JCo van Dijk wil waarde ?an Feydeau aantonen Kooktip Met La main passe So van Dijk is de laatste jaren iij de Haagse Comedie de vaste leverancier geworden van Feydeau. jjen vlo in 't oor" en „Een blok ian het been" eerst en nu deze ftek „La main passe" ofwel „Van tand tot hand" laten duidelijk veten waar zijn liefde ligt. Slaar een Feydeau is nooit een •louwschuddertje. Wie het binnen- ae bekijkt van wat aan de bui- Hikant zonnig kluchtwerk kan ichijnen ontwaart een ingenieus -aderwerk, dat de figuren naar -en lachwekkend noodlot drijft, ils alle wieltjes en assen niet perfect in elkaar sluiten komt er an die bonte kermissen van over- pel en bedrog niets terecht, ïet is een heidens moeilijk karwei het voor elkaar te krijgen. Pat zorgeloos schijnende wereldje laten functioneren. Er bestaat «en beeld van Feydeau. "Type end" zegt Ko van Dijk „is dat ls je gaat repeteren iedereen de jeiging heeft vlug te gaan bewe ren. Wat is er toch aan de hand? lennen hoeft niet. Het is dat Je geen vertrouwen in hebt". Bij iet repeteren wordt dat anders. ,Het is Hollands om een rol naar ich toe te trekken, dan voelt men ich 't veiligste". „Maar het is de jrootste charme van de toneel- speelkunst zich een andere mens proberen te denken, innerlijk en literlij k, die charme eist echter «n grote techniek". Dat ideaal van een perfecte Fey deau zou men als een meerjaren plan kunnen voelen van Ko van Dijk. Hij heeft er een vast team nensen voor om zich heen verza meld, die hij in dat idee heeft lunnen vinden: Guido de Moor, Mine-Wil Blankers. Annemarie Heyligers, Carl van der Plas, Kees Coolen, ze keren telkens weer te rug in het gezwinde Parijse gein- trigeer. En toch „la main passe" is an ders. Het was een bijna vergeten spel uit 1904. Feydeau's huwelijk was Juist op een mislukking uitge lopen, zijn niet geringe inkomsten had hij met verkeerd speculeren verloren. De schrijver was ten prooi aan een ernstige depressie. „Dit is het enige stuk, waarin een absolute bitterheid te vinden is en dat dan ook direct werd vergeten. Het is een soort Ibsen, de figuren zijn wreed tegen elkaar, Feydeau stelt zich niets van het huwelijk voor. Mensen slaan zo om als zich maar even iets vervelends voor doet. Het huwelijk wordt vertrapt met alle voeten". Een kans voor Ko van Dijk om de veel aangevochten waarde van Feydeau in deze tijd aan te tonen. „Het zijn de mensen, waar die idiote bladen mee vol staan over partnerruil, mensen die zuiver en alleen op genot uit zijn". Ondei een vrolijke vermomming komt het hier tot echte ontrouw, ter wijl het in alle anderen stukken steeds een mislukt pogen is. Ko van Dijk heeft de herontdek king van „La main passe" in het Parijse Marigny gezien. Met So phie Desmaret onder andere werd het daar als een pure klucht ge speeld. „Ik interpreteer het an ders, ik doe aan de lach niets te na, maar de grondtoon is bitter, Feydeau drukt hier met de vingei op de rottigheid". „Je kunt het natuurlijk als klucht spelen, maar dat vind ik niet leuk". Het bekijken van de tekst van Feydeau geeft een wonderlijke ge waarwording, want voor tweederde zijn het aanwijzingen en voor een derde dialogen. De toelichtingen kunnen helpen bij het komen tot een sluitend resultaat. Van Dijk zegt ook: „Alleen maar doen wat hij zegt, anders ga Je te ver" Maar dat slaat meer op de verlei ding, die de spelers moeten weer staan als zij de lachers op hun hand krijgen. Het publiek moet Je daarmee eigen maken: „Ik wil het liefst doorpraten, lachen en gauw weer doorgaan". „Een pauze moet wel eens helaas bij een lachbom". Dat laatste woord klinkt bijna als iets vies in de mond van de regis- „Stanislavski heeft gezegd: eerst vaudeville en Feydeau spelen om het vak te verstaan. Maar je moet het vak tot en met kennen, een aandacht bezitten voor de wendin gen, om Feydeau te kunnen spe len". 3e klas dagelijks van 13.16-14.00 uur THEATER IN DE STEEG: 21 di. ook ladermatinee"De nieuwe avontu- van Dik Trom", a.l., zat. en 2.30 uur; zo. en ma. 2.00 en 4.15 shtfilm: "The touch", 18 Jr., vrij, fruit", 18 Jr., dag. ur; zo. ook 4.45 uur /Ier vuisten de dag. 2.30, 7.00, 9.15 ook 4.45 uur. X: "Meisjes met geopende lip- 18 jr., dag. 2.30. 7.00.9.15 uur: 2.15, 4.30, 7.00, 9.15 lm: „Se zat. 11.2 JÜDIO: "Roma", dag. 2.30, 7.00, t ook 4 45 uur "Ben dag. 2.30, 7.00, 9.15; t 44 ichtfilm: „Sex a contant", 18 Jr. net IIANON: lal?", I 2.15, 4.30, 7.Ö0, 9J5 T entoonstellingen Aemula (Pieterskerkgracht) Ex- de hoofdverpleegkundige hiervoor spe- posltie Leny Noyen (poppen, tekenin- ciale kaarten verstrekken. ilapjesdoeken en gouaches) dag. !-4 en 7-9.30 uur nam., za. en e.2-4 uur nam. (t.e.m. 11 mei). Q Rijnoord: le en Sociëteit Burgers (Burcbtsteeg 2- n.oo 14.0014.45 j Expositie Dick v d Plas (schil- 3e kiasse 14.0014.45 dertien) 4 uur nam.- 1 uur 'a nachts, za en zo vanaf 3 uur nam (t.ejn. 10 april) ilerie v.d. VUst (Botermarkt 3) haf'positie Rob Brouwers (schllderlj- ich 1 en Dini Henkes (keramiek) di t. Dlni Henkes (keramiek) di t. za 9 uur voorm.-6 uur nam (t. 30 april) Lakenhal Expositie de Hollandse ens in de 18de eeuw" dag 10 uur Gaper Wisselende expositie dl. - c5» 26.30 uur nam do boven- 393 m 7—9 uur nam Legermuseum: Geopend op 2 tot en met vrijdag 9 uur Leidse bioscopen i space odyssey". 18.45-19.30 uur Kinderafdeling llngen Volwassenen: dee. v 11.15 tot 12.00 uur. v. 14 tot 14.45 uur en van 18.45 tot 19.45 uur. kraamafdeling: 18.45 tot 19.45 uur, kinderaf- schichten deling dag. v. 15 tot 18.30 uur. Endegeest: dinsdag en vrijdag 13— 14.30 's zondags 11-12 en 14—15 u eer ste klasse: de gehele dag ?oor alle patiënten (behalve klnde- Cabaret Salvo o.l.v. Inge Tielman FRANK KOOMAN: 14.30 uur: „Het Malle Pietje. ZONDAG 29 APRIL KON. SCHOUWBURG: 14 uur: „Ge- dem Wlenerwald" van Elke dag: 15.00-16.00 uur 18.30-20.00 uur. Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- 15.30-15.45 Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek toegestaan, kan schilderijen) Alphen aan den Rhijn Overgaauw trio; Rob Agerbeek kwin tet; Hein v.d. Gaag trio; Henk Alke- ma kwintet en Jasper v. h. Hof en Rob v.d. Broek, piano. HAAGSE KUNSTKRING: 20.30 uur: Frlvollté Ensemble (o.a. Webern, Re- ger, Mendelssohn). CONGRESGEBOUW 20.15 uur: Herman CONGRESGEBOUW (Toneelzaal) 14 uur: Balletschool Joke van der Kraan. GUIDO VAN DETH: 14.30 uur: „De Paashaas". MAANDAG 30 APRIL Kon. Schouwburg: 20.15 uur: "Po- ilse"! van David Robinson, beater in de Steeg: 11.30 en 14.30 Haags Sprookjes Toneel "Spotje", ude Kerk, Scheveningen19.00 u: nje-avond m.m.v. muziekkorps van het Leger des Heils, meisjeskoor, "Sche- 2e klasse 10.30— venlngen" e.a. Grote Kerk: 10.3 Kraamafdeling 16.0017.00 uur, n voor echtgenoten 19.0020.00 Kinderafdeling 15.0015.80 uur. n voor ouders 18.0018.30 uur. o.l.v. Ad de Groot, het barokensemble Muslkantiqwa en Henk Herzog, orgel (o.m. werken van 17e eeuwse Italiaan se componisten). Houtrusthal: 20.15 lentie-Orkest o.l.v. Ant Johann Strauss Jr., Franz Den Haag Pipo Show. 0.00 een 1—5 uur RUksmuseum natuurwetenschappen: dag 10— de geschiedenis „,0e Lakenhal- dag 105 uur zon- ortji ie 1 —5 uur Rijksmuseum van Oudheden (Ra- tenstraat 1) Dag 105 beliningen en schilderden) dag. 12 —•'nam. 1 uur 's nachts. Bezoekuren Ziekenhuizen Diaconessenhuls: le kl. dagelijks van VRIJDAG 27 april KON. SCHOUWBURG: 20.15 uur: De Haagse Comedie „De drie zusters" van Anton P. Tsjechof. DILIGENTIA: 20.15 uur: Joseph Zwi- lich, viool en Michael Isador, plano. AMFI CREATER POPPERETTE. Scheveningseweg 41: 21 uur: Cabaret Popperet „Fajicement aangevraagd". THEATER IN DE STEEG: 21 uur: Cabaret Salvo o.l.v. Inge Tielman „Cartoon". ZATERDAG 28 april KON. SCHOUWBURG: 20.15 uur: De Haagse Comedie „Geschlchten Congresgebouw (Pr. W.A.-zaal) 10.15 uur: Herman van Veen. De VUegermolen, Voorburg: 14.00 lur: popconcert met Focus. DINSDAG 1 MEI Kon. Schouwburg: 20.15 uur: "Ge- dem Wlenerwald" van i Wlenerwald" van Odön HOT: 20.30 uur: „Kasimir er ne" van Odön von Horvath. CONGRESGEBOUW (Toneelzaal): Henk Tjon "Land te koop". WOENSDAG 2 MEI Kon. Schouwburg: 19.30 uur: De Haagse Comedie "Van hand tot hand" van Feydeau. HOT: 19.30 uur: De Haagse Come die "Warenar" van P. C. Hooft. Dlllgentia: 20.15 uur: Unesco Neder lands Studenten Kamerorkest. Circustheater: 20 uur: Nederlandse Opera Stichting "Albert Herring" van Benjamin Britten. i 18.45-19.30 uur orgel. Toneelgroep Odia „Liefde Frank Koopman: 14.30 nan om naif" van Alan Ayckbourn. CONGRESGEBOUW (Pr.W.A.-zaal) 20.30 uur: het Menuhin Festival Or chestra o.l.v. Yehudi Menuhin m.m.v. Hephzibah Menuhin, plano en Yehudi Menuhin, viool (Bach, Mozart, Beet- tot hand" van Georges Feydeau. hoven, Schubert). Nederlandse Opera Stichting. Gerard Akkerhuis, Diligentla: 20.15 uur: Cabaret Ivo ------ i het kwaad". ($)uc/ ^)ïte leuws Vrijdag 27 avrïl Honderd jaar geleden stond in de krant: Tot nog toe werden in Duitschland geen pantserpla- ten vervaardigd. De heer Krupp te Essenzal daarin nu voor zien. In zijn établissement wordt de noodige inrichting voor dat werk nu op zeer ruime schaal gemaakt. In verband daarmede laat hij te Kiel twee groote stoomschepen bouwen, uitsluitend bestemd voor het vervoer van ertsen uit de gron den die hij in Spanje heeft aan gekocht. Door die vermeerde ring zal de transportvloot van zijn établissement twaalf groo te schepen tellen. (Adv.) Ter boekdrukkerij, van A. W. Sijthoff kunnen ge- plaatet ivorden 4 jongelingen van 18-25 jaar, welke verzuimd hebben een bepaald vak te lee- ren. Hoofdvereischte is: het vlug kunnen lezen van geschre ven schrift. Vijftig jaar geleden: Een landbouwer te Tcr- Apelkanaal stak dezer dagen een hoop aardappelloof in brand. Tot zijn schrik en ver bazing begon de hoop te knal len en vlogen hem stukken glas om de ooren. Bij nader on derzoek bleek, dat de hoop een bergplaats 7vas voor sterken drank uit Duitschland. Duit- sche smokkelaars hadden ge dacht, dat hun buit daar veilig Op 5 Mei a.s. zal Gouver neur-generaal Fock de radio verbinding IndiëNederland openen met het verzenden van een telegram aan de Koningin. Volgens een bericht uit Mos kou zou Trotzky verscheidene leden van den linkervleugel van de Oppersten oorlogsraad hebben laten arresteeren, waartegenover deze vleugel, Trotzky ervan bechuldigt zich op onwettige wijze een vermogen te hébben verworven BRAMMET JE FOK 2645. Big Ben O'Pealy, de schatrijke radiopiraat, was een slim, om niet te zeggen geslepen mam.. Hij zat breeduit achter zijn massief eiken bureau en luisterde enigszins verveeld naar de klaagzangen van de drie disc-jockeys. Kapitein Zevenschoon had ze onder de ogen van de verzamelde pers van boord af ge schopt. En nu zaten ze dan bij hun baas. Uit te huilen, zoals dat heet. O'Pealy gaf ze een minuut of tien, waarin het drietal Zevenschoon alle zeerampen toebedacht, die hem zouden kun nen treffen. Toen maakte hij er een eind aan. Bezwerend hief hij zijn armen in de lucht. „Genoeg, boys. Genoeg". De plaatjesdraaiers zwegen. Eén bevel van de machtige O- 'Pealy was voldoende. „Luistert", sprak hij gebiedend. Jullie willen plaatjes draaien, disc-jockey spelen? Welaan. Big Ben O- 'Pealy laat jullie niet in de steek. Van de week nog varen jullie het zeegat weer uit. Radio Poppedijn krijgen ze niet klein. We huren een ander schip, brengen de zender en de zendmast over, en klaar is Kees. Laat alles maar aan mij over. O'Pealy maakt dat wel even in orde. Hoe zeiden jullie ook al weer dat die schipper heette, die juUie heeft binnengesleept? Fok, hè? Brammetje Fok van de Kokanje?" PANDA EN HET HAZEPAD 4—120. Panda droeg de koffer, die hij op de stoep gevonden had, naar binnen en zette hem in de woonkamer neer. „Wat moet ik er mee doen?" vroeg hij zichzelf af. „Zal ik hem open maken? Misschien zit er wel een geschenk voor me in. Hoewel er zit een naamkaartje aan met de ndam H. Haas. En die Haas zou misschien heel boos zijn als ik in zijn eigendom ging kijken. Ik kan natuurlijk de politie bellen tenslotte is het een gevonden voorwerp Toen werd hij in zijn overpeinzingen gestoord door een doordringend getik tegen het raam. Buiten stond een klein heer tje dat wat onzeker naar de voordeur wees toen Panda ge schrokken op keek. „Wat raar", zei Panda, terwijl hij haastig open deed. „Werkt de bel niet? Dan moet hij nog maar nét kapot zijn gegaan want nog geen minuut geleden belde er iemand aan". „Iemand was ik", antwoordde de bezoeker. ,fl. Haas. Van Huis-Hulp-Dienst. Goedenmiddag" Loemoemba Per persoon heeft u nodig 4 theelepels cacao, 4 thee lepels suiker, 1 eetlepel cognac en 1 glas melk. Roer cacao met suiker en 1 eetlepel water tot een glad papje zonder klontjes. Roer de melk er door en breng het mengsel onder voortdu rend roeren aan de kook. Dit is hier te lande wel niet zo gebruikelijk, maar het hoort voor deze drank nu eenmaal zo. Giet de drank in een glas en voeg de cognac toe. Op een warme dag laat u het mengsel af koelen en zet u het een uurtje in de koelkast. Kleine vaart Breevllet 24 100 no Las Palmas nr Se- villa Dutch Spirit 24 v Rotterdam nr Sal- tend Batjan 27 te Belawan M Chevron 25 te Ras Tanura Chiron 25 v San Juan nr Curacao Slmonskerk 26 te Hamburg Slnon 25 te Philadelphia Neutron 24 v Rotterdam nr Lon- Daphne 26 v Jebel Dlianna nr Mar- 8ÏÏ SISSJSS nr STSU. 25 150 Adrastus 25 470 zo Rodriquez eil. l Djakarta Alcor 25 v Hamburg nr Rotterdam Amersfoort 26 te Aruba verw. Amsteldiep 1 te Sasebo verw. AntUla Cape 24 570 zw Ascension 1 Corpus Christl A res 26 te Paramaribo Arlstoteles 25 te Palua Balong 26 te Hamburg Banggal 25 te Rotterdam Diogenes 25 v Buena Ventura Bonaire 25 40 zw Dakar nr Per- Gaasterland 25 v Santos Grotedijk 26 te Lissabon Gulf Swede 26 te Laskhlrra verw. Holendrecht 25 180 o Norfolk nr Port Alfred Hollandsbrink 26 te Slaverny verw. Jason 25 v Paramaribo nr Nlckerle Korovlna 26 te Porto Cardon Kreon 25 te Rotterdam Kyllx 26 te Pauillac verw. Leersum 25 148 no Mozambique Koeweit Marathon 25 350 zw Sao Miguel Nedlloyd Kyoto 25 v Mombasa i Palamedes 25 125 ozo kp Hatteras r Putten 26 v New Orleans Port Elizabeth Straat Ball 25 te Anker Rede Lagos ur trurx, nouis Straat Torres 24 v Mombasa nr Pe- Thuredrecht 26 450 o Hallfax nr Montreal Vltrea 26 te Mina al Fahal Waalekerk 25 180 n kp Blanc nr Kaapstad Walcheren 25 v Dairen nr Moji Willemskerk 26 te Rotterdam Wonoglri 26 1200 wnw Robinson Cru soe ell. nr Touranga

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 29