Filmhuizen in Nederland N komen nu toch van de grond cl) VRIJDAG 20 JULI 1973 253«1 z'et er naar U'L dat het instituut van de filmhuizen in Nederland nu toch van de id gaat komen. In niet minder dan negen steden heeft men daar concrete plannen die van september af zullen resulteren in één of meer voorstellingen per week in leest afwisselende behuizingen, waarbij van 35 tot ruim honderd plaatsen, die de iliefhebbers soelaas zullen bieden in het repertoire dat de officiële bioscopen niet a bereikt of nooit heeft bereikt. >261 Rotterdam is na de bouwvak- itie achter De Lantaren aan inrichting van een filmhuis be- inen, in Delft wordt een pak aan de Kromstraat met be- van studenten omgebouwd, Leiden gaat men in het Krea- Centrum van start in combi ne met filmvorming, Den Haag idt het voorlopig op wekelijkse rstellingen in het Museum voor Onderwijs en dan gaan in het uit meedraaien: Amersfoort, sterdam, Den Bosch, Breda en dhoven waarmee het eind awens nog niet in zicht is. verst is overigens Utrecht, dat Hoogt een centrum heeft, dat een Jaloers makend voorbeeld gelden. Voor elke rechtgeaar- filmliefhebber is er alle aanlei- ens een dagje naar echt te trekken en er met gro- gen van verbazing rond te kij- HiJ zal er niet vergeefs aan- -pen en er geruime tijd kun- doorbrengen. Want niet alleen per dag een grote afwisseling films te ondergaan in twee Ichillende zaaltjes, in het flo- inte complex is bovendien een eshop, een restaurant, een ga- expositiehuis en informatie- im gevestigd, kortom een lal ontmoetingspunt. ele jaren geleden werd er door elijke aangelegde Utrechtena- hard over gedacht een zestal g zeventiende ecuwse in verval akte pandjes af te breken ten ve van een parkeergarage bij de vaak aangevochten Neude flat in het Centrum. Utrechts Monumentenfonds irt Oosting, die nu als archi- en bewonderenswaardige res tte en tranformatie ter tóe heeft verricht, kwamen in opstand tegen dat idee. En ze eenmaal eens e. Ze hadden in zekere zin de wind in de zeilen, want Utrecht had weinig aan cul turele behuizingen te bieden en een bestemming voor de herleefde glorie van de huisjes was snel te be denken. Toen de noodzaak van filmhuizen ter sprake kwam bleek Utrecht de eerste stap daarin te kunnen zetten in een entourage, die men voor West-Europa best uniek mag noemen. Dat is zeker voor een groot deel te danken aan Huub Bals, vroeger al de grote animator van Cinema- nifestaties, welke tot over de grenzen de aandacht trokken en nu de volijverige manager van dit centrum. Op zijn kantoor zit hij als een spin in zijn web. Dankzij zijn onblusbare enthousiasme "komt er een alternatieve filmdis tributie op gang, die voor enkele Jaren alleen maar een vrome wensdroom kon zijn. Landen, waar al Jaren niets meer van te zien was of die hier nooit aan de orde kwamen, zijn hier nu met hun filmprodukten vertegen woordigd bijvoorbeeld doordat men films op gemakkelijker basis op 16 mm kan importeren. Huub Bals stelt nadrukkelijk dat hij niet het oogmerk heeft voor bioscoop te gaan spelen, filmhui zen hebben een nonprofit-oog- merk. Maar het wil natuurlijk ook niet zeggen dat men films daar in een amateuristische outillage zou moeten ondergaan. Ook wat dat betreft moet er kwaliteit worden geboden in het comfort van de toeschouwer. 't Hoogt en ook de andere filmhui zen zullen deels kunnen putten uit het repertoire dat de jaarlijkse Rotterdamse manifestatie Film International aan de oppervlakte brengt, meestal met speurtochten op de festivals elders geselecteerd. Het zijn de films, waar de grote distributiekantoren geen belang stelling voor hebben. De vraag naar filmhuizen is in de laatste jaren steeds meer urgent gewor den nu in het commercieel film bedrijf het accent steeds meer op een kleiner succesrepertoire komt te liggen, veelvuldig aangevuld met de heruitbreng van evergreens als de Bond-films, „The bridge on the river Kwai", musicals etc. Een directe concurrentie ziet Bals er voor het bioscoopbedrijf niet in zitten al wordt er soms natuurlijk wel met argusogen gekeken naar de nieuwe ontwikkelingen. „Men zal aan ons moeten wennen" con stateert Bals. Er is nu al via velec buitenlandse producenten een repertoire verza meld met onder meer „La mam an et la Putain" van Eustache en „Rejeanne Padovani" van een Ca nadees. De investeringskosten al was het allen maar voor kopie- kosten en die van ondertiteling vergen een ruim budget. De gere gelde toevoer uit het buitenland is alleen maar verzekerd als er een frequente afname van films door talrijke filmhuizen is verzekerd. De cineclubs en filmliga's hebben samenwerking onder meer door een terughoudende opstelling van het Nederlands Filmmusum in Amsterdam nooit kunnen be werkstelligen. Ook 't Hoogt kan niet op een bevredigende wijze ex ploitabel een vloed van nieuwe films draaien. Huub Bals rekent in zijn enthou siasme op die samenwerking en het is te hopen dat de toekomst hem daarin in het gelijk stelt. ADVERTENTIE 5 Taylor ter oening naar me vertrokken ANGELES (RTR) Eliza- Taylor is vanuit Los Angeles tome vertrokken waar zy haar Uchard Burton zal ontmoeten 0 eventuele verzoening te be- Ze vliegt via Londen waar 1 kort oponthoud zal maken, actrice maakte eerder deze 'in New York bekend dat zij Dtj' ffton na een huwelijk van ne- 'Jar gescheiden waren. Zowel als Richard (47) zeiden later Wn dat de scheiding slechts zou zijn. De Nederlandse Filmkeu ring heeft de nieuwe film van Wim Verstappen en Pim de la Parra „Frank en Eva" voor openbare verto ningen verboden. De keu ring vindt de film, waarin Willeke van Ammelrooy en Hugo Metsers de hoofd rollen spelen, qua taal en beelden te schokkend. Wat er na gaat gebeuren is de vraag. Waarschijnlijk zul len de makers het er niet bij laten zitten. Tenslotte kwam Blue Movie er ook doorheen. Op de foto een beeld uit de film met Wil leke van Ammelrooy en Hugo Metsers in bad. TS-BANDENSERVICE 3), Zoeterwoudseweg 7 Leiden Tel. (01710)4 35 90 Blijvers „Last Tango in Paris" (Lido) Deze voortreffelijke film van Berto- lucci vertelt het verhaal van twee mensen, die door het loutere toeval elkanders weg kruisen. De man (een grandioze rol van Marlon Brando) tracht zijn intense ontmoetingen met het Jonge meisje naamloos, zon der verleden, zonder heden en zonder todkomst te houden. De onmogelijk heid van dergelijk streven leidt tot zijn ondergang. „Als adelaars vielen zij aan" (Ca mera) met Richard Burton en Clint Eastwood is een harde avonturenfilm over een groep Engelse spionnen die een Amerikaan uit een Duits nazi kasteel moeten redden. Het lijkt een hopeloze onderneming, maar met veel listen en nog veel meer geweld drin gen de Engelsen toch door tot het fort. Daar blijkt dat de zaak toch iets anders in elkaar zit dan lijk werd aangenomen. Kindermatiinees Krlterion Heat, 18 Jr. dag. S, 7, «1 9.30 uur. Metropole-Tu6chinskl Weet 8ide Story. I41r. dag. 2 en 8 uur. Odeon The bridge on the Rlver Kwal, 14 Jr. dag. 2 Terug in Leiden TRIANON Het hof acht U schul dig en veroordeelt U, ter redding van uw ziel, tot inmetsehng in een kleine cel zonder ramen, tot de dood volgt. Dat is het lot van de Non van Mon- za, een film die na een paar Jaar weer terug is in Leiden. Walt Disney's >rDe woestijn leeft" is geen lieve kinderfilm met brave poes jes en hondjes. In de droge woestij nen leven nog heel wat dieren, maar dat zijn in de eerste plaats griezelige spinnen en schorpioenen, slangen en vreemde springmuizen. Disney heeft er natuurlijk toch een schitterende natuurfilm van gemaakt, die het in de vakantietij d vast wel weer goed zal doen. STUDIO Circus op Stelten, een Nederlandse kleurenfilm, onder re gie van Karst van der Meulen, over vijf kinderen die dolle avonturen be leven in en rondom een circus. Elke dag am half elf. CAMERA Tekenfilmfestival met ondermeer Bugs Bunny en Speedy Gonzales. Elke dag om half drie en zondag om twee uur en kwart over vier. TRIANON Natuurlijk werd de nieuwste film van Pippi Langkous (Pippi in Taka Tuka Land) gepro longeerd. Pippi bestrijdt in deze film samen met haar onafscheidelijke vriendjes een hele bende zeerovers. Zondag 1.30. 4. 7 en Rex Het zwaard van de Gele Tijger. 18 Jr. dag. 9.30. 11.30. 1.30, 3.30, 5.30, 7.30 en 9.30 uur. Zondag v.a. 110. Studio De Luxe De Gendarme op vrijersvoeten, a.l. dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur. Zondag 1.30, 4. 7.15, en 9.30 Studio 2000 Bulllt, 14 Jr. dag. 7.15 on 9.45 uur. De Uitkijk A Clockwork Orange. 18 Goede films in andere steden Haagse bioscopen Apollo De avonturen vai a.l. dagelijks 11. 13 en 1 stalen vingers, 18 Jr. elke i Asta Elvis c ai. dag. 2.30, 7.15 Zondag 1.30, 4, 7.15 en Nachtfilms zondag ook 4.15 i AUDREY HEPBURN Voor de liefhebbers van grie zelfilms draait er deze week (Came ra) een horror-produktde van de eers te orde: Wait Until Dark, een film van Terence Bond Young met in de hoofdrollen ondermeer Audrey Hepburn. Degenen, die het betere knokwerk willen bewonderen kun nen dit weekeinde terecht in de Rex bij Goliath en de barbaren. De titel belooft in elk geval ail een woeste film. - Last Tango ln Paris, 18 Jr. Disney tekenfilms, 7.30 en 9.30 v Corso —Turks 7, 9.30. Zondag 1.45, 4.15, 7 en 9.30 uur. Du Midi BIJ de beesten af, a.l. dag. 8.15 uur. zat. en zondag 7 en 9.30 uur Plnocchlo, aJ. donderdag, vrijdag. i 8 uur, overige dagen dan als Je kan. 18 Jr. Heat (Andy Warhol en Paul Moris- sey), Kriterion Den Haag en Krlte rion Amsterdam. Modern Times (Charlie Chaplin), Bi- Jour Den Haag. Turks Fruit (Paul Verhoeven), Cor so Den Haag, Roxy Amsterdam en Grand Rotterdam. A Clockwork Orange (Stanley Ku brick), De Uitkijk Den Haag en t Venster Rotterdam. West Side Story (Robert Wise en Jerome Robbins), Metropole-Tu- schinsky Den Haag en Vreeburg Utrecht. The Chase (Arthur Penn), Bellevue Cinerama Amsterdam. The French Connection (William Friedkin), Hallen Amsterdam. Last Tango in Paris (Bernardo Ber- tolucci), Nöggerath Amsterdam, Ca mera Den Haag en Thalia Rotter dam. Let the good times roll (met o.a. ChuCk Berry en Bill Haley), Rem- brandtplein Theater Amsterdam. Cabaret <Bob Fosse), De Uitkijk Amsterdam. Love Swedish Style: weinig te maken met Zweden Film: Love Swedisch Style Voornaamste rollen: Karin Ciral, Peter Balakoff en Woody Lee Re gie: Maurice Smith Theater: Rex. Voor degenen, die denken naar een Zweedse sexfilm te gaan, zullen we eerst dat misverstand maar uit de weg ruimen. Love Swedisch Style heeft maar heel weinig met Zweden te maken en kan worden thuisge bracht in de catagorie Amerikaan se wanprodukten met slaapverwek kende achtergrond muziek. Toen ik het theater aan de Haarlemmer straat verliet keek ik vluchtig naar de foto's in de vitrine en zag daar allerlei onbekende taferelen. Er zijn dus twee mogelijkheden. Of er is daaraan verbonden gebeurtenissen flink geknipt, of ik ben in slaap ge- in bed. vallen. Het eerste is het meest aan- JAN VAN DER NAT. nemelijk, maar mogelijkheid twee is bepaald niet uitgesloten. ADVERTENTIE De film is een opsomming van de avonturen van een Zweeds meisje in Amerika: Inga Johanson, een blond- Je met een meer dan goed gevuld fi guur. Zij werkt als hulp in de huis houding bij diverse Amerikaanse ge zinnen en ontmoet een psychiater, die een studie maakt over Zweden. Aan hem vertelt zij haar belevenis sen in de VS en dan vooral over haar werk. Over de talloze baantjes en de INTtRPOUS Dat moat 'n IntwpoHe bromftatavarzakarlng

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 9