Eerlijke
vragen
rond de
zending
m+mmwH»
Kerkdiensten Leiden en omgeving
ZATERDAG 30 JUNI
Een tafereeltje in een gebied icaar de zending werkzi
Op de gemeenschappelijke syno
dale bijeenkomst van de hervormde
en de gereformeerde kerken heeft
prof. dr. A. G. Honing uit Kampen
gesproken vanuit de Zending, waar
in hij Jarenlang heeft gewerkt. Hij
betoogde dat de Zending de kerken
in ons land ver vooruit is geweest.
Zij was een koploper. Wat in ons
land onmogelijk scheen, werd in de
Zending als vanzelfsprekend aan
vaard, omdat de omstandigheden er
toe dwongen en zo heeft men in de
Zending samengewerkt met andere
kerken, waarvan men in ons land
•op allerlei wijze afstand nam.
Hij legde in die gemeenschappe-
«lijke bijeenkomst van beide syno
den de vraag neer of wij, gezien de
gemeenschappelijke opdracht het
evangelie te verkondigen, wel iets
anders kunnen doen dan samen
voort te gaan. Wanneer we daartoe
'niet in staat zijn, worden de kerken
ongeloofwaardig, zoals de zending in
verre landen ongeloofwaardig ge
worden zou zijn wanneer er geen
Voortdurend gemeenschappelijk
overleg zou zijn geweest. De Zending
)noest hiertoe wel komen, omdat de
[gemeenten die aan haar waren toe-
vertrouwd, leefden als een kleine
minderheid temidden van gods
dienstig anders denkende volken.
We hebben altijd grote belang
stelling gehad voor het werk van de
Zending. Daarvoor waren verschil
lende oorzaken. Vanaf onze jeugd
jTijn we er mee in aanraking geko
men en vooral wanneer je in aan
raking komt met mensen die zich
laan dit werk hebben gegeven (vroe
ger betekende dat voor de mannen
.en vrouwen die werden uitgezonden
'een groter offer dan dit tegenwoor
dig het geval is) en hun verhalen
hoort, ontstaat er gemakkelijk een
jfioort zendings-romantiek. Deze ver
dwijnt echter wel wanneer je in de
naaste familie mensen hebt die op
het zendingsveld zitten. Dan hoor
je niet alleen de dingen die je gaar
ne hoort, maar dan kom Je in aan
raking met de moeilijkheden en de
teleurstellingen, de zware kanten
Van dit bedrijf.
Maar waarom de Zending ons
voortdurend is blijven boeien, ligt in
het feit dat men daar verder voor-
pit heeft gezien dan de kerken in
pns land het deden. De oecumeni
sche gedachte is in deze eeuw be
trekkelijk gemeengoed geworden.
Deze is voortgekomen uit het zen
dingswerk. De wereldconferentie over
zecidingsvraagstukken die In 1910 te
Edinburgh is gehouden, wordt be
schouwd als „de moeder van de
oecumenische beweging". Duidelijk
is daar uitgesproken dat de ver
deeldheid der kerken een grote hin
derpaal is voor de verbreiding van
het evangelie.
Tegelijk heeft die zendingsconfe
rentie te Edinburgh de kerken met
de neus gedrukt op de nood in de
wereld, op de onbarmhartige sociale
ellende, waar tegenover de keren
niet onberoerd mochten blijven
staan.
Wanneer Je zo het besef hebt ge
kregen dat men in de kringen van
de Zending verder vooruit ziet dan
dat in de kerken gemeenlijk het ge
val is, krijg Je een meerdere belang
stelling voor de berichten uit de
zendingswereld en voor de jaar
verslagen die worden uitgegeven.
En zo zijn er ook nu weer losgeko
men de overzichten van verschillen
de zendingsinstanties.
Op de synode van de hervormde
kerk heeft men de vorige week be
handeld de jaarverslagen van de
hervormde Raad voor de Zen
ding, als ook die van de Zending uit
gaande van de Geref. Bond in deze
kerk.
En voor de synode van de Geref.
Kerken heeft het Zendingscentrum
te Baarn, in opdracht van de Gene
rale Deputaten voor de Zending sa
mengesteld "Oriëntatie 19721974"
soort Jaaroverzicht. Maar wanneer
men het stuk "oriëntatie" heeft ge
noemd, geeft dit reeds aan dat het
geen gewoon jaarverslag is. Dit
blijkt ook wel Hit de ondertitel:
"kernvragen van het beleid en
hoofdzaken van het werk".
Het is uit deze oriëntatie dat we
enkele dingen naar voren willenha-
len, omdat we van oordeel zijn dat
ze toch bij meerderen bekend mo
gen zijn dan bij hen die zulk een
boekje van 120 bladzijden gewoon
lijk in handen krijgen. Bovendien,
gaat het bij die kernvragen van het
beleid niet om hetgeen betrekking
heeft op één kerk, maar om alle
kerken die aan Zending doen. Ook
de r.k .missie maakt hier geen uit
zondering.
"Wie in 1973 een verslag over Zen
ding schrijft, kan dat slechts doen in
verlegenheid. Immers, nooit eerlij
ker en reëler hebben vertegenwoor
digers van de eerste en derde we
reld tegenover en naast elkaar ge
zeten dan op de wereldzendingscon-
ferentie te Bangkok van 28 decem
ber 1972 tot 8 Januari 1973". Zo be
gint het onderdeel "eerlijke vra
gen". Aan die zendingsconferentie te
Bangkok is over het algemeen
niet bijzonder veel aandacht be
steed.
Er zijn meerdere internationale zen-
dingsconferercties geweest waar
men gesproken heeft over de
voortgane van het werk. Steeds
meer zijn de vertegenwoordigers
van de zendingsgebieden hier in
tal toegenomen; de mannen en
vrouwen uit de Jonge kerken. Zij die
daar vroeger leiding gaven en de
richting bepaalden voor het werk
van de Zending kwamen uit de "zen
dende kerken", zoals men dat ge
woonlijk aanduidde: uit Europa en
Amerika
Wanneer we zo alles nagaan wat
we over die conferentie in Bangkok
hebben gelezen, schijnt het dat,
evenals Edinburghook Bangkok
een keerpunt in de geschiedenis van
de Zending en daarmee in de ge
schiedenis van de kerken zal zijn.
Het lijkt dat het initiatief is overge
nomen door de Jonge kerken, de
kerken uit de gebieden die wij nog
al eens aanduiden met het woord:
"ontwikkelingslanden". "Dit was de
eerste zendingsconferentie waarin
de blanken met hun mond vol tan
den zaten". Eerlijke vragen zijn er
gesteld "waar de kerken in het
Westen in de komende Jaren niet
onderuit kunnen". "De Derde We
reld heeft in de gaten gekregen dat
het zendingsbeeld in de gemeenten
van het Westen niet overeenkomt,
met wat er aan vragen leeft in de
zendingskringen".
Welke zijn dan die eerlijke vragen?
We lezen in "oriëntatie" van een
Javaanse predikant aan wie men
Inlichtingen gevraagd had over de
voortgang van de evangelieverkon
diging in zijn gebied. Aan zijn ant
woord voegde hij toe: "Wilt u ons
ook gegevens sturen over uzelf op
dat wij weten wie onze partner is?"
Nog zo'n voorbeeld wordt aange
haald.
In Bazel is er overleg geweest van
de meeste protestantse zendingen,
van West-Europa die in Indonesië
werken. De secretaris-generaal van
de Raad van Kerken in Indonesië
vroeg: "We zitten hier nu in Bazel
te praten over het theologisch on
derwijs in Indonesië.
Is het eigenlijk niet vreemd dat
we het helemaal niet hebben over
godsdienstonderwijs in Zwitserland,
Duitsland en Nederland"? In
Bangkok is gebleken dat de Jonge
kerken in de ontwikkelingslanden
heel goed in de gaten hebben dat
het niet al te best gaat met de ker
ken in het westen en zo komt de
vraag op of deze westerse kerken
nog wel gerechtigd zijn te bepalen
hoe het in de toekomst op de
is. Een schooltje in Mali (Afrika).
de gemeenschap in eigen omge
ving en actie voor sociale gerechtig
heid". Dit is een universiele op
dracht. Dit is het "huiswerk" dat
Bankok aan de kerken heeft gege
ven. Geen enkele kerk kan dit alleen
doen. De kerken hebben hierbij el
kaar nodig en we hebben ook nodig
de bijdragen uit de kerken van de
derde wereld.
In 1800 was het percentage chris
tenen op de bevolking van de we
reld 18 .In 1850 was dit 23. In 1900
dingsgebiederT moet 7^ SÓSk 'S.
i- zijn die zendingsgebieden
niet
Inheemse kerk is gekomen. Dat er
samenwerking moet zijn,, aanvaardt
men als een vanzelfsprekende zaak.
Men kan deze samenwerking tussen V w
H. wi™ "Li, der christenen in het Westen
de bewoners der aarde. Sindsdien is
het gegroeid tot 30.7 pet. in 1965. De
groei van het christendom houdt
geen gelijke tred met de groei van
de wereldbevolking. We zien in deze
afneming van het getal
de oude en de Jonge kerken ook niet
missen. Maar men weet ook heel
goed dat Europa evenzeer een zen-
dingsgebied is geworden als Afrika
en Azië.
We vermoeden dat er heel wat
"zendingsvrienden" zijn die deze ge-
dachtengang vanuit de jonge ker
ken moeilijk kunnen volgen. Wij
hebben en daartoe reken ik me
zelf ook altijd gedacht dat wij
aan zending deden. Wij behoorden
immers tot een christelijke kerk in 'n
christelijk land. Wij hebben iets te
brengen naar andere landen waar
de heidenen wonen.
Het ging er in Bangkok om dat de
kerken in de Derde Wereld zo ook
hun eigen gedachten hebben en die
vrijmoedig uitspreken. Zij begrijpen
niet „hoe wij kunnen leven als chris
tenen in een maatschappij die haar
rijkdom niet ten goede laat komen
aan de arme rest
maar hem zelfs verdedigt".Ze
len dat onze evangelische woorden
niet kloppen met
dan in wereldverband gezien. "Jul
lie doet niet wat Je preekt en daar-
gaat de kerk ten onder".
i stijging bij de kerken in de Der
de Wereld. Verrassend wordt ge
noemd de sterke groei van de chris
telijke kerk in Afrika. Zoals het
daar de laatste tientallen jaren gaat,
"is eenvoudig verbijsterend voor de
verantwoordelijke kerkleiders". Dat
ons nu vanuit de Derde Wereld vra
gen gesteld worden, is begrijpelijk
en we zullen die vragen niet naast
ons kunnen neerleggen. Bij ons kan
de vraag opkomen: zal de kroon, die
wij tot nu toe gedragen hebben als
kerken van het westen, ons worden
afgenomen en aan anderen worden
gegeven? Des te meer is nodig be
zinning op de vraag wat Zending
eigenlijk is. Daarover een volgende
week. S. J. M. HULSBERGEN.
NEDERLANDS HERV. KERK
Beroepen te Ee, Oostrum en te
de wereld. Jouswier: J. Jeltema, kandidaat te
Groningen.
Bedankt voor Brugge: B. J. S. Jon-
daden. Dit ker te Gennep en Cuyk.
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Heerenveen
tor de missionaire dienst in Bra-
En wat ze ook niet begrijpen is, zilie: K. Kuiper, te Staphorst.
WOORD VAN BEZINNING
Feest voor
alle mensen
U hebt vast wel een bijbel in
huis? Mag ik u dan dit weekeinde
vragen om eve® uw bijbel naast
deze krant te leggen? U moet maar
-denken: ik heb bij het schrijven
van dit artikel mijn bijbel naast de
schrijfmachine liggen, dus als u
nu bij 't krant-lezen üw bijbel erbij
haalt, gaan we gelijk op. Ik wilde
namelijk uw aandacht vragen voor
een verhaal dat Jezus heeft ver
teld, de zogenaamde gelijkenis van
de verontschuldigingen of van het
koninklijk bruiloftsfeest, en over
zo'n verhaal van Jezus kun je
eigenlijk alleen maar zinnig van
gedachten wisselen als Je de bij
beltekst bij de hand hebt (evange
lie van Lukas, hoofdstuk 14, vanaf
vers 16). Doet u mee?
Van zo'n verhaal van Jezus geldt
(met excuses aan de dichter Nij-
hoff„Lees maar. er staat meer
dan er staat!" Wij lezen: „Iemand
richtte een grote maaltijd aan en
nodigde vele gasten" of in het
parallelle verfhaal in het evange
lie naar Mattiheüs (hoof dstuk 22)
„Een koning richtte voor zijn zoon
een bruiloftsmaaltijd aan". Wij
haren daar wellicht niet zoveel in
of achter, maar voor Jezus' Joodse
tijdgenoten en hoorders/lezers
waren er al allerlei associatieve
bellen aan het rinkelen: .grote
maaltijd", „vele gasten", „brui
loftsmaaltijd van de koning"
dan hadden Jezus' tijdgenoten al
geconcludeerd: „O, het gaat deze
verteller dus om de feestmaaltijd
voor alle volken waarmee straks
Gods nieuwe wereld gaat begin
nen; om de vreugdemaaltijd als
het koninkrijk van de Messias
Christus Bevrijder aanbreekt!"
Zo hadden Gods boodschappen
jongens de profeten voor de Jo
den de komende nieuwe wereld ge.
schilderd, ze hadden de Joden het
leren geloven en verwachten: „De
Heer zal op deze berg te Jeruza
lem voor alle volken een feestmaal
aanrichten, een feestmaal van
mergrijke, vette spijzen, van gezui
verde, belegen wijnen Hij zal
voor eeuwig de dood vernietigen,
en de Heer Jahwe zal de tranen
van alle gezichten afwissen." (Je-
saja, hoofdstuk 25).
Zo zijn verteller en hoorders
resp. lezers op dezelfde golflengte:
het gaat in Jezus' verhaal om het
feest voor alle mensen, dat de God
van Israël voor zijn wereld op het
programma voor de naaste toe
komst heeft. En, aldus de gelijke-
nissenverteller, het gaat bij die
feestmaaltijd voor alle mensen net
als bij een gastmaaltijd in keurig
gezelschap in het Jeruzalem van
die tijd: een poos van tevoren
komt de eerste uitnodiging (via
Mozes en David, wetgevers en
profeten; wij zeggen nu: via het
Oude Testament)en wie die eer
ste uitnodiging heeft aangenomen,
krijgt vlak voor het feest begint
een tweede invitatie: „Kom nu,
want het feestmaal staat klaar!"
De veteller bedoelt kennelijk dat
die tweede uitnodiging nü uitgaat,
nu hij als Gods afgezant. God-bij-
ons onder de mensen woont en
Gods invitatie verkondigt. Vooral
de opstanding van Jezus uit het
graf en de neerdaling van Gods
Geest op Jezus' volgelingen dui
den aan dat we in „het laatste van
de dagen" zijn: Gods heilsplan is
in een beslissend stadium, Gods
feestmaaltijd staat op het punt
om te beginnen, de laatste ronde
van de wereldgeschiedenis is in
gegaan Komt nu tot het
feest voor alle mensen, alles is
gereed!"
Nou, en daar komen alle gasten?
Ze haasten zich naar Gods feest?
Dat kunt u nét denken! „Ze be
gonnen zich allen opeens te ver
ontschuldigen. De eerste zed: Ik
heb een akker gekocht en ik moet
die beslist gaan bekijken; houd mij
alstublieft voor verontschuldigd.
De tweede zei: Ik heb vijf span
ossen gekocht, die ik nu moet
gaan keuren; houd mij alstublieft
voor verontschuldigd
U hóórt ze liegen. Moet u zich
een Joodse boer indenken die een
akker eest koopt en pas daarna
gaat bekijken, een Joodse hande
laar die ossen eerst koopt en pas
daarna gaat keuren! Wie dat ge
loven wil? Ze verontschuldigen
zich met smoesjes, met leugens, en
nemen niet eens de moeite om een
beetje aannemelijke leugens te be
denken: ze poeieren de invitatie
met doorzichtige uitvluchten af.
Jezus doelde toen kennelijk op
de „officiële" gelovigen onder de
Joden, farizese rabbijnen en sad-
ducese priesters en hun aanhang,
die zichzelf als eerst-genodigden
beschouwden en zich vooraan
dachten bij de komst van de Mes
sias. maar niet thuis gaven toen
de Messias werkelijk kwam en hen
riep tot Gods feest. Maar nu is
het draaiboek van de heilsgeschie
denis een fase verdie. Wie zijn nu
die eerst-genodigden, die met
smoesjes Gods invitatie afhou
den?
„Het zit hem toch zeker niet in
*t naar de kerk gaan?"
„Och, we geloven wel, maar we
doen er niet meer aan."
„Het spijt me, maar we zijn er
nou eenmaal niet in opgevoed."
„Ik denk dat ik véél te christe
lijk ben opgevoed, het doet me niks
Enzovoorts. A propos: wat doet
met de invitatie tot Gods feest
voor alle mensen? Uitvluchten
verzinnen? Of meedoen met het
feest van de Heer?
„Komt, want alles staat voor u
klaar!"
DS. J. IRIK
herv. predikant
Oegstgeest
dat de kerken hier zoveel aandacht
hebben voor de prediking
christelijk geloof in verre landen, doelen
terwijl in onze steden en op ons
platteland de ontkerkelijking steeds
voortgaat. „Een missionaire
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Aangenomen naar Vollenhove-Ca-
Nieuwenhuis te Harlin-
Tour de France schaadt niet
belangen van kerkgangers
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Emmeti: T. Peppink
gemeente zal in haar programma kandidaat te Amsterdam,
moeten opnemen een voortdurende Bedankt voor Urk: M. Vlietstra, te
eigen leven, de Werkendam. Tweetal te Wiidervank
verkondiging, de dialoog, de dienst
aan behoeftigen, projecten tot ver
betering van de verhoudingen bin-
Peppink, kandidaat te Amster
dam en J. A. Compagner, kandidaat
te Apeldoorn.
DEN HAAG „aWnneer zondag
1 juli de Tour de Prance in Neder
land van start gaat, zullen de be
langen van kerkgangers voldoende
in het oog worden gehouden, maar
ik -an in zijn algemeenheid niet
de verzekering geven, dat deze wie
lerwedstrijd geen overlast zal be
zorgen aan kerkdiensten of kerkgan
gers zal hinderen in hun kerkbe
zoek. Dit antwoordt minister De
Gaay Portman van Binnenlandse
Zaken op schriftelijke vragen van
het kameïlid Jongeling (GPV).
Alle betrokken gemeentebesturen,
hebben ontheffing van de zondags
wet verleend. Een klein aantal heeft
aan de vergunning voorwaarden
verbonden, maar die gelden meer
voor geluidsinstallaties, aldus mi-
Boer bed. H. Doop, Groen v. Prinster-
school 10 u. ds. C. v.d. Bergh. Zeehos
pitium 8.45 u. Ger. dienst, Ziekenhuis
"OverdUln" 2 -T n Tpnpmn
J. Goedhart te Nieuwkoop, Geref.
Lelden Herv. Gem.
4 Hooglandse Kerk 9 u. ds. C. H. Bijl.
jeugddienst onderwerp En toch slul-
en we de tent niet". 11.45 u. Oec. stu-
lentendienst, 5 u. ds. P. A. L. Pran-
cei Woubrugge.
Marekerk 10.30 u. dra. J. Katten-
Surg, Voorschoten.
.1 Maranathakerk 10 u. ds. H. J. v.
I |CKoningsgkerkJ10 u. Kand. P. C. Boel-
1 bouwer Montfoort.
Bethlehemkerk 10 u. ds. E. M. Panne-
iek (HA.).
Bevrijdingskerk 10 u. ds. A. Verstra-
Ver. Vrijz.' Herv. (aula Asserstraat)
•en dienst (zie Vredeskerk).
Eglise Wal lone geen dienst.
Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. J.
Brederveld.
Dlaconessenhuis 10.30 u. dr. L. J. C.
izemier. Voorschoten.
Oecumenische Werkplaats (Rapen-
jr 10) 11.15 u. Samenkomst.
Jeugdkapel Vredeskerk geen dienst.
Jeugdkapel "De Goede Herder" geen
mwijk 10 u. Oec. dienst.
Geref. Kerk
Zuiderkerk (Lammenschansweg 15)
Jehova getuigen (Hogewoerd 175) Latijnse koorzang 11.45 en 17.30 u.
it) 9
!uch. 5
2.30 u. Vestestraat 3, 10
Plnkstergem. (Oude I
K. A. Kluin.
Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u.
Evang. J. Zijlstra dinsd. a.s. 8 u. ev.
J. Zijlstra.
RK Kerk H. Antonius (zat. av. 7 u.)
Leonarduskerk (zat. i
Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat
ventskerk Jullanastraat 9.30 u. ds.
zang Pred. 8. v.d. Meer.
Aarlanderveen Herv. Gem. 10 ui
ds. G. v. Hoegee, 7 u. ds. A. Vink
Katwijk a. Zee, Geref. Kerk
SS
Hoengen (bij Aken) dienst
Duitse taal. Geref. Kerk Vr
9.30 u. ds. B. Bouma, 5 u. d£
Halsema, Triumfatorkerk 9.30 - -
d. Vries. 5 u. ds. P. Pijlman, Chr. Ge- (Schoolstraat) ds. G. v. Kooten (Delft)
- De Rank (Geref. Bond), ds. G.
Baayen (Rijnsburg), Aar, 7 u. ds. Jos G. Los leerd., RK
L. Heymans, 7 u. ds. T. H.
19 u. Hoofdstraatkerk ds. J. Bijlveld
(Rijnsburg), 18.30 u. Sole Mlo ds. B.
Keuning (H.D.), 10 u. De Rank (Golf- «n ïrënr Yr^rY'Vï
Duitse dienst, 10 u. Ichtus ftheQnoftai Kerk (zat" 7 u
Geref. Kerk Vrijgem. 8.30 u. ds. Th.
Hoff, 3 u. ds. Th. Hoff, Geref. Kerk
art. 31, geen opgave ontvangen, Ger.
Kooten (Delft), 19 u. Oude Kerk J. den Toneklaar.
Kerk 9.30 u. Dienst des Woords. 7.15 u. Gem 'ï^misestraat) 10 u
C- v.d. Weele t. H^an. BK Kerk A. F. Honl'
Duinoordschool,
18.30 u ds. J Streefland
(zat. 7 u.) 7.30 en 10.30 u. Ter
Dorpshuls Aard am 9 en 12 u.
Benthuizen Herv. Gem. 9.30
5 u. ds. D. Dikken, Geref. Gem., 9.30
u. leesd. en 15 u. ds. Houkoop v. Moer-
kapelle v. dond. av. 7.30 u. ds. L. Blok
van Capelle a.d. IJssel.
Bodegraven RK St. Willibrordus-
paroch'
Moerkapelle,
gem. Katwijk", zaal in
Katwijk 3 u. bij a
r belangstellenden, 4 uur Ui
zon. 8 u. H. mis (zonder zang), 9.30 17 i
u. H. mis (gemengd koor), 11 u. H.
mis (zonder zang), 12.15 u. H. mis
(zonder zang). In alle missen preekt
past. v.d. Bosch, RK Kerk Maria ter
Zee zon. 7.30, 9 hoog mis, 10.30 u. Holl.
i 8. 930 (H. mis) 11. (gez.
Leiderdorp Geref, Herv. Kerk
Hanemaaljer. 18.30 u. ds. P. A. Lefe- Kieert (Gouda) 18.30 u. ds. J. T. W. Hoofdi
Dorpskerk 10 u. ds. J. P. Honnef, H.D.
Quak (Vlanen), Salvatorkerk 9.3
- Embden, 18.30 u. W. Bal-
mis) vrijd. 19.30 u, zat. 19 u. lede- (zat) 19 u
morgen gjjj
Noordwljkerhout Herv. Gem. 9.30
ds. J. P. Honnef, u. ds. J. Streefland (HO.), RK St.
St. Jozef zat.
17.30 u. (av. mis), maan,
v. om 19.30 u. av mis
Kerk "H.H Engelbew.
mis. zon. H mis 7.30,
(H mis), 11 (waaronder kin
dercrèche) en 17.45 u. (av. mis)
Valkenburg Herv. Gem 10 u.
ds. Post, 7 u. ds. Maaskant,
ïtrakerk (Surinamestraat) 10
Kronemeijer.
ude Vestkerk (Oude Vest 13
ds. v.d. Beukei, Voorburg, 5
Opstandingskerk Pr, Marljkestr. 9.30
u. ds. P. A. Lefeber. 18.30 u. ds. Pr. d.
Jong gezinsd. Herv. en Geref.
Martha-Stlchtlng "Rijnstroom" 10.30
u. kand. H. Wisman te Lelden.
Oudshoorn Oudshoornseweg 10 u.
drs. Roos voorganger N. P. B. Wou-
de zond. Sche]
RK Kapel St. Ba-
Sionskerk Hooftstraat 9.30 u. kand. Driessen Utrecht, Evang. Luth.
Beloftêkerk (Robljnstraag) 10 i
aaskant 5 u. ds. Bovenberg.
Bevrijdingskerk
10.30 i
(Aer<
'bÜ?:
ds. S. W. Verploeg, 18.30 u. as. N. Kieer
maker te Rotterdam.
De Goede Herderkerk Ten Harm-
senstraat 10.30 u. ds. W. Praamsma
Gez. dienst.
Ridderveld De Bron Troubadourweg
D. Pobuda, Evang. kring
Kerk 9 i
10 u. eredienst, 18.45 u. Jb. Klein Ha-
neveld, Verg. v. gelovigen 10 u. ere-
doorn (Rijswijk), Gem.
D. H. Biesma, Geref. Gem. 10 J h Baart 19
en 16 u.ds. H. Hakkenberg, Geref. Kerk
(Prinsestraat) 10 en 16.30
gang Wijttenbachweg 10.30 u. ds.
J. H. Baart, 19 u. zie Geref. Ke
Dlaconessenhuis 10.30 u. ds. L. J. C
„Het
Huize "Groenhoven" 10 u. ds. Bo-
nber.
Gezlnsdlensten^ "Jeugdhaven
De Koning,
en 4.30 uur ieesa.
■Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 6 u. ds.
v.d. Haar.
(Chr. Geref. Kerk 10.45 en 5 u. ds. H.
(Oude' Rijn) 10 u.
htendd (woensd. 8 u. bijbelstudie)
Evang. Luth. Gem 10.15 u. ds. J.
"Rem6' Doopsgez. gem. (Lokhorsttr.)
b.15 u. dhr. J. L. Springer.
i,eger des Heils 10 u. heillgendienst
u. verlossingssamenkomst.
'Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30
Holl. dienst
jEvang. Chr. Gem. (Middelstegr.) 10
Apostolische Kerk (H. Rijndijk
Oen 4 u. (dond. 8 u.).
tperef. Gem. in Ned. (K oningskerk)
*30 en 5.30 u. leesd.
Zendingswerk Middernachtsgroep
leterwoudsesingel 8 uur dhr. Van
j: Keur, donderdag av. 7.30 u. Wim
il go bandopname dienst.
Kerk v. Jezus Chr. van de Heiligen
aatste dagen (Steenschuur 6)
19 u. Eucharistieviering.
Geref. Kerk Maranathakerk Raad-
i. ds. H. J. Oldemans te Hilversum.
•alvatorikerk W. d. Zwijgerlaan 10
ds. H. J. Oldemans, 6.30 u. dienst
n de Opstandingskerk ds. Pr. d. Jong.
Alplien-Noord De Goede Herder- 9 i
St. Michaelkerk Rijndijk (zat.
en 11.30 u„ RK Kerk der Engelbew.
Dorp (zat. 7 u.) 8. 10 en 11.30 u.
Hoogmade Herv. Gem. 10 u. ds.
Schoonenboom, RK Kerk (zat. 7 u.)
Harmsenstraat 10.30
- Mis, Dependance Poelpol
der zat. av. 19 u. Eucharistieviering,
zon. 10 u. H. mis, 11.30 H. mis Ma
ria Parochie zat. av. 19 u. Eucharis
tieviering, zon. 8.30 u. Hoogmis, 10.30,
12 en 17.30 u. H. Mis. H.H. Engelbew.
Parochie zat. 19 u. Eucharistieviering,
zon. 7.30 u. H. Mis 9.30 u. Hoogmis, 11
u. (mat kindercrèche) en 17.45 u. H.
ria, Oude Wetering, Gereformeerde
Kerk (vrijgem.) bulten verb.) 8.45
Rooze, Geref. Kerk (vrijgem.)
>.q RK Kerk St.
sen 7.89. 9 hoogmis?*10.30?' HAB*en
17.30 u. (av. mis).
Waddlnxveen Herv. Gem. Brug-
kerk 9.30 u. ds. D. v. Vliet, 6.30 u. dhi.
J. Roosenboom te Maarsen, De Hoek
steen 9.30 u. ds. H. Stolk te Scheve-
ningen, 6.30 u. ds. H. C. Bultman te
Schoonhoven, Bethelkerk 9.30 u. ds. J.
V Heuvel. 5 u. ds. D. v. Vliet. Im-
Bonaventurakepl (zat.
Malssen, Leiderdorp, Geref. Kerk
Kruiskerk 9.30 u. ds. r M
Nieuw Vennep, 5 u.
Ontmoetingskerk 10
Katwijk a. Zee.
Ontmoetingskerk 10
Sie^' ^Markln! Kapel Martnevlieg- d. Bruyn "te'Oplj'
u. ds. R. d. Vries, RK Kerk Kerkstraat
Hoogendijk, 6.30
Chr. Geref. Kerk Jeruzalemkerk
Gri1penstelnstraa/t 9.30 en 4.30 u. ds.
P. Sneep.
Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooft
straat 240 9.30 en 4 u. leesdlenst,.
Rem. Geref. Gem. Vrije Evang. Ge
meente ("kindervreugd", H. d. Groo-
te) 10 u. ds. H. d. Jong.
Baptisten Gem. Triomfatorkerk
Legér des Hells Corn. d. Vlaming- Bergh. baddienst, 10 u. ds. L. Boer,
De Kaag Herv. Gem. 10 u. ds.
Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u. ds.
Doorn, Geref. Kerk 9.30
Oudewetering Herv. Gem. 9 u. ds.
Lalleman, 6.30 u. zie Geref. Kerk, Ge
ref. Kerk 9.30 u. ds. J. Czlrla en 6.30
u. Gez. Jeugddienst, m. de herv. koor-
ganger dhr. Groenendijk. Rem. Geref.
Gem. 10 u. dhr. E. H. Cossee te Lel
den. RK Kerk Meerkreuk (zat. 7 u.),
te Den Haag, Chr. Ge-
Rijn, Rem. Geref. Gem. geen
ontvangen. RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30,
9.30 u ds. E. Bouwman uit Doorn, 5 i
ds. B. Koe
koek, 5 u. ds. D. Hoornstra, Chr. Af-
gesch. Gem. 9.30 en 5 u. ds. A. F.
Verloop, Oud Ger. Gem. ih Ned. Zuid
kade 158, 10 en 6.30 u. leesd., Rem.
Ger. Gem. geen dienst., RK O:
tingskerk 8.30 u. 11.45 en 6.30
mis (zat. av. 7 u.) St Victorkerk 10
u (zat. av. 7 u.).
Voorschoten Ned. Herv. Gem
Dorpskerk 10 u. ds. d. Tonkelaar,
Hulp en Heil 10 u. dienst, Geref. Kerk
In het dorp 9 u. ds. Reedijk, 10.30 u.
geen dienst, 17 u. ds. d. Jong
De toren van de hervormde
kerk aan de Voorstraat in
Katwijk aan Zee.
(Foto Jaap van Duyn)
Plinterman, Deu
n. Geref. Kerk 9.30 u. ds. Los, 1
RK Ontmoe- Aar, 6.30 u. ds. Huizebosch.
Hoogendijk te Alphen a.d.
Amstelveen, RK Kerk (zat. 7 u.)
Zoeterwoude Herv. Gem. RK St.
Janskerk Zuidbuurtseweg (zat. 7.30 u.)
Rijn, Camping Koningshof 10.3
mevr. A. Ravensbergen, Geref. Kerk
Petrakerk 9.30 u. ds. Baayen. 5 u. ds.
v.d. Linde. Evang. Chr. Gem. (Chr.
mavo-school, Noordeinde, 10
Agtereek, Chr. Geref. Kerk
Leiden 10 i
Wassenaar
kerk 10 u. Th. C. Frederikse, kand. J.
Hoek Katwijk aan Zee 7 i
Gem Dorps-
7.30 u. bijeenkomsten.
9?^ A ,A^en >.d. Rijn, RK kerk JJwist Oeref Kerk (vrljg
n, Kievletkerk 10.30 u. ds. A.
Messiaskerk 10 u.
pred. J. Velthuljse,
Kool, oppasdienst. 5 u. ds. C. Treure,
bed. H. Doop, Pniëlkerk 9.30 u. ds. J.
17.16 u. ds. Dedden, RK Kerk (Tuin-
bouwschoon zat. av. 7 u. en zon 10.30 Y; Zanten. Dorpscentrum 9
H. Talsma, Utrecht, Geref.
RK Pius X Kerk (zat. 7 u.) 9, 10.30 Vroeglndewey, oppasdienst, 6 u. ds. L.
Leimui den —Herv. Gem. 9.30 dhr.
te Boskoop, Geref.
Kerk 9.30 en 6.30 u. dhr. Knotters te
Oudewater, Rem. Geref. Gem. geen
opgaaf. RK Kerk (za. 7 u.) 8. 10, 11.33