k heb de groep
iet nodig'
I
Kluchtig museumballet
Kooktip
fafl 24 APRIL 1973
]f icussologitarist Jan Akkerman:
Doelen in Rotterdam, zaterdagavond. De zaal is tot de nok
pvuld met ongeduldige, jonge mensen. Focus, Nederlands
je succesrijke groep (óók buiten onze landsgrenzen) laat
U(4 wachten. Zaallichten floepen aan en uit; de jongens van
Scht weten er duidelijk geen raad mee.
Ikerman (26). Focus' virtuoze
Dy irist, is er niet bij als de
melj leden van de groep stelling
ring genomen achter hun impo-
:ket instrumentarium,
hee nd voor Jan. Ook naar buiten
st* lij de indruk er niet bij te
na het concert, wanneer Fo-
het Hilton-hotel een gouden
rordit aangeboden voor het
„Moving Waves", zondert
ich weer af. Pais wanneer
nan Leer, Bert Ruiter en
van der Linden hun goud-
Jode trofee triomfantelijk bo-
Jjjj in hoofden zwaaien, slentert
mai ingzaam naar zijn muzikale
h, t toe. Collega's, die hem op-
plichtsmatig en gereserveerd
leldfc drukken.
jéft Jan, vragen degenen, die
idd$et kennen, zich af.
ik nou eenmaal. Ik heb de
liet nodig. Ik zoek mijn ver-
ilten de groep. Neem Thijs.
van publiciteit. He>t ver
assen hem en mij is doodge-
dat zijn telefoonnummer in
staat en het mijne niet",
Akkeman. De man, van
ggen dat hij even adem-
jk ills hij niet speelt.
Jaar geleden sloeg hij zijr
akkoordje. De gitaar weird
rinjfbby en zó is dat altijd geble-
speelde overal, waar ze
ilden hebben: in de rock-tijd
dat groepen als de Cellar
en The Hunters. Later ver
hij naar Brainbox en ten-
belandde hij bij Focus. Een
die in korte tijd een stevige
ie opbouwde. Een groep, die
[eland en (de afgelopen we-
Amerika de Jeugd zonder
moeite plat kreeg. Jan zou tevreden
moeten zijn.
Maar tevreden is Jan allerminst.
Jan: „Op 't gebied van pop is de
muziek van Focus mijn keuze, maar
niet mijn ideaal. Ik kan niet langer
dan drie uur met Focus optredenn,
maar ik hou het wel veel langer
dan drie uur uit als ik klassiek gi
taar speel. Van Thijs heb ik geleerd
impressionistisch te werken. Hij
heeft met zijn klassieke opleiding
de basisgedachte voor Focus gelegd:
klassieke muziek".
„Ik zou we leens wat anders widle.n
Spelen met de groten in de popwe
reld. Niet dat de Jongens van Focus
slecht zijn, integendeel. Ik benei-
slecht zijn, integendeel. Ik benei
genlijk een enorm gespleten per
soonlijkheid. Zo gespleten, dat ik
deze muziek toch weer heed tof
vind."
JAN AKKERMAN
Als het feest in Hilton nauwelijks
een half uur aan de gang is, ver
laat Jan schuchter groetend de
zaal.
Thijs, Bert en Pierre weten het en
zijn het gewend.
Jan gaat naar Friesland.
Om uit te rusten.
ADVERTENTIE
MOEILIJK
-4 stromingen Als gevolg van
s overstromingen in het noor-
de Argentijnse provincie San
hebben duizenden mensen een
men moeten zoeken. Het dis-
in San Javier is één groot
an 250 kilometer lang en 100
ier breed geworden.
Jan is moeilijk, zeggen de mensen
die hem kennen. Hij weet dat er
mensen zijn, die zijn introverte na
tuur uitleggen las jaloezie.
„Thijs is de man, die altijd kran-
tennieuws wordt. Oké, dat mag hij
van mij, dat is ook wat hij wil en
ik niet. Maar laat ik je zeggen dat
ik nog altijd tachtig procent van de
solo's bij Focus voor m'n rekening
neem".
Hongersnood Zondag zijn vier
mensen gedood en vijfentwintig ge
wond in het district Nasik van de In
diase staat Maharasjtra toen de po
litie het vuur opende op een menig
te die een voedsel-distrubitiebureau
aanviel. Achtenvijftig politiemannen
werden door stenen, die door mensen
uit de menigte naar hen geworpen
waren, getroffen en gewond.
Sensationele
nieuwe vinding
voor
iedere kale man
Spoedig geen kale mannen meer; er
is nu een definitieve oplossing'voor
hun kaalheid, dank zij de "Skalp".
Bij de "Skalp" zijn de haren in een
vliesdunne kunsthuid gestoken; zij
lijken uit de eigen hoofdhuid te
groeien, alsof het een haartrans-
plantatie is. U kunt de "Skalp" zelf
behandelen, precies als Uw eigen
haar. De nieuwe bevestigingsme
thode garandeert 'veilig' dragen
onder alle omstandigheden.
Absoluut probleemloos.
Voor Uw haarprobleem heb ik een
oplossing en ik
geef U gaarne
discreet en
gratis advies in
mijn aparte af
deling. Op ver
zoek ontvangt
U folders met
prijsinformatie.
Uitsluitend ver-
PEI.ATTI
Specialist:
HANS v.TONGEREN
Leidse bioscopen
VTira: "Play It again, Sam", 18
7.00, 9.15 uur.
lido latlnee: "SJors en Sjimmie
I toverring", aJ. dag. 2.30 uur,
lasdagen 2.00 en 4.15 uur.
:orstelllng: "Death in Veni-
Wf Ir. vrlj. en zat. 11.30 uur.
"Turks fruit", 18 Jr. dag.
netfJO. 9.15 uur, beide paasdagen:
"De vier vuisten de lucht
jr. dag. 2.30, 7.00, 9.15 uur;
lasdagen ook 4.45 uur.
"Het pornohuls", 18 Jr. dag.
uur, belde paasdagen ook
ïatinee: "Plppi gaat van
aJ. dag. 2.30 uur.
Oofm: "Breng de Bismarck tot
18 Jr. vrij. en zat. 11.30 u.
moif): "Roma": 18 Jr. dag. 2.30,
belde paasdagen ook
Si
voorm.-5 u nam., zo 1-5 uur nam. (t.
e.m 12 mei)
Job de Wittstraat 40. Galerie Ka
binet Gaper Wisselende expositie dl.
t/m za 25.30 uur nam do boven
dien 79 uur nam
Ned. Legermuseum: Geopend op
maandag tot en met vrijdag 9 uur
voorm.5 uur nam Zon- en feest
dagen 15 uur
RUksmuseum voor de geschiedenis
der natuurwetenschappen: dag 10
4 uur zondag 14 uur
De Lakenhal- dag 105 uur. zon
dag 15 uur
RUksmuseum van Oudheden (Ra
penburg 28) Werkd 10 uur voorm
tot 5 uur nam zond 15 uur nam
Rijksmuseum voor Volkenkunde
(Steenstraat 1) Dag 105 uur zon
dag 15 uur nam
Café Link (Haarlemmerstraat 38)
Expositie mevr. Nen Berbeé (teke
ningen en schilderijen) dag. 12 uur
nam. 1 uur 's nachts.
Den Haag
7.00, 9.15 uur.
T entoonstellingen
mm voor Volkenkunde Exposl-
ord-Amerlkaanse Indianen 10
norm.6 uur nam. paasdagen
nam. (t.e.m. 24 april)
stelt Burgers (Burchtsteeg 2-
Dosltle Dick v d. Plas (schll-
i) 4 urn nam.- 1 uur 's nachts,
zo vanaf 3 uur nam (t.ejn.
11)
v.d.
RoL
Dlnl Henkes (keramiek) dl t.
9 uur voorm.-6 uur nam (t.
april)
Kunstzaal Heuff Expositie
tt KrulningeD (etsen en mas-
i t.e.m za. 10 uur voorm.-5 u.
I Jvendien dl 8-10 uur nam (t.e.
j mi
4 trim) Expositie de Hollandse
In de 18de eeuw" dag. 10 uur
DINSDAG 24 APRIL
Kon. Schouwburg: 20.15 uur: Rotter
dams Toneel „George Dandin" van Mo
lière.
HOT: 20.30 uür: De Haagse Come-
die „Kasimir en Karoline" van Odön
von Horvath.
Dillgentia: 20.15 uur: Marvin Zipo-
rijn, viool.
WOENSDAG 25 APRIL
Hot: 20.30 uur: „Kasimir en Karoli-
ne" van Odön von Horvath.
Grote Kerk 20.15 uur: Het Menuhin
Festival Orchestra o.l.v. Yehudi Me
nuhin m.m.v. Emmy Verhey, viool
(Bach, Mozart, Haydn).
Kon. Schouwburg: 20.15 uur: Interna
tionaal Folkloristische Danstheater.
Frank Kooman: 14.30 uur: „Het
brandneteleiland".
DONDERDAG 26 APRIL
Kon. Schouwburg: 20.15 uur: „Polo
naise! van David Storey.
HOT: 20.30 uur: „Kasimir en Karo-
line" van Odön von Horvath.
Huygens museum, Westeinde 2, Voor
burg: 20.15 uur: Willemien de Leeuw,
klavecimpel; Wilbert Hazel vet, traver
so en Lex Barten, bariton (barokcon-
Bezoekuren Ziekenhuizen
13.15-14.00 uur, en van 18.45'
3e klas dagelijks van 13.15-14.00 uur
en van 18.45-19.30 uur Kinderafdeling
dagelijks van 14.00-19.00 uur
St. Ellsabeth-zlekenhuls klasseafde-
llngen Volwassenen: deg. v 11.15 tot
12.00 uur. v. 14 tot 14.45 uur en van
13.45 tot 19.45 uur. kraamafdeling:
dag. v. 11.15 tot 12 uur (alleen voor
echtg.) v. 15 tot 16 uur, en van 18.45
tot 19.45 uur, kinderafdeling: dag. v.
15 tot 18.30 uurr. 3e klasse: dag. v. 14
tot 14.45 uur, en v. 18.45 tot 19.45 u.
Kraamafdeling: dag. v. 15 tot 16
Endegeest: dinsdag en vrijdag 13—
14.30 's zondags 11-12 en 1415 u eer
ste klasse: de gehele dag.
Annakllnlek: dag 13.30-14.30 en 18-19 u
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
Voor alle patiënten (behalve kinde
ren) zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag-
15.00-16.00 uur
18.30-20.00 uur.
Voor de prematurenafdellng gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou-
Bezoek aan ernstige patiënten:
Wanneer voor ernstige patiënten door-
Lopend bezoek wordt toegestaan, kan
de hoofdverpleegkundige hiervoor spe
ciale kaarten verstrekken.
Alphen aan den Rhijn
Rijnoord: le en 2e klasse 10.30
11.00, 14.00—14.45 en 18.00—19.00 U.
3e klasse 14.00—14.45 en 18.0019.00
uur Kraamafdeling 10.00—17.00 uur,
alleen voor echtgenoten 19.0020.00
uur. Kinderafdeling 15.0015.30 uur
alleen voor ouders 18.0018.30 uur
ê%Z;
leuws
isndag 24 april
Te Leeuioarden zijn dezer
igen tusschen de 25 en 30.000
bvitseieren aangevoerd,
invankelijk was de prijs 15
Is. per stuk, later 9 ets. De
theele waarde van den aan-
Der kan worden gerekend p.
i. 3.500 te hebben bedragen.
lef een bewijs, dat de kievi-
t' m in Friesland nogal in aan
zienlijken mate zijn vertegen
woordigd eji niet zoo dadelijk
zooals sommigen wilden be
weren, verdwenen zullen zijn.
Sedert op bevel der Japan-
sche regeering de maanden
verdeeld zijn in weken, heeft
men ook aan de dagen namen
gegeven. Zij heeten: Licht,
Maan, Vuur, Water, Hout,
Metaal en Aarde.
Vijftig jaar
De Parijsche bladen bevat
ten een telegram uit Moskou,
meldende dat de arbeiders in
de metaalfabriéken te Jeka-
terinaslaw den arbeid hebben
neergelegd en salarisver hoo
ging eischen. Er hadden mani
festaties plaats waarbij het
verscheidene malen tot een
treffen kwam met de roode
troepen. Aan weerszijden vie
len slachtoffers, men spreekt
van twaalf dooden en een hon
derdtal gewonden. De politie
heeft verscheidene personen
gearresteerd.
In een ander telegram uit
Moskou wordt gemeld, dat
een personentrein, op 17 april
uit Kiew vertrokken met be
stemming naar Odessa, door
een gewapende bende tot
staan is gebracht. Alle valie
zen werden geroofd en elf
sovjet-ambtenaren die zich in
den trein bevonden werden ge
fusilleerd.
DHAFOM JUfSTIVCfcTEN
WE ZE TE WEND HOUDEN'.
Al£> ZE ONS V3ANCX6 6E-
BRAMMETJE FOK
2642. Brammetje Fok was lichtelijk onder de indruk van
kapitein Zevenschoons woordenstroom. Niet dat hij alles be
greep, wat de man hem toebulderde. Maar de manier waarop
hij het onder woorden bracht. Dat was wel iets om even stil
van te worden. Ze zaten inmiddels in de hut van de kapitein,
die driftig drankjes serveerde en ondertussen zijn verhaal deed.
,Jk had er nooit aan moeten beginnen, man. Drie maanden
geleden loop ik die O'Pealy tegen het lijf. Ik zal aan de grond.
Mjin schip lag in de haven met een volledig in de soep gedraai
de motor. Geen werk, geen centen".
Hij dronk in één teug een half glas leeg van een of ander
scherp spul, waaraan Bram slechts voorzichtig nipte. „Goed.
Komt-ie O'Pealy op me af en zegt: jij kan bij mij drie
duizend piek in de maand verdienen. Nou, daar had ik wel
oren naar. Binnen een week lag ik hier. Met een tot zend-
schip omgebouwde vrachtvaarder en drie halfgare disc-jockeys
aan boord. Dat is nou zowat drie maanden geleden. Radio Pop-
pedijn heet 't. En wij maar zenden en plaatjes draaien. Maar
van die prutser O'Pealy heb ik niets meer gezien of gehoord.
Nog geen halfje héb ik verdiend".
PANDA EN HET HAZE PAD
1—120. Het ging niet zo goed met Jollipop. Ik weet niet
wat er met hem aan de hand roas, maar het eten dat hij vreug
deloos opdiende, was helemaal niet lekker.
„Wat zou er zijn?" vroeg Panda zich af, terwijl hij walgend
zijn lepel opzij legde. „Het lijkt wel aldof Jollipop geen zin meer
in koken heeft".
Dat was waar; de bediende had eigenlijk nergens meer zin
in. Het is mogelijk dat hij een griep onder de leden had of dut
hij gewoon niet lekker was, maar een scheve klopping in het
achterhoofd bedierf zijn werklust geheel. Daardoor kwam het
dan ook dat hij zich sloffend voortbewoog en zijn voeten niet
hoog genoeg optilde. Dat had heel akelige gevolgen. Want toen
hij een schaal aangebrande macaroni binnendroeg, struikelde
hij over het vloerkleed.
„Oeps!" riep hij geschrokken uit, terwijl hij zijn greep op het
dienolad verloor.
De rest van zijn woorden ging verloren in het voedsel dat op
zijn hoofd belandde
Kippeleyer met bruine
saus Trek ruim li
ter bouillon van een
paar kippenekjes, plakjes
winterwortel, schijfje ui
en citroen, blaadje lau
rier, stukje foelie en wat
zout. Een uurtje is vol
doende. Zeef de bouillon.
Fruit een gesnipperd ui
tje in 50 g spekvet, roer
er 3 eetlepels bloem door
en daarna geleidelijk de
wat afgekoelde bouillon.
Blijf goed roeren, boven
een laag vuur, tot de
saus bindt. Bak 400 g
gehalveerde kippelever-
tjes niet langer dan 10
min in wat boter en laat
ze daarna nog 15 min op
een laag vuur in de saus
sudderen. Voeg rijkelijk
versgemalen peper toe,
een glas madeira, of
eventueel sherry en fijn
gehakte peterselie. Even
opwarmen, maar niet
meer laten koken.
WINA BORN
FRED BASSET
We zitten er olletwee tussen! De outo
wacht betrapte hem voor fout parke
ren en nu krygt'ie ook 'nbon voor Ml)1
'Les caprices de Cupidom'
Het Nationale Ballet heeft een
stokoud, zeg maar: haast antiek,
ballet op het repertoire genomen
dat ongetwijfeld een geweldig pu
bliek succes zal blijken. „De luimen
van Cupido en de balletmeester"
ging in 1786 in Kopenhagen in
première, het is in Denemarken
conservator van veel oude ballet
ten op het repertoire gebleven
en dat is te begrijpen en te billij
ken, want het is een bijzonder
aardig en kluchtig stuk museum
ballet.
Vincenzo Galeotti, Florentijn en
voorganger in Kopenhagen van de
beroemde Bournonville, koos een
speels, klassiek getint thema: ze
ven folklore-paartjes en drie ne
gerpaartjes zoeken de hulp van
Cupido voor hun verbintenissen,
ze dansen hun landelijke pas de
deuxjes, de liefdegod scheidt hen
en legt later komische definitieve
verbindingen tot schrik van de
door liefde geslagenen als zij hun
blinddoek afleggen.
Er zijn in deze presentatie van het
Nationale Ballet erg aardige din
gen te zien. Heel fraaie kostuums,
om maar mee te beginnen (van
Toer van Schayk), dan heel leuke
bijdragen van bij voorbeeld Olga
de Haas en Hanny Jurrien als
Duits paar, Erna Droog en Toer
van Schayk als heel gekke Qua
kers, een waanzinnig oud manne
tje van Pieter Rowaan, een schat
tige Noorse van Maria Aradi en
vooral een snelle en elegante Mo
nique Sand en Francis Stnceretti
in de technisch moeilijke Franse
pas de deux. De negertjes maken
er een dolle troep van. Erg aardig
dansvermaak, met succes ingestu
deerd door de Deen Hans Brenaa
en met bijppassende hopsasa-mu
ziek van Jens Lolle, met verve ge
speeld door het Nederlands ballet-
orkest onder André Presser.
De première was eerste paasdag
ln Amsterdam: op dat programma
ook een reprise van ..Monument
voor een gestorven Jongen" van
Rudi van Dantzlg met in de
hoofdrol Cllnt Farha, uit het niets
opgedoken en als ster gelanceerd
een lyrische, haast pathetische
danser, goed van techniek en
heel vloeiend van lijn, maar (nog)
wat te nadrukkelijk op het uiter
lijk gericht.