visite- Haffner TOOTS OP Z,N BEST Mozarts kaartje: Eerste volledige opname Benvenuto Cellini Olivia Newton John krijgt mager zesje Stevens Donovan en Cohen: top drie Vuurvaste hits van Rosemary Ciooney „CLAIR" VAN PERCY FAITH Henny Vonk: graag gezien en gehoord VRIJDAG 1 JUNI 1973 EXTRA "Flo and Eddie" Mark Vol man en Howard Eaylan Repri se REP 44 234 (MS 2141) War ner Bros. Niet alleen uiterlijk lijken Mark Volman en Howard Kaylan, alias "The florescent Leech and Eddie" alias Flo and Eddy, erg veel op Stan Laurel en Olivier Hardy. De muziek die zij op hun laatste LP, "Flo and Eddy" ma ken, is vaak niets anders dan re gelrechte slapstick, knotsgekke nummers die door Howard en Kaylan verbluffend knap worden gepresenteerd. Het absolute top punt van kolder in de pop is hun "Carlos and the buil", het trieste verhaal van een groot stierenvech- Olivia Newton John Polydor 2310 219 f 21,-. Blijkens de hoes is Olivia New ton John een zeer aantrekkelijke verschijning. Wie echter met be hulp van de diamant haar stem geluid uit de groeven tevoorschijn haalt krijgt toch wel een lichte te leurstelling te verwerken. Bijvoor beeld met het liedje „Angel in the morning", een werkje dat muzi kaal goed in elkaar zit, maar dat Olivia Newton John niet op de juiste waarde heeft weten te schatten. Vooral in de hogere re gisters gaat er nog al eens iets mis Haar stem blijkt dan duidelijk te zwak. Gelukkig herstelt de knappe i Olivia zich iets in de volgende nummers bijvoorbeeld met „If we only have love" een compositie waaraan onder meer door Jacques Brei en Nort Shuman (u weet wel van Le lac majeur") is gewerkt. Ook de twee oomposities van George Harrison ,3ehind that locked door" en „What is life" ko men wel aardig uit de verf, maar over het geheel genomen is het toch niet meer dan een mager zesje waard. B.vL. "Clair" Percy Faith CBS S 65468 f 21.-. Percy Faith en zijn orkest slagen er steeds weer in elpees vol te spe len met verrukkelijke achter grondmuziek. Goede arrangemen ten van muziek, die dankzij de hit parade, de film of de musical be kend geworden is. Als titelsong ditmaal het grote succes van Gil bert O'Sullivan "Clair". Verder, treft u op deze plaat de melodie ter. Te dol om los te lopen. Daarnaast blijken Howard en Volman eens te meer in de tijd dat zij nog bij hem speelde liet Zappa hen soms dergelijk werk doen zeer knappe parodisten van allerlei soorten pop. "An other popstars life" biedt daarvan een fraai voorbeeld. Hoe nauwkeu rig de beide heren een bepaalde „sound" kunnen imiteren wordt duidelijk aan de hand van "After glow of your love", eens een hitje van de Small Faces. Een puntgave vertolking, alleen wèl opgeluis terd door wat kleine instrumenta le pesterijtjes van Kaylan op de gitaar. Volman en Kaylan leveren, het dus in moderne termen vertaald een dummy van wat Mozart zoal vermocht. Vandaar de speelse af wisseling. Echte bruidsmuziek voor Elisabeth, dochter van de gefortuneerde Salzburger-burge- meester Haffner, waarvan het stuk zijn naam ontleende. Veel- betekend dus, want naar de toen nog in ere bloeiende mannelijke superioriteit zou de suite eigen lijk Spath-serenade hebben moe ten heten naar de bruidegom. Ik draaide de plaat op een warme avond, gezeten voor de geopende tuindeuren. En zie, ik waande mij even die burgemeester Haff ner en kom, dacht ik, waarom zou ik hem ook niet nog een symfo nie laten schrijven? H.M. Zen is uit as herrezen Zen Again Zen Ariola 86756 XT Prijs: f 16,90. De Nederlandse groep Zen is al bijna in het vergeetboek geraakt. Na wat denkwerk zullen velen zich de musical Hair herinneren en de muziek van Zen daarbij. Voor die muziek moeten we echter terug naar 1968-1969. Daarna heeft Zen niets meer van zich laten horen. Slechts weinigen wisten dat de groep nog bestond. En dan is daar opeens een nieuwe elpee van de ze zesmansformatde. En niet zo maar een, nee, het is een plaat ge worden met werkelijk voortreffe lijke muziek. Eigenlijk zitten er in deze plaat totaal geen zwakke plekken en dat kan maar van wei nig langspelers worden geezgd. Het zou mij niet verbazen wan neer uit deze plaat een paar sin gles getrokken worden. Beste nummers: Silver Lining; Lily Toots (met Lost Suede Shoes, twee heerlijke rook and roll nummers). The Knight, met erg fijn fluitspel en het in de opnamestudio's ge- improviseerde Freer's Boogie. J.v.d.N. "Ben" aan afkomstig van de ge lijknamige film. Meer filmwerk, met het liefdesthema uit Lady sings the blues, "Dueling banjos" uit Deliverance" en het thema uit de film „Shaft". Het meeste indruk maakte op mij het arran gement het nummer "Nights in white satin", dat enkele Jaren ge leden wekenlang aan de top van de hitparade stond. B.VL. zal zo langzamerhand duidelijk zijn, prestaties op deze plaat die het beluisteren meer dan waard zijn. Zij worden daarbij gesteund door roemruchte mensen als Aynsley Dunbar (eens drummer bij Zappa), Jim Pons (die bij de zelfde baas diende op bas), Ga ry Rowles, voormalig gitarist van "Love" en John Herron op piano en orgel. Het is mede aan deze mu sici te danken dat "de dikke en de dunne" een plaat hebben gemaakt die eenzelfde verkoop verdient als hun allereerste platen bij de Turtles, de groep die in de gou den dagen van de pop, zo rond 1965 hit na hit scoorde. BVD Aan deze muziekpagina werkten mee: Bert van Dommelen Han Mulder Ron Harms Jan van der Nat Ruud Paauw Eindredactie Pie ter Taf fijn Layout Bram van Leeuwen Jean "Toots" Thielemans, "Toots in Holland", Philips 6343213, f 12,90; „Spotlight on Toots Thielemans", Polydor 2484055, f 13,90. Jean "Toots" Thielemans ver kreeg zijn eerste bekendheid als gitarist. Tijdens de oorlogsjaren, had de Belg (die vele contacten onderhield met Django Rein- hardt) zich op dat instrument be kwaamd en na de oorlog kon hij direct aan het werk. In die eerste na-oorlogse Jaren nam muziek 'n bijzonder belangrijke plaats in t leven in veel anders was er tenslotte niet te koop. "Proeven, van zijn bekwaamdheid" op gitaar legt Thielemans op de Polydor- Berlioz: Benvenuto Cellini, o.l. v. Colin Davis. Philips 6707019, 4 LP's, f 99,60. De eerste volledige opname van Hector Berlioz' opéra- comique Benvenuto Cellini is onlangs uit gekomen in de Philips-reeks van Berlioz-werken. Traditiegetrouw zwaait ook hier Colin Davis de di rigentenscepter op onnavolgbare wijze over de merendeels Franse solisten, het koor van „Covent Garden" en het BBC-Symphonie Orchestra. Het libretto van Léon de Wally en Auguste Barbier is ontleend aan de autobiografie van Cellini, Cat Stevens View from the top Deram SD 3005 f 29,- (dubbel-elpee)Leonard Cohen Live Songs CBS S 65224 f 21,- en Donovan Cosmio Wheels Epic 65450 f 21,-. Cat Stevens. Donovan en Leo nard Cohen zijn drie zangers, die veel van elkaar weg hebben. Alle drie zonder meer van grote klasse en omdat er een zekere band tus sen deze drie bestaat, door ons gecombineerd. View from the top van Cat Stevens is een erg fijne plaat (of eigenlijk platen, want het is een dubbelalbum) met heerlijke rusti ge muziek. Allerbeste nummers van deze plaat zijn Love Them All, It Is Supa (Dupa) Life, Humming Bird en dan natuurlijk de ver schillende hits van Cat Stevens: Blackness Of The Night, I've Found A Love en I'm Gonna Get Me A Gun. Cosmic Wheels van Donovan zal voor hen, die zioh de „oude" Donovan herinneren een enorme tegenvaller zijn. Slechts een en kele keer vinden we Donovan, de man met de fijne stem en het knappe gitaarwerk terug. De eer ste maal is dat bij het vierde num mer op de eerste kant (Maria Ma genta). Daarvoor veel ongewone geluiden, als trompet en allerlei electronische geluidjes. De tweede kant is beter, maar geweldig is het allemaal nog niet. 0 Leonard Cohen heeft een plaat vol gespeeld met oude nummers. Deze zijn opgenomen op ddv. con certen in Londen, Brussel, Parijs, Berlijn en Wight. Geen nieuws voor hen, die Cohen al wat langer kennen. Maar wel een heerlijke plaat, voor degenen, die eens ken nis willen maken, met één van de allergrootste zangers, een man die onze eigen Boudewijn de Groot tot voorbeeld heeft gediend. Een van de fijnste nummers, naast de grote hit „You Know Whi I Am" is het ruim dertien minuten du rende Please Don't Pass me By. JvdN plaat af. Samen met een niet na der genoemd orkest speelt hij o.m. Satin Doll van Duke Ellington en Honeysuckle Rose van de le gendarische Fats Waller. Maar ook eigen composities: Le Trot toir en Flirt. Prima gitaarspel, keurig, beheerst, technisch be gaafd. Maar voor mij is Thiele mans toch pas Thielemans, als hij mondharmonica speelt. Voor al zijn spel deed mij onlangs schrijven dat ik de muziek van Turks Fruit nog beter vond.dan de film zelf. Op de mondharmoni ca is Toots te horen op de elpee van Philips. Samen met het or kest van Bert Paige (een vriend van Toots en ook een Belg) speelt hij twaalf nummers. Sterk varië- die ontstaan is tussen 1558 en 1566 Wie het werk van de Florentijnse meestergoudsmid en schavuit gele zen heeft, zal zich niet verbazen, dat Berlioz hierdoor geïnspireerd werd tot het verwerken van enkel episoden uit Cellini's leven in een komische opera. De première in 1838 was een eclatante mislukking Veertien Jaar later had de opera, grondig gewijzigd, veel succes in Duitsland, waarvoor Liszt zich enorm heeft ingespannen. Meer bewerkingen volgden, tot het uit eindelijk resultaat, dat overigens niet veel meer verschilde van de oorspronkelijke versie, geaccep teerd werd in Frankrijk. Henny Vonk e.a.. "Banten", BASF 16—25184—5, f 16,90. BASF, één van de nieuwere la bels in platen-Nederland, brengt nogal eens wat muziek op de markt, die niet voor het gemid delde grote publiek is bedoeld. Be wijs daarvan is o.m. de jaarlijkse produktie in samenwerking met de Beroepsvereniging Improvise rende Musici en nu weer een plaat van de groep met Henny Vonk. Verder daarin Ernst Reijseger (cello), Rob van den Broeck (pia no en Fender Rhodes piano). Ar nold Dooyeweerd (bas) en Jurre Haanstra met zijn uitgebreide slagwerk-winkel. rend van stemming. Wat triest, zoals in La Mamma van Charles Aznavour. Maar dan weer veel luchtiger, bijvoorbeeld in Sunny Goodge Street van Donovan. En zuiver Jazzy in de Midnight Blues van Thielemans zelf. Duidelijk wordt wel, waarom de Belg in Amerika nu één van de favoriete musici is, die samenspeelde met Benny Goodman in zijn sextet en ook deel uitmaakte van het kwar tet van pianist George Shearing. Zijn spel lijkt soms nonchalant, simpeltjes een nummertje weg blazen. Maar in ieder geval is het verdraaid fijn, van de eerste tot de laatste noot puur muzikaal plezier. P.T. De op deze platen gepresenteer de vorm is de originele partituut, met een scheutje Duitse versie er door. De uitvoering is van dien aard, dat iedere Berlioz- en iede re operaliefhebbers dit album niet mag laten schieten. Zonder uit zondering leveren de solisten top prestaties Nicolai Gedda, Jules Bastin, Robert Massard, Roger Soyer, Christiane Eda-Pierre en Jane Berbié, stuk voor stuk stem men van wereldformaat. Vocaal ondankbaar is de rol van de her bergier, die met geknepen en be nepen stem moet worden gezon gen; Hugues Cuenod maakte hier van een kostelijke interpretatie. Henny Vonk (die eigenlijk Henny Tjong Ayong heet) toonde in haar jeugd, die zij na de immigratie vanuit Paramaribo in Amsterdam doorbracht, niet zoveel belang stelling voor de muziek. Dat ze in 1964 ging zingen in het combo van neef Wim Essed was dan eigen lijk ook maar een grapje. Een grapje, dat echter verdragen de gevolgen had. Bij de jazz-mln- nende progressieven in ons land is ze nu een graag geziene en ge hoorde vrouw, ze komt dan ook in vrijwel alle Jazzclubs. Ze had al optredens voor radio en tv en maakte eerder de elpee Vonk's First. Ook als dichteres geniet ze grote bekendheid: voor haar bundel "Puinruimen" kreeg ze in 1965 de Herman van Kuilenburg- prijs. Samen met de groep Banten (ge noemd naar een dorp op Java), levert de zang van Henny Vonk zeer geëngageerde muziek op. die waarschijnlijk maar een heel klein deel van het Nederlandse publiek zal bereiken. Dat is Jam mer, want uitgaand van de mys terieuze drumgeluiden van Haan stra interdaad, de zoon van de filmer wordt er gewerkt aan de doorbreking van traditionele muziek-gebruiken. En dat is ze ker de moeite waard. P.T. Live at Montreux: Luba, Louiss, Engel Group, Pierre Cardin Stee 132; Phil Woods ans his Euro pean Rhytm Machine, Pierre Cardin Stec 131. Van de mode naar de grammo foonplatenindustrie bleek voor oouturier Pierre Cardin een klein stapje. En als hij het blijft doen zoals bij de twee platen die ik hoorde dan heb ik er in het ge heel geen bezwaar tegen. Aan de vele elpees die er zijn uitgebracht van 't Jazzfestival dat vorig Jaar in het Zwitserse Montreux werd gehouden, voegde hij er nog een paar toe. Daar is dan eerst de groep van Bernard Lubat. die zelf een heel regiment toestanden voor zijn re kening neemt: drums, percussion piano, elektrische piano en stem Lubat is een drummer die zijn weetje weet, hij won ooit ook eens de slagwerk-prijs op het Partj6e conservatorium. Verder de ras musicus Eddy Louiss uit Marti nique op orgel en electrische piano. Virtuoos. geraffineerd. Soms schijnbaar kinderlijk een- Het koor van The Royal Oper» House. Covent Garden, blijkt he laas soms wat moeite te hebben met de Franse taal, die bij Ber lioz klinkt als een ware waterval De wat grove zang is in dezi ooera echter zeker verdedigbaar Het symfonie-orkest van de BBC vind ik niet zo overtuigend. Ber- lios vergt een uiterste precisie, dit dit orkest niet kon opbrengen, het geen een overigens weinig sto rend schoonheidsfoutje van de opname is. De geluidskwaliteit, is uitstekend. R.GJi. „The Best of Rosemary Cioo ney" „Botch-A-Me" CBS S 53243 f 10,-. t Rosemary Chooney's grote sue cessen vielen in de periode 1950- 1960. Het wart. losse, springerige „Botch-A-Me" maakte haar we reldberoemd, zoals iedère recht geaarde middendertiger nog heel goed weet. Maar Rosemary laad meer pijlen op haar boog: „Hey There", „This ole house", ..Come on-a my house" en ...Mambo Ita- liano" deden haar faam een in komsten) nog verder toenemen. Al haar successen zijn nu in net kader van het als een rukwind over ons heentrekkende jeugd sentiment gebundeld op een l Bij het beluisteren daarvan rea- liceer Je Je veel meer dan vroe ger dat de hierboven genoemde songs Rosemary Cloony maak ten en niet andersom. Want die stem, die voordracht van haar was toch eigenlijk iets van de middelmaat: niet zo zuiver, meestal luidruchtig, uitdruk kingsloos. en zonder swing. Vooral dat laatste is nu, na zo veel Jaar, wel heel opvallend. Ro semary Ciooney redde het toh omdat ze een aantal vuurvaste hits in handen kreeg. Met „Botch- A- Me en „This ole house" e. a. kon Je eenvoudig ndet de vernieling ingaan. R.P Billy Eckstein tvarm aanbevolen Billy Eckstein's greatest hits Met begeleiding van o.a. Woo dy Herman, Lester Young, Geor ge Shearing MGM 2353 071 (Mono). Het opnieuw uitbrengen op een LP van Billy Eckstein is een heel goeie daad van MGM, een der labels van Polydor. Eckstein bezorgt Je met zijn diepe, don kerbruine, krokante stemgeluid onmiddellijk een warm, opge wekt gevoel in borst- en maag streek en dat is niet gering. Te midden van alle gekken en ma niakken, die zo nodig op de plaat moeten, vergeet Je wel eens wat echt zingen is in de wereld van de lichte muziek. Eckstein herin nert Je daar weer haarscherp aan. Het is een genoegen, wrat héét, een verademing iemand weer eens te horen zingen om het zingen, zonder effectjagerij. zonder maniertjes. Een greep uit zijn repertoire: ..Everything I Have is yours". ..How high the moon". .Love me or leave me". „Tenderly", .Laura". In totaal 14 nummers, zorgvuldig, geselec teerd. Een plaat die even warm wordt aanbevolen als Billy Eck stein zingt. R.p. voudig, maar toch alles behalve kinderwerk. Dan nog twee men sen op elektrische instrumenten: Claude Engel (gitaar) en Mare Bertaux (bas). Samen spelen zij vier composities (twee van Enge) en twee van Lubat) die muziek opleveren boven de middelmaat en vaak met solistische hoog standjes van de eerste orde. Op de andere elpee het grillige talent Phil Woods op altsax. Voor mij af en toe aanleunend tegen "nep", op de momenten dat Je de indruk krijgt dat hij alleen maar blaast om vreemde effecten te verkrijgen, meer niet Maar toch meestal progressieve muziek van deze wat onbehouwen optredend* artiest van zeer aanvaardbaar ge halte. Zijn Europese ritme-m» chine wordt gevormd door Gordon Beck op piano. Daniel Humab (drums) en bassist Ron Mattew- 90n. Op de hoes een merkwaardi ge vergissing Volgens de verde ling van de titels wil men de ene kant van de plaat bijna 34 mi nuten lang laten zijn en de ander 14'i.P.T Wolfgang Amadeus Mozart, Se renade no, 7 in D-groot, de "Haff ner", KV 250, gespeeld door de Berliner Philarmoniker, dirigent: Karl Böhm, solo viool Thomas Brandis. (Deutsche Grammofoon 2530 290) f 24.90. Feestelijke muziek, feestelijk gespeeld door het meestal stati ger opererende Berlijnse orkest. De Haffner-serenade gold ooit voor de toen 20-Jarige Wolfgang Amadeus als een visitekaartje in de betere kringen. Toondichters in die tijd waren aangewezen op dat particuliere mecenaat; CRM bestond nog niet. De serenade is

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 13