel succesfilms op het-
pema in te korte tijd gemaakt
De vindingrijkheid
te "vuistenfilms" zo aardig
gaat erop achteruit. Maar
vakantiedag waarop Je niet
't Je eens zult gaan doen kan
er nog altijd best mee door
in Leiden
mijn idee is "Goldfinger" de best
uit de verf gekomen 007-film die er
gemaakt is. De eersten (Dr. No,
Veel liefs uit Moskou) vertoonden
soms wat kinderlijke trucages, wa
ren technisch niet zo af als bij een
goede spionage-film het geval hoort
te zijn. De latere werden echter zo
doordrenkt van allerlei technische
snufjes dat de geloofwaardigheid er
onder leed. De mensen werden daar
halve, soms hele robots. In "Gold
finger" is naar mijn idee de gulden
middenweg gevonden.
ADVERTENTIE
Lido Theater
14 JAAR
Bert Haanstra's dokumentaire „Bij
de beesten af" is naar het buiten
land verkocht op een schaal als
nog niet eerder bij zijn vroegere
films is gebeurd. „Bij de beesten
af", waar nu ook versies van be
staan met Peter Ustinov als En
gelse commentator en Jean De-
sailly in een Franse versie, is tot
dusverre verkocht naar België,
Frankrijk, Oost- en West-Duitsland,
Zwitserland, Oostenrijk, Italië.
Griekenland, Israël, Japan, Austra
lië, Canada, Verenigde Staten en
Latijns Amerika. Bert Haanstra
wil in de toekomst weer terugke
ren naar de filmkomedie. Zyn film
„Fanfare" wordt donderdagmiddag
nog eens op televisia vertoond.
Goede films i»n
andere steden
The French Connection (Friedkin)
Hallen, Jan v. Galenstr. A'dam.
Last tango in Paris (Bertolucci)
Nöggerath, Reg. Breestr. A'dam;
Camera, Prinsestraat Den Haag;
Thalia, Kruiskade R'dam.
Le charme discret de la bourgeoi
sie (Bunuel)Studio K. Roetersstr.
A'dam;
Polanski-Films (Cul de sac en Re-
pulsion): The Movies, Haarlemmer
dijk A'dam;
Modern Times (Chaplin)Bijou
Spui Den Haag;
Heat (Morrisey)Kriterion, West
einde Den Haag; Calypso, Rijnhotel
R'dam; Camera, Oudegracht
Utrecht.
A clockwork Orange (Kubrick)De
Uitkijk, Congresgebouw Den Haag.
Trianon Het nog altijd grote
kipderidool Pippd Langkous treedt
voor de vierde week op in het thea
ter aan de Breestraat. Pippi komt
ditmaal terecht in Tuka-land, waar
ze met doldrieste zeerovers en ander
tuig te maken krijgt. Verdere aan
beveling overbodig voor de trouwe
fans van het eigenwijze, maar moe
dige wicht met de stijve vlechten.
Studio Een echt Nederlandse
Jeugdfilm, "Circus op stelten", doet
het in Studio goed. Vijf kinderen be
leven dolle avonturen in een circus.
Deze avonturen werden door Karet
van der Meulen op het celluloid vast
gelegd.
Haagse bioscopen
Nachtfilms
Camera Volgens de politie is de
tweede editie van het popfestival van
Woodstock, die onlangs gehouden
werd, veel "keuriger" verlopen dan
de eerste. Wellicht is dat één van de
redenen dat deze tweede uitvoering
lang niet zoveel stof heeft doen op
waaien als de eerste, die tot histo
risch evenement is gepromoveerd.
Van dit misschien wat minder nette,
maar wel zeer sfeervolle Woodstock-
1 zijn in de nachtvoorstellingen van
Camera filmbeelden te zien.
Rex "Love in sex and life" is
een titel waaronder je heel wat erotiek
(lees: bloot) kimt samenbundelen
Aan één deel kom Je dan natuuriijk
al gauw tekort, en derhalve is er nu
een vervolg uitgekomen. De Rex laat
de trouwe bloot-liefhebbers niet in
de kou staan, want naast de karate-
film overdag heeft men "Love in sex
and life, 2" in de nachtfilm.
Kindermatinee
Camera De "echte" Tarzan,
Johnny Weismuller, zwiert dankzij
overal aanwezige lianen door het
zwerk in een aantal spannende avon
turen, aan de Jeugd simpelweg ge
presenteerd als "Tarzans avontu
ren".
Apollo: "Amen, broeder, amen", 14
Jr., dag 12.15, 230, 700, 9.15 uur; zat
en zo. ook 4.45 uur.
Asta: "Karate kolos Lee Keung" 13
Jr. dag 2.30, 7.15, 930 uur; zo. 130,
4.00, 7.15, 9.30 uur
Cineac: "50 jaar Disneyfilms" a.l
dag. 915, 11.16, 130, 3.45 uur; zo v-
a 11.15 uur. Elke avond 700, 930
uur: "Cosa Nostra" 18 Jr.
Du Midi: "De peetvader" 14 Jr., dag
815 uur. Klndermatlne"Pinocchio
a.l do vrij., ma en dl. 2.00 uur; zo
1245, 3.00 uur.
Euro-Cinema: "Die knotsgekke kerels
ln hun vliegende kratten" a.l. dag.
200, 8.00 uur; zat, zo. en woe 400,
8.00 uur
Flora: "Wellustige verleidsters" 18
Jr., dag 2.00, 7.00, 915 uur; zo. ook
430 uur.
Metropole-Tuschinski"West Side Sto
ry" 14 Jr., dag 2.00, 800 uur.
Odon: "The bridge on the river
Kwai" 14 Jr, dag. 2.00, 800 uur.
Olympia: "Asterix en Cleopatra" a.l.
dag. 200, 8.00 urn-
Passage„Goldfinger" 14 Jr. dag.
230, 7.00, 930 uur; zat en zo. 130,
400, 7.08, 930 uur
Rex: "Geen woorden maar daden" 14
Jr., dag. 930, 1130, 130, 330, 6.30,
730, 930 uur; zo. vanaf 1.30 uur
Studio de Luxe: "De gendarme op
vrijersvoeten" a.l. dag. 2.15, 7.15, 9.30
uur; zo 1.30, 400, 715, 930 uur.
PARIJS In Pair ijs zijn de op
namen begonnen voor een film over
de beroemde zangeres Edith Piaf.
Regisseur is Guy Casarii, die om. de
rolprent "Le rempart des Beguines"
op zyn naam heeft staan. De hoofd
rol van de film "Piaf" wordt vertolkt
door een onbekende jonge vrouw, Bri
gitte Ariel. Piafs liederen worden ge
zongen door Betty Mare. Er komt een
Franse en een Engelse versie.
ADVERTENTIE
'Had ik maar', zegt u, als u uw
kostbare kamera in de bergtrein
hebt laten liggen, of u ligt plots
zonder blindedarm ver van huis.
Ga verzekerd op reis.
U kunt daarvoor ook 's avonds en
in het weekend bij ons terecht!
DE GRENSWISSELKANTOREN Ni
op de stations aan de grenzen, voor dl uw geldzaken.