Yerma imposant vertolkt lomeravondconcerten op trgel van de Marekerk (§uc/ [JDAG 29 JUNI 1973 P het op De Leidse Volksuniversi- zal deze zomer haar or- omcerten voor Leiden laten tsvinden in de Marekerk. Tot nu bracht KenO deze zomerorgel- erten altijd in de Pieterskerk door de sluiting van de kerk KenO wel omzien tiaar een 2 kerk met een acceptabel or en de keus is toen gevallen op de rekerk. gi st !llllen vdf orgelconcerten komen -van de eerste op vrijdagavond ju |1 wordt gegeven. Albert de Klerk ]dan het uit de 16e eeuw daterende bespelen. Medewerking ver- lan dit eerste concert de alt/ jëjdzo Elisabeth Cooymans. Op het jü (ramma staan werken van o.a. Iins, Purcell, Scarlatti, Bach en art. (tien dagen later (de KenO-zo- W concerten hebben steeds om de tien dagen plaats) op 20 juli t Jan Jongepier, een jonge Ne- ndse organist die op het interna- le orgelconcours in Haarlem ho- |gen gooide, voor het voetlicht werken van o.a. Bach, Stanley I Scheidt. augustus is de beurt aan de in a geboren Amerikaanse orga- Edith Ho die een programma eel gewijd aan Joh. Seb. Bach, rhaar rekening zal nemen, hard Kemena uit Duitsland zal 17 augustus het orgel in de Mare- bespelen. Deze organist is in geboorteland een vooraanstaand en is ook in het oosten van lang geen onbekende, laatste zomerorgelconcert wordt augustus ten gehore gebracht. Keijzer is dan de organist. Als zal optreden Frans Vreugden trompet. Op het programma ko- voor van o.a. Bach, Pur- Vivani en Telemann. ipi Een onverhoeds opstekende wervelstorm heeft gisteren rond het middaguur voor tienduizenden guldens schade aangericht op de Zutphense we ekmarkt. Op de foto een beeld van de ravage. Leidse bioscopen amera Ryan's dochter, 14 jaar, avond om 8 uur. Matinee: Woo- Woodpecker tekenfilmfestival, el- i, zondag om 2 en uur. Nachtvoorstelling: Catlow, Vogelvrije, 18 jaar, vrijdag en za 23 3 roaiDO Een vuist vol karate, 18 Ned Legermuseum: Geopend op UXOR Bullit, 14 jaar, dagelijks Rllksmuseum 4.45 uur. p IEX Olympiade Erotica, 13 2.30, 7 en 9.15, zon- 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. uhitfilm: 'Mailhouse rock", 18 jr., t zat. 11.30 uur. Rilksmuseum Oudheden (Ra penburg 28) Werkd 10 iTUDIO "Le charme discret de bourgeoisie", 18 jr., dag. 2.30, 7.00 9.15; zo. ook 4.45 uur. RIANON Halleluja voor een vuisten 18 jr., dag. 2.30, 7.00 9.15 zo. 2.15, 4.30, 7.00, 9.15 uur. 1" entoonstellingen Ibliotheek Luifeibaan (Wassenaar): llderijen van Sonja Gerverdinck en lische objecten MartllD de longb De Lakenhal; dag. 10—5 uur. zon dag 15 uur Rosemeyer. Dag. 105 uur, zo. 15 uur (T/m 30 lunl) De Lakenhal: Kinderen exposeren zolderprolecten (tot 30 lunl). Galerie Van der Vlist (Botermarkt 3)Wandkleden van Bep Roorda, schil derijen van Karei Wiggers. Hessel de Boer en Mieke Kemmlng. bronsplastie ken van Vincent I Kunstzaal Heuff (Hoflaan 7, Wasse naar) keramische kunst van Car en Jan Verheul en nagelaten werken 'an 20—22 uur (t/m 14 Juli). Bezoekuren Ziekenhuizen 15.30-16.45 Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken. Alphen aan den Rijn 3e klasse 14.00—14.46 uur. Kraamafdellng 16.00—17.00 uur, alleen voor echtgenoten 19.0020.00 uur Kinderafdeling 16.00—15.30 uur. alleen voor ouders 18.00—18.30 uur 29 juni 1973 Honderd jaar geleden stond in de krant: Het trappen van de naaima chines is niet alleen lastig, maar ook, zooals men alge meen gelooft, voor borstlijders zeer nadeelig. Op de Weener wereldtentoonstelling kon men nu een stoommachine zien werken van 1/10 paardekraclit vermogen, welke dat trappen niet meer noodig maakt. Alles is eenvoudig ingericht. Men ziet slechts een stoomketeltje dat met gas gestookt wordt, en zonder tusschenkomst van machinedeelen, de as van het vliegwiel in beweging brengt. téïtttZJS' Dit keteltje werkt alzoo met hetzelfde water, dat zich daar in evenals in de natuur in een cyclus beioeegt en op die ma nier kracht voortbrengt. Vijftig jaar In den Rijnschen Provin cialen landdag, welke door den rijkskanselier Cuno en door Becker, den minister van economische aangelegenheden, werd bijgewoo?id, is onder stormachtige toejuichingen een reslutie aangenomen ingediend door het Centrum, de Arbeitsgemeinschaft en de So ciaal-Democraten waarin de landdag nogmaals openlijk en plechtig protesteert tegen de geweldheerschappij der Fransche en Belgische onder drukkers. Het lijdelijk verzet, dat spontaan uit het volk is op gekomen, leeft onder de mas sa en het Rijnland zal dit wa pen niet neerleggen voordat recht en vrijheid in het Duit- sche Rijnland zijn verzekerd. Bij den brand in Peking zijn niet alleen drie beroemde pa leizen verwoest maar is ook de oude boeddhistische toren ver nield, waarin de beroemde ver zameling Soetra's en andere 'belangrijke godsdienstige ge schriften werden bewaard. Hiermee is een boekerij van wereldvermaardheid verloren gegaan. Elisabeth Cooymans Het oudste pijpwerk van het Mare- kerkorgel dateert uit de 16de eeuw. De orgelbouwer van toen is onbe kend maar in 1629 was het Jan Ja- cobsz. du Lin die enig pijpwerk aan het bestaande orgel toevoegde. Vóór 1733 werd het orgel in de Pieterskerk gebruikt maar in dat jaar werd 't or gel door Rudolf Gar reis gewijzigd en overgeplaatst naar de Marekerk. In 1925 was het zover dat er nieuwe ke gelladen werden aangebracht alsme de een pneumatische traktuur. D. A. Flentrop paste in 1965/1966 een res tauratie van liet instrument toe en Kaarten zijn op het bureau van KenO (Oude Vest 45) verkrijgabar alsme de op de avond van het concert aan de Marekerk. voorzag het van een mechanische traktuur. Alle orgelconcerten beginnen om 8 uur nam. De concerten zijn toegan kelijk voor zowel inschrijvers van KenO als niet bij KenO ingeschreve nen. Zoals gebruikelijk genieten hou ders van CJP-paspoorten en 65-plus- sers een hoge korting op de toe gangsprijzen. Door PIET RUIVENKAMP. Het lijkt wat paradoxaal maar Federico Garcia Lorca wordt weer gespeeld in Franco-Spanje, hoewel deze poëtisch-geëngageerde schrij ver in 1936 door fascisten werd vermoord. Hoe men dat moet ver staan is niet helemaal duidelijk. Het Spaans facisme heeft na 1945 natuurlijk in moeten binden en het zou een blijk van tolerantie mogen schijnen dat Lorca's werk wordt geduld. Misschien wel met de overweging dat drama's zodra ze klassiek geworden zijn ver steend genoeg geacht kunnen wor den om niet meer gevaarlijk te zijn naar de mening van een re giem. In het Holland Festival is gister avond in Amsterdam een groep uit Madrid, de Compania Nuria Espert onder regie van de Argen tijn Victor Garcia een opmerkelij ke voorstelling komen geven (die zaterdag in Scheveningen een her haling krijkt) van "Yerma", de tragedie van de onvruchtbaarheid. Tenminste in zo'n beknopte visie kan men Lorca's dichterlijke tra giek vertolken en zo wordt het ook meestal wel gedaan, vooral in de moeite, die men zich buiten Spanje dient te getroosten om de sfeer van een typisch Iberisch thema te ontwikkelen in een au thentiek lijkende entourage. In Spanje is die aard zelf al aan wezig en kan men gaan streven naar een verbreding. Zo voelde men het ook uit deze „Yerma". Niet alleen de achterlijke, onder- drute plaats van de vrouw werd thema, de algemeen fnuikende ge volgen van onderdruking deden zich evenzeer gelden in een zeer oorspronkelijke regie-opzet. Regisseur Garcia had een groot vijfhoekig raam op het toneel ge plaatst, waarin als het ware een trampolinezeil was gespannen. In de eerste scènes kon men zich nog afvragen of deze vondst niet zo veel tekort deed aan de expressie mogelijkheden van de spelers, dat zij daarover heenreikte, in het tweede bedrijf gaf men zich ech ter helemaal gewonnen toen die bouw naar ongekende theatercon cepties uitgroeide, welke helemaal functioneel werden tot in een hels Hieronymus Bosch-achtig visioen toe tegen het slot. Een uitdrukking, die aan de ideeën van de regisseur geen twij fel liet, zelfs met het bezwaar dat een dergelijke voorstelling met de taalbarrière van het Spaans on- mogelij zijn volle werking kan krijgen, nog minder waar die als een dichterlijke verbeelding moet gaan functioneren. Toneel blijft toch in de eerste plaats de ex pressie van het woord. Dat neemt niet weg dat Nuria Esperthier al bekend uit Arrabals film „Viva la muerte" zich liet herkennen als een groot actrice met een bre de scala van uitingsmogelijkheden. Meestal wordt Yerma al meteen gefixeerd op een gemakkelijk her kenbaar tragisch verschopelinge- tje, maar dat vertrekpunt had zij allerminst nodig om naar een im posante rol toe te groeien. P.R. Het American Youth Symphony Chcrus 1973 geeft op 11 juli in het kader van zijn negende Europese tournee een concert in het Congres gebouw in Den Haag. Het. orkest en het koor warden gevormd door stu denten en scholieren tussen 15 en 21 jaar uit de gehele V.S. Op het pro gramma van het orkest en het koor komen veel werken voor van Ameri kaanse componisten: "Rode Suite' van Aaron Copland, een selectie uit Porgy and Bess" van George Gersh win en uit "South Paoific" van Ri chard Rogers. PANDA EN HET HAZEPAD 56120. „Dank u; dat was heel interessant*sprak radio man Kloekstra in zijn microfoon. „Meneer Panda heeft ons even zijn indrukken over deze hardloopwedstrijd gegeven en straks zullen we eens gaan kijken, hoe onze renners er voor staan. Maar eerst volgt even het tijdsein van twaalf uur". Een tijdseinherhaalde Panda oplevend. „Dat is net wat Haas nodig heeft Toen werden zijn woorden overstemd door de galmende klan ken van een bel, die door de radio werd uitgezonden. Maar toen hij zich uit het vliegtuigje boog om te zien of zijn bedien de er nu van de schrik als een pijl uit een boog vandoorging wachtte hem een teleurstelling „Waarom loop je niet hard weg?!" riep hij. „Je schrikt toch altijd van dat geluid?" „Niet meer", antwoordde Haas vastberaden. .Zaat me niet meer opjagen. Ben nu gewend. Zal me verder beheersen". Dat was natuurlijk een heel goed voornemen van hem maar daardoor kon Harrie Janus hem nu met gemak passe ren (kleine vaart) Anna Broere 27 vn Hamburg nr Brunsbuettel, (grote vaart) Algorab 27 70 zzw Kp Verd. EU. nr Rotterdam. Alkes 27 vn Buenos Aires nr Santos, Alkmaar (KNSM) 26 vn Kingston ni 28 vn Georgetown nr Rot- Choluteca 28 te Port Antonio. Coral Maeandra 28 te Teesport, Doel wijk 27 630 ztw Kp Veri Bonaire 27 195 erz. Golf, Gaasterdijk 27 500 n Perz. Golf, aasterdijk ;ijk 28 te Amsterdam, v Monrovia St Maarten Capüuna 28 te Kharg Isl. nr Dubai, Cartago 27 vn Napels nr Koper, Chevron Amsterdam 27 vn Balboa nr Anchorage, Chevron The Hague 27 te Antwerpen, HUversum 27 te Miami, Kabylia 28 te Suva, Kalydon 27 10 zo Aruba i 'wijk 27 vn B of Judah 28 vn Londen nr Ham- Marnelloyd 27 te Hamburg, Rotterdam 28 Solon 28 te Charleston, Straat Cook 27 vn Dar es Salaam nr Muscat, Straat Cumberland 27 150 n Towns- vUle n r Luttel ton. Straat FIJI 27 vn Pt Kelang nr Singa pore. Straat Nagoya 28 150 zw Nagasaki nr Kobe. Ulysses 27 vn Port Rhoades nr King- Wonorato 27 800 w Roblsoncrusoe Eil. nr Tauranga, Zaria 27 vn Kharg. Isl. nr Port Su- Kooktip Gevulde paté Kook 250 g. aardappelen gaai en stamp ze tot puree, samen met 2 eieren, 1 eetlepel boter, 5 eetlepels melk, zout en peper en 'n mespunt nootmuskaat. Vermeng 500 g kalfsge hakt met de wat afge koelde puree en bekleed bodem en wanden van een licht beboterde paté- pot met het gehakt mengsel. Houd wat apart voor de bovenlaag. Snijd 250 g wortel in plakjes en 200 g sperziebonen in kleine stukjes. Kook wortel en sperziebonen net gaar. Vermengd deze groenten met enkele le pels doperwtjes uit blik, 1 eetlepel fijngehakte peterselie, 1 theelepel suiker, 1 eetlepel boter en zout naar smaak. Vul de patépot met het groentemengsel en sluit af met het restant van het gehaktmengsel. Zet de pot 30 min. in een vrij hete oven. Deze paté smaakt warm het beste. WINA BORN FRED BASSET

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 15