Don Pasquale': speels spektakel Overrompelende Mexico-show riomf voor Jules Croiset Bar slecht stuk over Eva Peron OLLAND FESTIVAL Kooktip jjANDAG 18 JUNI 1973 VARIA PAGINA 17 lts Croiset is in de barokke «Istijl die hij vertegenwoordigt i ongemeen knap acteur. Hij ukte een toneelportret van Vin- at van Gogh, dat hij samenstel - uit diens correspondentie met i broer Theo, hij dramatiseerde kzoekuren Ziekenhuizen iconessenbuls: Ie fel. dagelijks van 12 00 uur van 13 16-14.00 uur, va 1930 uur 2e klas dagelijks van 14 00 uur. en van 18.45-19.30 uur lias dagelijks van 13.15-14.00 uur id 18.45-19.30 uur Kinderafdeling llks van 14.00-19.00 uur Ellsabeth-zlekenhuls felasseafde- i Volwassenen: dag. v 11.15 tot uur v. 14 tot 14.45 uur en van tot 19.45 uur. kraamafdellng: 11.15 tot 12 uur alleen voor v. 15 tot 16 uur, en van 18.45 9.45 uur, kinderafdeling: dag. v 18.30 uurr 3e klasse: dag. v. 14 14.45 uur, en v 18.45 tot 19.45 u. uafdellng: dag. v 15 tot 16 uur, m 18.45 tot 19.45 uur, klnderaf- dag v 16 tot 18.30 uur iegeest: dinsdag en vrijdag 13— I's zondags 11-12 en 14—15 u eer- Basse: de gehele dag. iMlnlek: dag 13.30-14.80 en 18-19 u 4CADKMI8CB ZIEKENHUIS alle patiënten (behalve klnde- tljn de bezoekuren al9 volgt: lag: 16.00-16.00 uur 18.80-20.00 uur. Ie prematurenafdeling gelden de inde bezoekuren (alleen voor ou- adag t/m vrijdag: 1830-18.45 uur rtag en zondag: 16.80-15.45 uur i aan ernstige patiënten: neer voor ernstige patiënten door- ai bezoek wordt toegestaan, kan loofdverpleegkundlge hiervoor spe- feaarten verstrekken phen aan den Rijn fnoord: ie en 2e klasse 10.30 14.00—14.45 en 18.00—19.00 u. üuse 14.00—14.45 en 18.00—19.00 Kraamafdellng 16.0017.00 uur, a voor echtgenoten 19.0020.00 Kinderafdeling 15.0015.80 uur voor ouders 18.0018.30 uur. «AANDAG 18 JUNI agrsgebouw (Pr. W.A.-zaal)20.15 Ballet Folklorico de Mexico o.l.v. Ha Hernandez. «BDAG 19 JUNI ;0T: 20.30 uur: Play-House of the ftlous uil; New York "The ma- of dr Ma-Gico" van Kenneth MÏgentia20.15 uu: Amati Ensem- uit Berlijn m.m.v. Günther Passin, (o.a. Bartak en Webern). nbaire Bibliotheek, Bilderdijkstr. .15 uur: Het Residentie-Orkest., ft de Haagse Madrigallsten (o.a. ^nbrock en Pijper). «agresgebouw (Pr. W.A.-zaal): 20.15 Ballet Folklorico de Mexico o.l.v. •OBNSDAG 20 JUNI 20.30 uur: "The magic show of Ma-Glco" door het Play-House of calculous uit New York. J%ntla: 20.15 uur: Cleo Lalne, het John Dankworth {[«t Jazzconcert". '"aal: 20.30 uur: Het Residentle- o.lv Ernest Bour (o.a. Andries- Pijper). gfnluchttheater Zuiderpark 14 uur "frette ,De rattenvanger van Ha- fok Kooman: 14.30 uur: Manus, ^verschrikker". die op zichzelf zeer statische tekst door uiterst geraffineerd en vak bekwaam gebruik te maken van simpele toneelmiddelen, en hij speelt dat solo-toneel zelf: in het kader van het Holland Festival, gisteravond voor het eerst in de Koninklijke Schouwburg. Het werd een persoonlijke en verdiende triomf voor Jules Croiset. Croiset beperkte zich tot de perio de tussen 1879 in de Borinage en het verblijf in Drente. In dat tijdsbestek valt de ontwikkeling van Vincent van Gogh van mis lukt evangelist tot schilder. Dat proces op zichzelf is een dramati sche vondst: tot de natuur in Drente de briefschrijver brengt tot een schilderij in woorden. Jules Croiset heeft met grote zorg de fragmenten gekozen, die de worsteling van de mens Van Gogh met zijn omgeving en met „het leven" voortreffelijk illustre ren. Hij kon daarbij in het eerst deel vooral niet verhinderen dat er vlakke passages voorkomen moraliserend. clichématig, niet boeiend. Maar na de pauze komt ook de tekst in een prachtige spanningsboog naar de apotheose: het woordschilderij van de Drent se natuur. Simpele toneelmiddelen, briljant toegepast: vooral licht, maar ook muziek (van Harry mooten), een tafeltje, een mand, een krukje. Hij tovert er mee, hij tovert met zijn stem en zijn li chaam, hij heeft zelfs de meest clichématige frasen zijn grote ac teurstalent mee. Het effect is in een schouwburg groot; Jules Croi set gaat het stuk ook spelen in het Amsterdamse Van Gogh-mu seum, en daar, met de schilderijen en in de strakke koude museums feer, zal de warme menselijkheid van deze tekst ongetwijfeld nog een diepe uitwerking hebben. Alle macht corrumpeert. Het beet je macht van de tramconducteur of de departementsportier corrum peert een beetje, de absolute macht van een dictator corrum peert absoluut het is altijd zo geweest, het zal altijd zo blijven en wie daar aan twijfelt moet maar eens in aanraking komen met het ambtenarendom en het horecawezen in de socialistische landen. Er zijn echter en tenmin ste twee grenzen aan die mense lijke conditie: het moet niet in corruptie ontaarden, en het moet wat omvang betreft niet uit de hand lopen (Watergate). Maar dat er soms onscrupuleus wordt gemanoeuvreerd en gemani puleerd om die macht te krijgen en te houden ls bepaald niet op zienbarend en niets schokkends voor een Nederlander, die net een half Jaar kabinetsformatie achter de kiezen heeft. In de sfeer ligt het toneelstukje „Eva Peron" van de Franse cartoonist Copi. Het be toogt, dat die vrouw achter de Ar gentijnse dictator een spijkerharde tante was, en dat is geen nieuws en niets opzienbarend, want de vrouw achter sommige Ameri kaanse democratische presidenten was uit hetzelfde hout gesneden. Ze dacht over haar decamisados, haar haveloze arbeiders, in cyni sche begrippen, ze verzamelde Ju welen en Jurken als een ekster ik kan over een politieke satire van dat karakter niet kapot ra ken. Maar Copi gaat nog een sitap ver der, en die stap ondergraaft dat hele politieke bouwsel: Eva Peron stierf niet aan kanker, zegt Copi in deze psychologische thriller, maar liet een dubbelgangster doodsteken om zelf te verdwijnen. Dat ls psychologische volstrekt onaanvaardbaar, zeker in een po litieke satire, want daarmee laat zij die macht en haar maatschap pelijke positie schieten om dank laarblijkeüjk verder anoniem rustigjes te gaan leven. Ze vindt die macht dan kennelijk niet zó begeerlijk, en daarmee valt de bo dem uit het toneelstukje. Een bar slecht stuk dus, en dat is niet te camoufleren met hoogge stemde praat van een regisseur. Dramaturgisch zit het ook nogal knullig in elkaar, zonder enig evenwicht In de rollen en met een hortende opbouw Paul Vermeu len Windsant koos het om er zijn „eerste openbare proeve van regie" van de Amsterdamse Toneel mee af te leggen, en hij beet er zijn tanden op stuk. Het werd de al lerlaatste produktie van het reeds overleden Nieuw Rotterdams To neel, het werd ingebracht in het Holland Festival (hoe krijg Je het verzonnen) en wordt gespeeld in het Piccolo Theater. Hidde Maas ln travesti als Evita Peron: dat travesti krijgt een zwaar accent (en Hidde Maas doet het allemaal uitstekend) om de voorstelling een Brechtiaans vervreemdingseffekt te geven. Misschien is het de bedoeling om het spel van de anderen ook onder die noemer te vatten, maar die milde gedachtengang zullen we maar niet volgen en constateren dat het technische niveau van het ensemble verder zeer beneden peil ls. Aan de voorstelling ls overigens alle zorg besteed, en vooral het decor en de costuums van Paul Gallis zijn zeer te loven. $)uct ^fiteuws- 18 juni 1973 Honderd, jaar geleden stond in krant: - Toen Z.M. de Koning op zijn jongste reis door de noordelij- fce provinciën te Zuidlaren de Wsf was van burgemeester He Mïlly, was een banketbak- wrsbediende uit Groningen hergekomen om de tafel in hde te brengen. Na afloop liet tte burgemeester den bediende ^et een net rijtuig naar het mtion brengen. Dit gaf aan leiding tot een vermakelijke vergissing. De Zuidlarense ee- rewacht meende, dat Z.M. in het rijtuig zat en reed mede naar het station; de schoolkin deren hieven hun feestlied ter eere des Konings aan, en het publiek juichte. Men kan zich de gezichten denken van de om standers toen, het portier geo pend werd en de banketbak- kersbediende voor den dag kwam, die zeker nooit weder zoo'n f eestelijken tocht zal vol brengen. Vijftig jaar geleden: Bandieten hebben in China de kerk van Yingohang ten noorden van Hankow omsin geld, den Italiaanschen pries ter Maletto mishandeld en hem, samen met vijfhonderd Chineesche kerkgangers ge vangen genomen. Allen wer den naar de heuvels gebracht. De dienaar van den priester werd daarop naar Hankow ge zonden met de boodschap, dat de priester zou worden doodge schoten als er geen losprijs zou worden betaald van een millioen dollar of duizend ge- iveren. De uitbarsting van de Etna duurt voort. Aan 't Nood-Oos- telijk deel hebben zich ver scheidene spuitende kraters ge opend. De lavastroomen heb ben de bebouwde vélden ver nield en een station verwoest. foneelportret van Vincent van Gogh: oude vrijgezel die op stel en flng een jongedame wil huwen üe van zijn Jonge rivaal een jje krijgt dat is door de eeuwen een geliefd thema voor ko- •he opera's geweest. Ut daaraan nog de intriganten- van een gewiekste dochter toe s het opdraven van een mallo- notaris en wat sullig huishou- jjk personeel en we hebben alle pedieënten voor het genre urvan „Don Pasquale" van Do- jetti een heel aardig voorbeeld De Nederlandse Operastichting icteert ons er in dit Holland stlval op. Zaterdagavond ging de Amsterdamse Stadsschouw- première van deze nieuwe éifctie, gedirigeerd door Anton sjes. Herhalingen hebben onder op 18 Juni in Rotterdam en 28 Juni in Scheveningen plaats. Pasquale" beleefde z'n pre- Èère in 1843 en dat betekent aldus regisseur Frans de programmatoelichting in een periode die beheerst wordt door een sfeer van burgerlijke huise lijkheid: Biedermeier. Met deze gedachte hebben Boerla ge en de ontwerper van dekors en kostuums Jelle J. Rispens een enscènering ontworpen in de sfeer van de „naieve schilderkunst": heel kinderlijk en argeloos en in alles net een beetje overdreven. In die sfeer doet deze opera het best. Hoewel bepaald geen sprake is van een regen van originele vondsten levert deze produktie op z'n minst een aardig en ^speels kijkspel op. Een belangrijke partij als die van Don Pasquale had de Nederlandse bas-bariton Hubert Waber nog niet gezongen. Men denkt bij dergelijke rollen van belachtelijke oude bepruikte heren op vrijersvoeten al gauw aan zangers als Cornea, Capecchi of Montarsolo die vandit type in de opera-buffa een specialiteit hebben gemaakt. Het is niet bil lijk die maatstaf voor Waber te laten gelden. Op zijn manier deed hij het meer dan voldoende. De rol van zijn rivaal Ernesto was weggelegd voor de tenor Kenneth Riegel wiens stem de typische Ita liaanse zangerigheid mist die hier voor vereist is. Vocaal was ook Evelyn Mandac als de pittige jon ge weduwe Norina niet het ideaal te weing helder en briljant maar ze acteerde wel dusdanig kostelijk dat daarmee de anderen van het toneel werden geveegd. Verder een redelijk aandeel van Peter van der Bilt en Tom Hae- nen, een heel vlotte activiteit van het Nederlands Kamerkoor en een onder Kersjes vlot maar ook weer niet overmatig spiritueel spe lend Amsterdams Philharmonisch Orkest. PANDA EN HET HAZEPAD 46—120. Het rotsblok rolde met toenemende vaart het hel lende bergpad af en Harrie Janus aarzelde dan ook niet lang. Hij keerde zich op zijn schreden om en draafde voor het bolderende gevaarte uit, terug naar de voet van het gebergte. Gelukkig was hij een geoefend hardloper maar het zag er naar uit, dat de heer Haas in moeilijkheden ging komen. „W-wat is er?" vroeg hij, toen hij Harrie tot zijn verbijstering langs zag schieten. „Wedstrijd opgegeven? Terug naar huis?" De aangesprokene nam echter niet de tijd om te antwoorden en ook toen hij even later Panda tegen kwam, stopte hij niet voor een uitleg. Maar die had dat niet nodig want hij zag nog juist dat het rotsblok van het pad af viel. Vreselijkmompelde hij verblekend. „Die steen is mis schien wel over Haas heen gerold! Ik moet gaan kijken of ik iets van hem kan vinden!" Harrie Janus deelde zijn bezorgdheid niet. Die was daar veel te boos voor. „Wat een sukkelstreek!" tierde hij. „Een rots op me loslaten! Hoe durven ze! Ik kan geen wedstrijd winnen, als ik terug moet lopen!" Leidse bioscopen Kindermatinee: "Dik Trom", a.l., ~-x en woe. 2.30 uur; zo. 2.00, LUXOR: "De IJzeren vuist", 18 Jr., dag. 2.30, 7.00, 9.15 uur; zo. ook 4.45 uur. REX: "Liefde in gemeenschap", 18 Jr.. dag. 2.30. 7.00, 9.15 uur; zo. 2.15, 4.30, 7.00, 9.15 uur. Nachtfilm: "School voor sex", 18 Jr., vrij. en zat. 11.30 uur. dag. STUDIO: "Turks fruit", 18 Jr., dag. ook 2.30, 7.00, 9.15 uur; zo. ook 4.45 uur. TRIANON: "Fritz the cat", 18 Jr., dag. 2.30, 7.00, 9.15 uur; zo. 2.15, 4.30, 4.15 7.00, 9.15 uur. erbury ti dag. 2.30, 7.00, 9.15 uur; zo. ook uur. T entoonstellingen Bibliotheek Lulfelbaan (Wassenaar): Schilderijen van SonJa Gerverdinck en Drukkerij De Bink, Rooseveltstraat 3 Grafisch en ruimtelijke vormgeving door Groenheyde. Galerie 't Dulvenhuls (Rapenburg 94)schilderijen van Lucia Stelnbach (t.e.m. 24 luni). Dagelijks dinsdag t/m zondag 1420 uur. Kunstzaal Heuff (Wassenaar)Aqua rellen van Lenle Korpershoek, wand kleden van Nettle Terwlel-De Man en plastieken van Use Rogge (tju. 16 Juni) Museum voor Volkenkunde Expositie Thailand, land zonder honger. Dag. 10- 5 um-, zo. 1-6 uur nam. (t.ejn. 31 de cember). Museum voor Volkenkunde Expo sitie Japanse prentkunst uit eigen bezit. Dag. 105 uur. zo. 15 uur nam. dien 1 Ned. Legermuseum; Geopena op maandag tot en met vriidag 9 uur voorm.6 uur nam Zon- eD reest- dacen 15 uur RUfcsmuseum voor de geschiedenis der natuurwetenschappen: dae 10 4 uur eondaa 1—4 uur De Lakenhal Expositie lAex&nder dag 15 uur nam Rijksmuseum van Oudheden Ra penburg 28) Werkd 10 uur voorm. tot 5 uur nam Bond 15 uur nam Rilksmuseum voor Volkenkunde (Steenstraat 1) Dag 10—5 uur zon- De bijdrage van het Ballet Folklori- co de tival is overrompelend, kleurrijk, muzikaal, als exposé HR WF dansvormen bepaald niet vervelend, 3BfT| ''jEijgft en vooral ontwapenend. Wat ontwa- fSSp ngfil pent deze folklore-show? De kriti- yW fJSt ||Ci Wm' sche zin van de toeschouwer. Hij F W~' M pa '-'-■Jf ff fly' 7* weet dat deze dansen geen zuivere |jjfcv \vJjB - JpT ,|E JfS*'' folklore-koffie kunnen zijn, want HT «7^ a i«rf# l BiS daarvoor zijn ze te geraffineerd in mP-'' Tl y 1 V «v. - 7 theatervormen gegoten, in toneel- - cultuurdans omgezet, hij ziet de - j. V' K'v T diepe buiging die voor de smaak f- van het grote publiek wordt ge- ik-*£$&KKmM^UÈfÊ maakt, hij constateert dat ook de wfT: rr j decors vooral op theatrale werking Mm' Jv JvJPvHF JMB schap zingen als de Stem des (Mexicaansen) Volks. Maar het kan hem niets schelen, want hij amu- plezier, uiterst muzikaal, uiterst ge- Mayas. Veelal eigen choreografieën de legendarische delen spektakulair, seert zich vorstelijk. disciplineerd. Het leven een dans- van de artistieke leidster Amalia en verrukkelijke muziek van muzi- Kitsch, goed, maar edelkitsch. Zeer feest! Hernandez het verhaal is er niet kanten, die stuk voor stuk van so- fraaie danseressen en heel manne- Gedanste anekdoten: een zeer voor- erg duidelijk aan af te lezen, en ze listische kwaliteit zijn. Een feeste lijke dansers dansen feestdansen. treffelijk gedanste Dans van het lijken allemaal een beetje op el- lijk begin van het Holland Festival, Mexicaanse variaties op Spaanse Hert, een Mis van Chamula, meng- kaar, maar de ontwapende toe- vrijdagavond in de Rotterdamse dansvormen als malaguenas, eigen vorm van katholicisme en maya- schouwer laat het met genoegen Schouwburg, en verder te zien o.a. vormen als mariachis. Ze doen dat cultuur, de rituele dans van de tij- over zich heen gaan. met een geweldig en aanstekelijk gergod, gedanste legenden van de Bijzonder fraaie kostuums, vooral in Schil 8 grote aardpape- len, liefst binten, halveer ze in de lengte en hol de helften uit. Maak 200 g varkensgehakt aan met 1 el. 2 volle theelepels ge raspte uit, zout, peper, een afgestreken eetlepel fijngehaikte peterselie, 1 eetlepel kappertjes, 2 theelepels worcestersaus, 1 snufje nootmuskaat en 1 eetlepel gesmolten bo ter. Vul de aardappel- helften met een bergje van het gehakt en zet ze in een beboterde vuur vaste schaal. Voeg 2 kopjes hete bouillon toe en zet de sohaal ruim een half uur in een vrij hete oven. WINA BORN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 17