Geref. en herv.
synoden samen
in vergadering
Half juni in Utrecht
Kerkdiensten Leiden en omgeving
«■IJUIjllHUmB
ZATERDAG 2 JUNI 1973 -
Op 15 en 16 juni zullen de synoden van de hervormde en de
gereformeerde kerken een gezamenlijke vergadering houden
in de Lucaskerk in één van de nieuwe wijken van Utrecht.
Dit gebouw is als vergaderplaats gekozen omdat deze kerk
vanaf de bouw "een centrum van samenwerking was tussen
de Hervormden en de Gereformeerden die het Kanaleneiland
bevolken".
Dit op zichzelf is reeds tekenend,
Want wat er gegroeid is aan samen
gaan tussen deze belde kerken, is niet
direct gekomen vanuit de hoogste be
stuursorganen. Het is van onderop
gegroeid, vanuit de plaatselijke ge
meenten en kerken, die gevoelden dat
ze in een bepaalde situatie op elkaar
aangewezen waren en zo zijn van
onderop de synoden voor bepaalde
consequenties geplaatst.
Deze gezamenlijke vergadering is
mede een gevolg daarvan. Wie het
verleden kent, wrijft zich misschien
even de ogen uit bij het lezen van
zulk een bericht. Wie de ontwikkelin
gen, zeg maar vanaf 1960, heeft ge
volgd, zal dit niet meer doen, maar
zal zo'n gezamenlijke synodale ver
gadering zien als iets dat te een of
ander tijd komen moest.
Evangelisatie
Midden 1960 kwamen de modera-
mma (zo ongeveer de dagelijkse
besturen) van beide synoden voor
het eerst bijeen. Er moest iets be
sproken worden dat betrekking had
op evangelisatie. Van oudsher was
er hier een samenwerking geweest.
Denk maar aan de tentzendingen van
vóór 1940, die de ouderen zich nog
wel zullen herinneren. Deze gingen
echter niet uit van de hoogste instan
ties van beide kerken. Het was par
ticulier initiatief. Ook uit andere
kerken waren er predikanten en ge
meenteleden bij betrokken. Na de be
vrijding zijn in de hervormde kerk
een heleboel zaken waarvoor vroeger
verenigingen waren, kerkelijk gewor
den. Zo is dat bijv. het geval geweest
met het zendingswerk.
Een jaar later, tegen Pinksteren
1961, kregen we ineens te horen van
de groep van 18; 9 gereformeerden en
9 hervormden. Zij stelden: „Be
wogen door de verwachting van het
Rijk Gods en de opdracht der kerk
in de wereld zijn zij (nl. die 18) er
gezamenlijk van overtuigd, dat naar
eenwording gestreefd moet worden.
Zij hebben zich voorgenomen stappen
te doen om deze eenwording krachtig
te bevorderen". Het merkwaardi
ge feit deed zich toen voor dat enige
duizenden uit beide kerken daarna
hun adhesie betuigden. Weer een Jaar
later, eind mei 1962, was er een con
gres door deze 18 belegd, waaraan
een kleine 5000 mensen deelna
men die er de reis voor over had
den om door persoonlijke aanwezig
heid hun instemming te betuigen
met de gedachte dat de gescheiden
heid van deze twee kerken niet als
vanzelfsprekend mocht worden aan
vaard.
Van zulk een congres moet men niet
direct wonderen verwachten, ook al
wordt er een resolutie aangenomen
waarin ambtsdragers en gemeentele-
ADVERTENTIE
MAANDAG 11
t/m ZONDAG 17 JUNI
IEDERE AVOND 20.15 UUR
slechts zeven dagen I
LAATSTE
VOORSTELLINGEN
IN NEDERLAND
JOOP DODERER
JACCO v. RENESSE
JANNEKE LUCARDIE
KARINS LARSEN e.a.
60 MEDEWERKENDEN
den worden opgeroepen om gezamen
lijk naar wegen te zoeken waarlangs
de gebroken eenheid zou kunnen wor
den hersteld. Wat betekenen tenslot
te 5000 mensen over heel ons land
verspreid? Hiervan is echter wel iets
aangeslagen. Nadien hoorde Je van
gezamenlijke kerkeraadsleden en ge
meente-avonden en zelfs van geza
menlijke kerkdiensten waarbij van
erkenning van eikaars ambtsdragers
en het uitspreken van de zegen geen
kwestie meer werd gemaakt. Weer
twee Jaar later, in mei 1964 (de bloei
maand bleek blijkbaar een goede
tijd) werden er een zestal regionale
bijeenkomsten georganiseerd. Daar
na scheen het dat de aanvankelij
ke geestdrift terugzakte. Nadien is
er van die 18 niet zo heel veel meer
gehoord. Toch is hun actie blijven
doorwerken en sindsdien is er in heel
wat gemeenten (kerken) een kli
maat ontstaan als er voordien niet
denkbaar was. In sommige plaatsen,
in snel groeiende dorpen, in nieuwe
wijken van steden, is er een samen
werking ontstaan, die niet meer on
gedaan kon worden gemaakt ondanks
alle waarschuwingen die er ook wer
den gehoord.
Rapport
Wat door de 18 was gestart, werd
voortgezet door een groep hervormde
en gereformeerde Jongeren. In 1969
legden zij op de tafel van de synode
leden van beide kerken hun rapport
„Saraien op Weg", waarin zij aan
drongen op meer samenwerking wel
zulk een die ten doel heeft de een
heid van beide kerken. En zo waar,
de beide synoden gingen hierop in. Er
kwam een werkgroep op synodaal ni
veau, die de zaken zou bestuderen,
die door de Jongeren aan de orde
waren gesteld. Men had er moeite
mee, want pas in 1972 kwam er van
deze werkgroep een „interim-rapport'
waarin o.a. werd gesproken over de
functie en handhaving van de be
lijdenis en tevens werd voorgesteld
een gezamenlijke synodevergadering
te houden, welk voorstel door beide
synoden met grote meerderheid van
stemmen werd aanvaard. En zo be
leven we het dan nu dat de geza
menlijke synoden bijeen komen.
We hebben aan deze voorgeschie
denis nog al aandacht geschon
ken, omdat ze ons laat zien hoe de
ontwikkeling is verlopen en hoe ze
eigenlijk is voortgestuwd vanuit het
grondvlak van de kerken, vanuit de
gemeenten en hoe het ten slotte
de Jongeren zijn geweest die uit de
oude posities zijn gebroken, omdat
zij 't gescheiden optrekken niet meer
aanvaardden.
Het mei-nummer van „Kerkinfor
matie van de Gereformeerde Kerken
in Nederfand" (28 blz.) is geheel ge
wijd aan die hervormd- gereformeer
de synode die op 15 en 16 Juni te
Utrecht zal worden gehouden, (wie
er nader kennis" van wil nemen, het
geen we ten zeerste zouden willen aan
raden, kan het verkrijgen voor f 2,-
by het Algemeen Kerkeiyk Bureau,
Koningslaan 11 te Utrecht.
In dit nummer kan men vinden al
lereerst het discussiestuk van dr. H.
B .Weijland, geref. predikant te Arn
hem: „Belijden 1973". Dat dit vraag
stuk ter sprake moest komen, stond
tevoren vast, want dat belijden is
één van de grote breekpunten ge
weest waar, zowel in 1834 als in 1886
de kerken uiteen zijn gegaan. Op té
merken is hier dat de titel van het
btoog van dr. Weiland niet is: bely-
dends in 1973, maar belijden 1973. Dat
geeft enig verschil. Het Nieuwe Tes
tament spreekt wel van belijdenis,
maar dat kan niet zijn in de bete
kenis die er nu veéla! aan wordt ge
hecht: de belijdenisgeschriften. Of
om het nader aan te duiden in de
zin waarin dit woord gewoonlijk in
beide kerken wordt verstaan, de drie
formulieren van enigheid, zoals die
in de 16e en 17e eeuw zijn vastge
legd. Het bybelse woord belijdenis
kan soms misschien duiden op een
korte formule, zoals Jezus Christus
is Heer.
Veel en veel meer spreekt het Nieu
we Testament over het belijden, het
getuigen, tot zelfs in de dood toe. Met
die drie formulieren van enigheid zit
men ook in de geref. kerken ietwat
verlegen, vooral wanneer het gaat
om het handhaven van die belijde
nis. In de 16e en 17e eeuw zijn het
stukken van betekenis geweest. Om
aan dr. Weijland het woord te ge
ven: "Wie de brieven en processtuk
ken van reformatoren en martela
ren vit de 16e eeuw leest, wordt er
telkens weer door getroffen hoezeer
het bijbels getuigenis van Christus'
onverdiende genade voor de men
sen van die tijd en bevrijding heeft
"Samen op weg". In de Leid-
se regio zijn er reeds vele kerken
op de foto de Bevrijdingskerk
in Leiden waarin op geregelde-
tijden gemeenschappelijke kerk
diensten worden gehouden.
(Foto Jan Holvast)
betekend. Het was alsof ze onder 'n
geweldige druk waren uitgekomen.
Verlost van geestelijke bevoogding
en inkapseling door de rooms-katho
lieke kerkorganisatie uit die tijd,
vierden zij gerechtvaardigd door
het geloof het kindschap van hun
hemelse vader. Alleen deze intens
beleefde geloofsvreugde kan ver
klaren hoe meh in die tijd zelfs in t
aangezicht van marteling en dood, zo
blijmoedig staande bleef".
Verbondenheid
Wanneer in de kerkorde van de her
vormde kerk wordt gezegd dat de
kerk wil belijden in gemeenschap,
met de belijdenis der vaderen, wil
dit geen IJdele klank zijn. Er is en
blijft een verbondenheid. We leven
echter niet meer in de 16e eeuw. We
blijven erkennen dat er toen beslis
singen zijn gevallen, die ook voor on
ze tijd hun geldigheid zullen blijven
behouden. Hier zal ook het uitgangs
punt moeten liggen op de gemeen-
schappeiyke synodale vergadering.
Waar men echter in beide kerken
verlegen mee zit, is het feit dat sinds
de 17e eeuw men de kerk maar al te
zeer heeft vastgepind op de letter,
van de belijdenisgeschriften, zonder
te letten op het "geloofdsgeheim",
dat de vaderen hebben willen door
geven. Vooral de Jongeren nemen 't
niet meer, dat staan op de letter,
met als gevolg schorsingen en af
zettingen, waardoor in feite nog nooit
iets is opgelost, hoogstens onder
drukt. De gereformeerde kerken heb
ben daarmee ervaring opgedaan in
deze eeuw. In de hervormde kerk zit
WOORD VAN BEZINNING
Je zou Je haast generen om het
zo breed uit erboven te zetten,
want in déze (technische) tijd en
met onze wetenschappeiyke- gro
te ontwikkeling doet het zo kneu
terig. zo kinderachtig, zo „fabel
tjesstemmetje" aan: hemelvaart,
(en dan moet je dat zeggen met
een heleboel é-é-é's, om goed te
laten horen, dat we daar mijlen
ver boven verheven zijn)
Nu zeggen ze wel eens, dat wij
dominees in staat zijn om net zo
lang over wit te praten, tot het je
zwart voor de ogen ziet en dat
wel altyd wel 'n weerwoord klaar
hebben om de meest onverkoop
bare dingen toch nog aan de man
(tegenwoordig meer: aan de
vrouw) te brengen, maar van die
toverkunst zal ik dan vandaag
maar eens geen gebruik maken.
Hemelvaart
Omdat we een gekke of hele
maal geen voorstelling van „he
mel" hebben én omdat we de
term hemelvaart pal laten aan
leunen tegen ruimtevaart, is hei
natuurlijk een koud kunstje om er
allerlei zots en onmogelijks van te
maken, zodat Je het hele geval
met een goed geweten in de af
voer kunt laten schieten.
Mag ik een paar zaken, los van
allerlei rarigheid, toch over de he
melvaart van Jezus eens in uw
aandacht aanbevelen?
Ik begin maar bij het moeilijk
ste. Bent u erg gelukkig met het
besloten wereldbeeld dat wij hul
digen? Daar bedoelen we dit mee
alleen alles wat Je zien kunt en
wat als een sommetje van één en
één is twee te bewijzen valt, alles
wat je kunt nameten en voelen, is
voor ons werkelijkheid. Alléén de
logica telt! Nooit is twee keer drie
zeven of zo. Zodra iets niet past
binnen dat gesloten systeem, ha
len we onze schouders op: "niet
Interessant" of „bestaat niet!"
Voor heel veel zaken in onze
levens is dit systeem best. Je kunt
er van alles en nog wat mee op
technisch gebied en zo. Maar om
nu te zeggen, dat we hiermee de
manier gevonden hebben om stra
lend gelukkig te leven, dat gaat
wel wat te ver.
Deze bewering heb ik niet uit mijn
duim zitten zuigen om het verhaal
lekker kloppend te krijgen of zo
Ik heb juist dezer dagen een heel
onthutsend en onthullend boek
je gelezen van dr. J. A. Weyel, het
heet „De mensen hebben geen le
ven". Het blijkt dat er werkelijk
niet zo bijster veel te stralen valt
in de meeste levens van ons. Je
komt niet veel verder dan: „pik
het nu maar, want anders wordt
het toch niet".
Nou, hemelvaart betekent: men
sen blijf niet zo zitten binnen jul
lie gesloten wereldje. Er is meer.
Enorm veel meer, dan wat wij met
elkaar aan wetenschappelijks en
technisch en zo weten. Jezus „ont
stijgt" die wereld met zijn geslo
tenheid. Het is niet waar, dat er
alleen maar 'n soort noodlot is dat
willekeurig toehakt. Er wordt iets
aan gedaan! Aan dat „willekeu
rige hakken" van het kwaad.
Buiten onze berekeningen om ls
er nog een heel andere kijk op het
leven. Een heel andere werkelijk
heid die je bevrijden kan van de
miezerige klem waarin veel le
vens vast blijken te ziten.
Hemelvaart betekent dat God er
in geslaagd is onze doodlopende
levenskring te doorbreken. Dat
gaat niet per „hokus-pokus" dat is
geen soort toverij. Het betekent
de bevrijding uit de gesloten cir
kel van onze logica en de kans op
een leven in een ander zicht
Zoiets wil getraind worden, komt
Je niet een, twee, drie, aanwaaien
en kost moeite. Dat het die moei
te meer dan waard is blijkt uit
wat mensen die het deden ervan
kunnen vertellen.
Van deze kijk uit krijgt ook dat
besmette woord hemelvaart wel
'n wat andere klank. Het verbergt
als een beeldspraak in zich deze
werkeiykheidGod staat boven al
le mislukkingen van ons „geslo
ten" d.w.z. in jezelf besloten, le-
venskringetjé. Hij kan dus van
buiten af hulp aanreiken en „Je
eruit trekken". Zijn macht komt
uit een werkelijkheid die breder
is dan de onze en die verder reikt
Allerlei hoopvolle zaken dacht
ik zo, die voor iedereen die „geen
leven heeft", in ieder geval nieu
we kansen opent.
J. BOVENBERG,
Ger. pred.,
Leiden Z.W.
men met de moeilijkheid „te weren
wat het belijden weerspreekt".
Er zijn, volgens dr Weijland hier
allerlei zaken die dringend om een
nadere bezinning vragen en waar
over tot de gemeente iets gezegd
moet worden. Hij zou, om te be
ginnen, "korte monografieën willen
over omstreden punten, zoals het
Schriftgezag, het godsbeeld, de sa
tanische machten van deze tyd",
(waarbij hij noemt autonomie, ratio
nalisme, syncretisme, historisch ma
terialisme, kapitalisme en egoïsme).
Er zal uit deze synodale by eenkomst
in ieder geval wel iets komen, een
commissie, een raad of zodets, om
allerlei zaken nader te bezien. Dit is
wel het minste dat mag worden ver
wacht.
Over wat ds. Landsman in Kerkin
formatie heeft geschreven, kunnen
we kort zijn. Het gaat over prakti
sche vragen wanneer men verder sa
men op weg wil gaan. Het staat voor
hem nog helemaal niet vast dat her
vormden en gereformeerden naar
een "verenigde kerk" zullen moeten
streven. Hij pleit voor een. "raad van
deputaten" en voor verdergaande in
tegratie, zoals er op plaatselijk ni
veau reeds is. Met belangstelling zul
len we uitzien naar die vergadering
van beide synoden tesamen.
S. J. M. HULSBERGEN
Beroepen te Woerden, vacature J.
Bogaard, toezegging H. Smit te Gou
derak. Beroepen te Leiden, vacature
J. Poort, toezegging A. P. Nauta te
Vlaardingen. Beroepen te Molkwe-
rum toezegging A. P. J. van Ligten,
vicaris te Utrecht, aangenomen naar
Witmarsum en Pingjum en Ziirich
toezegging G. Bomer, kandidaat te
Utrecht. Toegelaten tot de evange
lie bediening drs. A. Th. Kramer,
Leidsestraatweg 11 Oegstgeest. Ook
toegelaten tot de evangeliebedlening
A. Pronk, Tevelingshof 5 te Leiden.
Beroepbaarstelling A. Pronk, kandi
daat Leiden. Beroepbaarstelling S. E.
Hof, kandidaat Bagynhof 114 .Delft!
Na zich los gemaakt te hebben van.
zyn lidmaatschap van de evangeli
sche lutherse kerk. Beroepen te Bode
graven vacature J. H. Cirkel, H. Smit
te Gouderak.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Rhoon H. J. van de
Steeg te Oegstgeest.
GEREF. KERK
Beroepen te 't Harde Th. Weerstra
te Stad aan 't Haringvliet; te Urk
K Kramer te Nieuwdorp en J. G. J.
van Echten te Heinenoord.
Bedankt voor Haarlem-Noord dr.
H. Kouwenhoven te Vlaardingen,
voor Hengélo A. G. Versteeg te Stads
kanaal.
na. Oegstgeest, 11.45 u. Oecumenische u. dhr. Dlkkes.
Holl. dienst.
Evang. Chr. Gem, (Mlddelstegr.) 10
Rldderveld De Bron Troubadourweg
studentendlenst, 5 u. Kand. J. Hoek, Nw Apostolische Kerk (H. Ryndyk 24) Benedenkerk 9 u, ds. S. W. Verploeg 5
Katwijk a. Zee.
i Konlngskerk 10 u. Kand. M. D. Geu-
e, Oegstgeest.
Bethlehemkerk 10 u. ds. A. J. Lam-
>hig.
Bevrijdingskerk 10.30 u. ds. J. A. Eek-
Geref. Gem. in Ned. (Konlngskerk)
11.30 en 5.30 u. leesd.
Zendingswerk Mlddernachtsgroep. J. Vos.
Zoeterwoudseslngel 21, 6 u. de. heer Salva/torlkerk W. d. Zwijgerlaan 10
eref. Kerk Maranathakerk Raad-
hulsstr. 10 u. ds. A. Borman, 6.30 u. ds.
bandrecorder.
Ver. Vrljz. Hervormden (aula
Jehova getuigen (Hogewoerd 175)
5.30 u., Vestestraat 3, 10 u. en 3 u.
Plnkstergem. (Oude Rijn 3) 3 u. dhr.
r. Eikerbout.
Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u.
j. ds. M. van Harmeien, 6.30 u. ds. G.
d. Heeten te Nieuw Vennep.
Alphen a. d. ROn Noord "De Goe
de Herderkerk Ten Harmsenstraat 9
u. ds. G. d. Heeten te Nieuw-Vennep
6.30 u. ds. J. Vos.
De Bron Rldderveld Troubadourweg
10.30 u. ds. J. Vos. 6.30 u. ds. A. Bor-
Hoogmade Herv. Gem. 10 u. ds. P.
Schoonenboom, RK Kerk (zat. 7 u.) 9
Kaag Herv. Gem. 9.30 u. ds. H. B.
v. 't Hof, RK Kerk (zat. av. 7 u.) 10 u.
Katwijk a.d. Rijn Herv. Gem.
Dorpskerk 9.30 u. ds. D. Bouman em.
pred. te Katwijk a. Zee, bed. H. Doop,
6 u. ds. J. d. Olde van Rotterdam, Ont-
moetingskerk 10 u. ds. A. v. Buuren
van Wassenaar, 6.30 u. ds. H. v. Niel,
van Rijnsburg, Geref. Kerk
R. d. Vries, 5 u. ds. G. v. H:
Kerk Kerkstraat 72 zat. 6 u. Mgr. 'Bek-
kersschool zon. 9.30 en 11.15 u.
Katwijk a. Zee Herv. Gem. Nwe.
Kerk 10 u. ds. C. v.d. Bergh, oppasd., 6
u. ds. D. w. Koelman, bed. H. Doop,
Oude Kerk 10 u. ds. A. Vink. oppasd.,
Ned. Maand. av. 8 u. ds. Gravendeel u. ds. W. v. Sorge te Schiedam, rk Kerk
in Welkom, Bondstr., RK St. Agatha
Parochie (zat. av. 7 u.) 10,
(zat. 7 u.) 7.30, 9.30 en 11.15 i
Rijnsburg Herv. Gem. Gr. Ker*
9.30 u. ds. H. v. Niel, 5 u. ds. Wisse,
Bethelkerk 9.30 u. ds. Wisse (bed. HD.j
5 u. ds. H. v. Niel, Geref. Kerk Petra-
Wen tzel te Den Haag,
Dienst d. Wo
2.15 u. ds. H. C. v.d. Ent te Katwijk a.
Halseme., RK Geref. Kerk 9.30 u. Dienst d. Woords,
Zee, Rem. Geref. Gem. geen opgaaf,
ds. C. Treure, bed. H. Doop, Ich- Ger.
W. Kist, Evang. J. Zijlstra, dinsd. av. 8 u. evang. Geref. Kerk (vrijgem.) Kantine So-
t or.jfiot.ro elale werkplaats geen opgaaf.
Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooft-
6traat 240 9.30 u. en 4 u. leesd.
tuskerk 10 u. ds. Jac. d. Vos oppasd.,
5 u. ds. J. Vroegindewelj, bed. H. Doop,
Pnlëlkerk 9.30 u. ds. C. Treure, oppasd.,
ds. A. Vink, bed. H. Doop, Groen v.
dienst R KKerk (tuinbouw school) zat.
av. 7 u. en zond. 10.30 u.
Sassenheim Herv. Gem. 9 u. ds. A
Westra, 10.30 u. ds. A. Westra, 19 u.
Noordwijk Binnen Herv. Gem
RK Kerk H. Antonius (zat. av. 7 u.)
9.30. 11 en 8 u.
Hartebrug 8, 10.45, 12 en 6.,
Petruskerk
Diaconessenhuls 10.3
Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. dienst
n de kerk o.l.v. ds. Bijl.
Jeugdkapel "De Goede Herder" 10.30
7 u.) 10.30, 12
sn 6 u.
Jozefkerk (zat. av. 7 u.) 8.30, 9.30, 11
•n 18.30 u.
Lodewijkskerk (zat. av. 7 u.) 9.30, 11,
.2.15, 6 en 7 u.
Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 10.45.
kerk 9.30 u. ds. D. H. Elderman, 5 u. ds
R. d. Vries, Trlumfatorkerk 9.3
9 en 6 u. ds. Elgersma (HA), v.d. Bergh
stichting 11 u. ds. Bosman, RK Kerk
leloftekerk (Robijnstraat) 10 u.
Bevrijdingskerk
Th. Boersr
(Dienst m. belangstellenden)
Huize "Groenhoven" 10 u. ds. W, J.
Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19
10.30 u.
The English and American Episcopal
Church (Oud Kath. Kerk, Zoeterwoud-
seslngel 50) 7.30 u. Evensong Followed
by vestry meeting, Minister: Rev. W.
v. Hoegue, 7 m ds. A. d. Leeuw te Bos
koop. Geref. Kerk 10 u. en 6.30 u. ds. R.
Chr. Geref. Kerk Jeruzalem kerk
Grljpenstelnstr. 9.30 en 4.30 u. ds. P.
Sneep.
Evang. Luth. Gem. Gebouw Nabij 3
u. nam. ds. R. D. Pobuda.
Leger des Hells Gebouw Corn d. Vla-
mlngstr. 10 en 7.30 u.
RK St. Bonlfacluskerk (zat. 7 u.) 8.30
10 en 11.30 u. Pred. J. Velthuijse.
RK St. Plus X Kerk (zat. 7 u.) 9.
10.30, 11.45 en 17.3"
dins. av. 19.30 u.) ds. Hulsman 10 i
Gezinsdlenst "Jeugdhaven" 10 u. "De
Mlrt" ds. d. Heer. 10 u. "Het Mleren-
P. Sneep te Alphen a.d. Rijn, RK Kerk
(zat. 7 u.), 7.30 en 10.30 u. Ter Aar
Dorpshuis Aardam 9 en 12 u.
d. heer d. Koning.
Geref. Kerk (vrijgem.) 10 t
Alphen a.d. Rijn Herv. Gem.
u. ds. d. Dikken, Geref. Gem. 9.30
leesd. en 3 u. ds. Honkoop van Moerka-
ïSMf"
Bodegraven Herv. Gem. Dorps
kerk 9.30 u. ds. W. Balke, 18.30 u. ds.
G. J. v. Embden, Salvatorikerk 9.30
9.30 u. ds. G. J. v. Embden, 18.30 u. ds.
J. Jongerden van Harderwijk, Geref.
Kerk 10 u. ds. L. Buitenhuis, 18.30 u.
G. d. Ruiter, van Alphen, Nieuwer-
Kerk Vrijgem. (bulten verb.) kerkge
bouw W. d. Zwijgerlaan 9 u. ds. G.
Roukema, 7 u. ds. G. Roukema, Geref.
Gem. (Remisestraat) 10 u. ds. Van
StuJJvenberg van Rotterdam 5 u. ds. v.
Stuijvenberg, woens. 6 Juni 7.30 u. ds
J. W. VerweiJ van H.I. Ambacht, "Vol
le Evang. gem. Katwijk" zaal ln de
openbare school, Voorstraat 100, 9.45
u., Soefi-beweglng, Universel (kerk v.
allen), Sportlaan, Katwijk 3 u. bijeen
komst v. belangstellenden 4 u. Unlver-
bondj ds. Van Eljk uit Gouda, Ichtus
10 u. (Geref. Bond) ds. den Besten v.
Hulzen, Geref. Kerk 10 u. ds. Warner,
vrijd. av. om 19.30 'av. mis
RK Kerk "HH Engelbewaarders" zat.
19 u. av. mis, zon. H. Missen 7.30, 9.30
u. (geref. (hoogmis), 11 u. (waaronder klnder-
chréche) en 17.45 x
Valkenburg Herv. Gem. 10 u. ds.
u. ds. H. Brink v. Hazerswoude, RK q Zonneveld Qeref' Kerk
»rir av 7 n.) 7.30. 9, 10.an ar. fl w ?onneveia,_uerei. Kerk
gerend., RK St. Jozef (zat.
G. Zonneveld (bed. H.D.) 6.30 u. ds.
G. Zonneveld, Geref. Kerk 9.30 en
u. ds. Rooze, Geref. Kerk vrijgem.
7 u.) 8, 9.30, 11 en 18 u., RK Kapei Voorschoten Herv. Gem. geen op-
sele eredienst.
Kruiskerk Gouwsluis 9.30 u. ds. M.
Fokkema.
Opstandingskerk Pr, Marijkestraat
9.30 u. ds. P. A. Lefeber, 6.30 u. ds. M.
Baptlstongem. (Oude Rijn) 10 u.
ochtenddienst (woensd. 8 u. bijbelstu
die).
Evang. Luth. Gem. 10.15 u. ds. De
B°Lokhorstkerfc ds. H. v. Bilderb.ek (60 P»t Oedu^'Sdh.-av
brug 10 u. ds. G. d. Ruiter van Alphen,
18.30 u. ds. L. Buitenhuis, Geref. Kerk
(vrijgem.) 9.30 u. leesd. 16.15 u. ds. H.
J. J. Feenstra, Geref. Gem. 10 en 18.30
u. leesd., Geref. Gem. 10 en 18.30 u.
leesd., Evang. Luth. Kerk 9 u. ds. D.
Pobuda. Evang. kring, 10 u. ered., 18.45
u. J. Kits, Vergadering v. gelovigen 10
u. eredienst. 18.30 u. Woordverkondi
ging.
kerkkoor). Doopsgez. Rem. Gem.
Martha-Stichtlng 20 u. ds. I. J. Wal-
>t Oecumenische av. dienst.
Oudshoorn Oudshoornseweg 10 u. ds.
Hazerswoude Herv. Gem. 9.30
kerkerveen).
Leiderdorp Hooftstraat Herv. Ge
ref. Kerk Dorpsstr. 10 u. ds. Geense,
10 u. ds. v. Loenen, (Klndernevend. 5
—7 en 8—9 jaar), 6.30 u. ds. v. Loe
nen, Scheppingskerk (Van Poelgeest
laan) 9 en 10.30 u. mevf. A. Geense-
Ravesteln, (Klndernevend. 57 en 8
—9 Jaar). 5 u. ds. Geense, RK Kerk
(zat. av. 7.30 u.) 9, 10.30 en 12 u.
Leimulden Herv. Gem. 9.30 ds. J
H. d. Vree, Geref. Kerk Oostenkerk 9.30
u. ds. J. Huizebosch te Woubrugge, 7
u. ds. Jos G. Los, RK Kerk (zat. 7 u.)
7.30, 9.30 en 11.15 u.
Llsse Herv. Gem. Gr. Kerk 10 en
7 u. ds. v. d .Velden, Pauluskerk 10 u.
ds. Oostinga, bed. H.A., Geref. Kerk 10
RK H. Hart in De Zllk (zat. av.
I u.; 8.30, 10 en 11.30 u.
Oegstgeest Herv. Gem. Groene of
Willibrordkerk 9 u. M. d. Heer en 19 u.
Pauluskerk 10 en 19 u. ds. J. Irik, H.D.,
J. Wagenvoorde, Gespr. i
vrljg. 10 en 16.30 u. dienst, RK Kerk
Laurentius (zat. av. 7 u.) 8.30, 10.30 en
12 u., Moeder v. Gods (zat. av. 7 u.) 8,
10, 1.30 en 6 u.
Waddln.vveen Herv. Gem. Brug
Een sfeervolle opname uit
Katwijks Witte Kerk aan j
de Boulevard.
dienst hr. P. C. Taal en ds. J. T. Wlers-
ma, Messiaskerk 10 u. ds. J. A. G. v.
Zanten, (bel. en HA), Dorpscentrum
9.30 u. Kand. J. H. C. Olie, Delsgauw), i
Gebouw Shalom 10 u. Jeugdkapel 12
14 jaar), Deylerhuis 10 u. Jeugdkerk I
Geref. Kerk 10 en 7 u. ds. v.d. Meulen,
10 en 7 u. ds. Bech, Ned. Prot. Bond
10.30 u. ds. B. Coeperus uit Den Haag
Lijtweg 10.30 u. prof. dr. H. Berkhof,
Jeugdkerk, Geref. Kerk 10
(vrijg.) Tab
laan 8.30 en 7 u. ds. J. v.d. Haar (Vie
ring H.A. en nabest.), Geref. Kerk
(vrijg. bulten verb.) 8.46 en 2.30 u. d.,
RK Kerk (zat. av. 7 u.) 9, 11.30, 12 en
7 u.) 9.30
Oudewetering Herv. Gem. geen
opgaaf, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. ds.
J. Cziria H.A., Rem. Geref. Gem.
ds. N. J. Flink, 7
a, Ger. Kerk Kruls-
D. J. Modderaar, 5 u.
te Mellskerke, Ontmoe-
tlngskerk, 10 u. ds. Th. d. Kok, 5 u. ds.
D. J. Modderaar, Chr. Afgesch. gem.
B ds. A. P. Verloop, Oud
red.
!Sd..
u. ds. P. M. Luca te Amsterdam, RK
Ontmoetlngskerk 8.30 u., 11.45 u. en
6.30 u. (zat. av. 7 u.), St Victorkerk 10
H. Post te Oegstgeest, RK Kerk I
Leger des Hells 10 u. helllgendienst
'.30 u. verlossingssamenkomst.
Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30
ds. S. W. Verploeg, 6.30 u. ds. H. v. Dijk
(zat. 7 u.) 9.30 en 11 u., RK. St. Ml- Vrijgem.
chaelkerk Rljndyk (zat. 7u.)9e
Dorp (zat. 7 u.) 8, 10 en 11.
ds. Hakkenberg, Geref. Kerk g
Oud Geref. Gem.
dienst, RK Kerk Meerkreuk (zat.
T. H. Oostenbrug, Chr. Ge-
buurtseweg (zat. 7.30 u.) 7.30, 10 en 11
u., RK Chr. Dlenaarkerk (zat. 7 u.)
N. J. M. Hoogendijk
tljn, Geref. Kerk 9 u.
phen a.d. Rijn, Rem. G
geen opgaaf ontvangen, RK Kerk (zat.
i 3 leesd., Aktle Kruistochten ref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords, 7 Rotterdam (A), Kievletkerk 10 u. gez. 7 u.) 8, 10, 11.30 en 5.30 v