IJZERSTERK Langzamere werk sterke punt van „Wishbone Ash" COX-LP Spooky Tooth: nog meer perfectie BASIE BLIJFT BASIE Link Wray na lange tijd terug Art van Damme in BlueWorld Duitse volkswijsjes studentenliederejj Arlo Guthrie levert vakwerk Plaat 01 Herpersingen van Dutch Swing College Band en Rita Reys fit bij te blijve iff KLAVERTJE VIE® VAN DE BLUES PAGINA 10 EXTRA VRIJDAG 13 JTJI fPAG Dean Martin zit nog altijd op rozen... Sittin' on top of the world Dean Martin Reprise REP 44216. Als 'het om de stemkwaliteit al leen zou gaan zou Dean Martin beslist geen hoge ogen gooien. Het geluid dat hij produceert is van middelmatige kwaliteit en Je krijgt de indruk dat hij zich steeds met een Jantje van Leiden van afmaakt. Wat maakt dan dat de zang van Dean Martin toch het beluisteren ten volle waard is? Niet ontkend kan i den dat een zeer persoonlijke stijl heeft. Hij weet steeds een sfeer te scheppen van maanlicht, r en kussen: geen vocale en instru mentale hoogstandjes maar recht toe recht aan met een paar voor Dean Martin karakteristieke uit halen die achterin zijn mond lij ken te besterven. Op de nieuwe zwarte schijf heeft hij een paar bijna antieke nummers uit kast gehaald zoals Ramblin etn I'm forever blowing bubbles Ook van de andere nummers zijn meeste niet "brandnieuw", maar wie maalt daarom als hij Dean Martin bezig hoort in Zwijmelende croonersstijl? B.vXi. Basie heeft met zijn orkest al van alles gedaan. Hij begeleidde de Mills Brothers, hij speelde sollo, hij maakte platen met versjes uit films van Walt Disney, hij zet te popmuziek-titels op de plaat, tr bij dat alles bleef het toch Basie. De typische Basie-sound mede tot stand gekomen dank zij top-arrangeur Sammy Nestlco zat er altijd in. Ook nu weer in dit album. Nestlco heeft een veel-bewogen leven achter zich. Hij was speciaal in dienst als ar rangeur bij achtereenvolgens de Amerikaanse luchtmacht en ma rine. Daarvoor speelde hij trombo ne bij o.a. Tommy Dorsey, Gene Krupa en Charlie Barnet. Nu werkt hij dan voor Basie en dat levert muziek op die de pan uit- swingt. Voor "Straight Ahead" verzorg de hij alle composities derhal- werd het op maat geschreven muziek. Met in de eerste plaats aandacht voor het orkest als ge heel, maar daarnaast ruimte vt schaffend voor iedereen die als 6 list optreedt. En dat zijn er nog al wat. Basie zelf tovert weer i die schijnbaar simpele melodietjes uit zijn piano (en orgel), Mars hall Royal trekt op zijn altsax de Benny-Cater lijn door en Eric Di xon tovert lieflijke klanken uit fluit en piccolo. En als u naar de- plaat luistert: let speciaal eens op het stuwende werk van drum- r Harold Jones! P.T. Nederlandse titel Wie wijst mij de weg in Hilversum mee, en werd gebruikt als tune voor zijn tele visieshows. Uit die tv-program- ma's zijn de andere liedjes zoals "Door Jou" een liedje van Toon Hermans die door hem zelf ge zongen "Vierentwintig rozen" heette. Verder twee com posities van Jaap van de Merwe t.w. Party gesprekken en Naar buiten. 't Laatste nummer is een nieuwe bewerking van een oud Louis Da vids-liedje. Nog meer Nederlands werk vormen "De baardmijt" van Drs. P. en Kleine Anita van Ju les de Corte. Tenslotte vermelden we nog twee liedjes die uit het Frans zijn vertaald. In de eerste plaats Mourir au soleil van Jean Ferrat die nu Doodgaan in de zon heet en het erotisch getinte Bras- sens nummer La mauvais sujet repenti, dat werd vertaald met De Debutante. B.v.L. Link Wray Be what you want to Polydor 2391 063 f22.-. Bij het horen van de naam Link Wray moest lk lange tijd peinzen: waar heb ik die naam meer gehoord. Dan gaat me plot seling een lichtje op. Het moet de zelfde zanger zijn die zo in de Jaren 1958, 1959, 1960 het harde rockwerk voor zijn rekening nam. Het moet dus al een dikke veer tiger zijn, die Wray. Wat ik me uit die periode herinner is dat zijn vocale prestaties niet al te imponerend waren en zijn bege leidend gitaargetokkel evenmin. Het was dan ook een verrassing te horen dat Link Wray in de tus senliggende tijd de zaken wat be ter heeft aangepakt en een aan tal bekwame musici om zich heen verzameld heeft die er voor zor gen dat er een zwarte schijf is uit gerold die het beluisteren zeer ze ker waard is. De plaat telt acht eigen composities van Wray waar van we Shine the light en You really got a hold on me het meest apprecieerden. Verder heeft hij de rock nog niet helemaal kunnen vergeten getui ge de vertolking van Lloyd Price's kraker Lawdy Miss Clawdy. Zo als gezegd: de instrumentale be geleiding kan de toets der kritiek ruimschoots doorstaan. Sterker nog: Link Wrays-elpee behoort tot het betere werk. B.v.L. Jossche Monitze en Hot Club 59 Jossche Monitzs en Hot Club 69 Polydor Special 2419 037. De mij onbekende heer Mo nitzs en zijn mij eveneens niet bekende Hot Club hebben met producer Cees Schrama voor Po lydor best een aardige plaat ge maakt. Min of meer voortbordu rend op de stijl van de Hot Club de France, maar dan wat minder "vivant", werd een twaalftal be kende titels in de groeven ge perst. Zoals To My Father's House, This Guy's In Love With You van Bacharach en By The Time I Get To Phoenix. Jossche bracht ook twee nummers in: At Once en Whistling Joe. Het is leu ke ongecompliceerde muziek, die uitstekend bij dit jaargetijde past. Lekker zachtjes draaien als Je in de tuin of op het balkon zit. En de kans dat Je ruzie met de buren krijgt is erg gering. P.T. The Art van Damme Quintet, "Blue World" BASF 21 20736—6. Toen nog niemand wist wat t was, speelde accordeonist Art van Damme (een rasechte Ameri kaan ondanks zijn Nederlandse naam) al pop-Jazz. Of Jazz-pop, het is maar hoe Je het bekijkt. In ieder geval "lekkere muziek stoelend op een grote techniek en op een gave om te improviseren. Het quintet is helemaal aange past bij Van Damme: gitarist Joe Pass, bassist Eberhard We ber. Heribert Thusek en drum mer Kenny Glare voelen aan hoe 't moet. Maar bovenal is het na tuurlijk Van Damme, bijna spe lend op zijn accordeon als Char lie Christian op zijn gitaar. Alles gebruikend, maar alles met mate. Nergens hoeft hij te proberen door kwantiteit aan geluid gebrek aan kwaliteit te verbergen. In evergreens als Too Close For Com fort en Cheek To Cheek is hij wel op zijn best. Dan komt het er al- llemaal erg gemakkelijk uit. De technici In Villingen verdienen 'n extra complimentje voor het fraaie geluid dat zij wisten vast te leg gen. P.T. van de groep Wishbone Ash de laatste tijd vrij snel. Nog onlangs trad de groep op op het Jaarlijkse pop-festival in Geleen, een optre den dat bij het ongeveer 30.000- koppige publiek bepaald aan sloeg. De landelijke poppers toonden zich eveneens enthou siast over de verrichtingen van Wishbone Ash. De pas uitgekomen LP van het kwartet, die de weinig fantasie volle naam "Wishbone Four" heeft gekregen, maakt dat ent housiasme voor een deel begrijpe lijk. Niet helemaal. Wishbone Ash blijkt een groep te zijn, die veel beter uit de voe ten kan met langzaam, melodieus materiaal dan met echte krachtig doorstampende rock. Wanneer men zich daaraan waagt, is het resultaat weliswaar niet slechts, maar ook weinig beter dan wat een paar honderd andere groepen bereiken. In het langzamere werk komen de bepaald aanwezige muzikale kwaliteiten van de vier heren aanmerkelijk beter tot uitdruk king. Deze nummers vertonen wel een goede opbouw, en daarnaast in sommige gevallen fijne stukjes samenzang en vooral: heel mooie gitaarpartijen. Goede voorbeelden daarvan zijn nummers als "Sorrel", "Sing out the song", "Ballad of the bea con" (met heel knappe gitaarso lo: en 't sfeervolle "Everybody needs a friend" dat alweer een fijne gitaarbegeleiding kreeg. Omdat dit soort nummers "Wishbone Four" veruit in meerderheid is, is deze plaat danks de paar maal dat de groep zich te buiten gaat aan cllché- achtige rock, erg plezierig. B.V.D. Wie wijst Gerard Cox de weg.Gerard Cox Decca 6412 107. De titel van de plaat zou ver moeden dat anderen Gerard Cox moeten vertellen wat hij het best kan doen Een veronderstelling die volledig onjuist is want Cox heeft de afgelopen Jaren bewezen best zijn eigen boontjes te kun nen doppen. Ook de laatste elpee is daar weer een bewijs van. Ik zeg met opzet laatste en niet nieuwste want de plaat bevat een aantal nummers die hij al eerder in de groeven liet persen. Dat is bijvoorbeeld het geval met "Een broekje in de branding", een ijzersterke tekst door Cox op on navolgbare wijze vertolkt. Ook al eerder op de plaat verschenen de nummers "Niet in de auto" en de vertaling van een compositie van het bekende duo Bacharach en David "Do you know the way to San José"? Dit nummer kreeg de "You broke my heart, so I bus ted your jaw" Spooky Tooth Island 86 687 Ariola. Na een jaar gescheiden opereren op het popfront zijn organist Gary Wright, zanger Mike Har rison en sinds kort ook Mike Co- wie weer bij elkaar als Spooky Tooth. Op de laatstverschenen langspeler "You broke my heart so I busted your Jaw" speelt Co- wie overigens nog niet mee. De drums tokken worden op deze plaat nog gehanteerd door Bry- son Graham. Spooky Tooth verwierf zo rond 1970 de nodige faam als groep, die erin slaagde underground en commercie op een aantrekkelijke manier te verweven in een tijd, dat de ingewikkedd-doenerij bij veel andere ensembles hoogtij vierde. Na een aantal succesvol le singles, en een paar goed ver kopende LP's kapten de heren er vrij onverwachts mee, en gingen zij huns weegs. Dat leverde aan merkelijk minder succes op. Mi ke Harrison verdween goeddeels naar de vergetelheid, en van Ga ry Wright hoorde Je slechts af en toe nog eens iets. Hij deed (mis lukte) pogingen om solo hogerop te komen, en viel soms op als stu diomuzikant. Het gebrek aan solo-successen, zal voor Wright en Harrison een belangrijke aanleiding zijn ge weest om het maar weer eens sa men te proberen. En als pop-min naar kun Je daar alleen maar blij mee zijn. 'You broke my heart, so I busted your Jaw" is een plaat die ver uitsteekt boven het vele dat de platenhandelaar ons over het algemeen te bieden heeft. Wright en Harrison, aange vuld met de al genoemde Bryson Graham, Chris Stewart en Miok Jones, produceren een zeer eigen geluid, dat in vergelijking met de vroegere Spooky Tooth- muziek nog aanzienlijk geperfec tioneerd is. In de hoofdrol voort durend Gary Wright, die zowel op plano als op orgöl alle kneep jes van de pop in de vingers heeft. Ondergrond is in vrijwel alle ge vallen een potige ondergrond, op gevuld met fraaie solootjes en (in "Old as I was born" "This time around" en vooral in het langzame "Times have chan ged") knappe zang van Wright en Harrison. Kwaliteltsmuziek. B.V.D. 'Straight Ahead' Count Basie and his orchestra. "Straight Ahead DOT DLP 25902. Llöe VOJLKSWJLJÖJCS jn 'O Deutsche Heimat', volkswijs- van de duur varieert van vt i studentenliederen door het orkest van Will Glahé en het Wuppertaler Mandolinenorkest. Decca ND 678, f 12,90. Wie ooit een trektocht door Duite land heeft gemaakt kent ze wel, de vrolijke volksmelodietjes, de opgewekte wandelwijsjes en de stoere studentenliederen. Ze zijn groot in aantal en worden nog steeds bij 't kampvuur, een wan deling met de knapzak of een bier feest uit volle borst meegezongen Trouwens liedjes als "Du lieber Augustin' en TCommt eln Vogel geflogen' zijn ook aan deze kant van de oostgrens meer dan be kend. Decca heeft niet minder dan zevenenzestig van deze Duit se volkswijsjes op een lp vastge legd en in de serie 'Musik für Al le' uitgebracht. Hert gaart hier uiteraard om fragmenten, waar seconden tot bijna anderhalv nuut. De potpourri Volks-, Wander - und Studs Ueder', die als verzameltiti Deutsche Heimat' heeft kregen, wordt verklankt doo orkest van Will Glahé Wuppertaler Mandohnen kest. De plaat, op de technische voering waarvan niets valt te merken, bevat behalve d« der genoemde volkswijsjes gers' als 'Schön 1st die Ji het onsterfelijke Toh hato' Herz in Heidelberg verloren', y titels als "Du, du llegst Herzen', "Muss I derm sum hinaus', 'Alt Heidelberg, du ne' en 'Als wir Jüngst in Re j burg waren' zal menigeen be in de oren klinken. Toch wel grappige langspeelplaat! •luiert, Last of the Brooklyn cowboys" Arlo Guthrie Reprise REP 44 236 (MS 2142). Het is een tijd geleden dat Arlo Guthrie, zoon van de legendarische Woody (leermeester van groten als Bob Dylan) werkelijk grote successen boekte. Ten tyde van Woodstock stond hij nogal in de belangstelling door zijn "Alices restaurant", maar daarna is hij al thans op het platenfront hoe het met zijn optredens staat weet ik niet precies naar de achtergrond ge drongen. Arlo Guthrie heeft zijn nieuwste plaat "Last of the Brooklyn cowboys" genoemd, en dat geeft heel aardig weer wat voor muziek erop te vinden is. Een mengsel van folk en country, dat niet erg authentiek is, maar daarom nog niet onplezierig. Integendeel, de plaat vol met liedjes die het op een lekkere zomeravonf1 je ontspannen met biertje en sigaretje in de t goed doen. Geen pretentieuze toestanden, gewoon in elkaar zittende wijsjes. Guthrie laat daarbij g« horen dat hy heel behooriyk overweg kan met dt no, vooral in "Week on the Rag", één van de hummers van deze langspeler. Een beetje dertig* de renachtlg, wel gek nummer is "Miss the Mississippi you''. Guthrie geeft verder o.m. een zeer gave t' ring van Bob Dylans "Gates of Eden" ten besttj Al met al een ontspannende plaat, degeiyk vak S en met veel gevoel voor humor in elkaar gezet. The Dutch Swing College Band, "At The Sportpalast Berlin" Phi lips 6440 129, prijs f 10,-"Jazz Sit, That's Out Baby", Fontana 6428 066, prijs f 10,-. In de Applaus-serie bracht Pho nogram twee platen uit van het Dutch Swing College. Philips, herperste opnamen uit Januari 1962, die gemaakt werden tijdens een concert in Berlijn. In de be zetting namen, die we nu tever geefs zoeken. Zoals die van trom pettist Oscar Klein en drummer Lu Sanet. Het DSCB is altijd goed voor fijn swingende muziek, die nauw aansluit bij de revival van de New Orleans-jazz. Ook op deze plaat, met nummers als St. James' Infirmary en St. Louis Blues. Fontana kwam met opnamen van de sessie, die samen met Rita Reys werd gemaakt. Allemaal muziek van zo'n veertig Jaar te rug. Als daar ztfn Lazy River, Ba sin Street Blues en Mood Indigo. Het Dutch Swing College begreep heel goed zijn taak: het ging tn de eerste plaats om Rita. Het is bijzonder leuk om te horen, dat ze zich toen nog veel meer in spande dan nu om echt "Jazzy" te zingen. Haar huwelijk met Pim Jacobs heeft haar er toegebracht meer gebruik te maken van de mogelijkheden van haar stem, zonder nu speciaal op te passen, dat het in een kastje kan worden geplaatst. Haar laatste plaat met Michel Legrand ls daar een dui delijk voorbeeld van. Maar goed, dat was hier nog niet zo. Alleen daarom was het van Fontana al een goed idee deze plaat weer op de markt te brengen. En het kost niet meer dan een tientje. P.T. Trim u fit! Gerard Ka Negram HJN 206. Een beetje extra lichaam ging kan voor de meeste landers geen kwaad. Het "buikjes" en wat erger is infarcten neemt hand ovei toe en daarom is het een greep geweest van Negram speciale lp uit te brengen achttiental eenvoudige, mas temin effectieve oefeningen spieren wat leniger te mak zijn samengesteld door de lemse sportleraar Gerard die een trimschool heeft. D< ningen zijn ingedeeld in tv ries, waarvan men er in ginperlode elke dag tem een moet doen. Voor wie vlezen op de plaat nog nie! maal duidelijk zijn, heeft n de achterzijde van de hoes v rende tekeningetjes gezet trim-oefening wordt ritmis geleid door Ad Kraamers combo. En mocht u na de ningen bezweet en uitgeput gemakkelijke stoel vallen. - dan nog even de plaat om heeft een paar fijne numni muziek waarbij het heerlijk m xen is. Deze muziekpagina yt f samengesteld dooT: Bert van Dommelen Sjs Pieter Rosier Bram van Leeuwen (layout) Pieter Taffijn (eindredactie) 5 I Muddy Waters, Howlin Wolf, John Lee Hooker en Little Walter, "Blues Classics", Chess HJC 215; Z.Z. HUI, "The Bluest Blues", ExceUo 500021. Blues staan alom in de belang stelling. In tal van uitvoeringen verschynen zy op de markt ge lukkig ook op de manier zoals 't hoort'. Dat wil zeggen: simpel, recht voor zijn raap, zondei |e 0p2 veel technische en akoes isen toestanden. Vier mannen <3 hü blues op deze wijze beo*weg e mochten van Chess ieder ressei nummers op een plaat zette daa: zijn Waters, een nogal oontvan siële Chicago-blues figuur, vele malen in Europa was, lin' Wolf (die eigenlijk C ^aan Burnett heet en ook al optf Zyni der de namen Bull Cow e y Foot) -Paul Oliver herinner vooral door zijn brandende loatej: le va |ke f: Jaar alleen nog blues) en de^dei al door zijn mondharmonl a bekende Little Walter, die burgerlijke stand bekend als Marion Walter Jacobs. Stuk voor stuk namen die <1 mogen en de muziek is na\f Z. Z. Hill is heel wat JonJ ook een stuk minder bekerf brengt de blues op een i sophisticated manier, stemd voor een ander publlj Maar toch zijn het blues, met volop grapjes Act I en Act II, waarin uitgelegd hoe hij een da: beert te versleren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 10