paasfeest en openbare belijdenis IBHHMHKi Terugkeren naar alleroudste traditie? DE TRIOMF VAN HET LEVEP MARKTBERICHTEN ZATERDAG 21 APRIL lfl De lentetijd is de triomf van het leven in de na/tuur. Ieder mens leeft op nu de dagen weer langer worden, de zon sterker en de natuur zienderogen herleeft. In onze tuinen spreiden de voorjaars bolgewassen al hun kleurenpracht ten toon. Duizenden trekken naar de grote centra van deze bollen- pracht, om zich te verlustigen in al dit schoons van de natuur in deze voorjaarstij d. Ook de voor jaarsheesters worden bedekt met een zee van bloemen, die para dijselijk aandoen. En vrijwel ie dere huisvrouw probeert ook iets van deze fleur in huis te halen, en siert vensterbank of tafel met bloem en plant. Daarnaast viert ook de dierenwereld de triomf van het leven. Boven de weilanden klinkt het vrolijk gezang van de teruggekeerde vogels. Zij gaan nestelen en straks breken de eie ren open: triomf van het leven. Op de boerderij staat alles in het teken van het nieuwe leven: de jonge dieren houden weer allerlei beloften in voor de toekomst. Is het wonder dat het voorjaar daar door ook iets van blijheid legt over het mensenleven? Vele mensen le ven mee in dit ritme van de na- en met de nu verrezen Heer is d' aarde thans herrezen, 't Heelal siert zich in 't hoogtljdj kleed, nu Hij herleeft, die 't wok» deed, en alles riep in t wezen. De parallel is dus voor de ban liggend. Dat betekent niet. dat wj Pasen kunnen laten ooga^n <n y t leven van de natuur. Pasan i de triomf van het lev°n on heel andere en geheel nieuwe wil ze. Wii kunnen lentefeest en mat feest wel met elkaar vergelijken maar niet aan elkaar gelijk st?l len. Het lentefeest spreekt immen van een triomf van het leven -"nr straks weer een afstervei op volgt. De natuur is dQ eeuwigi kringloop: leven-sterven 'even, sterven, eindeloos herhaald Pa« sen is de triomf van het leven h nog veel hoger en rijker zin: eej leven dat de dood achter zich gi laten heeft, overwonnen heeft. Zeker grijpt het paasfeest hii ver uit boven wat wij in werke lijkhedd zien. Wij zijn niet triomf van het leven, maar de on dergang ervan. Iedere plaats ken zijn begraafplaatsen, .oudtij( kerkhoven genoemd, omdat bij de kerk waren gelegen, i WOORD VAX BEZIXXIXG tuur en schaffen zich nieuwe kle ding aan, om daardoor deel te ne men aan alle vernieuwing in de natuur rondom. Zo viert de lente uitbundig de triompf van het le ven! In deze lentetijd valt ook Pa sen. En ook Pasen is het feest van de triomf van het leven. Ons woord Pasen is afgeleid van het Joodse woord Pascha, dat voor bijgaan betekent. Het ziet op het voqrbijgaan van de dood aan de Joodse gezinnen in de nacht van de uittocht uit Egypte. En Israël vleit jaarlijks dit Pascha om deze uittocht uit slavernij te gedenken. De tegenstelling Egyp te- Israël is dus al heel oud, da teert al van veel meer dan dui zend jaar vóór onze Jaartelling. Op Pascha herdenkt Israël dus de reddende daden van zijn God en viert de wording van het eigen volksbestaan. De matsen, de on gegiste paasbroden, houden de herinnering levend aan de haast van de uittocht. De christelijke kerk viert met Pasen de opstanding van Christus. Hij stierf en stond op tijdens het Joodse Pascha, van daar dat dit woord bewaard bleef in ons Pasen. Pasen, opstanding uit de dood, dat is alweer en op nieuwe wijze: de triomf van het leven! Daar deze opstanding van Christus valt in de tijd van de herleving in de natuur, heeft de parallel tussen beiden natuurlijk zingt b.v.: Natuur verrijst ten leven weer, door stem bij stem geprezen. nieuwe tijd voegde daar de ere materia aan toe. Dat spreekt les van nederlaag, ondergang.' in tijden van massa-vernietig grijpt deze menselijke nederh ons wel zeer sterk aan. Pas lijkt daardoor een zeer onwerk lijk feest. Het is dan ook volkomen be pelijk dat van meet af aan r sen moeite gehad hebben met dj boodsohap van Pasen. In deb ijbel hebben reeds d eerste leerlingen van Christusir.f ernstige twijfel te kampen. Chri tus opgestaan, de dood niet mee het laatste, de dood overwonnei de triomf van het leven Wie h dat aanvaarden in deze wer1': Eén is er die nooit getwi'f» heeft: Christus zelf Hij Ik leef en gij zult lev^n. Hij ze ik ben de opstanding en h°t 1» ven; wie in Mi1 gelooft zal lev ook al is hij gestorven; en 'n iedf die leeft en in Mij gelooft, zal eeuwigheid niet sterven; geloo gij dat? Op Pasen gaat hef geloven van het ongelof- 4 triomf van het leven: het geloven wil en geloei opent Pasen ongekende vergezid ten. In een wereld door de omgeven: uitzicht op een leven, waarop de dood geen i meer heeft. Zo maakt Pasen 1 derdaad het leven de moeite waj wij mogen weten van de trio: van het leven M. HANEMAAYEI Herv. predikai Alphne aan den Ril aer "-nil 'f, het paasfeest, hoe de christenen el kaar omarmden onder de groet: Christus is opgestaan! Zo iets ken nen wij niet. We moeten zelfs vra gen: wat is er bij ons aan feestelijks feestdag dan wel te verstaan, over gebleven? Wie is opgegroeid in het oosten van ons land, waar wat meer folklore is overgebleven dan in het westen, zal zijn leven lang iets meer paasfeest blijven meedragen, zij het dan ook dat dit komt door de paasvu ren en allerlei gebruiken, waarvan we later moesten leren dat die nog regelrecht uit het heidendom stam den. We willen deze dan ook allerminst gaan aanprijzen. Maar het hindert ons toch wel dat het hoogtepunt van de christelijke feestdagen zo kaal ge vierd wordt. En zo komen we weer terug op de oude gewoonte die in on ze eerste gemeente bewaard was ge bleven en we vragen ons af o weer niet eens aan gedacht zou nen worden om terug te hetgeen in die oude christelijk! meenten gegroeid is, de open belijdenis (en de doop, als dat dig is) opnieuw te gaan verbii met het paasfeest. We weten we) die bevestiging van lidmaten k schieden in iedere daarvoor dooi kerkeraad bepaalde godsdienst* ning. We mogen er ook nooit e van Meden en Perzen van m? Die openbare belijdenis is voo* gemeente toch nog altijd een fc lijk gebeuren. Het zou ook zin ben dit op Pinksteren te Maar waarom zouden we niet tel keren naar de alleroudste 1 dezen? Op het feestelijk karaktfr Pasen zou daardoor iets meer nai komen te vallen. S. J. M. HULSBERt KATWIJK AAN DEN RIJN. groenten- veiling 20/4. Waspeen per kist Al 6.60. 8.80. All 2.60-7.30, BI 12.50-14.80 BH 4.40—9.50, Cl 9.00-10.70, CII 4.40-10.40 Andijvie 56. peterselie 66 prei 48-78. rabarber 49-63, radijs 18-29, selderie 19 uien 2.90-6.50, witlof 1.16 Aanvoer waspeen 196.000 kg. RIJNSBURG, groente B 11150-1220, A, 6.50-7XX), waspeen 3.50-5,20 per kist radijs 48 per bos. RIJNSBURG bloemen Alstroemeria per stuk 69 Anemonen 13, Amaryllis 59, Anjers AM 36, Anthurium 2,18, Gerbera 39, Glod Colvlll 16, glad Na nus 62. Hyaolnten met bol 48 Lelie kelk 24, tak 68. Margriet wit enkel 14. Orchldieën 1,20. Rosen grootbl. 75, kl.- blad 35, Sbephanotis 15. AALSMEER Anjers per stuk: Wil liam Slim 40-64, Rose Sim 35-60 White Sim 40-71, G. J. Sim 37-48, Dusty Sim 34-45, Charmeur 39-55 Arthur Sim 83-62, Shocking Sim 29-41, Keefer Sim 40-62, Gemengd 41-50, Orchid Beauty 60-90, Pr. Ann 39-45, Yellow 39-47, Tangerine 49-80. Vertakt 34-43. Rozen gr. bl. Baccara 70-120, Bridal Pink 36- 48. Carina 43-52 Carla 36-61, CoraJ Princess 36-57, Dr. Verhage 65-115, Geh. Duisburg 60-85, Ester Ofarim 39. 57. Furore 60-85, Nordla 29-47. Peer Gynt 85-140. Pink Sensation '54-95, Roselandla 43-57, Sonla 55-85, Sonora 3738. Super Star 54-89, White Master P 47-105. White Swan 37-42. White Weekend 43-69 Rozen Kl. Bl. Bregi- na 29-46 Brunette 16-28, Carol 26-28 Coronet 25-46, Evergold 39-62, Faberge 23-49, Golden Carnette 17-26. Jack Front 27-37. Marimba 25-40, Miss El len 34-56. Motrea 32-64 Annabella 32- 48. Jr. Miss 30-43, Belinda 39-58. Pro minent 41-69, Red Garaette 25-4-, Roswytiha 25-39. Spanish Sun 27-39, Rubinette 35-62, Zorina 24-42 drlna 40, Travestl 30-48, Valets beth 35-45. Diverse bloemen Amu 43-85, Alstroemeria 100-150 An rium 245-400, Calla 65-110. Crn jaarr. 25-395, Lathyrus 275-360 phorbia fulgens 65-120, Freesla 2# dubbel 400-570, Gerbera 45-115, diolen 1100-2300. Gladiolen colt 250-700. Gloriosa 70-105. Iris Pr. B' 340-660. Iris overige 250-4®, 1 kelk 45-75, tak 340-400, Narcissen 510, Nerlne 175-470, Strelitzia 280 Tulpen 180-420. lelieachtig 275 Vallota 110-255. snijgroen 125- Stepman 4 poki 10-230. 2 kop 80- Prunius serrulata 350-450, prunus loba 90-175, Forsythia 60-140. Snefl ballen 65-215. IJMUIDEN, 20 april 1973. Aan de dagmarkt werden te IJmuiden m* voerd: 19.650 kg tong 44 kisten ta en griet; 290 kisten kabeljauw, kool; 1 kist leng; 390 kisten 107 kisten schelvis, 320 kisten wijl 56 kisten schar, 38 kisten varia, 10. ten haring, 8 kisten makreel W ln gulden per 1 kg: heilbot li.00., bot 16.87-14,51. grote tong 6,80-1 gr. middel tong 8,87-8,69 klein old tong 8.92-8,80, tong I 10.75-10X1, 10.93-10,62. per 50 kg: ha al 82. tjes 57-35, steenbolk 81-59, krab 70, kuit 70-52 tarbot 638-425 I 382-261. tongschar 134-124. md 80-50, kabeljauw I 149-88, 2 185-1 137-102, 4 127-100 5 105-75, koe 55, schol I 115-95, 2 127-100, 3 li» 4 91-81. schelvis 1 80, 2 86 3 96-? 112-95, wyting 1 88-76 2 97-4" 81-45. haring 31-26.40. Aan de vrijdagmarkt werden t- gendje besommingen gemaakt: KW f 9.900. 175-12.900. 185-9,100. SCH 7.300 UK 1-22.600, 207-26.000, 1 v St.. >ii ij* JÊ Toen we voor de eerste keer in onze pastorale praktijk voor het feit stonden dat catechesanten tot lidmaten van de ge meente moesten worden aangenomen en bevestigd en op een kerkeraadsvergadering opmerkten; dat bevestigen geschiedt natuurlijk op Palmzondag, kregen we van een ouderling te ho ren: dat zijn wij gewend op Pasen. Hoewel er bij ons wel enige verbazing was, hebben we ons zonder tegenstribbelen naar de gewoonte aldaar geschikt. Een predikant, en zeker wanneer hij nog jong is, moet in zijn gemeente wanneer hij er pas staat, niet direct met allerlei veranderingen aankomen. Bij navraag bleek dat er in de clas sis nog enkele gemeenten waren die voor de gebeurtenis van de openbare belijdenis de Eerste Paasdag hadden gereserveerd. Wanneer je benit opge groeid in een andere gewoonte en die vanzelfsprekend vindt, ga Je bij Je zelf denken: hoe komen ze er aan om zo in te gaan tegen wat alge meen gebruikelijk is? Het is zelfs zo e/'gemeen gebruikelijk in de N.H. Kerk dat, toen de nieuwe kerkorde werd opgesteld, er van die bevestiging van nieuwe lidmaten werd ingezet dat dl't bijvoorkeur zou moeten geschie den op de Palmzondag. Zo'n afwijking waarmee Je plotse ling in aanraking komt, nodigt uit tot nader onderzoek en daartoe sloe gen we allereerst de reglementen van d,e N.H. Kerk op, waaronder we toen nog leefden. Het is nu nog altijd in teressant die reglementenbundel na te slaan omdat daar, in de aanteke ningen. een heel stuk geschiedenis van de N.H. kerk van de vorige en de eerste helft van deze eeuw te vin den is. Die reglementen gaven ons niet veel lioht. Er is onder de vele ook een reglement op 't godsdienstonder wijs. Daarin is alleen bepaald: "De bevestiging van lidmaten heeft plaats in een daarvoor bepaalde gods dienstoefening". (nl. bepaald door de kerkeraad). Het kan dus iedere gods dienstoefening zijn en die ruimte is er ook nu nog, hoewel de kerkorde voorkeur uitspreekt voor de Palm zondag. Wel vonden we in die aante keningen een stukinteressante ge schiedenis over "geest en hoofdzaak" van de af te leggen belijdenis, ver klaring en belofte. Die reglementen verschaften dus geen licht in de vraag hoe het kwam dat enkele gemeenten de Eerste Paas dag uitverkoren voor de bevestiging van lidimaten.Andere bronnen hielpen ons meer op weg en daaruit bleek dat in de eerste helft van de vorige eeuw het zelfs gewoonte was deze plechtigheid met Pasen te doen plaatsvinden. Pas in het midden van die eeuw is er verandering geko men. welke zich steeds meer heeft voortgezet en zo werd ons duidelijk, dat de afwijkende gewoonte van on ze eerste gemeente, plus nog enkele andere, een restant je was van wat vroeger algemeen gebruik kon worden genoemd. Palmzondag Maar toen kwam er een nieuwe vraag op, nl. deze: waarom is men dat in de vorige eeuw gaan veran deren? De kerk staat er nu eenmaal om bekend dat het veranderen van algemene gebruiken gewoonlijk niet zo vlot gaat. Dat men die openbare belijdenis stelde op Pasen of in de buurt daarvan, ligt enigszins voor de hand, gezien het agrarische karak ter dat vele gemeenten hadden. In die tijd gaat het landwerk weer vol op beginnen. Maar waarom die ver schuiving van Pasen naar Palmzon dag? De oorzaak ligt in het feit dat men in de dertiger jaren van de vo rige eeuw begonnen is het avond maal niet meer op Pasen (zoals tot dan algemeen gebruikelijk was) te vieren, maar op de Goede Vrijdag. Dat ging men toen meer passend achten. Allerlei gevoelsmotieven zul len hierin hebben meegesproken. De dag waarop de kerk herdenkt het lij den en sterven des Heren meende men meer passend te zijn voor het sacrament dat ons in de tekenen van het gebroken brood en de vergoten wijn spreekt van dat lijden en ster ven des Heren. Daarbij heeft men echter één ding vergeten, dat nl. de gemeente niet tot het breken van het brood gekomen zou zijn, wan neer er niet de dag van de opstan ding was geweest. Zonder deze kun- nne we toch geen avondmaal vieren. Zonder deze zou er helemaal geen gemeente zelfs geweest zijn. Nu kunnen we wederom een ver stuiving constateren in de algemeen gebruikelijke kerkelijke gewoonten. De Goede Vrijdag wordt als dag voor de viering van het avondmaal steeds minder geschikt geacht. Ze is geen algemeen erkende christelijke feestdag; gelukkig niet. Ze is voor het grootste gedeelte van de ge meenteleden een gewone werkdag. Een ander gedeelte maakt er een vrije dag van om daarmee de paas- vakatnie te verlengen. De viering van het avondmaal wordt nu in vele gemeenten verschoven naar de Palm zondag, met het gevolg dat de be vestiging van lidmaten, niettegen staande de voorkeur van de kerkor de, ook weer een week naar voren wordt geschoven. Het is voor ons de vraag of dit Juist is en of men niet beter kan teruggaan naar de oudste kerkelijke gewoonte en de bevesti ging van lidmaten wederom te gaan stellen op het paasfeest. Kerkelijk feest Bij die oudste kerkelijke gewoon ten denken we nu niet zozeer aan de tijd vóór 1850, maar we gaan in ge dachten nog verder terug, naar de eerste jaartelling. In het Nieuwe Testament lezen we nog niet van zo iets als wat wij nu kennen als het kerkelijk jaar. Wel had de eerste dag van de week, de dag van 's He ren opstanding, reeds een bijzondere betekenis. Toch moet het paasfeest reeds zeer vroeg zijn gevierd. Zo omstreeks 200 viert men dit feest reeds meer dan één dag. Dat was de tijd waarin werd gevast en de doop werd bediend aan de ca techumenen (catechisanten). Daar mee werden ze na hun belijdenis in 't gemeenteverband opgenomen. Die belijdenis en doop maakten deze da gen tot een feest. In de tweede eeuw ging men het sterven en de opstan- ng van Jezus nog niet scheiden. Ge zamenlijk was het één feest. In de la- tijnse Paasmis van de R.K. Kerk is dit dubbele karakter nog enigszins be waard, zoals men in de protestantse kerken in de Paasliederen tegelijk De opstanding van Christus, naar een schilderij van Dirk Bouts, in het bezit van de Alte Pina- kothek in München. Bouts, die omstreeks 1415 in Haarlem werd geboren en in 1475 in Leuven overleed, behoorde tot de grootste Oudnederlandse schilders. Deze "Opstandig" is oorspronke lijk een altaarvleugel uit-de St. Laurens in Keulen: in 1826 ging het werk met de beroemde schil derij enverzameling van de gebroeders Boisserée naar München. zingt van 's Heren lijden en sterven en zijn opstanding. Langzamerhand zijn in de kerk de dagen van het Pascha uitgebreid. De week na Palmzondag, de stille week, is er bij getrokken en dat werd voor de gemeente een tijd van vasten. En na het paasfeest kwam er bij een week van vreugde tot Beloken Pasen, waarmee de feestelijke tiid werd be sloten. Hier ligt het begin van ons kerkelijk Jaar. Steeds meer is het in de loop van enige eeuwen uitgegroeid tot wat wij nu kennen van Advent tot de Triniteitsdag, de zondag na Pinksteren. Hoewel er tegenstrib- belingen zijn geweest, met name in Genève, heeft de Reformatie dit ker kelijk jaar, met uitzondering van de vele heiligendagen, overgenomen. Van de Goede Vrijdag, de enige dag in het Jaar dat de mis niet wordt geconsacreerd in de R.K. Kerk heeft men nooit een erkende feestdag wil len maken. Waarom ookk? Het was een dag van strenge vasten. Kerke lijk gezien is er dus helemaal geen reden om deze dag in het bijzonder te bestemmen voor de viering van het avondmaal. Die gedachte komt pas op in de conventikelen onder invloed van het piëtisme. Het paasfeest is het hoogtepunt, van het kerkelijk jaar, als we ten minste een hoogtepunt zouden willen. Het is een feest geworden door de openbare belijdenis en de daarmee samenhangende doop van hen die tot de gemeente toetraden. In de Oos ters Orthodoxe Kerken is dit feeste lijke karakter bewaard. Wie een be schrijving leest van de viering van het paasfeest in Moskou, komt al leen reeds van hetgeen hij leest on der de indruk. Voor vele Russen is dit nog de enige band die hen met de kerk bindt. Zo lazen we tenmin ste eens. Wie de roman van Kazant- zakis gelezen heeft "Christus wordt wederom gekruisigd", zal zich hier uit blyven herinneren die viering van Vier gezinnen Ook Clitex en moeten flats NZB weer aan ontruimen na het werk Zanger-filmster Dean Martin (55) gaat voor de derde maal trouwen. Zijn nieuwe vrouw is de mannequin Cathy Mae Hawn (25). Het paar werd gefotografeerd in het stadhuis van Santa Monica (Califomië) waar het de trouwvergunning moest afhalen. De plechtigheid wordt a.s JE woensdag voltrokken. weigering van huurverhoging MIDDELBURG Vier Middel burgse gezinnen is aangezegd dat zij binnen een half Jaar de door hen be woonde flats moeten ontruimen, om dat zü een huurverhoging niet wen sen te betalen. De flats zijn eigendom van het Mijnwerkerspensioenfonds, die ze in beheer heeft gegeven van het Admi nistratiekantoor Zuid-Limburg in Heerlen. Na het afkondigen van de huur- liberalisatie in 1970 werd de huur van de flats in Middelburg verhoogd van f 133,50 tot f 190,- per maand. Enkele weken geleden kregen de bewoners, het gaat in totaal om 107 gezinnen in evenzovele flats, te horen dat de hu ren per 1 april met 8 procent ver hoogd werden. Een inmiddels opge richt actiecomité liet het administra tiekantoor weten dat men dit niet „pikte", omdat volgens de huuradvies commissie de huren toch al te hoog waren. De vier ondertekenaars van het protest kregen de aanzegging hun huizen voor 1 november te ontruimen. Eén van hen heeft het regionaal bu reau voor het arbeidsrecht van het NW in de arm genomen. Het actie comité wil de zaak ook voorleggen aan de kantonrechter. DRIEBERGEN De 350 werkne mers (sters) van het textielbedrijf Clitex in het Zeeuwsvlaamse De Klinge hebben na lang aarzelen en veel verzet met op één na algemene stemmen besloten weer aan het werk te gaan. Ze hebbens sinds 19 maart onafgebroken gestaakt en ne geerden aanvankelijk de oproep van de drie industriebonden de acties tot 1 mei op te schorten. De werkhervatting bij Clitex be tekent dat nu weer wordt gewerkt in alle ruim 50 bedrijven, waar de dag stakingen hadden uitgeroepen, industriebonden tot en met woens dag stakingen hadden uitgeroepen. De werknemers bij Clitex namen het besluit na enige aarzeling om dat zij na vüf weken staking de strijd meenden te moeten voortzet ten. Ze konden het niet verkroppen dat zonder duidelijk perspectief de stakingen werden opgeschort. Zij hadden er uiteindelijk begrip voor dat het parool van de drie industrie bonden om de acties op te schorten moet worden nagevolgd. De werknemers van de Zuidhol landse Bierbrouwerijen Den Haag. onderdeel van het Breda-Oranje- boomconcern, haddeh eerder giste ren het werk hervat. Ze weigerden donderdag gevolg te geven aan de oproep van de indus triebonden weer aan het werk te gaan. Bij de ZHB is sinds 9 april ge staakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 10