STAN GETZ: UNIEK Herman v. Veen deed alles' over Uitgebreid scala blues-artiesten Daniel Barenboim leidt braaf Brits kamerorkest [Cenyatta's Free State Band YESSONGS: DRIE DUBBELE ELPEE Vijfentwintig hits op één plaat )ionne Warwick's illerbeste \JJard rock" Johnny SHA NA NA OMGETURND Platen vol jubelende liederen 'ER DAG 9 JUNI 1973 Robin Kenyatta's Free State {and, America 30 AM 6123. Kenyatta's muziek is eigenlijk ntstaan uit een merkwaardig onglomeraat van cultuurpatro on. Hij speelde "new music", jet. mensen als Sunny Murray, hij igureerde ook nog even in de ector rhytm'n blues, hij zat in chte bluesbands. Maar dan later aat hij eigen groepen vormen en reedt daarmee op tijdens de vant-garde festivals in New York. »aar introduceerde hij "A Fur- jer Exploration in African Con temporary Music". Dat gaf al dui delijk de richting aan die hij sindsdien volgt. Het mengen van de muziekvormen, die hij eerder speelde met de muziek van Afri ka en ook met die van West-In - dië. Daarvoor schrijft hij zelf, composities die zijn gebaseerd op thema's. Dat bevalt hem het bes te, verklaarde hij tijdens één van zijn Europese tournees. (Het zou trouwens een belevenis zijn deze man eens naar Nederland te ha len). Op het America-label speelt Kenyatta zes eigen nummers. Hij wordt daarin op bijzonder goede wijze terzijde gestaan door de Congolese gitarist Francois Ny- ombo, die laat horen dat 't in z'n land gewoonte is zonder drummer te spelen. Ritme van pure klasse. Trouwens, die komt ook van Kei- no Spellar (Congo's), Ado Roma no (drums) en Kent Carter (bas). Samen met de saxofoon van Ro bin eigentijdse muziek, die ook heel goed aan te horen is voor mensen die altijd zeggen: Tk hou niet van die moderne mu ziek". P.T. Dionne Warwick's greatest Vol. 10 "I'll never fal love again" Scepter Re- 16—29.550—8. an de prestaties van het ge- jmmeerde tandem Burt Ba- rach Dionne Warwick is al wat papier en inkt besteed, is een samenwerking die ge- heeft tot een verzameling tterende, melodieuze songs, zich ongetwijfeld nog Jaren »n doen gelden. Op deze nieu- sterke, tien opnamen tellen- ,p staan zeven nummers van bar ach, onder andere 'TH tr fall in love again" en indrops keep fallin' on head", die nog verrassend blijken, ofschoon ze 't laat- jaar bijkans zijn platge- ild. De andere nummers zijn George Harrison ("Some- Jim Webb (het erg goe- 'Didn't we") en Paul Anka's Way". Deze laatste song, die Sinatra bekendheid kreeg hem ook op het lijf geschre- was) vormt het enige zwak- lunt van deze LP. Dionne veel te veel opboksen te- het keihard doordouwende st. Vreemd dat aan dit mer nou niet wat meer aan besteed. R.P. "Yessongs" Yes Atlantic ATL 60045 (SD 3—100) De drie-dubbel LP "Yessongs" (toe maar), die bestaat uit opna men van concerten die Yes in '72 in Engeland gaf, lijkt voorname lijk interessant voor mensen die nog weinig van de groep hebben gehoord, en die hun achterstand in één flinke klap willen wegwer ken. Het album bevat namelijk al een aantal nummers, die de door de wol geverfde Yes-fan zo langzamerhand van achteren naar voren kan meeneurieën. Ook de liefhebber van de ge avanceerde pop, die Yes al een warm hart toedraagt, kan overi gens nog wel iets van zijn gading vinden, maar om voor een paar nummers een drie-dubbel LP aan te schaffen, dat lijkt wöl wat veel gevraagd. Het is overigens opmerkelijk dat Juist de nummers die Yes bekend gemaakt hebben op deze "live"- plaat het beste materiaal ople veren. "I've seen all good people" en "Yours is no disgrace" bij voorbeeld blinken ook buiten de veilige muren van de studio waar technici zich 'beijveren om het allermooiste geluid te krijgen, meer dan aanvaardbaar. In deze nummers toont Yes zich een zeer goede podiumgroep. Daarnaast kleven er echter wel wat bezwaren aan "Yessongs". Om te beginnen is zo'n anderhalf uur Yes naar mijn idee wel een beet je teveel van het goede. Vooral gitarist Steve Howe, maar in min dere mate ook pianist-organist Rick Wakeman, vallen op den duur door de mand als musici met een beperkt improvisatie-vermo gen, die soms wat al teveel uit zijn op aardige effectjes. Wel leuk, maar na verloop van enige tijd nogal vermoeiend. Het album telt één zeer trieste miskleun: "Exerots from "The six wives of Henry VTO", dat on gelooflijk kitscherige delen telt. Ondanks deze bezwaren is "Yessongs" wel een boeiende plaat. Zeker voor mensen die nog niets van deze groep kennen is 'n kennismaking de moeite waard. Het schitterende uiterlijk van dit album verdient de hoogste lof. BVD Aan deze muziek pagina werkten mee: Bert van Dommelen Ron Harms Jan van der Nat Ruud Paauw Sam Platteel Eindredactie Pieter Taf fijn Layout Bram van Leeuwen lane Kolby: el belovend ane Kolby CBS S 64981 51.-. t is verademend om zo nu an eens een plaat op te zet- net een onbekende naam op en dan te ontdekken dat en veelbelovend stemmetje speakers opklinkt. Dat is geval met de Amerikaanse ie Kolby, die twaalf eigen losities op de plaat heeft ge- Wat deze Diane presteert is mis. Haar stemgeluid doet nken aan dat van Dusty igfield, maar blijkt op den toch meer aan te spreken, bijzondere van de plaat is, "(ij op twee verschillende ;en is opgenomen namelijk leel in Hollywood en een an- gedeelte in Houston. Ook Diane Kolby tweemaal door il verschillende orkesten eid. Dat het toch een leid geworden is, is volledig ■nken aan de boeiende stem Diane Kolby. B.V.L. >ck and roll hits" - Roy Or en, Jerry Lee Lewis, Shang- i Jimmy Ellis, Johnny Cash :k Berry e.a. Negram HJN n aardige herinnering aan het laierige rock and roll tijdperk eind vijftiger begin zesti- Jaren. Een souvenir uit een tóe die voorgoed voorbij is. mtwintig krakers, lekker on- tóst stampwerk. Jammer is, weinig "lijn" in de plaat zit, «r is zo maar, met ogen lt, een woeste greep gedaan in jock and roll wezen van tien, len Jaar geleden. De kwaliteit 'irt dan ook nogal. Om eens immers te noemen: Great of fire, Blue suede shoes, 'Olline, Roll over Beethoven, you later alligater (maar van de grote Bill Haley), Rock House .Leader of the pack, Bread and Butter en zelfs ook nog Speedy Gonzales van die bes te brave Pat Boone. R.P. "25 all time hits" Waldo de los Rios, The Mills Brothers Glenn -Miller, Billy Vaughn, Rod Mc- Kuen e.a. Negram HJN 220. Bovenstaande opmerkingen, gelden ook voor deze extra-lang- speler. Geen enkele lijn maar een wilde greep Pat Boone's tophits April Love en Love Letters, popu lair klassiek van de Spaanse or kestleider Waldo de Los Rios, evergreens als Wheels van Billy Vaughn, In the Mood van Glenn Miller en Lonely Street van Count Basie. Er kleeft een be zwaar aan de plaat. De opname van de laatste nummers op de plaat is niet helemaal vlekkeloos. Daardoor ontstaat wat klankver vorming. In dezelfde serie versche nen nog twee elpees onder ande re een met 25 Hollandse hits. Alive And Well Johnny Winter CBS S 65484 Prijs: 21,—. tóen in het tijdperk van de hard-rock, dat nu toch al weer een tijdje achter ons ligt, kwam opeens een man naar voren, die de 'Ie jeugd van toen totaal iil vervoering bracht. Het was Johnny ter, de broodmagere jongeman met Bet hoogblonde haar dat tot over zijn schouders kwam. Johnny is in de afgelopen Jaren niets <J oderd. En dat is de grootste fout, die htf had kunnen maken. Met -rock moet Je niet bij de huidige Jeugd aankomen, tenzij het een rechte discotheekstamper is. Dat kan van Johnny Winter helaas borden gezegd. Voor twee nummers wil ik een uitzondering maken: Nothing To Me en Too Much Seconal, twee langzamere songs, "In Winter laat horen, dat hij echt wel iets van muziekmaken JvdN The Night is Still Young Sha Na Na Kama Sutra Prijs: f 17,90. Van Sha Na Na hebben we al enige tijd niets pieer gehoord. Het Woodstock festival en de film daarvan is eigenlijk voor Nederland de laatste herinne ring met deze twaalfmans-for matie uit Amerika. De reden van het zwijgen wordt duidelijk met de nieuwe lp The Night Is Still Young. Sha Na Na is dui delijk "omgeturnd" en de aller wildste haren zijn verdwenen. De groep heeft duidelijk meer klas se gekregen en brengt nummers, die Je eigenlijk van iedereen be halve van Sha Na Na, zou ver wachten. Glasses en In The Still Of The Night zijn daarvan voor beelden. Het oude is echter niet vergeten, want in Sea Cruise en Bless My Soul wordt toch weer duidelijk een duik in het verle den genomen. Al met al een erg fijne plaat met veel afwisseling. JvdN Stan Getz Quartet, "Dynasty" Verve 2657009 (dubbel-elpee), f 35,-. Stan Getz en orkest o.l.v. Michel Legrand. "Comminu- cations", Verve 2304105, f 21,-. In t begin van de Jaren veer tig leerde Stan Getz het vak in grote orkesten: die van Stan Kenton en Woody Herman. Daarna werd hij "eigen baas" en ging het vooral zoeken in klei nere groepen. "Dynasty" is daar een goed voorbeeld van. Op twee 30 cm-schijven is de tenor saxofonist te horen met de voor treffelijke organist Eddy Louise (even vaak Eddy Louiss ge noemd) uit Martinique, gitarist René Thomas en de ontzettend stuwende drummer Bernard Lu- bat. Op één nummer na (de filmmuziek "Initation" van: Bronislau Kaper» speelt het kwartet allemaal composities, van leden van de ritmegroep. Voor mij machtig mooie muziek waarin goed te horen is dat Getz een rijpings-periode heeft door gemaakt. Hij durft nu beheer ster te spelen, omdat hij weet de hele techniek onder de knie te hebben. Al met al een album, dat in geen enkele Jazz-disco- theek mag ontbreken. Boven dien krijg je dan ook nog het gi taarspel van René Thomas, die een regelrechte afstammeling, van Django Reinhardt lijkt te zijn. De opnamen dateren uit maart 1971 en werden gemaakt in de befaamde Ronnie Scott Club in Londen. Op de andere plaat wordt er samengewerkt met het orkest van Michel Legrand, die ook te kende voor de arrangementen. Het is een unieke plaat gewor den. In de eerste plaats om de muziek die Getz maakt goed als immer. Met daarbij het grote Franse orkest dat er ook wat van kan. Maar vooral door de soort muziek die er wordt ge maakt. Getz bewijst opnieuw (hij deed dat o.m. al met een bossa nova album) ook nog wat anders te kunnen dan het spelen van Jazz. Er komen titels op de ze plaat voor met sterk wisse lend ritme zoals Nursery Rhimes: gedeeltelijk drie-kwart en gedeeltelijk drie-achtste verder nog een soort country- muziek, verfijnde pop en ook nog een bijna klassiek concert- werk. 'n Ongelooflijk gediscipli neerde vocale achtergrondgroep zorgt ervoor, dat het nog meer anders dan anders wordt. Maar wat vooral uit de nummers (al lemaal door Legrand geschre ven) blijkt is, dat hier mensen aan het werk zijn die hun emo ties in de muziek durven te la ten doorklinken. P.T. "Het leek me beter alles nog «es over te doen". Herman. Met deze even korte als simpele me dedeling op de hoes introdu ceert Herman van Veen zijn nieuwe album. De elpee bevat twaalf van de grootste successen van deze talentvolle "entertai ner", die de laatste Jaren als 'n komeet omhoog schoot. Inderdaad als 'n komeet want het is nog niet zo heel lang ge leden dat hij het met een op treden in de Leidse Schouwburg moest doen met een handjevol publiek. Dat er inmiddels veel veranderd is bewijst zijn lang durige verblijf in het Amster damse Carré met avond-aan- avond uitverkochte zalen. Ook de liedjes van Herman van Veen zijn in de loop der tijd ver anderd. Niet de tekst en even min de muziek, maar wel de in terpretatie en de presentatie. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer Je een liedje zo'n 200 keer achter elkaar hebt gezon gen, het de 200ste keer anders klinkt dan de eerste keer. Herman van Veen vond dat ook en daarom stapte hij met z'n be geleidingsgroep De Contra Band naar de opname-studio en nam twaalf succesnummers opnieuw op. Wat opvalt bij vergelijking met de opnamen van oudere da tum is dat de begeleiding dit maal vrijwel overal uiterst so ber is gehouden. Dit heeft tot gevolg dat het gevoelige stemge luid van Herman van Veen nog beter tot zijn recht komt. Het klinkt allemaal wat volwasse- ner, en muzikaal vaak ook be ter. Een sprekend voorbeeld is het einde van het frele liedje 'Fiets' dat in de oude versie wat abrupt eindigt, maar waaraan Herman van Veen een passend slot heeft gebreid. Zo is op vele plaatsen het "bijschaven" merkbaar. De liedjes op de elpee liggen alle maal in het genre, waarin Her man van Veen m.i. het best tot zijn recht komt: nostalgisch, ro mantisch en uiterst gevoelig. B.V.L. "God roept ons broeders tot de daad" Artone BDAS1744. „Voorwaarts christenstrijders" Artone BDAS—1746 f 8.90. Met een bekwaam organist als Wim van der Panne achter het klavier valt het een gemeente niet moeilijk om "in de zang los te komen". De eerste plaat geeft daarvan een duidelijk voorbeeld in het jubelend lied "Grote God, wij loven U". even later gevolgd door het 'k Wil U, o God, mijn dank betalen. U prijzen in mijn avondlied", gezongen onder lei ding van Albert Niemeyer. Fijne liederen komen op deze plaat ook voor gezongen door de chris telijke mannenkoren "Da Ca po" "Albatros" en "Stadska naal", het ohr. meisjeskoor, "Com nu met sangh" en de chr. gemengde zangvereniging 'r Korenbloempje. Er is dus veel variatie in uiteraard geestelijke taal en voor christenen bekende klanken. Om een enkel vers te noemen: Neem mijn leven, laat het Heer, toegewijd zijn aan uw eer en verder: De dag, door Uwe gunst ontvangen. Van vrijwel gelijke strekking is de plaat „Voorwaarts christen strijders". Een mengeling van massale koor- en samenzang door Haarlemse koren, het Sions Kinderkoor en het chr. gemengd koor "Heemstede". waarbij vooral veel geput is uit de be kende bundel van Joh. de Heer. Het kinderkoor komt vooral goed tot zijn recht in dat soms reeds in de eerste klassen ge leerde lied "Dank U voor deze nieuwe morgen". De algehele leiding en het orgelspel van koor- en samenzang zijn in de vertrouwde handen vam Teike Bijlma en Pieter de Jong. S.P. Ann Arbor Blues en Jazz Festi val 1972, Atlantic 60 048 (dubbel elpee). Wie mocht denken dat Ann Ar bor een lieftallige dame is die in Amerika een muziekfestival organiseert vergist zich deerlijk. Het is de naam van de plaats, waarin dit gebeuren plaatsvond, de organisatie was in handen van Peter Andrews en John Sinclair. De bedoeling van deze twee heren was een festival op te bouwen rond de blues, die zij echte volksmuziek noemen. Ze wilden hiermee on derstrepen dat de blues diverse functies in zich verenigt, zoals een steun voor de "man in the street" in zijn strijd om het be staan. Welke edele motieven er dan misschien nog meer aan ten grondslag hebben gelegen doet er niet zo gek veel toe. lijkt me. Belangrijker ls het, dat een uit gebreide scala blues-artiesten aan bod komt. Velen ervan zijn nauwelijks bekend in Nederland, en zullen het ook wel nooit wor den. Daarvoor is hun prestatie niet gesohikt: ze spelen voor de muziek, niet voor het publiek, zou Je kunnen zeggen. Naast de vertolkers van de authentieke blues zoals Hound Dog Taylor. Muddy Waters en Sister Sarah Brown komen ook de mensen aan bod, die de blues op andere wijze interpreteren. Ik wil daarvan speciaal Sun Ra en zijn "Solar-Myth Arkestra" noe men, die in ruim zes minuten "Li fe Is Splendid" (uit de suite Spa ce Is The Place) ten gehore bren gen. Waardevolle pogingen om blues op "aangepaste" wijze te vertolken, die toch duidelijk de verbondenheid laten horen met de oer-blues. P.T. MOZART: Pianoconcerten K 456 eu 491. English Chamber Orchestra; dir. en piano: Daniël Baren boim. EMI 063-92394, ƒ24,50. Deze plaat is er slechts één uit de reeks van EMI- Electrola, waarop pianist Daniël Barenboim ook de dirigentenstok hanteert, daarmee teruggrijpend op het gebruik, dat ten tijde van Mozart nog steeds in zwang was. Er wordt tegenwoordig veel gehistori seerd. men denke aan de uitvoeringen op „authen tieke" instrumenten voor wat betreft de middel eeuwse en barokmuziek. Deze aardige medaille heeft helaas een minder fraaie keerzijde: een werkelijk authentieke uitvoering zou heit verwende twintigste- eeuwse oor niet strelen, daar nu veel hogere eisen worden gesteld aan de kwaliteit van instrumentalis ten en vocalisten. Deze ontwikkeling naar het vol maakte is zo oud als de muziek zelf, maar het eind punt zal waarschijnlijk nooit bereikt worden. De hier besproken plaat toont maar al te duidelijk aan. dat in deze tijd het vervullen van twee uiteen lopende functies de executant voor grote moeilijk heden plaatst. Barenboim is pianist, zelfs een zeer goed pianist. Als zodanig mag hij ook voor deze plaat met lauweren worden omkranst. Dc beide concerten, die zo uiteenlopend van karakter zijn 'K.456 in Bes uit 1784 en K.491 in c uit 1786) wor den door de pianist welhaast ideaal verklankt. Anders gesteld ls het met de begeleiding, du- pijnlijk nauwkeurig en uitgewogen aandoet, maar geen sprankje levendigheid bezit. Het orkest voert slechts braaf uit, wat er door Barenboim op de repetities is ingeheid, hetgeen overigens een typisch Engelse protesthouding is. De geluidskwaliteit is in de buurt van het label zelfs mijn elliptische naald te machtig. ROH nue ine

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 21