„Neerlands holevert vakwerk ook op de plaat Shirley Sassey .Kaz Lux beter dan in Yoorburg SERIE VOL JEUGDSENTIMENT JACQUES BRELS OUDE SUCCESSEN Jazzmuziek op hoog niveau:Reunion blues WERELDREIS VAN KURT EDELHAGEN Les Humphries Vicky Leanclros zingt haar hits in het Grieks jDONDERDAG 26 APRIL 1973 EXTRA PAGINA 21 Weerzien in Panama Bram Vermeulen en Freek de Jonge ("Neerlands hoop") Imperial, (dubbelelpee 5c 188—24796/97). Het heeft weinig zin cxm op deze plaats nog eens de loftrompet te steken voor het duo Freek de Jon ge en Bram Vermeulen. Recen senten hebben na afloop van de vele tientallen optredens "in den lande" steeds weer gezocht naar nieuwe superlatieven om deze nieuwe cabaretfenomenen te prijzen. Wie van hun talent niet over tuigd is, zal dat in de toekomst waarschijnlijk ook nooit meer ra ken. De vraag is alleen: wat maakt dat de humor van deze twee uit het Amsterdamse studentenleven ontsproten entertainers zo aan slaat? Wie er de eerste beoorde lingen van "Neerlands hoop" nog eens op na leest, ziet ze afgebeeld als een stelletje Jeugdsentimenta- listen, die binnen afzienbare tijd wel aan het einde van hun latijn zijn. Geen overeenkomsten met "er kende grootheden" als een Kan, Hermans of Sonneveld, maar jon gens, die op een nog braakliggend terrein de Juiste cabarettoets heb ben weten te vinden. De voorspel lers van de kortstondige carrière hebben ongelijk gehad. Na de wat aarzelende start in Amsterdam, zijn ze nu bezig aan een al vier seizoenen durende succes- tocht langs uitverkochte zalen. Om met Freek de Jonge te spreken: "Je zou er een hapklare brok van in je keel krij gen". Die door applaus omgeven rit is de afgëlopen jaren ook steeds fonografisch begeleid. Vandaar dat de nieuwe dubbel-elpee die nu gloednieuw ligt te zijn al 4 voor gangers kende. Niet minder dan 1 uur en 46 minuten zaaloptreden (opgenomen in het Haagse Dili- gentia) werd in de groeven samen geperst en is een tastbaar bewijs van het vakwerk dat op de bühne wordt afgeleverd. Het duo komt ook op de pflaat goed over met uitzondering van de conference "Dit is het spel" wat duidelijk de "visuele touoh" Maar verder is het een aaneen schakeling van vaak in onbehol pen stijl gebracht maar vak kundig getimed amusemen Dat varieert van kettingen woord grapjes, zinswendingen en "opstel- achtig" taalgebruik in conferences als "De Fietstocht" "Een onge luk zit in een klein hoekje" en Corso 19451973, vofcale nonsens voor twee beitelharde stemmen, met een virtuoos gehanteerd elec- tronisch orgel in "Maria Dolores" "Juanita Sambabal" "De ballade ran Jan Lui" en "Ik ben zo bang", harde satire en venijnige spot in "Dutch hope for Vietnam" "Fazant met zuurkool" pretentie loze kolder in de "Soldaten pot pourri" en "Whisky" en navran te. weergaloos knappe teksten al3 "Elsje in Hopsy Topsy land" en het lied over de debiele Jongen "Kijk daar is Kees". Kortom, een verzameling ^acts". die het beluisteren keer op keer tot een belevenis maken, ook al door de overstapjes van humor naar ernst. Nog een slotopmerking voor de platenproducer: misschien is er volgend maal bij de persing iets be versieren om de verschillende conferences en liedjes visueel van elkaar te scheiden. Het voorkomt een eindeloos gezoek naar een be paald onderdeel uit het program ma. Maar misschien was dat dit maal gezien de lange speelduur niet mogelijk. En nu maar rustig afwachten tot rond de jaarwisseling de nieuwe toernee "Neerlands Hoop Ex press" van start gaat. B.v.L. -Broadway Bassey's Way" lodieën uit tal van musicals irley Bassey 5 C 050 05148 Columbia. bekend: Shirley Bassey i stemvolume waar gla- van gaan rinkelen en dijken schudden. Als ooit het feno- ii microfoon ons nog eens ont- om wat voor reden dan ook, hoeft Shirley Bassey daar be- ild geen uur van wakker te lig- want zij komt „met blote over geweldige afstanden Daarmee is haar kracht igegeven. En min of meer ook zwakte. Want zodra zij met stem iets anders dan kracht toon moet spreiden, als zij er emotie, van bewogenheid, melancholie in dient te leggen verdwijnt ze in mist en ne- n. Die kant van de lichte mu- zoekt ze ook meestal niet op een verstandig besluit. In aadway Bassey's Way" is er ïéén lied (Who can I turn fo? meer vraagt dan een gloedvol igeluid en daarin valt ze di- door de mand. Voor het overi beeft Shirley Bassy die liede- uit Broadway's musical-ar- geplukt die haar het best „People" en „Don't rain my parade" uit Funny Girl, >uld have danced all night" My Fair Lady, „Something lerful" uit The King and I, ever I would leave you" uit b e.a. En in die liedjes, de stem tot aan de hori- kan reiken, geeft ze iedereen honderd procent waar voor Md. R.P. „I'm the worst partner I know" -- Kazimierz Lux EMI- Harvest 5C056. 24 778 -- Bovema. Kazimierz Lux had zich wel een plezieriger terugtocht in de pop wereld kunnen denken. Als laat ste man voor de Who mocht hij het toneel van de Voorburgse Vliegermolen tijdens het popgala beklimmen. Een zeer ondank baar karwei, voor een publiek dat al twee dagen pop van super klasse had kunnen horen, en dat eigenlijk alleen nog maar op Townsend c.s. zat te wachten. De ellende voor Kaz werd nog verer gerd door een onwillige geluidsin stallatie. "Klinkt het een beetje", vroeg de vroegere zanger van Brainbox de zaal op een gegeven moment, "want hier klinkt het helemaal niet". Al bij al een droef eerste optre den na lange tijd voor de eens be jubelde zanger. Dat Kaz het be ter kan, blijkt uit zijn plaat "I'm the worst partner I know". Lux wordt gesteund door een stel goeie muzikanten: Jan Akker man, Dick Parry, Joe Jammer, Pete Wingfield en Bruce Row land. Een paar van Kaz in Voorburg bracht, blijken nu best aardig te zijn. „M-aybelle" bijvoorbeeld is een heel behoor lijke compositie van Lux, en doet het op de plaat goed. "Joanna" idem dito. Helaas maakt Kaz Lux een beetje teveel, gebruik van de "kopstem", waardoor een aantal liedjes er nogal iel en geforceerd uitkomt. Het bederft de totaal-in druk van dit zeer aanvaardbare album een beetje. BVD Jacques Brei, „Ne me quitte p«s" e.a., Barclay 80470, f 16,90: Wij in Nederland kennen Brei vooral als de vertolker van het Vlaamse lied. Op deze (vorig Jaar Juli opgenomen) elpee brengt hij al die bekende chansons echter in het Frans. De intentie ervan verandert niet, daar staalt Brei wel borg voor. Maar toch Het doet Je dan weer goed om hem twee of drie keer te horen zingen M'n Vlaanderenland, m'n Vlaanderen- land. Als Je de chansons van Brei hoort, spijt het je toch wel dat hij niet meer optreedt in theaters. En dat er eigenlijk zo weinig nieu we dingen van hem uitkomen. Ook op deze elpee (met goede muziek van pianist Gerard Jouannest en het orkest van Francois Rau- bert) allemaal bekende dingen. Zoals Marieke (die op de hoes met grote leters als Mareike wordt aan gekondigd), Les Biches en Ne me quitte pas. Maar omdat alles, zo als gezegd, in het Frans wordt gezongen is het toch nog een beet je nieuw. Misschien ben ik een chauvinist, maar het moet me toch van het hart dat ik het lie ver in het Vlaams hoor. P.T. Aan deze muziekpagina werkten mee Bert van Dommelen Jan van der Nat Han Mulder Ruud Paauw Jan Preenen Pieter Taf fijn Eindredactie en layout: Bram van Leeuwen Oscar Peterson, Ray Brown, Milt Jackson en Louis Hayes. "Reunion Blues" MPS 21 209083 f21,-. Peterson (zie foto rechts) Jack son en Brown behoren tot de "es tablishment" van de jazz. Dat be tekent, dat ze spelen in het con ventionele frame, dat van hen geen verrassingen zijn te verwachten, wat betreft bezetting e.d. Maar aan de andere kant betekent het ook, dat er geen onplezierige ver rassingen komen, dat er altijd: mu ziek ten gehore wordt gebracht, van een hoog muzikaal niveau. Zo ook op deze elpee, die in juli 1971 werd opgenomen in de BASF-stu- dio in Villingen. Het is verrassend te horen hoe dit kwartet "Satisfaction" van de Rolling Stones heeft getransfor meerd tot een waarachtig jazzy stuk. Een heel scherp luisteraar zal het misschien nog herkennen, maar als alle scherpe kantjes er af zijn, zoals in deze uitvoering, dan wordt het voor mij toch heel wat prettiger. Heerlijk om naar te luisteren is ook "Someday My Prince Will Come". Ach eigen lijk is deze hele plaat meer dan de moeite waard om te beluisteren. P.T. EdelhagenParade Kurt Edelhagen und seinem grossen Olympia Orchester Polydor Stereo 2371 364. Velen zullen zich de openmg van de Olympische Spelen in München herinneren. De muziek daarbij werd verzorgd door Kurt Edelha gen en z'n orkest, dat hierdoor po pulair zou worden bij miljoenen televisiekijkers. Dat orkest kwam onlangs met een nieuwe langspe- ler. Het is een muzikale wereld reis, die begint in Duitsland. Daarna steekt Edelhagen over, naar Midden en Zuid Amerika <A Banda, Brasil en La Bamba) om via het Engelse "It's a long way to Tipperary" naar het verre Oos ten te gaan: Kyoto Gardens (Ja pan), Chinese Flavor en Aio Ahe (Hawaii). De tweede kant begint in de Sow jet-Unie met ZJivago en de Kozakken Patrouille. Daarna Eu ropa in Vogelvlucht: Paris Canail le, O solo Mio, The Pipe Major, Valencia, Ungarische Tanze Böh- mische Polka, Wien bleibt Wien en Frau Strinima. Tot slot steekt Edelhagen de Atlantische Oceaan over naar de Verenigde Staten: Down bij The Riverside. Yellow Rose of Texas en Johan Brown's Body. Kortom een plaat, die in de discotheek van de liefhebber van orkestmuziek beslist niet mag ont breken. J.v.d.N. AMSTERDAM: Concertgebouw: 28 apr. 20.15 uur Utrechts Symfonie Orkest oJ.v. Anton Kersjes, 29 apr. 20.15 uur Menuhin Festival Orchestra oi.v. Yehudi Menuhin (tevens solist op de riool)30 apr. 20.15 uur Am- sterd. Pliilh. Orkest oi.v. Felix de Nobel, sol. Agues Giebel, sopraan; 28 apr. 20 uur Shell Singers, sol. Henny May, sopraan. Stadsschouwburg: 27, 28 apr. 20.15 uur Amsterdams Toneel met King Lear, 29 apr. 14 uur Amsterdams Toneel met King Lear, 30 apr. 20.15 uur Toneelgroep Theater met Moeder Courage. Klein Bellevue: t.ero. 30 apr. 20.30 uur Kabaret Honoloeloe met „Gieren op 'n eiland" (niet op ma.) Mickery theater: t.em. 29 apr. 20.30 uur Amsterdams Amateur toneel Festival. RAI-gebouw: 29 apr. t.e.m. 2 mei Internationale dames-confectie- vakbeurs. DEN HAAG: Kon. Schouwburg: 27 apr. 20.15 uur „De drie zusters": 28 apr. 20.15 uur, 29 apr. 14 uur Geschichten aus dem Wienerwald, 29 apr. 20.15 uur De misantroop: 30 apr. 20.15 uur Polonaise. Diligentia: 27 apr. 20.15 uur Joseph Zwilich, viool. Michael Isador, piano, 28 apr. 20 uur Haags Instrumentaal Jeugdensemble. Theater In de Steeg: 27, 28 apr. 21 uur Cabaret Salvo met „Car toon". Houtrust: 30 apr. 20.15 uur Koninginne-concert o.l.v. Anton Kers jes, solist Willem Brons, piano. ROTTERDAM: De Doelen: 29 apr. 14.30 uur Rotterd. Philharmonisch Orkest oJ.v. Jean Fournet, 30 apr. 20.15 uur Pierre Cochereau, orgel, Roger Del- motte, trompet; 27 apr. 20.15 uur Accordeonvereniging Scala; 28 apr. 9. 17 en 20 uur Internationaal Gaudeamus Concours. Rotterdamse Schouwburg: 27, 28 apr. 20.15 uur Rotterdams To neel met George Dandin; 30 apr. 20.15 uur Rotterdams Toneel met „Op blote voeten in het park". Hof plein-theater: t.em. 29 apr. 20.15 i „Op blote voeten in het park". De Groote Schouwburg: 27 apr. 20 uur Mignon. Piccolo-theater: t.e.m. 28 apr. 20.15 uur Groep „De Appel" met Peer Gynt, 29 apr. 14.15 uur Kindertheater Wiedus met Wiedus en wereldwaggelaars. Riviera-hal: t.em. 4 mei 918 uur Paasshow, planten, kleine die ren en bloemen. Theater De Lantaren: 27 apr. 20.30 uur Rotterdams Danscentrum; 27 apr. 24 uur Stampconcert door Theo Loevendie. Theater In den Twijfelaar: 29 apr. 15 uur Folk- en Jazzconcert. Rotterdams Toneel met Sound '73 Les Humphries Sin gers and Orchestra Decoa SLK 17000—P. Voor wile de Les Humphries Sin gers a'lleen maar kenit van grote hits als "To my f athers House", "Going down Jordan" en "Mama Loo" is deze in Duitsland opgeno men plaat een aardige kennisma king met de andere kant van de groep. Het is een verzamel-elpee van deels eigen nummers, deels hits van het begin van dit jaar. Les Humphries heeft gekozen, voor een medley, verkorte uitga ven dus. Vandaar ook dat er maar liefst 24 nummers op deze plaat staan, die geen van allen langer d'an een minuut en 45 seconden duren. Om een greep uit de collec tie te doen: Ela—Ela; Popcorn; Slade's Mama we're all crazie now; Clair van Gilbert O'Sullivan Wig Warn Bam van The Sweet Elected (Alice Cooper); Sylvia's Mother en Mouldy Old Dough. Opvallend is dat de overgangen tussen de verschillende nummers erg goed is. JvdN Bij Negram verscheen dezer dagen een serie van acht platen met voor een deel „goud van oud" en voor een deel popmuziek. De serie Atlantic en Warner Bros Masters bevat een aantal live-opnamen en een aantal verzamelplaten, die wij kort willen bespre ken. KING CURTIS at Small's Paradise Pretentie loze, maar muzikaal alerte rock van tenor-saxofonist King Curtis tijdens een zaal-optreden in een club in de Newyorkse negerwijk Harlem. Beste nummer: ,Road Runner", waarin Curtis zich ontpopt als een vaardig soulzanger. Uiterst commerciële werkjes als The sha dow of your smile nemen we maar op de koop toe. King Curtis werd in 1971 bij rellen in Harlem dood- RAY CHARLES at Newport Deze opname uit 1958 is de oer Ray Charles, voordat hij de geëffende weg van de Country en Western opgang. Charles op z'n best en het is daarom extra Jammer dat achteraf kennelijk een stereo-effect is „ingedubd". Er is niets tegen stereo natuurlijk, maar dan moet het niet lijken alsof de musici stuk voor stuk door midden zijn ge sneden en hun ene helft uit de box bij het raam klinkt en de andere helft uit die pak weg bij het wandmeubel. BUFFALO SPRINGFIELD De eerste lp van de legendarische Buffalo Springfield is in deze serie niet vergeten. Gelukkig maar, want de puike muziek uit de eerste dagen van deze groep was de laatste tijd moeilijk te krijgen. Eén kanttekening: af en toe klinkt de mu ziek wat „blikkerig", maar verder is het een geweldige plaait. DELANEY AND BONNY WITH ERIC CLAPTON Het live-optreden van Delamey and Bonny met Eric Clapton is ook opnieuw uitgebracht. De clan rond dit echtpaar heeft naast Clapton nog een aantal groot heden als Leon Russell en „Delta-Lady" Rita Coolidge bevat. Maar natuurlijk steelt Clapton de show met verbluffend gitaarwerk, dat de knappe gospel-soul- rock van Delaney and Bonny goed ondersteunt. A TRIBUTE TOT CLYDE MCPHATTER Clyde McPhartfter met zijn groep The Drifter een van de grondleggers van de Rythm and Blues is na zijn mili taire dienst op de solo-toer gegaan. Van die periode een verzameling in deze serie met als beste nummers: „Treasure of Love", „White Christmas" en „Such a Night". IKE AND TINA TURNER Het koningskoppel van de soul-muziek ontbreekt al evenmin in deze reeks. Ike and Tina hebben er lang over gedaan, eer z? zich in de „picture" hadden gezongen en vooral gedanst. Want de act de dit paar bij een optreden verzorgt is nog altijd het meest spectaculaire. Enkele nummers: „Good times", „You are my Sunshine" en „I can't stop loving you". THE EVERLY BROTHERS Een aardige om trekkende beweging van de platenmaatschappij om de oude longplayer van The Everly's getiteld „Roots", die kennelijk niet zo snel de weg naar de consument vond nu in deze serie te stoppen. Maar de nieuwe hoes en de lagere prijs kunnen niet vergulden dat het hier gaat om minder geslaagd werk van de broertjes Don en Phil.. THE COASTERS Als Je Je op dit ogenblik nog kunt herinneren welke cijfercombinatie moest worden ingedrukt om een bepaald stukje muziek uit de Juke box in het cafeetje op de hoek te krijgen moet de muzikale prestatie wel een onuitwisbare indruk hebben gemaakt. Dat deed „Charlie Brown" nu samen met 13 andere nummers van The Coasters in een elpee ge perst. Jeugdsentiment van de bovenste plank. My favourite songs in greek- Vicky Lean dros Philips. Vicky Leandro:. mag dan de beleefdheidsvormen niet al te zeer in acht nemen en in hitland het stempel „moeilijk hanteer baar" opgeplakt hebben gekre gen. haar "Après toi", waarmee de Luxemburgse Griekse vorig Jaar in Edinburgh het songfesti val won is terecht de springplank geworden, naar een glanzende carrière. Lijken vele zangers en zangeressen zich over de vaak onbenullige tekst die zij krijgen voorgezet zo te generen dat zij de meeste woorden in on verstaanbare klanken omzet ten, Vicky Leandros valt op door een uitstekende articulatie. Ge voegd aan haar volle stemgeluid doet zij bij vlagen denken aan Mireille Matthieu, al zou het te ver voeren haar exclusiviteit te betwisten. Het is daarom extra Jammer dat Philips nagelaten heeft, de volledige teksten van de twaalf liedjes af te druk ken, waardoor de muzieklief hebber een spoedcursusje Grieks wordt onthouden. We moeten ons nu tevreden stel len met de gegevens dat b.v. (Hey) Joe McKenzie op deze Griekse elpee (weer) is veran derd in (Ei) Kazanoba en dat Après toi is herleid tot Mono esi. Nummers, die Vicky in haar moe dertaal zo mogelijk nog beter tot hun recht laat komen dan in het Duits en het Frans. Maar al ls deze langspeler van verrukkelij ke kwaliteit, de markt lijkt, al thans in West-Europa, met de huidige topsongs van Vicky ver zadigd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 21