Vlistero Buffo' litzonderlijke een show Ik weet niet het beste ik en g/steren rijdag a.s. in Leidse Stadsgehoorzaal R.O. WIL INTERNE PROBLEMEN ZELF OPLOSSEN Burgemeester Assen boos op 'Brandpunt' [lesprogramma TV morgen] fljDAG 25 JUNI 1973 uitzonderlijk theaterfeno- 'Mistero Buffo" van Dario or het Antwerpse toneelge- iap Internationale Nieuwe In meer opzichten uitzon- het is een theatershow, ruggaat op het middeleeuwse spel, het is een passieshow ren, die met middeleeuwse jedigheid maar met moder- erippen het lijden van Chris- •handelt. •beurt in de regie van Arturo met overrompelende toneel- doorlopende ode lijn maar met rijk gescha- tegenstellingen en met een Sge inzet van het gezelschap, loms verbluffende resultaten. wil nadrukkelijk binnen iristendom, katholieke versie staan, en dat geeft poli een grens voor dat„moder- en theatraal in sommige de bijsmaak van 't patro- ineel. Maar dat zijn tijdelijke ngen, en de indruk van het s soms overrompelend, an van Jezus in hoofdmo- gevat: de geboorte, waarbij Irak komt op de kindermoord letMehem, de wonderen, het avondmaal, kruisgang en g. Daarnaast steeds sterker jtief van Maria als lijdende door dat alles heen de maker, de nar, die het geheel goddelijke of ongodde- tomedie. De maatschappelijke istische strekking van het ordt in een slotkoor nog eens kelijk vastgelegd: de solida- an de mensen, meelbeeld is simpel: unieke theatershow die vrijdagavond a.s. ook i indrukwekkende Maar als geheel voorstelling, en i uniitoum. Uniek is ook, dat 't gezel schap volledig tweetalig is: er is een Franse versie, die in het Fran- gebied ook in Frankrijk het Holland Festival; verder nog te wordt gespeeld, dat het toneel samengesteld uit hoogst uitzonderlijk fenomeen banken, als requisieten het is de eerste keer dat stokken en met die eenvoudi- zoiets gebeurt. Overigens is de Ne- Dario Fo en Aituro derlandse versie in een mengsel van steeds belangwekkend Vlaamse streektalen, en dat maakt stuk dat toch veel van de tekst ons ont gaat. Het is een van de redenen waarom deze voorstelling niet op de Nederlandse televisie te zien zal zijn **(reden om de Nederlandse voorstellingen nu maar te gaan kans ild te scheppen. Op gespannen tussen 2 stok- het toneel-podium worden wbeelden van de acteurs ge- eerd, dat gebeurt ook door schijnwerper, met 't gehele toneelbeeld op zien)Dario Fo gaat in New York met acteurs van het (Overleden) Open Theatre en anderen 'n Engel se tv-produktie van Mistero Buffo maken, maar het zal wel december worden voor die produktie klaar is. monologen, en vooral Het succes van de voorstelling heeft zyn enorm effectief. Ze veel te danken aan de Nederlandse versie, die Lode Verstraete maakte, Wannes Van de Velde maakte de hterdoek, met eindeloze theid wordt gespeeld met costuums, de requisieten, de ^beelden, het licht oortdurend afwisseling van gedaan door Charles Cornette blijkt leur van hoge klasse en ge- komisch talent. Hij doet zijn omische verhalen met een tekstbeheersing, de overgang et komische en het tragische iesterlijk: de lach besterft in He overgangen. Hij brengt in an de opwekking van reeks toeschouwers tot een geweldige snelheid grandioze techniek, een ge zien. Hjj vindt in de epi- de zot en de dood een knappe tegenspeelsterHilde aden, die de door met een humor en even fijne nuan- speelt. Uitterlinden zal later de sterker wordende rol van spelen, en daarmee het spel r naar de aarde en de drukken. In die slotfase ok het ensemble steeds het spel vertraagt er nadrukkelijk gemoraliseerd srmee gaan de theaterkwali- van de voorstelling dalen. De ingsscène is visueel zeer fraai maar het geheel wordt wat het theater wordt geof- m de „inhoud'". ASSEN (ANP) Burgemees ter G. Grolleman van Assen heeft een "brandbrief" gestuurd aan KRO's "Brandpunt" omdat hij zeer boos is over de teneur van een uitzending over de TT van deze actualiteitenrubriek. Ook de werkgroep TT-feest in de Drentse hoofdstad heeft in een brief aan "Brandpunt" zijn ver ontwaardiging over het program ma geuit. Nadat in "Brandpunt" was ge zegd dat de kranten hadden ge sproken over een rustige TT- nacht, werden vervolgens beelden vertoond van een gevecht tussen politie en herriemakers. "Zo rus- DEN HAAG (ANP) De vereni ging van leden van t Residentie Or kest meent, dat eventuele interne problemen door haar zelf kunnen en moeten worden opgelost. Dit is vrij dag op de ledenvergadering duidelijk geworden. De vergadering weigerde, met meerderheid van stemmen het vertrouwen in de artistieke commis sie van het orkest op te zeggen. Even eens met meerderheid van stemmen stelde men zich, zij het onder voor waarden, achter het gevoerde artis tieke beleid. De artistieke commissie van het Re sidentie-Orkest wordt gevormd door directeur mr, H, B. v. d. Meer, cel list Piet Veenstra als programma coördinator, fluitist Govert Jurriaan- se, en de violisten Willem Noske en Kanel Ligtenberg. De orkestleden verlangden van de commissie: tijdi- ger informatie over het artistiek be leid, matiging van experimenten op avantgardistisch gebied en een min der frequent opsplitsen van het or kest in kleinere groepen. Deze voorwaarden waren voor de leden van de artistieke commissie niet onaanvaardbaar. Onder deze voorwaarden stelden 61 leden zich achter het gevoerde artistieke beleid. Tweeentwintig leden stemden tegen. De motie met de strekking het ver trouwen in de commissie op te zeg gen was met 53 stemmen tegen en 34 stemmen voor verworpen. Een derde stemming betrof het afwijzen van de bemoeienis van het gemeenteraads lid PollinkhO'f Kabouters) met de in- muzikale bewerking en leidt het in de Rotterdamse Schouwburg, terne zaken van het Residentie-Or- kleine orkestje en deze acteurs maandagavond in de Koninklijke kest. Met algemene stemmen liet de kunnen zingen. Een dolgeestdriftige Schtouwburg in Den Haag en vrij- vereniging weten, dat er geen behoef- Amsterdamse Stadsschouwburg vrij- dagavond in de Leidse Stadsgehoor- te bestaat aan deze bemoeienis. De dagavond tijdens de première in zaal. vrijheid van handelen van de heer md Festival; verder nog te JAAP JOPPE Pellinkhof als raadslid wilde zij ove- zien o.a. zondagavond en donderdag rigens niet beinvloeden. Acteur-regisseur William -Cannon- Conrad: als Frank Cannon in de gelijk namige serie, is een merkwaardige baas in de Amerikaanse showbu siness. Dat zijn vak niiet alleen te ma ken heeft met acteren, mag 'n bij zonderheid worden genoemd. Con rad heeft zijn talenten duidelijk verdeeld. Mocht "Cannon", de de tective, die al zo'n aantal jaren ac tief is, ooit verdwijnen dan zal Con rad daar weinig tranen om laten. Financieel tenminste. Want William is behalve acteur ook nog een ver dienstelijk regisseur en producer (films en tv-programma's) "Ik ben zelfs opgetreden als zanger" laat de ongetrouwde baas weten. William Conrad, leek bij zijn ge boorte al voorbestemd voor het vak. P. Conrad zat in de filmindustrie. Beverly Hills, waar kleine William de school bezocht, had voor hem al vroeg een bepaalde aantrekkings krocht. Cannon: "Daar bevond zich toen een klein radiostation, KMPC ge naamd (nu een machtig concern). Ik scharrelde daar dagelijks rond. Tot een kerel op een gegeven ogen blik naar me toe 'kwam en de ver lossende woorden "we moesten die knul een baantje geven" uitsprak. Conrads eerste salaris, voor twee weken werk, was een tientje. De hoorspelacteur in Conrad was ont waakt. Tien jaar hield hij het vol. Conrad: "Mijn liefste wens werd toen de regie. Het leek me een on mogelijke droom. Acteren lustte ik na tien jaar niet meer. Ik vond dat een mens meer verantwoordelijkheid in het leven moest hebben dan al leen maar acteurtj^ spelen". Doorzetter William Conrad zag ook die droom werkelijkheid worden. Terugkijkend"Ongelukkigerwijze ben ik een soort mens, dat eigen lijk niet precies weet wat hij het beste doet. Bij alles wat ik deed was ik tamelijk succesrijk dus dat Assen", aldus "Brandpunt". Volgens de burgemeester, die zondag op een persconferentie ver klaarde zeer verontwaardigd te zijn over deze uitzending, zijn er talrijke telefoontjes binnengeko men van inwoners van Assen, die evenmin over het programma te spreken waren. Van traditionele rellen is zo ver telde burgemeester Grolleman, geen sprake geweest. Hooguit was er hier en daar even een inciden tje, zo voegde hij eraan toe. Dat tornt normaal op elk weekeinde voor in grote steden, "en wat wil je als je zo'n 30.000 bezoekers in de stad hebt". William Conrad Waarom is Conrad dan geen regis seur van een serie als „Cannon" ge worden? "Dat nooit. Ik moet echter beken nen, dat het mij is gevraagd. Veel mensen verbaasden zich er over dat ik het afwees. Neen, "Cannon" be tekent voor mij je concentreren op slechts één puurt. Ik probeer in "Cannon" een goed acteur te zijn, die weet waar zijn beperkingen lig gen en zicht tracht te ontpoppen als een handelbare en makkelijk mee te werken man", vergemakkelijkt de keuze ook al niet". NEDERLAND I 18.45 Kiri de clown (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De fanfilie Ashton, tv-serie (KRO) 20.00 Journaal^ (NOS) 20.20 De vrouw, een lastdier of meer...: informatief pro gramma (KRO) 21.10 Blondjes genieten de voorkeur, Amerikaanse speelfilm uit 1953 (KRO) De hoofdrollen in deze film worden gespeeld door Ma rilyn Monroe. Jane Russel en Charles Cobura. 22.40 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 18.55 19.05 21.10 22.00 22.50 23.00 23.05 Kiri de clown (NOS) Journaal (NOS) De avonturen van Toomai en de olifant, tv-serie de jeugd (AVRO) En dan is Moe d'r nog, tv-serie (AVRO) Journaal (NOS) Peyton Place (AVRO) Cannon - Bloed aan de wijnrank, tv-film (AVRO) Televizier Magazine (AVRO) AVRO-schaaktoernooi 1973 Journaal (NOS) Recht op de burger af - les 13 herh. (TELEAC) Het was een uitstekende ge dachte van de NOS om een filmserie te maken van acht delen speciaal voor de gastar beiders. Gisteren waren de Portugezen het eerst aan de beurt. Een amusementsserie wel te verstaan; aan politiek en aanverwante problemen waagt de NOS zich liever niet, en daar lijkt me op zichzelf niets op tegen. Angola en de toestand in Portugal worden met groter regelmaat in rubrieken als Pa- noramiek. Kenmerk, Achter het nieuws en dergelijke aan de orde gesteld dan het Portugese amusement, en laten we reëel zijn: amusement is ook een deel van de werkelijkheid. Misschien was het niet tactvol om op een kaart in het begin ook Angola als Portugees ge bied aan te geven, maar wie daarover valt, is een kniesoor. Bovendien: de facto is het juist, dus ook daar hoeven we geen probleem van te maken. Een ander punt is natuurlijk of het op de weg van Willem Witteveen, de samensteller van het programma, lag om een bij uitstek toeristische folder te maken van Portugal, met lief lijke beelden waar elke Portu gese VVV likkebaardend naar moet hebben gekeken. Het kan immers niet in de bedoeling hebben gelegen voor de Portu gese arbeiders een programma te maken dat hen moest op wekken in het getoonde land hun vakantie door te brengen. „Ik heb 800 kilometer door het land gereisd en ben niet ge confronteerd met armoede en ellende", heeft Witteveen in een interview verklaard, maar dat moet dan toch aan zijn route, of aan zijn ogen hebben gelegen. Ik neem tenminste niet aan dat de Portugezen hier onder vaak onaangename omstandigheden komen werken vanwege ons heilzame klimaat. Portugal is volgens de statistie ken ook nog steeds een van de achterlijkste landen in Europa, dus van armoede, op welk ge bied dan ook, moet toch wel sprake zijn. Zie je die deson danks niet om je heen, dan bepaalt dat natuurlijk wel je visie op de illustratiebeelden en „toepasselijke filmfragmenten". Maar goed, ook daarover zwijg ik nu maar verder, de een be kijkt de dingen op een zonni ger manier dan de ander. Waar ik me nog het sterkst over verbaasd heb is over de opzet van het progamma. Dat het in d'e allereerste plaats voor de Portugezen was be stemd, was natuurlijk best. Dat was de opzet. Maar waaroip moest dat inhouden dat wij als Nederlanders werden buitenge sloten. Er zat een Nederlandse presen tatrice in het programma die heel in het begin enkele woor den Nederlands tot ons sprak, maar verder in het Portugees converseerde, evenals de Portu gese presentator. We ondertitelen alles, zelfs het Fries en het Vlaams, maar blijkbaar om de privacy van de Portugese arbeiders niet te ver storen, bleven we nu opeens verstoken van de ondertitels zodat we geen idee hebben wat er gezegd werd. En ook van de beelden begreep ik weinig. Zitten Portugezen in Nederland, verstoken als zij zijn van beelden uit hun va derland, nu werkelijk verlegen om een kijkje op een universi teitsgebouw uit de elfde eeuw? Als ik als gastarbeider Jaren lang in Portugal zit afgesloten van mijn geliefde vaderland dan ben ik ook niet geholpen met fraaie beelden van Volen- damse vissers, de ruïne van Bredero en de wieken van de molens. Dan wil ik weten hoe dat nieuwe Van Gogh-museum er uit ziet. Hoe de metro in Am sterdam vordert, en welk beeld het Vondelpark tegenwoordig biedt. Ik wil het zendschlp Veronica op het strand zien, de Graafschap de doelpunten zien maken die de club in de eredi visie bracht, en Ome Gerrlï zijn befaamde hajes-lied zien zingen. Ook wil ik wel eens- een fragment uit Turks Fruit zien, waar de trouwe brief schrijvers uit het vaderland mij altijd over berichten, en tk wil zien wat auto-vrije tram banen zijn. Ook zou ik graag hebben ge zien hoe Berend Boudewljn za terdag in de laatste show van het seizoen aan alle 200 bezoe kers hun 75 gulden kijkgeld te rugbetaalde. Maar ja, Wie ben ik? Ik ben maar een eenvoudi ge Hollandse gastarbeider in Portugal die gr*m verstand van televisie heeft, dus ik hou tnlr mond maar. Maar ik ben we; benieuwd hoe die andere zeven programma's eruit zullen zien NIOO SCHEEPMAKER DINSDAG 26 JUNI Hilv. I 40 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nws. 8.02 Eddy Becker. 9.00 Nws. 9.03 (S) Plaatjes voor de pep (10.00 Nws) 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolij ke gevar. visite (12.00 Nws) 13.00 13.03 Eddy Becker (14.00 Nws) - Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 (S) Mix (17.00 Nws) 18.00 FM-1 lalen. 7, Nieuwe uitgaven AVRO, 14.00 E.O. 17.00 AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 (S) itje met om 8.00 Radiojournaal. 8.50 .00 (S) Moderne (9.35-9.40 Waterstanden). Voor de kleuters. 10.10 S) Arbeidsvitaminen (gr) (11.00 15.00 Nws) Joost mag niet i 1 Tom Blom in 20.00 Nws. 20.02 (S) Nasville. Dag met MorgenwiJdinj muz. (gr) ip.00 (S) Voor de klc i (i,_J journaal) uur aneriei, voor groenteman; Paris '12.30 Uitzending liteiten. informatie 16.10 (S) Voor de kleuters. 16.30 (S) Nws. 18.0 Jeugdtoer. 17.00 (S) Een beweeglijk Nws. 19.02 program, voor bewee~""— 17.55 Meded. 18.00 Nw~. ,„U1U. 00 journaal. 18.21 AVRO Schaaktoernooi iqo« t'- j zo graag een kin'd Meded 23.00 .Nws. 23Ï02 <sT Wachten 18.40 (S) Het Pro- op midderm ------ zangsollste. 19.30 Tom Blom verstrooiing. Nws. Radio- Nws. 21.02 (S) 1973. 18.26 Ik I p-dopteren, maar monade Orkest muz. vrolijkheid 22.30 Nwes 22.40 Radiojournaal (S) Chris Hinze Kwartet. 23.05 <S) 22.02 Blues. 22.00 licht program. 23.55 Nws. 1.55 Beursberichten. IIUv. II U- kanalen. Op het welweezen van de juffers, bouw. 12.40 (S) Radioverkeersmagazi iy Barclay mag dan zijn Parijse jet-set op extravagante partijtjes in Het Bois de Boulogne pvangenmaar onze eigen NOS-Enkelaar (op de achtergrond in weekend-kledingis ook niet Het Gooi zoas zaterdagmiddag naar Twente afgereisd waar op Enkelaars buiten in Buurse klootspel (aanstellerig Nederlands voor „jeu de Boule") werd beoefend. Let op de dames in hun efce broeken. De man op de voorgrond is radiochef Kees Buurman. Hij heeft zojuist een kloot de lens van de fotograaf gericht. Dat betekende een gebroken vinger voor de man aan de ttra. Alweer een dure NOS-operatie. door P. G. Bins. Uitgeverij Nijgh Van Ditmar, Den Haag/Rotterdam, Dolle dagen met de straalwagen, Het woord door Cobie Goosen. Kinderboek. Uit- geverij Van Holkema en Warendorf, Bussum. Clowntje Pierewiet, door Wim Bur- kunk. Kinderboek. Van Holkema en Warendorf. De huursoldaat, door Howard Fast. Uitgeverij Wereldbibliotheek, Am sterdam. Tussen de wielen door Jack Lon don. 6e druk. Wereldbibliotheek. Hou je van iemand? door Joan Walsh Anglund. Uitgeverij Zomer en Keuning, Wageningen. Zilver op Oranje, Koningin Julia na 25 Jaar Vorstin. Herinneringen, Radiojournaal. KRO. 19.50 NOS. 22.30 KRO. Nws. 7.02 Het levende woord. .07 (S) klass. .41-7.50 Echo) Nws. 8.36 Gym. (S) In- 7.41-7.50 Echo) 8.2 hulsvrouw. Nederland 1 NOS: 18.45 (K) Kiri de Clown. 18.56 IK) Journaal. NCRV: t9.05 (K) De ge- 15.05 (S) gewijde meditatie. 16.00 Nws. 16.03 a van bekende Nederlanders. Uitgeverij La Rivière en Voorhoeve, Zwolle. Spelenderwijs leren zwemmen door H. Bauermeister. La Rivière en Voor hoeve. Europacup XVIII, door Herman Kuiphof. Uitgeverij Luiitingh, Laren 8.45 Moeders wil is wel. radio. 10.10 (S) klass. muz. (gr)**met om 10.30 Nws. 11.00 Voor de zieken. 11.30 Bejaardenprogram. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. (12.22 Wij van het land. 12.26 Meded t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41- 12.50 Echo. 13.0013.05 Raden maar. 14.00 Schoolradio. 14.30 (S) Licht Nieuws uit de Nederlandse 17.10 Voor de 17.32 Echo. solisten. 18.19 Uitz. van de ARP Es An °PC spoor, natuurfilm. NOS: 20 Journaal. NCRV: 20.21 (K) Zo vader, zo zoon. spelprogramma 20.45 F streeks uit New Orleans: Jazzco 21.10 (K) Voortvluchtig De Pi aent, misdaadserie. 22.00 Hien en 22.30 Koorzang: geestelijke NOS: 22.4022.45 (K) Journaal. Nederland II NOS: 18.45 (K) Kiri de Clown. (K) Journaal. VARA: 19.0' 18.30 Nws. 18.41 Echo, 18.50 (S) Licht 19.50 Den Haag Theorie van de audiovisuele com municatie, door Prof. Dr. J. M. Pe ters. Uitgeverij Tjeenk Willink, Gro ningen. orkest (gr). 19.00 (S) ven de toon aan. 19 vandaag. 20.00 Nws. 20.05 (S) Hol 19.10 De Stratemakeropzeeshow VARA: 20.20 (K) De Onedln Lijn Orkest. 22.30 (s) Moderne kamermuz. (opn.) 22.50 Overweging 23.00 (S) groot Popmuziek. 23.65 Nws. U. NOS: 22 45 Den Haag vandaag. 22.5523.00 (K) Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5