Als de kerk uitgaat, wat
gaat er dan van kerk uit?
r
Een gemeente moet een gemeenschap zijn
Geld en auto voor
vervalste Rembrandt
DE ZOMERROVERS
Ve
Kerkdiensten Leiden en omgeving
Het is een goede gedachte geweest van de particuliere synode vam Zeeland van de
Geref. Kerken om te besluiten „de goede im formatie over het leven van onze kerken via
het Centraal Weekblad te bevorderen". Dit weekblad heeft nl. een Zeeuwse editie. Te
vens heeft men een „kontaktman benoemd, „om deze informatie van één punt te doen
uitgaan". Hij ia een oud-ouderling, die jarenlang lid van de generale synode van de Ge
ref. Kerken is geweest; die uit ervaring weet wat er zoal in het grote geheel van deze ker
ken leeft en die daarom wel enigszins kan na gaan wat meer en minder belangrijk is.
Hij heeft natuurlijk nodig de me
dewerking uit, zo mogelijk, alle Ge
ref. Kerken in deze provincie; anders
As er het gevaar dat deze informa
tie beperkt blijft tot enkele. Er kun
nen ook in kleinere kerkelijke ge
meenschappen initiatieven genomen
worden die waard zijn dat zij verder
bekend raken. Anderen kunnen er
hun voordeel mee doen. Dit schrij
ven we, niet alleen denkende aan de
Geref. Kerken, maar aan alle ge
meenten, van welke kerk dan ook.
Overal zit men met dezelfde vra
gen en overal leven dezelfde pro
blemen. Het vanzelfsprekende is er
niet meer bij, zoals dat vroeger het
geval was. En dan komen vanzelf de
vragen, die altijd weer uitlopen op
die ene: hoe moeten we verder, om
de gemeente te maken tot een leven
de gemeente waarvan een aantrek
kingskracht uitgaat, zodat, zonder
het direct te zeggen, er .toch aan
buitenstaanders de boodschap over
komt: Kom ga met ons en doe als
Wij.
Het moet anders
Wat is een christelijke gemeente?
«.Centraal stond eigenlijk voortdu
rend de onderlinge band. Velen von
den „het bij elkaar horen" zonder
meer, het belangrijkste element van
de gemeenschap der heiligen. Het
zwaartepunt van de beleving van de
gemeenschap werd door hen in de
kerkdienst geplaatst". „Maar, zeiden
anderen, als de kerk uitgaat, wat
gaat er dan van de kerk uit?
Zij brachten naar voren dat deze
gemeenschap meer moet zijn, name
lijk een gemeenschap waar men niet
alleen samen spreekt en denkt over de
wil van de Heer, maar ook samen
werkt voor het Koninikrijks Gods".
Dit zijn aanhalingen uit de Zeeuw
se editie van het Centraal Weekblad
van nu reeds bijna twee maanden
geleden. In menige gemeente leeft
de gedachte het zou toch eigenlijk
anders moeten gaan dan het nu gaat.
Dat is een legale gedachte en we
kunnen ons niet voorstellen dat er
één gemeente is waar zij niet op een
of andere wijze naar boven komt.
Waar men alleen maar tevreden is
over de gang van zaken, daar is
men waarschijnlijk ingedut, wat het
allerergste is voor een kertc. De on
volmaaktheid van al het bestaande,
gaat ook de beste kerkelijke ge
meente niet voorbij. Bovendien is de
kritiek op jezelf (en dus ook op eigen
gemeente) een van de nuttigste
dingen ln het menselijk bestaan.
In 'twee Geref. Kerken in de pro-
vinoie Zeeland heeft men gemeend
op deze legale gedachten te moe
ten ingaan. In de éne (Goes) is er op
„initiatief van enkele leden der ge
meente en met instemming van de
kerkeraden" een .^truotuurcommis-
sie gevormd om een onderzoek in te
stellen naar de gang van zaken in
de kerk". Alle leden zouden er bij be
trokken moeten worden. Men heeft
vragenlijsten opgesteld.
De eerste vraag luidde: „Hoe be
leeft u het lid zijn van de gemeente
van Jezus Christus? Voelt u zich in
de gemeente opgenomen?
de gemeente een echte gemeenschap
der heiligen vormt? Op welke ma
nieren zou u de beleving van deze
gemeenschap willen bevorderen?"
STOCKHOLM In een politiebu
reau in de Zuddzweedse stad Malmö
staat een vervalst Rembrandtschil-
derij zijn verdere bestemming' af te
wachten. Het werk is volgens kunst
experts, met inbegrip van de lijst,
niet meer dan honderd kronen (65
gulden) waard. Het stelt een lich
tende Christus-figuur tegen donkere
achtergrond voor en een tiental
mensen in oosterse kleding die gaven
brengen.
Op de lijst staat „Rembrandt
van Rijn 1606-1669": het doek zelf is
niet gesigneerd. Een kunsthandelaar
in Malmö had het schilderij acht
Jaar geleden voor acht pond in Lon
den gekocht en voor een heel wat ho
ger bedrag aan de huidige bezitter
verkócht. Die nam het schilderij
mee naar Denemarken, schreef een
boek over de "onbekende Rem
brandt' en wilde het toen in de Ver
enigde Staten verkopen. Hij reisde
eerst naar Zweden en verzekerde de
douane dat hij het kunstwerk weer
spoedig zou uitvoeren. Maar intus
sen gaf hy het schilderij als onder
pand aan een particulier, in ruil
voor een lening van 25.000 kronen en
een auto van 10.000 kronen.
Na een studie van het schilderij
verklaarde een Zweedse kunstken
ner dat het een belediging van Rem
brandt en van de schilderkunst is
om dit werk in verband met de
naam Remlbrandt te brengen.
Die eerste vragen gaan dus in op
het kernpunt van het gemeente-zijn,
het kerk-zijn. Van 335 leden is op
enige wijze een antwoord ontvangen.
Daarna zijn zeven wijkvergaderin
gen gehouden. De Jongeren zijn apart
genomen.
In de andere gemeente (Souburg)
heeft men zich bepaald bij de jeugd
boven de achttien. Blijkbaar is dit
de groep die zich hier het meeste
roert en met haar kritiek voor de
dag komt. Centraal stonden hier de
vragen: Wat vraagt de Jeugd van de
kerk, en: Wat mag de kerk van de
Jeugd vragen? Wanneer men met
deze vragen bezig is, gaat het om de
toekomst van de kerk. Van dé jon
geren zijn we tegenwoordig gewend
dat zij op een zeer openhartige ma
nier zeggen wat hun op het hart ligt.
Waar zij vroeger zwegen, daar gaat
men nu spuien en dat gebeurt wel
eens op een onbarmhartige wijze. Ddt
is in ieder geval beter dan zwijgen.
Bovendien heeft men noodzakelijk
met de jeugd te maken wanneer
men wil spreken over de toekomst
van de kerk. Zij zal die moeten vor
men. En si ls het natuurlijk zó, dat
met het ouder worden en vooral met
het dragen van een eigen verant
woordelijkheid, de gedachten ge
woonlijk milder worden, het Is toch
niet te verwachten dat de 'kritische
houding dan helemaal verdwenen
zal zijn. Al mag het dan in de ene
van de twee betrokken gemeenten,
scherper, lastiger, kritischer en soms
ook onbillijker (naar ons gevoelen)
gesteld zijn dan in de andere, het to
taal beeld kwam toch tamelijk wel
overeen en we vinden dat uitgedrukt
in de reeds genoemde vraag: Als de
kerk uitgaat, wat gaat er dan van
de kerk uit? Of, om het anders te
zeggen (en ook dit lezen we in het
Centraal Weekblad): Hoe steil je je
zelf als mens op tegenover Je mede
mens? Ben je bereid hem tegemoet
te treden en naar hem te luisteren?
In wezen ligt achter beide uitingen
dezelfde gedachte.
Er zal wel niemand zijn die be
weren kan, dat wij deze zomer,
tot nu toe, weinig zon hebben ge
had. Integendeel: er is heel veel
zon en warmte geweest. Er was
vaak een heel heldere lucht, zo
als wij die maar zelden in deze
lage landen bij de zee aantreffen
en er was vaak een verschroeien
de hitte, zoals die ook maar
heel zelden hier voorkomt. Het
weerbericht werd met meer dan
gewone belangstelling ange-
hoord van de radio-nieuwsdienst
en soms riep men „hoera", wan
neer de verwachting was: iets
koeler.
Een mens reageert nu eenmaal
wonderlijk op het weer van de dag
De ene dag is het toch wel erg
heet en de andere dag is het weer
veel te miezerig. Het is hier in Hol
land niet gauw goed. Wij wensen
allemaal mooi weer, stralende zon
en heldere luchten, maar zijn die
geheel verdwenen. Dat gaat dus
nog sneller dan in het Alpenge
bied.
De dichter heeft zich nader op die
merkwaardige snelle verganke-
lijkheid van de sneeuw bij droog
te en hitte nader bezonnen. Dat'
natuurgebeuren heeft voor hem
een diepere achtergrond gekre
gen in de mensenwereld. Zo snel
als sneeuw verdwijnt, zo snel ver
dwijnt nu ook de mens die zon
digt. Die kracht waardoor de mens
verdwijnt wordt hier 't dodenrijk;
genoemd, echt naar de manier
van spreken van het Oude Testa
ment. Het dodenrijk is ook een ro
ver, een rovèr van het leven der
mensen, die immers allen zondi
gen: Wie is er die niet zondigt?
Wanneer wij dus leven en wan
neer wij met vakantie zijn en
wanneer wij genieten van het
sneeuwlandschap en de snelstro-
mende watervallen, maar ook
WOORD VAN BEZINNING
er, dan vinden wij het al spoedig
te drukkend en te benauwd.
Nu staat er ergens in het boek
Job, Job 24:19: "Droogte en hitte
roven het sneeuwwater weg, zo
het dodenrijk hen die zondigen".
Een heel merkwaardig woord.
Water is een zeer begerenswaar
dige zegen in de dagen van droog
te en hitte. Maar er is verschil
lend water. Er is water, dat
neervalt uit de bezwaarde luch
ten, maar er is ook water, dat op
welt uit de bron en dat dus steeds
gevoed wordt door de wel. Nu
gaat het hier over sneeuwwater.
kent dat natuurlijk wel, wan
neer u eens een keer naar die
gebieden gaat met vakantie,
waar de bergen bedekt zijn met
sneeuw, dan ziet u dat bij grote
hitte,, die sneeuw die op de droge
berggronden gevallen is zo snel
verdwijnt, als de buit van een ro
ver. Het water is zo maar weg.
Nu duurt dat ln het alpengebied
nog wel enige tijd, maar in het
oosten, daar is de sneeuw, die bij
voorbeeld in april valt en dat ge
beurt een enkele keer, - wij
maakten het zelf mee in april in
Jeruzalem in 1965 - dan is het
even heel heftig, dat vallen van
die sneeuw op de droge grond,
maar na de bui is de sneeuw in
minder dan drie minuten weer
wij dan bedenken, dat
het leven net zo snel voorbijgaat
als die sneeuw, dan moeten wij
dat maar goed tot ons laten door
dringen. Een mens, is maar een
ademhaling. Zó is hij er in al zijn
glorie en zo is hij weg in het do
denrijk. Dat behoeft eigenlijk niet
eens gezegd te worden, want daar
van lezen wij dagelijks berichten
in de nieuwsbladen.
Een somber geluid, bij al die
heerlijke zonnewerking?
Allerminst, want er zijn nu een
maal momenten in de natuur, die
een mens opheffen tot die andere
zijde van God's werken, de wer
ken der genade. Het wegroven
uit het leven van de zondaar door
het dodenrijk is niet het einde j
van dat mensenleven, maar het is
een nieuw begin. Vergankelijkheid
heeft niet als achtergrond niets-
waardigheid of oordeel, maar ver
gankelijkheid heeft als achter
grond onvergankelijkheid. Jezus
heeft het ons duidelijk gezegd,
bij het openbaar worden der i
gankelijkheid: Wie in Mij gelooft
die zal leven ook als tfare hij
gestorven".
Bezinning ook op de verganke
lijkheid van het leven kan een po
sitieve vertroosting tot gevolg
hebben.
Borculo
K. Dronkert.
Pe
dire
rijpen
milieba
Kerkdienst
Een gemeente moet een gemeen
schap zijn. Is zij dat? De ouderen,
hoewel niet aflle. beleven dat. zoals
uit het verslag van de bijeenkomsten
te lezen is, vooral in de kerkdienst.
Het gemeenschappelijke gezang en
gebed bindt tesamen. Er kan iets
warden vertolkt in de lezing van de
H. Schrift en in de prediking waar
van de hele gemeente beseft dat het
op haar 'betrekking heeft. In de kerk
dienst wordt heel de gemeente be
trokken bij een taak, een opdracht
die zij in deze wereld 'heeft. Op deze
wijze wordt duidelijk dat zij geen ge
meenschap op zich zelf is, maar een
deel van een wereldomspannend ver
band.
De jongeren hebben over die kerk
dienst nog al kritische geluiden la
ten horen. Soms "ongenadig scherp,
maar niet afbrekend" hebben zij
hun oordeel gegeven. Het is in die
kerkdienst altijd weer hetzelfde en
dat wekt verveling op. De jongeren
voelen er zich niet ingeschakeld.
Een van de punten waar de schoen,
huns inziens, wringt, gaven ze aan.
"Wat je mist is de wisselwerking.
Je wilt meer bij zo'n dienst betrok
ken zijn en dat gaat niet." "Je
vraagt je «a afloop van de dienst af:
is er nu eigenlijk zo iets als een ge
sprek geweest?"
Antwoord neen! Op de een of ande
re wijze zullen de kerkgangers de
gedegenheid moeten hebben om te
reageren.
Dat dit in de kerkdienst zelf niet
gaat, begrijpen zij, maar dan moet
er op een andere wijze naar worden
gezocht. „De preek moet op de een
of andere manier iets zijn van een
gesprek". Ze mag geen alleen
spraak wezen. Een moeilijke opgave.
Misschien wel de allermoeilijkste
die een predikant heeft. Toch moeten
we hier de jongeren bijvallen. Hoe
moeilijk het ook mag wezen, de echo
van de gemeente moet in de predi
king te horen zijn. Wat er in de
gemeente aan vragen en gedachten
leeft, moet in de prediking meeklin
ken. Een preek moet worden ge
maakt tegen de achtergrond van de
gemeente. We hebben een predikant
gekend die de gewoonte had z'n preek
half af te maken. De hele zater
dagmiddag gebruikte hij voor bezoe
ken in zijn gemeente, 's Avonds
maakte hij zijn preek af. In dat
tweede stuk merkte je altijd wel het
een en ander wat hij in zijn ge
meente had opgedaan. Nu we er aan
terugdenken in verband met die
opmerkingen van de jongeren, moe
ten we achteraf zeggen: daar had
je iets van de preek als gesprek.
Of die predikant er bewust zelf zo
over dacht, weten we niet. Toen wa
ren deze dingen nog niet zozeer een
vraag.
Als de kerk uit is, wat gaat er
dan van de kerk uit? Al zijn deze
woorden daar dan niet gebruikt, in
de gemeente waar men de jongeren
boven de achttien bijeen heeft ge
haald, is men daarmee toch wel be
zig geweest. Dat moest ook wel, toen
ze vootr de vraag werden gesteld: wie
wil er nog wat voor de kerk doen?
Daarop is geantwoord met een we
dervraag: wie is er voldoende voor
bereid? Kijken die jongeren niet te
veel op tegen de ambtsdragers en
hebben zij van hen een beeld dat
niet juist is,- werd daar tegenover
gesteld. Maar in ieder geval is men
bezig geweest met de gedachte: als
we bij de kerk willen behoren, moeten
we er ook iets voor willen doeri.
Ruimte voor jeugd
Tenslotte nog een opmerking die
ons trof de voorzitter van het Jeugd
werk. „De Jeugd heeft in de kerk
geen plaats. Ze wordt steeds weer
apart gezet. Met kindernevendiensten,
met jeugddiensten, ze is nog niet
rijp voor het avondmaal. Daarom
kim Je eigenlijk met de Jeugd niet
praten over de kerk als instituut.
Het wordt dan namelijk een einde
loze discussie over een instelling die
in wezen de persoonlijke geloofsbe
levenis van de jeugd in de weg staat".
En later: „Je kunt met de jeugd niet
praten over een instituut dat hen
zo weinig bewegingsvrijheid geeft;
dat hen onmiddellijk in een eigen
straatje terugduwt wanneer er aan
passingsmoeilijkheden direigen. De
jeugd moet ruimte krijgen binnen de
kerk".
Er is in de kerk, evenals in de
maatschappij, altijd een Jeugdvraagl
stuk geweest. Vroeger heeft men gel
meend dit te kunnen oplossen doo|
kinderdiensten en jeugddiensten,
ben geneigd die voorzitter van
Jeugdwerk gelijk te geven. Zo 1
den de jongeren kerkelijk in
eigen straatje teruggeduwd er
haal Je de Jeugd uit de kerk
Maar hoe moet het dan anders? Hid
is het laatste woord nog niet gesproT
ken. Toch is het goed dat deze dinj\
gen gezegd zijn en dat ze op deze|
wijze in breder verband bekend i
den gemaakt, opdat het andere ge*|
meenten tot nut kan zijn.
s. j. M. hulsbergenI
Beroepingswerk
GEREF. KERKEN
Beroepen te Deflf t (als ziekenhuis
predikant voor Bethel): A
der Woude te Maassluis.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Aangenomen naar Sneefc- Kouduffi
C. J. de Ruyter, kandidaat te 1
terdam.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Randiburg (Zuid-Aft] 1
ka)A. Hofman te Schevenimgen.
Lelden Herv.
berf
ig. Voorschoten.
Ruiter, Beek-
G. Meye-
Vfaranathakerk 10 u. ds. W. Schaap.
Konlngskerk 10 u. Kand. B. Plalsler
te Utrecht.
Bethlehemkerk 9 u. ds. W. G. Mey-
erlng.
Bevrijdingskerk 9 u. ds. Kronemeijer
Vredeskerk 10 u. ds. H. W. Hemmes.
Ver. Vrljz. Herv. (aula Asserstraat)
10.30 u. ds. M. J. Wagenvoorde.
Acad. Ziekenhuis 10 u. ds. P. J. D. v.
Malssen.
Diaconessenhuis 10.30 u. ds. W.
Kool.
Oec. Werkplaats (Rapenburg 10)
Gemeenschap van Kerken Meren -
wijk) 10 u. oec. dienst.
Vlijm geen dienst.
Petrakerk (Surinamestraat) 10
r laatste dagen (Steenschuur 6) 10.30
getuigen (Hogewoerd 175)
Plnkstergem. (Oude Rijn 3) 3 u. dhr.
"i. Koppelle.
Centrum (Zijlsingel 2)
(dinsd. 8 u. Koost Pot)
Aarlanderveen Herv. Gem. 10 u.
ds Van Hoegge (HA) 7 u. ds. Van Hoe-
gee, Geref Kerk 10 en 6.30 u dr. W. v.d.
Zwaan te Leiden, Chr. Geref Kerk 9.30
u. Dienst des Woords, 4 u. ds Kamp
man, RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30 en 1030
a. Ter Aar Dorpshuls
jr, 6 u Kand. Billeveld Valkenburg Herv Gem 10 li. ds
u. ds Warner. 10 u. ds E. Ennen te Den Haag, 6.30 u
8 9 30 11 en ds G. d Ru te Scheveningen, Geref.
(HA). 7 u idem. (De
Jansen, Geref Kerk
R. J. vd. Veen, 7 u ds.
Vrij gem (buiten
(Duitse mis).
r 7 U.) 7.30, 9. 1030, 12
(hoogmis) 12 en 18
Leo*
12.15,
Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 10.45,
Jozefkerk (zat. av. 7 u.) 8.30, 9.30,
Schoonhoven, 630 i
Bethlehemkerk 930 u. dhr A. J. Dek
ker, Leiden, 6.30 u ds. J Enkelaar v
k, Geref Kerk 10 u..ds. Schou-
leesd. (dins. 730 u. ds. J Ka-
Opheusden), Geref. Gem. in
Ned, Louwestraat 16, 24 juli 7.30 u ds.
Suipwyi
Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19
10.30 u.
Alphen a.d. Rijn Herv. Gem
Adventskerk Julianastraat 9.30 u. ds,
Folkema, 6.30 u. ds. Bogers.
Jr. Lelmulden, Nleuwerbrug geen op
gaaf, Geref Kerk (vrijgem) 9.30 en
4.15 u. ds H. J J .Feenstra, Geref. Gem.
'vd. Berg,
Gem Katwijk" Voorstraat 110, 9.45
wgmajt- igbg,
ï-
belangstellenden,
Noordwijkerhout Herv. Gem 9.
u ds Bouma uit Noordwi""
av6?°u!) sTlTfi
(zat. av. 7 u.) 8, 9.
St. Bavo 815 en 9.30 u., Kapel
Maria (zat
8.30, 10 en 1130"
g. RK
l De Ztlk i
..JO!te,Vlirr
u.,JKapel
H.
•To u"
srk)
W E. Verdonk (gem, centrum) 1030.
u. ds. P. Sierat, Geref. Kerk
Aula Noord-Hofland 9.45 u. ds. W.
Baart, Oegstgeest, Kapel Rijndijk
geen dienst. Geref. Kerk Dorp 9 u, 10.30
en 5 u. ds. E. Verburg, Wassenaar,
Aula Noord-Hofland 9.45 u. ds. W.
Baart, Oegstgeest (Herv.), Geref. Kerk
(vrijgem.) 10 en 5 u., Prof. L. Doekes,
u. kand. M. Baan te Waddinxveen, De
dhr. C. v. Gils, Bethelkerk 9.30
met Herv.) 5 u. ds. Brederveld.
Huize "Groenhoven" 10 u. ds. Maas
kant.
Gezinsdiensten "Jeugdhaven" 10 u.
"De Mirt" dhr. De Koning. 10 u. "Het
Mierennest" dhr. Kroon.
Dienst voor doven (Petrakerk) 10.30
Geref. Gem. 10 en 4.30 u. ds. R. Bo
gaard.
Geref. Kerk (vrijgem). 10 en 6 u.
Chr. Geref. Kerk 10 u. leesd. 7 u. ds.
L S. d. Boer.
Baptistengem (Oude Rijn) 10
^Oudshoornseweg 10 u. ds. R Boeke
Herv. Sionskerk Hooftstraat 9.30 u.
is. B. van Oosterom, 6.30 u. ds. Kleer-
De Goede Herderkerk Ten Harm-
10.30 u. ds. L Wier inga (gez.
eredienst, 6.30 u. Woordverkondiging
Boskoop Herv. Gem. 930 u. ds A.
de Leeuw. 6.30 u. ds. W. L. Heijmans,
Geref Kerk 9.30 en 5 u. ds. v.d. Tas.
Maranatha-school 11 u. ds. De Leeuw,
Chr Geref. Kerk 9.30
o«nS.. H«,fd- rK'HMSB
ds. N. J. Flink (HA). Geref.
Geref. Kerk 930 u ds. De Vree (gem.
dienst in Oostenkerk 5 u. zie Dorps
kerk, RK Kerk (zat. 7 u)
(vrijgem. buiten verb.) Gem.
B.45 en 3 u ds. F v. Deursen,
(zat av. 7 u) 9, 12 en 6 u., B
rakapel (zat. av. 6.30 u.) 8, 10
Haagse Schouw (zat. av. 7 u.
7.30, 930 en oudewetering Herv. Gem.
ds Oldermans.
Salvatorlkerk W.
u. ds. Oldemans, 6.30 u. ds. Folkema.
"De Goede Herderkerk "Ten Harm-
Rem. Doopsgezinde gem. (Lokhorst-
kerk) 10.16 u. ds. E. P. Meijerlng.
Leger des Hells 10 u. helligendlenst.
"7 u. verlossingssamenkomr1'
samenkomst Nie
Rldderveld "De Bron" Troubadour- Bethel. J30en_ 6_u. dhr^ Modderkolk,
veg 9 u. ds. Lefeber.
Geref. Kerk Maranathakerk Raad- v ,non
J. Andree. 6.30 u. middag 630 u.) 1030
Hazerswoude Herv Gem. 9.30 en
30 u. ds. Geertsema (HA), Geref.
:erk 930 en 6 u. ds Borman, RK St.
Jernarduskerk Rijndijk (zat 7 u.) 930
senstraat 10.30 u. dB Wleringa, 6.30 u. en 11 u, RK St. Mlchaelkerk Rijndijk
Is. Lefeber. (zat 7 u.) 9 en 1130 u.. RK Kerk der
Rldderveld 'T)e Bron"^ Troubadour- En|elbew Dorp (zat. 7 u) 8, 10 en
Fwnstrr Hoogmade Herv. Gem. 10 u. ds
Chr. Gerei Kerk Jeruzalemkerk Schoonenboom. BK Kerk (zat. 7 u) 9
Katwijk a. d. Rijn Herv. Gem.
Dorpskerk 9.30 u ds J. H. vd. Bank,
v. Ede, 6 u ds J. P. v Roon, v. Zeist,
Ontmoeting8kerk 10 u. ds A v. Buu-
Chr! Science (Steenschuur 6) 10.30 lenwerfstraat 10
Grijpensteinstraat 9.30 en 430 leesd.
Oud Geref. Gem. Kerkgebouw
Hooftstraat 240 9.30 en 4 u. leesd. (dlns
7.15 u. ds. v.d. Breevaart).
Baptisten Gem Triomfatorkerk Mo-
Nw. Apostolische Kerk (H. Rijndijk
24) 9.30 en 4 u. (dond) 8 u.).
Geref. Gem. in Ned. (Konlngskerk)
11.30 en 5.30 u. leest'
Zendingswerk Mi<
Zoeterwoudsesingi
Keur (don. 7.30
ds. H G. Koekoek,
ds. H. G Koekoek.
Leger des Heils Gebouw Corn, de
Vlamingstraat 10 en 7.30 v
Vos, Katw. a Zee. Geref. Kerk 10.30 u
ds. D. Kronemeijer v Leiden, 7 u. ds
L. Erlnga, v Tholen, RK Kerk St. Jazï
d Doper (zat. 7 u) 8, 9.30, 1116 u, RK
Dienst Vredeskerk Voorstraat 7 u.
Katwijk a. Zee Herv Gem. Nwe
Lisse Herv. Gem. Grote Kerk 10.30
u ds H. G. Oostinga, Pauluskerk 9 en 7
u. ds H. G. Oostinga, Geref Kerk 10
en 5 u ds. Joh Meijnen v. Velp. Chr
Geref Kerk 10 en 4.30 u ds. D. H. Bles-
ma. Geref Gem 10 en 4 u. ds. H Hak
kenberg, Geref Kerk (Vrijgem) 10.30
en 430 u. ds A Kamer v. Loenen, Ge
ref. Kerk (vrijgem buiten verb.) 930
en 5 u. erediensten, Oud Geref Gem.
9.30 en 3 u. leesd. Aktie Kruistochten
Nederland maan. av 8 u ds. Graven-
del ln Welkom, RK Kerk St. Agatha
Parochie (zat. av 7 u.) 10, 11.30 en 7 u,
Dependance Poelpolder (zat. av. 7 u.)
10, 1130 u. Maria Parochie (zat av. 7
u) 8.30, 1030, 12 en 5.30 u, H.H En-
gelbew. ^Parochie (zat. av. 7 u.) 730, 11
Nieuwkoop Herv .Gem 930 u. ds.
Vink, 630 u ds. Hanemaayer, Geref.
Kerk 930 en 6.30 u ds. Schelhaas, Chr
Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. Dienst des
Woords, RK Kerk (zat. 7 u) 7.30, 9,
1045 en 7 u.
Kooy. C
te Reeuwljk, Ontmoetingskerk
is, RK Ontmoetingskerk
H. mis 8.30, 11.45 en 6.30 u. (zat. av.
7 U.), St. Viktorkerk 10 u (zat. av. 7 u)
.ssenaar Herv. Gem. Dorpskerk
ds. W. Oosthoek, Westkapelle, 4.30
u. ds. B. Haverkamp, Monster, 7 u. ds.
J. T. Wiersma, Kievletkerk 10 u. ds. J.
T. Wiersma, Messiaskerk 10 u. ds. J. A.
G. v. Zanten, Dorpscentrum 9.30 u. ds.
W, Balke, Bodegraven, Geref, Kerk 10
ds. Reedijk te Voorschoten
(Zuid),
it, 7 i
Den Haag. Ned. Prot.
Volle Evang. Gem. Kindervreugd)
Kerk v. Jezus Chr. van de Heiligen 10 u J. Bronsveld te Santpoort
,k, Baddlenst, 1.0 u ds W. Chr. Ho- Noordwljk Binnen Herv Gem. (In
vius v Ede. 6 u. ds J. C v Hunnlk, v. - - -
Ermelo, Ichtuskerk 10 u. ds. C Treure,
jrtjlc
Geref Kerk) 10.30 u dr. J G. B Jan
sen, 7 u. Kand J. Pronk, Geref Kerk,
u. ds. Stehouwer, 7 u ds. Klusener, Chr
Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des woords,
2.15 u ds Bouw. RK Kerk (zat. 7 u»
7.30, 9.30 en 11.15 U.
Rijnsburg Herv. Gem. (Gr Kerk)
0.30 u ds. C Schilder te Odijk, 5 u. ds
H. van Nlel (Bethelkerk) 9.30 u. ds.
Van Niel, 5 u. ds. M. Hanemaayer te
Alphen (Conlnckhof) 10.30 u dhr. D.
de eBst, Geref. Kerk Immanëlkerk
845 u. ds H. Post, Oegstgeest, 5 u ds.
H. Pijlman, Katwijk a. Zee, Marana
thakerk 9.30 u ds Baayen. 5 u ds. J. C.
v Egmond, Petrakerk 9.30 u. ds J. C
v. Egmond, Epe, 5 u. dr. B. Wentsel,
Den Haag, Geref. Kerk (vrijgem) geen
opgave ontvangen, Chr. Geref. Kerk
9.30 u ds. Kampman te Ede, 7 u stu
dent Den Hartog. Evang. chr. Gem.
(mavo-aula) 10 u evang E. Schuur
man, RK Kerk tuinbouwschool (zat.
av 7 u.) 1030 u.
Sasscnheim Herv. Gem. 10 u. dhr.
Van Pijper, 630 u. ds Barnhoorn, Ge
ref. Kerk 9.30 u. ds. D. W. Geslnk, 7 u
ds. H v.d Berg, Chr. Geref Kerk 10
en 5 u. ds L S. d. Boer, Prot. Bond
10.30 u. ds H N. Bierman te Breda, Geref. Kerk 9.3
RK Kerk St. Pancratius__(zat._av. 7 u) Rem. Geref. Gem. 10 u, dr. Cramer 1
(Lange Kerkdam) 10.30 u. ds. A. C.
Jonkers te Den Haag.
Zevenhoven —Herv. Gem. 9.30 u. ds.
C. v.tLBBrink, RK Kerk (zat. tV),
5, 9 en 10.45 u.
Zoeterwoude Herv. Gem, 10
7 u.) 8.46, 10.30, 12 en 6 u.
Zwammerdam Herv. Gem. 10 U.
ds. Heijmans (HD) 6.30 u. dhr. Christ,
Lelden. RK Kerk (zat. 7 u.) 8, 10, 11.30
De toren van de Ned. Her
vormde Kerk in de Hoofd-1
straat te Sassenheim, wel-1
ke kerk momenteel wordt\