SAMEN KT,F,TIR BEKENNEN IN DE DELTA... Kerkdiensten Leiden en omgeving Onze nieuwe regering is bezig een nieuwe Deltacommissie samen te stellen. Deze zal een nieuw onderzoek moeten doen naar de gevolgen van zowel de afsluiting als ook van bet openhouden van de Oosterschelde. Het gaat om een aantal harde feiten die samen- hange'n zowel met het ene als met het andere standpunt. ZATERDAG 16 JUNI Wie de overstromingen in 1953 van nabij heeft meegemaakt en gezien heeft hoe twee nachten en een dag geworsteld is om een polder voor in stroming te behoeden, terwijl een ki lometer verder de dijk reeds bezig was af te kalven; wie op veel plaat een de trietse gevolgen van de ramp met eigen ogen heeft gezien; wie de begrafenis van doden als gevolg van de doorbraak heeft meegemaakt, was alleen maar dankbaar toen eni ge jaren nadien de Deltawet werd aangenomen, die ten doel had meer veiligheid te verschaffen aan die ge deelten van ons land die reeds zo dik wijls door het zeewater waren over spoeld. Heel ons volk vroeg toen om meer veiligheid en men was bereid daarvoor via de belastingen mee te betalen. Die Deltawet heeft praktisch geen weerstanden ondervonden. De Deltacommissie die er was benoemd, sprak als haar eenstemmig oordeel uit „dat 't noodzakelijk is de veilig heid van de stormvloed van 1 fe bruari 1953 geteisterde en bedreigde gebieden te verhogen, en wel in be ginsel door de afsluiting van de zee gaten, voor zover die niet krachtens de haar verstrekte opdracht werd uitgesloten". Gevolgen In de uitvoerige memorie van toe lichting bij deze Deltawet is ook wel gedacht aan de gevolgen voor de mensen die in het Delagebied wonen. De voordelen voor hen worden hier nog al breed uitgemeten. De nadelen worden samengevat in een korte ali nea: "De repercussies op sociaal en maatschappelijk gebied zijn moeilijk volledig te peilen. Het is echter te verwachten, dat bij de plotselinge wijziging van de verkeersconstella- tic de door de eeuwen gegroeide so ciale en maatschappelijke verhoudin gen daarvan de invloed zullen onder gaan". Later volgden nog enige cij fers over de visserij. En dan is er nog aan toegevoegd; "Het zal tot de taak behoren van de instellingen, welke zich op die gebieden bewegen, deze schok zoveel mogelijk op te vangen, en de onvermijdelijke wijzigingen zo geleidelijk mogelijk te doen verlopen". V AT IK AAN STAD Mgr. Roberto Busa een pater Jezuïet, staat bij één van de computers die loerden gebruikt voor een studie van het klassieke Latijn van de negende tot de negen tiende eeuw. De boeken die in de computer werden "gestopt" bevatten 1,7 miljoen regels en 10,6 miljoen ivoorden. Óver de studie is 25 jaar gedaan. van de Oosterschelde moet nog wor den voltooid. De herverkaveling van de Landbouwgronden is ter hand ge- de waterhuishouding Frankrijk deze weg wisten te vinden. Wat dat betreft zijn de voorspellingen van de memorie van toelichting bij de Deltawet uitgekomen. Maar in die Die repercussies, die weerslagen op de Polders is verbeterd. Praktisch twintig jaar is er nog meer gebeurd. sociaal en maatschappelijk gebied, ^et Deltagebied uit welke men verwachtte, zijn voor de verlost. N.H. Kerk aanleiding geweest ook een Deltacommissie in te stellen, want 'n groot aantal van haar gemeenten zou den er op een of andere wijze mee te Midden-Zeeland in de dagen maken krijgen. Later is deze gewor- Pinksteren heeft gadegeslagen, den tot een interkerkelijke commissie, isolement De voortgaande mechanisatie heeft gemaakt dat de landbouw steeds min- De recreatie, die in de toelichting der arbeidsintensief werd en de in- was voorzien, heeft een hele dustrialisatie in en om dit Deltage- vlucht genomen. Wie aan de weg door bied is ook steeds voortgegaan en ze men. Stond bij de Deltawet de vei ligheid voorop, nu wordt het zo lang zamerhand een vraag van de leef baarheid. Beraad Daarmee wordt nu ook het Inter kerkelijk Deltaberaad geconfron teerd. Dit beraad is voor de dag geko men met een geschrift: "Kleur be kennen in de Delta", waarin enige vragen aan de orde worden gesteld die bij het Interkerkelijk Deltaberaad. zijn opgekomen en die het op deze wijze tracht door te spelen naar de steden en dorpen in dit Deltagebied, opdat de mensen hier het zullen we ten en er over zullen gaan nadenken. "Op wat voor soort leven moeten we ons in de Delta voorbereiden? Wat moeten we zien te verhinderen?" Moeten we aanvaarden een situatie als er nu reeds in het gebied van de Europoort is? "Delta, let op uw zaak!" "Met de onstuimige groei in de Delta staan grote menselijke be langen op het spel". En dan worden er alvast twee ge noemd. Men moet berekend zijn op een invasie van buitenlandse werkne mers en men moet er eveneens op be rekend zijn dat verdergaande indus triële groei zal gaan ten koste van frisse lucht en schoon water. De ker ken die achter het Deltaberaad staan willen met het genoemde geschrift dat uit tien lessen bestaat, bereiken dat de mensen in het Deltagebied zullen weten wat het betekent als zij meer welvaart begeren. Er wordt ons voorgerekend dat ieder miljard gul den dat in ons land wordt geïnves teerd, per hoofd van de bevolking 'n vermeerdering van inkomen betekent van dertig gulden per Jaar. Is het dit waard wanneer er hier mee menselijke belangen op het spel komen te staan? Oud-minister mej. dr. M. A. M. Klompé heeft drie jaar geleden reeds een waarschuwend woord laten horen. Zij was er van overtuigd "dat de kerken de komen de tien Jaar grote problemen zullen krijgen". "Er zullen beslissingen van ethische aard worden gevraagd, van kerken en genootschann-en op geeste lijke grondslag, die niet in de eerste plaats de taak van de overheid betreffen". Zullen we die welvaarts vermeerdering niet moeten afzwak- niet alleen op grond van 't niet-ma- teriële welzijn hier, maar ook om de bevolking in de andere werelddelen een kans te geven? Aldus dr. Klom- Pé. Wanneer alles bepaald wordt door de zucht naar geld en macht, krij gen we dan niet een woestijn, waar geen plaats meer is voor vogels, bloe men en vlinders? Door de televisie uitzendingen zijn we weer even herin nerd aan de wereld waarin Bart je leefde, een andere wereld dan die, welke de meeste kinderen van ons volk kennen. "Veed van de omstandigheden waar in hij opgroeide, wensen we niet meer terug, maar die "natuurlijke speel wereld", die aan de kinderen in steden en in de Europoort onbekend is, wensen we hen toch wel toe. Ze is beter dan de speelwereld met, weet ik welk mechanisch speelgoed dat op batterijen loopt. Vervreemding van de natuur is een erge zaak, die diep ingrijpt in een mensenleven. gische Commissie 1971 vertelt ons dat tot 1980 het aantal arbeidsplaatsen in de Delta met 99.000 zal stijgen. Men berekent daarin dat er in ons land 45.000 kunnen worden gevon den. Komt er echter nog meer in dustrie door de aanleg van nieuwe zeehavens, dan zal dit tekort stijgen van 54.000 tot 73.000 84.000. in welk tekort buitenlandse arbeiders zul len moeten voorzien. Wanneer deze, na een overgangs tijd, ook hun vrouwen en kinderen laten overkomen Twat toch een nor male zaak is) wordt het een niet ge ring aantal. Dat zijn dan in deze tijd de vreemdelingen binnen onze poor ten, om het met bijbelse woorden te zeggen. Laten we over dit probleem niet gering denken. Het brengt niet geringe vragen met zich mee. De praktijk wijst uit dat deze buiten landse arbeiders de mindere en meer gevaarllje baantjes krijgen en dat ze maar heel moeilijk in onze samenleving worden aanvaard. Ex plosies als in Rotterdam wijzen daarop voldoende. Dat de kerken en ook wel andere instanties zich daarmee bezig hou den, bewijzen een paar brochures die we onlangs ontvingen; "Mensen tussen twee kuituren" en "Hoe le ven gastarbeiders". Het laatste is een onderzoek in Keulen en omge ving (in ons lang ligt het behandelt de motieven gekomen zijn, hun woon- en gezins situatie en het opgenomen worden in het land waar ze werk hebben ge vonden. Dit laatste is over het alge meen zeer gering. Het eerstegenoem- de geschriftje gaat daar nader op in en stelt vast dat veel problemen voor de buitenlandse arbeider terug te voeren zijn "op een stuk gesloten heid van de samenleving, waarin hij zich bevindt". Tot een verhouding van mens tot mens. komt het prak tisch niet. Ach t ergro nde n Kleur bekennen in de Delta vraagt naar de bijbelse achtergron den van het leven. Hoe kan het ook anders bij een kerkelijke commissie. Dan kan in geen geval de nadruk worden gelegd op concurrentie en het elkaar de loof afsteken. In het evangelie vinden we geen mensen "die zenuwachtig graaien naar meer prlvé-bezit". "In het evangelie laten mensen heel wat "gedoe" achter zich. De vogels in de lucht, de bloemen op het veld, daar worden ze mee verge leken". In onze kramp naar wel vaart mogen we daaraan wel eens worden herinnerd. De boze geest van het egoïsme heeft ons eerder te pakken dan wij vermoeden. Wij, in de Westerse landen denken en doen maar al te gemakkelijk "alsof heel de wereld er enkel is voor ons en voor onze luxe". En zo wordt in de laatste les nog eens extra opgeroepen tot bezinning. Zelfverloochening, besnoeiing van on ze begeerten, ascese, het ziah opleg gen van beperkingen. Dit is een per soonlijk zaak, zal men zeggen. Dat is ook wel zo, maar toch hangt heel het maatschappelijk bestel er ook weer mee samen. S. J. M. HULSBERGEN. WOORD VAN BEZINNING VERZOEKING Verzoeking.verleiding. verleid worden tot het kwaad. weet u hoe dat gaat? Het gaat zo: "God heeft zeker vel gezegd: „Jullie mogen niet één van de bomen in dit park eten"? Jullie mogen zeker niks van God"? Of zo: "Andere kerels kunnen na vijf borrels nog best hun auto besturen, dus waarom zou ik dat niet kunnen"? Of zo: "Je moet altijd stemmen op die politieke partij die Je de laagste belastingen garandeert, en wat ze dan al of niet van de overheidstaken terecht brengen, kan dat jou wat schelen"? Of zo: "Al die andere knapen hebben altijd van die stoere ver halen over wat ze in 't weekend met hun vriendinnetjes uitge haald hebben, dus waarom zou JJi Je handen en de rest thuis moeten houden"? Of zo: "Zo'n zwarte is nooit te vertrouwen! Ze zijn lui en slordig, en ze hebben nooit geleerd van andermans vrouw af te blijven". Of.enfin, de volgende cou pletten van dit liedje kent u? En ook de coupletten van dat andere lied, de uit-vluohten die we zoe ken als we er in getuind zijn, de excuses en verzachtende om standigheden waarmee we ons geweten toedekken? Dat gaat zo: „We zijn nou een maal allemaal zondaars". Of zo: "Zaken zijn zaken, en Je kunt toch niet over Je laten lo pen"? Of zo: "Dat is nou eenmaail mijn aard, en die heb ik toöh niet zelf uitgekozen? Daar kun Je toch niets aan veranderen". Of zo'; "Er zijn altijd armen en rijken geweest, dus dat zaJl God wel zo gewild hebben". Of zo: "Iedereen doet het toch? Ik ben helemaal geen uitzonde ring". Of zo: 'Tegen je driften kun Je Je toch niet verzetten? Dat zou bovendien erg ongezond zijn, zeg gen de psychologen niet dat je Je driften Juist moet uitleven"? Of zo: "Zo heeft God ons nou eenmaal gemaakt, wat kan ik er aan doen"? Of zo: „De vrouw die God my heeft gegeven, die heeft mij ver leid, en toen Of zo: "De man die God mij ge geven heeft, die heeft mij op de verkeerde weg gebracht, en toen Of.enfin, de volgende cou pletten van dit lied kent u ook? En is het u ook opgevallen: hoe meer coupletten Je van dat lied zingt, hoe meer beschuldigende vingers van onszelf afwijzen naar anderen? Naar onze ouders, naar „ze" in Den Haag om in Moskou of in Washington, naar "ze" op het hoofdkantoor of bij ons thuis naar de vrouw die God ons gege ven heeft, naar de man die God ons gegeven heeft, naar God die ons nou eenmaal zo gemaakt heeft, naar God die alles bestuurt en die "dus" ons ook in verzoeking brengt, naar God die.Wij wa ren natuurlijk fout, maar is het allemaal niet "eigenlijk" Gods schuld? In de Bijbel staat (brief van Jacobus. hoofdstuK 1i„Laat niemand, als hij verzocht wordt, zeggen: "Ik word van Godswege verzocht". Want God kan door het kwade niet verzocht worden en Hijzelf brengt ook niemand in verzoeking". God brengt niemand in ver zoeking. God nooit. Wie dan wel? Wat dan wel? In het zelfde bijbelhoofdstuk staat: "Zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zui gende verlokking van zijn eigen begeerte. "Wij zeggen: mijn op- voeding, mijn milieu, mijn ohef, Godmaar het is onze eigen begeerte, onze begerigheid-naar- het kwaad. Ergens anders in de Bij bed staat (eerste brief van Paulus aan de Korinthiërs, hoofdstuk 7): ge trouwde mensen moeten elkaar de lichamelijke gemeenschap niet te lang ontzeggen, "opdat de sa- tan u niet in verzoeking brengt wegens uw gemis aan zelfbeheer sing". Wij zeggen: "Zo heeft God ons nou eenmaal gemaakt, kan ik er wat aan doen"?maar het is de satan, de boze macht, de baas-van-deze-wereld (Vraag van "de moderne mens": "moeten we dan nog in een satan geloven"? Antwoord van een rea- list: "Neen, Je moet vooral niet in de satan geloven, als Je maar wel in de gaten hebt dat Je elke dag Je nek over hem breekt".) Dus: onze eigen begerigheid- naar-het-kwaad; en de satan, d< verleider, "de verzoeker", of ande re mensen namens hem; maar nooit God. God brengt niemand in verzoeking. Hoe weten we dat zo stellig? Kunnen we zulke kategorische dingen over God zeggen? Ja, dat kunnen we. We kennen God im mers? Hij heeft zich immers in zijn "openbaring" aan ons bekend gemaakt? "Zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn enige Zoon gegeven heeft, opdat ieder, die in Hem gelooft, niet verloren zal gaan, maar het echte Leven ?al vindein". Die God brengt nie mand in verzoeking; die God is het alleen om uw behoud, uw redding te doen. Treurige zaak wordt steeds meer gevóeld als kon klemmende zaak en ze zal dit nog des te meer worden wanneer ook in auto's zien, de im- rrietTalleen hervomi'dè perial hoog opgetast. Ze kwamen uit het gebied rond de Westereohelde in het Deltagebied Nu zijn we twin- ons land, maar zeker evenveel uit steeds meer terreinen door de groot te Jaar verder. Alleen de afsluiting Duitsland, Belgis, terwijl er ook uit industrie in besla* worden geno- Kleur bekennen in de Delta houdt zich ook bezig met de "gastarbeiders zoals we de werkers uit de landen rond de Middellandse Zee met een vriendelijke klinkende uitdrukking noemen, die echter een in wezen (treurige zaak verbergt. Het zg. "paarse boek" van de Rijks Planolo- Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hoog-Blokland, H. Nap kandidaat te Veen endaal; te Om- melanderwij k-Z uidwending - Meeden, T. Boas kandidaat te Leiden; benoemd tot bijstand in het pasto raat te Wapenveld, H. Gaasbeek, kandidaat; te Utrecht. Bedankt voor Steenwijkerwold (toe zegging) en voor Wolvega c.a. (toe zegging A. J. de Bus te Yerseke. GEREF. KERKEN Beroepen te Friesche Palen-Siegers- woude, S. Groen kandidaat te Nij megen die dit beroep heeft aangeno- Bedankt voor Urk, J. G. J. ten te Heinenoord. a Ech- Beroepen te Melissant en te Row dam-West, M. Mondria, kandidJ te Apeldoorn; te Gorkum, J. Dra sen, kandidaat te Utrecht; te Gil da, H. Paul, kandidaat te ZoeU DOOPSGEZINDE BROEDERSCH Beroepen te Edam-Monnikendam Middelie-De Wyk, mej. J. de Wil proponents te Amsterdam, die beroep heeft aangenomen. Katwijk a. Zee Herv. Gem. Nwe. Kerk 10 u. ds. J. VroeglndewelJ. oppas- - k, voorber. H.A., ds. A. Oude Kerk 8.30 u. ds. C. Treure, dis. D. W. Koelman, oppas- Nieuwveen Herv. Gem. 6.30 J. Kaal, Ger. Kerk 9.3( Winkel te Sassenheim. Post te Oegstgeest. RK Kerk (zat. 7 u.) bs H. Petraierk 9.30 u da Bll.avelcU u. Marekerk 10.30 u. ds. W. Kool, Kat wijk a. Zee. 5 u. ds H Stolk. Scheve- ülaranatahakerk 10 u. ds. A. J. Lam- Jehova getuigen (Hogewoerd 175) 2.30 u. Vestestraat 3, 10 en 3 u. Plnkstergem. (Oude Rijn 3) 3 u. ds. K. L. v. Twlllert. Evang. Centrum (Zijlsingel 2(, 10 u. i Corn, de Vlamingstr. 10 RK Plus X Kerk (zat. 7 u.) 9. 10.30 dienst, 6 u. ds. C. v.d. Bergh, voorber. H.A., Ichtuskerk 10 u. ds. L. Boer, op- pasd. 5 u. ds. J. Catsburg. voorber. H.A., Pntëlkerk 9.30 u. ds. C. v.d. Bergh, oppasd., 6 u. ds. D. W. Koelman Geref. Kerk 9.30 9, 10.45 Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 i __-eive te Amstelveen. 6.30 u. ds. Doorn, Geref. Kerk 9.30 ping. Koning! ds. A. M. Unden ting. J. Zijlstra, dlnsd. u. Ned. koorzang 11.45 RK H. Geestkerk T veld (zat. 6.30 u.) 9 Koelman, bed. H.A., Zie- ds. G. v. Halsema, 5 u. ds. D. H. El- R. J. A. Hanenburg te Eindhoven, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. Dienst des Woords Rem. Geref. Gem. RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9. 10.45 en 7 u. NoordwiJk Geref. Kerk 9 u. Vin- kenlaankerk ds. B. _Bouma, 11 Stlchtingskerk burg Z.H. .17 u. Warner. 10 u. Hoofdstraatkerk ds. C. 9.30 U. as. tiuisraau, u u. uo. Wiel, Zwartsluis, Maranathakerk 9.30 u. ds. A. J. vd Wiel, 5 u ds. H. A. van Bottenbuxg, Voorburg, Camping "Koningshof 10.30 u. dhr. q Havens- bergen. Evang. Chr. Gem. (Chr. ma- "5-school, Noordelnde), 10 ris Aete- Kerk (vrljg.) 10 en 17.15 u as i den RK Kerk (Tuinbouwschool) o„ 4 ti tin 7nn 10 30 U. Bethlehemkerk 10 Vredeskerk 10 t nisch Ziekenhuis 10 u. ds. P. Malssen. essenhuis 10.30 u. ds. A. Vink, Jeugdkf.pel Vredeskerk 10 u. mej. K. f. Kelj. Jeugdkapel "De goede lerder" 10.30 u. dhr. M. H. K. v.d" Zee. Merenwljk 10 u. Oecumenische d. Geref Kerk Zuiderkerk (Lammenschansweg 15) 30 en 5 u. ds. Kronemeljer. Petrakerk (Surinamestraat) 10 en 7 u ds. Hortenslus. Oude Vestkerk (Oude Vest 133) 10 en 5 u. ds. Post. Beloftekerk (Robijnstraat) 10 en 5 u. dr. Vlijm. Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.) 9 en 10.30 u. ds. Bovenberg, nm. 5 u. ds. Bovenberg, (Gem. dienst met Herv.). Huize "Groenhoven" 10 u. ds. De Heer In alle diensten viering H.A. en nam. bovendien dankzegging. Gezinsdiensten "Jeug> "De MlTt" dhr. De Kon1 Mierennest" dhr. Kromhout. Dienst voor doven (Petrakerk) 10 u. ds, P. L. Schuddebeurs (Viering H.A.). Merenwljk 10 u. ds. J. Langenbach, Lodewljkskerk (zat. av. 7 u.) 9.30, 11. 12.15. 6 en 7 u. Leonarduskerk (zat. av. 7 u.- 10.45. 12 en 7 u. Oud Kath. Kerk (Zoeterwoudsesln- gel) 10 u. Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19 Ge'ref. Gem. 9. 10.30 u. Aarlanderveen Herv. Gem. 10 u. ds. G. v.Hoegee, 7 u. ds. J. H. Bogers te Alphen a.d. Rijn, Geref. Kerk 10 u. dr. G. Maneschijn te Amstelveen. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords, 7 u. ds. L. S. d. Boer te Sassenheim, RK Kerk (zat, 7 u) 7.30 en 10.30 u Ter Aar Dorpshuis Aardam 9 en 12 u. Alphen a. <1. Rijn Herv Gem. Ad- ventskerk Julianastraat 9.30 u. ds. P. A. Lefeber, 6.30 u. ds. J. v. Sliedrecht t Bilthoven voor de GZB. Kruiskerk Gouwsluis 9.30 u. ds. H. Koud3taal te Bolnes voor de GZB. Opstandlngskerk Pr. Marljkestraat 9.30 u. ds. J. Lalleman te Oudewete ring, 6.30 u. ds. P. A. Lefeber. Gebouw Nabil Van Lennepstraat 9.30 u. ds. J. H. Bogers. Zaal Opstandlngskerk Pr. Marljkestr. 9.30 u. Jeugdkapel dhr Pong. Martha-stlchtlng "Rijnstroom" 10.30 ds. I. J. Walpot. d. Dikken, Geref. Gem. 9.30 u. leesd. en 19.30 u. ds. Houkoop v. Moerkapelle van woensdagavond 7.30 u. dis. Van Vliet v. Aagtekerice. Boskoop Herv. Kerk 9.30 u. de. A. d. Leeuw, 18.30 u. ds. W. L. Heljmans, Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. D. Slagboom v. Barcndrecht. Geref. Kerk Vrljgem. Kerk Remisestr. 8.15 u. ds. Th. Hoff, bed. H.A., 3 u. ds. Th. Hoff. bed. H.A. dankzegging, Geref. Kerk Vrljgem. (Hoofdstraat) (bulten verb.) kerkgeb. W. d. ZwlJ- Serlaan 9 u. ds. G. Roukema, 7 u. ds. 1. Roukema, "Volle Evang. gem. Kat- i Rem. Kerk, ds. G. den.'' 10 u. Ichtus (Schloolstraat) ds. A. Plf« (Ooltgensplaat), 3.30 u. De Rank (Geref. Bond) ds. J. Post (Lelden), 19 u. Kapel (Hoofdstraat) ds. D. Keunlng, Maassluis, Pinkstergem. 9.30 Kerk (Dorp), zaterdag av. 19 u. Hulsman, Geref. Kerk 10 i stra v. Hoofddorp, 19 u. H. mis (zonder zang), 12.15 i mis (zonder zang). In alle missen p kap. Noordermeer, om 11 u. pastoor 1 viering in Dorpskerk as. j. a. a vree. Geref. Kerk (zie opgaaf gem.). RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30. 9.30 en 11.15 u. Rynsaterwoude Herv. Gem. 9.30 u. ds. T. H. Oostenbrug, 7 u ds A d„ Zeeuw, Chr. Geref. Kerk 9.3 ds. J. v. Ieperen v. Katwijk, Geref. Kerk w. Geslnk, voorber. H.A. (Duitse H. mis) vrijd. 19 u.. iedere morgen om Geref. Kerk 10 u ds. B. J. F. Schoep, 18.30 u. ds. L. Buitenhuls, Nleuwerbrug 9.30 u. ds. L. Buitenhuis, 18.30 u. ds. B. J. F. Schoep Geref. Kerk vrljgem. 9.30 en 1T.15 u. ds lik. Geref. f hoogmis en 11.30 u., Kapel Bloems- waard. Eucharistievieringen zat. 19 u. zon. 8 u., 10 u. Hoogmis. Leiderdorp Herv. Geref. Dorps kerk 10 u. ds. J. P. Honnef. H.A. N'oordwykerhout De Zl'lk Herv. Gem. 10 u. ds. J. Streefland. RK St. 7 u. 8. 10. 11.30 e Oudshoorn Oudshoornseweg 10 zangd. ds. R. Oort. Slonskerk Hooftstr. 9.30 u. eredienst. 18.45 u. Victory duo, Brink te Ermelo. De Goede Herderkerk Ten Harm- H. Mis, Ontmoetingscentrum, Herv. stud. pred. (Gez. dienst). Geref, Gem, Geref. Kerk J. v.d. Haar. Chr. Geref. Kerk 10 i Den Haag-West e ds denkerk) 9 u. Wlka Brörens te Delft. Salvatorikerk W. d, Zwijgerlaan 10 t de Herderkerk Ten Harmsenstr. 9 ds. G. d. Ruiter, 6.30 u. ds. J. Vos. Van Rhoon te Zeist, Geref. Kerk 9.30 en 5 u. ds. Brink (H.A. en dankz.), RK St. Bernarduskerk Rijndijk (zat. 7 u.) 9.30 en 11 u„ RK Kerk St. Michael Rijndijk (zat. 7 u.) 9 en 11.30 u.. RK Kerk der Engelbew. Dorp (zat. 7 u.) 8. Hoofdstraatkerk 10 u. ds. J. A. v. Net ten, H.A., half 7 ds. J. A. v. Netten. HA Scheppingskerk 9 u. en half 11 ds. G. v. Loenen, RK Kerk zat. 7 u. in de Scheppingskerk Eucharistie viering en 12 u. Zon. om 10.30 u. Hoogmis. Llsse Herv. Gem. Gr. Kerk 9 en 19 u. ds. J. v.d. Velden, Pauluskerk 10.30 u. ds. J. v.d. Velden, Geref. Kerk 10 en 19 u. ds. H. D. d. Wit, Chr. Geref. Kerk 10 en 16.30 u. ds D. H. Biesma RK Kapel Sancta Maria zat. u.. 8.45 en 10 u„ RK H. Hart Oegstgeest Herv. Gem. Groene of Willlbrordkerk 10.30 u prof. dr. E. Jan sen Schoonhoven en kap. H. J. Poelman Oecum. dienst v. Schrift en Tafel, Pauluskerk 10 u. ds. J. Irik, gez. dienst Gem. centrum Ingang Writtenbachweg 10.30 u. prof, dr. A. J. Rasker, 19 u. A. W. Berkhof, Geni. 19 u. ds. J. D. te Winkel, Chr. Geref. Kerk 10 en 17 u. ds. L. S. d. Boer. N. Prot. Bond geen dienst, RK Kerk "St. Pancratius" 19 u H. mis zon. H missen 8. 9.30 (H. mis) 11, (gez. mis met crè che) en 17.30 u. (av. mis), maan, woe dag en vrijd. av. om 19.30 u. av. mis in dek erk, RK Kerk "H.H. Engelbew." crèche) en 17.45 u. (av. mis). Valkenburg Herv. Gem. 10 u. ds. D. Bouman. 6.30 u. ds. J. Visser v. Den Haag (Jeugdd.), Geref. Kerk 9.30 en 10.30 u. ds. Roozi Geref Kerk (vryg.) 10 en 17 u. ds. Th. Hoff. hoogmis, 10.30, 11.45 ,e wuuuui.weeii Herv. Gem. Brug- •k kerk 9.30 u. ds. J. v.d. Heuvel, 7 u„ ds. D. v. Vliet. De Hoeksteen 9.30 u. ds. D. v. Vliet. 7 u. ds. J. v.d. Heuvel, Bet- helkerk 9.30 u. ds. B. Oosterom, 5 u. d C J. Klop te Lage Vuursche. Imma- nuelkerk 9.30 u. ds. G. A. Cnossen, 7 u. ds. H. M. Cnossen, Ger. Kerk, Kruis kerk 9.30 u. ds. D. J. Modderaar. 5 u. dr. Rasker, Geref. Kerk (vrljg. bulte 6 u. Bonaventurakapel (zat. Doopsgez. gem. (Lokhorstkerk) 10 u. is H. v. Bilderbeek 10 u. Leger des Hells 10 u. heillgendienst '.30 u. verlossingssamenkomst. Chr. Science (Stcenschuur 6) 10.30 i. Holl. dienst. Evang. Chr. Gem. (Middelstegr.) 10 leesd. Aktle Kruistochten Nederland. (dond. 8 u.j. (vrljgem.) Kantine So- x 10 5 u. ds. G. Spijker. Geref. Gem. Kerkgebouw Hooftstr. 240 9.30 i 5.30 u. leesd Ned. (Konlngskerk) 9.15 u. ds. de Waard). Katwyk aan den R(jn Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 u. Eerw. h. Slerat, v. Lelden, 6 u. ds. M. Heymans, Ontmoe- tlngskerk 10 u. ds.H. v. Niel, v. cisstr. 10.30 u. ds. R. Steenstra (vloot- pred.), Interkerkelijke evang. Eucharistieviering, 19 u. H. Mis, Dependance n. v.d. Bruggen. 15 u. ds. G. Spijker, Gem. Chr. dom (Rljnb. lyceum) 4 Haagse Schouw ds- D- H- Kuiper te Amsterdam. Ont- f***#5?. öci10_u7 moetlngskerk 10 u. ds. D. H. Kuiper. 6 u. ds. D. J. Modderaar, Chr. Afgesch. - --- dg A p verlap dienst. RK St. Victorkerk 10 Eucha- dêring. zon. 8.30 u. H. mis, 10.30, 17.30 u. H. Mis, H.H. Engelbew. en Nwe Wetering Herv. Gem. dhr. Drijver (voorber. H.A.) Ge "0 w. "foW WIJ". n.l. ref. Kerk 9.30 u. kand. Holtrop, 6.30 i ds. J. Huizebosch te Woubrugge, Rem. Warmond Herv. Gem. 10 u. ds. A. J. den Tonkelaar (H.A.). Zendingswerk Middernachtsgroep Zoeterwoudseslngel 21 u. zat. 10.3C mis, 11 u. (met kinder crèche) en 17.45 kreuk (zat. 7 u.) 8.15, 9.45, 11.30 t ctodag Lelden en omg. 5 u, dhr. Koekoek. 08 Baptisten gem. 10 en 6.30 u. ds. H. G. Kerk, Kerkstr. 72. zat. 19 TrlomXatorkerk Molenwerfstraat Le- str. 1.15 u„ Mgr. Bekkerschool, v. Lier- Herv. Gem. Dorpskerk xu u. os. j. a. G. v. Zanten, 4 u. ds. C. v.d. Bergh, Katwijk a. Zee. 7 u. dr. Th. C. Frederikse, Kievltskerk 9 u. Jeugd kapel (11 t/m 13 Jaar), 10 u. Prof. dr. H. Berkhof, Oegstgeest. Messlaskerk 10 u. dr. Th. C. Frederikse. Dorpscentn 9.30 u. ds. H. C. Bultman, Schoon ven, Gebouw Shalom 10 u. Jeugdkt (1214 Jaar), Deylerhuis 10 u. Jeu kerk, Geref. Kérk Dorp 10 u. ds. J, Zijlstra, Delfzijl, 7 u. dr. J. M. VII] Lelden, 10 u. ds. Bech, av. maalvlen 7 u. ds. Bech. av. maalsviering en t; loog, Ned. Prot. Bond 10.30 u. ds. J Rossum (V.H). Woubrugge Herv. Gem. 9.30 u, Bouwman, Katwijk, 6.30 u. ds. Ketnj naar. Werkendam, Geref. Kerk 9.30 6.30 u. ds. Huizebosch (HA). Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u. J. Kaal te Nieuwveen, Geref. Kerk! en 7 u. ds. W. C. v.d. Brink te Nlf Loosdrecht, RK Kerk (zat. 7 u.) 1 9 en 10.45 u. - Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u. Schoch, RK St. Janskerk Zuldbu' seweg (zat. 7.30 u.) 7.30, 10 en 11 u. Chr. Dlenaarkerk (zat. 7 u.) 8.30, 11.30 en 6 u., RK Kerk Meerbrug ii 7 u.) 8.45, 10.30, 12 en 6 u. Zwammerdam Herv. Gem, 10 dhr. J. Goedhart te Nieuwkoop, 6.3! ds. S. Bijl te Krimpen a.d. IJssel.f ref. Kerk 9.30 en 6.30 u. ds. J. Czlrt Oudewetering, Rem. Geref. Gem. p opgaaf, RK Kerk (zat. 7 u.) 8. 10,1! en 5.30 u. Het interieur van de vormde kerk van V

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 4