Piet Meerburg, voor zaken op filmfestival in Cannes Danny de hofnar TE WREDE „IJZEREN VUIST" The Mechanic": rommelig VRIJDAG 1 JUNI 1973 PAGINA 17 ADVERTENTIE ns is de Nederlandse bio- reld zo overzichtelijk in zijn ipstukken aanwezig als in twee eken Cannes-festival. Wandelaars i terraszitters zijn op de Boule- ird de la Croisette met bekende (zichten bijeen, op het oog in ichtige vakantiestemming om van zon te geniéten. Maar de werke- kheid zal stellig anders zijn. karschünlijk staan zij dichter jj de vogels die overscheren met in scherp oog voor wat er kan prden opgepikt. >oor Set Ruivenkamp markt met vele honderden ns, die in de wereld zijn gelijke lang niet meer heeft, worden ote zaken gedaan. Natuurlijk, al festival-tijd zijn er recht reeks zaken gedaan tussen film akers en verhuurders, er bestaan iste afspraken tussen bijvoorbeeld nerikaanse maatschappijen en de idernemingen, die hun films in de ascopen brengen', maar anderzijds het meifeest aan de Riviera het bte gebeuren om het repertoire jn te vullen met de films, die op j vrije markt grote kanshebbers ken te kunnen worden. Als er een pi vertoond is, die opzien baart, fcakt zich een zekere nervositeit de lefhebbers meester en alleen hoge vraagprijs kan dan nog koude douche werken. Je het trouwens nooit, wat in ;en bom inslaat, kan in Ierland best geen hand op elkaar :gen. De heel grote zieners heb- trouwens vaak hun slag al ge- i lezing van een script, de mannen, die men Jaar- in Cannes kan tegenkomen als belangrijke figuur uit het bonte luurwerk van het voor een leek iwelijks te ontwarren Nederland filmwezen is mr. Piet Meerburg, ster vooral in de laatste Ja- steeds hoger is gaan rijzen, zo- ii in de wandeling al sr de Meerburg-groep aanleiding van de bioscopen, hij tegenwoordig de supervisie heeft, 27 theaters in Amster- Den Haag, Rotterdam, Hilver- Nijmegen. opvallende carrière van de zijn studententijd het lanceerde voor een studenten- er direct na de oorlog 1 het Amsterdamse Kriterion ook waar vrij spoedig daarna m en Rotterdam in volg- e onderneming was geen eenvou- (e zaak, met de non-commerciële Eet, in feite een exploitatie met t mes op de keel, omdat Je aan deelhebbers al begint uit te ke il voor de bedrijfsresultaten be- pd zijn. Hoewel het karakter over vijfentwintig Jaar heen met de ver anderingen in de studentenwereld zich wel wijzigde, is er aan deze opzet, ook blijkens de wachtlijst van gegadigden, nog steeds behoef te JïWant al is het beursstelsel ver ruimd, een deel van de studenten komt niet voor een beurs in aan merking door bijvoorbeeld conflicten met ouders en dan wordt graag een beroep gedaan op het instituut van de studentenbioscoop. Ook buiten landers vinden er soms een oplos sing voor him problemen. De eerste wilde tijd is nu wel voorbij, er is een democratisering tot stand geko men. Mr. Meerburg maakt deel uit van de raad van beheer, zorgt ook voor de programmatie, maar laat de overige problemen graag aan ande ren over. Zijn talenten bleven niet onopge merkt en al direct nadat het Krite- rion-project samen met Paul Kijzer succesvol van de grond was gebracht, kreeg hij van vele kanten aanbie dingen. Het verwerven van belangrijke films hangt sterk samen met een breed theaterpark, dat men de producen ten van films kan aanbieden. Er vindt op het ogenblik in Nederland een sterke polarisatie plaats, de kleine zelfstandige ondernemers krijgen het steeds moeilijker. In een snel tempo zijn vooral veel theaters in de randstad de laatste Jaren onder het beheer gekomen van de Meerburg-groep al liggen de belangenverdelingen ook bijna per bioscoop anders. Eén van grootste verschuivingen kwam tot stand met het onderbrengen van De Uitkijk- theaters in de Meerburg-groep. Nu is het zeker niet de bedoeling van mr. Meerburg steeds meer theaters aan te trekken. „Het ia enorm belangrijk een evenwichtig theaterbestel te hebben voor een harmonieuse programma-opbouw zodat bijvoorbeeld in de drie grote steden bepaalde films ineenpassend theater kunnen worden ingezet. „Elk theater moet een eigen gezicht heb ben". Daar is zorgvuldig naar gezocht en dat patroon hoopt men in de ko mende Jaren te verfijnen. Hoewel het onvermijdelijk is dat de pro grammering centraal wordt geregeld streeft men toch naar een grote ei gen verantwoordelijkheid, de thea ter managers worden geacht een ruime stem te hebben in het beleid, er wordt met nadruk geluisterd naar hun standpunt. Er zal in de naaste toekomst hard worden gewerkt aan een Juistere afstemming van de theaters. In Amsterdam krijgt bijvoorbeeld Rial- to een bioscoop Rivoli ingebouwd gericht op het Europese repertoire, omdat mr. Meerburg met name ge looft dat de Franse film, na de ma laise in de periode De Gaulle, over zijn dieptepunt heenraakt. Asta in Den Haag is als bioscoop te groot en de beslissing is nu defini tief gevallen dat het bovenbalkon in een derde bioscoop, Calypso zal worden herschapen. Het bouwen van grote nieuwe theaters past niet meer in deze tijd. Meer kleine theaters bij elkaar maakt het ri- soco kleiner. Films, die het nu in een grote zaal niet halen krijgen de kans over een langere periode door de mondreclame ruimer belangstel ling te Een gruwel waar mr. Meerburg zwaar aan tilt en waar hij voortdu rend mee bezig is: de kwaliteit van de voorsteling. Er gebeuren vaak dingen, waarbij hij de eerste is om toe te geven dat ze ontoelaatbaar Blijvers STUDIO Paul Verhoevens wat oppervlakkige, maar wel boeiende verfilming van Jan Wolkers' "Turks fruit" gaat in het Studiotheater zijn vijftiende Leidse week in. TRIANON De grappige, zij het lang niet altijd even overtuigende film "Cabaret" blijkt in elk geval bij het publiek zeer aan te slaan. De film gaat dan ook zijn derde week in in de Leidse bioscoop Trianon. zijn om een filmpresentatie tot een- plezierige uitgaansgelegenheid te maken. Maar dat stoelt vooral in Nederland op een algemeen probleem in de dienstensector. Het is moeilijk om een goed kader aan te werven, dat op ongebruikelijke tijden moet wer ken. Het is bijna onmogelijk om aan goede operateurs te komen. De automatisering van de projectie zoals, die in vele bioscopen plaats heeft nadat de meeste kinderziekten lijken te zijn overwonnen, komt daaraan tegemoet. In de Meer burg-theaters zal in de komende tijd veel gedaan worden om ze in de sfeer van deze tijd te brengen. Eén van de opmerkelijkste initiatie ven van de Jongste tijd: zes nieuwe theaters in Antwerpen. Mr. Meer burg gelooft heilig in de Sinjoren stad als filmstad. Aan de Keyserlei gaan in september Calypso I, Ca lypso II en Calypso -Club open, een Jaar later volgen er njbg eens drie op de plaats waar nu het bekende hotel Londres staat. In Belgieè heeft men daar wel wat verbaasd naar gekeken. Maar mr. Meerburg stelt nadrukkelijk dat het niet een Nederlandse invasie betreft maar een onafhankelijke internationale onderneming, die zich in België op het exploitantenpad gaat bewegen en waar ook Belgen een groot aan deel in zullen hebben. Voor Nederland bestaan er natuur lijk daardoor de kans dat er mid dels het kontakt over de grenzen heen gestreefd kan worden naar een ruimer repertoire van films, welke in beide landen exploitabel zijn. Met de eigenaar van de Stu dio-theater, de heer Rastelli, be staat er al een plezierig kontakt. Nachtfilms CAMERA De zeer kundige Amerikaanse regisseur Donald Sie- gel maakte van 'Heil is for he roes" (Helden sterven Jong) een zeer spannende film. Hij werd daar bij dan ook wel terzijde gestaan door mensen als Steve MqQueen en James Coburn. REX "Koning der misdaad" heet de film die in de nachtvoorstellingen van de Rex wordt gedraaid. Een film die het eens wat minder van de sex, en wat meer van de spanning moet hebben. Goede films in andere steden Klute (Pakula)Asta, Spul, Den Haag. Last tango in Paris (Bertolucci) Alhambra 1, Weteringschans A'dam Nöggerath, Reg. Breestraat A'dam; Metropole-Tuschinski, Carnegleplein Den Haag. Macbeth (Polanski)De Uitkijk Con gresgebouw Den Haag. Mash (Altman)Ceintuur, Cein tuurbaan A'dam; Olympia Pr. Hen drikplein Den Haag. Midnight Cowboy (Schlesinger) Hallen, Jan v. Galenstr. A'dam. Images (Atlman)Kriterion, West einde Den Haag. Schreeuw zonder antwoord (Berg man) Kriterion, Roetersstraat A' dam. Turks Fruit (Verhoeven)Roxy, Kalverstraat A'dam; Grand, Nwe Binnenweg R'dam; Thalia, Kruiska de R'dam; Passage, Passage Den Haag. Vive la Muerte (Arabal)Kriterion Groothandelsgebouw R'dam. Women in Love (Russell)Camera, Prinsestraat Den Haag. HAAGSE BIOSCOPEN Bijou: „Oesar en Ro6alle", 14 Jr dag. 2.00, 7.15. 9.30 uur; zo. ook 4.15 uur. Ovmera: .Women in love", 18 Jr Dag 2.00, 7.00, 9.30 uur; zo. ook 4.30 uur Cineac: „Plnocchlo." aJ. dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30 uur; zo. vanaf 11.30 uur. Elke avond: „De IJzeren vuist," 18 Ir. 7.15, 9.30 uur Corso: „De tien geboden." a.l. dag. 1.30, 7.30 uur. Du Midi: „James Bond 007-Caslno Royal," 14 Jr. dag. 8.15 uur; zat. en zo. 7.00, 9.30 uur. Euro-Cinema: „El Cid," a.l. dag. 1.30, 7.45 uur; woe. zat. en do. 3.45, 7.45 Flora: „Marianne op het porno-pad." 18 Jr., dag. 2.00. 7.00, 9.15 uur; zo. ook 4.30 uur. Kriterion: „Imagee." 14 Jr. dag. 3.00, 7.00, 9.30 uur Metropole-Tuschinski: „Last tango in Paris," 18 Jr. dag. 2.00, 8.00 uur; zo. ook 5.00 uur. Odeon: .Disney festival week Vrijdag: 1.45, 4.15, 6.45 uur: .Mickey NtouSe Jubileert," a.l. Zaterdag 2.00. 6.45 uur „Donald Duck en zijn vriendjes." a.l. Zondag 1.45. 4.15, 6.45 uur; „Donald Duck en zijn vriendjes," aJ. Maan dag 2.00. 6.45, 9.15 uur: „Laat Je niet in de boot nemen," a.l. Dinsdag: als maandag. Woensdag 2.00, 6.45, 9.15 uur: „Peter Pan," aJ. Olympia: „Mash," 18 Jr. dag. 2.00, 8.00 Passage: „Turks fruit", 18 Jr. dag 2.30 7.00, 9.30 uur; zat. en zo. 1.30, 4.00, 7.00, 9.30 uur. Rex: „De Jakhalzen van het westen." 14 Jr. dag. 9.30. 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30, 9.30 uur; zo. vanaf 1.30 Apollo: „Return of Sabata." 14 Jr. dag. 12.15, 2.30. 7.00, 9.15 uur; zat. en zo. ook 4.45 uur. Asta: „Klute," 18 Jr. dag. 2.30, 7.00, 1.30, 4.00, 7.00, 9.3 Studio de Luxe: „Au pair girls," 18 Jr. dag. 2.15, 7.15, 9.30 uur; zo. 1.30. 4.Ó0, 7.15, 9.30 uur. Studio 2000: „The ruling class," 14 Jr. dag. 7.15, 9.45 uur. De Uitkijk: .Macbeth," 18 Jr. dag. Itel: The Mechanic. Regie: Michael 'inner. Voornaamste rollen: Charles ronson; Jan Michael Vincent, heater: Lido. Arthur Bishop (Bronson, op foto) een „mechanic", een meedogen- ze scherpschutter. Een vervelende an. De moorden die hij pleegt, ma de indruk ongelukken te zijn. Al gebeurt na grondige studie van jn slachtoffers door deze eenzame ishop, die doet wat god en vader- nd hem hebben verboden en dus ant woont en leeft. Wat zijn slachtoffers allemaal heb- >n gedaan, wordt nooit duidelijk. Ze jn kennelijk nóg slechter dan hun loor denaar. Wanneer Bishop de zoon van een n zijn doelwitten (Steve McKenna, wel Jan Michael Vincent) in dienst :eft genomen als medewerker, wordt !t pas echt spannend (wat heet). Is ze samen een karweitje niet al best hebben opgelost, wordt Bishop r verantwoording geroepen door zijn een uit de weg geruimd door het fer me en keiharde duo, maar onderlinge tweespalt brengt ook voor hen de dood. Steve vergiftigt zijn compagnon, om voor zichzelf te kunnen begin nen. Opgelucht vertrekt hij naar huis. Het huls van Bishop, want daar hoort hij natuurlijk thuis. Wanneer hij daar in de auto wil stappen, ge beurt het onvermijdelijke. Er hangt een briefje met de mededeling dat één en ander wel werd verwacht. Door Bishop natuurlijk. En dan ver schrikte <«en, een vlam, een knal, weg auto en weg Steve. Naar de eeuwige Jachtvelden. Soms een „spannende" film, maar vaók een vervelende en ontzettend rommelige film. Voordat Je goed en wel weet, wat er eigenlijk aan de hand is, zit Je al ruim een half uur superieur. Men een gevaar in zijn te kijken. Er wordt veel beloofd, maar hulpje. Uiteindelijk krijgen ze toch weinig waargemaakt, een nieuwe (laatste) opdracht, die fataal wordt. Weliswaar wordt ieder- PAUL WOLFSWINKEL Meisjes in Munchen Titel: "Meisjes met een extra Inkomen" Theater: Rex. Wat beweegt Jonge meisjes uit alle delen van de wereld om naar München -te trekken? Op deze vraag wordt een antwoord gegeven in de film "Meisjes met een extra inkomen", die deze week in de Rex draait. Een aantal meisjes doet daar verslag van wat er allemaal kan gebeuren met onbedorven kinde ren, die met geen ander ideaal dan een baantje als typiste en n pilsje na vijven naar de stad van de Olympische Spelen trek ken. Na het zien van de film, vraag je Je af of er nog wel meis jes zijn die dat ideaal zonder ontsporingen bereiken. Het bed speelt in alle gevallen een aan merkelijk grotere rol dan het bureau. Maar goed, er wordt heel wat bloot vertoond, en daar ging het maar om. BERT VAN DOMMELEN Titel: „De ijzeren vuist" Theater: Luxor. Onder het motto: „Hoe meer er ge vochten wordt hoe mooier" is de Chi nese film „De ijzeren vuist" in elkaar gezet. Het ls blijkbaar de enige eis die aan dit volslagen wanprodukt is gesteld. Met de nasynchronisatie in het Engels is gerommeld op een ma nier waarvan Je tranen in Je ogen krijgt, de acteursprestaties zijn bene den peil, en de trucages één keer leuk, maar niet anderhalf uur lang om de vijf minuten weer. Het verhaal is er duidelijk op ge richt om zoveel mogelijk misbruik van karate en andere nobele vecht sporten in beeld te brengen. Twee „sporf'-scholen vechten op leven en dood met elkaar om te zor gen dat de andere partij niet met de overwinning in een toernooi gaat strijken. De leiders van de slechte partij deinzen zelfs niet terug voor moord om te bewerkstelligen dat de uitblinker van de andere school niet aan het toernooi deelneemt. Resul taat: er wordt voortdurend gestaag op los gebeukt In vechtpartijen die vooral aan het eind van de firma wel bloedstollend zijn, maar vaak ook wel uiterst wreed. Wat dacht u bij voorbeeld van over de vloeg rollende ogen, zojuist vers uit een hoofd ge stoken? Aan de reacties in de bom volle bioscoop gisteren te oordelen waren er bepaald wel mensen die het allemaal mooi vonden. Voor mij ech ter hoeft deze film niet. BERT VAN DOMMELEN "De Hofnar" ls een meeslepende, wild-avontuurlijke film waarin historische en sprook jesmotieven dooreen lopen, verenigd met pure levensvreugde en ingewik kelde intriges. Danny is de hart ver overende blonde anti-held, die zich aangesloten heeft bij "The Black Fox", een soort Robin Hood-figuur. in de strijd tegen het onrecht. Hier tegen een valse vorst, die zich met list en geweld meester heeft gemaakt van de troon. Gelukkig blijkt er nog één koninklijke telg in leven te zijn. een baby die de koninklijke moeder vlek op zijn koninklijke rechter bil letje torst. Als Danny zich als „Giacamo, hof nar der koningen en koning der hof narren" op het kasteel presenteert, volgt het ene misverstand na het an dere. Niemand is wie hU hoort te zUn en de problemen zijn niet van de lucht. De komische noot wordt het vergeten in dit alles en voor de nodi ge variatie zorgt Griselda. een tover kol die Giacamo in opdracht van de prinses verliefd op haar maakt door middel van hypnose. Dit geeft ook weer aanleiding voor een hoop rer- warming. wanneer het liefje van Danny eveneens toevallig op het kasteel aanwezig blijkt te zijn. Kortom, een film die niet vervelen zal en als "oude topper" zeker de moeite waard is om te zien. ELISABETH TOLENAAR-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 17