jiremlin onberekenbaar in politiek gens Joden Geschil Perzische kan consequenties Golf hebben TIMIDAT lEPOLITIEK VAN RUSSEN WERKT AVERECHTS Geld nodig! Het geschil tussen Irak en Koeweit over de grens tussen beide landen aan de Perzische Golf is in de politieke aandacht gekomen na het gevecht van vorige maandwaarbij Iraakse troepen een politiepost van Koeweit veroverden. Egypte, Syrië en de Arabische Liga hebben hun bemiddeling aangeboden en volgens berichten uit Koeweit hebben Iraakse troepen zich uit het betwiste gebied teruggetrokken. De pogingen van andere Arabische landen om de crisis te bezweren la ten niet alleen zien hoe geïsoleerd heft ïraakóe regime in de Arabische wereld staat en in welke mate het geld, dat Koeweit voor zijn olie ontvangt, in staat is geweest poli tieke goodwill te kopen. (Sinds de oorlog van 1967 tussen Israël en Arabieren heeft Koeweit voor 3,2 miljard gulden aan hulp gegeven aan Egypte en Jordanië ter com pensatie van de verliezen in de oor log. Onlangs verstrekte Koeweit ook aanzienlijke giften en leningen aan Syrië.) Ongerustheid De pogingen geven ook blijk van groeiende Arabische ongerustheid dat een instabiele toestand in het gebied van de Golfstaten een ex cuus zou kunnen zijn voor inter ventie van andere, niet-Arabische landen. De Arabieren bezien met toenemen de vrees en achterdocht het grote bewapeningsprogramma van Iran (Perzië,) vooral de recente grote or ders voor Amerikaanse wapens, waaronder Phantom-Jachtbommen werpers, die ook de kern vormen van Israels formidabele aanvals- macht. Veel Arabieren zien het nieuwe Perzische arsenaal als een middel om daarmee de toekomst van de Arabische staten aan de Golf te beheersen, net zoals zij Is raël zien als een Amerikaans in strument om Egypte en Syrië te overheersen. Behalve misschien in Saoedi-Arabië neemt men deze hy pothese veel serieuzer dan de vrees voor Russische penetratie inde Golf, hetzij direct hetzij via Russische steun aan het Iraakse regime of voor plaatselijke Arabische revolu tionaire bewegingen in de Golfsta ten. De betekenis van het grensconflict tussen Irak en Koeweit lijkt Sterker te zijn geworden door de geschiede nis vod conflicten tussen beide lan den. Irak maakt allang aanspraak op souvereiniteit over Koeweit, hoe wel deze aanspraak in de ijskast is gebleven toen Koeweit nog onder Britse bescherming stond. De aanspraak werd tot nieuw leven gewekt in 1961 door Irak's revolu tionaire leider, generaal Kassim, nadat de Engelsen een eind ge maakt hadden aan hun bescher ming en Koeweit's onafhankelijk heid hadden erkend. In de crisis die daaruit voortkwam snelden troepen van Engeland en van de Arabische Liga, waaronder detachementen van Egypte en Saoedi-Arabië, Koeweit te hulp. De crisis werd tenslotte op gelost op basis van Koeweits onaf hankelijkheid en het lidmaatschap van de Arabische Liga. Na de val van Kassim werd een overeenkomst gesloten waarbij Irak zijn aansprak opgaf en de souverei niteit van Koeweit erkende, een proces dat gemakkelijker werd ge- onze indent in riv Wezel teh - t 9 PJJZALEM Wie Russische diplomaten naar het lot van «den in Rusland vraagt, krijgt het antwoord dat er in Rus- het geheel geen Joods vraagstuk bestaat. Kosigin zei onlangs op een persconferentie in Stockholm. De Jo- sjn gelukkige Sow jet-burgers. Dat zij hun belangstelling Joodse zaken verliezen is alleen maar vanzelfsprekend, zij immers het goed van het socialisme zijn gaan leren en. Zo wordt als vanzelfsprekend verklaard dat synagoges gesloten Jiddische en Hebreeuwse literatuur niet of elijks wordt uitgegeven, en Joodse leerscholen niet be korden. De werkelijkheid leert anders. visten toestemming verleend naar Israël te emigreren. Niet aan allen natuurlijk, want de emigratie moet niet worden aangemoedigd. Maar de politiek blijkt verder te gaan: tus sen 1947 en 1970 bedroeg het. totaal aantal Joodse emigranten 6000 in 1971 waren het er 13.000 en in 1972 30.000. In het eerste kwartaal van 1973 kwamen er 7000 Russische Jo den naar Israël en er lopen nog on geveer 100.000 emigratieverzoeken. Het gemakkelijkst verloopt de emi gratie in de nieuwe nog niet gerussi ficeerde gebieden: de Baltische sta ten en Georgië. Gedeeltelijk zijn zij pas na de tweede wereldoorlog bij Rusland gevoegd. Vrijwel iedereen, die daar een emigratievisum indient, mag binnen twee maanden weg, tenzij hij van bijzonder belang is voor de staat. Veel moeilijker is het te emigreren uit Moskou en omstre ken en Leningrad. Daar kan het soms Jaren duren. Soms is emigratie in het geheel niet mogelijk. Dat de regering Joden uit de „nieuwe" Rus sische gebieden gemakkelijker laat gaan heeft twee redenen. Zij zijn economische niet zo belangrijk voor de Sowjet-Unie, daar er weinig we tenschapsmensen ondeT hen zijn, en bij de regering bestaat de angst dat het locale nationalisme in die gebie den aangewakkerd zal worden. De Russische emigratiepolitiek heeft be halve een binnenlandse functie ook nog een buitenlands politiek doel. Blunder De Russische regering maakte in 1967 een kapitale blunder door de diplomatieke betrekkingen met Is raël te verbreken. Daarmee heeft Rusland zijn kans om als bemidde laar in het Midden-Oosten te kun nen optreden verspeeld. In het open en dichtdraaien van de emigratie- kraan zien de Russen nu een middel om althans enige invloed op Jeruza lem te kunnen uitoefenen. Anderzijds is het een dreigmiddel aan het adres van de Arabische staten. Moskou heeft geen zichtbare invloed op Je ruzalem gekregen wat zich achter de schermen afspeelt weet men na tuurlijk niet en in de Arabische wereld is de Russische invloed dalen de. Tenslotte blijkt de Russische re gering bilzonder gevoelig te zijn voor kritiek uit het Westen. De Russische emigratiepolitiek is dan ook alleen te verklaren als een combinatie van binnenlandse en de buitenlandse be weegredenen, waarbij de nadruk dui delijk op de binnenlandse factoren ligt. Er valt geen zinnige prognose te maken over de omvang van de Joodse emigratie. Op het ogenblik zijn 100.000 aanvragen in behande ling en de totale Joodse bevolking in Rusland wordt geschat op drie mil joen. Het meest kenmerkende voor de Russische politiek is dat zij on berekenbaar is. De emigratie kan vandaag op morgen worden gestopt, en het kan evengoed gebeuren dat jaar 1928 werd in Birobed- stadje in Oost-Siberië het emaakt met een "autonoom üstrict". Duizenden Russi- rfen trokken naar Birobed- volgens het plan van Sta- Sowjet-Russisohe Joods-na- tehuis moest worden. Het •project werd een fias ten gronde aan de in- tegenst/rijdigheid van de istische sowjet-ideologie. die het door het communisme reerde internationalisme al- mogelijk is als nationale Hingen zijn opgelost. Daar- ten ationale minderheden xrjet-Unie in het overgangs- •rkend worden. irpelijk de Joden. De ongeveer 3.5 Joden in de Sowjet-Unie ideologen echter voor nog >!eem dat niet in de theorie Joden zijn niet alleen een doch ook een religieuze Heeft het Marxisme tegen ile gedachte onder be- msbandigheden geen be- religie wordt gezien als voor het volk" en is onder «nstondigheid verwerpelijk. onberekenbare Joden-po- htakt daarom voortdurend dubbele gedachte: enerzijds van nationale minderhe- mover de stelling dat er Sowjetrussisch volk is, rzijds worden de Joden ge- aanhangers van een religie, sste categorie hebben de Jo- ieperkte mate recht op na- rkemning, in de tweede ca- iet, evenmin als andere Het verschil is dat andere het onder strenge over- irole, geduld worden, begint de exodus van Jo- Israël Voorafgegaan door sties tegen het gezag, die geen precedent kennen, bij de regering, gevolgd maatregelen van de re- intimidatieprocessen (men de vl iegtuigkap ing - pro - Leningrad eind 1970), con- ipen in Siberië. Al is het niet gewoon fouten en mis te erkennen, de regering ijk tot de conclusie geko- haar Joodse integratiepoli- Sterker nog: de vrees dit het verzet van Joodse besmettelijk zal werken nationale minderheden, na de tweede wereld- geannexeerd. aan de Joodse acti- er van vandaag op morgen 100.000 Joden weg mogen. De politiek van onzekerheid is voor de Russische Jo den een verschrikking en dat is ook de bedoeling. Op alle mogelijke manieren wordt de emigratie onaantrekkelijk ge maakt. Formeel kan men alleen een emigratieverzoek indienen in het ka der van familiehereniging. Veel Jo den in Rusland hebben, en krijgen steeds meer familie in Israël, zodat zo een verzoek in het algemeen geen problemen oplevert. Vaak is trouwens dezelfde naam al voldoen de: de Russische autoriteiten nemen de familieband niet zo nauw. Dan begint het proces van lopen naar instanties: de logge Russiche bureau cratie, treiteren, intimidatie, verne dering, soms ook arrestatie. Om te beginnen: de uitnodiging uit Israël komt vaak niet aan. Zij wordt onderschept door de KGB. Aldus vertelt in Tel Aviv mevrouw Michaels, dcchter van de beroemde acteur Shlomo Michaels, in 1948 door Stalin vermoord. Hij was de grote man van het Jiddische thea ter in Moskou. "Vanuit Israël zijn er vier uitnodigingen gestuurd, geen enkele is aangekomen. Uiteindelijk hebben wij de uitnodiging toch ge kregen per diplomatieke post via de Nederlandse ambassade. Wij hebben twee Jaar geleden besloten naar Is raël te gaan. Wij, dat is mijn zus ter, mijn dochter en mijn schoon zoon. Mijn man is in Moskou geble ven. Wij hebben er lang over ge droomd en nagedacht, wel acht of tien Jaar". Met de uitnodiging in de hand, ga je naar het ministerie van Binnen landse Zaken om een uitreisvisum aan te vragen. Dat is het moment van de definitieve beslissing, waar van meestal geen weg terug is. Van dat moment af kom Je terecht in de molen van onzekerheid, plagerij, in timidatie en werkloosheid. Geen wonder, dat families uitvoerig be raad plegen of zij wel tot deze stap zullen overgaan. De Russen hebben de procedure vergezeld doen gaan van een hele reeks voorwaarden, die het individu moeten afschrikken. HU moet een brief produceren, waaruit blijkt dat de familieleden toestemming geven, waardoor na tuurlijk ook zij bang worden. Afgetuigd Dan moet hij een getuigschrift openleggen van zijn werkgever. Zo'n getuigschrift wordt opgesteld op een algemene vergadering van het be drijf in aanwezigheid van het vol tallige personeel (kan het democra tischer?). Op zo'n vergadering wordt de potentiële emigrant uitgemaakt voor verrader van het Sowjet-vader- land, soms wordt hij na afloop van de vergadering door zijn college-ar beiders ook afgetuigd. Een flinke do sis antisemitisme zal daar niet vreemd aan zijn. Het getuigschrift moet ondertekend zijn door de di recteur van het bedrijf, de plaatse lijke secretaris van de partij en de plaatselijke secretaris van de vak bond. Tegelijkertijd wordt de poten tiële emigrant in 90 procent van de gevallen ontslagen. Hij heeft geen enkele zekerheid. Het kan twee Jaar duren. Het verzoek kan worden af gewezen en hij kan gearresteerd worden. Het eerste verzoek wordt in het al gemeen afgewezen. Sommigen dienen 20 verzoeken in eer zij weg mogen. Lev Leraer, een 36-Jarige in genieur uit Leningrad vertelt: "Be gin 1971 heb ik een aanvraag inge diend. Ik kreeg geen toestemming omdat ik elektronisch ingenieur ben. Ik kreeg te horen dat ik belangrijk was voor de staat en dat mijn werk geheim was. Ik werd ontslagen. Ne gentien maal is mijn verzoek afge wezen. Ik heb een beroep gedaan op de secretaris-generaal van de Ver enigde Naties. Breznjew, president Podgorni en premier Kosigin. In ok tober 1972 kreeg ik eindelijk toe stemming. Wel moest ik de diploma belasting betalen, 16.500 roebel (on geveer 50.000 gulden). Nog ander halve maand heb ik gevochten tegen de diplomabelasting. Uiteindelijk heb ik maar betaald. Hoe? Geleend van vrienden, gedeeltelijk in Leningrad, gedeeltelijk in Israël". Een uitreisvisum naar Israël kost 900 roebel (ongeveer 3.000 gulden). Sinds augustus 1972 komt daar voor academici de diplomabelasting bij. De gedachte, die daar achter zit, is dat de emigrant moet terugbetalen wat de overheid in hem heeft geïn vesteerd. In de Sowjetrussische ge- dachtengang is een burger een soort staatseigendom, die zich dienstbaar maakt aan de staat. Met dat doel in vesteert de staat in hem en als de staat geen profijt van haar investe ring meer kan trekken, dan moet het geld worden terugbetaald. De diplo mabelasting is dan ook bijzonder hoog. Zij is afhankelijk van het aan tal studiejaren. Je betaalt tussen de 700 en 800 roebel voor ieder Jaar, dat je aan de universiteit hebt gestu deerd. Een arts betaalt 18.400 roebel (55.000 gulden), een doctorandus 12.000 roebel (ongeveer 30.000 gul den) en een doctor in de wetenschap 19.000 roebel (ongeveer 58.000 gulden), den). De wet op de diplomabelasting is zoals de meeste Russische wetten zo ruim gesteld, dat de uitvoerende macht grote vrijheid heeft hem al of niet toe te passen. Ook hier dus weer plaats voor chicanes en onze kerheid. Onder buitenlandse druk, met name het Amerikaans-Russi sche handelsakkoord schijnen de Russische autoriteiten de wet nu buiten toepassing te laten, zonder hem formeel af te schaffen. De Is raëlische regering heeft zich op het standpunt gesteld, dat de belasting niet moet worden betaald. Als het doen van een emigratie verzoek zoveel onzekerheid en risi co's met zich meebrengt, hoe is het dan te verklaren dat zoveel Russische Joden toch tot deze stap overgaan? Dat komt omdat het paradoxale van de situatie is, dat de Sowjet-autori- teiten door hun intimidatiepolitie, die afschrikkend moet werken juist het tegenovergestelde bereiken. Wie wil emigreren wordt ontslagen. Door zijn mede-arbeiders wordt hij veel al als verrader beschouwd. Hij is een uitgestotene geworden. Dan komt hij in een situatie, dat hij niets meer te verliezen heeft. Hij wordt heldhaftig en gaat protesteren en de monstreren. Zo creëren de Russen zelf de activisten. Maar het proces gaat nog verder. Door de Jood die wil emigreren als verrader te bestempelen, groeit er onder de bevolking, waar het an tisemitisme toch al een vruchtbare voedingsbodem bezit, een algemeen wantrouwen tegen de Joden. Ook zij die (nog) niet willen emigreren wor den als potentiële verraders gezien. Dat werkt ook op een andere ma nier. Er heerst een gevoel van: eerst hebben de Joden ons met de revolutie opgescheept - het aantal Joodse revolutionairen was in 1917 bijzonder groot - en nu smeren ze hem. Maar niet iedereen ziet de Jo den als verraders. Met name in in tellectuele kringen zijn de Joden „in", daar heeft de Jood het image van „progressief" en „democra tisch". Bij Russische meisjes zijn Joodse Jongens vaak populair: zij hebben vaak een hoger ontwikke lingspeil, drinken niet en slaan niet zoals veel Russische mannen. Hoe sterk is 50 jaar revolutie nog het Joodse bewustzijn? Joods onder wijs en Joodse cultuur hebben de Russische autoriteiten tot een mini mum beperkt. Daarom is bU de mees te Russische Joden uit het „werkelij ke" Rusland Jood-zijn een emotio neel gevoel zonder inhoud. Het is zich gaan uiten in identificatie met Israël, vooral na de zesdaagse oorlog in 1967. In de „nieuwe" gebieden ligt dat anders: daar is de moedertaal vooral bU de ouderen nog Jiddisch en niet Russisch, en bestaat een ze kere binding met de Joodse traditie en cultuur. Bij de kinderen, die een Russische opvoeding hebben gekre gen is dit minder. Een hoofdstuk apart zijn de Aziatische Joden, in het bijzonder de Georgiërs. In Georgië waren ongeveer 60.000 Joden, van wie nu al bijna de helft naar Israël is geëmigreerd. Georgië In tegenstelling tot de rest van Rusland hebben de georgische Jo den onder het communistische be wind een grote mate van religieuze vrijheid gehad. De invloed van de centrale regering is in Georgië be langrijk kleiner dan in andere Rus sische staten. Dat is voor een groot deel te danken aan het trotse en kop pige karakter van de Georgiërs. Dat geldt ook voor de Joden, die nauwe lijks van de andere Georgiërs zijn te onderscheiden. Anti-semitisme komt hi Georgië nauwelijks voor en de Joden vormen dan ook een van de best geïntegreerde en minst gediscri mineerde bevolkingsgroepen. Zij heb ben in Georgië een traditie van 2.000 Jaar. Na de verovering van Palesti na door de Romeinen kwamen zij niet naar Europa, maar zij vlucht ten naar Perzië en de Kaukasus. Russisch spreken ze nauwelijks, wel Georgisch, een taal die niets met het Russisch gemeen heeft. Economisch gaat het de Georgi sche Joden goed: het zijn voorname lijk kleine handelaren, vaak werk zaam in de wijnhandel. Waarom gaat plotseling deze welvarende en niet gediscrimineerde groep massaal naar Israël? Uitsluitend om religieuze re denen. De Georgische Joden zijn vrijwel zonder uitzondering zeer re ligieus, en zien in Israël de vervul ling van hun religieuze droom: de terugkeer naar Zion. De politiek, dat in weinig gesowje- tiseerde gebieden de emigratie wordt vergemakkelijkt, blijkt ook in Geor gië op te gaan: zes weken na het aanvragen van een emigratievisum kunnen ze vrijwel zonder uitzonde ring vertrekken. Volgende week: De problematiek van de Russische Joden in Israël. Kosigin spreekt tot zijn partijgenoten. Volgens de Russische premier bestaat er in de Sowjet-Unie in het geheel geen Joods vraag stuk. maakt door een lening van 200 mil joen gulden aan de regering van Irak uit Koeweits olie-inkomsten. Kalm Sedertdien waren Koeweits betrek kingen met Irak betrekkelijk kalm hoewel er momenten van spanning waren die verscherpt werden door achterdocht van Koeweit Jegens Iraakse politieke intriges in Koeweit en in de Golfstaten in T algemeen. Het regime in Irak heeft sympathie uitgesproken voor linkse revolutio naire bewegingen in het gebied van de Golf, die thans vooral activitei ten ontplooien in Oman. Eygpte en Syrië zijn meer bezorgd over de mogelijke bevestiging van een Amerikaans- Perzische hegemo nie over de Golfstaten niet alleen vanwege de enorme rijkdommen, die de olielanden in de komende tien Jaar zullen weten te vergaren en die, althans ten dele, beschik baar zouden kunnen zijn voor ont wikkeling van de Arabische landen in het algemeen, maar ook wegens de toenemende aandacht die de Arabieren geven aan een olie stra tegie als middel om Amerika ertoe te dwingen om een uitweg te zoe ken uit het Arabisch - Israëlisch conflict. Vroegere olieboycots van westelijke landen, zoals tijdens de Suezcrisis van 1956 en na de oorlog van 1967, berokkenden meestal meer schade aan de Arabieren dan aan de be doelde slachtoffers. Maar thans heeft men een meer verfijnde vorm van druk op het oog. Men zou niet meer, zoals bij vorige boycots, de olietoevoer naar bepaalde landen afsnijden, maar de Arabische producenten zouden en kel genoeg produceren voor hun eigen behoeften voor de kosten van ontwikkeling van hun landen en voor lopende uitgaven, met inbegrip van wapenaankopen. De rest van de olie zou men in de grond laten (zoals reeds in beperkte mate in Li bië en Koeweit wordt gedaan) .Als dan de vraag toeneemt en de prij zen stijgen zouden de Arabieren erop kunnen rekenen, dat de olie in de grond meer waard zal zijn dan wanneer die onmiddellijk op de markt komt. Wanneer het oliewapen effectief zou zijn zouden zij die het toepas sen zich moeten voorbereiden op ernstige internationale consequen ties. Als de westelijke maatschappij werkelijk bedreigd wordt door een langdurige belemmering van de olietoevoer zou dat zelfs het risico van een wereldoorlog kunnen in houden. De Arabieren zouden moe ten kunnen rekenen op de bereid heid van de Sowjet-Unie om door middel van dreigementen directe westelijke militaire interventie te voorkomen. Maar een indirect Ame rikaans antwoord zou zijn om Per zië aan te zetten tot interventie te gen de Arabisohe olielanden, moge lijk gecombineerd met een gelijktij dige klap van Israël. Veel Arabieren stellen zich een der gelijk dramatisch scenario voor ogen en zij geven dit als uitleg voor Amerika's bewapening van zowel Is raël als Perzië. Samen met Turkije zou Washington deze landen zien als Amerika's machtigste bondgeno ten in het Midden-Oosten en asl instrumenten om af te rekenen met de Arabische wereld en met de Russische invloed daarin, zonder dat daar directe Amerikaanse inter ventie voor nodig zou zijn. Als de huidige patstelling in het Is- raëlisch-Arabische conflict blijft be staan zal de verleiding voor de Arabieren toenemen om hun toe vlucht te nemen tot een „oliestrate gie". Wanhopige keuze De eerste die daaronder lijden zou den de landen van West-Europa zijn. De westelijke landen zouden dan voor de wanhopige keuze kun nen worden gesteld tussen economi sche verlamming - althans tenmin ste enorm gestegen oliekosten - en tekorten aan de ene kant, of het risico van een wereldoorlog aan de andere kant. Wilt u uw huis verbeteren of iets doen aan het onderhoud? Kan snel gebeuren met het NMB woningkrediet. U krijgt contant geld zodat arbeidsloon en materialen direct betaald kunnen worden. Bijvoorbeeld 4.000.-, u lost af in 5 jaar en betaalt 89,- per maand. Of 8.000,- die u in 8 jaar aflost, 130,- per maand. Stap eens binnen, we vertellen u graag alles over woningkrediet of een persoonlijke lening voor welk doel dan ook. NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 7