GELUIDLOOS SPEELGOED sALET PALET dÖift WORTELTJES KUNNEN SCHADELIJK ZIJN Abortuskliniek gastvrij voor buitenlanders [ATERDAG 21 JULI inciai Mary Quant's mode-atelier street wijst de forse in gestoken receptioniste naar paar rieten stoelen. Mary iaat, sinds tien Jaar Engelands el[ st lady van de Jonge mode, heeft weten dat ze pas over 20 mi- iten kan ontvangen. Exact twintig nuten later sta ik in haar werk dier die een rommelige indruk akt. Het vertrek telt een groot atal spiegels, die schots en scheef Vei en de muur staan. Even later frêle gestalte in beeld. Zo ig een onopvallen typetje de kolos Londen. wat slordig in een vormlo- stJ pantalon, spreekt zacht, maar indsnel, buigt zich terwijl ze haar gesprekspartner. Met^enlijk stralen alleen de levendige ogen iets uit van de felle Jiamiek die haar levensloop ken- ■kt. Een levensloop die gestalte eg in het imperium Quant, dat te d rondvest was op de sophisticated ;-mu iden Look, maar zich later ook w irekte tot Mary Quant's schoe- i, laarzen, hoeden, veters, onder- p d en cosmetica. je nii 's ,rgroDry Quant onderscheidde zich de slopen jaren door frisse ideeën de meest uiteenlopende mode- de nen. Reden om Mary een paar Ijen te stellen over het fenomeen s-tijds kleding, het begin waren er „jeans", ankelijk was de afzet beperkt de zogenaamde alternatieve mi- De laatste jaren raken ook logere sociale milieu's in de ban de Jeans. y Quant: Nou, jeans, dat zijn de e tijd. Het is een on- nijdelijk kledingstuk van de generatie. Het heeft iets sieks maar het heeft ook alle het hedendaagse en toekomstige. We leven in een de kleding niet meer te van eieren valt met een maatschap- k ke status, een bankrekening. Je niet meer aan iemands pak (reel geld hij verdient.", ■rnaast zie Je dat kleding niet wordt gekocht door degene die ge" Jag heeft bij het ophouden van status. De ouders kopen niet et th# de kleding van hun kinderen, chtgenoot heeft geen beslissen de stem hl de kleding van zijn vrouw, waardoor de vrouw niet lan ger de statuspartner van haar man is, maar een volstrekt onafhankelijk individu.' Op het terrein van de mode ten- minst. Een vrouw waardeert een man niet alleen naar zijn baan, po sitie, aanzien of rijkdom, waardoor al die statuszoekers een aantal symbooltjes en de vaste koers zijn kwijtgeraakt". We leven in een tijd waarin het individu volkomen vrij wil zijn en alle ketenen die hem in zijn bewegingsvrijheid beperken van zich afschudt. En juist in deze tijd doet de vrije-tijdskleding opgang. Vroeger was die term belachelijk omdat er gewoon geen vrije tijd was. De sociale revolutie heeft die realiteit gecreeërd en de nieuwe uniformen daarvoor. Dat zijn d e Jeans. De stof geworden drie-eenheid van de Franse revolutie. In Jeans vind ik die vrijheid, gelijkheid en broe derschap terug." „Door de jeansrevolutie kon Je niet meer zeggen: dat is de dochter van een miljonair of dat is een hard werkende secretaresse of dat is een keukenhulp of wie dan ook. Door de jeans werden de grenzen van de klassemaatschappij uit gewist. En terwijl de kleding voor die tijd de uiterlijke tekenen waren van aanzien en macht werd de kle ding toen het symbool van de ge lijkheid.. Je hoefde niet langer de indruk te wekken een carrièreslaaf, een pyramide-bestormer te zijn." Camouflage „Toen dat eerst stadium voorbij was werd de jeans het kledingstuk van de camouflage. Omdat je er weinig voor voelde voortdurend verklaringen af te leggen over Je gemoed trok je jeans aan. Hoewel we constant heen en weer worden geschud door de wervelingen van ons gemoed vielen we er niets voor daarover iets mee te delen door onze kleding. Je voelt er weinig voor om te laten merken dat je wel eens versierd wilt worden, in de trant van: luister, ik voel me van avond geweldig sexy, dus trek ik iets bloots aan. Boys here I come. Of: vanavond voel ik me minder spectaculair of nostalgisch of wat dan ook. We hadden er genoeg van ui: dat anderen uit de manier, waarop we ons kleedden, bepaalde conlusies gingen trekken. En daarom hulden we ons in jeans. Als in een comou- flage-net waarin we ons veilig voel den." „Dat tweede stadium hebben we ge had. In het derde stadium is de vrije-tijds-kleding weer een expres siemogelijkheid van het individu geworden. Het is zeker dat het menselijk lichaam nooit volmaakter is geweest dan vandaag - wij zijn „the shape". We willen het zijn, we kunnen dit narcisme ook niemand anders in de schoenen schuiven. Die narcisme heeft weet geleid tot het opbloeien van het individualisme." „Resumerend kun je dus zeggen aat de jeans 1. de barrières van macht, aanzien, geld en status hebben ge slecht. 2. camouflagemiddelen zijn geweest om onzelf te verlossen van hinderlijke verklaringen over jezelf en 3. nieuwe mogelijkheden tot ex pressie zijn geworden. In de zin van: zelfs in jeans ben ik mooier dan iemand anders, zie ik er beter uit dan zie ook. Als je mensen die in Jeans gekleed gaan, gaat verge lijken kun je niet meer terugvallen op argumenten als: ja maar hij of zij heeft er meer moeite voor ge- dan, heeft duurdere kleren van een betere kwaliteit gekocht, draagt Haute Couture en ik maar gewoon jeans." Mooier „In jeans wordt iedereen onder de zelfde noemer geplaatst en terugge bracht naar een werkelijkheid die niet te verbergen is. In die werke lijkheid breekt dat individualisme door: ook in jeans ben ik mooier dan alle ander meisjes." „Het heeft aan de ene kant iets met understatement te maken, met ar geloosheid en onverschilligheid, aan de andere kant is het ook een blijk van de uiterste arrogantie: jeans of niet, ik ben mooi." Heeft de nieuwe mode-trend man en vrouw in gelijke mate bevrijdt? Mary Quant: „Jeans zijn voor vrouwen een bevrijding. Voor man nen ook. De mannen zijn aps echt vrij geworden toen de emancipatie van de vrouw een feit was. Toen de vrouw haar interesse voor carrière jagers en status-zoekers begon te verliezen realiseerden de mannen zich dat ze niet langer in strakke pakken gekneld hoefden te zitten, pakken waarin him bankrekening stond gegrifd. Toen ze zich dat „be wust werden, trokken ze het dwangbuis van het sociaal aanzien uit en voelden zich vrijer dan ooit." Geld En de Haute Couture verdwijnt? Mary Quant: „Langzaam maar ze ker. Haute Couture, dat is meergeld dan kunst. Het publiek neemt dat niet meer. Het afbraakproces komt op gang. De Haute Couture dateert uit de tijd dat alles in deze wereld met de hand werd gemaakt, auto's en vliegtuigen en wat dan ook, toen bleef men in de mode met de hand doorknoeien. Omgeven met een waas van artisticiteit, indi vidualisme, genialiteit en vooral snobisme. Een sfeer waarvan de techniek zich allang gedistantieerd had." „Via semi-machinale produktietech nieken zijn we in de mode langza merhand terecht gekomen bij de volledig machinale produktie, de ba sis voor de massaproduktie. We le ven in het tijdperk van de massa produktie en dan moet je gebruik maken van de mogelijkheden die daardoor geschapen worden. Nu be gint men dat in te zien en de grote achterstand langzaam in te lopen." „Toen ik in de mode begon, al weer vijftien jaar geleden, was mijn uit gangspunt kleren voor de massapro duktie te ontwerpen, eenvoudig en direct. Je moet de kansen die de tijd Je geeft uitbuiten. En dat had „Waarom is de bioscoop meer in trek dan het theater? Omdat de bioscoop veel opwinderder is, een medium van deze tijd. Het theater is een oud en ziek restant van een ver, verrot verleden. Decadent Onnatuurlijk en decadent, een trieste blik naar voegere tijden." Decadentie is een voedingsbodem waarop de Haute Couture uitste kend gedijt. „Ja, maar die decadentie betekent wèl een duurdere methode van wer ken, het gebruik van duurdere ma terialen. Dat is niet vol te houden. De Haute Couture staat aan het graf." Dan zal de hele wereld in jeans ge kleed gaan. Mary Quant: „Nou dat zal ook nooit gebeuren. Ik kan me voorstel len dat de hele wereld een paar jeans in huis heeft. Maar niet ie dereen zal de hele dag door die jeans dragen. Want dan zou men zich snel gaan vervelen. „Een paar specialisten zullen er al tijd blijven. Voor mensen die nog niet volmaakt gevormd zijn, lelijke, vette, misvormde mensen. De Haute Couturiers van de toekomst zullen dat leed blijven bedekken. En er zullen ook nog wel talenten op het toneel verschijnen die de wereld nog iets nieuws te bieden hebben. Maar niet iedereen zal hun produkten ko pen. Het publiek zal wèl altijd Jeans blijven kopen. Iedereen zal een paar jeans in zijn kast hebben en één of twee individuele stukken. Dat is het toekomstbeeld." Ontwerpen is vooruitzien? Mary Quant: „Iedere ontwerper gaat zo hard als hij kan. Maar hij wordt vaak geremd door de stand van de techniek. Bijvoorbeeld door de technisch gebrekkige naaimachi nes waarmee we moeten werken. Wij zijn rond geschapen, maar kle ren worden ontworpen en gemaakt in een plat vlak. Ik heb dat altijd zeer vreemd gevonden. Dat is maar één puntje. Als we dergelijke tech nische belemmeringen overwonnen hebben staan er legio mogelijkhe den voor ons open." Mary Quant heeft vier Jaar geleden voorspeld dat de mensheid in 1980 niet meer in kleren maar in lagen verf gehuld zal zijn. Mary: „Er is een geleidelijke trend in die richting. Dat gaat niet ineens. Je ziet nu al dat de stoffen verfijnder worden, de belangstelling voor transparante weefsels neemt toe. Mode is reflec tie op gebeurtenissen in de samen leving, een reflectie op het leven; soms is de mode de samenleving een paar stappen vooruit en heeft zij zelfs iets van een linkse metali- teit modat zij naar verandering streeft. De mode is een spel, maar een serieus 6pel, het leert Je wat over de tijd waarin we leven." Mary Quant had succes wat haar in de loop van de Jaren naar het esta blishment voerde. Mary Quant: „Dat is het lot van iedereen die succes heeft. Maar moet Je om dat te vermijden maar steeds gaan denken: als ik maar geen succes heb? Levi's behoort ook tot het establishment. Ik heb altijd gehoopt in mijn leven ooit nog eens iets te ontwerpen als een paar Jeans. .De Jeans kwamen, als het logisch voortbrengsel van de massaproduk tie. Maar ze verborgen de identiteit niet van de mensen die ze droegen. Ze domineerden niet. Met Levi's ïs het nooit zo geweest dat de persoon vervaagde en de kleren alleen over bleven. Als Je iemand in Jeans ziet zeg Je nooit: hé daar loopt Iemand die draagt zus of zo, nee als Je ie mand in Jeans ziet zeg Je: hé daar is Suzy, wat ziet ze er fantastisch uit, „Ik hield niet van de moed toen ik een Jaar of twintig was, ik haatte de kleren die de meisjes toen droe gen, daarom begon ik ontwerpen. Vanuit standpunt, niet om Look" te creeëren, van de mensheid Nee. het ergerde me als een duivelin aa gaan." subjectief een „Londen om het lot e verzachten, n toen ben ik de slag ge- 1 Jeans mogen dan volgens Mary Quant tot de bevrijding van de vrouw hebben geleid hoera voor de jeans! maar de populariteit van dit kleding stuk heeft toch wel andere, minder aardige gevolgen. Cas van Es, eigenaar van boetiek Vionnet kan daarover meepra ten. "Het is heel moeilijk de jonge meisjes van nu een jurk je te verkopen. Iedereen op school draagt een broek, dus wil len ze geen buitenbeentje zijn. Het is ook door de grote popu lariteit van de Jeans dat de confectionairs eigenlijk niet goed weten wat ze nu eigenlijk voor deze winter in vooral de jeugdi ge sector op de markt moeten brengen. Ze zijn daarom erg voorzichtig. Misschien wensen ze op dit moment wel allemaal fabrikant van een of ander ge wild jeans-pak te zijn. e groe ït tfatuui jo k hou Drdeel fclmurid is een nieuw middel een droge huid. Het is een s produkt dat wordt vervaar- op basis van ureum. Het is een reukloze lang houdbare ci'eme, 'ordt verkocht in tubes van 50 gram. Een tube van 50 gram f 7.50. Het produkt is zonder srsrecept bij de apotheker ver baar. Wat R ii McC >rd fal od Scb ag( mode jt siekwaji, lechts r bijvo lenadj mantel is wat donkerder en op de lippen geeft de stick een zachtglan- zende effect. Enk a Glanzstoff heeft deken- overtrekken gemaakt met folkloris tische motieven uit Peru, Turkije de serie Les intemporelles i eme uitgebracht voor een ge of droge huid. Het produkt i ivig aan de prijs f 24. lary Quant heeft een serie lipsticks uitgebracht (f7.95) kleuren, vlammend oranje, paars-rood en donkerrood, rellak (f5.75) is in deze klas- kleuren precies aangepast, gekke, hippe nagels brengt de mode-ontwerpers vier geheel lende kleuren: saffierblauw, Tgeel, groen en blauw-groen. DAMESMODE in exclusief jonge stijl... BREESTRAATI08O II2 LEIDEN Speelgoed is zo oud als het kind zelf. Het maakt de technische ont wikkeling door, maar vaak ook blijft het net zo primitief als in de oertijd. De afgerukte boomtak behoort nog even goed tot het speelgoed-arsenaal van het kind, als het zeer ingewikkel de speelgoed-autootje dat op batte rijen loopt en op afstand bestuur baar is. Logisch is, dat speelgoed niet alleen maar primitief of technisch is, maar dat in de huidige tijd ook de waarde ervan wordt onderkent. Speelgoed kan een kind bezig hou den, het vermaken, het nabootsen betekenen van situaties waarin vol wassenen verkeren en van de voor werpen die deze gebruiken. Het speelgoed kan echter ook gebruikt worden om het kind mogelijk te maken zijn fantasie uit te leven en om op te voeden. In de meer ont wikkelde landen wordt dat door de industrie en door beroepsopvoeders beseft. Niet alleen de klassieke speel goed-industrie, maar ook andere fa brieken zijn tot de conclusie geko men, dat nieuwe wegen op het ter rein van het kindervermaak kunnen worden ingeslagen. Een voorbeeld daarvan is de golfkarton-industrie, die nu het materiaal levert voor een kubus-vormig huisje. Aanvankelijk was deze kubus een ontwerp voor gehandicapten. Al spoedig bleek echter dat kinde ren in het algemeen zich ook met graagte van deze vorm van speelgoed meester maken, want Je kunt er veel mee doen. Beschilderen of het van binnen inrichten. Door z'n- „geruisloosheid", is het ideaal als speelgoed in flats. Er zijn echter ook opvoedkundige kanten aan dit speelgoed. Tijdens het spel, als de kubussen buiten ge plaatst zijn, kunnen kinderen zich erin terugtrekken. Belangrijker is nog dat het kind tijdens het spel met de kubus leert wat bijv. ruimte is wat afstand is, wat hoogte, gewicht en diepte zijn. En wat voor de ouders of de beheerders van kindertehuizen van gewicht is: als de Maduro Mini- houses niet gebruikt worden, kun nen ze op eenvoudige wijze gedemon teerd en opgeborgen worden zonder veel plaatsruimte in te nemen. irzy colours zijn de nieuwe haduw kleuren die Max Factor f2.95 op de markt brengt. De en zijn geel perzik, abrikoos, i lila en grijs. Ook is er een ce lipstick. Twee kleuren in een. ra is van een lichte kleur en de BRUSSEL De Belgische Ver bruikersunie heeft gewaarschuwd te gen overmatig gebruik van worteltjes door kinderen. In een nummer van het'blad "Testkoop" zegt de Unie dat zich in de darmen omzetten in nitrie- hoeveelheden nitraten ophopen die zich in de darmen omzetten in nitrei- ten en daar schade aan de darmflora kunnen veroorzaken. Er zijn geval len bekend, volgens de Verbruikers- unie van kinderen die overleden zijn als gevolg van het eten van te veel peentjes. De Verbruikersunie heeft ingeblik te worteltjes onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat het nitraat gehalte er in relatief hoog was. De consumentenunie concludeert dan ook dat het onjuist is het tot een gewoon te te maken kleine kinderen in grote hoeveelheden worteltjes te eten te geven. De hoeveelheden nitraten die zijn gevonden zijn echter niet alar merend. Het nitraatgehalte van de worteltjes hangt sterk af van de plaats van herkomst, van de peen tjes. Van tijd tot tijd en van streek tot streek varieert het nitraatgehal te aanzienlijk. Het omzetten in de darm van nitraten in nitrieten is een proces dat aldus de Verbruikersunie vrijwel alleen schade kan opleveren voor kleine kinderen. Een authentiek Coca-Cola dien blad uit de romantische jaren van het begin van deze eeuw met de afbeelding van "Betty", een lieftallig meisje, is gekopi eerd en opnieuw uitgebracht. Het is een getrouwe reproduk- tie van het uit 1914 daterende dienblad en het is gemaakt van degelijk metaal. Ook de prijs is bijna vooroorlogs gebleven, (f 5,85). De dienbladen met vrouwenpor tretten van rond de eeuwwisse ling zijn zeldzame curiosa ge- woorden. In 1896 werden de eer ste uitgebracht. Tot 1926 gaven de dienbladen steeds romanti sche afbeeldingen van mooie jonge vrouwen te zien. In latere Jaren worden er ook mannen op afgebeeld. ROTTERDAM Het gemeente bestuur van Rotterdam heeft er niets meer op tegen dat in de abor tuskliniek van de stichting Stimezo aan de Evenhaezerstraat in Rotter dam ook buitenlandse vrouwen wor- den behandeld. B. en W. van Rot- terdam vinden het toelaatbaar dat veertig procent van het aantal pa tiënten van buiten Nederland komt. Het college schrijft dit in een voor stel aan de raad om een verande ring aan te brengen in de voorwaar den waaronder de gemeente Rotter dam zich destijds garant stelde voor rente en aflossing van een lening van vier ton ten behoeve van de op richting van de dr. W. F. Storm-kli- niek aan de Evenhaezerstraat. Handhaving van de destijds ook door de raad nodig geachte voor waarde dat in de kliniek geen bui tenlandse vrouwen mogen worden behandeld is volgens B. en W. van Rotterdam niet nodig. Gebleken is dat het behandelen van buitenland se vrouwen niet tot de zeer ongewen ste toestanden heeft geleid, zoals des tijds werd verwacht, aldus B. en W. van Rotterdam. Het gemeentebe stuur vindt wel dat ook bij hante ring van de pet. norm dit niet mag leiden tot beperking van behandeling van Nederlandse patiënten. Bij een eventueel optredend tekort aan be- handelcapaciteit in de kliniek moet onder alle omstandigheden aan de behandeling van in ons land wonen de patiënten voorrang worden gege ven. Het niet mogen behandelen van buitenlandse vrouwen vormt volgens de stichting een belemmering om tot een overkoepelende samenwerking te komen. De samenwerking heeft tot doel de medische, organisatorische en statistische werkwijzen te perfectio neren. De Stimezo acht deze samen werking dringend noodzakelijk maar de Rotterdamse garantievoorwaar- den beletten Stimezo als gelijkwaar dige partner aan de samenwerking deel te

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 15