My Fair Lady wilde niet in de WW Hans Nieuwenhuizen praatte als jurist en redde de musical 1352 Fair Lady II, een reprise van successtory van tien jaar gele- i( begon hoopvol. Volle zalen in IR1 provincie en vooral in het ver- gingsgebied van het operagezel- ap Forum uit Enschede, eer om in Carré te staan met musical moest echter duur wor- betaald. Zo duur, dat de pen- gmeester van het gezelsohap, di- Ilteur Chris Burgers de strikte tracht meegaf, de deuren van ré voor My Fair Lady n te slui- eke van Leer, Joop Doderer en is Nieuwenhuis, dachten er niet Gedrieën overwonnen zij de ob- cels die door de half gesubsidieer- half zakelijke onderneming wa- opgeworpen en brachten garan- bijeen. Het spel kon voortgaan, bijna duizend voorstellingen van Sonneveld-musical zullen het niet ir worden. Al mogen de meer tweehonderd, die nu zijn aald er ook best wezen, het Haagse Congresgebouw komt nusical van 10 tot en met 17 i; daarvoor tot en met 9 juni At het gezelschap in de Rotter- ise schouwburg. verhaal van de redding, waarin ■al Hans Nieuwenhuis, een ekend acteur uit het ensemble, aar oud, een groot aandeel had. it hieronder. verhaal over behoud van werk genheid en de laatste strohalm een vaderlandse musical-tradi- Een van de (vele) kleurrijke scènes uit de werkelijk voortreffelijk „aangeklede" musical van Forum. (Foto Tony van Muyden) behalve die bijzondere betekenis ook nog iets van: de kans van je leven. John van Dreelen werd ziek en Jacco van Ren esse werd van Freddy Eynsford-Hill, die achter ETlza Doolittle aanzit, plotseling Higgens. Tien Jaar geleden speelde hij al die Freddy-rol. „Vol nostalgische herinneringen", roept Jacco in zijn kleedkamer uit als hij terugdenkt aan die tijd met Sonneveld. „Nu sta ik zelf voor die rol. Een geweldige ervaring." En over de inspanningen van zijn col lega's, die de produktle staande heeft gehouden, zegt hij: „We zijn allemaal free-lancers. Dat iets flopt, dat hebben we allemaal wel eens meegemaakt. Dat is een rot erva ring. Daarom alleen ben ik al blij dat we doorgaan". Jacco wil wel graag volle zalen, zoals die in zijn herinnering leven van My Fair Lady I en Sweet Charity. ..We hebben nu al een extra kick gekregen omdat we zelf hebben ge zegd dat we doorgaan. De musical is van ons geworden maar een volle zaal geeft Je vleugels." Somber Dan somber: „Er komt toch een eind aan en wat dan. Ik heb de laatste Jaren niet anders dan dit werk gedaan. Ik wil er graag mee doorgaan, maar wie wil er nog?" Wie wil er nog? De grote vraag, ook voor Janneke Lucardie, Eliza Doolittle. Vorig Jaar november bij de premiere rijkelijk overgoten met lof en kritiek. „Een mei6je dat er wel komt" .Ze was er ineens. Uit audities selecteerde men haar. zon der theater-ervaring. Nu, na twee honderd voorstellingen, beweegt zij zich routineus door de avond. Moe gestreden aan het slot zegt ze: „Het zou een vreselijke klap voor mij ge weest zijn als we waren gestopt. Vooral ik ben uiteraard met grote verwachtingen hieraan begonnen. Er zou een hele wereld voor mij zijn weggevallen." Als de musical straks is uitgespeeld komt dat moment ook. „Ja, maar dan ben Je er op voorbe reid. Ik geloof best, dat een enorme stap terug moet doen. maar ik wil doorgaan." Voor Janneke Lucardie nooit meer dansen (voor haar ontdekking deed ze aan ballet). „Nee, nooit meer, nu ik eenmaal mijn mond heb opengedaan wil ik hem niet meer dicht doen. Ik denk niet dat er na dit alle deuren voor mij openzwaaien, maar ik hoop dat er toch mogelijkheden blijven om door te gaan. Het carrière belang spreekt bij haar maar ook bij enkele anderen uit de troep sterk mee als men blijdschap uitspreekt over het door gaan van de produktie. De maat schappelijke relevantie is dan ver te zoeken. Geschoold Maar daarvoor is altijd nog Hans Nieuwenhuis, die zegt: „Als wij wa ren gestopt en straks ook andere produkties, hoe moet Je dan ooit in Nederland een kern van acteurs en actrices kweken, die geschoold raakt in het musicalvlak. Dit is een enor me leerschool. Als dat wegvalt lijdt het theater in ons land een enorm verlies." En worden mensen zoals hij ge doemd terug ie keren naar andere sectoren van onze samenleving. „Ik heb mijn studie kinderrecht er aan gegeven, omdat ik daarin geen heil zag. Alles doen via vaststaande re gels, waaraan de eigen inzichten zo ondergeschikt zijn. gaf mij geen voldoening.' Het theater wel. Ook al is het en semble werk. „Iedereen die nu voor in staat, heeft ook eens op die plaats van mij gestaan", zegt hij. Maar weiniger- kunnen hem na zeg gen. dat zij, op die plaats staande, een musical hebben gered. Hans Nieuwenhuis deed dat. voor zijn ei gen toekomst en die van zijn colle ga's. Een soort welzijnswerk, waar iets van die oude theatergloed uit naar voren komt. waarvan iedereen dacht dat het allang niet meer be stond. De penningmeester van het opera gezelschap Forum heeft er kennis van genomen en zijn boeken voor My Fair Lady weer geopend. Sylvain Poons moet dat gebaar hebben gewaardeerd. cdële klappen maken, omdat het kostbare en tijdrovende reizen dan is uitgeoohakeld. Maar terug naar de werkelijkheid. Terug bij Hans Nieuwenhuis, die even niet hoeft te rennen. In Het sfeerloze consumptie-lokaal van Carré, vertelt hij over zijn rol in dit vrij unieke theatergebeuren. Een rol ,die belangrijker is geweest, dan bijvoorbeeld die van Joop Doderer. Maar -publiciteitstechnisch lag Joop Doderer beter. Vandaar, dat de oude Doolittle naar voren werd ge schoven. Overtuigd De voor volk en vaderland nog on bekende Hans Nieuwenhuis voerde de gesprekken met het bestuur van Forum en wist vriend en vijand te overtuigen. Wethouder Han Lam- mers (Amsterdam) en wethouder Herman Gönning (Enschede) raak ten overtuigd door zijn betoog, waarin de maatschappelijke rele vantie van het theater de boventoon voerde en de strijd om behoud van de werkgelegenheid in mindere mate werd opgevoerd. Joop Doderer interesseerde nog enkele niet met namen te noemen geldschieters en zo kon men voort. „Gelukkig hebben Jongere acteurs dat extra gevoel gekregen voor het theater. Die maatschappelijke rele vantie is heel belangrijk voor deze nieuwe generatie", zegt Chris Bur gers. Hans Nieuwenhuis zegt: „Een ge makkelijker weg was inderdaad ge weest, allemaal naar de WW. Maar daarvoor ben Je toch niet dit vak gaan doen. Je doet dit, omdat Je wil spelen. Je wil werk hebben. Ik kon mij er niet bij neerleggen, dat deze goedlopende produktie plotse ling zou verdwijnen, omdat we Juist in Amsterdam en alleen in Am sterdam een slecht daggemiddel de draalden. Als we dit hadden la ten gebeuren, dan zouden de mees ten van ons voorlopig op de keien staan, want wanneer komt er een volgende musical? John de Crane probeert het weer met het vertrouwde trio Annie M. G. Schmidt, Conny Stuart en Harry Bannink, maar de première-datum is niet bekend. Tineke van Leer mede lid van het petit-comité laat hetzelfde geluid horen: „Je bent actrice dus Je wilt werken." Het heeft wel even geduurd voordat alle partijen voor dit petit-comlté door de knieën gingen. Als we op peren tegen Han Nieuwenhuis dat dit het gevoel moet hebben gegeven een soort handelaar te zijn, zegt hij verontwaardigd: „Een bedelaar is iemand, die iets vraagt waar hij geen recht op heeft". In die positie voelde hij zich geenszins tegen over de Twentse opera-regenten. Overal dezelfde geluiden. Ook bij Jacco van Reu esse die als mr. Hig gens de grootste kleedkamer mag hebben. Voor hem kreeg de musical Sylvain I Poons, vertegenwoordiger van een generatie voor wie eaterglorie een normale zaak was, stapt Carré binnen. Hij ide jst met brede armgebaren in het rond. Tegen zijn gezelschap ideert hij hoe vaak hij in deze variety-tempel applaus heeft haald. Die avond bezoekt hij er de reprise van de succes- isical van zo'n tien jaar geleden: My Fair Lady. Hoe anders is nu de situatie. Sylvain brengt een bezoek aan n bijna failliete boedel, die dankzij inspanningen van een 23- rige jongeman uit het ensemble voort mag gaan. Hans Nieu- ïnhuis heet hij. Hij praat als een jurist, gladjes en in een on kenbare woordenstroom. Hoe anders ook is de situatie voor m en zijn metgezellen in vergelijking tot die van de troep nd Wim Sonneveld. Na bijna duizend voorstellingen was het ;n nog niet genoeg. Fair Lady II zit rond de twee- zeventig man werd, die een kick derd voorstellingen. Ook een heeft gekregen van de overwinning >ectabel aantal. Maar heit opera- op hun broodheren, lschap Forum in Enschede Nieuwenhuis is een jongeman in r vijftig procent in stand ge- het ensemble. Dat betekent, dat hij len door het Rijk en voor vijf- overwegend doende is te verwisselen procent door de gemeente En- van kledij. Rennen naar het toneel, le) kijkt ondanks dit aantal terug naar de kleedkamer en ren- een boekhouding aan, die ook nen weer het toneel op. De ene een gesubsidieerd gezelschap keer als achtergrondje van de oude 'n boekhouder met verantwoor- heer Doolittle, de andere keer met fkheidsbesef er zorglijk uitziet. pruik en page-pakje, iianloop in de provincie met een Het enthousiasme waarmee hij deze male bezetting van schouwbur- handelingen uitvoert d oet vermoe- in het eigen Twentse gebied en den dat zijn drijfveer om deze daarbuiten leek nog een succes, theaterproduktie te redden, een sprong naar Amsterdam, naar voor de hand liggende is, ook hij zou een peuleschil zijn. Een wil op de leeftijd van Sylvain Iddelde bezetting van zeshon- Poons Carré kunnen binnenstappen mensen is echter te weinig als een vertegenwoordiger van een dit cultureel paleis. De wens generatie, voor wie musicalproduk- ie spelers was vervuld: optre- ties een normale zaak is. to Carre, maar het bestuur van Lijdensweg Enschedese operagezelschap J e er niets voor om deze aspi- In Carré ^tten die avond achthon- i met goud geld te betalen. Te- derd man berichten over de niet, omdat de musical hl het helfhaftige strijd om behoud van verzorgingsgebied van het ge- Fair Lady schroefde het bezet- :hap zijn sporen reeds had ver- t^ gemiddelde onmiddellijk op), d. Als Amsterdam een musical Voor het doek gedurende circa drie moet Amsterdam er ook maar uur gepast enbhousiasme en achter betalen, redeneerde het be- de coulissen een blijde opgewekte O' r. En zo geschiedde. stemming. Bijna kameraadsohappe- tt de zeventig man tellende ^Jk. die de musical op de planken Chris Burgers is er ook. Hij ls di- weigerde te capituleren voor re°teur van het opera-gezelschap. uitblijven van het gerammel Een gelukkig man nu. geldbeurzen, zowel in Enschede Een paar dagen eerder vraag Ik in Amsterdam. Men rechtte de hem- waarom een gezelschap als voor theater-eer en theater-tra- Forum zich in een dergelijke musi- ter bevordering van het cal-avontuur heeft gestort, wetende c| eel- en musicalklimaat In den da^ mensen aJs Sleeswijk, De Crane en Meerburg zuchtend en steunend ieder hun deel hebben gekregen van nn de lijdensweg waarlangs onze va- derlandse musicalprodukties gaan. zo moeten we dat zien als we Chris Burgers zegt dan: „Je moet die laatste speelavonden in de eerste plaats dat operagezel- larré praten met iedereen, die schap niet zo strikt nemen. Een r wil achter de coulissen. De aantal Jaren geleden al (Man van cal stopt in Carré enkele we- La Mancha) hebben we de weg wil- m te vroeg. Een mededeling, die len openen naar bredere vormen ie! spelers pas bereikte toen het van theater, die toch verwantschap hl sude theatergebeuren werd vertonen met de opera. We zijn ;hi beheerd in de hal van Carré, naar de operette gegaan en als Je begindatum van Lodewijk de dat doet, waarom zou Je dan niet te „Family" viel ruimschoots de musicalkant opgaan. Dat is mo- - de geplande afreisdatum van dera eigentijds theater. Waarom pair Lady. zou Je dat als operagezelschap niet affiche bracht het gezelschap doen?" larmtoestand. Na enig informe- Waarom niet. Maar de niet gesubsl- bleek het vroege vertrek uit dieerde producenten hadden wel- meer te zijn dan voortijdig licht ook een reprise willen brengen -uizen naar een andere plaats, van zo'n voor de handliggende 6uc- betekende opnieuw het einde cesmusical." een musical avontuur. De WW Burgers: „We hebben Piet Meerburg zijn aanlokkende roep voor ze- er ook bij ingeschakeld. Ik geloof, 0 acteurs, actrices en musici. dat dat in de toekomst tooh onver - s Nieuwenhuis, Joop Doderer en mijdelijk is. Dat producenten en de Leer beslisten anders, gesubsidieerde gezelschappen, zoals 0&an, klonk het in de met hout wij elkaar opzoeken. Die produ- 19[iveide gangen achter het Carré centen zijn net zulke theatergekken als iedere gesubsidieerde direkteur. rf schuchter en allengs enthou- Dat moet Je maar van mij aanne- er schaarde de gehele troep zich men." r dit Initiatief. Het resultaat niet uit. „Het is een overwin- Musicaltraditie die verder draagt dan men op De constructie was tot nu toe inie- f"?6 fenkt- Hefc 15 M der geval geen gemeengoed. Na deze het behoud van werk ge- gebeurtenissen zijn gesprekken op maar de fabel is doorbroken, gaI1g gekomen, die continuering vaif aa bovenaf wel uitgemaakt de musicaltraditie moet waarborgen. I hoe er meft theaterprodukties Zo zouden de grote steden Den omsprongen en dat het in- Haag, Rotterdam en Amsterdam B mogelijk is „het geld" bul- een fonds moeten vormen om der- te zetten." gelijke echec's als van de My Fair- lady produktie te kunnen tegen gaan. De beheersvorm van een der- zegt Hans Nieuwenhuis nu. Op gelijk fonds blijft een open vraag. Van die laatste speelavonden, En waarom Juist de grote steden? tl °P Sylvain Poons ongetwijfeld Iedere acteur of actrice wil graag een gloedvol theaterfciart heeft Carré halen of enkele weken in de J kijken naar een musical, die schouwburgen in de andere twee een simpele reprise van het grote gemeenten staan. Maar daar eveld-succes een musical van moeten de musicals ook hun finan- Het trio dat My Fair Lady redde. Tineke van Leer (midden), Hans Nieuwen huis (links) en Joop Dode rer (rechts).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 13