Donny Osmonds solo-lp Salle- ja wartet peelt chonberg oede prestaties Rudolf Jansen en Uisabeth Cooymans Passport: flirt met moderne jazz Verrassende Giovanna cTArco van Verdi HITSOUNDS THE WALKER BROTHERS Atlantic: „muzikaal jubileum" Curved Air is groep met 'n grote toekomst r 14 JUNI 1973 pold Schönberg: Strijkkwar- no. 1 in d-klein op. 7 door LaSalle-kwartet. (Deutsche immophon 2530 329). jit stuk dateert uit 1905, be- Üelijk vroeg in Schönbergs Upend bestaan dus. Hij was D 3i. Eerder had hij al eens wartet geschreven, maar dat geheel in de conventionele geschreven en vond daarom waardering. Dat was in 1898, jndsdien is het met die waar ing voor Schönberg tijdens leven, nogal karig gebleven, zei hij eens: „Sedertdien het schandaal niet opge- den". Ook dit quasi-eerste rtet op de plaat is destijds üt ontvangen en dan te den- idat de tijd van zijn 12-to- psteem (het rangschikken de twaalf tonen van de matische toonladder tot een aide vdlgorde, waarvan hij meer afwijkt) nog ver ijderd was. Dit opus 7 is nog atonaal. Het is een stuk op reuklijn naar nieuwe tech- in en nieuw idioom. De rijk- aan thema's en de uitwer- ervan is groot. Het LaSalle- tet treedt met grote virtuo- de toonspinsels van Schön- HM. Alone together Donny Os mond MGM /Kolob 2315210 - Prijs: f 21,-. Jarenlang zong de Osmond-fa mily samen. In de Verenigde Sta ten niet zonder succes, maar inter nationaal kwam het er niet uit. Met datzelfde probleem zat de Partridge-family, die echter wel dat succes kreeg, toen de televisie Jteüederen en Berceuses, keth Cooymans, Rudolf 1 EMI 5 C 065-24782, voor mij liggende plaat uit door een uitstekende mmering. Op de eerste iplaats gemaakt voor len den: Prühlingsglaube op. in Schubert, Erstes Grün 1 van Schumann, Liebe tiihling op. 3,2 en Der tag op. 6,2 van Brahms, lm van Wolf, Mit einer Veris, op. 26,4 van Frühldngsmorgen van Herr Lenz van Rich. De winter is verganghen ir, en van Debussy Voi le printemps en Le temps son mateau. Al even samenstelling, maar 'n andere sfeer ademend is twee: Sandmannchen Irahms. de wiegeliederen oessorgski (Kinderkamer), tód (op. 16,1), Bartók wènes)en MSlhaud (Poè- öts), alle gezongen in de mkelijke taal; voorts Die- Kks Berceuse (plaatpre- en Montsalvatge's Can- cuna para dormir a un alt Elisabeth Cooymans liederen op een ma- waarop niets valt aan te B, althans in technisch op- De zangeres mist echter tertuigingskracht. die diit 6 zozeer behoeft. De inter- van het liedgenre moet nu al over de bezieling van fcngelist of zendeling be- o. i Rudolf Jansen, zoon bekende organist Simon ik eens de Nederlandse Moore genoemd. Deze »tfe neem ik bij dezen alleen aijn niveau is met gelse meester te vecrgelij- n opvattingen zijn echter Koonlijk, dat vergelijking flijk en oneerlijk is. Zijn Laat is als een f on steen, knap gezet in de gesmede ring van Eli- (Cooymans' zang. 'feens is een compliment Iplaats aan het adres van Klaas Posthuma van de maat schappij Bovema: hij is voor de Nederlandse musici, wat de Stichting Donemus is voor de Nederlandse muziek. Jammer, dat hij moet werken met platen- persers, die de kwaliteiten van de afspeelapparatuur van de ge middelde discoflel schromelijk overschatten. R.G.H. een serie begon en David Cassidy op de solo-toer ging. Met dezelf de formule ging de Osmond-fa milie aan 't werk. De Jongens (zes stuks) vormden een eigen groep onder de naam The Osmond Brothers en nummers als Crazy Horses en Down by the Lazy Ri ver schoten omhoog, ook in de Ne derlandse top-veertig. Maar daar mee was het succes nog niet com pleet. Waarom geen solo-platen moet de groep gedacht hebben. Voor dat solo-karretje werden Lit tle Jimmy (Long haired Lover From Liverpool) en Donny (The Twelfth of Never) gespannen. langs onder de titel „Alone to gether" op de markt kwam. Of het met opzet is, ik weet het niet, maar die titel geeft wel precies de werkwijze van de heren aan. Don ny's broers (vooral Alan) hebben een belangrijk aandeel in de plaat. Alan Osmond is de producer en schrijver van een groot deel van de songs, waarvan Life Is Just What You Make It, The Twelfth Of Never en Young Love als bes te nummers net iets boven de rest uitsteken. JvdN. Iedereen heeft zo zijn zwakhe den. Eén van de mijne is, dat ik vaak grote moeite heb met louter instrumentale pop. Het is daarom best mogelijk, dat het aan mij ligt dat ik de plaat „Hand made" van de overwegend Duitse groep Passport niet kan waarderen. Naar mijn idee flirt de groep op een wat angstige manier met de moderne jazz, met als resultaat nogal monotone muziek, die voor namelijk drijft op het sax-, pia no- en synthesizerwerk van Klaus Doldinger, die ook tekende voor de composities. Van de vindingrijk heid die groepen als Pink Floyd en Soft Machine in hun beste tijd ten toonspreidden is in de muziek van Passport niets terug te vin den. Er wordt gewerkt met twee gegevens, een thema en het ..ge nie" Klaus Doldinger. De andere leden van de groep komen af en toe ook eens aan bod. maar moe ten vooral de ondergrond maken waarop Doldinger kan borduren Er is één uitzondering op dn stramien: het nummer .P-ccla- mation" is vrij romantisch en in veel passages wel mooi. Voor de rest hoeft deze plaat voor mij niet BVD AMSTERDAM Shaffy-theater: 16 Juni 20.30 uur The Sissies zingen Brecht; 16 juni 24 uur Nachtvoorstelling Ramses in Shaffy. Concertgebouw: 16 juni 20.15 uur Concertgebouworkest, NCRV Vocaal Ensemble en Danzi-kwintet olv Bruno Maderna, 18 Juni 13 uur Amsterdams Philharmonisch Orkest olv Anton Kersjes mmv Ronald Masin (viool), 21 juni 20.15 uur Amati Ensemble Berlin mmv Günther Passin, 23 juni 20.15 uur Radio Filharmonisch Orkest olv Jean Fournet. Stadsschouwburg: 16 juni 20.15 uur Don Pasquale; 17 juni 20.15 uur Ballet Folklorico de Mexico, 18, 19 Juni 20.15 uur Landscape en A slight Ache, 20 juni 20.15 uur Ballet Folklorico de Mexico, 21 Juni 20,15 uur Een zekere Vincent, Jules Croiset, 22 Juni 20.15 uur Misero Buffo. ROTTERDAM De Doelen: 15 Juni 20.15 uur Opening Holland Festival met Rotter dam Fantastiek met het Rotterdams Philharmonisch Orkest olv Jean Fournet mmv Jospehine Veasy, 18 juni 20.15 uur Cleo Laine, Johnny Dankworth Quartet, 19 tem 23 juni Poetry International. De Schouwburg: 15 juni 20.15 uur Ballet Folklorico de Mexico, 18 juni 20.15 uur Nederlandse Operastichting "Don Pasquale". 20 juni 20.15 uur Royal Shakespeare Company met "Landscape" en "A slight Ache", 22 juni 20.15 uur Louis Falco Dance Company uit New York mmv rockgroep Vertical Burn. De Lantaren: 15 juni 24 uur, 16 tem 29 Juni 20.30 uur Welfare State en Natural Theatre mmv Solid Gold Cadillac, folkloristische zanggroep 's Kliekske. Wannes van de Velde en zijn kwartet e.v.a. DEN HAAG Congresgebouw: t.e.m. 17 Juni 20.15 uur Musical "My Fair Lady", 18, 19 juni 20.30 uur Ballet Folklorico de Mexico, 21 Juni 20.15 uur Russisch ballet. Kon. Schouwburg: 17 Juni 20.15 uur "Een zekere Vincent" door Jules Croiset; 21, 22 Juni 20.15 uur Royal Shakespeare Company met "Landscape" en "A slight Ache". 23 juni 20.15 uur Louis Falco Dance Company. Houtrust: 16 juni 10.24 uur Popconcours voor amateurs uit Den Den Haag en omgeving mjn.v. van Solution en Chris Hinze Com bination. Diligentia: 19 juni 20.15 uur Amati Ensemble Berlin mjn.v. Gün ther Passin, 20 juni 20.15 uur Cleo Laine en Johnny Dankworth Quartet, 21 juni 20.15 uur Gitaarreoital door John Williams. Kurzaal20 juni 20.30 uur Residentieorkest oi.v. Ernest Bour. Twee elpees van "Dawn Candida en Tie A Y'ellow Rib bon Dawn Bell Records 2308 003 en 2308 059 Prijzen: beiden f 21,-. Kort achter elkaar kwamen er op het Bell-label twee pla ten van de Amerikaanse groep Dawn uit. Althans voor ons land, want Candida is alweer een paar jaar oud. De reden van die plot selinge plugging in Nederland is ongetwijfeld het feit, dat Dawn als een komeet naar de eerste plaats van de hitlijst schoot met Tie A Yellow Ribbon (Round The Ole Oak Tree). Op Candi da staan ook voor Nederland een aantal bekende nummers, want de titelsong heeft evenals Knock Three Times in de top-veer tig gestaan. In Amerika volgden de hits van dit drietal, Tony Orlando en de zangeressen Telma Hopkins en Joyce Vincent, elkaar op: Can dida, Knock Three Times, What Are You Doing Sunday, You're A Lady en dan als laatste Tie A Yellow Ribbon. Ai deze songs en nog een groot aantal anderen zijn te vinden op deze beide langspelers. J. v. d. N. Aan deze muziekpagina werkten mee: Bert van Dommelen Han Mulder Jan van der Nait Ron Harms Eindredactie Pieter Taf fijn Layout Bram van Leeuwen VERDI: Giovanna d'Arco. Ca- ballé, Domingo, Milnes, o.l.v. James Levine. EMI 1 C 195 02378/80, 3 LP's, f 58,50. De plaatpremière van Verdi's Giovanni d'Arco, oftewel Jean ne d'Arc, is in vele opzichten een welkome aanvulling van ieders discotheek. Het gegeven van deze James Last: Happy Hammond Happy Hammond James Last Orchestra Polydor 2371 1373 f 21. De produkten van James Last blijken by een zeer grote groep muziekliefhebbers aan te spre ken. Het is in negen van de tien gevallen pretentieloze muziek, goed voor een avondje waar de platenspeler slechts als opvul ling dient. Dat de muziek zove- len aanspreekt is te danken aan de goede arrangementen. Dezer .dagen verscheen een nieuwe per sing van een al wat oudere elpee vol hammond-muziek. Stuk voor stuk fijne potpourris waarin de verschillende nummers geruis loos in elkaar overgaan. B.vJj. opera uit 1845 heeft weinig te maken met het verhaal van Jeanne d'Arc, zoals dat bekend is geworden door Schillers Die Jungfrau von Orieans. Er heb ben zelfs opvoeringen plaatsge vonden, waarbij de naam Gio vanna d'Arco zond ermear werd veranderd in Oriebta di Lesbo! De cast is zonder uitzondering uitnemend: de titelrol is toebe deeld aan Montserrat Caballé, Placido Domingo vertolt de te norpartij van Karea VII, terwijl de bariton Sherrill Milnes fun geert als vader van Giovanna. Goede prestaties leveren voorts the Ambrosian Opera Chorus en the London Symphony Orches tra. Dirigent James Levine maakt met deze opname zijn plaatde buut. Zijn stijl zal niet ieder di- rekt aanspreken, want hij heeft deze opera precies in zijn tijd geplaatst, d.wz. tussen het trio Rosslni-Bellini-Donizetfci, en de beroemde Verdi van de Rigo- letto, Trovaitore en Traviata. Hoe vaak worden Verdi's eerstelin gen en laatste opera's niet uit gevoerd, alsof de componist voorbduremd in dezelfde stijl schreef? Conclusie: een verrassend goe de aanbieding, mede omdat de geluidskwaliteit perfect is. RGH. Herbie Mann Hold on l m comin Herbie Mann, „Hold on, I'm comin", Atlantic 40 467. Voor mij is Herbie Mann nog steeds de beste Jazz-fluitist die over deze kille aarde rondstapt. Deze man kan bijna alles met zijn zilverglimmende instrument. In ieder geval verstaat hij het heel goed stemming over te bren gen. Op de Jazz-festivals, vorig jaar georganiseerd in New York en Montreux, bracht hij het pu bliek dan ook tot minutenlange ovaties. Met saxofonist/ fluitist David Newman (een hele grote!), gitarist Sonny Sharrock, pianist Pat Rebillot, bassist Andy Mu- son en Reggie Ferguson op drums vormt Mann een heel hecht team. Een team. waarin iedereen de volledige vrijheid wordt gela ten, maar ook aantoont tot grote hoogten te kunnen komen op mo menten dat er volledig samenspel is. Het bijna dertien minuten duren de „Memphis Underground" le vert daarvan enkele frappante voorbeelden. Plus de wetenschap via deze compositie van Mann dat progressief niet altijd betekent al les weggooien en helemaal op nieuw beginnen. Ook vanuit de traditionele bluesakkoorden werkt het sextet aan en op nieuwe wegen, die de plaat des te inte ressanter maken. P.T. HITSOUNDS The Walker Brothers Fontana 6430033 f 10,-. Als ik even in mijn hitgevoeli ge geheugen tast moet ik bij de naam „Walker Brothers" altijd denken aan „The sun ain't go na Shdne any more" en „Make it esay on yourself" twee onver biddelijke toppers die omstreeks 1966 wekenlang in de hogere hlt- regionenen vertoefden. De hits van de Walker Brothers zijn nu bijeengebracht op een lang- speler. Hun „donkerbrulme stem- men" doen het nog altijd goed, vooral in een nummer van Dy lan getiteld „Love minus zero". Verder bevat de elpee nog een nummer dat op naam staat van Fats Domino: „Land of thou sand dances" en Randy New mans „I don't want to hear it anymore. Nog even een wijd verbreid misverstand uit de we reld helpen: de drie Walker Brothers zijn in de verste verte geen familievam elkaar, laat staan broertjes. B.v.L. Groot aantal nummers ran grote musici Les succes originaux de la Nou velle Orieans, Festival album 123 (dubbelalbum). Waarschijnlijk het succes van de revival, de zwarte muziek uit de Jaren twintig, heeft Festi val ertoe gebracht dit album uit te brengen. Er op een groot aan tal nummers van „grote" mu sici. Helaas zonder enige docu mentatie over datum van de op name en de bezetting van de bands. Aan vermeldingen als Louis Armstrong and his orches tra heb je natuurlijk weinig. De muziek is echter buitengewoon leuk om te horen, al zijn het dan vaak opnamen uit de nadagen, zo te horen. Vandaar nauwelijks re presentatief voor de uitvoeren den. Dat zijn: Pee Wee Erwin, Sidney Bechet, Albert Nicholas. Sammy Price, Eddy Condon. Jack Teegarden, Mezz Mezzrow en Louis Armstrong. P.T. Rhvtm 'n' Soul. Atlantic 20.051, f 10,-; Blues 'n' Jazz, Atlantic 20.052, f 10,-; Rock 'n* Pop, Atlantic 20.053, f 10. Het Atlantic label is een kwart eeuw oud en dat vierde Negram met de persing van een drietal elpees van ieder een tientje, waarop een summier overzicht wordt gegeven van wat er zoal werd uitgebracht. In 1948 begon Atlantic als een soort liefhebberijtje van Ahmet Ertegun met tienduizend dollar geleend geld en een stel oude masters. Daarvan werden herpersingen gemaakt en pas later kwam er eigen opnamen. In de loop van de Jaren heeft Atlantic al heel wat malen raak gescoord. Op het gebied van rhytm blues met o.a. The Drifters, Ray Charles en natuurlijk Aretha Frank lin; in de rubriek pop noemen we Sonny Cher en Led Zeppelin terwijl ook de jazz niet werd vergeten: The Modern Jazz Quartet, Charles Mingues, Thelonius Monk en John Coltrane, om er maai* eens enkele te noemen. Op de blues 'n' Jazz-plaat is van dat laatste werk wat neergelegd. Met King Curtis, Les MacCann, Cham pion Jack Dupree, Eddie Harris, Joe Turner, Billie De Pierce en Ray Bryant, Mingus, Coltrane, Dave Bru- beck, het MJQ en Herbie Mann. Het zijn vooral ge makkelijk in het gehoor liggende werkjes, die volgens mij nou niet bepaald het allerbeste laten horen wat de onderscheidene musici zoal in het leven hebben gedaan. Maar een tientje is het zeker wel waard. De Rhythm and Soul-muziek, een facet van de hedendaagse muziek waarin Atlantic min of meer de toon heeft aangegeven. Dat blijkt ook uit de nummers op deze elpee. We noemen u My spcial prayer van Percy Sledge, Natural Woman van Aretha Franklin. In the midnight hour van Wilson Pickett, Soul man van Sam and Dave én Love potion number 9 van The Clovers. Hoewel er dus heel wat soul-muziek van zwaar kaliber op staat is er toch een nummer dat daar weer met kop en schouders boven uit steekt: de ruim vijf minuten durende vertolking van het nummer The first time ever I saw your face door de perfect zingende Roberta Flack. Ook de popmuziek nam bij Atlantis een belangrijke plaats in de afgelopen vijfentwintig Jaar in. Met opzet werd het wat oudere repertoire gekozen. Op deze plaat vindt u onder meer: Splish Splash (Bobby Darin), I Got You Babe (Sonny and Cher), Groovin' (Young Rascals), Woodstock (Crosby, Stills, Nash and Young), Whole Lotta Love (Led Zeppelin), And You and I (Yes) en Brown Sugar (Rolling Stones). „Air cut" Curved Air Warner Bros. K 46224. Curved Air is een groep, die in de toekomst grote dingen kan gaan doen. De plaat „Air cut", is een demonstratie van de mogelijkhe den die dit ensemble in zich draagt, en dat zijn er een hele boel. Men deinst niet terug voor een stukje dertiger jarenmuziek („World"), voor potige rock met fraaie close- harmonyzang („Two-three-two"), voor een stukje instrumentaal werk („Ar- min") en voor een langzaam, folk- achtig nummer („Easy"). Het al lermooiste dat deze plaat de luisteraar naar mijn idee biedt is echter het door de voortref felijke zangeres SonJa Krlsti- na gecomponeerde „Elfin boy". Prachtig van melodie, haarzuiver gezongen en voorzien van een be geleiding op elektrische harp en synthesizer die subtiel, en Juist daarom uiterst effectief is. Multi- instrumentalist Eddie Jobson toont zich in dit nummer van zijn beste kant. Helaas blijkt hij niet overal even goed op dreef. Vooral in "Metamor phosis" maakt hij het veel te dol met kwasi-klassieke piano-soli, die knap vervelend zijn. Hij torpe deert op die manier een overi gens door hemzelf geschreven nummer dat erg mooi zou hebben kunnen zijn. Jobson zou er trou wens toch beter aan doen om niet teveel achter de piano te gaan zitten. Zijn vioolspel is niet alleeD technisch beter, maar ook veel origineler dan zijn loopjes op het klavier. Zijn pianospel en het soms knappe, maar soms ook erg stereotype gitaarspel van Kirby demonstreren, dat Curved Air nog niet helemaal volwassen is. Er moeten nog een paar dingen ver beterd worden. Als dat gebeurt, zal elke plaat van de groep door mij likkebaar dend worden ontvangen. BVD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 13